Kære læser !
MomsMail i denne uge indeholder nyt fra alle kilder, men der er ikke nyheder, som direkte stikker markant ud.
I stedet kan jeg bruge tiden på at informere om, at vi snart går på ferie. Vi gør som vi plejer og samler nyhederne fra uge 28 og fem uger frem.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Momsfritagelse - salg af to...
Energi & Forsyning - Juni 2017
Praksis for momsfritagelse for betalingstransaktioner ændres
Finansielle virksomheder ekskluderes (måske) fra momsfritagelsen for selvstændige grupper
Sidste nyt om ATP-momstilbagesøgningssagerne
Analysis and WTO Implications of the Proposed ?Border Adjusted? Tax
Challenging the Validity of EU Customs Measures Before the Court of Justice of the EU: Please Use the Back Door
EU Economic Sanctions Law Against Russia After the 'Rosneft' Judgment by the Grand Chamber of the Court of Justice of the European Union: Get Me a Lawyer!
Customs Valuation and Transfer Pricing: Legal Rules, Practices - A China Case Study - and Proposals to Address the Significant Concern for Cost-Efficient Compliance and Trade Facilitation
Korean Tax Authorities? Taxation of Foreign-Invested Enterprises Which Are Related Parties
Book Review: Single Windows and Trade Facilitation (1st ed.), Dennis Ndonga. (Alphen aan den Rijn: Kluwer Law International. 2015)
International VAT Monitor: 3 - 2017
Udkast til styresignal
Genoptagelse - moms - udenlandske fællesregistreringer - udkast til styresignal
Styresignaler
Praksisændring - Genoptagelse - Momsfritagelse af undervisning i sprog, musik, legemsøvelser, håndarbejde, tegning, bogføring og maskinskrivning mv. - styresignal
Genoptagelse og ændring af praksis vedrørende tinglysningsafgift af visse pantebreve i fast ejendom, som efter tinglysningen omdannes til ejerpantebreve – styresignal
Domme
Syn og skøn - honorar til fratrådt skønsmand
Afvisning af anmodning om syn og skøn
Registreringsafgift - bopæl - dobbeltdomicil - opgørelse af opholdsdage
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20170619' AND [SkatteraadChanged] <= '20170625') OR ([LSRChanged] >= '20170619' AND [LSRChanged] <= '20170625') OR ([ByretChanged] >= '20170619' AND [ByretChanged] <= '20170625') OR ([LandsretChanged] >= '20170619' AND [LandsretChanged] <= '20170625') OR ([HojesteretChanged] >= '20170619' AND [HojesteretChanged] <= '20170625')) ORDER BY AppelId DESC
Dato | Angivelse | Periode |
30-06-2017 | A-skat mv. for store virksomheder i 2016 | Juni 2017 |
30-06-2017 | A-skat og AM-bidrag i 2017 | Juni 2017 |
BeierholmMomsfritagelse - salg af to... Skatterådet har i et nyligt offentliggjort bindende svar afgjort, at en almen boligforening kunne sælge to storparceller uden tillæg af moms |
EYEnergi & Forsyning - Juni 2017 I denne udgave kan du læse om den politiske aftale om økonomiske regulering af fjernvarmesektoren, som blev vedtaget den 2. juni 2017. Du får også et overblik over den nye bekendtgørelse om forrentning i varmesektoren, der netop er sendt i høring. Endvidere sætter vi fokus på overskudsvarme i et afgiftmæssigt perspektiv.
