Kære læser !
Denne uges MomsMail er ganske omfangsrig, hvor særligt en landsretsdom falder i øjnene. Østre Landsret har således bekræftet SKATs påbud om sektoropdeling til en fællesregistrering af et moderselskab og en række datterselskaber, der driver finansiel virksomhed.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Julegaver til kunder og andre forretningsforbindelser
Afgift på julebryg og knas, der hentes i Tyskland
Moms og told på julegaver, der købes i udlandet
Moms af rådgiveromkostninger i holdingselskaber
Reduktion i eksportgodtgørelse af biler
En mere effektiv vej til en hurtig toldgodtgørelse
Lovforslag om nedsættelse af NOx-afgiften, tilretning og senere ophævelse af bundfradraget i NOx-afgiftsloven m.v.
Høring om udkast til styresignal om anvendelsen af de forenklede ordninger til fastsættelse af momsgrundlaget for virksomhedskantiner
Momsfritagelse for forvaltningsydelser til investeringsforeninger og pensionskasser
Retningslinjer for tilbagebetaling af ulovligt opkrævede afgifter
SKAT og EU-Domstolen kan ende i ny momsstrid
Godtgørelse af elafgift
Godtgørelse af vandafgift
FACIT december 2015
Domme
Moms - salg af mobiltelefoner - momskarrusel - uselvstændige mellemled
Moms - sektorpåbud - pengeinstitut - fællesregistrering
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 50
5 nye sager
Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20151130' AND [SkatteraadChanged] <= '20151206') OR ([LSRChanged] >= '20151130' AND [LSRChanged] <= '20151206') OR ([ByretChanged] >= '20151130' AND [ByretChanged] <= '20151206') OR ([LandsretChanged] >= '20151130' AND [LandsretChanged] <= '20151206') OR ([HojesteretChanged] >= '20151130' AND [HojesteretChanged] <= '20151206')) ORDER BY AppelId DESC
BDOJulegaver til kunder og andre forretningsforbindelser Mange virksomheder giver stadig julegaver til udvalgte kunder og forretningsforbindelser. Ofte af ikke ubetydelig værdi. Vi giver her en oversigt over de skatte- og momsregler, der gælder for den slags. |
BDOAfgift på julebryg og knas, der hentes i Tyskland Mens private kan hente ubegrænsede mængder til eget brug af julebryg og konfekt i Tyskland, uden at skulle betale afgift, så forholder det sig anderledes for skoler, foreninger og virksomheder. |
BDOMoms og told på julegaver, der købes i udlandet Hører du til dem, der køber julegaver over nettet, skal du være opmærksom på, at der i visse tilfælde skal betales både told og moms, hvis du får gaverne leveret fra udlandet. Og du kan ikke undgå betalingen. |
BDOMoms af rådgiveromkostninger i holdingselskaber SKAT har nu sendt det styresignal, som giver holdingselskaber mulighed for at søge om genoptagelse af deres momsangivelser tilbage til afgiftsperioder, der var påbegyndt, men ikke udløbet den 16. juli 2005. |
DELACOURReduktion i eksportgodtgørelse af biler I Skatteministeriets udkast til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Nedsættelse af registreringsafgiften fra 180 % til 150 %) er der fremsat lovforslag om, at eksportgodtgørelsen ligeledes skal nedsættes. Forslaget er efter vores vurdering i strid med EU-traktatens bestemmelse om varers frie bevægelighed. |
DeloitteEn mere effektiv vej til en hurtig toldgodtgørelse Nu bliver det nemmere og mere effektivt at aflevere en korrekt ansøgning, hvis du søger om toldgodtgørelse. |
FSR - danske revisorerFSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
