Kære læser !
Denne uges MomsMail indeholder bl.a. en pæn stribe ikke-offentliggjorte afgørelser fra Landsskatteretten.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Moms ved leasing af personbiler
Momsundersøgelse 2017
Kantineordninger 2017
Biler, skat og moms
Beregn din godtgørelse af el- og vandafgift for 2017 med PwC’s regneark
Moms på salg af byggegrunde
Kørsel i gulpladebiler
Bindende svar
OPP projekt, afskrivninger ejerlejligheder - ejerskab - frivillig momsregistrering
Moms - studenterkørsel i veteranbiler/lastbiler kan anses for momsfri personbefordring
Domme
Registreringsafgift - eksportgodtgørelse af brugte køretøjer - dokumentation
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 nye sager
2 domme
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20170206' AND [SkatteraadChanged] <= '20170212') OR ([LSRChanged] >= '20170206' AND [LSRChanged] <= '20170212') OR ([ByretChanged] >= '20170206' AND [ByretChanged] <= '20170212') OR ([LandsretChanged] >= '20170206' AND [LandsretChanged] <= '20170212') OR ([HojesteretChanged] >= '20170206' AND [HojesteretChanged] <= '20170212')) ORDER BY AppelId DESC
Dato | Angivelse | Periode |
15-02-2017 | Lønsumsafgift i 2017 | Metode 2 (januar 2017) |
BDOMoms ved leasing af personbiler Ved leasing af firmabiler på hvide plader kan en del af momsen af de løbende leasingydelser fratrækkes. Når det gælder momsen af udbetalingen, er det kun undtagelsesvis, at der er fradrag. |
BDOSammen med ni andre europæiske BDO-lande er vi blevet udvalgt til at bidrage til en undersøgelse af, hvilke momsmæssige udfordringer virksomhederne i Europa i øjeblikket står overfor. |
BeierholmI mange virksomheder er der etableret en kantineordning. Formen af kantineordningen varierer meget i forhold til virksomhedens størrelse. Det er forskelligt, om virksomheden selv ansætter køkkenpersonale og driver kantinen, eller kantinedriften udliciteres til et cateringfirma. |
Dansk RevisionOpdateret, faktuel information krydret med drømmebilleder og biler fra nu og fra en svunden tid. Få alt at vide om gulpladebiler, almindelige firmabiler, valget imellem firmabil og egen bil samt meget mere. |
PwCBeregn din godtgørelse af el- og vandafgift for 2017 med PwC’s regneark Vi har udarbejdet et regneark, som din virksomhed kan anvende til beregning af virksomhedens godtgørelse af el- og vandafgifter i 2017. |
SEGESDen 1. januar 2011 blev en del af momsfritagelsen på salg af fast ejendom ophævet. Det betyder bl.a., at virksomheder som udgangspunkt skal betale moms, når de sælger byggegrunde |
SEGESReglerne for, hvornår du bliver anset for at have kørt privat i en gulpladebil, er ikke enkle og overskuelige. |
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 7, og § 8, stk. 6
Skatterådet har i SKM2016.472.SR truffet afgørelse om, at den afgiftspligtige værdi af en brugt personbil, der er synet og godkendt med integrerede børnesæder, kan nedsættes med 6.000 kr. pr. integrereret sæde, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 6, jf. § 4, stk. 7, 1. pkt. Skatterådet har endvidere truffet afgørelse om, at værdien af fradraget ikke skal nedsættes som følge af, at bilen er brugt, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7, 2. pkt. modsætningsvis.
Skatterådets afgørelse indebærer en praksisændring, idet fradraget for integrerede børnesæder tidligere alene har været beregnet for nye personbiler, der var synet og godkendt med integrerede børnesæder.
Det betyder, at borgere og virksomheder, der har fået afgiftsberigtiget en brugt personbil, der var synet og godkendt med integrerede børnesæder, kan anmode om genoptagelse af afgiftsberegningen.
