Kære læser !
En rigtigt spændende uge med masser af nyheder i form af bindende svar, en enkelt kendelse, danske domme og EU-domme.
Dertil kommer en stribe spændende artikler og som vanligt en hel del bilag fra Folketinget.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Styresignal om den afgiftspligtige værdi af nye køretøjer, der udtages som demo-biler
International VAT Monitor: 2 - 2015
Skat og moms ved værgemål
Ny aftale om udveksling af skatteoplysninger mellem EU-landene
Formidling af salg af kapitalandele i ejendomsselskaber kan være momsfritaget
Momsfritagelse for outsourcet fællesfunktioner
Notat om beretning om SKATs forvaltning af restancer
Tax Alert April 2015
Udkast til styresignal
Udkast - Genoptagelse af en nærmere afgrænset type sager i SKATs indsatsprojekt ”Flytning af avance på biler” som følge af Landsskatterettens kendelse i SKM2014.718.LSR - styresignal
Styresignaler
Den registreringsafgiftspligtige værdi af nye køretøjer, der udtages som demo-biler - styresignal
Genoptagelse - registreringsafgiftslovens § 3b, stk. 8 - konsekvensen af manglende aflevering af nummerplader efter udløb af leasingkontrakt - styresignal
Bindende svar
Moms - forudbetaling og restbetaling - periodisering og fritagelse ved EU-handel og udførsel - dokumentationskrav
Køb af vare og ret til fremtidige indtægter af knyttet til salget af varen er to selvstændige leverancer
Vederlag for udlagt undervisning - momsfritaget
Moms på fast ejendom - udlejning og salg - afvisning
Vederlag for udlagt undervisning - momsfritaget
Kendelser
Spørgsmål om, hvorvidt udtrædelsesgodtgørelse er et momspligtigt vederlag
Domme
Registreringsafgift - godtgørelse - eksport - værdiansættelse
Godtgørelse - elektricitetsafgift - kuldioxidafgift - momsfradrag - genoptagelse
Kuldioxidafgift - elektricitet - tung proces - ventilation
Moms - afgiftsgrundlag - byttehandler
Opgørelse af A-skat, AM-bidrag og momstilsvar - slettede angivelser - tab på debitorer - ugyldighed
Lønsumsafgift - ordinær genoptagelse - berostillet - ændring af praksis
Ikke offentliggjorte kendelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 17
1 ny sag
2 domme
Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
World Trade Organization (WTO)
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150413' AND [SkatteraadChanged] <= '20150419') OR ([LSRChanged] >= '20150413' AND [LSRChanged] <= '20150419') OR ([ByretChanged] >= '20150413' AND [ByretChanged] <= '20150419') OR ([LandsretChanged] >= '20150413' AND [LandsretChanged] <= '20150419') OR ([HojesteretChanged] >= '20150413' AND [HojesteretChanged] <= '20150419')) ORDER BY AppelId DESC
DeloitteRegistreringsafgift på bilforhandleres demobiler mv. SKAT præciserer nu, at bilforhandlere kan beregne registreringsafgift på grundlag af købsprisen ved udtagning af nye køretøjer til forhandlerens eget brug til demokørsel mv. |
FSR - danske revisorerStyresignal om den afgiftspligtige værdi af nye køretøjer, der udtages som demo-biler FSR ser meget positivt på det nye udkast til styresignal, som efterkommer ønskerne om større klarhed omkring afgiftsgrundlaget i de situationer, hvor bilerne anvendes af virksomheden selv til egne formål. Der finder dog anledning til at gentage ønsket om en bedre begrebsafklaring i forhold til anvendelse af betegnelsen ”demo-biler”. Endvidere mener FSR, at det bør overvejes, også at lade styresignalet omfatte et afsnit om leasingbiler, samt bør reglerne også gælde for biler, der anvendes til øvrige formål i virksomhedens regi. |
International VAT Monitor (IVM)International VAT Monitor: 2 - 2015 I denne udgave:
|
PlesnerDet er for skattespecialister en kendt sag, at der ikke er sammenfald mellem "erhvervsmæssig virksomhed" skattemæssigt og "selvstændig økonomisk virksomhed" momsmæssigt. Denne mangel på sammenfald kan dog alligevel give anledning til usikkerhed. |
PwCNy aftale om udveksling af skatteoplysninger mellem EU-landene Ny aftale forpligter skattemyndighederne i EU-medlemslandene til at udveksle relevante skatteoplysninger. Oplysningspligten omfatter bindende svar med grænseoverskridende elementer og APA. SKAT har præciseret oplysningspligten i en nyligt udsendt skattemeddelelse. |
PwCFormidling af salg af kapitalandele i ejendomsselskaber kan være momsfritaget Skatterådet har i et nyt bindende svar slået fast, at ejendomsmægler- og rådgiverydelser, der vedrører salg af kapitalandele i ejendomsselskaber, kan være fritaget for moms. |
