MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2016, uge 17

Kære læser !

Denne uges MomsMail er præget af afgørelser mv. fra både Danmark og EU, hvor EU-Domstolen bl.a. præciserer reglerne den momsmæssige behandling af privat anvendelse af en ejendom, hvor momsen af udgifterne forbundet med ejendommen er afløftet fuldt ud.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Danske domstole skal fortolke EU-konformt
Rigsrevisionens årsrapport 2015
Notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Skatteankestyrelsens produktivitet og sagsbehandlingstider mv.

Styresignaler
SKM-Meddelelse om SKATs behandling af klager over pålagte gebyrer
Præcisering af genoptagelsesperioden i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, i forhold til reguleringsperioden i henhold til § 10, stk. 8 i lov om afgift af naturgas og bygas - styresignal

Afgørelser
Klage vedrørende afslag på ekstraordinær genoptagelse.
Klage vedrørende betaling af yderligere tinglysningsafgift ved overskridelse af tidsfrist for aflysning af tidligere pantebrev.

Nyt på inddrivelsesområdet

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
3 nye sager
3 domme

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20160425' AND [SkatteraadChanged] <= '20160501') OR ([LSRChanged] >= '20160425' AND [LSRChanged] <= '20160501') OR ([ByretChanged] >= '20160425' AND [ByretChanged] <= '20160501') OR ([LandsretChanged] >= '20160425' AND [LandsretChanged] <= '20160501') OR ([HojesteretChanged] >= '20160425' AND [HojesteretChanged] <= '20160501')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

Plesner

Danske domstole skal fortolke EU-konformt

EU-Domstolen fastslår, at EU-retten er direkte anvendelig mellem private og skærper krav til de nationale domstole om at fortolke EU-konformt.

Rigsrevisionen

Rigsrevisionens årsrapport 2015

Ud over årsregnskabet og revisionspåtegningen indeholder årsrapporten en kort beskrivelse af vores aktiviteter i 2015 med hovedfokus på, hvordan vi har anvendt vores resurser, vores målopfyldelse og vores forventninger til 2016.

Rigsrevisionen

Notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Skatteankestyrelsens produktivitet og sagsbehandlingstider mv.

Statsrevisorerne har bedt Rigsrevisionen om at undersøge Skatteankestyrelsens produktivitet og sagsbehandlingstider mv.

Dette notat beskriver, hvordan undersøgelsen vil blive tilrettelagt.

Undersøgelsens hovedformål vil være at undersøge, om etableringen af Skatteankestyrelsen har bidraget til at opfylde for­målet om en mere effektiv klagestruktur.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: SKM-Meddelelse om SKATs behandling af klager over pålagte gebyrer

SKM2016.174.SKAT

Vedrører: Forvaltningsloven § 22, § 24 og § 25

Folketingets Ombudsmand (FOB) har udtalt, at SKATs behandling af klager over pålagte rykkergebyrer er en forvaltningsafgørelse. Det betyder, at klager over gebyrer skal behandles skriftligt, og der skal træffes en afgørelse med begrundelse og klagevejledning.

 

Styresignal: Præcisering af genoptagelsesperioden i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, i forhold til reguleringsperioden i henhold til § 10, stk. 8 i lov om afgift af naturgas og bygas - styresignal

SKM2016.167.SKAT

Vedrører: Lov om afgift af naturgas og bygas § 10 stk. 8. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2

Styresignalet præciserer anvendelsesområdet for regulering i henhold til § 10, stk. 8 i lov om afgift af naturgas og bygas, i forhold til anvendelsesområdet for ordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

 

Afgørelse: Klage vedrørende afslag på ekstraordinær genoptagelse.

SKM2016.178.LSR

Vedrører: Erhvervsvirksomhedsloven § 2, stk. 1 og § 6. Forvaltningsloven § 19. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2, § 32, stk. 1, nr. 4 og § 35a, stk. 2

I forbindelse med ophør af et I/S, der momsmæssigt anses for en selvstændig afgiftspligtig person, modtog klager, der var tidligere interessent, først ved udlægsforretningen meddelelse om den skønsmæssige fastsættelse af I/S momstilsvar, der blev gjort gældende mod klager. Bl.a. henset hertil og til, at SKAT ikke ved udførelsen af skønnet havde anvendt det korrekte ophørstidspunkt, fandt LSR, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i SFVL § 32, stk. 1, nr. 4, var opfyldt.

