Kære læser !
En ganske gennemsnitlig uge når vi ser på mængden af nyheder. MomsMail indeholder en række artikler, mest med fokus på moms, et enkelt styresignal, et par bindende svar og fire domme. Jeg har valgt at medtage to domme, der grundlæggende vedrører skattemæssige forhold, men jeg mener, de også kan have interesse for moms-, told- og afgiftsinteresserede.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Af skade bliver man klog, men sjældent rig
Ny momspraksis for investeringsforeninger
Tilbagebetaling af ulovligt opkrævede afgifter
Afgifter og ejendomsadministration
Salg af ejendomsselskab
Tax Alert June 2015 no. 43
Personalegoder 2015
Bindende svar
Ikke formidling af kunstnerisk virksomhed
Moms - Investeringsforeninger - forvaltningsydelser
Domme
Ekstraordinær genoptagelse – moms og skat – særlige omstændigheder – administratorsvigt - reaktionsfrist
Syn og skøn - afvisning - retlig vurdering - validitet af regnskaber
Syn og skøn - adgang til sagens ejendom
Domstol - hævet sag - betaling af sagsomkostninger
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 26
Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Skatteetaten, Norge
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150615' AND [SkatteraadChanged] <= '20150621') OR ([LSRChanged] >= '20150615' AND [LSRChanged] <= '20150621') OR ([ByretChanged] >= '20150615' AND [ByretChanged] <= '20150621') OR ([LandsretChanged] >= '20150615' AND [LandsretChanged] <= '20150621') OR ([HojesteretChanged] >= '20150615' AND [HojesteretChanged] <= '20150621')) ORDER BY AppelId DESC
BDOAf skade bliver man klog, men sjældent rig Alt for mange produktionsvirksomheder kender ikke reglerne for godtgørelse af energiafgifter. Det fører desværre ofte til efterregninger og nogle gange også bøder, når SKAT kommer på kontrolbesøg. |
PlesnerNy momspraksis for investeringsforeninger Momsfritagelsen for forvaltningsydelser leveret til investeringsforeninger bliver nu udvidet til at omfatte forvaltningsydelser, der leveres til pensionskasser. Derudover bliver en række forvaltningsydelser, som hidtil har været anset for momspligtige, momsfri. Det følger af den såkaldte ATP-dom, som Plesner førte ved EU-Domstolen, samt af to styresignaler, som SKAT netop har sendt i høring. Endnu en lempelse kan være på vej, hvis EU-Domstolen følger generaladvokatens indstilling i en sag om forvaltning af en ejendomsinvesteringsfond. Der bliver hermed mulighed for at søge betydelige momsbeløb retur for tidligere år. |
PwCAfgifter og ejendomsadministration Har du styr på, hvem der har ret til godtgørelse af energiafgifter ved udlejning af fast ejendom? PwC giver dig overblikket over afgiftsreglerne ved ejendomsadministration. |
Revisorgruppen DanmarkMomsfri formidling ved salg af aktier i ejendomsselskab |
RSM plusTax Alert er et nyhedsbrev fra RSM plus' internationale samarbejdspartner, som følger op på de væsentligste ændringer i skatteforholdene i Europa. Klik her for at læse seneste udgave |
RSM plusPersonalegoder 2015 er en opdatering af vores publikation om personalegoder – om den skatte- og momsmæssige behandling af forskellige goder. |
Vedrører: Dagældende bestemmelse i registreringsafgiftsloven § 5 a, stk. 1, nr.1
Højesterets dom i SKM2014.728.HR , har vist et behov for en uddybning og præcisering af hvilket udstyr, der skal være i en campingbil, der er anmeldt til registrering efter reglerne om 60 pct. registreringsafgift og første gang er anmeldt til registrering før den 25. april 2007, for at den opfylder kravet om, at den utvivlsomt er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse.