PwCMomsfritagelse for outsourcet fællesfunktioner Skatterådet har i et nyt bindende svar bl.a. fastslået, at momsfritagelsen for cost sharing kan finde anvendelse på et aktieselskab. Det bindende svar, der alene er offentliggjort i uddrag, indeholder flere interessante aspekter. PwC bistod spørger i forbindelse med sagen. |
RigsrevisionenNotat om beretning om SKATs forvaltning af restancer Rigsrevisionen følger i dette notat op på beretning nr. 3/2014 om SKATs forvaltning af restancer. Notatet er baseret på en redegørelse fra skatteministeren om de initiativer, som ministeren har iværksat som følge af beretningen. Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen på følgende områder:
|
RSM plusTax Alert er et nyhedsbrev fra RSM plus' internationale samarbejdspartner, som følger op på de væsentligste ændringer i skatteforholdene i Europa. |
SKAT har i forbindelse med indsatsprojektet "Flytning af avance på biler" truffet en række afgørelser om betaling af yderligere registreringsafgift under henvisning til, at der er sket overflytning af avance fra nye biler til brugte biler.
Landsskatteretten har i SKM2014.718.LSR afgjort, at det ikke er tilstrækkeligt for at dokumentere, at der er overflyttet avance, at det objektivt er konstateret, at et nyt køretøj er solgt med negativ avance samtidig med, at der er konstateret et overskud på den samlede handel med køber.
Landsskatterettens afgørelse i SKM2014.718.LSR er ikke indbragt for domstolene.
SKAT vil af egen drift genoptage sager, hvor SKAT, på tilsvarende vis som i SKM2014.718.LSR, har fundet, at der er sket flytning af avance alene på grundlag af en objektiv konstatering af, at et nyt køretøj er solgt med negativ avance samtidig med, at der er konstateret et overskud på den samlede handel med køber.
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 8, § 9 og § 10a
Den afgiftspligtige værdi af et nyt køretøj er dets almindelige pris ved salg til bruger, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, 1. pkt.
Det er således den altovervejende hovedregel i registreringsafgiftsloven, at afgiftsberigtigelsen skal ske på grundlag af brugerens købspris.
En forhandler, der udtager en bil til eget brug i forhandlervirksomheden (demo-bil), er at anse som en bruger på lige fod med alle andre, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 9.
Forhandleren kan derfor som udgangspunkt afgiftsberigtige demo-bilen på grundlag af sin egen indkøbspris hos importøren.
Det er dog en forudsætning herfor, at indkøbsprisen som minimum indeholder 9 pct. samlet avance i de forudgående salgsled, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, 3. pkt.
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 3b, stk. 8
Hovedreglen om, at der skal betales fuld registreringsafgift, hvis et køretøj, som er taget i brug og fortsat benyttes, ikke længere opfylder betingelserne for betaling af forholdsmæssig afgift, er fraveget i registreringsafgiftslovens § 3b, stk. 8. Manglende rettidig aflevering af nummerplader ved leasingperiodens udløb medfører alene, at der betales afgift og tillæg for den periode, der forløber fra leasingkontraktens udløb til køretøjets nummerplader indleveres eller tvangsmæssigt fjernes.
I styresignalet fastættes fristerne for genoptagelse i de tilfælde, hvor der er opkrævet fuld registreringsafgift, alene som følge af, at nummerpladerne ikke er indleveret rettidigt.
Vedrører: Momsloven § 23, stk. 3, § 24 og § 34, stk. 1, nr. 1 og 5. Skatteforvaltningsloven § 21, stk. 1
Skatterådet bekræfter, at spørger ikke skal betale moms af forudbetalinger for leverancer til selskaber i et EU-land og et tredjeland. Skatterådet afviser at besvare, om det kan anses for dokumenteret, at varerne er transporteret til EU-landet henholdsvis tredjelandet. SKAT udtaler vejledende, at det kan anses for dokumenteret, at varerne er transporteret til EU-landet, når et dansk selskab i samme koncern som de to selskaber varetager transporten til EU-landet og løbende kvitterer for, at varerne er indleveret til det danske selskab henholdsvis ankommet til EU-landet. Endeligt udtaler SKAT, at varerne kan anses for udført til tredjelandet for spørgers regning, uanset at varerne forsendes i en container, der deles med det danske selskab og evt. andre leverandører.