 

Afgørelse: Klage vedrørende betaling af yderligere tinglysningsafgift ved overskridelse af tidsfrist for aflysning af tidligere pantebrev.

SKM2016.175.LSR

Vedrører: Tinglysningsafgiftslovens § 5, stk. 1 og stk. 7

Der skulle betales yderligere tinglysningsafgift for tinglysning af et skadesløsbrev ved overskridelse af tidsfristen for aflysning af tidligere pantebrev.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:
Præcisering af genoptagelsesperioden i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, i forhold til reguleringsperioden i henhold til § 10, stk. 8 i lov om afgift af naturgas og bygas - styresignal

Udkastet til styresignal: 15-2015617

Styresignalet præciserer anvendelsesområdet for regulering i henhold til § 10, stk. 8 i lov om afgift af naturgas og bygas, i forhold til anvendelsesområdet for ordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Høringssvar:

  • Advokatrådet
  • Dansk Byggeri
  • DI
  • FSR - Danske Revisorer
  •  

    Nyt på inddrivelsesområdet

    SKM2016.176.LSR Klage vedrørende modregning i overskydende skat til dækning af datterselskabs momsgæld.

    Vedrører: Inddrivelseslovens § 17

    Landsskatteretten fandt, at det var med rette, at SKAT havde foretaget modregning i et holdingselskabs overskydende skat til dækning af datterselskabets momsgæld.


    Indholdsfortegnelse 

    Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

    Journalnr: 14/2001094
    Advokatydelser til fagforening
    Klagen vedrører bindende svar om momspligt for advokatydelser til fagforening. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 17-03-2016

    Journalnr: 14/2728090
    Advokatydelser til fagforening
    Klagen vedrører bindende svar om momspligt for advokatydelser til fagforening. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 17-03-2016

    Journalnr: 14/4401746
    Forenings momspligt
    Klagen vedrører bindende svar om forenings subjektive og objektive momspligt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 10-03-2016

    Journalnr: 15/1982946
    Yderligere momstilsvar
    Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 18-03-2016

    Journalnr: 12/0216733
    Yderligere momstilsvar - Money Transfer
    Klagen skyldes en forhøjelse af virksomhedens momstilsvar baseret på pengeoverførsler er anset som betaling for varer. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
    Afsagt: 16-03-2016

    Journalnr: 14/2541964
    Tinglysningsafgift af påtegning
    SKAT har truffet afgørelse om, at der ved tinglysning af en påtegning (erklæring) til et skøde skal betales tinglysningsafgift på 1.660 kr., jf. tinglysningsafgiftslovens § 7, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 07-03-2016

     

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 02-05-2016 - 31-05-2016

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 12-05-2016 dom i C-520/14 Gemeente Borsele
    Fiskale bestemmelser

    Skattelovgivning – moms – artikel 9, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF – afgiftspligtig person – økonomisk virksomhed – transport af skoleelever på en kommunes vegne – forældrenes økonomiske bidrag til kommunen, der afhænger af deres indkomst

    Tidligere dokument: C-520/14 Gemeente Borsele - Dom
    Tidligere dokument: C-520/14 Gemeente Borsele - Indstilling
    Tidligere dokument: C-520/14 Gemeente Borsele - Ny sag

    Den 12-05-2016 dom i C-532/14 Toorank Productions
    Toldunion

    Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – toldpos. 2206 – toldpos. 2208 – alkoholholdige drikkevarer fremstillet ved gæring efterfulgt af rensning – tilsætning af tilsætningsstoffer til alkoholholdige drikkevarer fremstillet ved gæring efterfulgt af rensning – drikkevarer, der har mistet de egenskaber, der kendetegner drikkevarer henhørende under toldpos. 2206

    Tidligere dokument: C-532/14 Toorank Productions - Indstilling
    Tidligere dokument: C-532/14 Toorank Productions - Dom
    Tidligere dokument: C-532/14 Toorank Productions - Ny sag

    Den 26-05-2016 dom i C-550/14 Envirotec Denmark
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse – det fælles merværdiafgiftssystem – direktiv 2006/112/EF – omvendt betalingspligt – artikel 198, stk. 2 – guld som råmetal eller som halvforarbejdede produkter – begreb – artikel 199, stk. 1, litra d), og bilag VI – brugt materiale, affald og skrot – barrer, der er skabt ved sammensmeltning af forskellige genstande og skrot med henblik på at udvinde guldindholdet, og som har en lødighed på 325‰ eller derover