I styresignalet fastsættes frister for genoptagelse, reaktionsfrist og krav til den dokumentation, der skal ledsage en anmodning om genoptagelse.
Vedrører: Afskrivningsloven § 1, § 14, og § 19, Momsloven § 4, stk. 1 og stk. 3, nr. 2, § 13, stk. 1, nr. 8, og § 51, stk. 1, 1 - 4 pkt., Skatteforvaltningsloven § 21, stk. 3
Skatterådet kan bekræfte, at OPP-leverandøren anses som ejer i skattemæssig henseende af ca. 6.000 m2 kommunale arealer, fordelt på ejerlejligheder, bestående af erhvervs- og energihus, bibliotek og konferencecenter, børnehus og kampsportcenter, selvom OPP-kontrakten indeholder en køberet for Spørger til at købe ejendommen og en salgsret for OPP-leverandøren til at sælge ejendommen til kommunen efter OPP-kontraktens udløb til forud fastsat handelsværdi. Der er tale om ejerlejligheder og om lejlighederne er afskrivningsberettiget skal derfor vurderes efter afskrivningslovens § 19 om delvis erhvervsmæssig anvendte bygninger. OPP-leverandøren kan derfor afskrive på lejlighederne i det omfang, de anvendes erhvervsmæssigt til et afskrivningsberettiget formål efter afskrivningsloven § 14. Der vil derfor kun kunne ske delvis afskrivning på lejligheder bestående af erhvervs- og energihus, bibliotek og konferencecenter, da anvendelsen erhvervs- og energihus anses for kontorformål, som ikke er afskrivningsberettiget.
SKAT udtaler vejledende, at OPP-leverandøren kan anses for ejer af ejerlejlighederne i momsmæssig henseende, således at OPP-leverandøren kan opnå en frivillig momsregistrering for udlejning af lejlighederne.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 15
Skatterådet bekræfter, at studenterkørsel i veteranbiler/lastbiler kan anses for momsfri personbefordring. Den personbefordring, der finder sted i veteranbiler/lastbiler kan ikke anses for momspligtig "passagerkørsel med bus" i momslovens forstand, uanset at køretøjet er indrettet til befordring af mere end 9 personer, inkl. føreren.
Vedrører: Registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 1 og § 7 c, stk. 1
Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt appellanten kunne anses for at have dokumenteret, at et antal brugte køretøjer kunne anses for udført fra landet, og at betingelserne for udbetaling af afgiftsgodtgørelse af køretøjerne i henhold til registreringsafgiftslovens §§ 7 b og 7 c dermed var opfyldt. Det var ubestridt, at køretøjerne var afmeldt fra Køretøjsregisteret.
Byretten fandt, at de i sagen fremlagte fakturaer ikke udgjorde tilstrækkelig dokumentation for udførslen, ligesom de under sagen afgivne forklaringer fra sagsøgeren og en af køberne af bilerne var forbundet med en sådan usikkerhed om handlerne og påtegningerne på fakturaerne om handlerne, at fakturaerne heller ikke på dette grundlag kunne anses som fornøden dokumentation. Forklaringerne var i øvrigt ikke understøttet af objektive bevisdokumenter for udførslen, så som fragtdokumenter, vognmandskvitteringer eller lignende.
Byretten lagde videre vægt på, at erhvervelserne af flere af bilerne var bestridt over for de tyske afgiftsmyndigheder af den tyske virksomhed, der fremstod som køber af bilerne på de fremlagte fakturaer, og på, at denne bestridelse ikke senere var berigtiget af virksomheden over for de tyske myndigheder.
På denne baggrund fandt byretten det ikke tilstrækkeligt dokumenteret, at bilerne var udført af landet. Den udbetalte eksportgodtgørelse var derfor med rette krævet tilbagebetalt af SKAT. Byretten fulgte dermed landsrettens retsanvendelse i SKM2014.428.VLR (stadfæstet af Højesteret i U2016.142 H/ SKM2016.14.HR ).
