Kære læser !
Kalenderen siger forår og planterne spirer (snart). Jeg læste for nyligt en bog af Helen Russell, The Year of Living Danishly, som nogle måske har set omtalt i medierne. Faktisk anbefalelsesværdig læsning (hvis nogle skulle være interesserede i at læse andet end fagstof). Noget af det jeg bed mærke i, var hendes beskrivelse af vi danskeres håndtering af den mørke, kolde og klamme tid (min formulering). Vi lukker os inde i vores små huler og lader verden passere forbi - hygger os - indtil vi igen kan komme ud og få luft og sol - masser af sol og D-vitaminer vel at mærke.
"Hvad hulen har det med moms og afgifter at gøre?", tænker du måske. Intet som helst! Jeg har bare behov for at udtrykke mit gode humør her en regnvåd og blæsende søndag. Foråret står for døren, og det er faktisk et meget godt lille land vi bor i - og hvis ikke vi havde vinter, så ville vi heller ikke nyde foråret så meget...tror jeg.
Men tilbage til det, det her lille nyhedsbrev handler om. Vi har igen haft en uge med en masse nyheder: artikler, afgørelser (både offentliggjorte og ikke offentliggjorte) og sidst men ikke mindst er lovforslaget om udvidelsen af området for omvendt betalingspligt blevet fremsat i denne uge.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Nemme løsninger
Det vil SKAT kigge på i 2015
Moms - salg af ombyggede ejendomme
SKAT's indsatsplan for 2015
Opdatering: Finansielle virksomheders delvise momsfradragsprocent
Moms og lønsumsafgift i pengeinstitutter
Ændring af momsloven
The Confiscation by Equivalent in Customs Matters in Belgium
Herding Smart Cats: Applying Export Controls on Intangible Transfers of Technology in UK Universities
Can a Gender-Sensitive Approach to WTO Regulation Enhance Women?s Contribution to the Global Economy?
The WTO Legality of the Withdrawal of Tariff Preferences Based on Human Rights Violations: The Case of the EU GSP in Cambodia
Public comments received on discussion drafts of two new elements of the OECD International VAT/GST Guidelines
Hvordan er det nu reglerne er?
DDG Yi awards WTO Chair to Istanbul Bilgi University
Parliamentarians echo Azevêdo call for prompt ratification of Trade Facilitation Agreement
SKATs fokus i 2015
SKAT-meddelelser
Spontan udveksling af oplysninger om bindende svar mv. inden for EU (direkte skatter)
Moms - styresignal SKM2015.120.SKAT - ekstraordinær genoptagelse
Moms - styresignal SKM2015.119.SKAT - ekstraordinær genoptagelse
Udkast til styresignal
Præcisering af SKATs krav til indretning af campingbiler (autocampere) indregistreret efter reglerne om 60 pct. registreringsafgift - styresignal
Bindende svar
Afgiftspligt efter mineralolieafgiftsloven, NOx-afgiftsloven og CO2-afgiftsloven for lightere og refillere, men ikke efter svovlafgiftsloven. Under hensyn til SKATs tavshedspligt offentliggøres det bindende svar i redigeret udgave.
