Kære læser !
Denne uges MomsMail er præget af en lang række artikler - heraf flere ganske kritiske om de ændringer af praksis, både Skattrådet og SKAT er kommet med.
Herudover er der i denne uge debut til vores nye nyhedspunkt, nemlig høringssvar til SKATs styresignaler. Høringssvarene ligger sidst i afsnittet med "Nye afgørelser mv. offentliggjort af SKAT".
Endelig er der også en hel del nyheder fra EU, ligesom der er to håndfulde nyhedsbreve og nye satser.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Nye krav til elregningen
Hjælp til foreninger og vandværker med solceller på taget
Brug momskoder i dit økonomisystem
Salg af fast ejendom med bygninger kan ikke anses for en byggegrund
Nye regler om bindende tariferingsoplysninger
Flere spørgsmål end svar i uklar præcisering fra SKAT
Nye retningslinjer for kantinemoms
Moms på lejligheder, der har været anvendt til momsfri udlejning
Afgiftslempelse til forlystelser
PSO-tilskudsordningen udvides
Nyt styresignal vedrørende salg af varer fra andre EU-lande
Styrket indsats mod momssvindel
Den nye EU-toldkodeks - Sidste nyt om sikkerhedsstillelse
Nyt om moms i Europa
Databehandlingsydelser kunne ikke omfattes af momsfritagelsen for finansielle ydelser
Ny dom på kant med princippet om momsens neutralitet
Hvordan er det nu med ... fakturering af grænseoverskridende arbejdsudleje og koncerninterne leverancer?
Ombygningsudgifter - ingen nedskrivning ved vurdering af momspligt ved salg af ejendom
2016-3. Landsskatterettens kompetence til at behandle klager over rykkergebyrer pålagt af SKAT i inddrivelsessager. Afgørelsesbegrebet
Ny toldregulering
Skatterådet skærper praksis på forkert grundlag
Notat om beretning om Skatteministeriets økonomistyring
Udkast til styresignal
Præcisering af reglerne for udstedelse af historisk nummerplader - udkast til styresignal
Styresignaler
Kantinemoms - administrativt forenklede ordninger
Fjernsalg i momslovens forstand ved salg af varer fra andre EU-lande - styresignal
Bindende svar
Afgiftsgodtgørelse efter el-patronordningen
Mineralolieafgift - godtgørelse - andre varer end jetfuel
Mandskabsvogne - kørsel til udlandet - opsamling af medarbejdere
Moms ved udlejning mellem interesse og ikke-interesseforbundne parter
Forening - forskning - afgiftspligtig person - fritagelse
Afgørelser
Spørgsmål om, hvorvidt synsprøve udgør en selvstændig ydelse eller ej
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 11
3 nye sager
1 indstilling
1 dom
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nye satser
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20160307' AND [SkatteraadChanged] <= '20160313') OR ([LSRChanged] >= '20160307' AND [LSRChanged] <= '20160313') OR ([ByretChanged] >= '20160307' AND [ByretChanged] <= '20160313') OR ([LandsretChanged] >= '20160307' AND [LandsretChanged] <= '20160313') OR ([HojesteretChanged] >= '20160307' AND [HojesteretChanged] <= '20160313')) ORDER BY AppelId DESC
Dato | Angivelse | Periode |
15-03-2016 | Lønsumsafgift i 2016 | Metode 2 (februar 2016) |
BDOMed virkning fra 1. april 2016 kan momsregistrerede virksomheder kun få fradrag for elafgift, hvis elselskabet har påført virksomhedens (køberens) CVR-nummer på sin faktura. |
BDOHjælp til foreninger og vandværker med solceller på taget Idrætsforeninger, der opsætter et solcelleanlæg på klubhuset, samt vandværker m.fl., der opsætter tilsvarende anlæg eller køber en vindmølle, har skattemæssige udfordringer, hvis de er tilsluttet elnettet. |
BDOBrug momskoder i dit økonomisystem Mange virksomheder er udfordret, når de skal udfylde rubrikkerne A, B og C i forbindelse med deres momsindberetning. For hvordan får man identificeret de tal, der skal indberettes, og hvor skal de stå? Vi giver svaret. |
