Kære læser !
Denne uges MomsMail er en blandet omgang med nyt fra alle kilder, herunder også fra VAT Expert Gruoup (VEG).
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Ændring af fejl i elpatronordningen
tax:watch no. 4 - 2017
Lovforslag vil indføre betalingspligt for fogedretterne
Energi & Forsyning - April 2017
Overblik over mulige konsekvenser af Brexit
2017 Tax reform for Economic Growth and American Jobs - The Biggest Individual and Business Tax Cut in American History
Bindende svar
Sport - momsfritagelse
Selvejende institutions leverancer af bl.a. dopingkontrol ikke anset for omfattet af momsloven
Momsfritagelse af underleverandørs levering af MR-canninger til hospitaler mv.
Momsfritagelse af levering af MR-scanninger til hospitaler mv.
Ikke leveringssted i Danmark ved salg af træpiller fra lager i Tyskland.
Elektronisk levering af reklameplads momspligtig
Moms - levering af kabel - leveringssted og betalingspligtig person
Afgørelser
Chokolade- og sukkervareafgift for snackbarer med overtræk af chokolade/vekao
Domme
Erstatning - ikke lovlig indregistrering - køjetøjregisteret
Momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 1. og 2. pkt. - momspligt af udlejning af parkeringspladser
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 domme
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20170424' AND [SkatteraadChanged] <= '20170430') OR ([LSRChanged] >= '20170424' AND [LSRChanged] <= '20170430') OR ([ByretChanged] >= '20170424' AND [ByretChanged] <= '20170430') OR ([LandsretChanged] >= '20170424' AND [LandsretChanged] <= '20170430') OR ([HojesteretChanged] >= '20170424' AND [HojesteretChanged] <= '20170430')) ORDER BY AppelId DESC
Advokatfirmaet Energi & MiljøÆndring af fejl i elpatronordningen Skatteministeriet har sendt et lovforslag om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af [...] |
BDOThe fourth issue of tax:watch 2017, a newsletter about Danish Tax and VAT |
DELACOURLovforslag vil indføre betalingspligt for fogedretterne Nyt lovforslag vil indføre betalingspligt for fogedretterne eller autoriseret auktionsleder ved momspligtige tvangsauktionssalg samt solidarisk hæftelse for tvangsauktionsrekvirenten. |
EYEnergi & Forsyning - April 2017 I denne udgave kan du læse om SKAT's skærpede krav til anvendelsen af el-patronordningen, og du kan få viden om de skattemæssige forhold ved lånefinansiering. Derudover sætter vi fokus på de lønadministrative opgaver, der i stigende grad kræver spidskompetencer og dedikerede ressourcer for at skabe den fornødne effektivitet og reducere sårbarheden. |
PlesnerOverblik over mulige konsekvenser af Brexit Processen med Brexit-forhandlinger er indledt. Selvom de endelige betingelser er meget uafklarede, kan det nu være en fordel at overveje konsekvenserne af Brexit for ens virksomhed. Plesner giver derfor et foreløbigt overblik over juridiske Brexit-scenarier inden for en række centrale områder. |
PwCDet Hvide Hus lancerede i går oplægget til 'The Phenomenal Tax Reform'. Selve reformoplægget fylder en A4-side. |
Vedrører: Opkrævningsloven § 12
Denne meddelelse fastlægger, hvornår SKAT træffer afgørelse om betaling af eventuel rentegodtgørelse i forbindelse med udbetaling af negative beløb efter 3 ugers fristen i opkrævningslovens § 12. Fremadrettet vil SKAT træffe afgørelse om eventuel rentegodtgørelse samtidigt med, at der træffes afgørelse vedrørende anmodningen om udbetalingen af det negative beløb.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 5
Skatterådet bekræfter, at det vederlag, som spørger modtager i tilknytning til et samarbejde, som er indgået med A, og som har som formål at skabe ugentlige idrætstilbud til elever fra A i tilknytning til projekt B, er fritaget for moms efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 5.