|
EYPraksis for momsfritagelse for betalingstransaktioner ændres I forlængelse af Højesterets dom i Ekspres Bank-sagen sidste år har SKAT nu offentliggjort et udkast til styresignal, der ændrer praksis for momsfritagelsen for betalingstransaktioner. Visse it-ydelser skal nu anses for momsfritagne betalingstransaktioner. |
EYFinansielle virksomheder ekskluderes (måske) fra momsfritagelsen for selvstændige grupper Generaladvokaten har i to konkrete sager for EU-Domstolen indstillet, at momsfritagelsen for selvstændige grupper ikke kan omfatte virksomheder med finansielle aktiviteter. Dette kan få stor betydning for dansk praksis og i særdeleshed for de finansielle virksomheder, der allerede har indrettet sig under en selvstændig gruppe. |
EYSidste nyt om ATP-momstilbagesøgningssagerne Ifølge seneste udmelding fra SKAT kan de virksomheder, der har anmodet SKAT om tilbagebetaling af moms som følge af den såkaldte ATP-sag, forvente, at behandlingen af deres tilbagebetalingskrav påbegyndes umiddelbart efter sommerferien. |
Global Trade and Customs JournalAnalysis and WTO Implications of the Proposed ?Border Adjusted? Tax The proposed ‘border-adjusted’ tax would be superior to the corporate income tax because it would derail a multiplicity of tax avoidance strategies and provide significant incentives for investment. However, if enacted with discriminatory deductions, it will likely unleash a flood of countervailing duty actions against US products. To the extent the expected boom in US exports is deflated through such actions, the US dollar cannot be reasonably expected to appreciate in a proportion such that the effects of this tax on US import prices are neutralized. So this would be the ‘Holy-Grail’ of tax reform, but with a price tag attached. |
Global Trade and Customs JournalThe Treaty on the Functioning of the European Union introduced a new admissibility test to determine when economic operators are able to challenge the validity of EU acts of general application, such as EU customs-related measures, ‘directly’ before the Court of Justice of the EU (‘action for annulment’). Prior to the introduction of this new test, the position in practice was that economic operators had to challenge EU measures of general application ‘indirectly’. An ‘indirect challenge’ was made by bringing an appeal against national measures applying the EU act, before the court of an EU Member State, which could then refer a question on the validity of the underlying EU measure to the Court of Justice of the EU (‘request for a preliminary ruling’). |
Global Trade and Customs JournalSelected features of the recent ‘Rosneft’ judgment by the Court of Justice of the European Union deal with the EU law of embargoes and economic sanctions. It has altered the judicial review mechanism in such matters because it allows foreign companies to seek ‘preventative’ preliminary rulings before the Court of Justice to challenge national implementing measures of EU embargoes even before the measures are operative. This adds to the already existing EU judicial review mechanism. At the same time, the decision in ‘Rosneft’ is also interesting because it elaborates on the EU law aspects of criminal sanctions applied by EU Member States for breaches of embargoes as well as on how to interpret certain technical concepts of the EU Russia embargo. |
Global Trade and Customs JournalThe intertwined relationship between Customs valuation and transfer pricing has caused significant concern of costs for international trade compliance and efficiency. There are sets of international and national rules for the two related matters of similar purpose, and the gap between the rules and administrations is obvious and room to improve significant. The China case study calls the public and private sectors to work together for a better business climate for compliance and efficiency in this regard. |
Global Trade and Customs JournalKorean Tax Authorities? Taxation of Foreign-Invested Enterprises Which Are Related Parties Authors: Jeong Cheol Cho, Partner at Yulchon LLC, practices primarily in litigation area. |
Global Trade and Customs JournalAuthors: Michael Lux, Inter alia, head of the units ‘Customs Legislation’ and ‘Customs Procedures’ at the EU Commission. |
International VAT Monitor (IVM)International VAT Monitor: 3 - 2017 I denne udgave:
|
SKAT har vurderet spørgsmålet, om EU-domstolens dom i sag C-7/13, Skandia America Corp. (USA) den 17. september 2014, betød en ændring af dansk praksis. SKAT finder, at dommen underkender SKM2007.295.SR for så vidt angår spørgsmålet, om udenlandske fællesregistreringer kan tillægges betydning ved anvendelsen af den danske momslov. Fællesregistreringer i visse tredjelande, fx Norge, skal behandles momsmæssigt på samme måde som fællesregistreringer i EU-lande.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 3
Undervisning i sprog, musik, legemsøvelser, håndarbejde, tegning, bogføring og maskinskrivning leveret uden for egentlige skoleforløb er omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, når undervisningen har et fagligt indhold og niveau svarende til, hvad der udbydes på momsfritagne skoler eller universiteter.
