Kære læser !
Denne uges MomsMail er igen præget af nyheder fra EU og Folketinget - herunder artikler om især afskaffelsen af PSO-afgiften.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Virksomheder, der måler deres elforbrug, kan få penge tilbage
Ændring til elafgiftsloven for virksomheder, der udbyder forlystelser
Regeringsgrundlag – Marienborgaftalen 2016
Regeringsgrundlag – Marienborgaftalen 2016
Energi & Forsyning - November 2016
PSO-afgiften afskaffes
Nyt fra konkurrenceret november 2016
Nyt fra konkurrenceret november 2016
PSO-afgiften afskaffes
FACIT december 2016
Bindende svar
Moms - Fast Ejendom - Momsfrit salg af udlejningsejendom
Domme
Opgørelse af lønsumsafgiftsgrundlag - bankaktiviteter
Eksportgodgørelse - erstatningsansvar
Vederlag - momspligt - kontrolafgift - præjudiciel forelæggelse
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 49
1 ny sag
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20161128' AND [SkatteraadChanged] <= '20161204') OR ([LSRChanged] >= '20161128' AND [LSRChanged] <= '20161204') OR ([ByretChanged] >= '20161128' AND [ByretChanged] <= '20161204') OR ([LandsretChanged] >= '20161128' AND [LandsretChanged] <= '20161204') OR ([HojesteretChanged] >= '20161128' AND [HojesteretChanged] <= '20161204')) ORDER BY AppelId DESC
BDOVirksomheder, der måler deres elforbrug, kan få penge tilbage En af landets største supermarkedskæder har tabt ikke bare én, men hele to sager i Landsskatteretten om godtgørelse af elafgift af strømforbrug til vandvarmere. I begge tilfælde fordi de ikke havde opsat separate målere. |
BDOÆndring til elafgiftsloven for virksomheder, der udbyder forlystelser Folketinget har den 29. november 2016 vedtaget en ændring til elafgiftsloven, som kommer de mange virksomheder, der udbyder forlystelser til gode. Som forlystelser regnes fx. Teaterforestillinger, biografforestillinger, revyer, cirkusforestillinger, koncerter, varietéforestillinger, forlystelsesparker og vandlande. Bowlingbaner anses i visse tilfælde også for en forlystelse. |
BeierholmRegeringsgrundlag – Marienborgaftalen 2016 Følgende hovedpunkter på skatte- og afgiftsområdet er noteret i den nye regerings fælles oplæg: |
BeierholmRegeringsgrundlag – Marienborgaftalen 2016 Følgende hovedpunkter på skatte- og afgiftsområdet er noteret i den nye regerings fælles oplæg |
DLA PiperEt flertal i Folketinget blev den 17. nov. 2016 enige at omlægge finansieringen af støtte til vedvarende energi og afskaffe PSO-afgiften. |
DLA PiperNyt fra konkurrenceret november 2016 I nyhedsbrevet orienterer vi bl.a. om PSO-afgiften, der er på vej til at blive omlagt. |
DLA PiperNyt fra konkurrenceret november 2016 I nyhedsbrevet orienterer vi bl.a. om PSO-afgiften, der er på vej til at blive omlagt. |
DLA PiperEt flertal i Folketinget blev den 17. nov. 2016 enige at omlægge finansieringen af støtte til vedvarende energi og afskaffe PSO-afgiften. |
EYEnergi & Forsyning - November 2016 I denne udgave har vi bl.a. ændring af praksis for valg af V- eller E-formel og økonomisk regulering af elnetvirksomheder på programmet. Endvidere sætter vi fokus på konsekvensen ved en eventuelt afskaffelse af "hvile i sig selv"-princippet. |
Revisorgruppen DanmarkArbejde for fædrelandet |
Vedrører: Momsloven: § 13, stk. 1, nr. 9 og § 13, stk. 2
Skatterådet kan bekræfte, at et samlet salg af en udlejningsejendom, der udelukkende er udlejet uden moms, jf. momslovens § 13, stk.1, nr. 8, kan ske momsfrit ifølge momslovens § 13, stk. 2.
Afgørelsen er truffet efter en konkret vurdering af de faktuelle forhold, herunder at salget vedrører et samlet salg af 2 bygninger opført i 3 etaper på samme matrikel, at opførelsen er sket med henblik på momsfri udlejning, at der er ikke taget fradrag for moms, at ejendommen er ikke opdelt i ejerlejligheder, at alle lejlighederne/boligerne er udlejet på tidsubegrænsede standardlejekontrakter samt at køber vil videredrive ejendommen som udlejningsejendom.
