Kære læser !
Først og fremmest vil jeg ønske alle vores læsere et godt og lykkebringende nytår.
Vi samler i denne MomsMail op på nyhedsstørmmen i de sidste to uger af 2015. Der er som sædvanligt en stribe artikler, en god håndfuld afgørelser mv. og en stak dokumenter fra Folketinget, herunder vedtagelse af syv lovændringer.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Nye momsregler om taxametertilskud udskudt
Oversigt over vedtagne lovforslag
Afgiftssatser 2016
Justering af aftale om registreringsafgift på elbiler
SKAT udskyder praksisændring for erhvervsskoler
Endnu en ny handelsaftale i hus
Høring af udkast til styresignal omhandlende genoptagelse om tilbagebetaling af energiafgift ved brug af elpatronordningen som følge af SKM2015.447.LSR.
Høring om grund- og nærhedsnotat til protokol til WHO-konventionen om eliminering af ulovlig handel med tobaksvarer
Kan man blive straffet 2 gange for den samme forbrydelse?
Momsmæssig behandling af taxametertilskud udskydes
Udkast til styresignal
Underskrift på fakturaer, til brug for nedsættelse af antidumpingtold
Styresignaler
Moms - styresignal SKM2015.466.SKAT - Erhvervsskoler - Udskydelse af virkningstidspunkt
Afgørelser
Spørgsmål om hvorvidt SKAT kan tilbagekalde bindende svar, vedrørende momsfritagelse for import/salg af tandimplantater.
Anmodning om omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand.
Spørgsmål om klageren ved beregning af affaldsvarmeafgift, tillægsafgift og CO2-afgift i afgiftsmæssig henseende skal betragtes som ét eller to anlæg.
Anmodning om forrentning af tilbagebetalt lønsumsafgiftsbeløb.
Anmodning om, at ansøgning om historiske nummerplader til brandbil imødekommes.
Domme
Moms - sektorpåbud - fællesregistrering - offentlig virksomhed
Told - tarifering - fiskeudskæringer - filet
Moms - fradrag - indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
Nyt fra EU-Domstolen
1 indstilling
1 dom
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20151221' AND [SkatteraadChanged] <= '20160103') OR ([LSRChanged] >= '20151221' AND [LSRChanged] <= '20160103') OR ([ByretChanged] >= '20151221' AND [ByretChanged] <= '20160103') OR ([LandsretChanged] >= '20151221' AND [LandsretChanged] <= '20160103') OR ([HojesteretChanged] >= '20151221' AND [HojesteretChanged] <= '20160103')) ORDER BY AppelId DESC
BDONye momsregler om taxametertilskud udskudt SKAT har 21. december 2015 meddelt, at den meddelte praksisændring vedrørende erhvervsskoler om at taxametertilskud skal medtages i nævneren i brøken for opgørelse af delvis momsfradragsprocent er udskudt til 1. juli 2016, da der udestår afklaring af konsekvenserne for andre uddannelsesinstitutioner. |
BDOOversigt over vedtagne lovforslag Som sædvanlig blev der holdt bunkebryllup i Folketinget lige før juleferien, hvor et meget stort antal lovforslag blev vedtaget. Vi bringer en oversigt over nogle af de væsentligste. |
DeloitteVær opmærksom på de nye satser når du beregner din afgiftsgodtgørelse. Husk at forbrug i december 2015, ofte faktureres i starten af det nye år med de gamle satser. |
DeloitteJustering af aftale om registreringsafgift på elbiler Regeringen og et flertal i Folketinget har valgt at udskyde det ellers fastlagte loft over afgiftsrabatten på 800.000 kr. for beskatning af elbiler. |
DeloitteSKAT udskyder praksisændring for erhvervsskoler Praksisændringen, der betyder, at erhvervsskoler skal medregne taxametertilskud modtaget fra Undervisningsministeriet som omsætning, er udskudt. Praksisændringen træder ikke som oprindeligt udmeldt af SKAT i kraft den 1. januar 2016, men i stedet den 1. juli 2016. |
DeloitteEndnu en ny handelsaftale i hus En aftale, der kan have stor betydning for din handel med Ukraine, træder i kraft den 1. januar 2016. |