    Tidligere dokument: C-550/14 Envirotec Denmark - Dom
    Tidligere dokument: C-550/14 Envirotec Denmark - Indstilling
    Tidligere dokument: C-550/14 Envirotec Denmark - Ny sag

    Den 26-05-2016 dom i C-607/14 Bookit
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse – det fælles merværdiafgiftssystem – direktiv 2006/112/EF – fritagelse – artikel 135, stk. 1, litra d) – transaktioner vedrørende betalinger og overførsler – begreb – køb af biografbilletter over telefonen eller internet – betaling med debet- eller kreditkort – såkaldte »ydelser vedrørende behandling af korttransaktioner

    Tidligere dokument: C-607/14 Bookit - Dom

    Den 26-05-2016 dom i C-198/15 Invamed Group m.fl.
    Toldunion

    Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – afdeling XVII – transportmateriel – kapitel 87 – køretøjer (undtagen til jernbaner og sporveje) samt dele dertil – pos. 8703 og 8713 – batteridrevet elektrisk motorkøretøj – begrebet »handicappede

    Tidligere dokument: C-198/15 Invamed Group m.fl. - Dom
    Tidligere dokument: C-198/15 Invamed Group m.fl. - Ny sag

    Den 26-05-2016 dom i C-262/15 GD European Land Systems - Steyr
    Toldunion

    Præjudiciel forelæggelse – fælles toldtarif – tarifering af varer – forordning (EØF) nr. 2658/87 – kombineret nomenklatur – pos. 8710 og underposition 9305 91 00 – bestemmelse 3 til afsnit XVII og bestemmelse 1, litra c), til kapitel 93 – tanks og andre pansrede kampvogne – våben til militær brug – tarifering af et tårnsystem

    Tidligere dokument: C-262/15 GD European Land Systems - Steyr - Dom
    Tidligere dokument: C-262/15 GD European Land Systems - Steyr - Ny sag

    Den 26-05-2016 dom i C-286/15 Latvijas propana gaze
    Toldunion

    Præjudiciel forelæggelse – fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – pos. 2711 – jordoliegas og andre gasformige carbonhydrider – materiale, der er karaktergivende – jordoliegas i flydende tilstand

    Tidligere dokument: C-286/15 Latvijas propana gaze - Dom

     

    Nye sager for domstolen

    C-59/16 The Shirtmakers

    Skal EF-toldkodeksens artikel 32, stk. 1, litra e), nr. i), fortolkes således, at der ved udtrykket »transportomkostninger« skal forstås de beløb, som faktiske transportører af de indførte varer har faktureret, også i det tilfælde, at disse transportører ikke direkte har faktureret disse beløb til køberen af de indførte varer, men til en anden markedsdeltager, som for køberen af de indførte varer har indgået fragtaftaler med faktiske transportører, og som for sin ydelse med henbli...

    C-55/16 Evo Bus

    Er/var bestemmelserne i ottende direktiv (79/1072/[EØF]) og princippet om afgiftsmæssig neutralitet til hinder for en medlemsstats lovgivning, som under hensyn til princippet om forudsigelig beskatning regulerer/regulerede betingelserne for udøvelse af retten til tilbagebetaling af merværdiafgift, såsom, i den foreliggende sag, betingelsen om bevis for, at leverandørerne har betalt afgiften?

    C-90/16 The English Bridge Union

    Hvilke væsentlige kendetegn skal en aktivitet udvise for at kunne betragtes som en »sport« som omhandlet i artikel 132, stk. 1, litra m), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (»momsdirektivet«)? Skal en aktivitet særlig omfatte et betydeligt (eller et ikke ubetydeligt) fysisk element, som har afgørende betydning for udfaldet af aktiviteten, eller er det tilstrækkeligt, at aktiviteten omfatter et betydeligt mentalt eleme...


    Domme
    C-128/14 Het Oudeland Beheer

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – moms – afgiftspligtige transaktioner – udtagelse til brug for virksomheden af goder, som er opnået »inden for rammerne af virksomhedsudøvelsen« – sidestillingen med levering af goder mod vederlag – afgiftsgrundlag

    Domstolens dom:

    1) Artikel 11, punkt A, stk. 1, litra b), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 95/7/EF af 10. april 1995, skal fortolkes således, at værdien af en tinglig ret, som giver indehaveren heraf ret til at benytte en fast ejendom, og udgifterne til færdiggørelse af den kontorbygning, der er opført på den omhandlede grund, kan medtages i afgiftsgrundlaget for en levering som omhandlet i sjette direktivs artikel 5, stk. 7, litra a), som ændret, når den afgiftspligtige person allerede har betalt momsen af denne værdi og af disse udgifter, men også har fradraget denne moms direkte og fuldt ud.

