Kære læser !
Denne uges MomsMail indeholder bl.a. en række spændende artikler og en dom fra EU-domstolen, der meget vel kan rykke på dansk praksis for afgørelsen af, om der er tale om udlejning af fast ejendom eller om tilrådighedsstillelse af faciliteter.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Nyt om afgifter i 2015
Omkostningsgodtgørelse til advokatudgifter afholdt efter sagens afslutning
Kender du de nye afgiftssatser på energi?
B2C salg på elektroniske ydelser, teleydelser mv.
New Presidents, New Sound and New Confidence?
Compatibility of National Tax Measures with EU Law: The Role of the European Commission in Tax Litigation before the European Court of Justice
Styresignaler vedrørende delvis fradragsret i forsikringsvirksomheder, pengeinstitutter og realkreditinstitutter
Ændring af lov om afgift af elektricitet
Personalegoder 2015
Registration opens for public viewing of oral hearing in “US-COOL” appeal
Chinese Taipei pledges USD 240,000 to support food safety, animal/plant health standards
Azevêdo launches intensive process to agree Doha work programme
Beretning om SKATs systemmodernisering (nr. 5/2014)
Satser og beløbsgrænser 2014/2015
Styresignaler
SKATs behandling af anmeldelser om overtrædelser af skatte- og afgiftslovgivningen, herunder anonyme anmeldelser
Domme
Told - tarifering - set-top bokse
Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
1 dom
Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteverket, Sverige
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Skatteetaten, Norge
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150119' AND [SkatteraadChanged] <= '20150125') OR ([LSRChanged] >= '20150119' AND [LSRChanged] <= '20150125') OR ([ByretChanged] >= '20150119' AND [ByretChanged] <= '20150125') OR ([LandsretChanged] >= '20150119' AND [LandsretChanged] <= '20150125') OR ([HojesteretChanged] >= '20150119' AND [HojesteretChanged] <= '20150125')) ORDER BY AppelId DESC
Dansk RevisionPå afgiftsområdet er der i 2015 sket regulering af satserne på energiafgiftsområdet og ændring i godtgørelsen af energiafgifterne. |
DELACOUROmkostningsgodtgørelse til advokatudgifter afholdt efter sagens afslutning Nye regler om omkostningsgodtgørelse til udgifter til sagkyndige bistand ydet efter, at der er truffet afgørelse i en skatte-/afgiftssag. |
DeloitteKender du de nye afgiftssatser på energi? Lovgivningen om energiafgifter ændres ofte |
DeloitteB2C salg på elektroniske ydelser, teleydelser mv. Slut med at konkurrere på momssatser – tilpas din webshops økonomisystem. |
EC Tax ReviewNew Presidents, New Sound and New Confidence? Authors: Henk van Arendonk, Emeritus Professor of Tax Law at the Erasmus University Rotterdam and chairman of the editorial board of EC Tax Review. |
EC Tax ReviewIn tax as in other areas of law, issues regarding the compatibility with Union law of national legislation and administrative practice may give rise to litigation before the European Court of Justice. That litigation may take the form of infringement proceedings initiated by the European Commission or references for preliminary rulings submitted by national courts. The Commission is systematically a party to tax litigation before the Court, since it submits observations in all preliminary reference cases. This article describes the characteristics of the two procedures and looks at the types of question which arise, referring to issues of interpretation of the Treaty and of secondary law. It explains the approach taken by the Commission and gives examples in relation to both direct and indirect taxation: essentially, the aim of the Commission is to ensure the effective operation of the internal market. |