Landsretten stadfæstede byrettens dom og tiltrådte byrettens begrundelse.
For så vidt angår beviskravet i henhold til registreringsafgiftslovens §§ 7 b og 7 c udtalte landsretten, at det følger af forarbejderne til § 7 c, at der ved udførsel til andre EU-lande skal fremlægges passende dokumentation i form af faktura, dokumentation for indregistrering eller andet, som skattemyndighederne finder egnet som dokumentation. Der gælder således et egentligt dokumentationskrav, og det er ikke tilstrækkeligt, at det alene er sandsynliggjort, at et køretøj er udført af Danmark.
Landsretten fandt ikke, at de i sagen fremlagte fakturaer alene udgjorde tilstrækkelig dokumentation for udførslen. Landsretten bemærkede i samme forbindelse, at den påståede købers påtegning på fakturaerne måtte anses for at være blevet påført efter, at spørgsmålet om appellantens godtgørelse af registreringsafgift ved eksport af bilerne opstod.
Efter en samlet vurdering af de afgivne forklaringer og fremlagte dokumenter tiltrådte Landsretten, at appellanten ikke havde dokumenteret at have udført bilerne af Danmark. Ud over de af byretten anførte grunde tillagde landsretten det vægt, at appellanten ikke havde foretaget de pligtige listeindberetninger af salgene, og det ikke kunne udelukkes, at den ene af de to påståede købere var fængslet på tidspunktet for udstedelsen af en del af fakturaerne, og at den anden af de påståede købere var afmeldt for momsregistrering på tidspunktet for udstedelsen af fakturaerne (Stadfæstelse af SKM2014.805.BR ).
SKAT præciserer, hvornår en levering anses for en levering af en byggegrund i momsmæssig forstand.
Høringssvar:
Skatterådet har i SKM2016.472.SR truffet afgørelse om, at den afgiftspligtige værdi af en brugt personbil, der er synet og godkendt med integrerede børnesæder, kan nedsættes med 6.000 kr. pr. integrereret sæde, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 6, jf. § 4, stk. 7, 1. pkt. Skatterådet har endvidere truffet afgørelse om, at værdien af fradraget ikke skal nedsættes som følge af, at bilen er brugt, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7, 2. pkt. modsætningsvis.
Skatterådets afgørelse indebærer en praksisændring, idet fradraget for integrerede børnesæder tidligere alene har været beregnet for nye personbiler, der var synet og godkendt med integrerede børnesæder.
Det betyder, at borgere og virksomheder, der har fået afgiftsberigtiget en brugt personbil, der var synet og godkendt med integrerede børnesæder, kan anmode om genoptagelse af afgiftsberegningen.
I styresignalet fastsættes frister for genoptagelse, reaktionsfrist og krav til den dokumentation, der skal ledsage en anmodning om genoptagelse.
