Kære læser !
Denne uges MomsMail er præget af afgørelser mv. fra både Danmark og EU, hvor EU-Domstolen bl.a. præciserer reglerne den momsmæssige behandling af privat anvendelse af en ejendom, hvor momsen af udgifterne forbundet med ejendommen er afløftet fuldt ud.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Danske domstole skal fortolke EU-konformt
Rigsrevisionens årsrapport 2015
Notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Skatteankestyrelsens produktivitet og sagsbehandlingstider mv.
Styresignaler
SKM-Meddelelse om SKATs behandling af klager over pålagte gebyrer
Præcisering af genoptagelsesperioden i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, i forhold til reguleringsperioden i henhold til § 10, stk. 8 i lov om afgift af naturgas og bygas - styresignal
Afgørelser
Klage vedrørende afslag på ekstraordinær genoptagelse.
Klage vedrørende betaling af yderligere tinglysningsafgift ved overskridelse af tidsfrist for aflysning af tidligere pantebrev.
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
3 nye sager
3 domme
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20160425' AND [SkatteraadChanged] <= '20160501') OR ([LSRChanged] >= '20160425' AND [LSRChanged] <= '20160501') OR ([ByretChanged] >= '20160425' AND [ByretChanged] <= '20160501') OR ([LandsretChanged] >= '20160425' AND [LandsretChanged] <= '20160501') OR ([HojesteretChanged] >= '20160425' AND [HojesteretChanged] <= '20160501')) ORDER BY AppelId DESC
PlesnerDanske domstole skal fortolke EU-konformt EU-Domstolen fastslår, at EU-retten er direkte anvendelig mellem private og skærper krav til de nationale domstole om at fortolke EU-konformt. |
RigsrevisionenRigsrevisionens årsrapport 2015 Ud over årsregnskabet og revisionspåtegningen indeholder årsrapporten en kort beskrivelse af vores aktiviteter i 2015 med hovedfokus på, hvordan vi har anvendt vores resurser, vores målopfyldelse og vores forventninger til 2016. |
RigsrevisionenStatsrevisorerne har bedt Rigsrevisionen om at undersøge Skatteankestyrelsens produktivitet og sagsbehandlingstider mv. Dette notat beskriver, hvordan undersøgelsen vil blive tilrettelagt. Undersøgelsens hovedformål vil være at undersøge, om etableringen af Skatteankestyrelsen har bidraget til at opfylde formålet om en mere effektiv klagestruktur. |
Vedrører: Forvaltningsloven § 22, § 24 og § 25
Folketingets Ombudsmand (FOB) har udtalt, at SKATs behandling af klager over pålagte rykkergebyrer er en forvaltningsafgørelse. Det betyder, at klager over gebyrer skal behandles skriftligt, og der skal træffes en afgørelse med begrundelse og klagevejledning.
Vedrører: Lov om afgift af naturgas og bygas § 10 stk. 8. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2
Styresignalet præciserer anvendelsesområdet for regulering i henhold til § 10, stk. 8 i lov om afgift af naturgas og bygas, i forhold til anvendelsesområdet for ordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.
Vedrører: Erhvervsvirksomhedsloven § 2, stk. 1 og § 6. Forvaltningsloven § 19. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2, § 32, stk. 1, nr. 4 og § 35a, stk. 2
I forbindelse med ophør af et I/S, der momsmæssigt anses for en selvstændig afgiftspligtig person, modtog klager, der var tidligere interessent, først ved udlægsforretningen meddelelse om den skønsmæssige fastsættelse af I/S momstilsvar, der blev gjort gældende mod klager. Bl.a. henset hertil og til, at SKAT ikke ved udførelsen af skønnet havde anvendt det korrekte ophørstidspunkt, fandt LSR, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i SFVL § 32, stk. 1, nr. 4, var opfyldt.
Vedrører: Tinglysningsafgiftslovens § 5, stk. 1 og stk. 7
Der skulle betales yderligere tinglysningsafgift for tinglysning af et skadesløsbrev ved overskridelse af tidsfristen for aflysning af tidligere pantebrev.
