Kære læser !
En ganske omfangsrig MomsMail i denne uge, med en hel del interessante artikler og afgørelser. I øjnene springer bl.a. styresignalet om moms af byggemodninger og EU-Domstolens dom i C-595/13 Fiscale Eenheid X.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Momsfradrag Holdingselskaber
Konteringsark til elafgifter for 2016
Handling fee ved salg af nye biler til leasingselskab
Gymnasier skal momsregistreres
Forvaltning af ejendomsinvesteringer kan også fritages for moms
Sidste udkald for fradrag for udgifter til byggemodning m.v. afholdt før 1. januar 2011
Hvordan er det nu med fradrag for ... julegaver til medarbejdere og kunder?
Høring af udkast til ny bekendtgørelse om momsrefusionsordning for kommuner og regioner
Høring om udkast til ændring af bekendtgørelsen om tilskud til maritime uddannelsesinstitutioner
Høring af lovforslag om nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.
Høring af ændringsbekendtgørelse som følge af L 56, forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love
Preferential Origin Disputes: Is the Good Faith Defence under EU Law Being Eroded?
Bounty Hunter Reward System: A Necessary Management Evil? ? A Case Study of Sri Lanka Customs
Strengthening the Fight against Customs Fraud in the EU: New European Parliament and Council Regulation Amending Regulation 515/1997
Causation in Trade Remedy Actions: Problems with the 'But for' Test
The Customs Valuation Treatment of Advertisement with regard to Imported Goods
Fraud Risks in Customs Bonded Warehouses in Tunisia
Pakistan's Trade Performance in Two Decades of the WTO Regime: Implications for the Future
Finanslov 2016 - Overblik på skatte-, moms-og afgiftsområdet
Får din virksomhed godtgjort el- og vandafgift korrekt? Lad vores regneark gøre arbejdet for dig
Forudbestil PwC’s afgiftsvejledning for 2016
Fuldt momsfradrag for aktive holdingselskaber – stopuret er sat i gang
Afgiftssatser 2016
Fejl i SKATs IT system udskyder forældelse af gæld til det offentlige
Beretning om SKATs kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder (nr. 6/2015)
Udkast til styresignal
Genoptagelse som følge af SKM2015.447.LSR om tilbagebetaling af energiafgift ved brug af elpatronordningen - styresignal
Styresignaler
Godtgørelse af moms af udgifter til byggemodning, advokat, revisor m.v. - styresignal
Rentesatsen efter opkrævningslovens § 7, stk. 2 for 2016
Bindende svar
Splitleasing selvstændigt erhvervsdrivende
Elafgift - godtgørelse - opvaskemaskiner
Afgørelser
Spørgsmål om toldtarifposition af to slags rødvinsgløgg i forbindelse med opkrævning af spiritusafgift.
Spørgsmål om hvorvidt handlingsfee i forbindelse med leasingkøretøj, skal medregnes i den afgiftspligtige værdi i henhold til registreringsafgiftsloven
Domme
Registreringsafgift - udenlandske firmabiler - hæftelse - nyt spørgsmål - hjemvisning
Moms - skrotbiler - affaldsbehandling - forventningsprincippet
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 51
3 domme
Nyt fra andre lande og organisationer
VERO Skat, Finland
Skatteetaten, Norge
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20151207' AND [SkatteraadChanged] <= '20151213') OR ([LSRChanged] >= '20151207' AND [LSRChanged] <= '20151213') OR ([ByretChanged] >= '20151207' AND [ByretChanged] <= '20151213') OR ([LandsretChanged] >= '20151207' AND [LandsretChanged] <= '20151213') OR ([HojesteretChanged] >= '20151207' AND [HojesteretChanged] <= '20151213')) ORDER BY AppelId DESC
Dansk RevisionHoldingselskabers momsfradragsret ved køb af selskabsandele har hidtil skullet opgøres efter et skøn. SKAT har nu meddelt, at momsfradraget skal opgøres efter de almindelige regler. I styresignalet ændres også praksis for holdingselskabers fradrag for øvrige generalomkostninger. |
DeloitteKonteringsark til elafgifter for 2016 Der er kommet nye satser for godtgørelse for erhvervsmæssig kørsel, samt fradrag for befordring mellem hjem og arbejde. |
DeloitteHandling fee ved salg af nye biler til leasingselskab Landsskatteretten stadfæster, at flere af de elementer, der indgår i aftaler om handling fee, skal medgå i den afgiftspligtige værdi, da de ikke har karakter af ekstraudstyr eller besidder det fornødne element af finansiering. |
EYGymnasier skal momsregistreres Hvornår skal gymnasierne momsregistreres ved køb af mobiltelefoner og bærbare computere? Det handler blandt andet om valg af leverandør. |
EYForvaltning af ejendomsinvesteringer kan også fritages for moms EU-Domstolen har i en konkret sag fastslået, at et ejendomsselskab, der investerer direkte i fast ejendom, også kan anses som en investeringsforening i momsmæssig forstand, der kan købe forvaltning uden moms. Det er en udvidelse i forhold til dansk praksis. Domstolen åbner dog ikke for muligheden for en udvidelse af det momsmæssige forvaltningsbegreb. |