FSR - danske revisorerFSR – danske revisorer opfatter præciseringerne som en væsentlig stramning af de forenklede regler, da SKAT reelt ønsker at afskære virksomheder med outsourcede kantiner fra den forenklede metode 1 og tvinge virksomheder med udliciteret kantine over i metode 2, hvilket ud fra udkastet er begrundet med, at virksomhederne har ”vanskeligheder” med at få opgjort det rigtige momsgrundlag for virksomhedskantiner. Der er FSRs opfattelse, at virksomhederne har anvendt betydelige ressourcer sammen med deres kantineleverandører på, at foretage en korrekt opgørelse af momsgrundlaget inden for reglerne - et momsgrundlag som har til formål at sikre, at der afregnes moms af fremstillingsprisen for et måltid, hverken mere eller mindre. FSR er uforstående over for behovet for at ændre virksomhedernes muligheder for at anvende de forenklede ordninger, og opfordrer derfor SKAT til ikke at gennemføre ændringerne. Hertil kommer, at en ændring vil tvinge mange virksomheder til at ændre deres opgørelsesmetode, hvilket er en administrativ belastning af virksomhederne, som ikke er i tråd med de generelle målsætninger om ikke at pålægge virksomhederne unødige administrative byrder. Såfremt SKAT fastholder, at der er et behov for at indskrænke anvendelse af metode 1, skal FSR opfordre SKAT til at præcisere metoden i forholde til situationen, hvor virksomheden stiller faciliteter til rådighed for operatøren i forbindelse med en udliciteret kantine. |
HortenMomsfritagelse for forvaltningsydelser til investeringsforeninger og pensionskasser SKAT offentliggjorde onsdag 25. november 2015 to nye styresignaler (SKM2015.733.SKAT og SKM2015.734.SKAT). Styresignalerne er udsendt i forlængelse af to sager, C-464/12 (ATP PensionService A/S) og C-94/10, (Danfoss og Sauer-Danfoss), som har tilsidesat SKATs hidtidige praksis. Styresignalerne beskriver reglerne og proceduren for genoptagelse og tilbagesøgning af moms opkrævet i strid med EU-retten, og har betydning for både pensionskasser mv. og virksomheder, der måtte have foretaget leverancer til pensionskasser, som ifølge EU-Domstolens praksis er momsfritaget. |
PlesnerRetningslinjer for tilbagebetaling af ulovligt opkrævede afgifter SKAT har netop offentliggjort et nyt styresignal om tilbagebetaling af ulovligt opkrævede afgifter. Det sker som følge af en afgiftssag, som Danfoss med bistand fra Plesner har vundet ved EU-Domstolen. |
PlesnerSKAT og EU-Domstolen kan ende i ny momsstrid SKAT har netop udsendt et nyt styresignal om momsfritagelse for forvaltningsydelser til investeringsforeninger og pensionskasser. Skatteministeriet lægger op til en mere indskrænkende momspraksis, end det umiddelbart fremgår af en EU-dom om sagen. Det er tvivlsomt, om EU-Domstolen vil være enig i Skatteministeriets fortolkning af domstolens afgørelse. |
RevisionsinstituttetSe satserne for 2015 og 2016 |
RevisionsinstituttetSe satserne for 2015 og 2016 |
Revisorgruppen DanmarkDet er af de små, de store bliver til! |
Vedrører: Elafgiftslovens § 11, stk. 5, nr. 3
Styresignalet præciserer, hvordan elafgiftslovens "effekt-regel" i § 11, stk. 5, nr. 3, finder anvendelse, når der i en campinghytte skal ske opgørelse af den godtgørelsesberettigede mængde elektricitet anvendt til rumvarme mv., således at virksomheden ved anvendelse af "effekt-reglen" frem for at foretage direkte måling ikke får en øget samlet tilbagebetaling af elafgift.
Vedrører: Momsloven § 11, stk. 1, nr. 1 og stk. 2 samt § 46, stk. 2
Sagen drejede sig om den momsmæssige behandling af sagsøgerens køb af mobiltelefoner i 2011 gennem en handelskæde, hvor mobiltelefonerne blev købt fra leverandører i andre EU-lande af selskabet G1 ApS, som solgte telefonerne til H2 ApS, der så videresolgte telefonerne til sagsøgeren. I første del af perioden betalte sagsøgeren for telefonerne til H2 ApS, som så betalte direkte til de udenlandske leverandører uden om G1 ApS. I anden del af perioden betalte sagsøgeren direkte til de udenlandske leverandører uden om både H2 ApS og G1 ApS.
