Kære læser !
Efterårsferien står for døren for mange, men det skal nu ikke afholde os fra at udkomme med MomsMail - vi udkommer både i denne og næste uge. Og der er masser af nyt fra både ind- og udland.
Noget som nok kommer til at give anledning til en del kommentarer rundt omkring, er SKATs to udkast til nye styresignaler om moms på fast ejendom og byggegrunde.
God læselyst - og god ferie til de, der skal holde lidt fri her i uge 42.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Køb af dagsbeviser i SKATs app
Moms på salg af boligudlejningsejendom
The Status and Effect of WTO Law Before EU Courts
The European Union's Options for China Dumping Methodology After 11 December 2016
'Representations and Warranties' in Sale and Purchase Agreements: The Italian Perspective
Implementation of the 'Shift in Burden of Proof' Approach to Interpreting Paragraph 15 of China's Protocol of Accession
Udkast til styresignal
Moms på salg af byggegrunde
Moms på fast ejendom - salg efter udlejning
Bindende svar
Moms på fast ejendom - udtagning til momsfritaget virksomhed
Fradrag for integrerede børnesæder
Indførsel af tosproget magasin - momsfritagelse
Finansielle el-kontrakter - momsfritagelse
Afgørelser
Afgørelse om, hvorvidt anmodning om godtgørelse af tinglysningsafgift kunne imødekommes.
Afgørelse omhandlende opgørelse af affaldsvarme- og tillægsafgift af ikke bionedbrydeligt affald.
Domme
Anke - påstandens økonomiske værdi - procesbevillingsnævnets tilladelse - afvisning
Bindende svar - Afvisning - Kontrolsag
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 42
1 dom
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20161010' AND [SkatteraadChanged] <= '20161016') OR ([LSRChanged] >= '20161010' AND [LSRChanged] <= '20161016') OR ([ByretChanged] >= '20161010' AND [ByretChanged] <= '20161016') OR ([LandsretChanged] >= '20161010' AND [LandsretChanged] <= '20161016') OR ([HojesteretChanged] >= '20161010' AND [HojesteretChanged] <= '20161016')) ORDER BY AppelId DESC
Dato | Angivelse | Periode |
17-10-2016 | Lønsumsafgift i 2016 | Metode 1, 3 og 4 (3. kvartal 2016) og metode 2 (september 2016) |
20-10-2016 | One stop moms i 2016 | 3. kvartal 2016 |
BeierholmKøb af dagsbeviser i SKATs app SKAT lancerede sidste år en app, hvor borgere og virksomheder har mulighed for at tjekke og beregne deres skat på mobilen. App’en hedder SKAT og kan benyttes på Iphones og Android telefoner. |
BeierholmMoms på salg af boligudlejningsejendom Skatterådet har endnu engang konkluderet, at der skal betales moms ved salg af lejligheder i en boligejendom, som før salget har været udlejet uden moms i knap 1½ år. |
Global Trade and Customs JournalThe Status and Effect of WTO Law Before EU Courts The legal status and effect of World Trade Organization (WTO) law before European Community (EC)/European Union (EU) Courts has been a contentious issue right from the very beginning. Although there have been a number of cases in which the Court of Justice of the European Union (CJEU) has addressed the issue, the rulings have left practitioners guessing as to the applicability and effect of WTO provisions in specific cases. This problem most recently came to a head when the General Court (GC) annulled a regulation imposing definitive anti-dumping duties on certain aluminium foil products from Rusal Armenal, an Armenian company. The GC found that the regulation was inconsistent with the applicable WTO law (in particular the Anti-Dumping Agreement [ADA]) and therefore invalid. On appeal the CJEU set aside the GC’s judgment on the grounds that WTO law can be relied on before the EU Courts only where the EU intends to implement a particular obligation and/or where the EU act at issue refers explicitly to specific provisions of a WTO agreement. When even the GC has difficulty in correctly applying the rules concerning the applicability and effect of WTO law, it’s time to step back and take stock. In this article we analyse the judicature concerning the principles governing the application and treatment of WTO law by Union Courts and develop an analytical framework to explain when and how WTO law can have an effect before these Courts. |
