Kære læser !
Ugens nyheder er primært en række artikler og en række domme - heraf to fra EU-Domstolen, to vedrørende inddrivelse og en enkelt straffesag.
Næste uge bliver mere spændende, idet EU-Domstolen her bl.a. tager endelig stilling til momspligt ved veksling af bitcoins til konventionel valuta.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
SKAT ændrer mening i forhold til campinghytter
Høring om styresignal om anvendelse af ”effektreglen” i elafgiftsloven § 11, stk. 5, nr. 3, som alternativ til måling af elforbruget i campinghytter
Udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv.
Høring om udkast til forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love
Lovprogram for folketingsåret 2015/16, skatteministeriets del med fokus på retssikkerhed og lempelser i erhvervslivet
Hvem skal betale lønsumsafgift, når lægen er under uddannelse?
Domme
Registreringsafgift - autocamper - løst campingudstyr
Chokoladeafgift og mineralvandsafgift - afgiftspligt - proteinbarer - energidrik
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 43
1 indstilling
1 dom
Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Skatteetaten, Norge
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20151012' AND [SkatteraadChanged] <= '20151018') OR ([LSRChanged] >= '20151012' AND [LSRChanged] <= '20151018') OR ([ByretChanged] >= '20151012' AND [ByretChanged] <= '20151018') OR ([LandsretChanged] >= '20151012' AND [LandsretChanged] <= '20151018') OR ([HojesteretChanged] >= '20151012' AND [HojesteretChanged] <= '20151018')) ORDER BY AppelId DESC
BDOSKAT ændrer mening i forhold til campinghytter En lille glædelig nyhed til pladser med campinghytter. Efter længere tids overvejelse er SKAT i et udkast til styresignal nået frem til, at de alligevel godt vil godkende delvis godtgørelse af elafgift på forbruget i campinghytter selvom der kun findes én forbrugsmåler i disse og elektriciteten anvendes til flere formål. |
FSR - danske revisorerFSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
FSR - danske revisorerUdkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv. FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
FSR - danske revisorerHøring om udkast til forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
Global Trade and Customs JournalAuthors: Yves Melin, Squire Sanders Hammonds. |
Global Trade and Customs JournalAuthors: Fernando Pierola, Counsel at the Advisory Centre on WTO Law (ACWL), Geneva, Switzerland. |
Global Trade and Customs JournalAuthors: Yves Melin, Trade lawyer at Squire Sanders LLP, Brussels. |
Global Trade and Customs JournalAuthors: Markus Wagner, Associate Professor, University of Miami. |
Global Trade and Customs JournalAuthors: Niuscha Bassiri, Partner, Hanotiau & van den Berg, Brussels. |
Global Trade and Customs JournalBook Review: EC Customs Law, by Timothy Lyons 2nd edition, (Oxford: Oxford University Press, 2008) Authors: Davide Rovetta, Pad in International Economic Law, ULB – Brussels, CSA Master in EU law, RIEE, Saragossa. |
Global Trade and Customs JournalAuthors: Davide Rovetta, The views expressed in this review are exclusively those of the author and do not necessarily reflect those of the European Commission. |
Global Trade and Customs JournalAuthors: Cristián Delpiano Lira, Assistant Professor of Public International Law and International Economic Law. |
Global Trade and Customs JournalAuthors: Lourdes Catrain, Partner, Hogan Lovells, Brussels. Member of the Editorial Board. |
RSM plusSkatteministeren har planlagt 24 lovforslag til behandling i det kommende folketingsår. En central del deraf er Regeringsgrundlaget "Sammen for Fremtiden", og det fremsatte forslag til finanslov med genindførelse af formueskattekursen, erhvervsbeskatningsreform, sænkning af skatten på arbejdsindkomster og annullering af reklameafgiften før den træder i kraft. Vi har plukket i lovkataloget. Klik her for at læse hele nyhedsbrevet. |
RSM plusHvem skal betale lønsumsafgift, når lægen er under uddannelse? Når en læge skal uddannes i almen medicin, indgår der i uddannelsesforløbet perioder, hvor lægen arbejder i fx en lægepraksis. I den periode, hvor den uddannelsessøgende læge arbejder på klinikken, modtager lægen løn. Klik her for at læse hele nyhedsbrevet |
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 5 a, stk. 1 og 3
Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt SKAT havde været berettiget til at opkræve yderligere registreringsafgift af de indstævntes autocampere (to ombyggede Land Rover'ere), idet bilerne i forbindelse med kørsel ikke havde medbragt diverse løst campingudstyr.
