Kære læser !
Det er godtnok lidt vanskeligt at skrive her til formiddag - for på den ene måde har jeg, som simpel redaktør af et nyhedsbrev om moms, told og afgifter, da intet interessant at kommentere med i forhold til gårsdagens og nattens hændelser i København - på den anden side, så synes jeg egentligt, at moms er temmeligt uinteressant i dag.
Men jeg tror på, at den bedste reaktion på ovenstående er at gøre som man plejer - og det er for mig, at sende MomsMail til vores læsere. Så det gør jeg.
Ugens løb har budt på et par nye styresignaler om opgørelsen af momsfradragsretten i finansielle virksomheder, et bindende svar om spildevandsafgift og en stak afgørelser. Derudover indeholder MomsMail - som sædvanligt - en del artikler og bilag af forskellig art.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Moms ved udlejning af arbejdskraft
Nyhedsbrev - Godtgørelse af afgifter på el, brændsler og vand
Kantineordninger 2015
EU-Kommissionen åbner statsstøttesag mod Danmark
Udlæg efter regning
Trade Policy Review: Brunei Darussalam
US files dispute against China over alleged export-contingent subsidies to enterprises
WTO issues panel reports on China’s anti-dumping duties on steel tubes
Chinese Taipei files dispute against Indonesia over steel import restrictions
Beretning om SKATs systemmodernisering (nr. 5/2014)
Styresignaler
Ændring af retningslinjer for beregning af forsikringsvirksomheders delvise fradragsret efter momslovens § 38, stk. 1 - styresignal
Retningslinjer for beregning af pengeinstitutters og realkreditinstitutters delvise fradragsret efter momslovens § 38, stk. 1 - styresignal
Bindende svar
Afgift på processpildevand
Domme
Ejendomsvurdering - grundværdi - fradrag for forbedringer - forsyningsanlæg
Proces – overskridelse af ankefrist – kundskab om foretagen underretning – realitetsbehandling af klage
Moms - udlejning af fast ejendom - fradrag - ekstraordinær genoptagelse
Øl-, vin- og mineralvandsafgift - indkøb i Tyskland - eget brug
Ikke offentliggjorte kendelser
Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
3 domme
Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteverket, Sverige
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Skatteetaten, Norge
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150209' AND [SkatteraadChanged] <= '20150215') OR ([LSRChanged] >= '20150209' AND [LSRChanged] <= '20150215') OR ([ByretChanged] >= '20150209' AND [ByretChanged] <= '20150215') OR ([LandsretChanged] >= '20150209' AND [LandsretChanged] <= '20150215') OR ([HojesteretChanged] >= '20150209' AND [HojesteretChanged] <= '20150215')) ORDER BY AppelId DESC
BDOMoms ved udlejning af arbejdskraft Skatterådet har i en ny afgørelse fastslået, at udlejning af arbejdskraft altid er en momspligtig aktivitet, og at dette også gælder, selvom de udlejede medarbejdere skal anvendes til en momsfri aktivitet. |
DeloitteEU-Kommissionen åbner statsstøttesag mod Danmark EU mener, at Danmark har administreret fedtafgiften forkert |
DeloitteIfølge seneste praksis så accepterer SKAT nu efter omstændighederne også indscannede eller kopierede udgiftsbilag eller dokumenter, der i øvrigt beviser eller sandsynliggør, at en udgift er afholdt for arbejdsgiveren. |
RigsrevisionenBeretning om SKATs systemmodernisering (nr. 5/2014) Beretningen handler om SKATs systemmodernisering, som blev igangsat i 2004, og som endnu ikke er fuldt idriftsat. Systemmoderniseringen er inddelt i 2 faser med i alt 6 projekter. Fase 1 består af 3 projekter: integrationsplatformen ENS, TastSelv Erhverv og Erhvervsligning. Fase 2 består også af 3 projekter: Digitalt Motor Register (DMR), Skattekontoen og Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI). Formålet med undersøgelsen er at vurdere SKATs styring af alle 6 projekter i systemmoderniseringen. Formålet er desuden at vurdere systemmoderniseringens målopfyldelse og den organisatoriske implementering af EFI, som er det økonomisk væsentligste projekt og det projekt, der er mest forsinket. Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i november 2013. |
Vedrører: Momsloven § 37, stk. 7, og § 38, stk. 1
Retningslinjerne for opgørelsen af delvis fradragsret i forsikringsvirksomheder er ændret og præciseret.