Sagen angik for det første, om sagsøgeren skulle betale erhvervelsesmoms af køb af mobiltelefoner, som sagsøgeren havde betalt for direkte til de udenlandske leverandører. Retten fandt, at G1 ApS og H2 ApS ikke havde erhvervet retten til som ejere at råde telefonerne, jf. momslovens § 11, stk. 2, men alene havde fungeret som uselvstændige mellemled ved købet af telefonerne. Sagsøgeren måtte derfor i momsmæssig henseende anses for at have erhvervet telefonerne direkte fra de udenlandske leverandører, jf. momslovens § 11, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 1, og det var derfor med rette, at sagsøgeren var blevet opkrævet erhvervelsesmoms af købet af telefonerne.
Sagen angik for det andet, om sagsøgeren havde fradragsret for køb af de mobiltelefoner, som sagsøgeren havde betalt for til H2 ApS, der så havde betalt direkte til de udenlandske leverandører. Retten fandt, at G1 ApS ligesom ved de andre handler alene havde fungeret som uselvstændigt mellemled ved bestilling og fakturering af telefonerne, og at H2 ApS derfor måtte anses for at erhververet telefonerne direkte fra de udenlandske leverandører med den deraf følgende pligt til at betale erhvervelsesmoms af købene, jf. momslovens § 11, stk. 1, nr. 1. Retten fandt det godtgjort, at sagsøgeren vidste, at H2 ApS erhvervede mobiltelefonerne uden at afregne erhvervelsesmoms. Det var derfor berettiget, at skattemyndighederne havde nægtet sagsøgeren fradrag for købsmoms af telefonerne, jf. EU-Domstolens praksis om nægtelse af fradrag ved momssvig.
Vedrører: Momsloven § 38, stk. 3
SKAT havde i 2007 udstedt et sektorpåbud i medfør af momsloven § 38, stk. 3, til Fællesregistreringen H1 (sagsøgeren), der består af moderselskabet H1 A/S og en række datterselskaber, herunder H1.1 A/S og H1.2 A/S. Udlånsvirksomheden i banken og realkreditselskabet samt forsikrings- og pensionsvirksomheden i pensionsselskabet er alle momsfritagne aktiviteter, der ikke berettiger til fradrag for momsen af sådanne virksomheders indkøb i henhold til momslovens § 37, stk. 1. Som en del af bankens aktiviteter som pengeinstitut drev og driver banken momspligtig leasingvirksomhed i en division af banken kaldet H1.3. Der var og er en betydelig momspligtig omsætning i leasingdivisionen. Denne momspligtige omsætning indgår som udgangspunkt i opgørelsen af den delvise fradragsret for moms af hele fællesregistreringens indkøb opgjort i henhold til momslovens § 38, stk. 1 (den forholdsmæssige fradragsret opgjort ud fra en omsætningsfordeling mellem momspligtig og momsfritaget virksomhed). En fællesregistrering indebærer således, at alle selskaber i fællesregistreringen anses for én afgiftspligtig person, jf. momslovens § 47, stk. 4, med én fradragsret og én samlet fradragsprocent.
Sektorpåbuddet gik ud på, at bankvirksomheden (bankaktiviteten) skulle udskilles som en særskilt sektor i forhold til dels leasingdivisionen, dels datterselskaberne i fællesregistreringen, herunder navnlig realkreditselskabet og forsikrings- og pensionsselskabet. I kraft af sektorpåbuddet nedsattes fællesregistreringens momsfradragsprocent for momsbelagte indkøb af varer og ydelser i henhold til momslovens § 38, stk. 1, til mellem 2,6 - 4,4 pct. i årene 2007-2012 for (bank)sektoren isoleret set (hvor 82 pct. af de samlede momsbelagte indkøb fandt sted), imod af sagsøgeren opgjorte fradragsprocenter på mellem 19 og 26 for fællesregistreringen under ét i de samme år uden et sektorpåbud. Sagsøgeren havde i denne forbindelse rejst et betydeligt trecifret millionbeløb som momstilbagebetalingskrav mod Skatteministeriet for årene 2007 og frem.