Moms - ombygning af fast ejendom - værdi af ombygningsarbejde
Kendelser
Salg til 0-sats af brugte biler
Anmodning om ekstraordinær genoptagelse af spildevandsafgiftsansættelse
Ikke offentliggjorte kendelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 10
1 dom
Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteverket, Sverige
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
Toll, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Skatteetaten, Norge
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150223' AND [SkatteraadChanged] <= '20150301') OR ([LSRChanged] >= '20150223' AND [LSRChanged] <= '20150301') OR ([ByretChanged] >= '20150223' AND [ByretChanged] <= '20150301') OR ([LandsretChanged] >= '20150223' AND [LandsretChanged] <= '20150301') OR ([HojesteretChanged] >= '20150223' AND [HojesteretChanged] <= '20150301')) ORDER BY AppelId DESC
BDOTilbage i maj 2014 lancerede regeringen en plan, der skal reducere den tid, enkeltmandsvirksomheder bruger på bogføring. Et system, hvor der automatisk skal ske en overførsel af købs- og salgsposteringer på virksomhedens bankkonto til et regnskabssystem med en standardkontoplan, og som sørger for betaling af moms og skat. Systemet skulle være fuldt operationelt i slutningen af 2016. |
BDOSKAT har offentliggjort sin ”Aktivitetsplan 2015”, der er et katalog over de projekter, som de – ved siden af det løbende kontrolarbejde – vil bruge kræfter på. Kataloget rummer både nyheder og gamle travere. |
BeierholmMoms - salg af ombyggede ejendomme Nedrivningsudgifter skal medregnes ved beregning af, om 25%-kriteriet er overskredet. Projekteringsomkostninger, herunder udgifter til arkitekter, ingeniører og andre rådgivere skal derimod ikke medregnes. |
BeierholmFokus på forbehold, supplerende oplysninger og ulovlige ”kapitalejerlån”. |
DeloitteOpdatering: Finansielle virksomheders delvise momsfradragsprocent Ny frist på 6 måneder for genoptagelse |
DeloitteMoms og lønsumsafgift i pengeinstitutter Har virksomheden den rigtige strategi og optimale processer for håndtering af moms og lønsumsafgift? |
FSR - danske revisorerFSR forstår, at hensigten med forslaget er, at indenlandsk salg af gas og elektricitet skal være underlagt omvendt betalingspligt, når salget sker til en afgiftspligtig videreforhandler. Herudover skal alle B2B salg af gas- og elcertifikater være omfattet. FSR er generelt tvivlende over for, om omvendt betalingspligt reelt imødegår den strukturerede form for svig/svindel, som reglerne tager sigte på at imødegå. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår begrebet ”videreforhandler” ikke klart, hvorfor det bør afgrænses yderligere, herunder i forhold til udlejningsvirksomheder. Ligeledes bør definitionen af gas defineres klare, evt. under henvisning til definitionen i momslovens §14, stk. 1 nr. 6. Ydermere finder FSR, det unødvendigt bebyrdende for sælgere af el og gas, at de skal vurdere, hvorvidt en køber er en videreforhandler eller ej, da sælger ikke nødvendigvis har den fornødne indsigt til at vurdere dette. FSR foreslår, at man i stedet søger inspiration i Tysklands regler, hvor videreforhandlerne skal godkendes af skattemyndighederne. FSR foreslår derfor, at SKAT udarbejder en offentligt tilgængelig liste, hvorpå godkendte videreforhandlere fremgår. Det fremgår af bemærkningerne, at SKAT vil udarbejde og offentliggøre en liste over de omfattede certifikater. FSR støtter denne fremgangsmåde. FSR skal dog bemærke, at den omvendte betalingspligt ved salg af certifikater til alle afgiftspligtige medfører en stor administrativ byrde, da køber af certifikaterne kan være alt fra de største danske virksomheder til små lokale butikker. Det er FSRs opfattelse, at de mindre virksomheder ikke har fornødent indsigt til at håndtere denne administrative byrde, og deres transaktioner ikke udgør den store risiko for svig, hvorfor FSR forslår, at der for salg af certifikater indføres en beløbsgrænse, hvor salg af certifikater under denne grænse ikke er omfattet af den omvendte betalingspligt.... |
Global Trade and Customs JournalThe Confiscation by Equivalent in Customs Matters in Belgium Belgian customs law authorizes severe penalties for violations. One of the penalties is confiscation. If the goods at issue cannot be returned for confiscation, the judge can order payment of the value of the goods. In a recent judgment, the Supreme Court confirmed the legality of what is known as 'confiscation by equivalent', much to the dismay of scholars. Although not intended as a scholarly treatment, the issue is timely, interesting and important to customs practitioners. |
Global Trade and Customs JournalTrade controls on software and technology are essential to controls on sensitive goods. But deciding whether the transfer of a particular piece of 'know how' is subject to controls is challenging, particularly when it might be made simply in an email or even, in some cases, face-to-face conversation. These challenges are compounded by decentralized structures, competition for research funds and strong traditions of academic freedom in UK universities. Few of the top twenty-four research universities in the UK have a formal export controls policy in place, underlining the need for renewed efforts1 to develop more, and more practical, guidance for the universities. This article looks at the controls which apply to intangible transfers of technology by UK universities and the challenges in implementing them, and suggests some approaches to achieve compliance in a practical, proportionate way. |