DELACOURSalg af fast ejendom med bygninger kan ikke anses for en byggegrund Landsskatteretten har i en afgørelse fastslået, at SKATs fortolkning af begrebet ”byggegrund” går langt ud over EU-praksis og momslovens definition af en byggegrund.Virksomheder, som har fået kvalificeret et salg af en fast ejendom med bygninger for at være en byggegrund, kan med kendelsen anmode om genoptagelse af sin sag, hvilket vil være relevant i de handler, hvor køber ikke har haft adgang til at fratrække momsen. |
DELACOURNye regler om bindende tariferingsoplysninger Europa-Parlamentet og Rådet har vedtaget en ny toldkodeks. Kodeksen indeholder blandt andet nye regler om bindende tariferingsoplysninger. |
DeloitteFlere spørgsmål end svar i uklar præcisering fra SKAT SKAT ændrer praksis pr. 1. september 2016 for anvendelse af de forenklede kantinemomsordninger under overskriften præcisering. |
DLA Piper1. maj 2016 træder en ny toldregulering i kraft. Reguleringen påvirker bl.a. danske importører og eksportører samt logistikvirksomheder. |
EYNye retningslinjer for kantinemoms SKAT har netop udsendt et nyt styresignal om opgørelse af kantinemoms efter de administrativt forenklede ordninger. Styresignalet har betydning for de virksomheder, der har eksterne operatører til at stå for kantinedriften, men i mindre grad end forventet. Det træder i kraft 1. september 2016. |
EYMoms på lejligheder, der har været anvendt til momsfri udlejning Et nyt bindende svar fra Skatterådet skaber stor økonomisk usikkerhed for virksomheder, der handler med fast ejendom, der har været anvendt til momsfri udlejning før salg. |
EYAfgiftslempelse til forlystelser Regeringen og dens støttepartier indgik den 9. februar 2016 en politisk aftale om Vækst og udvikling i hele Danmark. Vækstaftalen indeholder blandt andet en aftale om afgiftslempelse for forlystelser, som i dag er belastet af den fulde elafgift af elektricitet anvendt til procesformål. |
EYNyt lovforslag vil udvide PSO-tilskudsordningen for elintensive virksomheder. |
EYNyt styresignal vedrørende salg af varer fra andre EU-lande I et netop offentliggjort styresignal præciserer SKAT deres fortolkning af, hvornår leverandører fra andre EU-lande kan sælge varer til danske kunder, uden at salget omfattes af fjernsalgsreglerne med registreringspligt til følge. |
EYStyrket indsats mod momssvindel I anledning af DR's dokumentarserie 'Sådan svindles Danmark' har regeringen præsenteret tiltag under overskriften 'Styrket indsats mod momssvig' - men er der i virkeligheden tale om gammel vin på ny flaske, og kan Danmark forvente en effekt af tiltagene? |
EYDen nye EU-toldkodeks - Sidste nyt om sikkerhedsstillelse Der har på det seneste været en del diskussion om det nye krav om sikkerhedsstillelse for potentiel toldskyld og i særdeleshed om, hvor meget virksomheder skal stille i sikkerhed ved anvendelse af de økonomiske toldprocedurer og hvordan. Nu er der endelig kommet en afklaring - i hvert fald indtil videre. |
EYMoms er en indirekte afgift, som er indført i alle EU-landene, og forskellige ændringer i vores europæiske naboers momsregler kan derfor have stor betydning for virksomheder, der handler med disse lande. Vi bringer her et overblik over nogle af nye momsregler i Frankrig og Italien. |
EYDatabehandlingsydelser kunne ikke omfattes af momsfritagelsen for finansielle ydelser Østre Landsret har i en nyligt afsagt dom fastslået, at databehandlingsydelser, der købes af en bank til håndtering af udlån, ikke kan omfattes af momsfritagelsen for finansielle ydelser. |
EYNy dom på kant med princippet om momsens neutralitet En ny dom fra Østre Landsret rejser en principiel diskussion omkring, hvorvidt princippet om momsens neutralitet tillader, at man alene på baggrund af formalia nægter køberen af en momspligtig ydelse fradragsret, når den købte ydelse må anses for forbrugt i forbindelse med en momspligtig leverance. |
