Kære læser !
Igen en god lang MomsMail med masser af artikler og afgørelser fra både ind- og udland. Spændende er bl.a. en dom om et kraftvarmeværks beregning af affaldsvarmeafgift, tillægsafgift og CO2-afgift. Så vidt jeg kan se, er dommen endnu ikke blevet offentliggjort af SKAT.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Styresignaler fra SKAT om moms på ejendomme og grunde
Nemmere kantinemoms for virksomheder med ekstern operatør
Reimbursement of litigation costs
Skatteministeriets længe ventede rapport om vandsektorens skatteforhold
Er dit ophavsrettighedsvederlag momsfrit?
Brugte biler er brugte
Nye styresignaler vedrørende moms og fast ejendom
Det bliver nemmere at være momsregistreret i Norge
Biler - skat og moms 2017
Styresignaler
Ny formel til fuldstændig denaturering af alkohol - styresignal
Afgørelser
Spørgsmål vedrørende opgørelse af registreringsafgift ved overflytning af avance.
Bindende svar om hvorvidt drift af spillekasino er lønsumspligtig
Spørgsmål om, hvorvidt der foreligger en leasingvirksomhed, som berettiger forholdsmæssig registreringsafgift
Spørgsmål om, hvorvidt et selskabs aktivitet med befordring af personer kan fritages for moms som personbefordring efter momsloven.
Spørgsmål om, hvorvidt synsprøver udgør et selvstændigt produkt, som er momsfritaget.
Spørgsmål vedrørende den afgiftsmæssige kvalificering af gasforbrug til opvarmning af ovn i forbindelse med produktion af gipsplader
Domme
Fradrag for moms af omkostninger – due-diligence-undersøgelse udarbejdet i forbindelse med aktiesalg – Præjudiciel forelæggelse for EU-Domstolen
Objektiv hæftelse - parallelimport - forskelsbehandling
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
5 nye sager
1 dom
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20170123' AND [SkatteraadChanged] <= '20170129') OR ([LSRChanged] >= '20170123' AND [LSRChanged] <= '20170129') OR ([ByretChanged] >= '20170123' AND [ByretChanged] <= '20170129') OR ([LandsretChanged] >= '20170123' AND [LandsretChanged] <= '20170129') OR ([HojesteretChanged] >= '20170123' AND [HojesteretChanged] <= '20170129')) ORDER BY AppelId DESC
Dato | Angivelse | Periode |
31-01-2017 | A-skat mv. for store virksomheder i 2016 | Januar 2017 |
31-01-2017 | A-skat og AM-bidrag i 2017 | Januar 2017 |
BDOStyresignaler fra SKAT om moms på ejendomme og grunde SKAT har udsendt ikke bare ét, men to nye styresignaler om, hvornår der skal betales moms ved salg af byggegrunde henholdsvis en ny bygning med tilhørende grund. Styresignalerne bringer desværre ikke megen klarhed. |
BDONemmere kantinemoms for virksomheder med ekstern operatør Virksomheder, som lader kantineoperatøren producere maden i virksomhedens køkken, får nu også en forenklet metode til at beregne deres kantinemoms med. Det vil de fleste blive glade for. |
BDOReimbursement of litigation costs A bill recently adopted by the Danish parliament reintroduces reimbursement of litigation costs for companies in cases concerning tax matters. |
DeloitteSkatteministeriets længe ventede rapport om vandsektorens skatteforhold Forligskredsen bag vandsektorforliget vedtog for længe siden, at Skatteministeriet skulle udarbejde en analyse om vandsektorens skatteforhold. |
EYEr dit ophavsrettighedsvederlag momsfrit? En ny dom fra EU-Domstolen er netop blevet offentliggjort, og den bekræfter en gammel dansk retspraksis i, at det rettighedsvederlag, der modtages fra et kollektivt forvaltningsselskab, som står for administrationen af ophavsrettigheder m.v. over for rettighedsbrugere, er momsfrit. |