Global Trade and Customs JournalThe World Trade Organization (WTO) is the leading global regulating authority with regard to international trade in goods and services. Through a network of multilateral agreements concluded by more than 150 countries, it determines rules and disciplines affecting the entire global trade arena. Since its establishment, the WTO exercises an allegedly 'neutral' regulation policy, indifferent to gender, justified on grounds of desired equality. However, this 'neutral' regulation is criticized for pragmatically causing gender discrimination in certain cases, reinforcing it in others. In recent years, the global economic implications and cost of this policy are widely recognized. This article explores ways to bridge the gap between the two conflicting approaches, to enhance women's access to international trade and their contribution to the global economy. |
Global Trade and Customs JournalThis article provides a legal analysis of the World Trade Organization (WTO) legality of the withdrawal of tariff preferences to Least Developed Countries (LDCs) based on human rights violations under the EU Generalized System of Preferences (GSP) Regulation. In particular, this article focuses in the alleged violations of human rights taking place in the sugar industry in Cambodia; sugar that is then almost fully exported to the EU under a preferential tariff scheme for LDCs ('Everything But Arms' scheme). The EU GSP Regulation has its own withdrawal mechanism under which tariff preferences can be withdrawn based on human rights violations. WTO law, however, and in particular the Enabling Clause, is silent on this matter. The article concludes that under WTO law tariff preferences can indeed be withdrawn based on human rights violations, and that the EU GSP Regulation would comply with the requirements for this withdrawal. |
OECDOn 18 December 2014, the OECD invited comments from interested parties on discussion drafts of two new elements of the OECD International VAT/GST Guidelines. These discussion drafts related to (i) the place of taxation of business-to-consumer supplies of services and intangibles (B2C Guidelines) and (ii) provisions to support the application of the Guidelines in practice (Supporting provisions) |
RSM plusSKATs kontrolplan for 2015 er nu offentliggjort, og fortæller hvad og hvordan SKAT vil kontrollere i løbet i 2015. Læs informationen her. |
TimeTaxHvordan er det nu reglerne er? De fleste virksomheder betaler energiafgifter, da de forbruger elektricitet og brændsler. Disse afgifter kan nogle gange fradrages. I dette tema er der fokuseret på elafgiften, da det er en afgift vi oplever ofte skaber vanskeligheder. |
Vedrører: Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF, jf. artikel 9-10. Lov nr. 118 af 7. februar 2012 om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltn
EU-medlemslandene har indgået en samarbejdsaftale om spontan udveksling af oplysninger om bindende svar mv. med et grænseoverskridende element samt om ensidige APA'er (unilateral advance transfer pricing agreement) inden for EU.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1 og 2
SKAT præciserer under henvisning til styresignal SKM2015.120.SKAT , at der indrømmes ekstraordinær genoptagelse til de virksomheder, der vil bruge de nye regler i momslovens § 37, stk. 7, for kalenderåret 2012 i sin helhed.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1 og 2
SKAT præciserer under henvisning til styresignal SKM2015.119.SKAT , at der indrømmes ekstraordinær genoptagelse til de virksomheder, der vil bruge de nye regler i momslovens § 37, stk. 7, for kalenderåret 2012 i sin helhed.
Højesterets dom i SKM2014.728.HR, har vist et behov for en uddybning og præcisering af hvilket udstyr, der skal være i en campingbil, der er anmeldt til registrering efter reglerne om 60 % registreringsafgift og første gang er anmeldt til registrering før den 25. april 2007, for at den opfylder kravet om, at den utvivlsomt er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse.
Reglerne og praksis vedr. campingbiler er beskrevet i SKATs vejledninger fra 1999 og frem til den særligt lempeligt registreringsafgift for campingbiler blev ophævet ved lov nr. 541 af 6. juni 2007. Den beskrevne praksis i disse vejledninger finder fortsat anvendelse for campingbiler, der er anmeldt til registrering efter reglerne om 60 % afgift i den dagældende bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 5a, stk. 1, og som første gang er anmeldt til registrering efter den 15. februar 1990 og før den 25. april 2007. Dette styresignal supplerer og uddyber beskrivelsen af praksis.
