Kære læser !
Denne uges MomsMail er først og fremmest præget af nyt fra EU, herunder EU-Domstolen, der bl.a. har afsagt en dom om momsfradragsretten for udgifter til blandet anvendte ejendomme.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Husk ansøgning om momskompensation - indsendes senest den 1. juli 2016
Høring af udkast til styresignal vedr. beregning af skadesforsikringsafgift af visse vejhjælpsabonnementer
Nyt fra Energi & Forsyning maj 2016
Styresignaler
EU-Domstolens dom i sag C-595/13, Fiscale Eenheid X ? Forældelse og adgang til at anmode om genoptagelse
Chokoladeafgift - genoptagelse - styresignal
Bindende svar
Offentlige tilskud til erhvervsskole omfattet af momsloven
Moms - Fast Ejendom - Landbrug - Byggegrund - Salg momsfrit efter udlejning
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 24
1 ny sag
2 domme
Nyt fra SKAT
Nye satser
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20160606' AND [SkatteraadChanged] <= '20160612') OR ([LSRChanged] >= '20160606' AND [LSRChanged] <= '20160612') OR ([ByretChanged] >= '20160606' AND [ByretChanged] <= '20160612') OR ([LandsretChanged] >= '20160606' AND [LandsretChanged] <= '20160612') OR ([HojesteretChanged] >= '20160606' AND [HojesteretChanged] <= '20160612')) ORDER BY AppelId DESC
Dato | Angivelse | Periode |
15-06-2016 | Lønsumsafgift i 2016 | Metode 2 (maj 2016) |
BeierholmHusk ansøgning om momskompensation - indsendes senest den 1. juli 2016 Velgørende eller almennyttige foreninger m.fl. skal huske, at ansøgning om momskompensation for 2015 skal indsendes til SKAT senest den 1. juli 2016. |
DLA PiperNyt fra Energi & Forsyning maj 2016 I denne udgave: Vand og Spildevand
Elforsyning
Varmeforsyning
Praksis
|
FSR - danske revisorerFSR – danske revisorer er positive over for en præcisering af, hvordan afgiftsgrundlaget for skadesforsikringsafgiften skal opgøres ved salg af blandede produkter. Det er dog FSRs opfattelse, at de særlige karakteristika for prissætningen af forsikringsdækningen gør det svært at foretage den ønskede fordeling, som foreslået af SKAT. FSR påpeger, at styresignalet gør det vanskeligt for udbyderne af vejhjælpsabonnementer at fastsætte præcis hvilken værdi, der skal danne grundlag for afgiftsberegningen ved sammensatte produkter. FSR påpeger endvidere, at den vanskelige værdiansættelse typisk vil medføre, at værdien af de momspligtige ydelser vil ligge under en normal markedsværdi, og formentlig så lavt, at de momspligtige ydelser kan risikeres at sælges med direkte tab. FSR opfordrer i til at styresignalet udvides med eksempler til illustration af ovennævnte sammenhæng. |
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 11, litra f). Skatteforvaltningsloven § 32 og § 34a, stk. 4.
SKATs udsendelse af styresignal, som følge af EU-Domstolens dom i sag C-595/13, Fiscale Eenheid X, afventer igangværende drøftelser med Finanstilsynet om, hvilken type investeringsinstitutter, som efter dansk ret er underlagt "et særligt statsligt tilsyn, jf. EU-Domstolens krav herom. Styresignalet forventes udsendt i løbet af nogle måneder. Adgang til genoptagelse efter underkendelse af praksis er ikke betinget af, at SKAT har offentliggjort et styresignal om genoptagelse. Muligheden for ekstraordinær genoptagelse er betinget af, at kravet ikke er formueretligt forældet.
Vedrører: Chokoladeafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 1 og 10
Styresignalet ændrer praksis for chokoladeafgift af efterligninger og erstatningsvarer samt fastsætter betingelser for genoptagelse.
Vedrører: Momsloven § 27, stk. 1
Skatterådet kan ikke bekræfte, at undervisningstaxametertilskud, bygningstaxametertilskud, fællestaxametertilskud, færdiggørelsestaxametertilskud, praktikpladstaxametertilskud og pædagogikumtaxametertilskud falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet tilskuddene må anses for vederlag for en leverance, og derfor skal medregnes til Spørgers momsgrundlag, jf. momslovens § 27.
Rådet kan derimod bekræfte, at grundtilskud, praktikpladspræmie, sociale taxametertilskud og momskompensation ikke er vederlag for en leverance, hvorfor tilskuddene falder uden for momslovens anvendelsesområde.
Anmodningen om bindende svar blev modtaget, da praksisændringen, jf. SKM2015.466.SKAT , skulle have virkning fra den 1. januar 2016, og det bindende svar er derfor afgivet under denne forudsætning. Virkningstidspunktet for praksisændringen er efterfølgende udskudt til den 1. januar 2017, jf. SKM2016.245.SKAT.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 9 og § 13, stk. 2
Skatterådet kan bekræfte, at salg af et areal, der først havde været anvendt i en momspligtig landbrugsbedrift og derefter havde været lejet ud uden moms, kan sælges momsfrit ifølge momslovens § 13, stk. 2.