FSR - danske revisorerAf styresignalet fremgår det, at virksomhederne er forpligtet til, at anvende de nye retningslinjer vedrørende momsloven §37, stk. 7, tilbage til den 1. april 2012. FSR fremhæver i denne sammenhæng, at retningslinjerne først kan kræves anvendt efter styresignalets offentliggørelse og gerne efter udløb af et passende varsel. Ydermere vil den foreslåede dato, pålægge virksomhederne en ikke uvæsentlig byrde, da de skal omgøre tidligere år. FSR opfordre derfor til, at virksomhederne tidligst forpligtes til at anvende retningslinjerne fra den 1. januar 2015. Af styresignalet synes at fremgå flere uklarheder. FSR appellerer derfor til, at der skabes klarhed omkring anvendelsen af de forenklede ordninger og disses indbyrdes rangorden. Ligeledes bør betegnelsen ”aftaler af ydelsen” præciseres, specielt når det vedrører forsikringsvirksomheder. Som FSR forstår SKATs svar til FSRs høringssvar vedrørende 2. udkast af styresignalet, er der ikke tiltænkt nogen ændring eller præcisering af nuværende praksis i afsnittet om internationale regnskabsstandarder og derfor foreslår FSR, at afsnittet udtages af styresignalet, for at undgå misforståelser. |
FSR - danske revisorerÆndring af lov om afgift af elektricitet FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
Revisorgruppen DanmarkSkatte- og momsmæssige udfordringer |
RigsrevisionenBeretning om SKATs systemmodernisering (nr. 5/2014) Beretningen handler om SKATs systemmodernisering, som blev igangsat i 2004, og som endnu ikke er fuldt idriftsat. Systemmoderniseringen er inddelt i 2 faser med i alt 6 projekter. Fase 1 består af 3 projekter: integrationsplatformen ENS, TastSelv Erhverv og Erhvervsligning. Fase 2 består også af 3 projekter: Digitalt Motor Register (DMR), Skattekontoen og Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI). Formålet med undersøgelsen er at vurdere SKATs styring af alle 6 projekter i systemmoderniseringen. Formålet er desuden at vurdere systemmoderniseringens målopfyldelse og den organisatoriske implementering af EFI, som er det økonomisk væsentligste projekt og det projekt, der er mest forsinket. Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i november 2013. |
RSM plusSatser og beløbsgrænser 2014/2015 RSM plus har, som tidligere år, udarbejdet en publikation med årets satser og beløbsgrænser. |
Vedrører: Persondataloven
SKAT præciserer retningslinjerne i forbindelse med anmeldelser, herunder anmeldelser hvor anmelder ønsker at være anonym.
Vedrører: Gennemførselsforordning nr. 620/2011 af 24. juni 2011
Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt set-top bokse anmeldt i perioden 28. januar 2011 til 20. juni 2011 skulle henføres under den dagældende toldtarifposition 8528 71 90 med en toldsats på 14 pct. eller den dagældende position 8528 71 13 med en toldsats på 0 pct.
Retten slog indledningsvist fast, at de importerede set-top bokse var omfattet af beskrivelsen i den kombinerede nomenklatur, position 8528 71 13, såfremt apparaterne havde en indbygget videotuner. Endvidere fastslog retten, at der er fast retspraksis for, at det afgørende kriterium for tarifering af varer normalt vil være varernes objektive karakteristika og egenskaber som beskrevet i den enkelte position i den kombinerede nomenklatur og de supplerende bestemmelser til dennes afsnit og kapitler.
Da de importerede set-top bokse ikke var videotunere eller indeholdt en videotuner, der omsatte højfrekvente fjernsynssignaler til signaler, der kunne anvendes i videooptagere, videogengivere eller monitorer, var der ikke grundlag for at henføre set-top boksene til position 8528 71 og dermed heller ikke position 8528 71 13. Set top-boksene skulle derfor i overensstemmelse med Skatteministeriets påstand henføres til position 8528 71 90 som "andre varer". Retten henviste i denne forbindelse til de forklarende bemærkninger fra 2008 samt den ændring af den kombinerede nomenklatur, der skete ved gennemførelsesforordning af 24. juni 2011, der forudsatte, at set-top bokse til fjernsynsmodtagere med kommunikationsfunktion inden ændringen skulle positioneres som "andre varer".