Vedrører: Tinglysningsafgiftsloven § 5, stk. 2 og § 5 a
Styresignalet indeholder en ændring af praksis og retningslinjer for tilbagebetaling af tinglysningsafgift vedrørende tinglysning af visse pengeinstitutpantebreve i fast ejendom, som efter tinglysningen omdannes til ejerpantebreve. Praksisændringen sker på baggrund af Landsskatterettens afgørelse i sagen SKM2016.485.LSR . Styresignalet beskriver praksisændringen, frister for genoptagelse og krav til dokumentation ved anmodning om genoptagelse.
Vedrører: Retsplejeloven § 208
Der skulle gennemføres et syn og skøn af et betydeligt antal udlejningsejendomme, der var ejet af dels et dansk selskab og gennem dette selskab dels af nogle udenlandske selskaber. Ejendommene var beliggende i udlandet.
Efter aftale mellem parterne og da skønsmanden også fandt det mest praktisk, blev det aftalt, at skønsmanden skulle forestå den praktiske indhentelse af det materiale, som skønsmanden havde brug for, samt at skønsmand også skulle sikre den praktiske adgang til de enkelte ejendomme. Dette skulle skønsmanden sørge for hos de relevante forretningsbestyrer af de udenlandske ejendomme, efter at rekvirenten havde oplyst om hvilke ejendomme og forretningsbestyrer der var tale om.
Efter at nogle få besigtigelser var gennemført fremsendte skønsmanden et aconto honorarkrav på kr. 356.250 incl. moms.
Inden parterne efter retsplejelovens § 208 havde udtalt sig om det fremsatte honorarkrav, fremlagde skønsmanden en lægeerklæring om, at han på grund af helbredsproblemer ikke kunne fortsætte som skønsmand.
Skønsmanden blev herefter fritaget for hvervet som skønsmand, men kravet om betaling af det fremsatte aconto honorarkrav blev opretholdt.
Såvel rekvirenten som SKAT indstillede efter retsplejelovens § 208, at skønsmandens aconto honorarkrav, dog bortset fra skønsmandens dokumenterede udgifter til hotelophold mv., ikke blev godkendt af retten. Det var parternes hovedsynspunkt, at det beroede på skønsmandens forhold, at der som følge af dennes helbredsforhold ikke ville blive udfærdiget et skønserklæring, og at det materiale mv. som skønsmanden allerede havde fremskaffet ikke kunne anvendes af en anden skønsmand. Skønsmanden fremlagde på trods af opfordring hertil ikke sit fremskaffet materiale.
Byretten gav rekvirenten og SKAT medhold og afviste således, at skønsmanden var berettiget til noget honorar ud over det af parterne accepterede.
Landsretten stadfæstede byrettens kendelse med begrundelsen om, at det var skønsmandens, der var den nærmeste til, at bære ansvaret for, at der ikke ville blive udarbejdet en skønserklæring, og videre havde skønsmanden ikke dokumenteret, at de fremskaffede oplysning kunne anvendes af en anden skønsmand, at skønsmanden ikke havde dokumenteret, at det beroede på rekvirentens forhold, at det havde været mere kompliceret end forudsat, at fremskaffe det relevante materiale, som det var aftalt, at skønsmanden skulle fremskaffe.
Vedrører: Retsplejeloven §§ 260 og 261 jfr. § 343
Der var indgivet anmodning om afholdelse af syn og skøn om hvorvidt en ejendom var anvendt til erhvervsmæssig udlejning, og i givet fald hvad lejelindtægterne ville udgøre.
Anmodningen var indgivet af en statsautoriseret revisor på vegne af en skatteyderen.
SKAT nedlagde påstand om afvisning af anmodningen om afholdelse af syn og skøn, da et syn og skøn om hvorvidt ejendommen var anvendt til erhvervsmæssig udlejning ville medføre en ikke tilladt juridisk vurdering fra skønsmandens side.
SKAT gjorde samtidig opmærksom på, at det hverken i anmodningen om syn og skøn eller på anden måde var fremlagt oplysninger, der dokumenterede, at indgivelsen af anmodningen om syn og skøn var sket af en repræsentant, der, jf. retsplejeloven § 260 kunne indgive en sådan anmodning.