Vedrører: Mineralolieafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 16. CO2-afgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 9 og 10. NOx-afgiftsloven § 2, stk. 2, og bilag 1, nr. 10. Svovlafgiftsloven § 1, nr. 11.
Skatterådet bekræftede, at en række produkter, som består af et bredt sortiment af lightere og forskellige refillere, er afgiftspligtige efter mineralolieafgiftsloven, NO x -afgiftsloven og CO 2 -afgiftsloven, men ikke efter svovlafgiftsloven. Under hensyn til SKATs tavshedspligt offentliggøres det bindende svar i redigeret udgave. Hjemmel
Lovbekendtgørelse nr. 1118 af 26. september 2014 Lovbekendtgørelse nr. 1072 af 26. august 2013 Lovbekendtgørelse nr. 321 af 4. april 2011 Lovbekendtgørelse nr. 78 af 8. februar 2006
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 9 og § 28, stk. 3. Bekendtgørelsen til momsloven § 58 og § 140, stk. 3. Skatteforvaltningsloven § 21 og § 24
Skatterådet bekræfter, at udgifter til arkitekter, ingeniører og andre rådgivere ikke skal medregnes til værdien af udført 'ombygningsarbejde' på spørgers ejendom, når det skal vurderes om en ombygning er væsentlig efter momsbekendtgørelsen § 58.
Skatterådet bekræfter videre, at udgifter til nedrivning af eksisterende bygningsdele i forbindelse med en ombygning, skal medregnes til værdien, idet det anses som håndværksarbejde mv..
Skatterådet afviser at besvare et spørgsmål vedrørende udlejning af de ombyggede lejligheder, idet dispositionen ikke er præcis nok.
Vedrører: Momsloven § 4 og § 34
Med henvisning til EU-domstolens afgørelse i sag C-273/11, Mecsek Gabona, fandt Landsskatteretten, at en forhandler af brugte biler alene hæftede for salgsmomsen af biler solgt til to tyske virksomheder i de tilfælde, hvor a) køberne havde handlet svigagtigt, b) man ikke havde sikkerhed for, at bilerne faktisk havde forladt Danmark, og c) forhandleren ikke havde været i god tro og truffet rimelige foranstaltninger til imødegåelse af købernes svig. De øvrige biler var herefter med rette solgt til 0-sats i medfør af momslovens § 34, stk. 1, nr. 1.
Vedrører: Dagældende skattestyrelseslov § 35, stk. 1, nr. 8 og § 35 C, stk. 1, nr. 4. Dagældende spildevandsafgiftslov § 7, stk. 1. Skatteforvaltningsloven § 32
Landsskatteretten fandt at det var med rette, at SKAT ikke havde imødekommet en anmodning om ekstraordinær genoptagelse af spildevandsafgiftsansættelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.