HortenEjendomsskatterne skal fremover inddrives af kommunerne Fra 2. februar 2017 får kommunerne igen lov til selv at inddrive restancer på ejendomsskatter. Denne opgave har ellers ligget hos SKAT siden 2005 og har i de seneste år givet mange frustrationer til kommunerne. |
PwCEU-Domstolen har netop underkendt en dansk praksis, hvor brugte reservedele fra udtjente køretøjer blev pålagt fuld moms. Den nye praksis betyder, at der kun skal beregnes moms af fortjenstmargen. |
PwCNye styresignaler vedrørende moms og fast ejendom SKAT har udsendt to styresignaler vedrørende moms på salg af fast ejendom efter udlejning samt moms på salg af byggegrunde. Disse styresignaler har været længe ventet, da de forhåbentligt skal være med til at danne et overblik over retningslinjerne for SKATs ellers uklare praksis. |
PwCDet bliver nemmere at være momsregistreret i Norge Fra 1. april 2017 er det ikke længere et krav, at man som dansk ikke-etableret virksomhed skal have en fiskal repræsentant, hvis man har – eller skal have – en momsregistrering i Norge. |
Revisorgruppen DanmarkFå overblik over reglerne! |
Vedrører: Rådets direktiv 92/83/EØF af 19. oktober 1992 om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer, artikel 27, stk. 1, litra a. Spiritusafgiftslovens § 15, stk. 1, nr. 1.
Fra 1. august 2017 ændres formlen for fuldstændig denaturering af alkohol i henhold til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/1867 af 20. oktober 2016 . Styresignalet indeholder overgangsregler vedrørende fuldstændig denatureret alkohol, som er fremstillet eller modtaget inden den 1. august 2017.
Vedrører: Momsloven § 38, stk. 1
Landsskatteretten annullerede ved kendelse af 4. december 2015 to afgørelser, hvor SKAT havde tilbagekaldt afgørelser om yderligere forrentning af beløb, der var tilbagebetalt som følge af SKM 2003.43 LSR. Skatteministeriet besluttede ikke at indbringe kendelsen for domstolene, da sagens udfald beror på en konkret vurdering af, om SKAT havde været berettiget til at tilbagekalde afgørelserne. Landsskatteretten udtaler imidlertid generelt, at den af SKAT ydede forrentning ikke falder uden for rammerne for, hvad SKAT har mulighed for at yde af forrentning i situationer, som den i sagen omhandlede. Efter Skatteministeriets opfattelse var der ikke hjemmel til den udbetalte forrentning for afgiftsperioder forud for den 6. december 1999. Skatteministeriet er således ikke enig i, at den af SKAT ydede forrentning ikke ligger uden for rammerne for den forrentning, SKAT har mulighed for at yde i situationer som den omhandlede.
Vedrører: Dagældende registreringsafgiftslovs § 8, stk. 1
Landsskatteretten fandt, at SKAT ikke havde løftet bevisbyrden for, at der ved selskabets bilhandler var sket overflytning af avance til afgiftsfrit ekstraudstyr eller byttebiler, og SKAT havde således ikke været berettiget til opkrævning af yderligere registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1.
Vedrører: Dagældende lønsumsafgiftslovs § 4, stk. 2, nr. 2. Nugældende lønsumsafgiftslovs § 1, stk. 1, 1. pkt., § 4, stk. 1 og stk. 2, nr. 3. Momslovens § 1, § 4, § 13, stk. 1, nr. 12. § 5 i Lov nr. 386 af 27. maj 2005 om beskatning af søfolk.
Ansatte i et selskab, der drev kasinovirksomhed på et skib med hjemsted her i landet, og som sejlede mellem Danmark og et andet land, fandtes at være omfattet af afgiftspligten efter lønsumsafgiftsloven.