Vedrører: Momslovens § 38, stk. 1. Lønsumsafgiftsbekendtgørelsen § 4, stk. 4 (dagældende)
Sagen drejede sig om, hvorvidt banken havde været berettiget til at opgøre fordelingen af lønsummen mellem afgiftspligtige og ikke-afgiftspligtige aktiviteter på grundlag af omsætningsfordelingen efter momslovens § 38, stk. 1, og om SKAT kunne tilsidesætte bankens skøn, fordi opgørelsen efter SKATs opfattelse ikke gav et retvisende billede af det faktisk anvendte tidsforbrug i henholdsvis den afgiftspligtige og den ikke afgiftspligtige del af banken.
SKAT havde tilsidesat bankens skøn og opkrævet lønsumsafgift for perioden 1. januar 2007 til 30. april 2009, idet bankens fordeling af lønsummen mellem den lønsumsafgiftspligtige del og den lønsumsafgiftsfrie del af bankens aktiviteter efter SKATs opfattelse ikke tilnærmelsesvis afspejlede de faktiske ressourcetræk på de to områder. Landsskatteretten havde stadfæstet SKAT's afgørelse, hvorefter banken anlagde sag mod Skatteministeriet med påstand om, at Skatteministeriet skulle anerkende, at banken var berettiget til at opgøre lønsumsafgiftsgrundlaget efter lønsumsafgiftsbekendtgørelsens § 4, stk. 4, ved anvendelse af en omsætningsfordeling i henhold til momslovens § 38, stk. 1, i de pågældende år. Skatteministeriet påstod frifindelse. Banken gjorde til støtte for sin påstand i første række gældende, at banken efter de da gældende regler havde været berettiget til at opgøre den skønsmæssige fordeling af lønsummen mellem de afgiftspligtige og ikke-afgiftspligtige aktiviteter på grund af omsætningsfordelingen efter momslovens § 38, stk. 1, uanset om denne skønsmæssige fordeling måtte afvige fra en faktisk opgørelse af de ansattes tidsforbrug. I anden række gjorde banken gældende, at Skatteministeriet ikke havde løftet bevisbyrden for, at der var grundlag for at tilsidesætte bankens skønsmæssige fordeling, idet skattemyndighederne havde foretaget en sammenligning med en anden leasingvirksomhed, der imidlertid var helt uegnet, når det skulle vurderes, om bankens skøn var retvisende som grundlag for en bedømmelse af, om omsætningsfordelingen i bankens virksomhed førte til et misvisende resultat.
Skatteministeriet fik medhold i, at SKAT efter de tidligere regler havde haft hjemmel til at tilsidesætte en virksomheds omsætningsbaserede fordeling af lønsum, hvis det var åbenbart, at denne fordeling ikke var retvisende i forhold til det faktisk anvendte tidsforbrug. Landsretten fandt imidlertid, at det skøn, som SKAT havde foretaget, ikke var mere retvisende end bankens skøn, da regnskabsmaterialet fra den leasingvirksomhed, som SKAT havde foretaget en sammenligning med, ikke i sig selv var tilstrækkeligt til at godtgøre, at SKATs skøn var mere retvisende end bankens skøn.
Herefter fik banken medhold.
Vedrører: Registreringsafgiftslovens § 7b, stk. 2 og § 7c. Afgiftslovens § 7, stk. 2
En bilejer havde afleveret sin bil, en nøgle til bilen samt en kopi af bilens registreringsattest til en forhandler med henblik på videresalg. Forhandleren angav over for SKAT, at bilen var eksporteret og fik eksportgodtgørelsen udbetalt. Det viste sig imidlertid efterfølgende, at bilen ikke var blevet eksporteret. Bilejeren anlagde herefter sag om erstatning mod SKAT for at have udbetalt eksportgodtgørelsen til forhandleren og ikke til bilejeren.
Retten lagde til grund, at udbetalingen af eksportgodtgørelsen til forhandleren skete i overensstemmelse med SKATs dagældende praksis, idet forhandleren ved at logge sig ind på Motorregisteret indtastede registreringsattestens kontroltal m.v. og efterfølgende fremsendte dokumentation for køretøjets udførsel af landet i form af en salgsfaktura.
Retten fandt på den baggrund, at SKAT var berettiget til at antage, at forhandleren var bemyndiget til at ansøge om og modtage eksportgodtgørelsen, selv om forhandleren ikke var ejer af bilen ifølge registreringsattesten. Retten fandt derfor, at SKAT ikke havde handlet ansvarspådragende ved at have udbetalt eksportgodtgørelsen uden at foretage yderligere konkrete undersøgelser.