Global Trade and Customs JournalThe European Union's Options for China Dumping Methodology After 11 December 2016 The European Commission has acknowledged that the 2001 Protocol on China’s accession to the WTO authorizes the EU’s current NME method of calculating anti-dumping duties on imports from China only for 15 years, i.e., until 11 December 2016. The EU’s anti-dumping Regulation must now be amended, but it appears difficult politically to let go of rules that normally give rise to significantly higher dumping duties than the ‘standard’ WTO anti-dumping methodology. Based on its consultation documents, the Commission’s proposal to amend the Regulation, most recently promised by ‘end of 2016’, is expected to newly apply the standard methodology to China but only if accompanied by various ‘mitigating’ measures to lessen any negative impact. On-going WTO litigation on the flexibility of the standard methodology to redress unreasonably low producer/exporter prices resulting from Government interventions in the market may be crucial to political acceptance or not of the Commission’s proposal. |
Global Trade and Customs Journal'Representations and Warranties' in Sale and Purchase Agreements: The Italian Perspective This article examines the Italian practice with respect to ‘Representations and Warranties’ in Sale and Purchase Agreements (SPA). The author has also analysed theories and case law referred in this article in another paper published in Italian language on a leading Italian review, namely Salatino, ‘Patto di garanzia’ nel contratto di acquisizione (‘Sale Purchase Agreement’), in Giurisprudenza Commerciale 891/II (2015), no. 5. In particular, this article is a simplified version of the Italian one, and its aim is to share the analysis with non-Italian speaking practitioners to provide general information on compliance with Italian law that provisions contained in representations and warranties may trigger, and how to resolve such issues. |
Global Trade and Customs JournalAuthors: Jorge Miranda, Principal International Trade Advisor, International Trade Group, King & Spalding LLP. |
SKAT præciserer, hvornår en levering anses for en levering af en byggegrund i momsmæssig forstand.
SKAT gør opmærksom på, at der kan være tale om et momspligtigt salg i tilfælde, hvor en byggegrund eller ny bygning med tilhørende grund sælges efter udlejning.
Vedrører: Momsloven § 3, stk. 1, § 4, § 8, § 13, stk. 1, nr. 8 og nr. 9, § 13, stk. 2, § 28 samt §§ 43-44
Spørger har indgået betinget aftale om salg af et areal på ca. xx.000 m2. Arealet har oprindeligt været anvendt til spørgers gartnerivirksomhed. Herefter har arealet været bortforpagtet momspligtigt, idet det var omfattet af en frivillig registrering. I november 2015 afmeldte spørger den frivillige registrering, hvorefter bortforpagtningen har været momsfritaget.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at salg af ejendommen er momsfrit, fordi salget ikke udgør en erhvervsmæssig levering, og der heller ikke er tale om økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 1 og § 3, stk. 1.
Skatterådet bekræfter med henvisning til indstilling og begrundelse, at ejendommen kan sælges momsfrit, da ejendommen er endeligt udtaget til momsfrit formål, jf. momslovens § 8, stk. 2, §§ 43-44 og § 13, stk. 2.
Spørgsmål om hvorvidt salget er momsfrit, fordi ejendommen er bebygget, bortfalder.
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 6 og § 4, stk. 7. Skatteforvaltningsloven § 21
Skatterådet bekræfter, at spørger kan få fradrag i den afgiftspligtige værdi for integrerede børnesæder. Fradraget gælder for synet og godkendte integrerede børnesæder i både nye og brugte køretøjer. Fradraget udgør 6.000 kr. pr. sæde.
Vedrører: Momsloven § 36, stk. 1, nr. 3
Skatterådet bekræfter, at et nummer af et magasin og et nummer af et andet magasin ikke skal pålægges importmoms i Danmark ved forsendelse fra et EØS-land til spørgers danske abonnenter.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 11, litra e
Skatterådet bekræfter, at den ydelse, som består i, at spørger indgår finansielle el-aftaler med sine kunder, er momsfritaget. Aftalerne må anses for værdipapirer/adkomstbeviser, som ikke er varerepræsentativer.