Reglerne og praksis vedr. campingbiler er beskrevet i SKATs vejledninger fra 1999 og frem til den særligt lempelige registreringsafgift for campingbiler blev ophævet ved lov nr. 541 af 6. juni 2007. Den beskrevne praksis i disse vejledninger finder fortsat anvendelse for campingbiler, der er anmeldt til registrering efter reglerne om 60 pct. afgift i den dagældende bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 1, og som første gang er anmeldt til registrering efter den 15. februar 1990 og før den 25. april 2007. Dette styresignal supplerer og uddyber beskrivelsen af praksis.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 7
Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørger kan anses for formidler af tatoveringsdesignernes ydelser i eget navn og for tatoveringsdesignerens regning. Henset hertil kan Spørgers salg af tatoveringsdesign heller ikke være omfattet af momsfritagelsen for kunstnerisk virksomhed.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 11, litra f
Skatterådet bekræfter, at de udenlandske fonde momsmæssigt kan anses som investeringsforeninger. Derimod kan Skatterådet ikke bekræfte, at de leverede ydelser i form af "Acquisition", "Asset management" og "Sales", set som én samlet ydelse, kan anses som momsfritaget investeringsforeningsforvaltning. Ligesom Skatterådet heller ikke kan bekræfte, at leveringsstedet for ydelserne ikke er i Danmark.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 og stk. 2 samt § 32, stk. 1, nr. 4 og stk. 2
Sagen vedrørte spørgsmålet om ekstraordinær genoptagelse af skatteyderens skatteansættelse for indkomståret 2005 og af hans momstilsvar for årene 2004-2006.
Retten fandt det indledningsvis ikke godtgjort, at skatteyderens henvendelser til SKAT, forud for hans anmodning om genoptagelse af 4. maj 2010, kunne betragtes som en genoptagelsesanmodning, hvorfor skatteyderens anmodning af 4. maj 2010 var fremsat efter fristen for ordinær genoptagelse.
I relation til spørgsmålet om ekstraordinær genoptagelse fandt retten ikke, at der kunne ske genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, og § 32, stk. 1, nr. 3, ligesom retten ikke fandt det godtgjort, at der forelå sådanne særlige omstændigheder, at der kunne ske ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 og § 32, stk. 1, nr. 4.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Vedrører: Retsplejeloven § 341
Sagen drejer sig om at SKAT havde forhøjet en skatteyder med en række ejendomsavancer i forbindelse med overdragelse mellem 2 selskaber der begge var kontrolleret af skatteyderen.
SKAT havde lagt oplysningerne i regnskaber til grund, og anset ejendommene for overdraget til de priser som regnskabet oplyste.
Skatteyderen ønskede reelt gennemført et syn og skøn til bedømmelse af hvorvidt der som følge af oplysningerne i regnskaberne kunne anses for, at være sket en overdragelse.
SKAT nedlagde påstand om, at anmodningen om afholdelse af syn og skøn blev afvist da der var tale om en retlig vurdering af validiteten af regnskaber og dermed reelt en vurdering af om dels ejendommene var overdraget.
Byretten besluttede at tillade afholdelse af syn og skøn, men ikke på grundlag af alle de daværende spørgsmål der dels var for bredt formuleret, samt dels fordi de indeholdte en bevisbedømmelse der skulle overlades til Landsskatteretten.
Rekvirenten påkærede byrettens afgørelse med påstand om, at det blev tilladt, at stille de spørgsmål som byretten afviste.
Landsretten ville ikke tillade afholdelse af syn og skøn da validiteten af regnskabernes indhold var en retlig vurdering der ikke kunne afholdes syn og skøn om, samt at der efter indholdet af spørgetemaet reelt var tale om, at der blev efterspurgt en bedømmelse af om ejendommene var overdraget.
Vedrører: Retsplejeloven § 299, § 300 og § 301
Sagen drejer sig om at SKAT havde forhøjet en skatteyder med værdien af en livslang beboelsesret til en ejendom.
Rekvirenten var ikke enig i SKATs værdiansættelse af beboelsesretten, og begærede syn og skøn med henblik på, at få fastslået værdien.
Rekvirenten var ikke længere ejer af ejendommen, og den nuværende ejer nægtede, at give adgang til en besigtigelse af ejendommen. Der blev af den nuværende ejer gjort gældende, at boligen efter Grundlovens § 72 var ukrænkelig, at betingelserne i retsplejelovens §§ 299, 300 og 301 ikke var opfyldt, samt at ejendommen som følge af renovering afgørende havde ændret karakter.
Retten pålagde den nuværende ejer, at give adgang til ejendommen, jf. retsplejelovens § 301, stk. 2, jf. § 299 stk. 1 jf. § 300 stk. 2, under henvisning til, at det for den bagvedliggende skattesag var af afgørende betydning, at der kunne foretages en såvel ind- som udvendig besigtigelse af ejendommen, og at den gennemførte renovering ikke ændrede herpå.
Vedrører: Retsplejelovens § 314 og § 312
Sagsøger har hævet sagen og ønsker fritagelse for sagsomkostninger.
Landsretten finder ikke, at sagens karakter taler for en fritagelse og pålægger sagsøger fulde sagsomkostninger.