Spørgsmålet var, om lovens betingelser for udstedelse af sektorpåbud under de foreliggende omstændigheder var opfyldt, hvilket sagsøgeren bestred. Navnlig fremførte sagsøgeren, at alle omkostninger afholdt af fællesregistreringen vedrørte alle aktiviteter i hele fællesregistreringen og medgik til generering af omsætning i alle dele af fællesregistreringen, herunder i leasingdivisionen og i datterselskaberne, samt at alle indkøb indgik som omkostningselementer i priserne på alle ydelser leveret af fællesregistreringen. Der var således ifølge sagsøgeren ingen sektorspecifikke fællesomkostninger (dvs. omkostninger til "blandet" momspligtige og momsfritagne aktiviteter) i den påbudte (bank)sektor. Videre gjorde sagsøgeren gældende, at det rent driftsmæssigt ikke var muligt at udskille bankvirksomheden fra leasingvirksomheden og virksomhederne i datterselskaberne, idet der i et vist omfang også rådgives om leasing, pension og realkreditlån i bankfilialerne af bankens medarbejdere.
Landsretten fulgte Skatteministeriets synspunkter i sagen og gav Skatteministeriet medhold i, at betingelserne for udstedelse af sektorpåbud i momslovens § 38, stk. 3, var opfyldt, med følgende bemærkninger: "... H1 A/S var i 2007 og er stadig godkendt som pengeinstitut og udøver pengeinstitutvirksomhed ved en række forskellige aktiviteter, hvoraf leasing er en af dem. Der kan ifølge de af H1 A/S udarbejdede opgørelser over omsætningen i H1-koncernens forskellige dele opgøres en selvstændig omsætning for så vidt angår aktiviteterne vedrørende leasing, aktiviteterne vedrørende den øvrige bankvirksomhed i H1 A/S og aktiviteterne udøvet i de udskilte datterselskaber. Ifølge opgørelserne for årene 2007-2012 er den eksterne omsætning, der kan henføres til de øvrige bankaktiviteter i H1 A/S eksklusiv H1.3, opgjort til mellem ca. 9 og ca. 24 mia. kr. Efter det oplyste om H1-koncernens organisation, aktiviteter og omsætning finder landsretten, at Fællesregistreringen H1 på tidspunktet for udstedelse af sektorpåbuddet og i tiden derefter i momsmæssig henseende har udøvet flere forskellige driftsaktiviteter, der kan udskilles særskilt og med en særskilt omsætning. Det forhold, at der i bankens filialer som en del af den almindelige kunderådgivning rådgives om samtlige koncernens ydelser, herunder ydelser i form af leasing-, pensions- og forsikringsydelser samt realkreditlån, udelukker ikke en sektoropdeling af aktiviteterne. Endvidere findes det forhold, at en del af de varer og tjenesteydelser, der indkøbes i H1 A/S, anvendes til at skabe omsætning både i og uden for den udskilte sektor, heller ikke at være til hinder for en sektoropdeling af aktiviteterne. Da der i H1 A/S således foregår en række bankaktiviteter, der klart kan adskilles fra leasingvirksomhed, og som har en særskilt omsætning, er der en formodning for, at der til de særskilte bankaktiviteter også knytter sig særskilte omkostninger. H1 A/S har trods opfordret hertil ikke fremlagt nærmere dokumentation for, at samtlige omkostninger afholdt af H1 A/S indgår som et element i prisfastsættelsen af H1.3's eller datterselskabernes ydelser, ligesom banken ikke har fremlagt sektorregnskaber eller øvrige regnskabsmæssige oplysninger. Det findes på denne baggrund tilstrækkeligt sandsynliggjort, at der af H1 A/S afholdes sektorspecifikke fællesomkostninger, som udelukkende har en direkte og umiddelbar tilknytning til omsætningen i den påbudte banksektor. Det forhold, at der i bankfilialerne tillige ydes rådgivning om blandt andet leasing, kan ikke føre til et andet resultat. Herefter, og idet sektoropdelingen medfører, at fradragsretten kommer til at stå i et mere rimeligt forhold til den faktiske benyttelse af de pågældende indkøb, er betingelserne for at udstede et sektorpåbud i medfør momslovens § 38, stk. 3, opfyldt. ..."