Vedrører: Momsloven § 3
Skatterådet kan bekræfte, at Spørgers ikke kan anses for en afgiftspligtig person efter momsloven, idet Spørger er et offentligretligt organ, ligesom Spørger udøver sine aktiviteter i form af dopingkontrol mv. i egenskab af offentlig myndighed.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 1
Skatterådet kan bekræfte, at Spørgers levering af MR-scanninger til et søsterselskab, der leverer scanningerne til hospitaler, forsikringsselskaber mv., er fritaget for moms efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, idet MR-scanningerne anses for at udgøre en uundværlig, inkorporeret og uadskillelig del af konkrete behandlingsforløb.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 1
Skatterådet kan bekræfte, at Spørgers levering af MR-scanninger til hospitaler, forsikringsselskaber mv. er fritaget for moms efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, idet MR-scanningerne anses for at udgøre en uundværlig, inkorporeret og uadskillelig del af konkrete behandlingsforløb.
Vedrører: Momsloven § 14, stk. 1, og § 48, stk. 3
Skatterådet kan bekræfte, at Spørgers salg af træpiller o.lign., som udleveres til kunderne fra et lager i Tyskland, ikke har leveringssted i Danmark, og derfor ikke skal pålægges dansk moms.
Vedrører: Momsloven § 4, stk. 4.
Skatterådet kan bekræfte, at Spørgers levering af reklameplads i Spørgers danske samarbejdspartners app til Google/Facebook må anses for en elektronisk leveret ydelse, samt at Spørger derfor i henhold til formodningsreglen i momsforordningens artikel 9a, stk. 1, må anses for at handle i eget navn, men for en andens regning over for Google/Facebook.
Rådet kan endvidere bekræfte, at Spørger må anses for at have modtaget en elektronisk leveret ydelse fra den danske samarbejdspartner i form af reklamepladsen, og vederlaget for ydelsen modtaget fra den danske samarbejdspartner er derfor de samlede indtægter fra videresalget af reklameplads til Google/Facebook fratrukket Spørgers provision på 12 pct.
Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1, § 14, stk. 1, nr. 3, 46, stk. 1, nr. 2
Skatterådet bekræfter, at leveringen af et kabel skal betragtes som levering af en vare med installation og montering. Skatterådet bekræfter, at den del af kablet som installeres (udlægges) på dansk territorium, skal betragtes som leveret i sin helhed til den dansk etablerede medejer af kablet.
Skatterådet bekræfter, at den moms, som skal betales for den del af kablet, der er installeret på dansk territorium, skal afregnes af den danske medejer i henhold til reglerne om omvendt betalingspligt.
Vedrører: Chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-8, nr. 10, § 22, stk. 1
Landsskatteretten fandt, at tre slags snackbarer ikke var omfattet af afgiftspligten i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, idet chokoladen/vekaoen i varerne ikke ansås for karaktergivende for varerne. Endvidere fandtes varerne ikke at være erstatningsvarer omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 10. Der skulle herefter betales chokolade- og sukkerafgift af den mængde af afgiftspligtige bestanddele, der indgik i varerne (dækningsafgift), jf. chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 1.
Vedrører: Bekendtgørelse om registrering af køretøjer § 2. Registreringslovens § 1
G1 godkendte den 12. juni 2014 en bil til kørsel på offentlig vej. Godkendelsen var en fejl, idet bilen var ombygget i en sådan grad, at den ikke lovligt kunne indregistreres til kørsel i Danmark, og Trafikstyrelsen traf derfor den 24. juli 2014 afgørelsen om at tilbagekalde godkendelsen.
En medarbejder hos SKAT så den 9. august 2014 bilen på en biludstilling. Medarbejderen kunne genkende bilen, idet han tidligere havde været involveret i en sag om tilbagekaldelse af bilens godkendelse. Den 21. august 2014 sendte han Trafikstyrelsen en mail, hvori han gjorde styrelsen opmærksom på dette.
Trafikstyrelsen besvarede den 22. august denne mail og anførte, at: " [...] vi er i gang igen med at inddrage godkendelsen [...] Jeg har bedt IK kontakte dig, idet vi skal have SKAT's hjælp til at få låst det her køretøj i [Det Centrale Motorregister] ".
Til trods for at godkendelsen af bilen var inddraget, blev bilen den 1. september 2014 solgt til SM, der samme dag blev registreret som ejer af bilen.
Den 15. september 2014 anmodede Trafikstyrelsen SKAT om at "låse" bilen i Det Centrale Motorregister, hvilket SKAT gjorde samme dag.