Vedrører: Momsloven § 37, stk. 7, og § 38, stk. 1
Retningslinjerne for opgørelsen af delvis fradragsret i pengeinstitutter og realkreditinsittutter er ændret og præciseret.
Vedrører: Spildevandsafgiftsloven § 1 og § 2, stk. 2. Skatteforvaltningsloven § 21, stk. 3. Bekendtgørelse om måling af spildevand m.v. § 4
Skatterådet bekræfter, at processpildevand (destillat fra inddampningsproces) er omfattet af afgiftspligten efter spildevandsafgiftsloven. Skatterådet afviser i henhold til skatteforvaltningslovens § 21, stk. 3 at give et bindende svar på spørgsmål om tilladelse til opgørelse af afgiftsgrundlaget efter § 4 i bekendtgørelse om måling af spildevand m.v.
Vedrører: Vurderingsloven § 17 (dagældende)
Sagen angår, om boligselskabet var berettiget til fradrag i henhold til dagældende § 17 i vurderingsloven for udgifter til anlæg af kloak-, varme- og vandforsyning på en grund på ca. 4.000 m 2 .
Retten fandt, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte Landsskatterettens vurdering af, at anlægget ikke kan betragtes som hovedanlæg, der forøger grundens værdi i ubebygget stand, og at der derfor ikke kunne indrømmes fradrag. Retten henviste til, at anlægget var etableret i forbindelse med byggeriet på ejendommen, og at ledningerne efter deres placering, sammenholdt med byggeriets placering og udformning, fremstod som tæt knyttet til byggeriet.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 42, stk. 3 (dagældende) og § 46 (dagældende)
Landsskatterettens afgivelse til postbesørgelse af et brev, der indeholdt en fristmeddelelse, kunne ikke i sig selv udgøre fornødent bevis for, at brevet var kommet frem. Da klageren, der ikke havde overholdt fristen, nægtede at have modtaget brevet, var Landsskatterettens afvisning af klagesagen uberettiget. Landsskatteretten burde derfor også have imødekommet klagerens genoptagelsesanmodning.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 8 og § 37, stk. 1. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 2
Sagsøgeren havde i 2007 og 2008 fradraget indgående moms af udgifter til etablering og drift af depotrum, som efterfølgende blev udlejet momsfrit, hvilket SKAT først opdagede ved en kontrol af selskabets regnskab i september 2011.
Retten fandt, at da udlejning af depotrum er en momsfritaget aktivitet i medfør af momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, så havde sagsøgeren ikke været berettiget til at foretage fradrag for moms som sket i 2007 og 2008. Retten fandt herudover at det måtte anses for groft uagtsomt, at momsen var fratrukket, hvorfor SKAT havde været berettiget til at ændre momsangivelserne efter udløbet af den ordinære frist, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Det forhold, at sagsøgeren havde overladt regnskabsarbejdet til sin revisor, der på sagsøgerens vegne havde foretaget de angivne fradrag, fandt retten ikke kunne føre til en anden vurdering.
Vedrører: Øl- og vinafgiftsloven § 1, stk. 1, § 3, stk. 1, § 4 og § 11, stk. 2. Mineralvandsafgiftsloven § 1, stk. 1, § 10.a, stk. 1 og § 11, stk. 1. Toldloven § 83, stk. 1. Direktiv 2008/118/EF artikel 32, stk. 3
Sagen handlede om, hvorvidt SKAT med rette havde opkrævet punktafgifter af en mængde øl, vin og mineralvand fra Tyskland, som den afgiftspligtige havde indført fra Tyskland.