EYEfter ønske fra en af vores læsere bringer vi en artikel om momsbehandlingen ved grænseoverskridende arbejdsudleje internt i koncerner og om koncerninterne leverancer generelt. |
EYOmbygningsudgifter - ingen nedskrivning ved vurdering af momspligt ved salg af ejendom Skatterådet har fastslået, at afholdte ombygningsomkostninger ikke kan nedskrives med 1/10 pr. år ved beregning af, om der er sket ombygning i væsentligt omfang, uanset at dette tydeligt fremgår af lovforarbejderne. Endvidere præciseres det af Skatterådet, hvilke omkostninger der skal indgå - og ikke indgå - i beregningen. |
Folketingets OmbudsmandPå baggrund af den sag, som er omtalt i SKM2014. 867. LSR, rejste ombudsmanden en sag på eget initiativ overfor SKAT og Landsskatteretten. Sagen blev rejst for at afklare, i hvilke tilfælde Landsskatteretten kan behandle klager over rykkergebyrer pålagt af SKAT i inddrivelsessager. Efter ombudsmandens opfattelse er der tale om faktisk forvaltningsvirksomhed, når SKAT pålægger rykkergebyrer i forbindelse med udsendelse af rykkerskrivelser. Ved vurderingen lagde ombudsmanden bl.a. vægt på inddrivelseslovens forarbejder, på gebyrets størrelse og på, at udsendelse af en rykkerskrivelse er et led i den almindelige inddrivelsesproces. Da Landsskatteretten kun kan behandle klager over SKATs afgørelser, nåede ombudsmanden frem til, at Landsskatteretten ikke kan behandle klager over selve pålæggelsen af et rykkergebyr. I de tilfælde, hvor en borger har klaget til SKAT over et pålagt rykkergebyr, vil SKATs stillingtagen til borgerens indsigelse mod det pålagt rykkergebyr efter ombudsmandens opfattelse være en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Landsskatteretten kan derfor behandle klager over SKATs svar på indsigelser mod pålagte rykkergebyrer i inddrivelsessager. (Sag nr. 15/00583) |
PwCSkatterådet skærper praksis på forkert grundlag Kort baggrundSkatterådet forholder sig i et nyt bindende svar (SKM2016.105.SR) til en situation, hvor en finansiel virksomhed i 2014 opførte et byggeri til brug for udlejning, men hvor virksomheden nu påtænker at sælge ejerlejlighederne i takt med, at lejerne fraflytter – alternativt at sælge hele ejendommen. |
RigsrevisionenNotat om beretning om Skatteministeriets økonomistyring Rigsrevisionen følger i dette notat op på beretning nr. 3/2015 om Skatteministeriets økonomistyring. Notatet er baseret på en redegørelse fra skatteministeren og handler om de initiativer, som ministeren vil igangsætte som følge af beretningen. Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen på følgende områder:
|
Styresignalet præciserer, at der af hensyn til udformningen af lov om registrering af køretøjer(registreringsloven) § 7, stk. 4 og registreringsbekendtgørelsens § 74, stk. 1, hvor der overlades SKAT beføjelse til at skønne over, om historiske korrekte nummerplader skal udstedes, skal foretages et individuelt skøn i hvert enkelt tilfælde.
Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1 og § 29, jf. § 28, stk. 3
SKAT præciserer grundlaget for anvendelsen af de forenklede ordninger til fastsættelse af momsgrundlaget for virksomhedskantiner.
De forenklede ordninger kan anvendes som et valgfrit alternativ til en faktisk opgørelse af kostprisen, når en virksomhed leverer kantineydelser til sine medarbejdere til en pris, der er lavere end kostprisen.
Vedrører: Momsloven § 14, stk. 1, nr. 2-3
SKAT præciserer sin fortolkning af, hvornår salg af varer fra andre EU-lande kan ske uden, at det omfattes af reglerne om fjernsalg i momsloven, hvorved der ikke skal beregnes dansk moms.
Det er SKATs opfattelse, at enkelte handlinger fra leverandøren af varerne kan medføre, at salget af varerne bliver omfattet af reglerne om fjernsalg, herunder eksempelvis hvis leverandøren giver oplysninger til transportøren om de varer, som kunden ønsker fragtet.