SKM2015.158.SANST Afslag på notering af transport/udlæg i overskydende skat | Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 11, § 35 a og § 35 b En klage over SKATs afslag på et selskabs anmodning om notering af udlæg i en persons overskydende skat/moms blev afvist af Skatteankestyrelsen. |
SKM2015.138.BR Udlæg - ur og halskæde - ejerforhold - kammerat | Vedrører: Retsplejeloven § 507 Pantefogeden havde foretaget udlæg i et armbåndsur af mrk. Breitling og en unika halskæde, som skyldner bar. Uret og smykkerne var ved at blive solgt på tvangsauktion, da B gjorde gældende at tingene tilhørte ham. B forklarede under sagen, at effekterne tilhørte ham og at de alene var lånt ud til skyldner, da han selv skulle i byen og var bange for at miste tingene. Uanset B´s nøjagtige beskrivelse af uret og halskæden og hans fremvisning af certifikatet, som havde samme serienummer som uret, og kvittering for halskæden, fandt fogedretten ikke, at B havde løftet bevisbyrden for, at uret og halskæden tilhørte ham og ikke skyldner. SKATs udlæg blev derfor stadfæstet. |
Journalnr: 13/0095739
Elafgiftsgodtgørelse - momsfradragsret, fritidscenter
Klagen skyldes, at SKAT har efteropkrævet i alt 37.354 kr. i elafgift for perioden fra den 1. januar 2011 til den 30. juni 2012 idet SKAT har afgjort, at fritidscentrets opgørelse af fradragsret for den omhandlede elektricitet skal opgøres efter momslovens § 38, stk. 1, i sin helhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-12-2014
Journalnr: 12/0190646
Forhøjelse af momstilsvar - tilsidesættelse af regnskabsgrundlag
Klagen skyldes, at SKAT har tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag og forhøjet momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-12-2014
Journalnr: 14/1046862
Genoptagelse af momstilsvaret - grov uagtsomhed
Klagen skyldes, at SKAT har ændret selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. oktober 2005 til den 30. september 2012, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-12-2014
Journalnr: 12/0209336
Moms af bespisning
Klagen skyldes, at SKAT for perioden 1. oktober 1994 - 30. april 2005 ikke har imødekommet en anmodning , vedrørende tilbagebetaling af 134.328,87 kr. i indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning af forretningsforbindelser og ansatte, i forbindelse med mødebespisning, idet dokumentationskravet ikke er anset for opfyldt, jf. styresignalerne SKM2010.622.SKAT og SKM2011.829.SKAT. Landsskatteretten godkender tilbagebetaling.
Afsagt: 03-12-2014
Journalnr: 13/0117398
Registreringsafgift - udrykningskøretøj
SKAT har opkrævet registreringsafgift, af et køretøj, der er indregistreret som udrykningskøretøj, idet køretøjet er anvendt i strid med registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 3, om afgiftsfritagelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-12-2014
Journalnr: 14/2793536
Registreringsafgift - udrykningskøretøj
SKAT har opkrævet registreringsafgift, 924.347 kr., af et køretøj, der er indregistreret som udrykningskøretøj, idet køretøjet er anvendt i strid med registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 3, om afgiftsfritagelse. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.
Afsagt: 09-12-2014
Journalnr: 13/0074182
Genoptagelse af skatteansættelsen - VSO
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelse som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Afsagt: 08-12-2014
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 04-03-2015 dom i C-547/13 Oliver Medical
Toldunion
Præjudiciel – Administratīvā rajona tiesa (Letland) – fortolkning af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif, med senere ændringer, samt af Kommissionens forordning (EF) nr. 119/2008 af 7. februar 2008 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur – laserapparater og ultralydsapparater samt deres komponenter og tilbehør – tarifering i pos. 9018 (medicinske instrumenter og apparater) og 9019 (apparater til mekanoterapi mv.) eller i pos. 8543 (ikke-medicinske elektriske maskiner og apparater) – kriterier for tarifering
Tidligere dokument: C-547/13 Oliver Medical - DomDen 05-03-2015 dom i C-175/14 Prankl
Fiskale bestemmelser
Om artikel 7, stk. 1 og 2, og artikel 9, stk. 1, i Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed i den affattelse, der følger af Rådets direktiv 92/108/EØF af 14. december 1992 , fortolkes således, at de er til hinder for nationale bestemmelser, hvorefter der også i transitmedlemsstaten skal betales punktafgifter (tobaksafgift) på punktafgiftspligtige varer (cigaretter), som er overgået til forbrug i en (første) medlemsstat, og uden anvendelse af et ledsagedokument som omhandlet i direktivets artikel 7, stk. 4, er blevet transporteret ad landevej igennem en eller flere andre medlemsstater (transitmedlemsstater) til en anden medlemsstat (bestemmelsesmedlemsstaten) med henblik på dér at blive solgt