Landsretten fastslog med henvisning til SKM2014.728.HR , at de indstævntes køretøjer på kontroltidspunktet ikke opfyldte betingelserne for den lempelige afgiftsberigtigelse efter registreringslovens § 5 a, stk. 1.
Landsretten afviste de indstævntes synspunkt om, at opkrævning af yderligere registreringsafgift fordrede en konstruktiv ændring af køretøjerne, jf. registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 3. Landsretten henviste i den forbindelse til bestemmelsens ordlyd og forarbejder. Det forhold, at der efter de indstævntes forklaringer alene havde været tale om enkeltstående kørsler uden campingudstyret, kunne navnlig efter bestemmelsens formål heller ikke føre til, at der ikke skulle opkræves afgift.
SKAT havde dermed været berettiget til at opkræve yderligere registreringsafgift.
Byrettens flertal var nået til det modsatte resultat.
Vedrører: Chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 1 og nr. 10. Mineralvandsafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 1 (dagældende)
Sagen vedrørte dels, om en række proteinbarer var omfattet af afgiftspligt efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, dels om SKAT kunne efteropkræve mineralvandsafgift for en række vitamin- og energidrikke.
Landsretten udtalte, at chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, er tilsigtet et bredt anvendelsesområde, og at "chokoladevarer" omfatter varer, hvor chokoladen er karaktergivende for produktet. Der må i den forbindelse lægges vægt på bl.a. den relative mængde af chokolade i varen, hvor fremtrædende chokoladesmagen er, og om varen visuelt fremtræder som værende af chokolade. Landsretten udtalte videre, at der ikke er holdepunkter for, at varens pris, ernæringsindhold og aftagergrupper indgår i afgrænsningen af begrebet "chokoladevarer" i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Landsretten fandt på den baggrund, at proteinbarerne med et ydre lag af chokolade var underlagt afgiftspligt efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
For så vidt angår en yoghurtovertrukket proteinbar, der ikke indeholdt chokolade og som havde en sød smag af yoghurt og æble, fandt landsretten, at denne ikke havde karakter af en efterligning eller en erstatningsvare for en chokoladevare, hvorfor proteinbaren ikke var underlagt afgiftspligt efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 10.
Endelig fandt landsretten, at SKAT kunne efteropkræve mineralvandsafgift for de omhandlede drikkevarer, og at det var uden betydning, om selskabet burde have vidst, at drikkevarerne var underlagt mineralvandsafgift, idet Landsskatterettens afgørelse ikke var udtryk for en ændring af tidligere administrativ praksis.
Fødevareproducenter, fødevaregrossister og supermarkeder m.fl., som udleverer overskudsvarer bl.a. til Folkekirkens Nødhjælp med henblik på videresalg efter organisationens WeFood koncept, mod en enhedspris, f.eks. per kg/ton fødevarer, kan anvende denne pris som momsgrundlag, jf. momslovens § 4, stk. 1 og § 27, stk. 1.
Høringssvar:
SKM2015.651.VLR Beslaglæggelse - i registreringsattest og i nummerplader | Vedrører: Retsplejeloven § 802, stk. 2, nr. 2 SKAT havde beslaglagt en registreringsattest og nummerplader til en personbil, idet man havde begrundet mistanke om, at A havde overtrådt registreringsafgiftsloven. Formålet var at sikre det offentliges krav vedrørende afgift m.v. SKAT havde vurderet, at bilens værdi var så lav, at det ville være forbundet med for mange omkostninger for det offentlige at beslaglægge bilen. Uden registreringsattesten og nummerpladerne ville A være afskåret fra at sælge bilen og køre i den, og registreringsattesten og nummerpladerne repræsenterede derfor selve bilen værdi. Byretten fandt ikke betingelserne for beslaglæggelse opfyldt. Kendelsen blev kæret til Vestre Landsret, som fandt betingelserne for beslaglæggelse for opfyldte. |
SKM2015.650.VLR Beslaglæggelse - i registreringsattest og i nummerplader | Vedrører: Retsplejeloven § 802, stk. 2 SKAT havde beslaglagt en registreringsattest og nummerplader til en personbil, idet man havde rimelig begrundet mistanke om, at A havde overtrådt registreringsafgiftsloven. Formålet var at sikre det offentliges krav vedrørende afgift m.v. A ønskede beslaglæggelsen forelagt for retten. Byretten og Landsretten fandt at øjemedet med beslaglæggelse ville være spildt, hvis man skulle have afventet rettens kendelse. |