Endvidere handlede sagen om, hvorvidt der er hjemmel til at opkræve depositum for afgift og bøde.
Den afgiftspligtige gjorde gældende, at en del af varerne ikke tilhørte ham, og at de øvrige varer var indført til eget brug.
Under henvisning til, at der var tale om usædvanlig stor mængde drikkevarer, at den afgiftspligtige tidligere havde fået en indskærpelse i forbindelse med indførelse af drikkevarer, sammenholdt med de afgivne forklaringer om de afholdte fester, fandt retten ikke, at den afgiftspligtige havde ført bevis for, at de punktafgiftspligtige varer var helt eller delvist til eget brug.
Endvidere fandt retten, at der efter toldlovens § 83, stk. 1, er hjemmel til at opkræve depositum for afgift og bøde.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Journalnr: 13/0169047
Toldgodtgørelse
SKAT har ikke imødekommet en anmodning om godtgørelse af told efter EF-Toldkodeksens artikel 236 og importmoms efter momslovens § 45, stk. 6, vedrørende en efteropkrævning af told og importmoms som følge af, at der er konstateret en manko mellem den angivne bruttovægt på en forsendelsesangivelse opstartet af selskabet i Danmark og bruttovægten på de varer, der er blevet frembudt for bestemmelsestoldstedet i Holland. Landsskatteretten imødekommer anmodningen.
Afsagt: 21-11-2014
Journalnr: 13/0165464
Forhøjelse af salgsmoms
Klagen vedrører forhøjelse af salgsmoms. Mangelfuld dokumentation. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-11-2014
Journalnr: 13/0225688
Ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet selskabets anmodning om ekstraordinær genoptagelse af spildevandsafgiftstilsvaret, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-12-2014
Journalnr: 13/3977671
Ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet selskabets anmodning om ekstraordinær genoptagelse af spildevandsafgiftstilsvaret, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-12-2014
Journalnr: 13/3980379
Ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet selskabets anmodning om ekstraordinær genoptagelse af spildevandsafgiftstilsvaret, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-12-2014
Journalnr: 13/0171007
Forældelse af gæld
SKAT har ikke anset klagerens gæld til Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Miljø for forældet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-11-2014
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 26-02-2015 dom i C-144/13 VDP Dental Laboratory X Nobel Biocare
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 17, stk. 1 og 2, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, og af artikel 140, litra a) og b), og artikel 143, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fradrag for indgående moms – national lovgivning, hvorefter ikke blot tandlægers og tandteknikeres levering af tandproteser, men alle leveringer af tandproteser indtil den 1. januar 2008 og i strid med sjette direktivs bestemmelser var fritaget for moms – manglende ret til fradrag for indgående moms i henhold til den nationale lovgivning – afgiftspligtig, der har fradragsret, idet han hverken er tandlæge eller tandtekniker – fritagelser
Tidligere dokument: C-144/13 VDP Dental Laboratory og Staatssecretaris van Financiën - Ny sagDen 04-03-2015 dom i C-547/13 Oliver Medical
Toldunion