Retten gav SKAT medhold og afviste anmodningen om afholdelse af syn og skøn, da en statsautoriseret revisor ikke opfylder kravet til i retssager, at give møde på vegne af andre jf. retsplejeloven §§ 260 og 261, der, jf. § 343, også var gældende i sager om syn og skøn.
Vedrører: Registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1. Registreringsbekendtgodtgørelsen § 10, stk. 2
Landsretten fandt det bevist, at appellanten havde opholdt sig i Danmark i mindst 185 dage i kalenderåret 2012. Landsretten lagde endvidere til grund, at appellanten havde sin private og erhvervsmæssige interesser i Danmark, og at d&
233;t var årsagen til, at hun i kalenderåret 2012 havde opholdt sig i mindst 185 dage i Danmark. Landsretten fandt derfor, at appellanten var hjemmehørende i Danmark, jf. registreringsbekendtgørelsens § 10, stk. 2, jf. stk. 1, jf. også direktiv 83/182/EØF artikel 3 og 7, og EU-Domstolens praksis herom.
Landsretten stadfæstede derfor byrettens frifindelse af Skatteministeriet ( SKM2017.42.BR ).
Styresignalet indeholder en ændring af praksis og tilbagebetaling af tinglysningsafgift vedrørende tinglysning af visse pengeinstitutpantebreve i fast ejendom, som efter tinglysningen omdannes til ejerpantebreve. Praksisændringen sker på baggrund af Landsskatterettens afgørelse i sagen SKM2016.485.LSR. Styresignalet beskriver praksisændringen, frister for genoptagelse og krav til dokumentation ved anmodning om genoptagelse
Høringssvar:
SKM2017.409.ØLR Straf - momssvig - frifindelse - nye oplysninger | Vedrører: Straffelovens § 289, jf. momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1 til dels nr. 2, jf. § 57, stk. 1 T1 og T2 var tiltalte for momssvig ved som henholdsvis pro firma tegningsberettiget direktør og anpartshaver samt daglig leder i forening med en tredje person og med forsæt til momsunddragelse i perioden 10.02.09 til 30.09.10 at have angivet virksomhedens momstilsvar til 0 kr., selvom selskabets momstilsvar udgjorde 612.251 kr., også ifølge selskabets årsregnskab og bogføring, samt for perioden fra den 01.10.10-31.12.10 helt at have undladt at angive selskabets momstilsvar som var på 201.471 kr. Selskabet var for perioden 01.10.10-31.12.10 foreløbigt fastsat til 8.000 kr. i momstilsvar. T1 og T2 unddrog herved for 805.722 kr. i moms. T1 forklarede at han var stråmand og ingen indsigt havde i virksomhedens drift. Han har tidligere været selvstændig i 15-16 år, men har ikke erfaring med drift af selskaber. Han var klar over at den omtalte tredje person stod i "den sorte bog" så han var afskåret fra at stå som direktør. Han har modtaget 3.000 kr. i løn om måneden for at være direktør og har 2-3 gange underskrevet regnskabet hos revisoren, det gjorde han også i december 2010. T2 forklarede at han havde et selskab. Han ville starte noget nyt med den tredje person. De lavede et selskab hvis form var passende for virksomheden. Han bad sin far underskrive stiftelsespapirerne og om at underskrive regnskabet inden udgangen af 2010. I løbet af de første 6 måneder brændte deres regnskabssystem sammen. Det hele skulle genetableres. Det er grunden til, at der var angivet 0 kr. i momstilsvar i de første 7 kvartaler. Det var ikke ham, der indberettede moms og ved ikke, hvem der gjorde det. Den sidste revisor de havde fik samlet det hele. Han var ikke klar over, at der var en momsrestance, før SKAT kom på besøg. Byretten fandt T1 skyldig i momssvig. Ved at lade sig registrere som direktør, for hvilket han blev honoreret med 3.000 kr. om måneden og flere gange at have underskrevet årsregnskabet uden at have sat sig ind i regnskabet, har han