SKM2015.746.HR Straffesag - momssvig - stråmand - direktør - momskarussel | Vedrører: Straffeloven § 289. Momsloven § 81 T var tiltalt for som direktør i et selskab for perioden 1. april 2011 - 31. september 2011 at have undladt at angive størrelsen af selskabets udgående og indgående moms, for perioden 1. oktober 2011 - 31. december 2011 at have afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med selskabets momsangivelser og for perioden 1. januar 2012 - 31. marts 2012 at have undladt at angive størrelsen af selskabets udgående og indgående moms. Han havde derved unddraget for 5.433.065 kr. i moms i alt. Selskabet handlede med elektronisk udstyr. T påstod frifindelse. Byretten frifandt T. Selvom T blev registreret som direktør, var det ikke ham der stod for driften, som hovedsagelig blev varetaget af en anden. T havde således intet at gøre med selskabets handler, og det var heller ikke ham, der havde foretaget momsangivelserne. Landsretten fandt T skyldig i momssvig af særlig grov karakter. T kunne ikke have været helt uvidende om det passerede, men havde accepteret risikoen for, at selskabet blev drevet med ham som direktør, uden at reglerne om afregning af moms blev fulgt. Selskabet var blevet oprettet med T som direktør, T var i banken og fik en bankkonto, han kunne disponere over og selskabet fik hjemmeadresse hos ham. T holdt sig ikke helt ude af selskabet, men stillede spørgsmål og fik forelagt enkelte udenlandske fakturaer, ligesom T talte med et par leverandører. T idømtes fængsel i 1 år og 6 måneder, som blev gjort betinget under henvisning til T's beskedne rolle i selskabet og til, at T ikke aktivt har medvirket i gerningsindholdet. T blev tillige idømt en tillægsbøde på 5.425.000 kr. og skulle betale erstatning til SKAT på 5.433.065 kr. Højesteret kunne ikke efterprøve den konkret foretagne bevisførelse vedrørende skyldsspørgsmålet, men fandt at landsretten havde anvendt forsætsbegrebet korrekt, og at bevismaterialet kan begrunde, at der foreligger forsæt. T idømtes fængsel i 1 år og 8 måneder (fællesstraf sammen med en betinget straf for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer). Heraf blev 1 år og 2 måneder gjort betinget. T blev endvidere idømt en tillægsbøde på 2.700.000 kr. og skulle betale erstatning til SKAT som i landsretten. |
Journalnr: 14/0258341
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioden fra den 1. januar til den 31. december 2007, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-11-2015
Journalnr: 14/4871265
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioden fra den 1. januar til den 31. marts 2010, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-11-2015
Journalnr: 12/0247220
Grænsehandelskoncept
SKAT har truffet afgørelse om, at selskabet, skal svare dansk moms, da diverse både ud fra en realitetsvurdering er anset for leveret til kunder her i landet, inden bådene blev transporteret til en virksomhed i Tyskland og dér afhentet af kunderne, jf. momslovens § 4, stk. 1. Landskatteretten hjemviser sagen til SKATs fornyede behandling i 1. instans.
Afsagt: 22-10-2015
Journalnr: 13/5283777
Moms af tilskud
Klagen skyldes, at SKAT for perioden 1. januar 2012 - 31. december 2012 har forhøjet momstilsvaret for et teater, idet SKAT har fundet, at et tilskud til klageren fra en kommune skal indgå i momsgrundlaget. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 02-11-2015
Journalnr: 12/0256720
Momsfradrag
Sagen skyldes SKATs afgørelse om, at klageren ikke er berettiget til momsfradrag da varerne ikke var underlagt dansk momsbeskatning, jf. momslovens § 37, stk. 1, jf. § 4, stk. 1, og § 14, nr. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-10-2015
Journalnr: 15/2523414
Miljøtillæg
Klagen skyldes beregning af miljøtillæg i forbindelse med fastsættelse af registreringsafgift.