SKM2015.55.BR Modregning - overskydende skat - rette debitor - underretning til kreditor | Vedrører: Dansk rets almindelige regler om modregning Sagen handlede om, hvorvidt det var berettiget, at SKAT, på vegne af G1.1 A/S, havde foretaget modregning i sagsøgerens krav på tilbagebetaling af overskydende skat med kr. 10.146. Retten lagde efter bevisførelsen til grund, at sagsøgeren var debitor for gælden til G1.1 A/S. Retten lagde det endvidere til grund, at sagsøgeren ikke anmodede om debitorskifte eller gav besked til G1.1 A/S om, at den af sagsøgeren personlig drevne virksomhed - H1X - ikke længere var en personligt drevet virksomhed, men nu blev drevet af H1 ApS, og G1.1 A/S fortsatte med at sende regninger til sagsøgeren personligt. G1.1 A/S anmeldte sit krav mod sagsøgeren i konkursboet efter H1 ApS og modtog dividende af kravet. Sagsøgeren ansøgte efterfølgende om gældssanering, hvoraf det fremgår, at sagsøgeren anerkendte at have G1.1 A/S som kreditor. Retten fandt ikke, at der var sket et debitorskifte, og fandt, at kravets eksistens var tilstrækkelig bevist. Skatteministeriet blev herefter frifundet. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 12-02-2015 dom i C-349/13 Oil Trading Poland
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 3, stk. 3, i Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed og artikel 1, stk. 3, litra a), i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF – smøreolie – olier, der anvendes til andet end brændsel til opvarmning eller motorbrændstof – punktafgiftspligt – harmoniserede punktafgifter på forbrug af energiprodukter
Tidligere dokument: C-349/13 Oil Trading Poland - Ny sagDen 12-02-2015 dom i C-662/13 Surgicare
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Supremo Tribunal Administrativo (Portugal) – fortolkning af Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag og af Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fradrag for indgående moms – transaktioner, der udgør misbrug – gældende national lovgivning, der foreskriver en obligatorisk forudgående procedure, der skal sikre den afgiftspligtige persons ret til forsvar inden for misbrug på afgiftsområdet – udeladelse af at anvende denne procedure på momsområdet, hvis skattemyndighederne mistænker, at der foreligger misbrug fra den afgiftspligtige persons side
Tidligere dokument: C-662/13 Surgicare - DomDen 12-02-2015 dom i C-134/13 Raytek og Fluke Europe
Toldunion
Præjudiciel – First-Tier Tribunal (Tax Chamber) (Det Forenede Kongerige) – fortolkning af Kommissionens forordning (EU) nr. 314/2011 af 30. marts 2011 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur – gyldighed med hensyn til tarifering af termiske infrarøde kameraer
Tidligere dokument: C-134/13 Raytek og Fluke Europe - Ny sag
C-543/14 Ordre des barreaux francophones og germanophone m.fl. | 1. a) Er Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem , hvorefter de ydelser, der leveres af advokater, er undergivet momspligtig, uden at der derved i lyset af retten til juridisk bistand og princippet om den processuelle ligestilling af sagens parter tages hensyn til, om en borger, der ikke er berettiget til retshjælp, er momspligtig eller ikke-momspligtig, forenelig med artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder sammenhol... |
Sagen omhandler:
Sagen vedrører momspligt for tilrådelighedsstillelse af sportsfaciliteter.
Domstolens dom:
Artikel 13, punkt B, litra b), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag skal fortolkes således, at tilrådighedsstillelsen mod vederlag af et fodboldstadion i henhold til en aftale, som forbeholder ejeren visse rettigheder og prærogativer, og hvorefter dennes ydelse af forskellige tjenester, bl.a. vedligeholdelse, rengøring, pasning og sikring af, at faciliteterne lever op til standarderne, svarer til 80% af den aftalte modydelse, i princippet ikke udgør en »udlejning af fast ejendom« i denne bestemmelses forstand. Det tilkommer den forelæggende ret at vurdere dette.
Om indførelse af toldafgifter og restriktive foranstaltninger for import af honning fra tredjelande
Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.
Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.
Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Toldbehandling af varer med oprindelse i Ecuador
SKAT inviterer til informationsmøder for revisorer og rådgivere
Rettelse til toldtariffen - nye opdelinger
Toldkurser (valutakurser)
Bekendtgørelse af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige
Bilag 8 |
Spm. 375 |
Spm. 378 |
Spm. 382 |
Spm. 383 |
Spm. 385 |
Spm. 386 |
Spm. 390 |
Spm. 391 |
Spm. 397 |
Spm. 398 |
Spm. 399 |
Spm. 401 |
Spm. 402 |
Spm. 404 |
Spm. 405 |
Spm. 413 |
Spm. 414 |
Spm. 415 |