Vedrører: Mineralolieafgiftsloven § 9, stk. 4 og 5
Skatterådet kan bekræfte, at spørger kan opnå tilbagebetaling af afgift efter mineralolieafgiftslovens § 9, stk. 4 og 5, hvis spørger indkøber brændsel og driver spidslastkedlerne ejet af et andet selskab (Y).
Vedrører: Mineralolieafgiftsloven § 9, stk. 6, nr. 3
Skatterådet bekræfter, at et endnu ikke stiftet selskab x vil kunne opnå godtgørelse for afgift af andre varer end jetfuel til fly, i det omfang de flyvninger selskab x foretager kan anses som erhvervsmæssige flyvninger mod vederlag. Det er en forudsætning, at det vederlag der aftales imellem kunderne og selskab x afspejler det sædvanlige og markedsmæssigt fastsatte vederlag.
Skatterådet bekræfter, at ovenstående er gældende i situationer, hvor kunden i selskab x er henholdsvis ejerselskabet, ejerselskaberne og ejerselskaberne samt øvrige kunder.
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 9
Skatterådet bekræftede, at spørger - uden at det udløste registreringsafgift - kunne anvende to leasede mandskabsvogne til at transportere medarbejdere og arbejdsudstyr fra enten spørgers adresse eller spørgers lageradresse, der var sammenfaldende med en af spørgers medarbejderes adresse, til arbejdsstedet i udlandet, og at spørger med mandskabsvognene kunne samle medarbejdere op fra motorvejstilkørsler på vejen mod arbejdsstedet i udlandet.
Vedrører: Momsloven §§ 27, stk. 1, 28, stk. 3, 29, stk. 1 og 3 samt 51, stk. 1 Skatteforvaltningsloven § 21, stk. 3.
Skatterådet bekræfter, at Spørger kan anvende markedslejen på den opførte bygning som afgiftsgrundlag i forbindelse med udlejning til en ikke-interesseforbunden tredjepart. Skatterådet bekræfter endvidere, at momsgrundlaget kan fastsættes til normalværdien, jf. definitionen i momssystemdirektivet, hvilket også er tilfældet, når modværdien er højere end egenfinansieringen, men dog lavere end indkøbs- eller fremstillingsprisen. Derimod kan Skatterådet ikke bekræfte, at normalværdien kan dokumenteres på baggrund af vurderinger fra to uafhængige ejendomsmæglere.
Det pointeres i forhold til alle tre spørgsmål, at der ved besvarelsen alene er taget stilling til opgørelsen af afgiftsgrundlaget, men ikke til om betingelserne for at der er tale om erhvervsmæssig udlejning er opfyldt, jf. at der ikke kan gives bindende svar på bevillingsmæssige spørgsmål. Hjemmel
Skatteforvaltningsloven § 21, stk. 4.
Vedrører: Momsloven § 3 og § 13, stk. 1, nr. 4
Skatterådet bekræfter, at spørger er en afgiftspligtig person, som driver økonomisk virksomhed i henhold til momsloven § 3 stk. 1. Skatterådet bekræfter, at spørger er omfattet af fritagelsen i momsloven § 13, stk. 1, nr. 4.
Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1 og § 13, stk. 1, nr. 1
En optikervirksomheds fakturering ved salg af briller og brilleglas ansås for at indeholde vederlag for en synsprøve, og virksomheden var berettiget til momsfritagelse efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, vedrørende denne del af vederlaget.
SKAT præciserer grundlaget for anvendelsen af de forenklede ordninger til fastsættelse af momsgrundlaget for virksomhedskantiner.
De forenklede ordninger kan anvendes som et valgfrit alternativ til en faktisk opgørelse af kostprisen, når en virksomhed leverer kantineydelser til sine medarbejdere til en pris, der er lavere end kostprisen.
Høringssvar:
SKAT præciserer sin fortolkning af, hvornår salg af varer fra andre EU-lande kan ske uden, at det omfattes af reglerne om fjernsalg i momsloven, hvorved der ikke skal beregnes dansk moms.
Det er SKATs opfattelse, at enkelte handlinger fra leverandøren af varerne kan medføre, at salget af varerne bliver omfattet af reglerne om fjernsalg, herunder eksempelvis hvis leverandøren giver oplysninger til transportøren om de varer, som kunden ønsker fragtet.