SM solgte den 3. oktober 2014 bilen til sagsøgeren, der efterfølgende blev orienteret om, at bilen ikke lovligt kunne indregistreres til kørsel i Danmark. Sagsøgeren anlagde herefter sag mod SKAT med påstand om, at SKAT skulle tilpligtes at anerkende, at SKAT skal erstatte ham det tab, der følger af, at bilen ikke må benyttes på offentlig vej.
Retten fandt ikke, at SKAT burde have "låst" bilen i Det Centrale Motorregister ved modtagelsen af Trafikstyrelsens mail af 22. august 2014, og retten fandt det derfor ikke bevist, at SKAT havde handlet ansvarspådragende.
Vedrører: Momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 1. og 2. pkt.
Sagen angik, om et ejendomsselskabs udlejning af parkeringspladser til en ejerforening i en ejendom i Y1 Kommune var momspligtig i medfør af momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt., eller om udlejningen som hævdet af ejerforeningen skulle anses for at være et accessorisk led i en af kommunen foretaget momsfritaget udlejning efter § 13, stk. 1, nr. 8, 1. pkt., af den grund, hvorpå ejerforeningens beboelsesejendom var beliggende. I anden række gjorde ejerforeningen gældende, at der ikke var tale om "udlejning" af parkeringspladser, da udlejningsforholdet var tidsubestemt i henhold til en på grunden tinglyst servitut med kommunen som påtaleberettiget, men derimod om en momsfritaget "levering" af fast ejendom i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 9.
Parkeringspladserne lå i et underjordisk parkeringsanlæg, der befandt sig under den bygning, hvorpå ejerforeningens bygning var opført. Bygningen var opført af ejendomsselskabet, men var overdraget til ejerforeningen i forbindelse med ejerforeningens stiftelse og opdelingen af ejendommen i ejerlejligheder.
Byretten fastslog, at der var tale om et udlejningsforhold mellem ejendomsselskabet og ejerforeningen.
Videre henviste retten til, at det følger af EU-Domstolens dom i sag C-173/88, Henriksen (jf. Højesterets efterfølgende dom i samme sag U1990.72/2H), at der er to kumulative betingelser for at anse en udlejning af parkeringsplads for at være i nær tilknytning til en udlejning af fast ejendom, således at de to lejeforhold udgør én økonomisk transaktion: For det første, at pladsen til parkering af køretøjer og den faste ejendom, der er bestemt til anden brug, hører til samme bebyggelse, og for det andet, at begge de nævnte ejendomme udlejes til den samme lejer af én og samme ejer. Det var ubestridt, at den første betingelse var opfyldt. Derimod var den anden betingelse ikke opfyldt, eftersom parkeringsanlægget var ejet og udlejet af ejendomsselskabet til ejerforeningen, mens grunden under ejerforeningens bygning var ejet og udlejet af kommunen til ejerforeningen.
Byretten bemærkede, at den af ejerforeningen påberåbte senere praksis for EU-Domstolen om den momsmæssige kvalifikation af sammensatte ydelser ikke ændrede på det resultat, der følger af dommen i Henriksen-sagen, som specifikt tager stilling til den momsmæssige behandling af udlejning af parkeringsplads. Retten tilføjede, at det forhold, at Y1 Kommune som offentlig myndighed og grundejer har varetaget det samfundsmæssige hensyn, at bebyggelsens beboere har ordnede parkeringsforhold, ikke kunne føre til det resultat, at ejendomsselskabets udlejning af parkeringspladserne til ejerforeningen kunne anses for at være en med kommunens udlejning af grunden sammenhængende ydelse.