Den omstændighed, at SKAT efterfølgende havde ændret praksis vedrørende dokumentation for ejerforholdet kunne ikke føre til et andet resultat. Retten tillagde det i den forbindelse vægt, at der er tale om et masse-administrationsområde, og at det ikke for retten var godtgjort, at den fastlagte praksis var behæftet med sådanne usikkerheder, at den førte til en række fejludbetalinger.
SKAT blev herefter frifundet.
Vedrører: Momslovens § 4, stk. 1, § 13, stk. 1, nr. 8 og § 27, stk. 1
Byretten imødekom ikke en begæring fra sagsøgeren (et parkeringsselskab) om forelæggelse af præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen vedrørende fortolkningen af momssystemdirektivets artikel 2, stk. 1, litra c, om levering af ydelser mod vederlag til følge. Sagen angår, om de kontrolafgifter, som sagsøgeren opkræver af bilister, der parkerer deres bil i strid med forskrifterne på den private grund, som parkeringsselskabet er operatør på, udgør et vederlag for en momspligtig udlejning af parkeringsplads, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., jf. § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt.
Byretten henviste til, at Højesteret i U1996.883H (TfS 1996,357) bl.a. har udtalt, at uanset at en forhøjet parkeringsafgift er fastsat som en standardtakst af betydelig størrelse i forhold til den sædvanlige parkeringsafgift begrundet i et ønske om at undgå parkering i strid med forskrifterne, er den forhøjede afgift, der opkræves med hjemmel i et aftalelignende forhold, at anse som vederlag for en ydelse omfattet af momslovens § 4, stk. 1, jf. § 27, stk. 1, jf. § 13, stk. 1, nr. 8, 2. pkt.
Byretten fandt herefter, at der ikke er rimelig tvivl om forståelsen af bestemmelsen i momssystemdirektivets artikel 2, stk. 1, litra c, som er gennemført ved momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., heller ikke i forhold til de tilfælde hvor parkering er gratis, eller hvor der er forbud mod parkering. Det ændrede efter rettens opfattelse ikke herved, at EU-Domstolen i dom af 18. juli 2007 i sag C-277/05 (Société thermale) har udtalt, at manglende tilbagebetaling af depositum for hotelreservation ikke udgør vederlag for en ydelse, og dermed ikke er momspligtig i henhold til momssystemdirektivet.
Endelig bemærkede retten at det som sagen var oplyst ikke kunne lægges til grund, at de danske skattemyndigheders fortolkning af direktivbestemmelsen adskiller sig væsentligt fra fortolkningen i andre medlemsstater, herunder Sverige og Storbritannien.
SKM2016.561.HR Modregning med momskrav - konneksitet - skyldig moms - tab på debitorer | Vedrører: Momslovens § 27, stk. 6. Konkurslovens § 42, stk. 1 Sagerne handlede om, hvorvidt SKAT var berettiget til at modregne sit krav på skyldig moms i konkursboernes krav på fradrag for tab på moms på ubetalte uerholdelige fakturaer, jf. momslovens § 27, stk. 6. SKATs momskrav var stiftet før de pågældende fristdage i konkursboerne. Konkursboernes krav var stiftet efter de pågældende fristdage. Konkurslovens § 42, stk. 1, udelukker modregning på "tværs" af fristdagen. Modregning er i disse tilfælde alene muligt, hvis kravene er konnekse (nært forbundne). Spørgsmålet for Højesteret var således, om kravene var nært forbundne, og dermed om kravene var konnekse. Hertil udtalte Højesteret, at såvel konkursboernes krav som SKATs krav udsprang af de ubetalte moms- belagte fakturaer. Højesteret udtalte også, at såfremt de pågældende fakturaer ikke fandtes, ville konkursboerne ikke have noget krav efter momslovens § 27, stk. 6, ligesom SKATs krav på skyldig moms ville have været tilsvarende mindre. Højesteret fandt derfor, at de beløb, som konkursboerne havde krav på i medfør af momslovens § 27, stk. 6, også indgik i SKATs krav på skyldig moms for den afgiftsperiode, hvor momsbeløbet indgik. Derfor fandt Højesteret, at kravene var nært forbunde, og at den nære forbindelse bestod, uanset om en del af momskravet i afgiftsperioden var betalt. På den baggrund fandt Højesteret, at SKAT i hvert fald i en situation som den foreliggende, hvor konkursboerne ikke havde fortsat virksomhedsdriften efter konkursens indtræden, kunne foretage modregning. Højesteret fandt det i øvrigt ikke godtgjort, at der forelå en administrativ praksis, der kunne afskære SKAT fra at foretage modregning. Ifølge Højesteret kan det ikke føre til et andet resultat, at fradraget efter momslovens § 27, stk. 6, først kan ske, når tabet konstateres, og fradraget dermed ikke sker i samme afgiftsperiode, som SKATs krav på skyldig moms vedrører. Højesteret stadfæstede derfor landsrettens dom. |