Præjudiciel – Administratīvā rajona tiesa (Letland) – fortolkning af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif, med senere ændringer, samt af Kommissionens forordning (EF) nr. 119/2008 af 7. februar 2008 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur – laserapparater og ultralydsapparater samt deres komponenter og tilbehør – tarifering i pos. 9018 (medicinske instrumenter og apparater) og 9019 (apparater til mekanoterapi mv.) eller i pos. 8543 (ikke-medicinske elektriske maskiner og apparater) – kriterier for tarifering
Tidligere dokument: C-547/13 Oliver Medical - DomDen 05-03-2015 dom i C-175/14 Prankl
Fiskale bestemmelser
Om artikel 7, stk. 1 og 2, og artikel 9, stk. 1, i Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed i den affattelse, der følger af Rådets direktiv 92/108/EØF af 14. december 1992 , fortolkes således, at de er til hinder for nationale bestemmelser, hvorefter der også i transitmedlemsstaten skal betales punktafgifter (tobaksafgift) på punktafgiftspligtige varer (cigaretter), som er overgået til forbrug i en (første) medlemsstat, og uden anvendelse af et ledsagedokument som omhandlet i direktivets artikel 7, stk. 4, er blevet transporteret ad landevej igennem en eller flere andre medlemsstater (transitmedlemsstater) til en anden medlemsstat (bestemmelsesmedlemsstaten) med henblik på dér at blive solgt
Tidligere dokument: C-175/14 Prankl - Ny sagDen 05-03-2015 dom i C-479/13 Kommissionen mod Frankrig
Fiskale bestemmelser
Traktatbrudssøgsmål – tilsidesættelse af artikel 96 og 98 i og bilag II og III til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem og bestemmelserne i Rådets forordning (EU) nr. 282/2011 af 15. marts 2011 om foranstaltninger til gennemførelse af momsdirektivet – anvendelse af en reduceret momssats for digitale bøger eller e-bøger
Tidligere dokument: C-479/13 Kommissionen mod Frankrig - Ny sagDen 05-03-2015 dom i C-502/13 Kommissionen mod Luxembourg
Fiskale bestemmelser
Traktatbrudssøgsmål – tilsidesættelse af artikel 96-99, 110 og 114 i samt bilag II og III til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem og bestemmelserne i Rådets forordning (EU) nr. 282/2011 af 15. marts 2011 om foranstaltninger til gennemførelse af momsdirektivet – anvendelse af en »stærkt reduceret« momssats på 3% for digitale bøger eller e-bøger
Tidligere dokument: C-502/13 Kommissionen mod Luxembourg - Ny sagDen 05-03-2015 indstilling i C-526/13 Fast Bunkering Klaipeda
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Mokestinių ginčų komisija prie Lietuvos Respublikos vyriausybės (Litauen) – fortolkning af artikel 148, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fritagelse for leveringer af varer til forsyninger til fartøjer, som anvendes til sejlads i rum sø – anvendelse af denne fritagelse på leveringer til mellemmænd, der handler i eget navn – varernes endelige anvendelse behørigt fastslået inden leveringen – indlevering af beviser for denne anvendelse til afgiftsmyndighederne inden leveringen
Tidligere dokument: C-526/13 Fast Bunkering Klaipeda - DomDen 05-03-2015 dom i C-553/13 Statoil Fuel & Retail
Fiskale bestemmelser
Om finansieringen af driften af den offentlige transport i en lokal myndigheds område betragtes som særligt formål i den forstand, hvori dette udtryk er anvendt i artikel 1, stk. 2, i Rådet for Den Europæiske Unions direktiv 2008/118/EF, såfremt den lokale myndighed har pligt til at varetage og finansiere en sådan opgave mm.
Tidligere dokument: C-553/13 Statoil Fuel & Retail - Ny sagDen 05-03-2015 dom i C-178/14 Vario Tek
Toldunion
Om tarifering af videokameraer.