Høringssvar:
SKM2017.85.VLR Straf – skattesvig – udeholdt omsætning - momssvig | Vedrører: Straffelovens § 289, jf. skattekontrollovens § 13, stk. 1. Dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs § 18, stk. 2, jf. stk. 1, litra a Momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1 T var tiltalt for moms- og skattesvig. T havde for indkomstårene 2006-2012 afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med sine selvangivelser, idet han ikke selvangav det fulde beløb fra overskud af sin virksomhed, hvorved der var udeholdt omsætning på i alt 1.259.641 kr. T havde endvidere angivet virksomhedens salgsmoms for perioden 1. januar 2006 til 31. december 2012 for lavt med 329.780 kr. T havde derved unddraget for 677.297 kr. i skat, 42.232 kr. i arbejdsmarkedsbidrag og 329.780 kr. i moms. I et skab i virksomheden var der fundet delvist håndskrevne regnskaber for indkomstårene 2005-2010. For 2011 og 2012 var der alene i retten fremlagt opgørelser over antallet af såkaldte nul-opslag på virksomhedens kasseapparat. T's forklaring blev lydoptaget. Byretten fandt T skyldig i moms- og skattesvig for indkomstårene 2006-2010, men frifandt T vedrørende indkomstårene 2011 og 2012 på grund af manglende beviser. T idømtes 6 måneders fængsel betinget af vilkår om samfundstjeneste og en tillægsbøde på 670.000 kr. Landsretten stadfæstede byretsdommen, men fandt efter parternes samstemmende påstande, at skattesvigdelen vedrørende indkomstårene 2006 og 2007 strafmæssigt er forældet. T idømtes 3 måneders fængsel betinget af vilkår om samfundstjeneste og tillægsbøden blev nedsat til 520.000 kr. |
Vedrører: Straffelovens § 289, jf. momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1. Straffelovens § 289, jf. momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 2, jf. § 57, stk. 1, 1. pkt. T var tiltalt for grov momssvig. I forening med en anden medtiltalt havde T for perioden 16. oktober 2007 - 31. december 2008 afgivet urigtige momsangivelser vedrørende et selskab, idet de havde angivet et momstilsvar på 15.969 kr., selvom det rettelig var 2.577.205 kr. For perioden 1. januar 2009 til 30. september 2009 havde de undladt at angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift. T var endvidere tiltalt for i forening med medtiltalte, at have undladt at angive størrelsen af et andet selskabs udgående og indgående afgift for perioden 1. juli 2009 til 30. juni 2010. T var direktør i selskaberne og medtiltalt den reelle leder. De havde derved i forening unddraget for 6.147.851 kr. i moms i alt. T ønskede ikke at afgive forklaring for byretten. Byretten fandt T skyldig i momssvig for perioderne 16. oktober 2007-31. december 2008 og 1. januar 2009 til 30. september 2009, men frifandtes for perioden 1. juli 2009 - 30. juni 2010 på grund af sparsomme oplysninger om det andet selskab. De tiltalte havde ikke medvirket til at belyse, at selskabet var berettiget til et større momsfradrag. T idømtes en tillægsstraf på 1 år og 6 måneders fængsel samt en tillægsbøde på 4.420.000 kr. På grund af den lange sagsbehandlingstid blev 1 år af fængselsstraffen gjort betinget. Landsretten stadfæstede byretsdommen. På grund af T's rolle i momsunddragelsen, fandt retten ikke grundlag for at nedsætte bøden. |
Journalnr: 16/0048801
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
SKAT har ikke imødekommet anmodning om ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret for perioden fra den 1. januar 2012 til den 30. juni 2012, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-12-2016
Journalnr: 16/0152797
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet anmodning om genoptagelse af virksomhedens afgiftstilsvar for perioden 1. januar 2009 til 11. april 2011, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-11-2016
Journalnr: 15/3155231
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet virksomhedens anmodning om genoptagelse af afgiftstilsvaret for perioden 2. januar 2011 til 30. juni 2012, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-11-2016
Journalnr: 14/0204473
Moms - gratis synsprøver
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af virksomhedens momstilsvar, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-12-2016
Journalnr: 14/0231837
Moms - gratis synsprøver
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af virksomhedens momstilsvar, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-01-2017
Journalnr: 14/0575918
Moms - gratis synsprøver
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af virksomhedens momstilsvar, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten ændrer afgørelsen delvist.
Afsagt: 25-11-2016
Journalnr: 14/2002477
Moms - gratis synsprøver
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af virksomhedens momstilsvar, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten ændrer afgørelsen delvist.
Afsagt: 23-11-2016
Journalnr: 14/2661145
Moms - gratis synsprøver
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af virksomhedens momstilsvar, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten ændrer afgørelsen delvist.