accepteret risikoen for at selskabet blev drevet med ham som direktør, uden at reglerne om afregning af moms blev fulgt. T1 idømtes 6 måneders betinget fængsel samt en tillægsbøde på 400.000 kr. Der tillagdes blandt andet vægt, at han havde en forventning om at få sin sag afgjort i december 2013. T2 fandtes som reel ansvarlig leder for selskabets drift skyldig i tiltalen og idømtes 6 måneders fængsel betinget med vilkår om samfundstjeneste samt en tillægsbøde på 800.000 kr. Landsretten frifandt T1 og T2 efter anklagemyndighedens endelige påstand efter afhøring af en revisor. Revisoren havde blandt andet forklaret, at han havde drøftet nul-angivelserne med de tiltalte og fortalt dem, at det ikke var i orden. Han skrev herefter efter aftale med de tiltalte til SKAT den 4. februar 2011, hvor han oplyste og angav den korrekte moms for perioden. Han havde ikke fået en kvittering og konstaterede senere, at hans momsindberetning ikke var registreret af SKAT. Han fik at vide, at det skulle være sket digitalt og ikke pr. brev, som han havde gjort i februar 2011. Derfor foretog han en digital indberetning af moms den 4. juli 2011. |
Vedrører: Straffelovens § 289. Registreringsafgiftslovens § 27, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1. Momslovens § 81, stk. 3, jf. § 81, stk. 1, nr. 1 T var tiltalt i forhold I for svig med hensyn til registreringsafgift for perioden 5. juni 2007-20. december 2007 i 19 tilfælde i forening med to andre, hvorved staten blev unddraget 8.860.944 kr. i registreringsafgift. T var som forhold II tiltalt for momssvig for perioden 1. januar 2007-31. marts 2008 i forening med de to andre medtiltalte, hvorved staten blev unddraget for 6.876.201 kr. i moms. T havde sammen med medtiltalte ved afgiftsberigtigelsen over for SKAT fremlagt dokumenter, hvorefter bilerne skulle været købt gennem et spansk selskab. Dette firma var fiktivt eller dets firmanavn tiltog de tiltalte sig ret til at bruge i forbindelse med udstedelse af købs- og salgsdokumenter vedrørende biler, og hvor formålet med at udfærdige og gøre brug af disse købs- og salgsdokumenter alene var at give urigtige oplysninger om værdien af bilerne i relation til beregning af registreringsafgift og i forhold til at betale moms ved køb og salg af biler. T forklarede, at han alene har foretaget indkøbene af bilerne i Tyskland på grund af sine sprogkundskaber, og at han i øvrigt har handlet efter ordre eller instruks fra andre. Byretten fandt T skyldig i forsætlig overtrædelse af registreringsafgiftsloven samt skattesvig vedrørende forhold I bilerne 1-19, men blev frifundet vedrørende bilerne 13-17. T blev frifundet for forhold II, da der intet er i den skriftlige dokumentation, der med den fornødne sikkerhed beviser, at T har været klar over, at hans handlinger kunne anvendes og blev anvendt til momsunddragelse. T idømtes fængsel i 1 år 6 måneder samt en tillægsbøde på 1 mio. kr. samt betale 6.610.582 kr. i registreringsafgift til SKAT in solidum med medtiltalte. Ved strafudmålingen lagde retten til grund, at T næppe havde modtaget samme udbytte som de medtiltalte. Landsretten stadfæstede byretsdommen, med den ændring at dommens bestemmelse om erstatning udgår, da oplysningerne, der forelå om SKATs erstatningskrav var forbundet med en sådan usikkerhed, at det måtte udskydes til et civilt erstatningssøgsmål. | |