Vedrører: Skatteforvaltningslovens § 33 samt § 38, stk. 1-3 med dagældende ordlyd. Tinglysningsafgiftslovens § 23, stk. 2
Anmodning om godtgørelse af tinglysningsafgift kunne ikke imødekommes, idet tinglysningsafgift var beregnet af den på anmeldelsestidspunktet senest foreliggende ejendomsvurdering som ikke rettidigt var påklaget. Det forhold, at klager under henvisning til den omhandlede overdragelse havde begæret vurderingen genoptaget og senere fik medhold heri, kunne ikke føre til et andet resultat.
Vedrører: Opkrævningslovens § 2. Kulafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 6, § 4, stk. 1, § 5, stk. 3, 1. pkt. Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt.
LSR tog stilling til opgørelse af afgiftstilsvar vedrørende affaldsvarmeafgift og tillægsafgift for to forskellige forbrændingsanlæg. Det ene anlæg leverede damp og varmt vand til en ekstern virksomhed, der anvendte dampen og det varme vand til produktion af el og fjernvarme. En del af den leverede varme blev bortkølet, efter at den var overført til fjernvarmevandet. Den bortkølede varme kunne ikke fradrages ved opgørelsen af affaldsvarmeafgiften. Det andet affaldsforbrændingsanlæg producerede el og fjernvarme ved forbrænding af affald i affaldsovne og gas i en gaskedel. Affaldsvarmeafgiften og tillægsafgiften skulle opgøres separat for affaldsovnene.
Vedrører: Retsplejeloven §368
Byrettens dom i første instans indebar, at en af skattemyndighederne foretaget forhøjelse af et selskabs skattepligtige indkomst for tre indkomstår blev nedsat til i alt 57.020, kr. Selskabet ankede byrettens dom med påstand om, at forhøjelsen skulle nedsættes til 0, kr. Skatten af forhøjelsen var opgjort til kr. 14.255,-
Til spørgsmålet om, hvorvidt ankesagen kunne admitteres, udtalte landsretten, at sagens værdi skulle opgøres til den ændring i skattetilsvaret, der tilsigtedes. Sagen angik således et krav, som efter påstanden for landsretten havde en økonomisk værdi, der ikke oversteg 20.000, kr. Byrettens dom kunne derfor kun ankes med tilladelse fra Procesbevillingsnævnet, jf. retsplejelovens § 368, stk. 1, 2. pkt., og da denne tilladelse ikke forelå, afviste landsretten anken.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 24, stk. 2
Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt SKAT med rette havde afvist sagsøgerens anmodning om bindende svar, jf. skatteforvaltningslovens § 24, stk. 2.
Retten tilkendegav, at skatteydere i udgangspunktet har ret til et bindende svar fra SKAT. Retten fandt dog ikke anledning til at tilsidesætte SKATs skøn, hvorefter anmodningen om bindende svar konkret var blevet afvist. Retten henviste i den forbindelse bl.a. til, at anmodningen kunne have sammenhæng med en allerede verserende kontrolsag i forhold til sagsøgeren.
Vedrører: Inddrivelseslovens § 2, stk. 1-4, samt § 17 Landsskatteretten fandt, at det var med rette, at SKAT havde foretaget modregning i selskabets momstilgodehavende til dækning af klagerens gæld til Fødevarestyrelsen, på trods af at kravet var omtvistet ved overdragelsen til inddrivelse. Der blev lagt vægt på, at SKAT havde handlet i overensstemmelse med inddrivelseslovens § 2 og inddrivelsesbekendtgørelsens § 3, samt at SKAT ikke havde været forpligtet til at foretage partshøring forud for afgørelsen om modregning. |
SKM2016.467.ØLR Straf - Forsvarersalær - ikke afsluttet - kærefrist beregnes fra modtagelsen | Vedrører: Forsvarerbistandsloven § 1 og § 4. Retsplejeloven § 741 T havde fået beskikket en advokat i en administrativ straffesag. Byretten fastsatte et salær på 12.000 kr. med tillæg af moms og fastslog at salæret skulle betales af statskassen. Straffesagen var på det tidspunkt ikke afsluttet. SKAT kærede byrettens kendelse. SKAT havde ikke modtaget byrettens kendelse om fastsættelse af salær, men blev først bekendt med den, da der blev rykket for betaling af salær. Landsretten fastslog, at da straffesagen mod T ikke er afsluttet, bør der ikke på nuværende tidspunkt træffes afgørelse om, hvem der endeligt skal udrede salæret til den for T beskikkede forsvarer. Landsretten lagde modtagelsesdatoen for byrettens kendelse til grund ved beregning af kærefristen på 14 dage. |