EYSidste udkald for fradrag for udgifter til byggemodning m.v. afholdt før 1. januar 2011 SKAT har nu offentliggjort det endelige styresignal, der vedrører godtgørelse af udgifter til byggemodning, advokat, revisor m.v. afholdt før 2011 på byggegrunde, der endnu ikke er solgt. |
EYHvordan er det nu med fradrag for ... julegaver til medarbejdere og kunder? Julen nærmer sig, og der skal både arrangeres en ordentlig julefrokost for medarbejderne, og der skal, i mange tilfælde, købes gaver. Inden for bestemte brancher er det kutyme, at virksomheden giver vingaver til sine kunder, men er denne udgift fradragsberettiget? |
FSR - danske revisorerHøring af udkast til ny bekendtgørelse om momsrefusionsordning for kommuner og regioner FSR henstiller til at bekendtgørelsens § 2, stk. 5 bør have virkning fra 1. januar 2015 i stedet for 1. januar 2016, så man sikrer samme retsstilling mellem kommuner der selv afholder omkostningerne og trafikselskaber. |
FSR - danske revisorerHøring om udkast til ændring af bekendtgørelsen om tilskud til maritime uddannelsesinstitutioner FSR ser det meget glædeligt, at de maritime uddannelsesinstitutioner, med den forslåede bekendtgørelse, bliver omfattet af en sådan momskompensationsordning pr. 1. januar 2016. Det skal dog bemærkes, at momskompensationsordningen ikke omfatter momsfradraget på udgifter vedrørende institutionernes bygninger. Da den foreslåede momskompensationsordning ikke omfatter institutionernes anlægsinvesteringer i bygninger, bliver de maritime uddannelsesinstitutioner ekstra hårdt ramt i forhold til de øvrige erhvervsuddannelser, som har en momskompensationsordning, der også dækker anlægsinvesteringer i bygninger. Dette skyldes, at de maritime institutioner nu skal tilbagebetale en stor del af den købsmoms, som de iflg. de tidligere regler tog fradrag for i forbindelse med bygningsinvesteringer. Det er derfor beklageligt, at der ikke indføres samme kompensationsmodel som den, der eksisterer over for erhvervsskolerne under Undervisningsministeriet og andre skoler under Uddannelses- og Forskningsministeriet. |
FSR - danske revisorerHøring af lovforslag om nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v. FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
FSR - danske revisorerFSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
Global Trade and Customs JournalPreferential Origin Disputes: Is the Good Faith Defence under EU Law Being Eroded? Under certain circumstances, importers in the EU can invoke the so-called good faith defence when goods imported, pursuant to preferential trade arrangements, which are accompanied by certificates of origin, are later found not to qualify for such preferential duty treatment. The application of the good faith defence is already subject to strict conditions. This article will review whether certain developments, such as, in particular, the replacement of certificates of origin by systems of self-certification of origin, may erode the good faith defence under EU law, and in general what effects such developments may have on this defence. |
Global Trade and Customs JournalBounty Hunter Reward System: A Necessary Management Evil? ? A Case Study of Sri Lanka Customs Making successful management reforms and employing modern change management techniques requires striking a balance between employee satisfaction and operational performance. In this endeavour, Sri Lanka Customs has found that the incentive of rewards takes the centre stage between operational performance and employee satisfaction. This case study dissects various elements involved in a 150-year old, ‘pay half the catch’ customs rewards scheme that was approved by the Parliament, but has yet to be exposed to the outside modern world. Is Customs an enforcer, collector, protector or a facilitator? Is reward an indispensable feature or a management evil? Is the enforcer role compromised due to the exorbitance of the reward money? Does the facilitator role make a hole in the enforcer role? What are the criticisms? Does the interest in rewards result in increasing harassment of importers and exporters? Could there be reforms? |
Global Trade and Customs JournalIn the context of the fight against customs fraud the EU recently adopted an amendment to Regulation 515/97, its basic instrument for mutual assistance. This article provides an analysis and assessment of the amended Regulation, as well as background information and clarifications on the main issues addressed: the Container Status Messages and customs declarations enabling a better detection of fraud; admissibility of mutual assistance evidence in judicial procedures; better protection of information supplied by the Member States; streamlined data protection supervision; and institutional adaptation to the Lisbon Treaty. |