Vedrører: Skattekontrollovens § 13, stk. 1 T var tiltalt for skattesvig for indkomståret 2011. Han havde via Tast Selv angivet sin lønindkomst for lavt med 88.864 kr. T var chauffør og invalidepensionist. Han fik invalidepension efter at have brækket ryggen. Der var en aftale om, at han alene måtte arbejde 20 timer. T unddrog herved for 32.885 kr. i skat. T erkendte, at han havde kørt mere end de 20 timer på en 14 dagsperiode, som han indkomstangav til SKAT, men nægtede at have udført arbejde med betaling vedrørende de resterende timer. Han sad alene med i bilen som underviser, og han havde ikke mulighed for at afbryde turen, hvis denne tidsmæssigt strakte sig udover den aftalte arbejdstid. Han udfyldte lønsedler som om han var fører som led i undervisningen. Hans ansættelsesforhold var aftalt med Arbejdsformidlingen. Byretten tilsidesatte T's forklaring og fandt T skyldig i tiltalen. Retten lagde vægt på, at T flere gange forud for retssagen havde skiftet forklaring vedrørende sin ansættelse, at T's forklaring om at han ikke var fører af bilen eller fik betaling for køretiden, ikke finder støtte i udskrifter fra tachografen og køresedler og det forhold at vognmanden efterfølgende har kontrolleret og registreret hvor mange timer, at T var berettiget til at få betaling for. Endvidere indgik det i rettens vurdering, at der hos vognmanden var en kultur med sort aflønning af chauffører. T idømtes en bøde på 30.000 kr. Landsretten stadfæstede byretsdommen. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 29-06-2017 dom i C-126/15 Kommissionen mod Portugal
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud - punktafgifter på cigaretter - direktiv 2008/118/EF - forfald - tid og sted for afgiftens forfald - afgiftsmærker - fri bevægelighed for punktafgiftspligtige varer - tidsbegrænsning for markedsføring og salg af cigaretpakninger - proportionalitetsprincippet
Tidligere dokument: C-126/15 Kommissionen mod Portugal - DomDen 29-06-2017 indstilling i C-303/16 Solar Electric Martinique
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - Domstolens kompetence - EU-retlige bestemmelser, der er gjort anvendelige af national ret direkte og ubetinget - moms - oversøiske departementer - byggearbejder - begreb - salg og installation på ejendomme - solcellepaneler - solvandvarmere - betegnelse som »en enkelt ydelse«
Tidligere dokument: C-303/16 Solar Electric Martinique - DomDen 29-06-2017 dom i C-288/16 L.C.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - merværdiafgift (moms) - artikel 146, stk. 1, litra e) - fritagelse ved udførsel - tjenesteydelser, der er direkte knyttet til udførsel eller indførsel af varer - begreb
Tidligere dokument: C-288/16 L.C. - DomDen 04-07-2017 indstilling i C-308/16 Kozuba Premium Selection
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - fritagelse for leveringer af bygninger eller dele heraf og den tilhørende jord - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra j) - artikel 12, stk. 1, litra a), og stk. 2 - begrebet »første indflytning« - begrebet »ombygning«
Tidligere dokument: C-308/16 Kozuba Premium Selection - DomDen 05-07-2017 indstilling i C-374/16 Geissel Butin
Fiskale bestemmelser
Fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 178, litra a) - fradragsret - betingelser for udøvelse - artikel 226, nr. 5) - nødvendige oplysninger på fakturaer - den afgiftspligtige persons adresse - god tro ved opfyldelse af kravene til fradrag af indgående afgift - unddragelse af loven eller retsmisbrug - nationale procedurer - effektivitetsprincippet
Tidligere dokument: C-374/16 Geissel Butin - DomDen 05-07-2017 indstilling i C-375/16 Butin
Fiskale bestemmelser
1. Forudsætter artikel 226, nr. 5), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (momsdirektivet) angivelse af en adresse for den afgiftspligtige person, på hvilken han udøver sine erhvervsaktiviteter?