Vedrører: Statsskatteloven § 4-5. Ligningsloven § 12 B, stk. 1. Ligningsloven § 16 A. Afskrivningsloven § 1. Momsloven § 4
Skatterådet anser et salg af en vare, som først sættes i produktion, når Spørger har opnået 200 bestillingerne på varen, og hvor de 200 første kunder med købet af varen opnår retten til at dele 10 pct. af Spørgers fremtidige salg af det pågældende produkt, for to selvstændige leverancer i form af en vare samt en immateriel rettighed, som består i retten til en del af fremtidige indtægter af Spørgers salg af varen.
Rådet kan i denne forbindelse ikke bekræfte, at den modtagne provision er skattefri, eller at beløbet for selvstændigt erhvervsdrivende kan fragå i driftsmiddelsaldoen. Rådet kan derimod bekræfte, at provisionen ikke er en momspligtig ydelse, samt at betalingerne i konsekvens heraf hverken er omfattet af reglerne om omvendt betalingspligt eller beregning af erhvervelsesmoms.
Vedrører: Momsloven § 4 & 13, stk. 1, nr. 3
Skatterådet kan ikke bekræfte, at det vederlag, som Spørger modtager ved gennemførelse af udlagt undervisning, hvor skolen har lånt undervisningsgodkendelsen af en anden erhvervsskole, falder uden for momslovens anvendelsesområde. Rådet kan heller ikke bekræfte, at Spørger skal betale moms af den andel af de modtagne taxametertilskud vedrørende udlagt undervisning, som skolen i henhold til den indgående aftale om udlagt undervisning ikke udbetaler til den gennemførende skole.
Vedrører: Momsloven § 3, stk. 1, § 4, § 8 og § 13, stk. 1, nr. 8 og 9, litra b og stk. 2
Skatterådet afviser at besvare tre spørgsmål om salg af enkelte lejligheder henholdsvis hele ejendommen efter udlejning.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at besvarelsen af spørgsmål 1 ikke påvirkes af, at der i lejeaftalerne indsættes en købsret/købsoption, der alene kan anvendes af lejer til at købe lejligheden efter minimum 6 henholdsvis 12 måneder regnet fra lejeaftalens indgåelse.
Skatterådet bekræfter, at besvarelsen af spørgsmål 1 og 2 ikke påvirkes af besvarelsen i spørgsmål 3 og 5.
Vedrører: Momsloven § 4 & 13, stk. 1, nr. 3
Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørger skal opkræve moms af det taksametertilskud, som Spørger fakturerer den erhvervsskole, der har skolegodkendelsen, når Spørger låner skolegodkendelsen af den pågældende erhvervsskole
Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1 og § 27, stk. 1, 1. pkt.
Et udtrædelsesvederlag, som selskabet modtog af en samarbejdspartner i forbindelse med opsigelse af samarbejdet, ansås ikke for et vederlag for en ydelse fra selskabet, og der skulle derfor ikke svares moms af vederlaget.
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 7b, § 4, stk. 7 og § 10, stk. 1. Bekendtgørelse om værdiansættelse af motorkøretøjer § 1, stk. 3 og § 8, stk. 1 (dagældende)
Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt der var grundlag for at tilsidesætte det af afgiftsmyndighederne foretagne skøn over handelsværdien af sagsøgerens brugte motorkøretøj i forbindelse med sagsøgerens anmodning om fastsættelse af afgiftsgodtgørelse.
Sagsøgeren anmeldte den 16. februar 2013 en brugt Peugeot-1 til eksport og udbetaling af afgiftsgodtgørelse. SKAT skønnede handelsværdien af køretøjet til kr. 35.000,-, hvilket Motorankenævnet efterfølgende ændrede til kr. 30.000,-.
Retten fandt, at det af Motorankenævnet foretagne skøn var udøvet på et fejlagtigt grundlag og havde medført et for sagsøgeren urimeligt resultat, hvorfor retten fandt, at Motorankenævnets skøn skulle tilsidesættes.
Retten fandt videre, at idet Skatteministeriet ikke havde påstået hjemvisning for det tilfælde, at retten måtte finde, at Motorankenævnets vurdering var foretaget på et forkert grundlag, måtte retten skønsmæssigt fastsætte handelsværdien af sagsøgerens køretøj på baggrund af det foreliggende materiale.
Retten skønnede, at handelsværdien for sagsøgerens køretøj var på kr. 60.000,-. Skatteministeriet blev derfor tilpligtet at hæve vurderingen af handelsprisen på sagsøgerens køretøj til kr. 60.000,- med deraf følgende forøgelse af afgiftsgodtgørelsen.