Vedrører: Retsplejeloven § 507 SKAT foretog den 22. oktober 2014 udlæg i et køretøj på Bs privatadresse, hvor køretøjet holdt parkeret. Under udlægsforretningen protesterede B mod udlægget, idet han oplyste, at køretøjet tilhørte A, der var registreret som ejer af køretøjet i CRM. Gennem en periode på knap 5 måneder forud for SKATs udlæg havde politiet ved flere lejligheder observeret B kørende i køretøjet enten alene eller sammen med familie/bekendte, ligesom køretøjet af politiet var observeret parkeret foran Bs bopæl. Dagen efter SKATs udlæg i køretøjet blev SKAT kontaktet af A, der meddelte, at køretøjet tilhørte ham. A oplyste endvidere, at han havde købt køretøjet "ude ved Bazar Vest" for kr. 80.000,-, men at han ikke kunne huske, hvem sælger var, og at købesummen var betalt kontant, hvorfor han ikke var i besiddelse af dokumentation for købesummens betaling. Efterfølgende den 29. oktober 2014 skrev As advokat til SKAT og meddelte, at A var ejer af køretøjet, og at Bs rådighed over køretøjet alene var aftalt for en kortere periode og skyldtes, at B skulle være behjælpelig med salg af køretøjet. Under sagens behandling i Fogedretten oplyste A i stedet, at køretøjet var ejet af en JJ, og at A havde køretøjet i kommission. Som led heri havde A ladet sig registrere som ejer af køretøjet i CRM, ligesom han afholdt udgifter til forsikring og vægtafgift på køretøjet. A oplyste videre, at han efterfølgende havde indgået en salgsaftale med B, hvorved B - som led i sin bistand til A med salg af køretøjet - fik stillet køretøjet til vederlagsfrit rådighed. Til dokumentation heraf fremlagde A såvel en underskrevet kommissionsaftale med JJ såvel som en underskrevet salgsaftale med B. SKAT gjorde gældende, at udlægget i køretøjet var gyldigt, idet der var tale om proforma, hvorfor køretøjet rettelig tilhørte B. Til støtte herfor gjorde SKAT gældende, at B gennem en længere periode var observeret at udøve en ejers råden over køretøjet, ligesom de fremlagte kommissions- og salgsaftaler efter deres indhold var stærkt usædvanlige, herunder som følge af at B fik køretøjet stillet til rådighed dels vederlagsfrit, dels i en periode, der strakte sig ud over varigheden af den påståede kommissionsaftale mellem A og JJ. SKAT gjorde videre gældende, at de fremlagte kommissions- og salgsaftaler stred imod de tidligere af A afgivne oplysninger over for SKAT. Fogedretten ophævede SKATs udlæg med henvisning til, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte de fremlagte kommissions- og salgsaftaler, der var overensstemmende med As og Bs forklaringer i fogedretten. Vestre Landsret ophævede Fogedrettens kendelse og hjemviste sagen til fornyet behandling ved Fogedretten. Landsretten begrundede sin afgørelse med, at B gennem længere tid havde haft rådighed over køretøjet, der også befandt sig på hans adresse på tidspunktet for udlægsforretningen. Landsretten fandt endvidere, at kommissions- og salgsaftalerne var usædvanlige, herunder som følge af Bs adgang til vederlagsfri brug af køretøjet i en periode, der strakte sig udover kommissionsaftalens varighed, ligesom kommissions- og salgsaftalerne afveg væsentligt fra de af A tidligere over for SKAT afgivne oplysninger om ejerforholdet til køretøjet. | |
Vedrører: Gældsinddrivelsesloven § 12. Retsplejeloven § 493 SKAT havde foretaget subsidiært udlæg i As ejendom for hendes ægtefælles skattegæld. På underretning var ikke angivet noget sted for udlægsforretningen, men det fremgik, at SKAT agtede at foretage udlæg i de aktiver, ægtefællen havde efterladt sig i Danmark. Fogedretten ophævede udlægget, idet fogedretten lagde til grund, at A var udrejst af landet, at ejendommen fremstod tømt og at A bestred, at hun var samlevende med BA på udlægstidspunktet. Østre Landsret fandt, at underretningen burde have været mere præcis, men at A på trods af den manglende præcisering ikke kunne være i tvivl om, hvor udlægsforretningen ville blive fortaget. Landsretten lagde i øvrigt vægt på, at parterne var gift og registreret med bopæl på samme adresse i England samt på de oplysninger, som A havde offentliggjort på de sociale medier og hjemviste sagen til fogedretten med henblik på at fremme udlægsforretningen. | |