Styresignalet præciserer anvendelsesområdet for regulering i henhold til § 10, stk. 8 i lov om afgift af naturgas og bygas, i forhold til anvendelsesområdet for ordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.
Høringssvar:
Vedrører: Inddrivelseslovens § 17 Landsskatteretten fandt, at det var med rette, at SKAT havde foretaget modregning i et holdingselskabs overskydende skat til dækning af datterselskabets momsgæld. |
Journalnr: 14/2001094
Advokatydelser til fagforening
Klagen vedrører bindende svar om momspligt for advokatydelser til fagforening. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-03-2016
Journalnr: 14/2728090
Advokatydelser til fagforening
Klagen vedrører bindende svar om momspligt for advokatydelser til fagforening. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-03-2016
Journalnr: 14/4401746
Forenings momspligt
Klagen vedrører bindende svar om forenings subjektive og objektive momspligt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-03-2016
Journalnr: 15/1982946
Yderligere momstilsvar
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-03-2016
Journalnr: 12/0216733
Yderligere momstilsvar - Money Transfer
Klagen skyldes en forhøjelse af virksomhedens momstilsvar baseret på pengeoverførsler er anset som betaling for varer. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 16-03-2016
Journalnr: 14/2541964
Tinglysningsafgift af påtegning
SKAT har truffet afgørelse om, at der ved tinglysning af en påtegning (erklæring) til et skøde skal betales tinglysningsafgift på 1.660 kr., jf. tinglysningsafgiftslovens § 7, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-03-2016
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 12-05-2016 dom i C-520/14 Gemeente Borsele
Fiskale bestemmelser
Skattelovgivning – moms – artikel 9, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF – afgiftspligtig person – økonomisk virksomhed – transport af skoleelever på en kommunes vegne – forældrenes økonomiske bidrag til kommunen, der afhænger af deres indkomst
Tidligere dokument: C-520/14 Gemeente Borsele - DomDen 12-05-2016 dom i C-532/14 Toorank Productions
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – toldpos. 2206 – toldpos. 2208 – alkoholholdige drikkevarer fremstillet ved gæring efterfulgt af rensning – tilsætning af tilsætningsstoffer til alkoholholdige drikkevarer fremstillet ved gæring efterfulgt af rensning – drikkevarer, der har mistet de egenskaber, der kendetegner drikkevarer henhørende under toldpos. 2206
Tidligere dokument: C-532/14 Toorank Productions - IndstillingDen 26-05-2016 dom i C-550/14 Envirotec Denmark
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – det fælles merværdiafgiftssystem – direktiv 2006/112/EF – omvendt betalingspligt – artikel 198, stk. 2 – guld som råmetal eller som halvforarbejdede produkter – begreb – artikel 199, stk. 1, litra d), og bilag VI – brugt materiale, affald og skrot – barrer, der er skabt ved sammensmeltning af forskellige genstande og skrot med henblik på at udvinde guldindholdet, og som har en lødighed på 325‰ eller derover
Tidligere dokument: C-550/14 Envirotec Denmark - DomDen 26-05-2016 dom i C-607/14 Bookit
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – det fælles merværdiafgiftssystem – direktiv 2006/112/EF – fritagelse – artikel 135, stk. 1, litra d) – transaktioner vedrørende betalinger og overførsler – begreb – køb af biografbilletter over telefonen eller internet – betaling med debet- eller kreditkort – såkaldte »ydelser vedrørende behandling af korttransaktioner
Tidligere dokument: C-607/14 Bookit - DomDen 26-05-2016 dom i C-198/15 Invamed Group m.fl.