Afsagt: 25-11-2016
Journalnr: 13/0180705
Momsfradrag - fakturakrav
Klagen vedrører nægtet momsfradrag for modtagne fakturaer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-11-2016
Journalnr: 16/0425016
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvar på baggrund af indsætninger på bankkonti. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-11-2016
Journalnr: 11/0300798
Økonomisk virksomhed
Klagen skyldes, at SKAT ikke har anset klageren for at drive selvstændig økonomisk virksomhed med bådudlejning derfor har ændret momstilsvaret. Landsskatteretten fastslår, at der er tale om økonomisk virksomhed men overlader det til SKAT at opgøre momsfradraget ved anskaffelsen af driftsmidlet.
Afsagt: 06-12-2016
Journalnr: 15/2336495
Autocamper
Ved beregningen af registreringsafgift ved import af køretøjet har SKAT vurderet, at køretøjet ikke opfylder camperbestemmelserne, hvorfor køretøjet skal afgiftsberigtiges med 180 % registreringsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-01-2017
Journalnr: 16/1480557
Registreringsafgift - varevogn
Klagen skyldes, at SKAT har pålagt klageren yderligere registreringsafgift på hans indregistrerede varebil, der er indrettet med sengeramme med madras og tæpper i varerummet. Væggene var beklædt med et tykt stofmateriale. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-01-2017
Journalnr: 15/1473573
Varevogn indrettet til personbefordring
Klagen vedrører opkrævning af registreringsafgift på varevogn indrettet med "bagsæde"
Afsagt: 22-12-2016
Journalnr: 15/2197396
Efteropkrævning af lønsumsafgift - fristgennembrud
Klagen skyldes, at SKAT har ændret virksomhedens lønsumsafgift for perioden fra den 1. januar 2008 til den 31. december 2011 i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2016
Journalnr: 13/5736730
Genoptagelse af skatteankenævnets afgørelse
Skatteankenævnet har nægtet genoptagelse af sin afgørelse af 29. oktober 2008 vedrørende klagerens skatteansættelse for indkomståret 2004. Landsskatteretten stadfæster skatteankenævnets afgørelse.
Afsagt: 03-01-2017
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 15-02-2017 dom i C-592/15 British Film Institute
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – merværdiafgift – sjette direktiv 77/388/EØF – artikel 13, punkt A, stk. 1, litra n) – fritagelser til fordel for visse kulturelle tjenesteydelser – ingen direkte virkning – fastlæggelse af, hvilke kulturelle tjenesteydelser der kan fritages – medlemsstaternes skønsmæssige beføjelse
Tidligere dokument: C-592/15 British Film Institute - DomDen 16-02-2017 indstilling i C-36/16 Posnania Investment
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse – skattelovgivning – det fælles merværdiafgiftssystem – afgiftspligtige transaktioner – levering mod vederlag – en afgiftspligtig persons handlinger i denne egenskab – afgiftspligt ved overdragelse af et gode som betaling til udligning af en afgiftsgæld
Tidligere dokument: C-36/16 Posnania Investment - DomDen 16-02-2017 dom i T-191/14 Lubrizol France mod Rådet
Toldunion
Artikel 1 og 4 i Rådets forordning (EU) nr. 1387/2013 af 17. december 2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1344/2011 annulleres, for så vidt som de tilsidesætter sagsøgerens ret til erhvervelse af tre toldsuspensioner i henhold til de tidligere TARIC-koder 2918 2900.80, 3811 2900.10 og 3811 9000.30, under henvisning til, at den indeholder åbenbare retlige og faktiske fejl og blev vedtaget under overtrædelse af væsentlige formforskrifter og sikkerhedskrav.