SKM2015.407.BR Tvangsauktion - sagsomkostninger påløbet under kæremålsbehandling | Vedrører: Retsplejelovens kapitel 51 Denne sag drejer sig om, hvorvidt sagsøgte, Skatteministeriet, er forpligtet til at afholde de omkostninger, der under landsrettens behandling af et kæremål er påløbet en tvangsauktionssag vedrørende ejendommen ...1, tilhørende sagsøgeren, A. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 25-06-2015 indstilling i C-174/14 Saudaçor
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 13, stk. 1 – afgiftsfritagelse – begrebet »andre offentligretlige organer« – den selvstyrende region Azorerne – enhed stiftet af regionen i form af et aktieselskab, hvoraf regionen ejer hele selskabskapitalen, og som har til opgave at udføre tjenesteydelser for regionen af almen økonomisk interesse på området for administration af regionens sundhedstjeneste – fastlæggelsen af de nærmere betingelser for disse tjenesteydelser, herunder vederlaget for dem, i programaftaler indgået mellem enheden og regionen
Tidligere dokument: C-174/14 Saudaçor - DomDen 25-06-2015 dom i C-187/14 DSV Road
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – EF-toldkodeks – forordning (EØF) nr. 2913/92 – artikel 203 og 204 – forordning (EØF) nr. 2454/93 – artikel 859 – proceduren for ekstern forsendelse – toldskyldens opståen – spørgsmålet, om der foreligger unddragelse fra toldtilsyn – manglende opfyldelse af en forpligtelse – for sen frembydelse af varerne for bestemmelsestoldstedet – varer, som modtageren har nægtet at modtage, og som er blevet sendt tilbage uden at være blevet frembudt for toldkontoret – varer, som på ny er blevet henført under en procedure for ekstern forsendelse ved et nyt dokument – direktiv 2006/112/EF – artikel 168, litra e) – transportørens fradrag af importmoms
Tidligere dokument: C-187/14 DSV Road - Ny sagDen 30-06-2015 indstilling i C-276/14 Gmina Wroclaw
Fiskale bestemmelser
Kan en organisatorisk enhed under en kommune (der er en lokal myndighed i Polen) i lyset af artikel 4, stk. 2, jf. artikel 5, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Union, anses for momspligtig, hvis den udøver andre former for virksomhed end dem, der påhviler den i dens egenskab af offentlig myndighed som omhandlet i artikel 13 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem , selv om den ikke opfylder betingelsen om selvstændighed (uafhængighed) i henhold til dette direktivs artikel 9, stk. 1?
Tidligere dokument: C-276/14 Gmina Wroclaw - DomDen 02-07-2015 dom i C-209/14 NLB Leasing
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – levering af varer eller ydelser – leasingkontrakt – tilbagelevering af en fast ejendom, der er omfattet af en leasingkontrakt, til leasinggiveren – begrebet »annullation, afbestilling, ophævelse, ikke-betaling eller kun delvis betaling« – leasinggiverens ret til nedsættelse af afgiftsgrundlaget – dobbelt afgiftsopkrævning – særskilte ydelser – princip om afgiftens neutralitet
Tidligere dokument: C-209/14 NLB Leasing - DomDen 02-07-2015 dom i C-334/14 De Fruytier
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – sjette momsdirektiv – fritagelse for visse former for virksomhed af almen interesse – artikel 13, punkt A, stk. 1, litra b) og c) – hospitalsbehandling og pleje – transaktioner i nær tilknytning – virksomhed bestående i transport af organer og prøver fra mennesker med henblik på medicinske analyser eller pleje eller terapeutisk behandling – selvstændig virksomhed – hospitaler og centre for lægebehandling og diagnostik – lignende institution
Tidligere dokument: C-334/14 De Fruytier - DomDen 09-07-2015 dom i C-144/14 Cabinet Medical Veterinar Tomoiaga Andrei
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Tribunalul Maramureș (Rumænien) – fortolkning af artikel 273 og 287, nr. 18, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. december 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 347, s. 1) – proportionalitetsprincippet og retssikkerhedsprincippet – spørgsmål om, hvorvidt veterinære tjenester kan pålægges afgift – national lovgivning, som fandt anvendelse forud for tiltrædelsen, hvorefter dyrelægers ydelser, som er ydet i forbindelse med deres virksomhed, er momsfritaget – forpligtelse til med tilbagevirkende kraft at betale moms, forhøjet med bøde og renter – afgiftsmyndighedernes registrering af personer i registret over afgiftspligtige med henblik på opkrævning af afgiften – muligheden for at påberåbe sig en dom afsagt af Domstolen, som ikke er oversat til det officielle sprog for retssubjektet for afgiftsreglen