Global Trade and Customs JournalCausation in Trade Remedy Actions: Problems with the 'But for' Test Trade policy commentators have advocated the use of the ‘but for’ test in determining causation in trade remedy investigations. While a ‘but for’ or counterfactual analysis has been fairly common in tort and contract cases, it may not be appropriate in the settings of trade remedy actions. Trade remedy actions often include multiple causes and involve longer periods of investigation. Furthermore, the efficacy of ‘but for’ test in conducting nonattribution analysis is ambiguous. The article argues that a typical ‘but for’ analysis is not susceptible for empirical observation and may require complex economic or statistical analysis, which may not be in the interests of all WTO members. |
Global Trade and Customs JournalThe Customs Valuation Treatment of Advertisement with regard to Imported Goods Globalization has led to companies driving their marketing in global scale, transcending national frontiers and borders. Brand marketing, including international advertisement, has become especially relevant as companies want to have a global presence and reach a wider range of consumers. It is therefore the purpose of this article to examine the customs valuation treatment granted to advertising expenses. |
Global Trade and Customs JournalFraud Risks in Customs Bonded Warehouses in Tunisia Customs fraud and informal trade have grown exponentially in Tunisia in recent years. Several studies have been conducted to try to identify the sources of this phenomenon and to estimate its scale. Customs bonded warehouses (magasins et aires de dédouanement – MAD) are suspected to be major sources of goods for this parallel trade sector. In this article, two approaches have been used to identify and quantify the fraud risks in these facilities. The first approach is based on interviews and observations in the field and the second is based on statistical analysis that uses the customs value density of goods sold on informal markets as an explanatory variable. Undervaluing goods leads to revenue losses estimated at more than USD 150 million per year. Several deficiencies have been identified as potential sources of fraud and the inspection and monitoring system needs to be amended. |
Global Trade and Customs JournalPakistan's Trade Performance in Two Decades of the WTO Regime: Implications for the Future In the Financial Year 2014–2015, which marks the completion of two decades of the WTO trading arrangements, Pakistan registered the highest ever trade deficit of USD 22.95 billion. Mehnaz Bhaur conducts a trend analysis and finds out that the country’s trade deficit is a systemic issue characterized by a gradually widening trade gap, which has undergone a further decline in the previous year. |
PwCFinanslov 2016 - Overblik på skatte-, moms-og afgiftsområdet Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative Folkeparti indgået aftale om finansloven for 2016. |
PwCFår din virksomhed godtgjort el- og vandafgift korrekt? Lad vores regneark gøre arbejdet for dig I 2016 ændres satserne for godtgørelse af el- og vandafgift. Vi har derfor opdateret vores regneark til brug for beregning af godtgørelse af el- og vandafgift, så det kan anvendes efter de gældende regler for 2016. |
PwCForudbestil PwC’s afgiftsvejledning for 2016 Forudbestil en trykt version af afgiftsvejledningen for 2016Hvis du ønsker at forudbestille en trykt version af vores nye afgiftsvejledning for 2016 kan du gøre det via vores hjemmeside: |
PwCFuldt momsfradrag for aktive holdingselskaber – stopuret er sat i gang Fuldt fradrag |
PwCFra og med 1. januar 2016 indekseres mange af energi- og miljøafgiftssatserne årligt på baggrund af stigningen i nettoprisindekset. |
Ret&Råd AdvokaterFejl i SKATs IT system udskyder forældelse af gæld til det offentlige Hvis du har gæld til det offentlige, betyder en ny lov, at din gæld tidligst foræl-des den 20. november 2021. Loven er blevet indført som følge af de alvorlige fejl i SKATs it system, der fik myndighederne til at suspendere al inddrivelse af gæld i september 2015. |
RigsrevisionenBeretning om SKATs kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder (nr. 6/2015) Beretningen handler om SKATs kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder. SKAT skal gennem sin kontrolindsats sikre, at virksomheder, der ikke følger reglerne, betaler de rigtige skatter og afgifter. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om SKATs kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder er tilfredsstillende. Rigsrevisionen besvarer følgende spørgsmål i undersøgelsen:
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i maj 2015. |
I styresignalet beskrives en ændring af praksis vedrørende ordningen om afgiftslempelse for fjernvarme (elpatronordningen) som følge af Landsskatterettens afgørelse i SKM2015.447.LSR.
Landsskatteretten traf afgørelse om, at klager var berettiget til tilbagebetaling af gasafgift efter gasafgiftslovens § 8, stk. 4, uden at der skulle ske modregning af forskellen mellem den faktiske kuldioxidafgift og grænsen for tilbagebetaling af kuldioxidafgift efter kuldioxidafgiftslovens § 7, stk. 7.