Den 16-02-2017 dom i C-145/16 Aramex Nederland
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – toldunion og fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – gyldighed – forordning (EU) nr. 301/2012 – pos. 8703 og 8711 – trehjulet køretøj benævnt »Spyder«
Tidligere dokument: C-145/16 Aramex Nederland - DomDen 01-03-2017 indstilling i C-326/15 DNB Banka
Fiskale bestemmelser
Afgiftsret – merværdiafgift – artikel 132, stk. 1, litra f), i direktiv 2006/112/EF – afgiftsfritagelse for selvstændige gruppers ydelser til deres medlemmer – et direktivs direkte virkning – definition af en »selvstændig gruppe af personer«
Tidligere dokument: C-326/15 DNB Banka - DomDen 01-03-2017 indstilling i C-605/15 Aviva
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel anmodning – skatteret – momsret – afgiftsfritagelse for en selvstændig gruppe som omhandlet i momsdirektivets artikel 132, stk. 1, litra f) – anvendelse på forsikringstjenesteydelser – anvendelse på grænseoverskridende grupper – vurdering af, om der foreligger konkurrenceforvridning – medlemsstaternes pligt til yderligere konkretisering af en direktivbestemmelse med direkte gyldighed
Tidligere dokument: C-605/15 Aviva - DomDen 02-03-2017 indstilling i C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse – punktafgiftsreglerne – afgiftsfritagelse for levering af energiprodukter – anvendelse som motorbrændstof til sejlads – medlemsstaternes krav til sikring af korrekt og enkel anvendelse – manglende beviser – proportionalitet – overførsel af principperne i momslovgivningen
Tidligere dokument: C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla - DomDen 07-03-2017 dom i C-390/15 RPO
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift (moms) – direktiv 2006/112/EF – nr. 6) i bilag III – gyldighed – retspleje – ændring af et forslag til Rådets direktiv efter, at Parlamentet har afgivet udtalelse – manglende fornyet høring af Parlamentet – artikel 98, stk. 2 – gyldighed – udelukket at anvende en nedsat momssats på elektronisk levering af digitale bøger – ligebehandlingsprincippet – to situationers sammenlignelighed – elektronisk levering af digitale bøger og levering af bøger på alle fysiske medier
Den 09-03-2017 dom i C-573/15 Oxycure Belgium
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 98, stk. 2. – bilag III, nr. 3) og 4) – princip om afgiftsneutralitet – lægebehandling ved hjælp af ilt – reduceret momssats – iltflasker – normalsats for moms – iltkoncentratorer
Tidligere dokument: C-573/15 Oxycure Belgium - DomDen 09-03-2017 dom i C-173/15 GE Healthcare
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – toldunion – EF-toldkodeksen – artikel 32, stk. 1, litra c) – fastsættelse af toldværdien – royalties eller licensafgifter vedrørende varer, der skal værdiansættes – begreb – forordning (EØF) nr. 2454/93 – artikel 160 – »betingelse for salg« af de varer, der skal værdiansættes – betaling af royalties eller licensafgifter til fordel for et selskab, der er forbundet med såvel sælgeren som køberen af varerne – artikel 158, stk. 3 – justerings- og fordelingsforanstaltninger
Tidligere dokument: C-173/15 GE Healthcare - DomDen 16-03-2017 dom i C-211/16 Bimotor
Fiskale bestemmelser
Er fællesskabsbestemmelserne om moms (Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17.5.1977, som ændret ved direktiv 2002/38/EF og direktiv 2006/112/EF) til hinder for en national bestemmelse – såsom artikel 34, stk. 1, i lov nr. 388 af 23. december 2000 – hvorefter tilbagebetaling eller modregning af momstilgodehavender for hvert enkelt skatteår ikke er tilladt i deres fulde omfang, men alene op til en fastlagt øvre grænse?