Journalnr: 14/5117444
Rejsegods
Sagen drejer sig om opkrævning af øl- og vinafgift for indførslen af øl fra Tyskland, idet den indførte mængde ikke er anset for værende til eget brug. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-10-2016
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 07-12-2016 indstilling i C-33/16 A
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift (moms) – direktiv 2006/112/EF – artikel 148, litra d) – udførelse af ydelser – begreb – fritagelse – ydelser udført for at dække direkte behov for fartøjer, som anvendes til sejlads i rum sø – ydelser med omladning af gods udført af underentreprenører for et mellemleds regning
Tidligere dokument: C-33/16 A - DomDen 08-12-2016 dom i C-453/15 A og B
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 56 – leveringsstedet for ydelser – begrebet »andre lignende rettigheder« – overdragelse af kvoter for drivhusgasemissioner
Tidligere dokument: C-453/15 A og B - IndstillingDen 08-12-2016 dom i C-208/15 Stock ’94
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – integreret samarbejde – ydelse af en finansiering og levering af omsætningsaktiver, der er nødvendige til landbrugsproduktionen – en enkelt sammensat ydelse – særskilte og uafhængige ydelser – sekundær ydelse og hovedydelse
Tidligere dokument: C-208/15 Stock ’94 - DomDen 08-12-2016 dom i C-600/15 Lemnis Lighting
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – toldunion og fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – position 8539, 8541, 8543, 8548 og 9405 – lamper med lysemitterende dioder (LED)
Tidligere dokument: C-600/15 Lemnis Lighting - DomDen 13-12-2016 indstilling i C-571/15 Wallenborn Transports
Fiskale bestemmelser
Beskatning – moms – international varehandel – stedet for de afgiftspligtige transaktioner – varetransport via en frihavn beliggende i en medlemsstat – den pågældende medlemsstats lovgivning, hvorefter frihavne ikke henhører under nationalt område – toldskyldens opståen og momsens forfald i tilfælde af unddragelse fra toldtilsyn
Tidligere dokument: C-571/15 Wallenborn Transports - DomDen 14-12-2016 dom i C-378/15 Mercedes Benz Italia
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 77/388/EØF – artikel 17, stk. 5, tredje afsnit, litra d) – anvendelsesområde – anvendelse af en pro rata-sats for fradraget på den merværdiafgift, som er blevet pålagt erhvervelsen af samtlige goder og tjenesteydelser, der anvendes af en afgiftspligtig person – bitransaktioner – anvendelse af omsætningen som indicium
Tidligere dokument: C-378/15 Mercedes Benz Italia - DomDen 15-12-2016 dom i C-700/15 LEK
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – kombineret nomenklatur – klassificering af varer – kosttilskud henhørende under pos. 2106 – en aktiv ingrediens som den væsentlige bestanddel – eventuel tarifering i den kombinerede nomenklaturs kapitel 30 – markedsføring og salg af produkterne som lægemidler
Tidligere dokument: C-700/15 LEK - DomDen 15-12-2016 dom i T-548/14 Spanien mod Kommissionen
Toldunion
Toldunion – indførsel af varer på basis af tun fra Ecuador – efteropkrævning af importafgifter – anmodning om undladelse af opkrævning af importafgifter – artikel 220, stk. 2, litra b), og artikel 236 i forordning (EØF) nr. 2913/92 – meddelelse til importørerne offentliggjort i Tidende – god tro – anmodning om fritagelse for importafgifter – artikel 239 i forordning (EØF) nr. 2913/92
Tidligere dokument: T-548/14 Spanien mod Kommissionen - DomDen 15-12-2016 dom i T-466/14 Spanien mod Kommissionen
Toldunion
Toldunion – indførsel af varer på basis af tun fra El Salvador – efteropkrævning af importafgifter – anmodning om undladelse af opkrævning af importafgifter – artikel 220, stk. 2, litra b), og artikel 236 i forordning (EØF) nr. 2913/92 – retten til en god forvaltning i henhold til artikel 872a i forordning (EØF) nr. 2454/93 – fejl fra de kompetente myndigheder, som ikke med rimelighed kunne opdages
Tidligere dokument: T-466/14 Spanien mod Kommissionen - DomDen 21-12-2016 indstilling i C-699/15 Brockenhurst College
Fiskale bestemmelser