Afsagt: 16-11-2015
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 09-12-2015 dom i C-595/13 Fiscale Eenheid X
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – sjette momsdirektiv – fritagelser – artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6) – investeringsforeninger – begreb – investering i fast ejendom – forvaltning af investeringsforeninger – begreb – faktisk drift af en fast ejendom
Tidligere dokument: EU-Domstolens dom i sag C-595/13, Fiscale Eenheid X ? Forældelse og adgang tilDen 10-12-2015 dom i C-552/14 P Canon Europa mod Kommissionen
Toldunion
Appellantens påstande: Den af Retten afsagte kendelse i sag T-34/11 ophæves helt.
Den 10-12-2015 dom i C-553/14 P Kyocera Mita Europe mod Kommissionen
Toldunion
Appellantens påstande: Den af Retten afsagte kendelse i sag T-35/11 ophæves helt.
Den 10-12-2015 dom i C-183/15 TSI
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – underposition 9027 10 10 – aerodynamiske ultraviolet-partikelstørrelsesmåleapparater – manuelle partikeltællere
Tidligere dokument: C-183/15 TSI - DomDen 10-12-2015 dom i C-427/14 Veloserviss
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – EF-toldkodeksen – efterfølgende kontrol af angivelserne – princippet om beskyttelse af den berettigede forventning – begrænsning i national ret af omprøvning af resultaterne af en efterfølgende kontrol – mulighed – afgørelse vedrørende den oprindelige efterfølgende kontrol – ukorrekte eller ufuldstændige oplysninger, som ikke var kendt på datoen for afgørelsen
Tidligere dokument: C-427/14 Veloserviss - DomDen 17-12-2015 dom i C-419/14 WebMindLicenses
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – artikel 2, 24, 43, 250 og 273 – leveringssted for elektronisk leverede tjenesteydelser – kunstig fastlæggelse af dette leveringssted ved hjælp af et arrangement uden økonomisk realitet – misbrug af rettighed – forordning (EU) nr. 904/2010 – Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder – artikel 7, 8, 41, 47, 48, artikel 51, stk. 1, og artikel 52, stk. 1 og 3 – ret til forsvar – ret til kontradiktion – afgiftsmyndighedens anvendelse af beviser, som er tilvejebragt uden den afgiftspligtiges vidende i forbindelse med en sideløbende uafsluttet straffesag – aflytning af telekommunikation og beslaglæggelse af e-mail
Tidligere dokument: C-419/14 WebMindLicenses - DomDen 17-12-2015 indstilling i C-550/14 Envirotec Denmark
Fiskale bestemmelser
Skattelovgivning – merværdiafgift – artikel 198, stk. 2, i direktiv 2006/112/EF – kundens betalingspligt ved levering af guld som råmetal eller som halvforarbejdede produkter – guldbarrer bestående af en sammensmeltning af diverse guldholdige metalgenstande
Tidligere dokument: C-550/14 Envirotec Denmark - DomDen 17-12-2015 indstilling i C-528/14 X
Toldunion
Fælles toldtarif – forordning (EF) nr. 1186/2009 – artikel 3 ff. – fritagelse for importafgifter – personlige ejendele – flytning af det sædvanlige opholdssted fra et tredjeland til Den Europæiske Union – begrebet »sædvanligt opholdssted« – udelukkelse af muligheden for, at der samtidigt kan etableres et sædvanligt opholdssted i et tredjeland og i en EU-medlemsstat – kriterier for fastlæggelse af det sædvanlige opholdssted
Tidligere dokument: C-528/14 X - DomDen 23-12-2015 indstilling i C-40/15 Aspiro
Fiskale bestemmelser
Skatter og afgifter – merværdiafgift – artikel 135, stk. 1, litra a), i direktiv 2006/112/EF – afgiftsfritagelse for forsikringstransaktioner og ydelser udført af forsikringsmæglere og -formidlere i forbindelse med disse transaktioner – forsikringsgivers udlicitering af skadereguleringen