Vedrører: Forvaltningslovens § 7. Registreringsafgiftslovens § 3b, stk. 1, stk. 2 og stk. 3.
Skatteankestyrelsen stadfæstede SKATs afslag på selskabets ansøgning om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift for leasingperioden efter registreringsafgiftslovens § 3b, idet selskabet ikke fandtes at have etableret leasingvirksomhed eller øvrig virksomhed.
Vedrører: Momslovens § 3, stk. 1, § 4 og § 13, stk. 1, nr. 15
Landsskatteretten fandt, at virksomhed med ydelse af en flyvetur i et til jorden med et kabel fastspændt luftskib måtte anses for at være en momspligtig forlystelsesaktivitet og ikke momsfri personbefordring. Landsskatteretten lagde bl.a. vægt på, at der på grund af fastspændingen ikke var tale om transport fra et sted til et andet.
Vedrører: Momslovens § 4, stk. 1 og § 13, stk. 1, nr. 1
En optiker ansøgte om ændring af momstilsvaret med henblik på regulering af den momsmæssige behandling af salg og tilpasning af briller og kontaktlinser, herunder synsprøver, hvor han mente, at der var afregnet for meget moms. Da der ikke forelå fyldestgørende dokumentation herfor, blev anmodning herom ikke imødekommet.
Vedrører: Gasafgiftslovens § 10, stk. 1-2 samt stk. 4-5, § 10 a, § 10 d, stk. 4 og 5. Kuldioxidafgiftsloven, bilag 1.
Landsskatteretten fandt, at et selskabs ovnproces var en mineralogisk proces, og at de anvendte materialer gennem opvarmning i ovnen måtte anses at forandre indre fysisk struktur i henhold til gasafgiftslovens § 10 d, stk. 4, 2. pkt. Selskabet fik herefter medhold i, at godtgørelse af gasafgift ikke skulle nedsættes efter gasafgiftslovens § 10 a.
Vedrører: Momslovens § 37, stk. 1
Landsretten tillod, at der kan stilles spørgsmål til EU-Domstolen vedrørende momsfradrag for udgifter til et påtænkt, men ikke gennemført salg af andele i et datterselskab, som holdingselskabet leverer administrations- og IT-ydelser til.
Som begrundelse herfor anførte landsretten, at det på baggrund af en artikel om momsfradrag i holdingselskaber af Senior VAT Manager Lotte Marianne Blumensaadt og VAT Partner Randi Christiansen, Ernst & Young (RR.2016.02.0020), ikke kan afvises, at der kan være tvivl om fortolkningen af de EU- retlige regler i forhold til spørgsmålet om et holdingselskabs mulighed for at fradrage momsen af udgifter til et påtænkt, men ikke gennemført salg af andele i et datterselskab, som holdingselskabet leverer administrations og IT-ydelser til.
Vedrører: Dagældende registreringsafgiftslovens § 19, stk. 2. EØF Traktaten artikel 28, jf. 90 - dagældende
Et leasingselskab havde ved køb af to luksusbiler parallelimporteret fra Tyskland opnået besparelser på 31 pct. og 42 pct. i forhold til den danske vejledende udsalgspris. De lave priser skyldtes, at sælgeren ved afgiftsberigtigelsen af bilerne havde opgivet en for lav pris til SKAT, hvorfor der ikke var betalt fuld registreringsafgift af bilerne.
Det var for landsretten ubestridt, at køberen havde været i ond tro om den manglende fulde betaling af registreringsafgiften, og at køberen som følge heraf hæfter for den manglende registreringsafgift, jf. den dagældende registreringsafgiftslovs § 19, stk. 2. Spørgsmålet for landsretten var udelukkende, om de danske regler om ejerens hæftelse for registreringen er i strid med EU-retten.