I styresignalet fastsættes frister for genoptagelse, reaktionsfrist og krav til den dokumentation, der skal ledsage en anmodning om genoptagelse.
Der er adgang til genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, og § 32, stk. 1, nr. 1, fra og med den 1. november 2011.
Vedrører: Note 2 vedrørende lov nr. 520 af 12. juni 2009, som ændret ved lov nr. 1361 af 8. december 2010, § 3, stk. 3
Virksomheder, der skal betale moms af levering af byggegrunde, som virksomheden har i behold 5 år efter den 1. januar 2011, skal senest ved udgangen af 2015 anmode om godtgørelse af fradragsberettiget moms af virksomhedens udgifter til byggemodning, advokat, revisor m.v. vedrørende de omhandlede byggegrunde, der er afholdt før momspligtens indtræden den 1. januar 2011, jf. § 1 i lov nr. 520 af 12. juni 2009.
Godtgørelsen gives ved fradrag som indgående afgift (købsmoms) på momsangivelsen for den sidste afgiftsperiode i 2015, jf. § 134, stk. 7, i bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 (Momsbekendtgørelsen).
Overgangsbestemmelsen i lovens § 3, stk. 3, jf. note 2 til lovbekendtgørelse nr. 106 23. januar 2013, angiver en absolut frist for ansøgning om godtgørelse af afgift. Det er på denne baggrund SKATs opfattelse, at reglerne i skatteforvaltningslovens § 31 og § 32, ikke kan finde anvendelse.
Vedrører: Lovbekendtgørelse nr. 1180 af 30. september 2015, om opkrævning af skatter og afgifter m.v. (opkrævningsloven) § 7.
Opgørelse af rentesats ifølge opkrævningslovens § 7, stk. 2, for 2016.
Vedrører: Ligningsloven § 16, stk. 4. Momsloven § 42
Skatterådet kunne ikke godkende en splitleasingaftale, som gik ud på at en selvstændigt erhvervsdrivende indgik en aftale indenfor virksomhedsordningen og en anden vedrørende sig selv privat. Skatterådet svarer herudover at de momsmæssige konsekvenser efter momslovens § 42, stk. 4, er påvirket af at splitleasingkonstruktionen ikke kan godkendes skatteretligt.
Vedrører: Elafgiftsloven § 11, stk. 1
Skatterådet kunne bekræfte, at der kan opnås elafgiftsgodtgørelse af elforbrug anvendt til elopvaskemaskiner, hvori der vaskes produktionsudstyr, jf. ELAL § 11, stk. 1.
Vedrører: Spiritusafgiftsloven § 1, § 2, stk. 1 og 2. Vinafgiftsloven § 3, stk. 1 og 2, §§ 3 A-3 C
Et gløgg-produkt, der var tilsat rom, kunne ikke henføres til KN-position 2206, idet alkoholindholdet i produkter omfattet af position 2206 hverken helt eller delvis måtte være opnået ved tilsætning af spiritus, gløgg-produktet blev herefter henført til position 2208, "andre spiritusholdige drikkevarer".
Vedrører: Registreringsafgiftsbekendtgørelsen § 36. Registreringsafgiftsloven § 8 stk. 1, stk. 3 og stk. 5
Ved afgørelsen tog Landsskatteretten stilling til opgørelsen af den afgiftspligtige værdi af et nyt leasingkøretøj efter registreringsafgiftslovens § 8 vedrørende handlingsfee, som betaltes til bilforhandlere i forbindelse med købet af køretøjet.
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1, § 1, stk. 4 og 5 samt § 19, stk. 2 (dagældende)
Sagen omhandlede, om appellanten hæftede for betaling af registreringsafgift vedrørende fem biler i henhold til den dagældende registreringsafgiftslovs § 19, stk. 2.
Landsretten fandt, at appellanten måtte anses for selvstændigt erhvervsdrivende i Tyskland, og at han derfor var omfattet af registreringsafgiftslovens § 1, stk. 4. Landsretten fandt imidlertid, at appellanten hverken havde løftet bevisbyrden for, at bilerne skulle anvendes i Tyskland i den erhvervsmæssige virksomhed, eller at kilometerkriteriet kunne føre til afgiftsfritagelse. Herefter hæftede appellanten for registreringsafgiften.
Endelig fandt landsretten, at spørgsmålet om opgørelsen af størrelsen af registreringsafgiften, som følge at der efterfølgende var betalt registreringsafgift vedrørende fire af de fem biler, var et nyt spørgsmål. Spørgsmålet havde imidlertid en sådan sammenhæng med sagens hovedspørgsmål, at det kunne prøves under sagen i medfør af skatteforvaltningslovens § 48, stk. 1, 2. pkt., fordi appellanten ellers kunne lide et uforholdsmæssigt retstab.