    2) I en situation som den i hovedsagen omhandlede, hvor en grund og en bygning under opførelse på denne grund er blevet erhvervet ved stiftelsen af en tinglig ret, som giver indehaveren heraf ret til at benytte denne faste ejendom, skal artikel 11, punkt A, stk. 1, litra b), i sjette direktiv 77/388, som ændret ved direktiv 95/7, fortolkes således, at den værdi af denne tinglige ret, som skal tages i betragtning i afgiftsgrundlaget for levering i henhold til dette direktivs artikel 5, stk. 7, litra a), svarer til værdien af de beløb, der skal betales som modydelse hvert år i den resterende løbetid for den langtidslejeaftale, som stiftede denne tinglige ret, korrigeret eller kapitaliseret i henhold til samme fremgangsmåde som den, der blev anvendt ved fastsættelsen af værdien af stiftelsen af retten til et langtidslejemål.

    Tidligere dokument: C-128/14 Het Oudeland Beheer - Indstilling


    C-233/15 Oniors Bio

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – underposition 1517 90 91 og 1518 00 31 – flydende, vegetabilsk, uforarbejdet blanding, som ikke let fordamper, sammensat af rapsolie (88%) og solsikkeolie (12%)

    Domstolens dom:

    Den kombinerede nomenklatur, der fremgår af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse, som følger af Kommissionens forordning (EU) nr. 1006/2011 af 27. september 2011, skal fortolkes således, at der med henblik på at afgøre, om en blanding af vegetabilske olier, som den i hovedsagen omhandlede, skal tariferes i den kombinerede nomenklaturs underposition 1517 90 91 som en spiselig blanding af vegetabilske olier eller i den kombinerede nomenklaturs underposition 1518 00 31 som en ikke-spiselig blanding af vegetabilske olier, skal tages hensyn til samtlige relevante forhold i den foreliggende sag, for så vidt som disse vedrører de karakteristika og objektive egenskaber, der er knyttet til dette produkt. Blandt de relevante forhold, som kan begrunde, at en sådan blanding kvalificeres som værende »ikke-spiselig«, skal der foretages en vurdering af de oplysninger, som blandingens fabrikant har anført i forbindelse med toldangivelsen, hvorefter det på grund af fremstillingsprocessens særtræk ikke er muligt at udelukke tilstedeværelsen af skadelige stoffer i blandingen. I denne forbindelse kan den omstændighed, at der ved en analyse af nogle prøver, som er udtaget af en sådan blanding af vegetabilske olier, ikke er fundet nogen spor af skadelige stoffer, ikke i sig selv skabe tvivl med hensyn til kvalificeringen af den omhandlede blanding som værende »ikke-spiselig«. En sådan konsekvens forudsætter i henhold til artikel 62, 68 og 71 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks (EFT L 302, s. 1), som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 648/2005 af 13. april 2005, at der foreligger anden relevant dokumentation, der kan skabe tvivl om, hvorvidt oplysningerne vedrørende den omhandlede blandings fremstillingsproces, som er angivet af blandingens fabrikant, og som er indeholdt i denne toldangivelse, er rigtige.


    C-528/14 X

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse – fælles toldtarif – forordning (EF) nr. 1186/2009 – artikel 3 – fritagelse for importafgifter – personlige ejendele – flytning af opholdsstedet fra et tredjeland til en medlemsstat – begrebet »sædvanligt opholdssted« – umuligt at have et sædvanligt opholdssted i en medlemsstat og i et tredjeland samtidigt – kriterier for fastlæggelse af det sædvanlige opholdssted

    Domstolens dom:

    1) Artikel 3 i Rådets forordning (EF) nr. 1186/2009 af 16. november 2009 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter skal fortolkes således, at en fysisk person med henblik på anvendelsen af denne artikel ikke samtidigt kan have et sædvanligt opholdssted i en medlemsstat og i et tredjeland.

    2) Under omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede, hvor den berørte har såvel et privat som et erhvervsmæssigt tilhørsforhold til et tredjeland og et privat tilhørsforhold til en medlemsstat, skal varigheden af den pågældende persons ophold i tredjelandet i forbindelse med den samlede vurdering af de relevante faktiske forhold tillægges særlig stor vægt med henblik på at afgøre, om den berørtes sædvanlige opholdssted som omhandlet i artikel 3 i forordning nr. 1186/2009 befinder sig i dette tredjeland.