Tidligere dokument: C-175/14 Prankl - Ny sagDen 05-03-2015 dom i C-479/13 Kommissionen mod Frankrig
Fiskale bestemmelser
Traktatbrudssøgsmål – tilsidesættelse af artikel 96 og 98 i og bilag II og III til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem og bestemmelserne i Rådets forordning (EU) nr. 282/2011 af 15. marts 2011 om foranstaltninger til gennemførelse af momsdirektivet – anvendelse af en reduceret momssats for digitale bøger eller e-bøger
Tidligere dokument: C-479/13 Kommissionen mod Frankrig - Ny sagDen 05-03-2015 dom i C-502/13 Kommissionen mod Luxembourg
Fiskale bestemmelser
Traktatbrudssøgsmål – tilsidesættelse af artikel 96-99, 110 og 114 i samt bilag II og III til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem og bestemmelserne i Rådets forordning (EU) nr. 282/2011 af 15. marts 2011 om foranstaltninger til gennemførelse af momsdirektivet – anvendelse af en »stærkt reduceret« momssats på 3% for digitale bøger eller e-bøger
Tidligere dokument: C-502/13 Kommissionen mod Luxembourg - Ny sagDen 05-03-2015 indstilling i C-526/13 Fast Bunkering Klaipeda
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Mokestinių ginčų komisija prie Lietuvos Respublikos vyriausybės (Litauen) – fortolkning af artikel 148, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fritagelse for leveringer af varer til forsyninger til fartøjer, som anvendes til sejlads i rum sø – anvendelse af denne fritagelse på leveringer til mellemmænd, der handler i eget navn – varernes endelige anvendelse behørigt fastslået inden leveringen – indlevering af beviser for denne anvendelse til afgiftsmyndighederne inden leveringen
Tidligere dokument: C-526/13 Fast Bunkering Klaipeda - DomDen 05-03-2015 dom i C-553/13 Statoil Fuel & Retail
Fiskale bestemmelser
Om finansieringen af driften af den offentlige transport i en lokal myndigheds område betragtes som særligt formål i den forstand, hvori dette udtryk er anvendt i artikel 1, stk. 2, i Rådet for Den Europæiske Unions direktiv 2008/118/EF, såfremt den lokale myndighed har pligt til at varetage og finansiere en sådan opgave mm.
Tidligere dokument: C-553/13 Statoil Fuel & Retail - Ny sagDen 05-03-2015 dom i C-178/14 Vario Tek
Toldunion
Om tarifering af videokameraer.
Tidligere dokument: C-178/14 Vario Tek - Ny sagDen 12-03-2015 dom i C-594/13 «go fair» Zeitarbeit
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Bundesfinanzhof (Tyskland) – fortolkning af artikel 132, stk. 1, litra g), og artikel 134, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse – levering af ydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring, som præsteres af offentligretlige organer eller af andre organer, der er anerkendt som foretagender af almennyttig karakter – en national medlemsstats lovgivning, der udelukker statsprøvede plejearbejdere, der levere deres ydelser ad anden vej
Tidligere dokument: C-594/13 «go fair» Zeitarbeit - DomDen 12-03-2015 dom i T-249/12 Vestel Iberia mod Kommissionen
Toldunion
Annullation af Kommissionens afgørelse K(2010) 22 endelig af 18. januar 2010, hvorved de spanske myndigheder blev meddelt, at det var begrundet at foretage en efterfølgende bogføring af importafgifter, og at afgiftsfritagelsen for disse afgifter ikke var begrundet i en bestemt sag vedrørende importen af farvefjernsynsmodtagere fra Tyrkiet (sag REM 02/08)
Den 12-03-2015 dom i T-269/12 Makro autoservicio mayorista mod Kommissionen
Toldunion
Annullation af Kommissionens afgørelse K(2010) 22 endelig af 18. januar 2010, hvorved de spanske myndigheder blev meddelt, at det var begrundet at foretage en efterfølgende bogføring af importafgifter, og at afgiftsfritagelsen for disse afgifter ikke var begrundet i en bestemt sag vedrørende importen af farvefjernsynsmodtagere fra Tyrkiet (sag REM 02/08)
Den 26-03-2015 dom i C-499/13 Macikowski
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 9, 193 og artikel 199, stk. 1, litra g), artikel 206, 250 samt 252 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsmæssig neutralitet – afgiftspålæggelse af en levering af en fast ejendom i forbindelse med en tvangsfuldbyrdelsesprocedure – national retsforskrift der forpligter den foged, der gennemfører et sådant salg, at betale moms af en sådan transaktion – betaling af købsprisen til den kompetente ret og nødvendigheden af at sidstnævnte overfører det momsbeløb, der skal betales, til fogeden – fogedens økonomiske og strafferetlige ansvar i tilfælde af manglende betaling af momsen – forskel mellem den lovmæssige frist for en afgiftspligtig persons betaling af momsen og den frist, der er fastsat for en sådan foged – umuligt at fradrage den indgående afgift