Tidligere dokument: C-178/14 Vario Tek - Ny sagDen 12-03-2015 dom i C-594/13 «go fair» Zeitarbeit
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Bundesfinanzhof (Tyskland) – fortolkning af artikel 132, stk. 1, litra g), og artikel 134, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse – levering af ydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring, som præsteres af offentligretlige organer eller af andre organer, der er anerkendt som foretagender af almennyttig karakter – en national medlemsstats lovgivning, der udelukker statsprøvede plejearbejdere, der levere deres ydelser ad anden vej
Tidligere dokument: C-594/13 «go fair» Zeitarbeit - DomDen 12-03-2015 dom i T-249/12 Vestel Iberia mod Kommissionen
Toldunion
Annullation af Kommissionens afgørelse K(2010) 22 endelig af 18. januar 2010, hvorved de spanske myndigheder blev meddelt, at det var begrundet at foretage en efterfølgende bogføring af importafgifter, og at afgiftsfritagelsen for disse afgifter ikke var begrundet i en bestemt sag vedrørende importen af farvefjernsynsmodtagere fra Tyrkiet (sag REM 02/08)
Den 12-03-2015 dom i T-269/12 Makro autoservicio mayorista mod Kommissionen
Toldunion
Annullation af Kommissionens afgørelse K(2010) 22 endelig af 18. januar 2010, hvorved de spanske myndigheder blev meddelt, at det var begrundet at foretage en efterfølgende bogføring af importafgifter, og at afgiftsfritagelsen for disse afgifter ikke var begrundet i en bestemt sag vedrørende importen af farvefjernsynsmodtagere fra Tyrkiet (sag REM 02/08)
Er Rådets forordning (EF) nr. 1472/2006 ugyldig, for så vidt som den vedrører [C], Vietnam, og [F], Folkerepublikken Kina, idet Kommissionen i strid med artikel 2, stk. 7, litra b), og artikel 9, stk. 5, i Rådets forordning (EF) nr. 384/96 (herefter grundforordningen) ikke undersøgte de førnævnte producenters anmodninger om markedsøkonomisk behandling eller om individuel behandling? Er Rådets forordning (EF) nr. 1472/2006 ugyldig, for så vidt som den vedrører de i spørgsmål 1 nævnte pro... |
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 3, stk. 3, i Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed og artikel 1, stk. 3, litra a), i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF – smøreolie – olier, der anvendes til andet end brændsel til opvarmning eller motorbrændstof – punktafgiftspligt – harmoniserede punktafgifter på forbrug af energiprodukter
Domstolens dom:
Artikel 3, stk. 3, i Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed og artikel 1, stk. 3, i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12 skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for, at varer, der ikke henhører under anvendelsesområdet for disse direktiver, såsom smøreolier, der anvendes til andet end motorbrændstof og brændsel til opvarmning, pålægges en afgift reguleret ved bestemmelser, som er identiske med bestemmelserne for ordningen med den harmoniserede punktafgift som omhandlet i de pågældende direktiver, når den omstændighed, at disse varer pålægges denne afgift, ikke medfører formaliteter i forbindelse med grænsepassage inden for rammerne af samhandelen mellem medlemsstater.
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Supremo Tribunal Administrativo (Portugal) – fortolkning af Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag og af Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fradrag for indgående moms – transaktioner, der udgør misbrug – gældende national lovgivning, der foreskriver en obligatorisk forudgående procedure, der skal sikre den afgiftspligtige persons ret til forsvar inden for misbrug på afgiftsområdet – udeladelse af at anvende denne procedure på momsområdet, hvis skattemyndighederne mistænker, at der foreligger misbrug fra den afgiftspligtige persons side
Domstolens dom:
Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at det ikke er til hinder for en forudgående og obligatorisk anvendelse af en national, administrativ procedure som den, der er fastsat i artikel 63 i Código de Procedimento e de Processo Tributário, i et tilfælde, hvor skattemyndigheden har mistanke om, at der foreligger misbrug.
The excise duty rates applicable in the EU as at 1st January 2015 are available online
Parlamentet opretter et særligt Udvalg om Afgørelser i Skattespørgsmål
Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.
Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.
Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.
Nyhedsbrev til virksomheder
Niveaulister til værdisættelse af motorkøretøjer - Februar 2015
Nye tariferingsforordninger og ændringer af tidligere
Toldkurser (valutakurser)
Valutakurser (toldkurser) 1. februar - 28. februar 2015 - 5% udsving (BRL)
Bilag 7 |
Spm. 466 |
Spm. 478 |
Spm. S 700 |