    Tidligere dokument: C-528/14 X - Indstilling


    Nyt fra EU

    Nyt fra Rådet

    ST 6136 2016 INIT: Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår varigheden af forpligtelsen til at overholde et minimumsniveau for normalsatsen Vedtagelse

    ST 7633 2016 INIT: RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Den Blandede Kommission, der blev nedsat ved konventionen om en fælles forsendelsesprocedure, for så vidt angår ændringer til denne konvention

    ST 5931 2016 INIT: RÅDETS DIREKTIV om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem, for så vidt angår varigheden af forpligtelsen til at overholde et minimumsniveau for normalsatsen

     

    Nyt fra Kommissionen

    Taxation: Commission refers Germany to Court for failing to amend VAT rules for travel agents

    Union Customs Code (UCC)

    New EU rules for a simpler, faster and safer Customs Union come into force

     

    Nyt fra Parlamentet

    om ikke at gøre indsigelse mod Kommissionens delegerede forordning (EU) …/… af 5. april 2016 om berigtigelse af delegeret forordning (EU) 2015/2446 til supplering af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 med nærmere regler angående visse bestemmelser i EU-toldkodeksen

    ARBEJDSDOKUMENT om Revisionsrettens særberetning nr. 24/2015 (decharge 2015): Bekæmpelse af momssvig inden for Fællesskabet: Der er behov for mere handling  

    Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 28. april 2016 om henstilling med henblik på Rådets afgørelse om Republikken Kroatiens tiltrædelse af konventionen af 18. december 1997 om gensidig bistand og samarbejde mellem toldmyndighederne, der er udarbejdet på grundlag af artikel K.3 i traktaten om Den Europæiske Union (COM(2015)0556 – C8-0376/2015 – 2015/0261(NLE)) (Høring)  

     

    Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

    Nyhedsbrev til virksomheder

    Særligt anvendelsesformål (end-use) - Overdragelse af end-use varer til bevillingshaver i en anden EU medlemsstat ved brug af T5 i overgangsperiode

    Rettelse til toldtariffen - tillægstold

    Ændringer til toldsystemerne gældende fra 1. maj 2016 ved indførelse af ny EU-Toldkodeks


    Indholdsfortegnelse 

    Nyt fra Folketinget

    Nye dokumenter vedrørende lovforslag

    L 124 Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven. (Indførelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning m.v.).

    Bilag

    Bilag 6

    1. udkast til betænkning

    Spørgsmål og svar

    Spm. 5

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/3-16 fra Ernst & Young P/S, til skatteministeren

    Spm. 6

    Spm. om der kan indføres en model, hvor overskydende skat på 200 kr. eller derunder, som trods flere forsøg over en periode på 3 måneder ikke har kunnet blive udbetalt til skatteyderen via Nemkontosystemet, kan overføres til den kommende årsopgørelse, til skatteministeren

    Spm. 7

    Spm. om, hvad de økonomiske og administrative omkostninger vil være, hvis der indføres en model som skitseret i spørgsmål 6, til skatteministeren

    L 150 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer og lov om spil. (Ændring af reglerne om forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer, ændring af reglerne om udbetaling af eksportgodtgørelse, fastsættelse af brændstofforbruget for særligt store personbiler, nedsættelse af pristillægget for ønskenummerplader m.v.).

    Bilag

    Bilag 5

    Ændringsforslag, fra skatteministeren

    Bilag 6

    Supplerende høringssvar og høringssvar, fra skatteministeren

    Bilag 7

    1. udkast til betænkning

    Spørgsmål og svar

    Spm. 1

    Spm. om at redegøre for, om der er huller i lovgivningen vedrørende leasing af biler, der kan udnyttes til skatteunddragelse, til skatteministeren

    Spm. 2

    Spm. om at redegøre for den tekniske beregning af brændstofforbruget for de særligt store personbiler med en køreklar vægt, der overstiger 2.585 kg, til skatteministeren

    Spm. 3

    Spm. om at oversende beregningsgrundlaget for lovforslagets økonomiske konsekvenser, til skatteministeren

    Spm. 4

    Spm. om at redegøre for, hvordan skat kan kontrollere udenlandske leasingselskaber, til skatteministeren