I den forbindelse fandt landsretten, at skattemyndighederne måtte anses for forpligtet til at tage stilling til, hvilken betydning den betalte registreringsafgift har for appellantens hæftelse. Sagen blev herefter hjemvist for fire af sagens biler, idet landsretten ikke fandt spørgsmålet egnet til afgørelse under retssagen. Byrettens dom vedrørende den sidste og femte bil blev stadfæstet.
Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1
Det blev ved Højesterets dom i SKM2012.529.HR fastslået, at når appellanten skrotter biler, der er indleveret til appellanten, leverer selskabet en momspligtig skrotningsydelse til bilejerne.
Der var ikke for landsretten fremkommet oplysninger, som gav grundlag for at antage, at appellanten i den periode, som sagen angik, havde ændret måden at drive virksomhed på.
Appellanten var derfor også for denne periode forpligtet til at betale moms af vederlaget for affaldsbehandlingen af de pågældende biler, jf. momslovens § 4.
Appellanten gjorde gældende, at SKAT med SKM2006.751.SKAT havde ændret praksis for afgiftsperioder, der lå efter de perioder, som Højesteret havde taget stilling til. SKM2006.751.SKAT måtte således efter sin ordlyd forstås sådan, at appellanten for disse perioder ikke leverede en momspligtig skrotningsydelse, men derimod en momsfri intern ydelse. Herved var der efter appellantens opfattelse skabt en praksis, som ikke med tilbagevirkende kraft kunne ændres i forhold til selskabet.
Landsretten afviste appellantens synspunkt med henvisning til ordlyden af meddelelsen. Landsretten fastslog herudover, at appellantens forståelse af meddelelsen ville være i strid med momslovgivningen, hvorfor appellanten tillige af denne grund ikke kunne støtte ret på meddelelsen.
Byretten var nået til samme resultat.
Vedrører: Skatteinddrivelsesloven § 5. Retsplejeloven § 493 Sagen omhandlede overordnet, hvorvidt SKAT var berettiget til at foretage udlæg uden forudgående underretning. I sagen havde SKAT foretaget udlæg i skyldners ejendom uden forudgående underretning, idet SKAT ikke havde kendskab til skyldners adresse i udlandet. Skyldner gjorde efterfølgende indsigelse mod udlægget, idet SKAT, efter skyldners opfattelse, ikke var berettiget til at foretage udlægget uden forudgående underretning. Fogedretten stadfæstede udlægget. Som begrundelse herfor anførte fogedretten, at skyldner ikke havde registreret sin adresse i Det Centrale Personregister. Skyldner kærede herefter fogedrettens kendelse til Vestre Landsret. I den forbindelse gjorde skyldner gældende, at SKAT, igennem en tidligere ransagning på skyldners adresse i Letland og som følge af, at skyldners adresse var blevet oplyst i forbindelse med den løbende korrespondance under sagsbehandlingen, var bekendt med skyldners adresse, hvorfor udlægget ikke kunne foretages uden forudgående underretning. SKAT nedlagde påstand om, at fogedrettens kendelse skulle stadfæstes. Til støtte herfor gjorde SKAT gældende, at SKAT, ved opslag i Det Centrale Personregister, havde udfoldet rimelige bestræbelser på at fremsøge skyldners adresse. Idet skyldner ikke havde registreret sin udlandsadresse i Det Centrale Personregister, var det ikke muligt for at SKAT at finde frem til skyldners adresse. Herudover gjorde SKAT gældende, at adresser, der oplyses i forbindelse med korrespondancen med SKAT ikke ændrer på, at SKAT, ved opslag i Det Centrale Personregister, har udfoldet rimelige bestræbelser på at fremsøge skyldners adresse, hvorfor udlægget, uanset det af skyldner anførte, kunne foretages uden forudgående underretning. Landsretten stadfæstede fogedrettens kendelse, idet landsretten fandt, at SKAT, ved opslag i Det Centrale Personregister, havde udfoldet rimelige bestræbelser på at fremsøge skyldners adresse. Udlægget kunne derfor foretages uden forudgående underretning. |
Vedrører: Skattekontrollovens § 13. Straffeloven § 289 og § 290 T's tidligere ægtefælle havde først indhentet en bindende forhåndsbesked om ophør af fuld skattepligt, hvis han lod sig separere og skille, opgav sin helårsbolig i Danmark, fik fast bopæl i udlandet og blev fuldt skattepligtig til udlandet. Parret blev herefter separeret/skilt, men reelt var de stadig sammen og havde opretholdt deres samliv i det fælles hjem. T's tidligere ægtefælle afgav diverse erklæringer til SKAT, folkeregisteret, banker, m.fl. om at være fraflyttet Danmark og at han ikke måtte bo hos den tidligere ægtefælle m.m. T havde ført en kalender og hendes tidligere ægtefælle en dagbog, som var