SKM2016.464.BR Straf - ikke rettidig indberetning til indkomstregistret - udeblivelse | Vedrører: Skattekontrolloven § 14, stk. 2 T var tiltalt for overtrædelse af skattekontrollovens § 14, stk. 2. Han havde ikke rettidigt opfyldt en pligt, der påhvilede ham, idet han ikke inden den i loven fastsatte frist indberettede oplysninger om løn m.v. vedrørende 4 ansatte, trods tidligere vejledning herom af SKAT. T udeblev uden at oplyse retten om gyldig grund for sin udeblivelse. Retten anså derfor T for at have tilstået forholdet. Retten fastsatte bøden til 10.000 kr. |
Journalnr: 15/3229375
Forhøjelse af momstilsvaret - fristgennembrud
Klagen skyldes, at SKAT har ændret virksomhedens momstilsvar i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-09-2016
Journalnr: 15/3239101
Forhøjelse af momstilsvaret - fristgennembrud
Klagen skyldes, at SKAT har ændret virksomhedens momstilsvar i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-09-2016
Journalnr: 12/0225118
Godtgørelse af tinglysningsafgift
SKAT har truffet afgørelse om, at klagerens anmodning om godtgørelse af tinglysningsafgift efter tinglysningsafgiftslovens § 23, stk. 2, ikke kan imødekommes. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-09-2016
Journalnr: 16/0194388
Yderligere registreringsafgift
SKAT har pålagt klageren yderligere registreringsafgift som følge af benyttelse af autocamper på færdselslovens område uden alt campingudstyrets tilstedeværelse. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for så vidt spørgsmålet om registreringspligt.
Afsagt: 05-09-2016
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 20-10-2016 indstilling i C-573/15 Oxycure Belgium
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift (moms) – direktiv 2006/112/EF – princip om afgiftsneutralitet – lægebehandling ved hjælp af ilt – nedsat momssats – balloner og andre iltbeholdere – normalsats for moms – iltkoncentrator – begrebet »handicap
Tidligere dokument: C-573/15 Oxycure Belgium - DomDen 20-10-2016 dom i C-24/15 Plöckl
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – afgifter – merværdiafgift – sjette direktiv – artikel 28c, punkt A, litra a) og d) – overførsel af varer inden for Den Europæiske Union – ret til fritagelse – manglende overholdelse af en forpligtelse til at angive et momsregistreringsnummer tildelt af bestemmelsesmedlemsstaten – ingen konkrete holdepunkter for at antage, at der foreligger afgiftssvig – afslag på at indrømme fritagelsen – spørgsmålet, om afslaget er tilladt
Tidligere dokument: C-24/15 Plöckl - DomDen 26-10-2016 indstilling i C-679/15 Ultra-Brag
Toldunion
EF-toldkodeks – artikel 202, stk. 3 – artikel 212a – toldskyld opstået som følge af ikke-forskriftsmæssig indførsel af varer – debitorbegrebet – medarbejder hos juridisk person ansvarlig for ikke-forskriftsmæssig indførsel af varer – en ansats adfærd og viden tilregnes arbejdsgiver
Tidligere dokument: C-679/15 Ultra-Brag - DomDen 27-10-2016 indstilling i C-126/15 Kommissionen mod Portugal
Fiskale bestemmelser
Fiskale bestemmelser – forbrugsbeskatning af forarbejdet tobak – direktiv 2008/118/EF – artikel 7, artikel 9, stk. 1, og artikel 39, stk. 3 – begrænsning af markedsføring og salg – afgiftsmærker – proportionalitet
Tidligere dokument: C-126/15 Kommissionen mod Portugal - DomDen 10-11-2016 dom i C-432/15 Baštová
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – artikel 2, stk. 1, litra c) – begrebet »levering af tjenesteydelser mod vederlag« – en afgiftspligtig persons tilrådighedsstillelse af en hest til arrangøren af et hestevæddeløb – vurdering af modværdien – ret til fradrag af de udgifter, der er forbundet med forberedelsen af den afgiftspligtige persons heste til væddeløb – generelle udgifter i tilknytning til hele den økonomiske virksomhed – bilag III, punkt 14 – nedsat momssats for adgang til brug af sportsfaciliteter – anvendelse på drift af en væddeløbsstald – transaktion bestående af en samlet ydelse eller af flere uafhængige ydelser