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – afdeling XVII – transportmateriel – kapitel 87 – køretøjer (undtagen til jernbaner og sporveje) samt dele dertil – pos. 8703 og 8713 – batteridrevet elektrisk motorkøretøj – begrebet »handicappede
Tidligere dokument: C-198/15 Invamed Group m.fl. - DomDen 26-05-2016 dom i C-262/15 GD European Land Systems - Steyr
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – fælles toldtarif – tarifering af varer – forordning (EØF) nr. 2658/87 – kombineret nomenklatur – pos. 8710 og underposition 9305 91 00 – bestemmelse 3 til afsnit XVII og bestemmelse 1, litra c), til kapitel 93 – tanks og andre pansrede kampvogne – våben til militær brug – tarifering af et tårnsystem
Tidligere dokument: C-262/15 GD European Land Systems - Steyr - DomDen 26-05-2016 dom i C-286/15 Latvijas propana gaze
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – pos. 2711 – jordoliegas og andre gasformige carbonhydrider – materiale, der er karaktergivende – jordoliegas i flydende tilstand
Tidligere dokument: C-286/15 Latvijas propana gaze - Dom
Skal EF-toldkodeksens artikel 32, stk. 1, litra e), nr. i), fortolkes således, at der ved udtrykket »transportomkostninger« skal forstås de beløb, som faktiske transportører af de indførte varer har faktureret, også i det tilfælde, at disse transportører ikke direkte har faktureret disse beløb til køberen af de indførte varer, men til en anden markedsdeltager, som for køberen af de indførte varer har indgået fragtaftaler med faktiske transportører, og som for sin ydelse med henbli... | |
Er/var bestemmelserne i ottende direktiv (79/1072/[EØF]) og princippet om afgiftsmæssig neutralitet til hinder for en medlemsstats lovgivning, som under hensyn til princippet om forudsigelig beskatning regulerer/regulerede betingelserne for udøvelse af retten til tilbagebetaling af merværdiafgift, såsom, i den foreliggende sag, betingelsen om bevis for, at leverandørerne har betalt afgiften? | |
Hvilke væsentlige kendetegn skal en aktivitet udvise for at kunne betragtes som en »sport« som omhandlet i artikel 132, stk. 1, litra m), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (»momsdirektivet«)? Skal en aktivitet særlig omfatte et betydeligt (eller et ikke ubetydeligt) fysisk element, som har afgørende betydning for udfaldet af aktiviteten, eller er det tilstrækkeligt, at aktiviteten omfatter et betydeligt mentalt eleme... |
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – moms – afgiftspligtige transaktioner – udtagelse til brug for virksomheden af goder, som er opnået »inden for rammerne af virksomhedsudøvelsen« – sidestillingen med levering af goder mod vederlag – afgiftsgrundlag
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-128/14 Het Oudeland Beheer - Indstilling1) Artikel 11, punkt A, stk. 1, litra b), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 95/7/EF af 10. april 1995, skal fortolkes således, at værdien af en tinglig ret, som giver indehaveren heraf ret til at benytte en fast ejendom, og udgifterne til færdiggørelse af den kontorbygning, der er opført på den omhandlede grund, kan medtages i afgiftsgrundlaget for en levering som omhandlet i sjette direktivs artikel 5, stk. 7, litra a), som ændret, når den afgiftspligtige person allerede har betalt momsen af denne værdi og af disse udgifter, men også har fradraget denne moms direkte og fuldt ud.