Den 22-03-2017 dom i C-666/15 X og GoPro Coöperatief
Toldunion
Skal Kommissionens forklarende bemærkninger til underposition 8525 80 30 og underpositionerne 8525 80 91 og 8525 80 99 i den kombinerede nomenklatur fortolkes således, at der også er tale om en videosekvens af »en varighed på 30 minutter eller derover«, når videobillederne kan optages i mere end 30 minutter i »video record«-mode, selv om videobillederne lagres i særskilte filer, som hver har en varighed af under 30 minutter, og betragteren under afspilningen særskilt må åbne hver fil med en varighed af under 30 minutter, men det på en pc ved hjælp af en [...]
a) Skal Kommissionens forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur til underpos. 6212 2000 (EUT 2015 C 76, s. 1, s. 255) fortolkes således, at »panties« har »begrænset horisontal elasticitet«, når blot den horisontale elasticitet er mindre end den vertikale [...] | |
1) Finder en forældelsesfrist anvendelse på opkrævningen af den antidumpingtold, der indførtes ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/1395 af 18. august 2016 og Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/1647 af 13. september 2016 (under ét »de anfægtede forordninger«), og i givet fald på grundlag af hvilken retsforskrift? 2) Er de anfægtede forordninger ugyldige, fordi de savner et gyldigt retsgrundlag og [...] |
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – moms – direktiv 2006/112/EF – artikel 131 og 138 – betingelserne for fritagelse for leveringer inden for Fællesskabet – momsinformationsudvekslingssystemet (VIES) – manglende registrering af erhververen – afslag på indrømmelse af fritagelse – lovlighed
Domstolens dom:
Artikel 131 og artikel 138, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at de er til hinder for, at afgiftsmyndigheden i en medlemsstat giver afslag på at indrømme fritagelse for en levering inden for Fællesskabet for merværdiafgift alene med den begrundelse, at erhververen, der har hjemsted i bestemmelsesmedlemsstaten og er indehaver af et gyldigt merværdiafgiftsregistreringsnummer til transaktioner i denne medlemsstat, på tidspunktet for leveringen hverken var registreret i merværdiafgiftsinformationsudvekslingssystemet eller underlagt en afgiftsordning for erhvervelser inden for Fællesskabet, når der ikke er konkrete indicier for en afgiftsunddragelse, og det er fastslået, at de materielle betingelser for fritagelsen er opfyldt. I dette tilfælde er dette direktivs artikel 138, stk. 1, fortolket i lyset af proportionalitetsprincippet, også til hinder for et sådant afslag i tilfælde, hvor sælgeren havde kendskab til de omstændigheder, der kendetegner erhververens situation i forhold til anvendelsen af merværdiafgiften, og var bekendt med, at erhververen efterfølgende ville blive registreret som forhandler inden for Fællesskabet med tilbagevirkende kraft.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – pos. 3824 90 97 og 2106 90 92 – en vare i pulverform bestående af calciumkarbonat (95%) og modificeret stivelse (5%)
Domstolens dom:
Den kombinerede nomenklatur, som er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, i den affattelse, som følger af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 1001/2013 af 4. oktober 2013, skal fortolkes således, at en vare som den i hovedsagen omhandlede, der anvendes til fremstilling af calciumtabletter i form af almindelige tabletter, brusetabletter og tyggetabletter, bestående af kemisk defineret calciumkarbonat i pulverform og modificeret stivelse, som er tilføjet for at opnå bedre tabletteringsevne, med et stivelsesindhold på under 5 vægtprocent, skal tariferes i pos. 2106 i denne nomenklatur.
Told 2000 -Forberedelse af Rådets holdning i Forligsudvalget
Told 2000 -Forberedelse af Rådets holdning i Forligsudvalget
Nyhedsbrev til virksomheder
Stop for import af sildehaj (Lamna nasus) fra Færøerne og Norge fra den 6. februar 2017
Niveaulister til værdisættelse af motorkøretøjer - Februar 2017
Nye eller opdaterede satser fra Skatteministeriet
Lystfartøjsforsikringsafgiftsloven
Afgiftssatser i lystfartøjsforsikringsafgiftsloven
Bilag 115 |
Bilag 116 |
Spm. 169 |
Spm. 170 |
Spm. 171 |
Spm. 182 |
Spm. 204 |
Spm. 207 |
Spm. 210 |