Tidligere dokument: C-144/14 Cabinet Medical Veterinar Tomoiaga Andrei - DomDen 09-07-2015 dom i C-183/14 Salomie og Oltean
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift (moms) – direktiv 2006/112/EF – artikel 167, 168, 179 og 213 – den nationale afgiftsmyndigheds ændring af kvalificeringen af en transaktion inden for en momspligtig økonomisk virksomhed – retssikkerhedsprincippet – princippet om beskyttelse af den berettigede forventning – national lovgivning, som underlægger udøvelsen af fradragsretten et krav om momsregistrering af den pågældende erhvervsdrivende og erlæggelse af et a conto-beløb af afgiften
Tidligere dokument: C-183/14 Salomie og Oltean - Ny sagDen 09-07-2015 dom i C-331/14 Trgovina Prizma
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – sjette direktiv 77/388/EØF – artikel 2, nr. 1), og artikel 4, stk. 1 – afgiftspligt – ejendomstransaktioner – salg af grunde overført til den private formue hos en fysisk person, der udøver erhverv som selvstændig erhvervsdrivende – afgiftspligtig person, der optræder i denne egenskab
Tidligere dokument: C-331/14 Trgovina Prizma - Ny sagDen 09-07-2015 indstilling i C-198/14 Visnapuu
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – artikel 34 TEUF og 110 TEUF – punktafgift på visse typer af drikkevareemballage, der ikke er omfattet af et individuelt pant- og retursystem – artikel 34 TEUF og 37 TEUF – statsligt detailhandelsmonopol – krav om, at en erhvervsdrivende, der er hjemmehørende i en anden medlemsstat, skal have en detailhandelstilladelse for at kunne indføre alkoholholdige drikkevarer til detailsalg på det nationale område
Tidligere dokument: C-198/14 Visnapuu - DomDen 16-07-2015 dom i C-108/14 Larentia + Minerva Marenave Schiffahrt
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – moder(holding)selskab, som har modtaget momspligtige tjenesteydelser med henblik på erhvervelse af egenkapital anvendt til at sikre andele i to datterselskaber, som moderselskabet senere, mod vederlag, har leveret tjenesteydelser til – nationale lovforskrifter, som begrænser muligheden for afgiftsmæssig indlemmelse til juridiske personer, som er i et finansielt, økonomisk og organisatorisk underordnelsesforhold
Tidligere dokument: C-108/14 Larentia + Minerva - Ny sagDen 16-07-2015 indstilling i C-264/14 Hedqvist
Fiskale bestemmelser
Skal momsdirektivets artikel 2, stk. 1, fortolkes således, at transaktioner i form af det, der er blevet betegnet som veksling af virtuel valuta til traditionel valuta og omvendt, og som foretages mod vederlag, som tjenesteyderen indregner ved fastsættelsen af vekslingskurserne, udgør levering af tjenesteydelser mod vederlag?
Såfremt spørgsmål 1 besvares bekræftende, skal artikel 135, stk. 1, da fortolkes således, at vekslingstransaktioner såsom de ovenfor beskrevne er fritaget for afgift?
Tidligere dokument: C-264/14 Hedqvist - DomDen 16-07-2015 dom i C-584/13 Mapfre asistencia og Mapfre warranty
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Cour de cassation (Frankrig) – fortolkning af artikel 2 og 13, punkt B, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – begrebet forsikringstransaktioner – begrebet levering af tjenesteydelser – kvalificering af en ydelse, der består i mod betaling af et fast beløb at garantere mod skade på en brugt bil, og som leveres af en erhvervsdrivende, der er uafhængig af forhandleren af bilen – momsfritagelse
Tidligere dokument: C-584/13 Mapfre asistencia og Mapfre warranty - Indstilling
Momsdirektivet og energieffektive produkter og tjenesteydelser
Minutes of theTAXE Hearing of 1 June
Nyhedsbrev til virksomheder
Fritagelse for omvendt betalingspligt - gas og elektricitet
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Rettelse til toldtariffen - suspension
Toldkurser (valutakurser)
Valutakurser (toldkurser) 1. juni - 30. juni 2015 - 5% udsving (MYR)(NZD)
Nyhedsbrev til borgere
Autocampere - sådan skal en autocamper indrettes
Referat
Referat fra mødet i motorkontaktudvalget den 18. maj 2015