taget ved ransagningen og anvendt i retten. T var tiltalt for medvirken til at hendes tidligere ægtefælle afgav urigtige og vildledende oplysninger til brug for skatteansættelsen for indkomstårene 2003-2011. I anden række var T tiltalt for hæleri af særlig grov karakter ved i årene 2003-2011 at have modtaget 5.822.639 kr. af den af hendes tidligere ægtefælle, unddragne skat på en konto i Luxembourg, som de sammen stod som indehavere af. T var tillige tiltalt for skattesvig af særlig grov karakter for 2006-2011 ved ikke i sine selvangivelser at oplyse over for SKAT om renteindtægterne fra bankkontoen i Luxembourg på i alt 587.789 kr. T forklarede at hun havde haft et forhold til deres parterapeut siden 1983 og det var derfor de blev skilt, da det blev opdaget. Hun har ikke forstand på økonomi og har aldrig skrevet sin selvangivelse selv. Hun havde været med til ét møde i Luxembourg vedrørende kontostiftelsen, men det var ikke forgået på dansk, så hun har ikke forstået det hele. Hun kunne ikke konkret huske det med, at der er skrevet "JA" til at kontohaverne hver for sig kan disponere over kontoen. Hun taler kun med sin tidligere ægtefælle om praktiske ting omkring barn og børnebørn. De har ikke noget samliv. Af prestigemæssige grunde holdt de facaden udadtil i en periode. Hun rejste stadigvæk sammen med sin tidligere ægtefælle, men ikke som et par og hun betalte for sin del af rejseudgifterne. Byretten fandt T skyldig i forsætlig skattesvig m.h.t. et beløb på 195.704 kr. Straffen blev fastsat til fængsel i 30 dage samt en tillægsbøde på 195.000 kr. Efter størrelsen af det unddragne beløb, blev T frifundet for overtrædelse af straffelovens § 289. T blev tillige frifundet for medvirken til den tidligere ægtefælles skattesvig samt hæleri. Det kunne ikke udelukkes, at T havde anset separationen, bodelingen og skilsmissen som led i en lovlig skattetænkning og på tidspunktet for oprettelsen af den udenlandske konto havde de en høj levestandard p.g.a. store pensionsudbetalinger sammenholdt med at det ikke i sig selv er ulovligt at oprette en konto i Luxembourg, hvorfor der ikke var ført det fornødne bevis for, at T var klar over, at der ved kontooprettelsen blev skjult udbytte. Landsretten ændrede byretsdommen, så fængselsstraffen udgik og bøden forhøjedes til 330.000 kr. ud fra størrelsen af det unddragne beløb. | |
SKM2015.770.ØLR Straffesag - momssvig - ikke reaktion på skønsmæssige ansættelser - forældelse | Vedrører: Momsloven § 81 T var tiltalt for momssvig for som indehaver af en personlig datavirksomhed at have afgivet urigtige momsangivelser og fortiet oplysninger over for SKAT, idet han den 2. og 3. april 2009 for 2008 angav et momstilsvar, der var 78.516 kr. for lavt og den 19. maj 2009 for 2006 angav et momstilsvar, der var 98.177 kr. for lavt. T havde undladt i de omhandlede kvartaler at indberette sit momstilsvar, og dette var hver gang blevet skønsmæssigt ansat. T foretog senere momsindberetninger. T havde derved unddraget for 176.693 kr. i moms. T nægtede sig skyldig og påstod strafferetlig forældelse. T erkendte, at der var en manglende momsbetaling, som opgjort af SKAT. T forklarede, at hans revisor foretog gennemgående revision og også udfærdigede momsefterangivelser. T mente, at han havde styr på at indberette moms, men foretog ingen kontrol af oplysningerne i forbindelse med indberetningerne. Han indtastede fakturaoplysninger i bogholderisystemet. Systemet lavede nærmest momsafregningerne automatisk. Både T og hans kone foretog momsindberetninger på grundlag af bogholderisystemets oplysninger. Byretten fandt T skyldig i forsætlig momssvig. T idømtes en bøde på 145.000 kr. Bøden blev reduceret fra 290.000 kr. til 145.000 kr. under henvisning til den lange sagsbehandlingstid. Der var ikke indtrådt forældelse. Forældelsesfristen skulle regnes fra de foretagne indberetninger den 2. og 3. april 2009 for 2008 samt den 19. maj 2009 for 2006. Landsretten stadfæstede byretsdommen. |