Tidligere dokument: C-40/15 Aspiro - DomDen 23-12-2015 dom i C-250/14 Air France - KLM Hop!-Brit Air
Fiskale bestemmelser
Merværdiafgift – afgiftspligtens indtræden og forfald – luftbefordring – billet, der er blevet købt, men som ikke er blevet brugt – levering af transportydelsen – udstedelse af billetten – tidspunkt for betaling af afgiften
Tidligere dokument: C-250/14 Air France - KLM Hop!-Brit Air - Dom
Skal momsdirektivets artikel 132, stk. 1, litra d), fortolkes således, at levering af blod fra mennesker også omfatter levering af blodplasma, som er udvundet af blod fra mennesker? Hvis første spørgsmål besvares bekræftende: Gælder dette også for blodplasma, som ikke er beregnet direkte til behandlingsformål, men udelukkende til fremstilling af lægemidler? Hvis andet spørgsmål besvares benægtende: Beror klassifikationen som blod alene på den valgte formålsbestemmelse eller også p... | |
Skal den kombinerede nomenklatur i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif samt den Fælles Toldtarif, som ændret ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 927/2012 af 9. oktober 2012 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, fortolkes således, at et udgangsmateriale med betegnelsen »DESTAB Calcium Carbonate 90SE Ult... | |
Hvilke oplysninger er relevante oplysninger som omhandlet i artikel 24, stk. 1, i afgørelse 2011/278/EU ? Skal begrænsningen forstås kvalitativt eller kvantitativt, og omfatter begrebet også oplysninger om planlagte eller faktiske ændringer af et anlægs kapacitet, aktivitetsniveau og drift, der ikke direkte medfører en ophævelse eller tilpasning af tildelingsbeslutningen i henhold til artikel 19-21 i afgørelse 2011/278/EU og ikke forårsager en indsendelsespligt i henhold til artikel 24, stk. ... | |
Indebærer optagelsen af kategorien »forbrænding af brændsel i anlæg med en samlet nominel indfyret termisk effekt på mere end 20 MW« i bilag I til direktiv 2003/87/EF , at et anlæg til produktion af elektricitet bliver omfattet af emissionshandelspligten på tidspunktet for den første drivhusgasemission og dermed muligvis før tidspunktet for den første produktion af elektricitet i anlægget? 2. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende: Skal artikel 19, stk. 2, i ... | |
Skal artikel 2, stk. 4, litra b), tredje led, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet for så vidt angår højovnsprocessen til fremstilling af råjern fortolkes således, at også elektricitet til at drive ventilatoren skal betragtes som elektricitet, der fortrinsvis anvendes til kemisk reduktion? |
Taxation trends in the EU: the 2015 report is online
The Union Customs Code's Implementing Act is now available on line
Særligt Udvalg om Afgørelser i Skattespørgsmål II, oprettelse godkendt
Nyhedsbrev til virksomheder
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 | Spm. om det er korrekt, at lovforslaget forudsætter gensidighed, til skatteministeren |
Spm. 10 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Bilag 4 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Bilag 4 |
Spm. 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-15 fra Det Økologiske Råd, til skatteministeren |
Spm. 2 |
Spm. 3 | Spm. om at foretage et regneeksempel for en brugt importeret bil, til skatteministeren |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Spm. 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-15 fra Det Økologiske Råd, til skatteministeren |
Bilag 57 |
Bilag 59 |
Bilag 62 |
Spm. 62 |
Spm. 76 |
Spm. 77 |
Spm. 80 |
Spm. 83 |
Spm. 93 |
Spm. 94 |
Spm. 108 | Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 30/10-15 fra Dansk Energi, til skatteministeren Svar |
Spm. 117 |
Spm. 131 |
Spm. S 345 |