Høringssvar:
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 16-03-2016 dom i T-103/14 Statsstøtte Frucona Košice mod Kommissionen
Fiskale bestemmelser
Statsstøtte – punktafgifter – delvis afskrivning af en skattegæld i henhold til en kreditorordning – afgørelse, der erklærer en støtte uforenelig med det indre marked og kræver tilbagesøgning heraf – ret til forsvar – de berørte parters processuelle rettigheder – kriteriet om den private kreditor – bevisbyrde
Tidligere dokument: T-103/14 Statsstøtte Frucona Košice mod Kommissionen - DomDen 17-03-2016 indstilling i C-11/15 Ceský rozhlas
Fiskale bestemmelser
Skattesystem – merværdiomsætningsafgift – afgiftsfritagelse – virksomhed, der udøves af offentlige radio- og tv-selskaber, der ikke har kommerciel karakter – public service radio- og tv-virksomhed – finansiering via obligatoriske licenser – kvalifikation af en sådan tjenesteydelse
Tidligere dokument: C-11/15 Ceský rozhlas - DomDen 17-03-2016 dom i C-40/15 Aspiro
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – artikel 135, stk. 1, litra a) – fritagelse for forsikringsområdet – begreberne »forsikringstransaktioner« og »ydelser udført af forsikringsmæglere og ‑formidlere i forbindelse med disse transaktioner« – skadereguleringsydelser udført i en forsikringsgivers navn og på dennes regning
Tidligere dokument: C-40/15 Aspiro - DomDen 17-03-2016 indstilling i C-493/14 Statsstøtte Dilly’s Wellnesshotel
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – statsstøtte – forordning (EF) nr. 800/2008 – former for støtte, der kan anses for at være forenelige med fællesmarkedet – støtte til miljøbeskyttelse – støtteforanstaltninger i form af nedsættelser af miljøafgifter – den ufravigelige karakter af betingelserne for fritagelse
Tidligere dokument: C-493/14 Statsstøtte Dilly’s Wellnesshotel - DomDen 17-03-2016 dom i C-84/15 Sonos Europe
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – toldunion og fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – pos. 8517, 8518, 8519, 8527 og 8543 – selvstændige apparater beregnet til at downloade, modtage og gengive digitale lydfiler i form af forstærket lyd
Tidligere dokument: C-84/15 Sonos Europe - DomDen 06-04-2016 indstilling i C-24/15 Plöckl
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – afgifter – merværdiafgift – sjette direktiv – artikel 28c, punkt A, litra a) og d) – overførsel inden for Fællesskabet – fritagelse – oprindelsesstatens mulighed for at nægte at indrømme en fritagelse som følge af manglende angivelse af et momsregistreringsnummer tildelt af bestemmelsesstaten
Tidligere dokument: C-24/15 Plöckl - DomDen 07-04-2016 dom i C-546/14 Degano Trasporti
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – moms – artikel 4, stk. 3, TEU – direktiv 2006/112/EF – insolvens – akkordprocedure – delvis betaling af momskrav
Tidligere dokument: C-546/14 Degano Trasporti - DomDen 07-04-2016 indstilling i C-4/15 Argos Supply Trading
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – procedure for passiv forædling – forædlingsprodukter – importafgifter – fuldstændig eller delvis fritagelse – meddelelse af bevilling – økonomiske forudsætninger – forarbejdningsvirksomheder – forordning (EØF) nr. 2913/92 – artikel 148, litra c) – misbrug af rettighed
Tidligere dokument: C-4/15 Argos Supply Trading - DomDen 07-04-2016 dom i C-294/14 ADM Hamburg
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – toldunion og fælles toldtarif – EF-toldkodeks – toldpræferencer – forordning (EØF) nr. 2454/93 – artikel 74, stk. 1 – produkter med oprindelse i et præferenceberettiget land – transport – forsendelser bestående af en blanding af rå palmekerneolie med oprindelse i flere lande, der er indrømmet den samme præferencebehandling
Tidligere dokument: C-294/14 ADM Hamburg - Dom
Første spørgsmål: Såfremt spørgsmålet besvares bekræftende: Andet spørgsmål: | |