Landsretten fandt med henvisning til EU-domstolspraksis, at registreringsafgift på nye biler er en intern afgift af den i den dagældende artikel 90 TEUF omhandlede karakter, men at bestemmelsens forbud mod diskriminerende interne afgifter ikke kan finde anvendelse, når der ikke eksisterer nogen lignende eller konkurrerende indenlandsk produktion. Landsretten fandt på den baggrund, at de danske bestemmelser om opkrævning af registreringsafgift på fabriksnye biler og de accessoriske bestemmelser om hæftelsen herfor ikke er omfattet af eller i strid med forbuddet mod diskriminerende interne afgifter i den dagældende artikel 90 TEUF.
Landsretten fandt herefter, at forbuddet mod kvantitative indførelsesrestriktioner i den dagældende, artikel 28 TEUF var uden betydning for sagen, idet anvendelsesområderne for artikel 28 og artikel 90 gensidigt udelukker hinanden.
Efter det anførte fandt landsretten, at der ikke var grundlag for præjudiciel forelæggelse af spørgsmål for EU-Domstolen.
Landsretten stadfæstede derfor byrettens dom ( SKM2015.217.BR ).
Fra 1. august 2017 ændres formlen for fuldstændig denaturering af alkohol i henhold til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/1867 af 20. oktober 2016. Styresignalet indeholder overgangsregler vedrørende fuldstændig denatureret alkohol, som er fremstillet eller modtaget inden den 1. august 2017.
Høringssvar:
SKM2017.48.LSR Spørgsmål om forældelse af gæld vedrørende sagsomkostninger. | Vedrører: Inddrivelsesloven § 17. Forældelsesloven § 2, stk. 1, § 3, stk. 1, § 14, stk. 1 og § 30, stk. 1. Danske Lov 5-14-4 Landsskatteretten fandt, at retten havde kompetence til at behandle klage over SKATs afgørelse om at klagerens gæld vedrørende sagsomkostninger til politiet ikke var forældet. Landsskatteretten fandt, at klagerens gæld var forældet, idet SKAT ikke havde udfoldet rimelige bestræbelser for at få kendskab til klagerens opholdssted. |
Vedrører: Inddrivelsesloven § 17. Retsplejeloven § 1013, stk. 1. Straffuldbyrdelsesloven §§ 90-92, § 111, stk. 2 Landsskatteretten fandt, at retten havde kompetence til at behandle en klage over SKATs afgørelse om modregning i klagerens overskydende skat for indkomståret 2015 til dækning af sagsomkostninger til politiet. Det var således Landsskatterettens opfattelse, at straffuldbyrdelseslovens § 111, stk. 2, måtte forstås således, at den ikke afskærer borgerens adgang til at klage over SKATs afgørelse om modregning efter inddrivelseslovens § 17, når der klages over SKATs administration. |
SKM2017.52.ØLR Straf – momssvig – skattesvig – forsøg - tillægsbødeberegning | Vedrører: Momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 2, jf. § 47, stk. 1, 1. pkt. og § 52a, stk. 6, jf. den tidligere § 52, stk. 6. Straffelovens § 289, jf. skattekontrollovens § 16, stk. 3, jf. stk. 1. Skattekontrollovens § 16, stk. 3, jf. stk. 1, jf. straffelovens § 21. T var tiltalt for moms- og skattesvig for 2009-2011. For 2011 dog kun for forsøg på skattesvig. T havde drevet erhvervsmæssig virksomhed i 2009-2011 uden at være momsregistreret. T havde derved unddraget for 496.874 kr. i moms og 553.767 kr. i skat og forsøgt unddraget skat for 2011 på 293.095 kr. T forklarede, at han overordnet set kunne erkende at have overtrådt moms- og skattelovgivningen, men ikke var enig i det beløbsmæssige. I april 2011 kunne han godt gennemskue, at han skyldte i moms. Hans far var død og moren alvorligt syg, så det hele hobede sig op. Han kontaktede derfor SKAT for at få hjælp. Svaret blev ransagningen den 8. november 2011. Byretten fandt T skyldig i forsætlig skatte- og momssvig, men frifandtes for forsøg på skattesvig for 2011. Retten lagde til grund at T havde drevet erhvervsmæssig virksomhed i 2009-2011 uden at være momsregistreret og derved unddraget moms og skat. T idømtes 8 måneders ubetinget fængsel samt en tillægsbøde på 800.000 kr. Landsretten stadfæstede byretsdommen, men ændrede strafudmålingen, så fængselsstraffen blev gjort betinget med vilkår om samfundstjeneste under henvisning til den udvidelse af området for samfundstjeneste, der fandt sted ved lov nr. 152 af 18. februar 2015 og tillægsbøden blev forhøjet til 820.000 kr. |