Vedrører: Straffelovens § 289, jf. momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 2, jf. § 52a, stk. 6. T var tiltalt for momssvig ved i perioden 6. marts 2010 - 31. december 2010 at drive momsregistreringspligtig virksomhed uden at virksomheden var momsregistreret, ligesom T i forbindelse med driften af virksomheden udstedte fakturaer med deklareret moms uden at angive og afregne momsen til SKAT. T havde derved unddraget for 543.679 kr. i moms. T forklarede at han er bandagist og ikke regnskabskyndig. Han havde hyret et bogholderifirma til at stå for bogholderiet. Efter bogholderifirmaets konkurs stod en dame for al kontakt til SKAT. Han var sikker på at hun indberettede momsen. Han så blanketterne hver gang, der skulle indberettes, idet hun lagde en kopi i hans dueslag. Han havde talt med hende om, at hun skulle kontakte SKAT om en afdragsordning, når de havde likviditet til at betale. Det var også hende, der åbnede brevene fra SKAT. Han har aldrig set brevet fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Han læste ikke brevene fra SKAT fordi han havde købt sig til hjælp med dette, herunder til at håndtere indberetning til SKAT. Han ville kun beskæftige sig med bandagistopgaver. Byretten fandt T skyldig i momssvig. Det fandtes bevist, at den manglende angivelse og indbetaling af momstilsvaret var sket bevidst fra T's side. Der blev blandt andet henset til T's forklaring om manglende likviditet og det forhold, at virksomheden i august 2011 havde forsøgt at lade sig registrere for moms med tilbagevirkende kraft. T idømtes 3 måneders fængsel betinget af vilkår om samfundstjeneste samt en tillægsbøde på 525.000 kr. Landsretten stadfæstede byretsdommen, men forhøjede fængselsstraffen til 4 måneder under henvisning til unddragelsens størrelse. |
Journalnr: 13/6430210
Demobiler
SKAT har anset 12 køretøjer for nye og ikke demobiler og har som konsekvens heraf forhøjet selskabets registreringsafgift og tilsvarende nedsat betalingen af moms. Landsskatteretten ændrer afgørelsen og nedsætter afgiften,
Afsagt: 29-03-2017
Journalnr: 14/4171504
Genoptagelse af momstilsvaret
SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af ansættelsen af momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2009 - 31. december 2010. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-03-2017
Journalnr: 13/0003055
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-03-2017
Journalnr: 13/0012312
Yderligere momstilsvar
Klagen vedrører yderligere momstilsvar ved salg af ure. Projekt Money Transfer. Landsskatteretten anser afgørelsen for delvist ugyldig grundet forældelse. Herudover nedsættes forhøjelsen delvist.
Afsagt: 31-03-2017
Journalnr: 16/0464757
Rejsegods
SKAT har afkrævet klageren told og afgifter i forbindelse med indførsel af cigaretter ved klagerens indrejse i Danmark. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-03-2017
Journalnr: 16/1583559
Rejsegods
SKAT har afkrævet klageren told og afgifter i forbindelse med indførsel af cigaretter ved klagerens indrejse i Danmark. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-03-2017
Journalnr: 14/0000913
Affaldsvarme-, tillægs- og CO2-afgift - varmeværk
Klagen vedrører efteropkrævning af affaldsvarme-, tillægs- og CO2-afgift da udbetaling af negativt afgiftstilsvar ikke er anset for berettiget grundet brændselssammensætningen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-03-2017
Journalnr: 15/0745817
Autocamper
SKAT har pålagt selskabet yderligere registreringsafgift som følge af benyttelse af autocamper på færdselslovens område uden alt campingudstyrets tilstedeværelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-03-2017
Journalnr: 14/0182982
Registreringsafgift - varevogn
SKAT har opkrævet registreringsafgift, som følge af, at køretøjet ikke anses for utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport. Registreringsafgiften er opkrævet hos den registrerede ejer in solidum med den registrerede bruger, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1 og stk. 5. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 29-03-2017
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 03-05-2017 indstilling i C-300/16 P Statsstøtte Kommissionen mod Frucona Košice
Fiskale bestemmelser
Appel - statsstøtte - kriteriet om den private erhvervsdrivende - kriterier for anvendeligheden og anvendelsen af dette princip - samlet vurdering - bevisbyrde - bevisbedømmelse
Tidligere dokument: C-300/16 P Statsstøtte Kommissionen mod Frucona Košice - IndstillingDen 04-05-2017 dom i C-274/15 Kommissionen mod Luxembourg
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra f) - momsfritagelse for selvstændige grupper af personers ydelser til deres medlemmer - artikel 168, litra a), og artikel 178, litra a) - ret til fradrag for gruppens medlemmer - artikel 14, stk. 2, litra c), og artikel 28 - et medlems handlinger i eget navn for gruppens regning