Vedrører: Momsloven § 37, stk. 1. Momssystemdirektivet artikel 168, litra a. Elektricitetsafgiftsloven § 11, stk. 1. Kuldioxidafgiftsloven § 9, stk. 2. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2
Sagsøgeren krævede godtgørelse af elektricitetsafgift og kuldioxidafgift samt fradrag for moms fra SKAT på i alt ca. kr. 5,6 mio. af nogle leverancer af el til sagsøgeren fra et elselskab. Sagsøgeren havde aldrig betalt regningen fra elselskabet med de fakturerede afgiftsbeløb vedrørende de pågældende leverancer, der var fremsendt flere år efter, at det faktiske elforbrug havde fundet sted. Sagsøgeren bestred fra starten regningen fra elselskabet, og havde under en retssag mod elselskabet fået medhold i, at sagsøgeren efter kontraktforholdet mellem parterne ikke var forpligtet til at betale for el-leverancerne, idet sagsøgeren havde været i god tro om, at en elmåler hos sagsøgeren havde målt et for lavt elforbrug. Desuagtet havde sagsøgeren anvendt fakturaen fra elselskabet over for SKAT til at angive og opnå refusion for energiafgifter og moms. SKAT foretog senere en efteropkrævning af de med urette refunderede energiafgifter og nægtede selskabet at tilbageføre momsen, som sagsøgeren - ifølge sagsøgeren selv ved en "fejl" - senere havde efterangivet over for SKAT.
Byretten gav Skatteministeriet medhold, at der ikke var adgang til afgifts- og momsrefusion for sagsøgeren efter henholdsvis godtgørelsesreglerne i elektricitetsafgiftslovens § 11, stk. 1, og kuldioxidafgiftslovens § 9, stk. 2, samt momslovens § 37, stk. 1, eftersom afgiftsbeløbene ikke var betalt og sagsøgeren heller ikke var forpligtet til at betale disse. Sagsøgeren havde således ikke båret nogen afgiftsbyrde, som der kunne ske afgiftsgodtgørelse henholdsvis fradrag for.
Vedrører: Kuldioxidafgiftsloven § 9, stk. 2 (dagældende)
H1 A/S ønskede genoptagelse af virksomhedens afgiftstilsvar angående CO2- afgift for elektricitetsforbruget til en række blæsere/kompressorer fordelt på fem forskellige typer/kategorier af blæsere, jf. kuldioxidafgiftslovens § 9, stk. 2, jf. proceslistens nr. 30.
Det var uomtvistet, at ingen af de omfattede blæsere/kompressorer blev anvendt til tung proces.
For så vidt angår de blæsere/kompressorer (4 blæsertyper), der var tilknyttet maskiner, lagde retten til grund, at disse blæsere/kompressorer havde til formål både at afkøle maskinerne i rummet og til lokaleventilation. Retten fandt ikke, at H1 A/S havde løftet den af selskabet påhvilende bevisbyrde for, at disse blæsere/kompressorer havde en så væsentlig lokaleventilerende effekt, at dette kunne begrunde tilbagebetaling af afgiften.
For så vidt angår den ene blæsertype, der alene anvendtes til luftudskiftning i produktionslokalet, anså retten blæserne for omfattet af afgiftstilbagebetalingsreglerne i proceslistens nr. 30.
Retten fandt derfor, at betingelserne for genoptagelse var opfyldt for så vidt angår denne ene blæsertype, hvorimod Skatteministeriet i øvrigt blev frifundet.
Vedrører: Momsloven § 27, stk. 1 og § 28, stk. 2 (dagældende). 6. momsdirektiv artikel 11, stk. 1 (dagældende)
Sagen vedrørte opgørelsen af afgiftsgrundlaget i en situation, hvor sagsøgeren havde modtaget brugte mobiltelefoner som delvis betaling for levering af nye mobiltelefoner (såkaldt byt-til-nyt).
SKAT havde ved opgørelsen af afgiftsgrundlaget fastsat værdien af de brugte mobiltelefoner til det beløb, som sagsøgeren havde modtaget ved videresalget af mobiltelefonerne, dels til G4 A/S, dels til butikskunder.
G4 A/S forestod markedsføring, indkøb m.v. i G4-samarbejdet. Aktierne i G4 A/S var ejet af selskaberne (forhandlerne) i G4-samarbejdet, herunder af sagsøgeren. G4 A/S havde videresolgt de brugte mobiltelefoner fra samtlige selskaber i G4-samarbejdet i større partier primært til udenlandske aftagere.