SKM2017.51.ØLR Straf – registreringsafgift – dokumentfalsk – falsk nummerplade | Vedrører: Registreringsafgiftslovens § 27, stk. 1, nr. 3, jf. stk. 3 Straffelovens § 171, jf. § 71 og bekendtgørelse nr. 1315 af 9. december 2014 (tidligere nr. 20 af 15. januar 2013) om registrering af køretøjer m.v. § 117, stk. 3, jf. § 70, stk. 2 T var tiltalt for overtrædelse af registreringsafgiftsloven og dokumentfalsk. T havde i perioden 12. november 2013 og frem til 30. april 2014 anvendt en varebil med en identitet tilhørende en anden varebil og havde i den forbindelse gjort brug af en falsk nummerplade for at unddrage registreringsafgift. Ved politiets beslaglæggelse af bilen den 30. april 2014 sad der én falsk og én ægte nummerplade på bilen. Han havde derved unddraget for 33.804 kr. i registreringsafgift. T forklarede at bilen var hans, og at han ikke havde betalt registreringsafgift. Han bestilte to nummerplader fra udlandet på internettet efter at have købt bilen af en mand, og disse nummerplader sad på bilen, ved politiets henvendelse den 30. april 2014. Han kunne dog ikke huske, om han satte begge de via internettet bestilte nummerplader på bilen. Han havde alene ejet bilen en måneds tid forud for den 30. april 2014. Han hentede bilen et par dage før den 30. april 2014. Han ejede ikke bilen på tidspunkterne for pålæggelse af parkeringsafgifterne og han havde alene kørt i den et par gange forud for den 30. april 2014. Byretten fandt T skyldig i svig med registreringsafgift og dokumentfalsk. Retten tillagde blandt andet de løbende pålagte parkeringsafgifter på bilen betydning. Retten fandt det bevist, at T fra den 12. november 2013 og frem til den 30. april 2014 anvendte bilen med i hvert fald én falsk nummerplade. T idømtes 40 dages ubetinget fængsel. Den anså det for en skærpende omstændighed, at den begåede dokumentfalsk var sket med henblik på at undgå betaling af registreringsafgift. Landsretten stadfæstede byretsdommen. Landsretsdommen vedrørte anke af to domme. Den anden vedrørte spirituskørsel. Der blev udmålt en fællesstraf af fængsel i 3 måneder og en tillægsbøde på 18.000 kr. samt frakendelse af førerretten i 10 år. |
SKM2017.45.VLR Straf – skattesvig – momssvig – kildeskat – socialt bedrageri | Vedrører: Skattekontrollovens § 16, stk. 3, jf. stk. 1. og § 13, stk. 1. Arbejdsmarkedsbidragslovens § 18, stk. 2, jf. stk. 1, litra a og b (nuværende opkrævningslovens § 17, stk. 1, nr. 2, jf. stk. 2), jf. straffelovens § 3. Straffelovens § 289, jf. momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. T var tiltalt for svig med hensyn til skat, moms, kildeskat og arbejdsmarkedsbidrag. Endvidere var T tiltalt for socialt bedrageri med hensyn til sygedagpenge, førtidspension og dagpenge, idet han samtidig med at have modtaget ydelserne havde drevet selvstændig virksomhed. T havde for indkomståret 2008 undladt at reagere på en for lav skatteansættelse og for indkomstårene 2009 og 2010 afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med sine selvangivelser, idet han ikke havde selvangivet virksomhedsoverskud på 190.653 kr. (2008), 102.798 kr. (2009) og 159.175 kr. (2010). For perioden 1/1-2008 til 30/9-2010 havde T drevet uregistreret momspligtig virksomhed og udstedt fakturaer med moms uden at angive og afregne momsen til SKAT. For