    Spm. 5

    Spm. om at redegøre for, hvorfor prisen på ønskenummerplader ikke sænkes til 6.200 kr., som var prisen før den seneste ændring, til skatteministeren

    Spm. 6

    Spm. om ministerens kommenat til henvendelsen af 15/4-16fra Finans og Leasing, til skatteministeren

    Spm. 7

    Spm. om at opdatere det beregningseksempel, som fremgår af lovforslagets bemærkninger til § 2, nr. 2 på side 21 vedrørende indførelse af en tekniske beregning, med de foreslåede nye forudsætninger for den tekniske beregning, jf. ændringsforslag nr. 10, til skatteministeren

    Spm. 8

    Spm. om at redegøre for, om den nye beregningsmetode i ændringsforslag nr. 10 vedrørende særlig store biler, fortsat bygger på fabrikanternes data, eller om beregningsmetoden bygger på andet datagrundlag, til skatteministeren

    L 173 Forslag til lov om ændring af lov om Energinet.dk, lov om naturgasforsyning og lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat. (Energinet.dks varetagelse af gasopstrømssystem-, olierørlednings- og separationsvirksomhed samt økonomisk regulering af naturgasdistributionsvirksomhed varetaget af Energinet.dk m.v.).

    Spørgsmål og svar

    Spm. 1

    Spm. om distributionstariffen ikke stiger i forbindelse med et salg af DONG’s gasdistributionsnet m.v., til energi,- forsynings- og klimaministeren

    Almindelig del

    Bilag

    Bilag 181

    Reviderede grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om regler til bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde, KOM (2016) 0026 af 28. januar 2016 (Skatteundgåelsesdirektivet)

    Bilag 184

    Henvendelse af 11/4-16 fra Jan Georg Forsdahl om borgeres retssikkerhed i den offentlige forvaltning

    Spørgsmål og svar

    Spm. 322

    Spm. om, hvad den samlede årlige udgift for staten som følge af de særlige skatte- og afgiftsfritagelser, som anerkendte trossamfund er omfattet af er...  Svar  

    Spm. 323

    Spm. om provenuet fra tinglysningsafgift i forbindelse med boligejeres skift fra ét finansieringsinstitut til et andet, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 324

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/4-16 fra Jakob Larsen, JL Vandløbsrådgivning vedrørende strafrenter ved for tidlig indbetaling af moms, til sk...  Svar  

    Spm. 350

    MFU spm. om, hvilke personrettede afgifter, der blev indført eller forhøjet som følge af ”Forårspakke 2.0 – Vækst, klima og lavere skat” fra februar 2...  Svar  

    Spm. 351

    MFU spm. om at oplyse de direkte indkomstmæssige konsekvenser (fordelt på familietyper), hvis PSO-afgiften og den grønne check, herunder også den supp...  Svar  

    Spm. 352

    Spm. om at oplyse, om der skal pålægges moms ved salg af en byggegrund, der tidligere har været bebygget med en villa, til skatteministeren  Svar  

    Spm. 393

    Spm. om at udarbejde en beregning af de samme effekter som ved svar på SAU alm. del - spørgsmål 124, men hvor profilen for PSO-afgiften reduceres med ...  Svar  

    Spm. 394

    Spm. om at udarbejde en beregning af de samme effekter som ved svar på SAU alm del - spørgsmål 320, men hvor profilen for PSO-afgiften reduceres med h...  Svar  

    Spm. 397

    Spm. om at oplyse, om det er indeholdt i den danske skattelovgivning, at køberen af en momspligtig leverance kan pålægges betaling af momsen, i tilfæ...  Svar  

    Spm. 429

    Spm. om at fremlægge de faktiske effekter på registreringsafgiftsprovenuet af den sænkede reparationsgrænse i 2011-13 og den midlertidige forhøjelse a...  Svar  

    Spm. 430

    Spm. om at oplyse, om det forventede varige provenutab ved en forhøjelse af reparationsgrænsen til 75 pct. på 110 mio. kr. omtalt i et svar af 4. febr...  Svar  

    Spm. 431

    Spm. om at oplyse, hvad den varige provenumæssige effekt af en forhøjelse af reparationsgrænsen til henholdsvis 85 pct. og 95 pct. samt en total afska...  Svar  

    § 20-spørgsmål

    Spm. S 1059

    Hvad er ministerens holdning til, at de danske havne skal betale en afgift, når fiskerne rydder op i havet, jf. artikel fra TV2 Nord den 27. april 201...