2) I en situation som den i hovedsagen omhandlede, hvor en grund og en bygning under opførelse på denne grund er blevet erhvervet ved stiftelsen af en tinglig ret, som giver indehaveren heraf ret til at benytte denne faste ejendom, skal artikel 11, punkt A, stk. 1, litra b), i sjette direktiv 77/388, som ændret ved direktiv 95/7, fortolkes således, at den værdi af denne tinglige ret, som skal tages i betragtning i afgiftsgrundlaget for levering i henhold til dette direktivs artikel 5, stk. 7, litra a), svarer til værdien af de beløb, der skal betales som modydelse hvert år i den resterende løbetid for den langtidslejeaftale, som stiftede denne tinglige ret, korrigeret eller kapitaliseret i henhold til samme fremgangsmåde som den, der blev anvendt ved fastsættelsen af værdien af stiftelsen af retten til et langtidslejemål.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – underposition 1517 90 91 og 1518 00 31 – flydende, vegetabilsk, uforarbejdet blanding, som ikke let fordamper, sammensat af rapsolie (88%) og solsikkeolie (12%)
Domstolens dom:
Den kombinerede nomenklatur, der fremgår af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse, som følger af Kommissionens forordning (EU) nr. 1006/2011 af 27. september 2011, skal fortolkes således, at der med henblik på at afgøre, om en blanding af vegetabilske olier, som den i hovedsagen omhandlede, skal tariferes i den kombinerede nomenklaturs underposition 1517 90 91 som en spiselig blanding af vegetabilske olier eller i den kombinerede nomenklaturs underposition 1518 00 31 som en ikke-spiselig blanding af vegetabilske olier, skal tages hensyn til samtlige relevante forhold i den foreliggende sag, for så vidt som disse vedrører de karakteristika og objektive egenskaber, der er knyttet til dette produkt. Blandt de relevante forhold, som kan begrunde, at en sådan blanding kvalificeres som værende »ikke-spiselig«, skal der foretages en vurdering af de oplysninger, som blandingens fabrikant har anført i forbindelse med toldangivelsen, hvorefter det på grund af fremstillingsprocessens særtræk ikke er muligt at udelukke tilstedeværelsen af skadelige stoffer i blandingen. I denne forbindelse kan den omstændighed, at der ved en analyse af nogle prøver, som er udtaget af en sådan blanding af vegetabilske olier, ikke er fundet nogen spor af skadelige stoffer, ikke i sig selv skabe tvivl med hensyn til kvalificeringen af den omhandlede blanding som værende »ikke-spiselig«. En sådan konsekvens forudsætter i henhold til artikel 62, 68 og 71 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks (EFT L 302, s. 1), som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 648/2005 af 13. april 2005, at der foreligger anden relevant dokumentation, der kan skabe tvivl om, hvorvidt oplysningerne vedrørende den omhandlede blandings fremstillingsproces, som er angivet af blandingens fabrikant, og som er indeholdt i denne toldangivelse, er rigtige.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – fælles toldtarif – forordning (EF) nr. 1186/2009 – artikel 3 – fritagelse for importafgifter – personlige ejendele – flytning af opholdsstedet fra et tredjeland til en medlemsstat – begrebet »sædvanligt opholdssted« – umuligt at have et sædvanligt opholdssted i en medlemsstat og i et tredjeland samtidigt – kriterier for fastlæggelse af det sædvanlige opholdssted
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-528/14 X - Indstilling1) Artikel 3 i Rådets forordning (EF) nr. 1186/2009 af 16. november 2009 om en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter skal fortolkes således, at en fysisk person med henblik på anvendelsen af denne artikel ikke samtidigt kan have et sædvanligt opholdssted i en medlemsstat og i et tredjeland.
2) Under omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede, hvor den berørte har såvel et privat som et erhvervsmæssigt tilhørsforhold til et tredjeland og et privat tilhørsforhold til en medlemsstat, skal varigheden af den pågældende persons ophold i tredjelandet i forbindelse med den samlede vurdering af de relevante faktiske forhold tillægges særlig stor vægt med henblik på at afgøre, om den berørtes sædvanlige opholdssted som omhandlet i artikel 3 i forordning nr. 1186/2009 befinder sig i dette tredjeland.
Taxation: Commission refers Germany to Court for failing to amend VAT rules for travel agents
New EU rules for a simpler, faster and safer Customs Union come into force
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - tillægstold
Ændringer til toldsystemerne gældende fra 1. maj 2016 ved indførelse af ny EU-Toldkodeks
Bilag 6 |
Spm. 5 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/3-16 fra Ernst & Young P/S, til skatteministeren |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Bilag 5 |
Bilag 6 | Supplerende høringssvar og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 7 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm. om ministerens kommenat til henvendelsen af 15/4-16fra Finans og Leasing, til skatteministeren |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 1 |
Bilag 181 |
Bilag 184 | Henvendelse af 11/4-16 fra Jan Georg Forsdahl om borgeres retssikkerhed i den offentlige forvaltning |
Spm. 322 |
Spm. 323 |
Spm. 324 |
Spm. 350 |
Spm. 351 |
Spm. 352 |
Spm. 393 |
Spm. 394 |
Spm. 397 |
Spm. 429 |
Spm. 430 |
Spm. 431 |
Spm. S 1059 |