perioden 1/10-2010 - 30/6-2011 havde T angivet 204.879 kr. for lidt i moms. T havde for perioden 1/1-2008 til 31/12-2010 undladt at indeholde og angive A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af lønudbetalinger til ansatte. T havde derved unddraget for 1.303.000 kr. i skat, 301.989 kr. i arbejdsmarkedsbidrag og 1.108.594 kr. i moms. T erkendte sig skyldig med hensyn til skattesvig og at have afgivet urigtige momsangivelser, men påstod frifindelse med hensyn til de øvrige forhold. T nægtede at have drevet registreringspligtig virksomhed uden at være momsregistreret, da han var momsregistreret i den omhandlede periode. Han forklarede at han ikke var arbejdsgiver for de omhandlede personer og derfor ikke var indeholdelsespligtig. Han havde endvidere ret til at udføre bogholderiarbejde i det begrænsede omfang, som han har gjort. Byretten fandt T skyldig i skatte- og momssvig samt socialt bedrageri, men T frifandtes for overtrædelse af kildeskatteloven. T idømtes 1 år og 9 måneders fængsel samt en tillægsbøde på 2.700.000 kr., konfiskation af 18.537 kr. samt skulle betale 77.787,97 kr. til A-kassen. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 01-02-2017 indstilling i C-26/16 Santogal M-Comércio e Reparação de Automóveis
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift (moms) – fritagelser – transaktioner inden for Fællesskabet – levering af nye transportmidler – betingelser for at indrømme fritagelser til sælgeren – køberens bopæl i bestemmelsesmedlemsstaten – midlertidig indregistrering i bestemmelsesmedlemsstaten – risiko for skatte- og afgiftssvig – god tro – sælgers forpligtelse til at udvise omhu
Tidligere dokument: C-26/16 Santogal M-Comércio e Reparação de Automóveis - DomDen 09-02-2017 dom i C-21/16 Euro Tyre
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 131 og 138 – betingelserne for fritagelse for leveringer inden for Fællesskabet – momsinformationsudvekslingssystemet (VIES) – manglende registrering af erhververen – afslag på indrømmelse af fritagelse – lovlighed
Tidligere dokument: C-21/16 Euro Tyre - DomDen 09-02-2017 dom i C-441/15 Madaus
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – pos. 3824 90 97 og 2106 90 92 – en vare i pulverform bestående af calciumkarbonat (95%) og modificeret stivelse (5%)
Tidligere dokument: C-441/15 Madaus - DomDen 15-02-2017 dom i C-592/15 British Film Institute
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift – sjette direktiv 77/388/EØF – artikel 13, punkt A, stk. 1, litra n) – fritagelser til fordel for visse kulturelle tjenesteydelser – ingen direkte virkning – fastlæggelse af, hvilke kulturelle tjenesteydelser der kan fritages – medlemsstaternes skønsmæssige beføjelse
Tidligere dokument: C-592/15 British Film Institute - DomDen 16-02-2017 indstilling i C-36/16 Posnania Investment
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse – skattelovgivning – det fælles merværdiafgiftssystem – afgiftspligtige transaktioner – levering mod vederlag – en afgiftspligtig persons handlinger i denne egenskab – afgiftspligt ved overdragelse af et gode som betaling til udligning af en afgiftsgæld
Tidligere dokument: C-36/16 Posnania Investment - DomDen 16-02-2017 dom i T-191/14 Lubrizol France mod Rådet
Toldunion
Artikel 1 og 4 i Rådets forordning (EU) nr. 1387/2013 af 17. december 2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1344/2011 annulleres, for så vidt som de tilsidesætter sagsøgerens ret til erhvervelse af tre toldsuspensioner i henhold til de tidligere TARIC-koder 2918 2900.80, 3811 2900.10 og 3811 9000.30, under henvisning til, at den indeholder åbenbare retlige og faktiske fejl og blev vedtaget under overtrædelse af væsentlige formforskrifter og sikkerhedskrav.