2. Såfremt første spørgsmål besvares benægtende [...]
Den 05-07-2017 indstilling i C-224/16 AEBTRI
Toldunion
Anmodning om præjudiciel afgørelse - toldunion - ekstern forsendelse - TIR-konventionen - transport på grundlag af TIR-carnet - TIR-forsendelse ikke afsluttet - den garanterende organisations ansvar - solidarisk hæftelse - de kompetente myndigheders forpligtelse til så vidt muligt at forlange indfrielse hos den eller de direkte ansvarlige personer, før de retter krav mod den garanterende organisation - EF-toldkodeksens artikel 203 og 213 - fastlæggelse af, hvem der er debitorer for toldskylden - personer, der har erhvervet eller opbevaret varen, og som vidste eller med rimelighed burde have vidst, at varen var unddraget toldtilsyn
Tidligere dokument: C-224/16 AEBTRI - DomDen 06-07-2017 dom i C-254/16 Glencore Agriculture Hungary
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 183 - princip om afgiftens neutralitet - fradrag for indgående afgift - godtgørelse af overskydende moms - kontrolsag - bøde pålagt den afgiftspligtige person under en sådan kontrolsag - forlængelse af fristen for tilbagebetaling - udelukkelse af betaling af morarenter
Tidligere dokument: C-254/16 Glencore Agriculture Hungary - DomDen 06-07-2017 dom i C-392/16 Marcu
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 199, stk. 1, litra c) - ingen momsregistrering - omvendt betalingspligt - det præjudicielle spørgsmåls hypotetiske karakter - afvisning af anmodningen om præjudiciel afgørelse
Tidligere dokument: C-392/16 Marcu - DomDen 11-07-2017 indstilling i C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma
Fiskale bestemmelser
Merværdiafgift - levering af lægemidler fra producenten til detailhandlende via grossister - artikel 73 og 90 i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem - afgiftsgrundlag - lovbestemt forpligtelse for producenten til at indrømme en prisindekseret rabat - medlemsstatens afgiftsmyndigheder behandler rabatten som en prisnedsættelse for så vidt angår lovbestemte (offentlige) sygekasser, men ikke for så vidt angår private sygekasser - principper udviklet i sag C-317/94, Elida Gibbs - ligebehandlingsprincippet
Tidligere dokument: C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma - DomDen 13-07-2017 dom i C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 14, stk. 1, litra c) - fritagelse for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof med henblik på sejlads i farvande i Den Europæiske Union og til at producere elektricitet om bord på et fartøj - motorbrændstof, der anvendes af et skib til at sejle fra det sted, hvor det blev bygget, til en havn i en anden medlemsstat med henblik på dér at blive lastet med dets første kommercielle last
Tidligere dokument: C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla - DomDen 13-07-2017 dom i C-633/15 London Borough of Ealing
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport - artikel 133 - fritagelse udelukket i tilfælde af risiko for konkurrenceforvridning til skade for momspligtige erhvervsvirksomheder - tjenesteydelser leveret af offentligretlige organer, som ikke arbejder med gevinst for øje
Tidligere dokument: C-633/15 London Borough of Ealing - DomDen 19-07-2017 dom i T-752/14 Combaro mod Kommissionen
Toldunion
Toldunion - associeringsaftale mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Republikken Letland - artikel 239 i forordning (EØF) nr. 2913/92 - godtgørelse af og fritagelse for importafgifter - indførsel af linnedstof fra Letland - billighedsklausul - særlig situation - urigtigheder eller åbenbar forsømmelighed - Kommissionens afgørelse, som fastslår, at der ikke er grundlag for fritagelse for importafgifter
Tidligere dokument: T-752/14 Combaro mod Kommissionen - Dom
Økofinrådets rapport til Det Europæiske Råd om beskatningsspørgsmål
EU og Verdenshandelsorganisationen
Systemvejledninger
Nyhedsbrev til virksomheder
Ansøgning om toldsuspension eller toldkontingent med virkning fra 01.07.2018
Rettelse til Toldtariffen - antidumpingtold
Rettelse til Toldtariffen - antidumpingtold
Rettelse til Toldtariffen - nye opdelinger
Bilag 5 |
Bilag 221 |
Bilag 222 | Skatteministerens svar på EUU alm. del - spm. 68 om ændring af nummerplader |
Bilag 223 | Henvendelse af 22/6-17 fra Den Danske Dommerforening vedrørende nedsættelse af en skattekommission |
Spm. 329 |
Spm. 330 |
Spm. 355 |
Spm. 403 |
Spm. 404 |
Spm. 405 |