Er en afgiftsmyndigheds praksis – der støttes på momslovens bestemmelser, i henhold til hvilke den pågældende myndighed konstaterer en afgiftsforskel, der skal afholdes af køberen af en vare (eller modtageren af en ydelse), såfremt leverandøren (eller tjenesteyderen) udsteder en faktura vedrørende en transaktion, der er underlagt ordningen for omvendt betalingspligt i overensstemmelse med den almindelige afgiftsordning, og angiver og indbetaler den på fakturaen angivne moms til statskassen, o... | |
Er en national bestemmelse om fritagelse af en selvstændig gruppe af personer for moms, som ikke indeholder betingelser eller metoder vedrørende vurderingen af betingelsen om konkurrenceforvridning, forenelig med artikel 132, stk. 1, litra f), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (herefter »momsdirektivet«) sammenholdt med momsdirektivets artikel 131 samt effektivitetsprincippet, retssikkerhedsprincippet og princippet om beskyttels... |
Sagen omhandler:
Moms – direktiv 2006/112/EF – gyldighed og fortolkning – ydelser, der leveres af advokater – ikke-fritagelse for moms – adgang til domstolsprøvelse – ret til juridisk bistand – processuel ligestilling – retshjælp
Generaladvokatens indstilling:
1) Ved en korrekt fortolkning af artikel 371 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem kan en medlemsstat, der i overensstemmelse med denne bestemmelse fortsat har fritaget advokatydelser for moms, begrænse rækkevidden af denne fritagelse uden at afskaffe den i sin helhed. Når fritagelsen er afskaffet i sin helhed, kan en sådan medlemsstat imidlertid ikke genindføre den samme fritagelse med en mere begrænset rækkevidde.
2) Hverken artikel 132, stk. 1, litra g), eller en anden bestemmelse i direktiv 2006/112 giver medlemsstater tilladelse til at momsfritage advokaters leveringer af ydelser under en national retshjælpsordning som ydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring.
3) Undersøgelsen af de forelagte spørgsmål har ikke afsløret forhold, der kan berøre gyldigheden af direktiv 2006/112.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – toldunion og fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – fortolkning – almindelige bestemmelser – bestemmelse 3, litra b) – begrebet »varer i sæt til detailsalg« – separate pakker
Domstolens dom:
Bestemmelse 3, litra b), i de almindelige tariferingsbestemmelser vedrørende den kombinerede nomenklatur, som er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse, som følger af Kommissionens forordning (EF) nr. 1214/2007 af 20. september 2007, skal fortolkes således, at varer som de i hovedsagen omhandlede, der frembydes til toldbehandling i separate pakker og først herefter emballeres sammen, ikke desto mindre kan betragtes som »varer i sæt til detailsalg« som omhandlet i denne bestemmelse og således henhører under én og samme toldposition, når det er godtgjort, at disse varer, under hensyn til andre objektive faktorer, hvilket det tilkommer den nationale ret at bedømme, udgør en enhed og som sådan er bestemt til at udbydes til salg i detailhandelen.
Preparation of Eurogroup and Council of Economic and Financial affairs, Brussels 7-8 March
om tobaksaftalen (PMI-aftalen)
Cigaretter: MEP'erne imod fornyelse af EU's anti-smuglingsaftaler med tobaksfirmaer
Nyhedsbrev til virksomheder
Belgien udtræder af vejafgiftsordningen 1. april 2016
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Regulering af leasingekspeditioner med værditabsberegning
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Nye eller opdaterede satser fra Skatteministeriet
Brændstofforbrugsafgiftsloven
Afgiftssatser i brændstofforbrugsafgiftsloven (grøn ejerafgift)
CO2-afgiftsloven
Afgiftssatser i CO2-afgiftsloven
Gasafgiftsloven
Afgiftssatser i gasafgiftsloven
Kulafgiftsloven
Afgiftssatser i kulafgiftsloven
Mineralolieafgiftsloven
Afgiftssatser i mineralolieafgiftsloven
Svovlafgiftsloven
Afgiftssatser i svovlafgiftsloven
Vægtafgiftsloven
Afgiftssatser i vægtafgiftsloven
Spm. 4 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/3-16 fra Ernst & Young, til skatteministeren |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Spm. 14 |
Bilag 144 |
Bilag 145 |
Bilag 146 |
Spm. 232 |
Spm. 272 |