SKM2015.652.ØLR Straffesag - momssvig - fiktiv faktura - forhold begået under prøveløsladelse | Vedrører: Momsloven § 81, stk. 4. Straffeloven § 289 og § 50, stk. 2 T var tiltalt for som direktør og daglig leder af et selskab forsætligt at have udstedt 3 fakturaer med et urigtigt indhold, som var egnede til uretmæssigt at danne grundlag for et momsfradrag, idet de urigtigt fremstod som dokumentation for overdragelse af et varelager fra selskabet til et andet selskab for en købesum på i alt 2.418.557,50 kr. og med en deklareret moms på 604.639 kr., selvom handlen var uden realitet, idet det pågældende varelager var værdiløst eller af ringe værdi. Han havde derved unddraget for 604.639 kr. i moms. Forholdet blev begået kort tid efter, at T blev prøveløsladt efter afsoning af en dom for blandt andet groft bedrageri. T forklarede at han var en god forretningsmand, og derfor kunne sælge varelaget, som han selv var blevet betalt 5.000 kr. for at bortskaffe, videre for 2.4 mio. kr. Der var kun tale om én faktura på 3 sider og ikke 3 fakturaer. Byretten fandt bevist, at T havde forsæt til momssvig. Det fandtes fuldstændigt usandsynligt, at varelageret skulle have en værdi som anført på fakturaen af 2.418.557,50 kr. T var klar over, at varelageret reelt var værdiløst eller af ringe værdi. Der var tale om én faktura på 3 sider og ikke 3 fakturaer. Det lagdes til grund at købesummen ikke blev betalt, varelageret aldrig forlod adressen, men at selskabet gjorde brug af fakturaen til at indsende negativ momsangivelse. At T senere udstedte en kreditnota kunne ikke ændre noget herved. T idømtes fængsel i 4 måneder samt en tillægsbøde på 600.000 kr. Landsretten stadfæstede med dissens byretsdommen. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 22-10-2015 dom i C-264/14 Hedqvist
Fiskale bestemmelser
Skatteret – merværdiafgift – veksling af den virtuelle valuta »bitcoin« til en konventionel valuta – artikel 2, stk. 1, litra c), i direktiv 2006/112/EF – afgift på tjenesteydelser mod vederlag – artikel 135, stk. 1, litra d), i direktiv 2006/112/EF – afgiftsfritagelse for transaktioner med handelsdokumenter – artikel 135, stk. 1, litra e) i direktiv 2006/112/EF – afgiftsfritagelse for transaktioner med valuta – artikel 135, stk. 1, litra f), i direktiv 2006/112/EF – afgiftsfritagelse for transaktioner med adkomstbeviser
Tidligere dokument: C-264/14 Hedqvist - DomDen 22-10-2015 dom i C-277/14 PPUH Stehcemp
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – beskatning – merværdiafgift – sjette direktiv – ret til fradrag – afslag – salg foretaget af en enhed, som anses for ikke-eksisterende
Tidligere dokument: C-277/14 PPUH Stehcemp - DomDen 22-10-2015 dom i C-126/14 Sveda
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 168 – ret til fradrag – fradrag for moms erlagt ved erhvervelsen eller fremstillingen af investeringsgoder – fritidssti, som direkte er beregnet til offentlighedens gratis anvendelse – anvendelse af oplevelsessti som middel til at gennemføre afgiftspligtige transaktioner
Tidligere dokument: C-126/14 Sveda - DomDen 29-10-2015 dom i C-174/14 Saudaçor
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 13, stk. 1 – afgiftsfritagelse – begrebet »andre offentligretlige organer« – den selvstyrende region Azorerne – enhed stiftet af regionen i form af et aktieselskab, hvoraf regionen ejer hele selskabskapitalen, og som har til opgave at udføre tjenesteydelser for regionen af almen økonomisk interesse på området for administration af regionens sundhedstjeneste – fastlæggelsen af de nærmere betingelser for disse tjenesteydelser, herunder vederlaget for dem, i programaftaler indgået mellem enheden og regionen
Tidligere dokument: C-174/14 Saudaçor - DomDen 29-10-2015 dom i C-319/14 B&S Global Transit Center
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – EF-toldkodeks – forordning (EØF) nr. 2913/92 – artikel 203 og 204 – proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse – forordning (EØF) nr. 2454/93 – artikel 365, 366 og 859 – toldskyldens opståen – spørgsmålet, om der foreligger unddragelse fra toldtilsyn – manglende opfyldelse af en forpligtelse – undladelse af at bringe forsendelsesproceduren til ophør – udførsel af varer fra Den Europæiske Unions toldområde
Tidligere dokument: C-319/14 B&S Global Transit Center - IndstillingDen 12-11-2015 dom i C-198/14 Visnapuu
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – artikel 34 TEUF og 110 TEUF – punktafgift på visse typer af drikkevareemballage, der ikke er omfattet af et individuelt pant- og retursystem – artikel 34 TEUF og 37 TEUF – statsligt detailhandelsmonopol – krav om, at en erhvervsdrivende, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat, skal have en detailhandelstilladelse for at kunne indføre alkoholholdige drikkevarer til detailsalg på det nationale område