Den 16-02-2017 dom i C-145/16 Aramex Nederland
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – toldunion og fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – gyldighed – forordning (EU) nr. 301/2012 – pos. 8703 og 8711 – trehjulet køretøj benævnt »Spyder«
Tidligere dokument: C-145/16 Aramex Nederland - DomDen 16-03-2017 dom i C-211/16 Bimotor
Fiskale bestemmelser
Er fællesskabsbestemmelserne om moms (Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17.5.1977, som ændret ved direktiv 2002/38/EF og direktiv 2006/112/EF) til hinder for en national bestemmelse – såsom artikel 34, stk. 1, i lov nr. 388 af 23. december 2000 – hvorefter tilbagebetaling eller modregning af momstilgodehavender for hvert enkelt skatteår ikke er tilladt i deres fulde omfang, men alene op til en fastlagt øvre grænse?
Den 22-03-2017 dom i C-666/15 X og GoPro Coöperatief
Toldunion
Skal Kommissionens forklarende bemærkninger til underposition 8525 80 30 og underpositionerne 8525 80 91 og 8525 80 99 i den kombinerede nomenklatur fortolkes således, at der også er tale om en videosekvens af »en varighed på 30 minutter eller derover«, når videobillederne kan optages i mere end 30 minutter i »video record«-mode, selv om videobillederne lagres i særskilte filer, som hver har en varighed af under 30 minutter, og betragteren under afspilningen særskilt må åbne hver fil med en varighed af under 30 minutter, men det på en pc ved hjælp af en [...]
Er de i artikel 4, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Union [udelades] forankrede principper om effektivitet, loyalt samarbejde og ækvivalens eller noget andet relevant EU-retligt princip under hensyntagen til Domstolens fortolkning i dom af 17. januar 2013 i sag C-224/11, BGZ Leasing, på momsområdet til hinder for nationale bestemmelser eller en national praksis, som gør det umuligt at tilbagebetale for meget betalt afgift, som er opstået som følge af opkrævning af skyldig moms under tils... | |
Er den differentierede afgiftssats for finere bagværk og kager i artikel 41, stk. 2, sammenholdt med pos. 32 i bilag 3 til Ustawa o podatku od towarów i usług (den polske momslov, Dz. U. 2011, nr. 177, pos. 1054 med senere ændringer, herefter »momsloven«) af 11. marts 2004 udelukkende ud fra kriteriet »mindsteholdbarhedsdato« henholdsvis »udløbsdato« i strid med princippet om momsens neutralitet og forbuddet mod forskelig behandling af varer som... | |
Kan en national administrativ fremgangsmåde, hvorefter den omstændighed, at den nuværende administrerende direktør for en juridisk person var administrerende direktør for en anden juridisk person, som har en forfalden afgiftsgæld, i henhold til national lovgivning betragtes som en grund til at pålægge en afgiftsmæssig sikkerhedsstillelse på op til 500 000 EUR, anses for at være i overensstemmelse med formålet i artikel 273 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles mervæ... | |
Skal direktiv 2008/9 og retten til tilbagebetaling af afgiften fortolkes således, at udøvelsen af retten til tilbagebetaling af moms er undergivet to betingelser, som skal være opfyldt kumulativt, og navnlig: i) levering af varer eller tjenesteydelser, og ii) pålæggelse af moms i leverandørens faktura? Kan en afgiftspligtig person, som ikke har fået pålagt moms i en faktura, med andre ord anmode om tilbagebetaling af afgiften? [...] | |