Køberen var en kommune, havde udarbejdet og vedtaget lokalplanen, der overførte arealet fra landzone til byzone. Dermed ændrede arealet karakter til byggegrund, fordi det dermed, ifølge momsbekendtgørelsens § 56, stk. 1, blev udlagt til formål som muliggør opførelse af bygninger.
Ejeren havde alene anvendt arealet til momsfritaget udlejning, efter at det havde ændret status til byggegrunde.
Styresignalet ændrer praksis for chokoladeafgift af efterligninger og erstatningsvarer samt fastsætter betingelser for genoptagelse.
Høringssvar:
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 14-06-2016 indstilling i C-432/15 Baštová
Fiskale bestemmelser
Beskatning – moms – direktiv 2006/112/EF – definition af »levering af ydelser mod vederlag« – hestevæddeløb – pengepræmier – fradrag for indgående afgift – drift af væddeløbsstalde – brug af sportsfaciliteter
Tidligere dokument: C-432/15 Baštová - DomDen 16-06-2016 dom i C-229/15 Mateusiak
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – artikel 18, litra c), og artikel 184 og 187 – afgiftspligtige transaktioner – ophør af afgiftspligtig økonomisk virksomhed – besiddelse af varer, der har givet anledning til et momsfradrag – regulering af fradrag – reguleringsperiode – afgiftspålæggelse i henhold til artikel 18, litra c), i direktiv 2006/112 efter reguleringsperiodens udløb
Tidligere dokument: C-229/15 Mateusiak - DomDen 16-06-2016 dom i C-200/15 Kommissionen mod Portugal
Fiskale bestemmelser
Om Den Portugisiske Republik har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 110 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, idet den med henblik på at fastsætte den afgiftspligtige værdi af brugte køretøjer indført på det portugisiske område fra en anden medlemsstat har anvendt en ordning for beregning af køretøjernes værdiforringelse, som ikke tager hensyn til deres reelle værdi og særligt ikke tager hensyn til køretøjernes værdiforringelse før de er et år gamle, eller til yderligere værdiforringelser i tilfælde af køretøjer, som er mere end fem år gamle.
Tidligere dokument: C-200/15 Kommissionen mod Portugal - Ny sagDen 16-06-2016 dom i C-186/15 Kreissparkasse Wiedenbrück
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – fradrag for indgående afgift – artikel 173, stk. 1 – varer og tjenesteydelser, der benyttes til såvel afgiftspligtige som afgiftsfritagne transaktioner (varer og tjenesteydelser til blandet brug) – fastsættelse af størrelsen af fradraget i merværdiafgiften – pro rata-satsen for fradraget – artikel 174 – pro rata-satsen for fradraget beregnes i henhold til en omsætningsbaseret fordelingsnøgle – artikel 173, stk. 2 – undtagelsesordning – artikel 175 – afrundingsreglen for pro rata-satsen for fradraget – artikel 184 og 185 – regulering af fradrag
Tidligere dokument: C-186/15 Kreissparkasse Wiedenbrück - DomDen 16-06-2016 dom i C-291/15 EURO 2004. Hungary
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – toldunion – den fælles toldtarif – toldværdi – fastsættelse af toldværdien – transaktionsværdi – den pris, som faktisk er betalt – grund til at betvivle sandheden af den angivne pris – angivet pris lavere end den pris, der er betalt i forbindelse med andre transaktioner vedrørende lignende varer
Tidligere dokument: C-291/15 EURO 2004. Hungary - DomDen 22-06-2016 dom i C-267/15 Gemeente Woerden
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift – indgående afgift – fradrag
Tidligere dokument: C-267/15 Gemeente Woerden - DomDen 22-06-2016 dom i C-11/15 Ceský rozhlas
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – sjette direktiv 77/388EØF – merværdiafgift – artikel 2, nr. 1) – levering af tjenesteydelser, som foretages mod vederlag – begreb – offentlig radio- og tv-virksomhed – finansiering med en obligatorisk lovpligtig licensafgift
Tidligere dokument: C-11/15 Ceský rozhlas - DomDen 29-06-2016 indstilling i C-378/15 Mercedes Benz Italia
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – sjette direktiv 77/388/EØF – artikel 17, stk. 5, tredje afsnit – fradrag for indgående afgift – pro rata-fradrag – beregning
Tidligere dokument: C-378/15 Mercedes Benz Italia - Dom
Er Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 301/2012 af 2. april 2012 om tarifering af varer i den kombinerede nomenklatur gyldig? |