Tidligere dokument: C-274/15 Kommissionen mod Luxembourg - DomDen 04-05-2017 dom i C-33/16 A
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 148, litra d) - fritagelse - ydelser, der udføres for at dække et direkte behov i forbindelse med fartøjer, som anvendes til sejlads i rum sø, og deres ladning - lastning og losning, som udføres af en underentreprenør for mellemmands regning
Tidligere dokument: C-33/16 A - DomDen 04-05-2017 dom i C-699/15 Brockenhurst College
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelser - restaurations- og underholdningsydelser, der mod vederlag leveres af en uddannelsesinstitution til en begrænset del af offentligheden
Tidligere dokument: C-699/15 Brockenhurst College - DomDen 11-05-2017 dom i C-36/16 Posnania Investment
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) - artikel 14, stk. 1 - afgiftspligtige transaktioner - begrebet »levering af varer mod vederlag« - overdragelse af en fast ejendom til staten eller en regional enhed til betaling af en skattegæld - ikke omfattet
Tidligere dokument: C-36/16 Posnania Investment - DomDen 11-05-2017 dom i C-59/16 The Shirtmakers
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - artikel 32, stk. 1, litra e), nr. i) - toldværdi - transaktionsværdi - fastsættelse - begrebet »transportomkostninger
Tidligere dokument: C-59/16 The Shirtmakers - DomDen 16-05-2017 dom i C-682/15 Berlioz Investment Fund
Fiskale bestemmelser
Præjudicielel forelæggelse - direktiv 2011/16/EU - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - artikel 1, stk. 1 - artikel 5 - anmodning om oplysninger rettet til tredjemand - manglende efterkommelse - sanktion - begrebet »forventet relevans« af de ønskede oplysninger - den bistandssøgte myndigheds kontrol - rettens prøvelse - rækkevidde - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - artikel 51 - gennemførelse af EU-retten - artikel 47 - adgang til effektive retsmidler - rettens og tredjemands adgang til den bistandssøgende myndigheds anmodning om oplysninger
Tidligere dokument: C-682/15 Berlioz Investment Fund - DomDen 18-05-2017 dom i C-624/15 Litdana
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 314 - fortjenstmargenordningen - betingelser for anvendelse - de nationale afgiftsmyndigheders afslag på at give en afgiftspligtig ret til at anvende fortjenstmargenordningen - oplysninger på fakturaerne om både leverandørens anvendelse af fortjenstmargenordningen og momsfritagelsen - leverandørens manglende anvendelse af fortjenstmargenordningen på leveringen - indicier, der giver anledning til mistanke om uregelmæssigheder eller svig ved leveringen
Tidligere dokument: C-624/15 Litdana - DomDen 18-05-2017 dom i C-154/16 Latvijas dzelzcelš
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - EF-toldkodeks - forordning (EØF) nr. 2913/92 - artikel 94, stk. 1, og artikel 96 - proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse - den hovedforpligtedes ansvar - artikel 203, 204 og artikel 206, stk. 1 - toldskyldens opståen - spørgsmålet, om der foreligger unddragelse fra toldtilsyn - misligholdelse af en af de forpligtelser, som følger af anvendelsen af en toldprocedure - den omhandlede vare er helt tilintetgjort eller er gået uigenkaldeligt tabt af grunde, som kan henføres til varens egen beskaffenhed, som følge af hændelige omstændigheder eller force majeure - artikel 213 - solidarisk hæftelse for toldskylden - direktiv 2006/112/EF - merværdiafgift (moms) - artikel 2, stk. 1, og artikel 70 og 71 - afgiftspligtens indtræden og afgiftens forfald - artikel 201, 202 og 205 - personer, der hæfter for erlæggelse af momsen - bestemmelsestoldstedets konstatering af manglende last - aflæsningsanordningen i en tankvogn ikke lukket korrekt eller beskadiget
Tidligere dokument: C-154/16 Latvijas dzelzcelš - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - anbringende om tilsidesættelse af EU-retten rejst af egen drift - ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - fradragsret for indgående afgift - ordning for omvendt betalingspligt - artikel 199, stk. 1, litra g) - anvendelse udelukkende i forbindelse med fast ejendom - uberettiget indbetaling af afgift foretaget af køberen af varerne til sælgeren som følge af en fejlagtigt udfærdiget faktura - skattemyndighedens afgørelse, hvorved det fastslås, at køberen af varerne har en skattegæld, hvorved betaling af det af køberen krævede fradrag afvises, og hvorved køberen pålægges en skattebøde
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-564/15 Farkas - Indstilling1) Artikel 199, stk. 1, litra g), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli 2010, skal fortolkes således, at den finder anvendelse på levering af fast ejendom, der bliver solgt af domsskyldneren som led i en tvangsauktion.