Tidligere dokument: C-198/14 Visnapuu - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – sjette momsdirektiv – artikel 5, stk. 7, litra a) – afgiftspligtige transaktioner – udtagelse til brug for virksomheden af goder, der er erhvervet inden for rammerne af virksomhedsudøvelsen – sidestilling med en levering mod vederlag – afgiftsgrundlag – artikel 11, punkt A, stk. 1, litra b) – kostpris – merværdiafgift, der er erlagt og fradraget – ret til et langtidslejemål – årsleje
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 5, stk. 7, litra a), og artikel 11, punkt A, stk. 1, litra b), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag skal fortolkes således, at en afgiftspligtig persons udtagelse, til brug for en aktivitet, der er fritaget for merværdiafgift, af en fast ejendom, der er opført på en grund, som den afgiftspligtige har erhvervet en tinglig ret til, som giver den pågældende beføjelse til at benytte denne grund og den faste ejendom, som han har ladet en tredjemand færdiggøre, kan pålægges merværdiafgift, hvor afgiftsgrundlaget er værdien af den erhvervede tinglige ret og omkostningerne til ejendommens færdiggørelse, når den afgiftspligtige allerede har erlagt merværdiafgift vedrørende denne værdi og disse omkostninger, men også har fradraget denne merværdiafgift fuldt ud.
2) I et tilfælde som det i hovedsagen omhandlede, hvor den afgiftspligtige har erhvervet en grund med en bygning under opførelse i forbindelse med stiftelsen af en tinglig ret, skal artikel 11, punkt A, stk. 1, litra b), i direktiv 77/388 fortolkes således, at værdien af denne tinglige ret, som skal medtages i afgiftsgrundlaget for en levering som omhandlet i nævnte direktivs artikel 5, stk. 7, litra a), skal svare til den samlede værdi af de resterende beløb, på tidspunktet for udtagelsen af godet, der skal betales i form af årsleje.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – toldunion – toldværdi – begrebet »indbyrdes afhængige personer med henblik på fastsættelsen af toldværdien« – familie- eller slægtsskabsforhold mellem køberen, en fysisk person, og direktøren for det selskab, der har solgt varerne
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 29, stk. 1, litra d), i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, sammenholdt med artikel 143, stk. 1, litra h), i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til forordning nr. 2913/92, skal fortolkes således, at når en juridisk person sælger varer til en fysisk person med henblik på at bringe dem i fri omsætning på Den Europæiske Unions område og når køberens bror er medlem af ledelsen af denne juridiske person, anses salget for at foregå mellem indbyrdes afhængige personer.
Toldmyndighederne kan først se bort fra anvendelsen af transaktionsværdimetoden, når de har fremsat grundene til, at de mener, at denne tilknytning har kunnet påvirke salgsprisen for varerne. Disse grunde skal navnlig ikke kun være baseret på familie- eller slægtskabsforholdet, men ligeledes på den konkrete stilling, som familiemedlemmet beklæder i den pågældende juridiske person, og som skal være af en sådan karakter, at den sandsynligvis har gjort det muligt for denne at udøve en indflydelse i forbindelse med salget af varerne, samt på enhver anden relevant omstændighed. Det påhviler dernæst køberen i givet fald at tilbagevise toldmyndighedernes tvivl ved at dokumentere, at transaktionsværdien forbliver antagelig i henhold til de betingelser, der er fastsat i artikel 29, stk. 2, litra b), i forordning nr. 2913/92
Sagen omhandler:
Direktiv 92/83/EØF – harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer – artikel 27, stk. 1, litra d) – artikel 27, stk. 2, litra d) – fritagelse for harmoniseret punktafgift – ethanol – anvendelse i forbindelse med fremstilling af lægemidler – rengøring og desinficering
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-306/14 Biovet - IndstillingArtikel 27, stk. 1, litra d), i Rådets direktiv 92/83/EØF af 19. oktober 1992 om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer skal fortolkes således, at den fritagelsesforpligtelse, der er fastsat i denne bestemmelse, finder anvendelse på ethanol, der anvendes af en virksomhed til at rengøre eller desinficere udstyr og lokaler, der bruges til fremstilling af lægemidler.
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Bekendtgørelse af lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. (opkrævningsloven)
Spm. 91 |
Spm. 92 |
Spm. 93 |
Spm. 94 |
Spm. 95 |
Spm. 96 |
Spm. 97 |
Spm. 98 |