Moms – fritagelse i henhold til momsdirektivets artikel 132, stk. 1, litra i) – tjenesteydelser, der er i nær tilknytning til undervisning – en undervisningsinstitutions restaurations- og teaterydelser til betalende tredjemænd i forbindelse med uddannelsen
Tidligere dokument: C-699/15 Brockenhurst College - DomDen 21-12-2016 indstilling i C-633/15 London Borough of Ealing
Fiskale bestemmelser
Moms – fritagelser – levering af tjenesteydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport – udelukkelse af fritagelse i tilfælde af risiko for alvorlig konkurrencefordrejning til skade for de momspligtige erhvervsvirksomheder«
Tidligere dokument: C-633/15 London Borough of Ealing - DomDen 21-12-2016 dom i C-547/15 Interservice
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – EF-toldkodeks – forordning (EØF) nr. 2913/92 – artikel 96, stk. 2 – forpligtelse til at frembyde varerne i intakt stand til toldbehandling på bestemmelsestoldstedet under iagttagelse af foranstaltningerne til varernes identificering – berørte personer – underentreprenør på transporten
Tidligere dokument: C-547/15 Interservice - Dom
Skal artikel 214 i direktiv 2006/112 fortolkes således, at de forskellige scenarier for momsregistrering skal tillægges forskellig betydning for så vidt angår retten til at fradrage afgift, henholdsvis er den til hinder for, at medlemsstaterne tillægger registreringsscenarierne forskellig betydning, sådan som det er tilfældet i ZDDS’ artikel 97a og 70, stk. 4? Skal artikel 168, litra a), og artikel 169, litra a), i direktiv 2006/112 fortolkes således, at en person, som er registreret i ... |
Economic analysis of VAT aspects of e-Commerce Options for modernising VAT for cross-border E-CommerceThis study, prepared by Deloitte, supports the December 2016 proposal by the Commission to modernise VAT for cross-border e-commerce. The Study is in three lots.
Lot 1 -
Lot 2 - Analysis of costs, benefits, opportunities and risks in respect of the options for the modernisation of the VAT aspects of cross-border e-Commerce
Lot 3 - Assessment of the implementation of the 2015 place of supply rules and the Mini-One Stop ShopThe Concept of Tax Gaps - Report on VAT Gap estimationsThis report, prepared by the Fiscalis Tax Gap Project Group, provides an introduction to the methodologies currently applied to estimate tax gaps, with its main focus on VAT gap estimations. Tax gap estimations are rough indicators of revenue loss and over the last decade several methods have been developed by national (tax) administrations ....
Commission proposes new tax rules to support e-commerce and online businesses in the EU
Modernising VAT for e-commerce: Questions and Answers
Remarques du Commissaire Moscovici concernant le paquet TVA pour le commerce électronique
Nyhedsbrev til virksomheder
Taric - manglende enhedspriser for visse frugt og grøntsager
Rettelse til Toldtarifen - antidumpingtold
Kombinerede Nomenklatur (KN) for 2017
Pligt til at underrette om at varer er angivet til MIO
Ændringer til Motorregistret (release 2.19)
Tariferingsudtalelser, tariferingsafgørelser og ændringer til FBHS
Spm. 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af 13/10-16 fra Accura, til skatteministeren |
Spm. 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/10-16 fra FSR-danske revisorer, til skatteministeren |
Spm. 3 |
Spm. 4 | Spm. om kommentar til henvendelse af 16/11-16 fra RAFN & Søn, til skatteministeren |
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/11-16 fra Advokatsamfundet |
Bilag 12 |
Bilag 13 |
Bilag 14 | Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 28. november 2016 |
Spm. 6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/11-16 fra KMPG Acor Tax, til skatteministeren |
Spm. 7 |
Spm. 2 |
Bilag 57 | Skatteministeriets Koncernrevision, Serviceeftersyn – Momsområdet, november 2016 |
Spm. 114 |
Spm. 115 |
Spm. 117 | Spm. om, hvor meget der betales i nøddeafgift af en pose peanuts på 100 g, til skatteministeren Svar |
Spm. 118 |
Spm. 119 |
Spm. 120 | Spm. om, hvor meget der betales i vinafgift på en almindelig flaske vin, til skatteministeren Svar |
Spm. 121 |
Spm. 122 | Spm. om, hvor meget der betales i kaffeafgift på en pose kaffe (500 g.), til skatteministeren Svar |
Spm. 123 | Spm. om, hvor meget der betales i teafgift på en pose te (100 g.), til skatteministeren Svar |
Spm. 124 |
Spm. 605 |
Spm. S 229 |