Sagsøgeren gjorde gældende, at den subjektive værdi af de indbyttede brugte telefoner skulle fastsættes i overensstemmelse med de priser, som var opnået ved G4 A/S' salg til tredjemand.
Retten fastslog, at afgiftsgrundlaget skulle fastsættes som værdien af de indbyttede brugte telefoner for sagsøgeren (den subjektive værdi). Den objektive værdi af mobiltelefonerne eller værdien for andre selvstændige juridiske personer kunne ikke tillægges betydning.
Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet.
Retssagen var i medfør at retsplejelovens § 12, stk. 3, blevet behandlet under medvirken af tre dommere.
Vedrører: Momsloven § 27, § 37 og § 56. Kildeskatteloven § 69. Arbejdsmarkedsfondsloven § 15 (dagældende). Opkrævningsloven § 5, stk. 2
BS R5-1218/2012
I forbindelse med en kontrol af sagsøgerens virksomhed foretog SKAT henholdsvis forhøjelse og nedsættelse af sagsøgerens udgående og indgående moms for perioden 1. januar til 30. september 2010. SKAT forhøjede således sagsøgerens samlede momstilsvar i overensstemmelse hermed.
Sagsøgeren gjorde under retssagen overordnet gældende, at virksomheden dels var berettiget til at fradrage tab på debitorer i medfør af momslovens § 27, stk. 6, i forbindelse med opgørelsen af virksomhedens udgående afgift for perioden, dels havde momsfradragsret, jf. momslovens § 37, således at SKATs nedsættelse af virksomhedens angivelse af den indgående afgift skulle forhøjes som følge af, at sagsøgeren i henhold til nogle fakturaer havde foretaget fradragsberettigede indkøb.
Efter en samlet konkret vurdering fandt byretten, at der var godtgjort sådanne omstændigheder ved SKATs sagsbehandling og opgørelse af sagsøgerens momstilsvar, at sagen skulle hjemvises til fornyet behandling.
BS R5-1322/2012
SKAT havde i forbindelse med en kontrol af sagsøgerens virksomhed konstateret, at der ikke var overensstemmelse mellem de af sagsøgeren til SKAT indberettede A-skatter og AM-bidrag, der fremgik af sagsøgerens ansattes skattemapper for indkomståret 2009, og de A-skatter og AM-bidrag, som virksomheden havde beregnet i henhold til de ansattes lønsedler for perioden. Derudover kunne SKAT konstatere, at en række indberetninger af A-skat og AM-bidrag til SKATs indkomstsystem, eIndkomst, efterfølgende var blevet slettet manuelt ved anvendelse af virksomhedens adgangskode til systemet.
SKAT havde fra sagsøgeren ikke modtaget kopi af samtlige de ansattes lønsedler for 2009, men alene modtaget enkelte lønsedler fra henholdsvis virksomheden og de ansattes fagforening. SKAT forhøjede derfor sagsøgerens tilsvar af A-skatter og AM-bidrag med summen af de slettede indberetninger til eIndkomst. Skatteministeriet anerkendte dog under retssagen, at forhøjelsen skulle nedsættes, idet der i forbindelse med forhøjelsen var sket en sammentællingsfejl.
Byretten fandt, at de af sagsøgeren foretagne sletninger medførte en sådan uklarhed om lønudbetalingen, at SKAT var berettigede til at foretage en skønsmæssig ansættelse af sagsøgerens tilsvar af A-skat og AM-bidrag. Retten fandt dog efter bevisførelsen, at SKATs forhøjelse, svarende til summen af de af sagsøgeren slettede angivelser, måtte anses for at hvile på et fejlagtigt grundlag, og at den skønsmæssige forhøjelse passende kunne fastsættes til den konstaterede difference mellem opgørelsen af A-skat og AM-bidrag i henhold til en udskrift af sagsøgerens lønsystem, og det beløb, der var indberettet og betalt til eIndkomst. Retten gav derfor sagsøgeren medhold i dennes subsidiære påstand.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2, § 32, stk.1, nr. 4 og § 32, stk. 2. Momsloven § 38, stk. 1
Sagen drejede sig om, hvorvidt SKAT i forbindelse med behandlingen af en oprindeligt berostillet genoptagelsessag vedrørende lønsumsafgiftstilsvar for årene 2004-2006 skulle inddrage to mellemkommende SKAT-meddelelser ( SKM2008.553.SKAT og SKM2009.43.SKAT ), der ændrede retningslinjerne for opgørelsen af den delvise fradragsret efter momslovens § 38, stk. 1, med tilbagevirkende kraft.