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Komornik - Ny sagDen 26-03-2015 dom i C-7/14 P Wünsche Handelsgesellschaft International mod Kommissionen
Toldunion
Appel iværksat til prøvelse af dom afsagt af Retten (Tredje Afdeling) den 12. november 2013 i sag T-147/12, Wünsche Handelsgesellschaft International mod Kommissionen, hvorved Retten frifandt Kommissionen for en påstand om annullation af Kommissionens afgørelse K(2011) 6393 endelig af 16. september 2011, der fastslår, at det i et konkret tilfælde var uberettiget at indrømme en fritagelse for importafgifter – tilsidesættelse af artikel 220, stk. 2, litra b), og artikel 239 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks – utilstrækkelig begrundelse af Rettens dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 17, stk. 1 og 2, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, og af artikel 140, litra a) og b), og artikel 143, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fradrag for indgående moms – national lovgivning, hvorefter ikke blot tandlægers og tandteknikeres levering af tandproteser, men alle leveringer af tandproteser indtil den 1. januar 2008 og i strid med sjette direktivs bestemmelser var fritaget for moms – manglende ret til fradrag for indgående moms i henhold til den nationale lovgivning – afgiftspligtig, der har fradragsret, idet han hverken er tandlæge eller tandtekniker – fritagelser
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-144/13 VDP Dental Laboratory X Nobel Biocare - Indstilling1) Artikel 168 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2007/75/EF af 20. december 2007, skal fortolkes således, at når en fritagelse for merværdiafgift fastsat i national ret er uforenelig med direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2007/75, giver nævnte artikel 168 ikke en afgiftspligtig person mulighed for at drage fordel af denne fritagelse, samtidig med at han kan påberåbe sig en fradragsret.
2) Artikel 140, litra a) og b), samt artikel 143, stk. 1, litra a), i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2007/75, skal fortolkes således, at den fritagelse for merværdiafgift, der følger af bestemmelserne, finder anvendelse på erhvervelser inden for Fællesskabet og endelige indførsler af tandproteser leveret af tandlæger eller tandteknikere, når leverings- eller indførselsmedlemsstaten ikke har gennemført overgangsordningen fastsat i artikel 370 i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2007/75.
3) Artikel 140, litra a) og b), i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2007/75, skal fortolkes således, at fritagelsen for merværdiafgift i denne bestemmelse ligeledes finder anvendelse for erhvervelse inden for Fællesskabet af tandproteser, der stammer fra en medlemsstat, der har gennemført undtagelses- og overgangsordningen i momsdirektivets artikel 370.
Taxation: Energy Union Factsheet
European Semester 2015: Country reports analyse economic policies including taxation
Customs: A public consultation on a review of the cash control Regulation has been launched
Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.
Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.
Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - nye opdelinger
Bekendtgørelse af lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister
Bekendtgørelse om ophævelse af bekendtgørelse om opbevaring af regnskabsmateriale i udlandet
Bilag 6 | Henvendelse af 24/2-15 fra Dansk Magasinpresses Redaktørforening |
Bilag 7 |
Bilag 9 |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/2-15 fra Audio Media A/S, til skatteministeren |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 20 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 34 |
Spm. 35 |
Spm. 36 |
Spm. 37 |
Bilag 1 |
Bilag 2 | Yderligere høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Spm. 421 |
Spm. 423 |
Spm. 425 |
Spm. 427 |
Spm. 428 |
Spm. 429 | MFU spm. om at redegøre for afgifter og beskatning på alkoholfri øl i Danmark, til skatteministeren Svar |
Spm. 430 |
Spm. 432 |
Spm. 453 |
Spm. 499 |
Spm. 502 |
Spm. 503 |
Spm. 504 |
Spm. S 732 |
Spm. S 768 |
Spm. S 769 |
Spm. S 770 |
Spm. S 782 |