Vedrører: Straffeloven § 171. Momsloven § 81. Skattekontrolloven § 16 T var tiltalt for dokumentfalsk, skatte- og momssvig. T havde brugt 30 falske fakturaer som angav at hidrøre fra to selskaber med henblik på at snyde i skat og moms. T havde drevet uregistreret momspligtig virksomhed. T havde derved unddraget for 177.278 kr. i moms og 210.515 kr. i skat. T forklarede at han ikke har været selvstændig vognmand, men var ansat i selskabet og fik udbetalt løn hver måned. Han tjekkede ikke op, om der var indeholdt A-skat. Efterfølgende fandt T ud af, at firmaet ikke gav ham løn, men afregnede ham, som de gjorde til deres vognmænd. De udstedte fakturaer. Lønnen svingede afhængig af, hvor mange timer T havde. Han fik både timeløn og akkord. T tjekkede aldrig sine årsopgørelser fra SKAT, så han bemærkede ikke, at der var to år, hvor han ikke havde nogen indtægt overhovedet. Han havde ikke haft noget med de falske fakturaer at gøre, men var klar over, at der er et større problem i transportbranchen med falske fakturaer. Byretten fandt T skyldig i skatte- og momssvig. Retten fandt det ubestridt, at fakturaerne var falske. T havde en interesse i at blive honoreret i henhold til de falske fakturaer, idet han så kunne begå moms- og skattesvig. Uanset om der var andre, der måtte være indblandet i udstedelsen af de falske fakturaer, fandt retten, at T havde gjort brug af de omhandlede falske fakturaer til at skuffe i retsforhold. T idømtes 4 måneders fængsel og tillægsbøde på 375.000 kr. Landsretten stadfæstede byretsdommen. |
Journalnr: 13/0233449
Hæftelse for A-skat og AM-bidrag og momsfradragsret
SKAT har anset klageren for at hæfte for manglende afregning af A-skat og AM-bidrag samt for ikke at være berettiget til fradrag for moms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-09-2015
Journalnr: 15/1114858
Lystbåde i momsmæssig henseende
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet salgsmoms for ApS, da et solgt fartøj er anset for en lystbåd og dermed ikke omfattet af fritagelsen i momslovens § 34, stk. 1, nr. 7. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, således at der ikke skal ske forhøjelse af selskabets salgsmoms.
Afsagt: 06-10-2015
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 17-12-2015 dom i C-419/14 WebMindLicenses
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – artikel 2, 24, 43, 250 og 273 – leveringssted for elektronisk leverede tjenesteydelser – kunstig fastlæggelse af dette leveringssted ved hjælp af et arrangement uden økonomisk realitet – misbrug af rettighed – forordning (EU) nr. 904/2010 – Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder – artikel 7, 8, 41, 47, 48, artikel 51, stk. 1, og artikel 52, stk. 1 og 3 – ret til forsvar – ret til kontradiktion – afgiftsmyndighedens anvendelse af beviser, som er tilvejebragt uden den afgiftspligtiges vidende i forbindelse med en sideløbende uafsluttet straffesag – aflytning af telekommunikation og beslaglæggelse af e-mail
Tidligere dokument: C-419/14 WebMindLicenses - DomDen 17-12-2015 indstilling i C-550/14 Envirotec Denmark
Fiskale bestemmelser
Skattelovgivning – merværdiafgift – artikel 198, stk. 2, i direktiv 2006/112/EF – kundens betalingspligt ved levering af guld som råmetal eller som halvforarbejdede produkter – guldbarrer bestående af en sammensmeltning af diverse guldholdige metalgenstande
Tidligere dokument: C-550/14 Envirotec Denmark - DomDen 17-12-2015 indstilling i C-528/14 X
Toldunion
Fælles toldtarif – forordning (EF) nr. 1186/2009 – artikel 3 ff. – fritagelse for importafgifter – personlige ejendele – flytning af det sædvanlige opholdssted fra et tredjeland til Den Europæiske Union – begrebet »sædvanligt opholdssted« – udelukkelse af muligheden for, at der samtidigt kan etableres et sædvanligt opholdssted i et tredjeland og i en EU-medlemsstat – kriterier for fastlæggelse af det sædvanlige opholdssted
Tidligere dokument: C-528/14 X - DomDen 23-12-2015 indstilling i C-40/15 Aspiro
Fiskale bestemmelser
Skatter og afgifter – merværdiafgift – artikel 135, stk. 1, litra a), i direktiv 2006/112/EF – afgiftsfritagelse for forsikringstransaktioner og ydelser udført af forsikringsmæglere og -formidlere i forbindelse med disse transaktioner – forsikringsgivers udlicitering af skadereguleringen
Tidligere dokument: C-40/15 Aspiro - DomDen 23-12-2015 dom i C-250/14 Air France - KLM Hop!-Brit Air
Fiskale bestemmelser
Merværdiafgift – afgiftspligtens indtræden og forfald – luftbefordring – billet, der er blevet købt, men som ikke er blevet brugt – levering af transportydelsen – udstedelse af billetten – tidspunkt for betaling af afgiften
Tidligere dokument: C-250/14 Air France - KLM Hop!-Brit Air - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – sjette momsdirektiv – fritagelser – artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6) – investeringsforeninger – begreb – investering i fast ejendom – forvaltning af investeringsforeninger – begreb – faktisk drift af en fast ejendom