Sagsøgeren havde før udsendelsen af de to SKAT-meddelelser anmodet om genoptagelse af sit lønsumsafgiftstilsvar for årene 2004-2006 vedrørende metoden for opgørelsen af fradragsprocenten. Disse "gamle" genoptagelsesanmodninger var berostillet, mens en tilsvarende sag vedrørende årene 2001 - 2003 verserede for landsskatteretten og domstolene.
Sagsøgeren anmodede efter udsendelsen af de to mellemkommende SKAT-meddelelser om, at der blev taget højde for disse i forbindelse med den gamle genoptagelsessag, således at det rejste tilbagebetalingskrav blev højere. Der var enighed mellem parterne om, at den nye anmodning kun var relevant, hvis sagsøgeren fik medhold i den verserende sag om årene 2001-2003, hvilket sagsøgeren i mellemtiden fik.
Spørgsmålet var herefter, om den "nye" anmodning vedrørende de mellemkommende SKAT-meddelelser indgik implicit i den "gamle" genoptagelsessag, eller om der var tale om en ny genoptagelsesanmodning, der herefter ikke var modtaget rettidigt i medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.
Byretten fandt, at behandlingen af den gamle genoptagelsesanmodning skulle ske på grundlag af de retningslinjer, der var gældende på tidspunktet for beregningen. Det var således ikke nødvendigt, at sagsøgeren indgav en supplerende rettidig anmodning i relation til de to SKAT-meddelelser, idet beregningsspørgsmålet var indeholdt i de oprindelige genoptagelsesbegæringer.
Journalnr: 14/2665065
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvarene for perioden 1. januar til 31. december 2009. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-02-2015
Journalnr: 14/0681969
Forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret. Kreditnota og opstartsudgifter. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 19-02-2015
Journalnr: 14/2611329
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-03-2015
Journalnr: 14/4944081
Bestyrer af spillested
Spillemyndigheden har ikke imødekommet klagerens ansøgning om at blive godkendt som bestyrer af et spillested. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-03-2015
Journalnr: 13/0236273
Godtgørelse af tinglysningsafgift
SKAT har givet afslag på anmodning om godtgørelse af tinglysningsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-02-2015
Journalnr: 13/6721155
Skatteankenævnets afvisning af klage
Skatteankenævnet har afvist at behandle klagen Landsskatteretten stadfæster skatteankenævnets afgørelse.
Afsagt: 09-03-2015
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 21-04-2015 dom i C-114/14 Kommissionen mod Sverige
Fiskale bestemmelser
Det fastslås, at Kongeriget Sverige har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 132, stk. 1, litra a), og artikel 135, stk. 1, litra h), i Rådets direktiv 2006/112/EF 1 af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, idet det ikke har fritaget posttjenester leveret af det offentlige postvæsen, og hertil knyttede leveringer af varer fra merværdiafgift, og idet det ikke har fritaget levering til pålydende værdi af postfrimærker, som kan anvendes til frankering på det nationale område, fra merværdiafgift.
Tidligere dokument: C-114/14 Kommissionen mod Sverige - Ny sagDen 22-04-2015 indstilling i C-126/14 Sveda
Fiskale bestemmelser
Sagen forelægges for Den Europæiske Unions Domstol med henblik på en præjudiciel afgørelse af, om artikel 168 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem kan fortolkes således, at en afgiftspligtig person har ret til at fradrage indgående moms betalt i forbindelse med produktionen eller erhvervelsen af investeringsgoder beregnet til erhvervsformål, såsom de i denne sag omhandlede, som i) direkte er beregnet til offentlighedens gratis anvendelse, men som ii) kan anerkendes som et middel til at tiltrække besøgende til et sted, hvor den afgiftspligtige som et led i udøvelsen af sin økonomiske virksomhed planlægger at levere varer og/eller ydelser.
Tidligere dokument: C-126/14 Sveda - DomDen 23-04-2015 dom i C-16/14 Property Development Company
Fiskale bestemmelser
Udgør byggerenter, som i henhold til artikel 35, stk. 4, i Rådets fjerde direktiv 78/660/EØF af 25. juli 1978 kan medregnes i kostprisen, i det omfang de vedrører fremstillingsperioden, en del af afgiftsgrundlaget for en udtagelse som omhandlet i artikel 5, stk. 6, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977, især af »kostprisen« som omhandlet i sjette direktivs artikel 11, punkt A, stk. 1, litra b), og/eller biomkostningerne som omhandlet i sjette direktivs artikel 11, punkt A, stk. 2?