2) Bestemmelserne i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2010/45, samt princippet om afgiftsneutralitet, effektivitetsprincippet og proportionalitetsprincippet skal fortolkes således, at de i en situation som den i hovedsagen omhandlede ikke er til hinder for, at køberen af en vare fratages retten til at fradrage den merværdiafgift, som han uberettiget har betalt til sælgeren på grundlag af en faktura, som er udfærdiget i henhold til bestemmelserne i den almindelige merværdiafgiftsordning, selv om den relevante transaktion henhører under ordningen for omvendt betalingspligt, når sælgeren har betalt den nævnte afgift til statskassen. Disse principper kræver imidlertid, at køberen, for så vidt som sælgerens tilbagebetaling til køberen af den urigtigt fakturerede merværdiafgift bliver umulig eller uforholdsmæssigt vanskelig, navnlig i tilfælde af sælgerens insolvens, kan rette sit krav om tilbagebetaling direkte mod skattemyndigheden.
3) Proportionalitetsprincippet skal fortolkes således, at det i en situation som den i hovedsagen omhandlede er til hinder for, at de nationale skattemyndigheder pålægger en afgiftspligtig person, som har købt en vare, hvis levering henhører under ordningen for omvendt betalingspligt, en skattebøde på 50% af det merværdiafgiftsbeløb, som han skal betale til skattemyndigheden, når sidstnævnte ikke har lidt et tab af skatteindtægter, og der ikke er tegn på skattesvig, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - den fælles toldtarif - toldpositioner - tarifering af varer - implantatskruer beregnet til at indsættes i det menneskelige legeme til behandling af frakturer eller til fastgørelse af proteser - kombineret nomenklatur - pos. 9021 - gennemførelsesforordning (EU) nr. 1212/2014 - gyldighed
Domstolens dom:
Pos. 9021 i den kombinerede nomenklatur, der fremgår af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, som ændret ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 1101/2014 af 16. oktober 2014, skal fortolkes således, at positionen omfatter medicinske implantatskruer som de i hovedsagen omhandlede, hvis disse produkter har karakteristika, der i deres fremstillingsmåde og deres særlige funktion samt ved deres omhyggelige fremstilling og deres store nøjagtighed adskiller dem fra almindelige produkter. Særligt den omstændighed, at medicinske implantatskruer som de i hovedsagen omhandlede kun kan indsættes i legemet ved hjælp af særligt medicinsk værktøj og ikke med almindeligt værktøj, udgør et kendetegn, der skal tages i betragtning med henblik på at adskille disse medicinske implantatskruer fra almindelige produkter.
Udkast til Rådets konklusioner om finansiering af toldvæsenet - Vedtagelse
Udkast til Rådets konklusioner om udvikling af EU's toldunion og dens forvaltning - Vedtagelse
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Mulighed for indsigelse mod ansøgninger om toldsuspension eller toldkontingent
Nyt fra Skatteministeriet
Ny model giver mere retvisende billede af danskernes gæld til det offentlige
Bekendtgørelse af lov om afgift af affald og råstoffer (affalds- og råstofafgiftsloven)
Bilag 4 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 4 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 4 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 1 |
Bilag 180 | Orientering om ny model for værdiansættelse af gæld til det offentlige - PwC |
Spm. 305 |
Spm. 306 |
Spm. 307 |
Spm. 334 |
Spm. 346 |
Spm. 347 |
Spm. 348 |
Spm. 349 |
Spm. 350 |
Spm. 351 |
Spm. 352 |
Spm. 355 |
Spm. 357 |
Spm. 358 |
Spm. 360 | Spm. om, hvornår SKATs kontrolaktivitetsplan for 2017 offentliggøres, til skatteministeren Svar |
Spm. 361 |
Spm. 362 |
Spm. 364 |
Spm. 365 |
Spm. 366 |
Spm. 367 | Spm. om, hvorvidt registreringsafgiftsloven fungerer efter hensigten, til skatteministeren Svar |
Spm. AG |
Spm. AH |
Spm. AI |