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – direktiv 77/388/EØF – artikel 17, stk. 5, tredje afsnit – anvendelsesområde – fradrag for indgående afgift – goder og tjenesteydelser, der både anvendes til afgiftspligtige transaktioner og afgiftsfritagne transaktioner (goder og tjenesteydelser til blandet anvendelse) – fastlæggelse af, til hvilken brug goder og tjenesteydelser, der er erhvervet til opførelsen, anvendelsen og vedligeholdelsen af en bygning, der delvis tjener til at gennemføre transaktioner, der giver ret til fradrag, og delvis til transaktoner, der ikke giver ret til fradrag, skal henføres – ændring i den nationale lovgivning, der fastsætter de nærmere bestemmelser for beregningen af pro rata-satsen for fradraget – artikel 20 – berigtigelse af fradragene – retssikkerhed – berettiget forventning
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-332/14 Wolfgang und Wilfried Rey Grundstücksgemeinschaft GbR - Indstilling1) Artikel 17, stk. 5, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 95/7/EF af 10. april 1995, skal fortolkes således, at såfremt en bygning i senere led anvendes for at gennemføre visse transaktioner, der giver ret til fradrag, og andre, der ikke giver ret til fradrag, er medlemsstaterne ikke forpligtede til at foreskrive, at de goder og tjenesteydelser, der er anvendt i tidligere led til opførelsen, erhvervelsen, anvendelsen, vedligeholdelsen eller driften af denne bygning, i første omgang skal henføres til disse forskellige transaktioner, når en sådan henførelse er vanskelig at gennemføre, for at kun den ret til fradrag, som gælder for de goder og tjenesteydelser, som både anvendes til visse transaktioner, der giver ret til fradrag, og andre, der ikke giver ret hertil, i anden omgang fastsættes i henhold til en omsætningsbaseret fordelingsnøgle eller, forudsat at denne metode sikrer en mere nøjagtig fastlæggelse af pro rata-satsen for fradrag, efter arealet.
2) Artikel 20 i direktiv 77/388, som ændret ved direktiv 95/7, skal fortolkes således, at den kræver, at der foretages en berigtigelse af merværdiafgiftsfradrag i forbindelse med de goder og tjenesteydelser, der er omfattet af nævnte direktivs artikel 17, stk. 5, efter at der i den pågældende berigtigelsesperiode er indført en fordelingsnøgle for denne afgift, som anvendes til beregningen af disse fradrag, der fraviger den metode for fastlæggelse af fradragsretten, der er fastsat i samme direktiv.
3) De almindelige EU-retlige principper om retssikkerhed og beskyttelse af den berettigede forventning skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for en gældende national lovgivning, som hverken udtrykkeligt foreskriver en berigtigelse som omhandlet i artikel 20 i sjette direktiv, som ændret ved direktiv 95/7, af den indgående merværdiafgift efter ændringen af den fordelingsnøgle for merværdiafgift, der anvendes til beregningen af visse fradrag, eller fastsætter en overgangsordning, selv om den opdeling af den indgående merværdiafgift, som den afgiftspligtige person har anvendt, efter den fordelingsnøgle, som var gældende før ændringen, generelt var blevet anerkendt af den øverste domstol som værende rimelig.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – fælles toldtarif – tarifering – underposition 6211 33 10 00 0 – strålebeskyttelsesforklæde
Domstolens dom:
Den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, som affattet ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 927/2012 af 9. oktober 2012, skal fortolkes således, at et strålebeskyttelsesforklæde som det i hovedsagen omhandlede skal tariferes i den nævnte nomenklaturs underposition 6211 33 10 00 0 henset til sine objektive karakteristika og egenskaber, herunder navnlig dets udseende, uden at det herved er nødvendigt at henvise til de bestanddele, der er karaktergivende for den pågældende vare.
Driving a hired vehicle with non-EU registration plates in the EU
Bekendtgørelse om SKATs behandling af ansøgninger om tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer og SKATs behandling af ansøgninger om tilladelse til angivelse af forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer efter registreringsafgiftslovens § 14
Bilag 212 | Opgørelse over Skatteministeriets anvendesle af Kammeradvokaten i perioden 2011-2015 |
Bilag 214 |
Bilag 215 |
Bilag 216 | Henvendelse af 18/5-16 fra Nærbutikkernes Landsforening vedrørende foretræde om sukkerafgifter |
Bilag 217 | 1. udkast til beretning om kommunernes overtagelse af inddrivelse af fordringer |
Bilag 218 |
Spm. 449 |
Spm. 450 |
Spm. 451 |
Spm. 452 |
Spm. 454 |
Spm. 455 |
Spm. 457 | Spm. om at oplyse husholdningernes PSO-betaling i henholdsvis 2009 og 2016, til skatteministeren Svar |
Spm. 461 |
Spm. 467 |
Spm. 496 |
Spm. 497 |
Spm. 498 |
Spm. 499 | Spm. om de samfundsøkonomiske gevinster ved lavere NOx-afgifter, til skatteministeren Svar |
Spm. 500 |
Spm. 501 |
Spm. 502 |
Spm. 504 |
Spm. AL |
Spm. AM | Samrådsspm. om ministeren vil redegøre for SKATs digitale styringsværktøjer, til skatteministeren |