Tidligere dokument: C-16/14 Property Development Company - Ny sagDen 23-04-2015 dom i C-111/14 GST – Sarviz AG Germania
Fiskale bestemmelser
Skal artikel 193 i direktiv 2006/112/EF 1 fortolkes således, at momsen udelukkende påhviler enten af den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer eller ydelser, eller den person, som varerne eller ydelserne leveres til, hvis den afgiftspligtige levering af varer eller ydelser foretages af en afgiftspligtig, som ikke er etableret i den medlemsstat, hvor momsen skal betales, såfremt den pågældende medlemsstat foreskriver dette, men ikke påhviler begge personer samtidig?
Hvis det antages, at momsen kun påhviler af en af de to personer, nemlig enten af leverandøren/tjenesteyderen eller af erhververen/modtageren, hvis dette er fastsat i den pågældende medlemsstat, skal reglen i direktivets artikel 194 da også følges i de tilfælde, hvor modtageren af tjenesteydelserne fejlagtigt har anvendt ordningen om omvendt betalingspligt, fordi han antog, at tjenesteyderen ikke havde et fast forretningssted i afgiftsmæssig forstand på Republikken Bulgariens område, men tjenesteyderen imidlertid havde etableret et fast forretningssted med henblik på de udførte tjenesteydelser?
Skal princippet om afgiftsneutralitet, som har grundlæggende betydning for etableringen af det fælles merværdiafgiftssystem og dets funktion, fortolkes således, at det tillader en afgiftskontrolpraksis som den i hovedsagen omhandlede, hvorefter momsen, selv om modtageren af tjenesteydelsen har anvendt ordningen om omvendt betalingspligt, på ny også faktureres hos tjenesteyderen, når man tager hensyn til, at modtageren allerede har faktureret momsen for tjenesteydelsen, der ikke er nogen risiko for afgiftsindtægterne, og berigtigelsesbestemmelserne for afgiftsdokumenterne i den nationale lovgivning ikke kan anvendes?
Skal princippet om afgiftsneutralitet fortolkes således, at det ikke tillader, at skattemyndighederne på grundlag af en national bestemmelse nægter leverandøren af en tjenesteydelse, for hvilken modtageren har faktureret momsen i henhold til ZDDS’ artikel 82, stk. 2, tilbagebetaling af den flere gange fakturerede moms, når skattemyndighederne har nægtet modtageren ret til at fradrage den flere gange fakturerede moms med den begrundelse, at det pågældende afgiftsdokument ikke foreligger, men berigtigelsesbestemmelsen i den nationale lovgivning imidlertid ikke længere kan anvendes, fordi der foreligger en endelig afgiftskontrolafgørelse?
Tidligere dokument: C-111/14 GST – Sarviz AG Germania - Ny sagDen 23-04-2015 dom i C-635/13 ALKA
Toldunion
Præjudiciel – Tribunalul București (Rumænien) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 1549/2006 af 17. oktober 2006 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif – rå frø af grøntsagsgræskar i skal, der skal behandles termisk og mekanisk med henblik på anvendelse som menneskeføde (i form af fødevarer som snack) – fortolkning af Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF- toldkodeks – krav, der skal opfyldes af indehaveren af et varecertifikat EUR.1 for at være omfattet af toldpræferencer efter artikel 98
Tidligere dokument: C-635/13 ALKA - DomDen 30-04-2015 dom i C-97/14 SMK
Fiskale bestemmelser
Skal momsdirektivets artikel 55, der var i kraft indtil den 1. januar 2010, fortolkes således, at den kun omhandler de afgiftspligtige modtagere af tjenesteydelser, som ikke har, eller ikke er forpligtet til at have, et momsregistreringsnummer i den medlemsstat, hvor tjenesteydelserne faktisk udføres?
Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, er det da udelukkende momsdirektivets artikel 52, der finder anvendelse med henblik på at fastlægge leveringsstedet for ydelserne?
Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, skal momsdirektivets artikel 55, der var i kraft indtil den 1. januar 2010, da fortolkes således, at det, når en afgiftspligtig, der modtager tjenesteydelser i henhold til en kontrakt, har, eller ...
Tidligere dokument: C-97/14 SMK - Ny sag
Er Kommissionens forordning (EF) nr. 1051/2009 af 3. november 2009 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur gyldig? |
Sagen omhandler:
Skal bestemmelserne i artikel 14, stk. 1, artikel 15, stk. 1, og artikel 24, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem 1 (EUT L 347, s. 1, med senere ændringer; herefter »direktiv 2006/112«) fortolkes således, at der er tale om levering af elektricitet, varme og vand samt affaldsrenovation fra udlejer til lejeren, som er den direkte bruger af disse goder og tjenesteydelser, når disse goder og tjenesteydelser leveres til den pågældende ejendom af tredjemænd, hvis speciale de hører under, og udlejer er part i de pågældende leveringsaftaler og alene opkræver de afholdte udgifter hos lejeren, der er den faktiske bruger af disse goder og tjenesteydelser?
Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Forhøjer de udgifter, som lejeren har afholdt til elektricitet, varme, vandforsyning og affaldsrenovation vedrørende lokalerne, afgiftsgrundlaget (husleje) i den forstand, hvori dette udtryk er anvendt i artikel 73 i direktiv 2006/112, ved udlejning, eller udgør de omhandlede leveringer [af goder] og tjenesteydelser særskilte ydelser i forhold til ydelsen »udlejning af lokaler«?
Domstolens dom:
1) Artikel 14, stk. 1, artikel 15, stk. 1, og artikel 24, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2009/162/EU af 22. december 2009, skal fortolkes således, at levering af elektricitet, varme og vand samt afhentning af affald inden for rammerne af udlejning af fast ejendom, som foretages af erhvervsdrivende tredjemænd til fordel for lejeren, som er den direkte bruger af disse varer og tjenesteydelser, skal anses for at være udført af udlejeren, når denne har indgået kontrakterne til levering af disse ydelser og alene overvælter udgifterne hertil på lejeren.
2) Direktivet skal fortolkes således, at udlejning af fast ejendom og levering af vand, elektricitet og varme samt afhentning af affald, som ledsager denne udlejning, i princippet skal anses for at udgøre flere særskilte og uafhængige ydelser, som skal vurderes separat for så vidt angår merværdiafgift, medmindre transaktionens elementer, herunder de elementer, som angiver den økonomiske grund til at indgå kontrakten, er så nært forbundet, at de objektivt set udgør en enkelt udelelig økonomisk ydelse, som det ville være kunstigt at opdele.
Det tilkommer den nationale ret at foretage de nødvendige vurderinger under hensyntagen til samtlige de omstændigheder, hvorunder udlejningen og de ydelser, der ledsager den, foregår, og navnlig under hensyntagen til indholdet af selve kontrakten.
Sagen omhandler:
Annullation af Kommissionens afgørelse K (2011) 5208 endelig af 27. juli 2011, hvorved det blev fastslået, at der skulle opkræves importafgifter efterfølgende, og at fritagelsen for disse afgifter ikke var berettiget i et særligt tilfælde, der omhandler import af glyphosat, der hidrører fra Taiwan (sag REM 01/2010)
Domstolens dom:
1) Europa-Kommissionen frifindes.
2) Schenker Customs Agency BV bærer sine egne omkostninger og betaler Kommissionens omkostninger.
Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.
Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.
Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - nye opdelinger
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold/udligningstold
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Rettelse til toldtariffen - nye opdelinger
Korrekt angivelse af rubrikkerne 38 og 41 i toldangivelser
Import fra Bangladesh under GSP ordningen - udstedelse af Form A efterfølgende
Toldkurser (valutakurser)
Valutakurser (toldkurser) 1. april - 30. april 2015 - 5% udsving (BRL)(NOK)(RUB)
Ændring af momsbekendtgørelsen vedrørende fritagelse for faktureringspligten for virksomheder, som leverer ydelser omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen
Oprettelsesdato: 17-04-2015
Høringsfrist: 15-05-2015
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 553 |
Spm. 554 |
Spm. 555 |
Spm. 556 |
Spm. 571 |
Spm. 594 |
Spm. 595 |
Spm. 597 | Spm. om, hvorfor konkursbo ikke tidligere har skullet være momsregistreret, til skatteministeren Svar |
Spm. 598 |
Spm. 600 |
Spm. 601 |
Spm. 602 |
Spm. 612 |
Spm. 613 |
Spm. 614 |
Spm. 615 |
Spm. 616 |
Spm. 617 |
Spm. 618 |
Spm. 619 |
Spm. 620 |
Spm. 621 |
Spm. 622 | Spm. om status på ventetider for klager til Skatteankestyrelsen, til skatteministeren |
Spm. 625 | MFU spm. om afgift på særlig farligt affald, til skatteministeren Svar |
Spm. S 1026 | Finder ministeren det rimeligt, at der endnu ikke er truffet en afgørelse om reklameafgiften? |
Spm. S 1027 |
Spm. S 1042 |
Spm. S 1043 |
Spm. S 1054 |
Spm. S 1082 |