Skal artikel 176, stk. 2, i direktiv 2006/112/ЕF fortolkes således, at den er til hinder for obligatorisk slettelse fra momsregisteret, som beror på en ændring af ZDDS (lov om merværdiafgift) pr. 1. januar 2007, hvorefter den af retten udpegede kurators mulighed for at bestemme, at den juridiske person, som tvinges til opløsning ifølge retsafgørelse, fortsat skal være indført indtil tidspunktet for dennes slettelse fra handelsregisteret i henhold til ZDDS, er bortfaldet, og hvorefter op... |
Sagen omhandler:
EF-toldkodeks – artikel 202, stk. 3 – artikel 212a – toldskyld opstået som følge af ikke-forskriftsmæssig indførsel af varer – debitorbegrebet – medarbejder hos juridisk person ansvarlig for ikke-forskriftsmæssig indførsel af varer – en ansats adfærd og viden tilregnes arbejdsgive
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-679/15 Ultra-Brag - Indstilling1) Artikel 202, stk. 3, første led, Rådets forordning af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 1791/2006 af 20. november 2006, skal fortolkes således, at en juridisk person, hvis ansatte – som ikke er den juridiske persons retlige repræsentant – har givet anledning til den ikke-forskriftsmæssige indførsel af en vare i EU’s toldområde, kan anses for debitor for den toldskyld, der er opstået ved denne indførsel, når denne ansatte har indført de pågældende varer under overholdelse af rammerne for den opgave, som han er blevet betroet af sin arbejdsgiver og under udførelse af de instrukser, der i dette øjemed er givet af en anden af arbejdsgiverens ansatte, som i denne henseende har beføjelse hertil som led i varetagelsen af sine egne opgaver, og således har handlet inden for rammerne af sine beføjelser i arbejdsgiverens navn og for dennes regning.
2) Artikel 212a i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 1791/2006, skal fortolkes således, at der for at fastlægge, om der med hensyn til en arbejdsgiver, som er en juridisk person, foreligger en svigagtig fremgangsmåde eller åbenbar forsømmelighed i denne artikels forstand, skal henvises ikke alene til arbejdsgiveren selv, men ligeledes er grundlag for at tilregne denne arbejdsgiver den adfærd, der udvises af den eller de medarbejdere, som har givet anledning til den ikke-forskriftsmæssige indførsel af varer, samtidig med at de har overholdt rammerne for den opgave, som de er blevet betroet af deres arbejdsgiver, idet de har handlet inden for rammerne af deres respektive beføjelser i arbejdsgiverens navn og for dennes regning.
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Rettelse til Toldtariffen - antidumpingtold
Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 2, nr. 2, i lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om afgift af lønsum m.v., lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af kvælstofoxider, lov om registrering af køretøjer og forskellige andre love (Tilpasning af afgiftslovene til Europa-Kommissionens statsstøttereform, lønsumsafgiftsfritagelse for visse undervisningsaktiviteter, ændring af godtgørelsesbestemmelse for elektricitet leveret fra land til skibe, tekniske justeringer af lov om afgift af kvælstofoxider og ændring af reglerne for registrering og udstedelse af EU-registreringsbevis for blokvogne m.v.)
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Bilag 102 |
Bilag 104 | Henvendelse af 27/1-17 fra Pelle Jandrup, København K vedrørende ulovlig import af slik fra Sverige |
Spm. 188 | Spm. om, hvad provenuet vil være ved at genindføre sodavandsafgiften, til skatteministeren Svar |
Spm. S 562 |
Spm. S 563 |
Spm. S 637 |
Spm. Z |