Tidligere dokument: C-432/15 Baštová - DomDen 10-11-2016 dom i C-449/14 P Statsstøtte DTS Distribuidora de Televisión Digital mod Kommissionen
Fiskale bestemmelser
Stævning (EUT/EFT) HTML / PDF
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – sjette direktiv 77/388/EØF – artikel 4, stk. 1 og 4 – direktiv 2006/112/EF – artikel 9 og 11 – begrebet »afgiftspligtig person« – civilretlige selskaber, der markedsfører deres produkter under et fælles mærke og via et kapitalselskab – begrebet »selvstændige virksomheder« – afvisning af status som afgiftspligtig person – tilbagevirkende kraft – sjette direktiv 77/388 – artikel 25 – direktiv 2006/112 – artikel 272 og 296 – standardsatsordning for landbrugere – udelukkelse fra standardsatsordningen – tilbagevirkende kraft
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-340/15 Nigl m.fl. - Indstilling1) Artikel 4, stk. 1, og artikel 4, stk. 4, første afsnit, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 2004/66/EF af 26. april 2004, samt artikel 9, stk. 1, første afsnit, og artikel 10 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at flere civilretlige selskaber som de i hovedsagen omhandlede, der udadtil optræder selvstændigt som sådanne over for deres leverandører, de offentlige myndigheder og i et vist omfang deres kunder, og som hver især varetager deres egen produktion ved i det væsentlige at gøre brug af egne produktionsmidler, men som markedsfører en stor del af deres produkter under et fælles mærke gennem et kapitalselskab, hvis andele ejes af selskabsdeltagerne i de civilretlige selskaber og af andre medlemmer af den pågældende familie, skal anses for selvstændige merværdiafgiftspligtige virksomheder.
2) Artikel 25 i sjette direktiv 77/388, som ændret ved direktiv 2004/66, og artikel 296 i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for, at det kan afvises at anvende den fælles standardsatsordning for landbrugere, der er fastsat ved disse artikler, på flere civilretlige selskaber som de i hovedsagen omhandlede, der anses for selvstændige merværdiafgiftspligtige virksomheder, og som samarbejder med hinanden, med den begrundelse, at et kapitalselskab, en sammenslutning af personer bestående af selskabsdeltagere i disse civilretlige selskaber eller en sammenslutning af personer bestående af dette kapitalselskab og selskabsdeltagere i de nævnte civilretlige selskaber ikke kan være omfattet af denne ordning på grund af bedriftens størrelse eller dens retsform, selv om disse civilretlige selskaber ikke er en del af en kategori af landbrugere, som er udelukket fra denne standardsatsordning, for så vidt som disse selskaber, på grund af deres forbindelser med dette selskab eller en af disse sammenslutninger, faktisk er i stand til at bære den administrative byrde, som er forbundet med de opgaver, der følger af anvendelsen af den almindelige merværdiafgiftsordning eller den forenklede merværdiafgiftsordning, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.
3) For det tilfælde, at den fælles standardsatsordning for landbrugere principielt er udelukket for civilretlige selskaber som de i hovedsagen omhandlede, da gælder denne udelukkelse for en periode forud for den dato, hvor den vurdering, som ligger til grund herfor, er foretaget, under forbehold af, at den nævnte vurdering sker inden for forældelsesfristen for skattemyndighedernes handlemuligheder, og at virkningerne heraf ikke tillægges tilbagevirkende kraft fra et tidspunkt forud for det tidspunkt, hvor de retlige eller faktiske omstændigheder, som ligger til grund herfor, har fundet sted.
Nyhedsbrev til virksomheder
Kan proformafakturaer anvendes ved fortoldning?
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Rettelse til toldtariffen - nye opdelinger
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Bekendtgørelse af lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven)
Bilag 2 |
Spm. 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af 13/10-16 fra Accura, til skatteministeren |
Bilag 10 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 31 |
Spm. 53 |
Spm. 54 |
Spm. 632 |
Spm. 705 |
Spm. 706 |
Spm. 710 |
Spm. 721 |