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-595/13 Fiscale Eenheid X - Indstilling1) Artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 91/680/EØF af 16. december 1991, skal fortolkes således, at investeringsselskaber som de i hovedsagen omhandlede selskaber, hvori der er indskudt kapital af flere investorer, som bærer den risiko, der er forbundet med forvaltningen af aktiverne indskudt i disse selskaber med henblik på køb, besiddelse, administration og salg af fast ejendom for at opnå et afkast, der udloddes til samtlige andelshavere i form af en dividendeudbetaling, idet de sidstnævnte også drager fordel af andelens værdistigning, kan anses for »investeringsforeninger« som omhandlet i denne bestemmelse, såfremt den pågældende medlemsstat har underlagt disse selskaber et særligt statsligt tilsyn.
2) Sjette direktivs artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6), skal fortolkes således, at begrebet »forvaltning« i denne bestemmelse ikke omfatter den faktiske drift af en investeringsforenings faste ejendom.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – underposition 9027 10 10 – aerodynamiske ultraviolet-partikelstørrelsesmåleapparater – manuelle partikeltællere
Domstolens dom:
Den kombinerede nomenklatur i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1031/2008 af 19. september 2008, skal fortolkes således, at aerodynamiske ultraviolet-partikelstørrelsesmåleapparater og manuelle partikeltællere som de i hovedsagen omhandlede ikke skal tariferes i underposition 9027 10 10 i KN.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – EF-toldkodeksen – efterfølgende kontrol af angivelserne – princippet om beskyttelse af den berettigede forventning – begrænsning i national ret af omprøvning af resultaterne af en efterfølgende kontrol – mulighed – afgørelse vedrørende den oprindelige efterfølgende kontrol – ukorrekte eller ufuldstændige oplysninger, som ikke var kendt på datoen for afgørelsen
Domstolens dom:
Artikel 78, stk. 3, i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2700/2000 af 16. november 2000, skal fortolkes således, at den er til hinder for en nationale lovgivning såsom den i hovedsagen omhandlede, som begrænser toldmyndighedernes mulighed for at gennemføre en fornyet revision eller efterfølgende kontrol og at drage konsekvenserne heraf ved at fastsætte en ny toldskyld, for så vidt som denne begrænsning vedrører en periode på tre år, regnet fra datoen for den oprindelige toldskylds opståen, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.
Nyhedsbrev til virksomheder
Ukraine - Ikrafttrædelse af associeringsaftale / DCFTA
Information om EU´s forsendelsesordning - alternativ dokumentation for procedurens ophør
Mindskede stempelmærker på røgtobak og cigaretter
Ændring af lov om afgifter på spil
Bekendtgørelse af lov om forskellige forbrugsafgifter
Bilag 8 |
Bilag 9 | Materiale til brug for ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde |
Bilag 10 | Materiale brugt ved ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde den 9. december 2015 |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 | Spm. om, SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde, til skatteministeren |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 | Spm. om, hvordan den nuværende registrering i RUT kan ændres, til skatteministeren |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 4 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-15 fra Dan Automater Struer A/S, til skatteministeren |
Bilag 5 |
Bilag 6 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Bilag 9 |
Spm. 1 | Spm. om de fremsendte ændringsforslag, jf. bilag 7, sendes i ekstern høring, til skatteministeren |
Spm. 2 | Spm. om ændringsforslagene, jf. bilag 7, har provenumæssige konsekvenser, til skatteministeren |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 | Spm. om det er korrekt, at lovforslaget forudsætter gensidighed, til skatteministeren |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 | Henvendelse af 7/12-15 fra Partnerskabet for brint og brændselsceller |
Bilag 7 |
Spm. 5 | Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 25/11-15 fra Thomas Fals, til skatteministeren |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Bilag 3 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Spm. 3 | Spm. om at foretage et regneeksempel for en brugt importeret bil, til skatteministeren |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Bilag 5 |
Bilag 65 |
Spm. 97 |
Spm. 133 |
Spm. 134 |
Spm. 135 |
Spm. S 345 |