DeloitteKan et ejendomsselskab være en ”investeringsforening”? Forvaltning af ejendomsselskaber er hidtil anset som en momspligtig aktivitet. For ejendomsselskaber med momsfrie aktiviteter har den af tredjemand tilfakturerede moms været en reel omkostning. |
FSR - danske revisorerI styresignalet bemærkes det, at situationen, hvor modregning af CO2-afgift i energiafgiften når der anvendes naturgas til varmeproduktion, ikke kan afvises også at opstå ved brug af brændsler som er afgiftspligtige efter mineralolieafgiftsloven. FSR påpeger i den forbindelse, at situationen ligeledes er relevant for kul- og elafgiftsloven og foreslår, at der tilføjes en henvisning hertil. Endvidere påpeger FSR, at den ændrede praksis fremstår som om den udelukkende vedrører gas til varmefremstilling. FSR henstiller til, at det præciseres, at kendelsen også ændrer praksis vedrørende de øvrige afgiftslove, hvor elpatronordningen er nævnt. Slutteligt anmoder FSR om, at punktet om betingelser for genoptagelse præciseres nærmere, da det fremstår uklart. |
FSR - danske revisorerFSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
Ret&Råd AdvokaterKan man blive straffet 2 gange for den samme forbrydelse? Virksomheders rettigheder efter EU Charteret om grundlæggende rettigheder - EU dom i C c 617/10- dom 26/2/2013- Hans Åkerberg Fransson- straffesag om skattesvig - dobbelt straf. |
RSM plusMomsmæssig behandling af taxametertilskud udskydes SKAT udskyder tidspunktet for praksisændring for taxametertilskud til 1. juli 2016 |
SKAT præciserer i dette styresignal, hvilket formkrav, der stilles til en underskrift på fakturaer fra Kina, der forelægges som bevis, når klarereren anmoder om anvendelse af nedsat eller ingen antidumpingtold.
Vedrører: Momsloven § 27, stk. 1
SKAT udskyder virkningstidspunktet for praksisændringen i SKM2015.466.SKAT fra den 1. januar 2016 til den 1. juli 2016.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 1 og § 36, stk. 1, nr. 4. Skatteforvaltningsloven § 25, stk. 2
LSR fandt, at et bindende svar fra SKAT om, at import og salg af implantater var momsfrit jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, om tandlæge- og anden dentalvirksomhed, var i strid med EU-retten og kunne tilbagekaldes jf. skatteforvaltningslovens § 25, stk. 2. Landsskatteretten lagde til grund, at tilbagekaldelsen af det bindende svar, var en afgørelse, der kunne påklages til LSR. LSR fandt endelig, at en frist på 3 mdr. for tilbagekaldelsen måtte anses for passende.
Vedrører: Dagældende forretningsorden for Landsskatteretten § 17, stk. 2. Dagældende skatteforvaltningslov § 54, stk. 1 og § 55 samt Skatteforvaltningsloven § 52, stk. 1
LSR fandt, at bistand fra en advokat i forbindelse med forelæggelse af en sag for EU-kommissionen ikke berettigede til omkostningsgodtgørelse, idet der ikke er hjemmel hertil i skatteforvaltningsloven. Forholdet ansås heller ikke for omfattet af SKATs tidligere nu ophævede praksis om omkostningsgodtgørelse i hjemvisningssager.
Vedrører: Gasafgiftsloven § 8, stk. 2. Kulafgiftsloven § 1, stk. 1, § 2, stk. 2, § 5, stk. 3 og stk. 7-10, § 7a, stk. 2 og 3. Kuldioxidafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 2 og 4, § 2, stk. 1, nr. 15, § 5, stk. 3, § 7a
LSR fandt, at et gasturbineanlæg og et affaldsforbrændingsanlæg, der befandt sig på samme adresse, måtte anses for 2 anlæg i energiafgiftsmæssig forstand.
Vedrører: Bekendtgørelse om forretningsorden for Landsskatteretten § 12, stk. 4. Bekendtgørelse om lønsum m.v. § 4. Momsloven § 38, stk. 1. Rentecirkuleret punkt 6 og 8. Renteloven § 1 og § 8
Landsskatteretten fandt, at der i forbindelse med tilbagebetaling af lønsumsafgift, skulle ske forrentning af beløbene efter punkt 8 (anmodningsreglen) i SKATs Procesvejledning, afsnit J.3. Landsskatteretten fandt endvidere, at de udbetalte beløb skulle afskrives først på kravene på renter og derefter på kravene på tilbagebetaling af lønsumsafgift. Klageren var derfor berettiget til forrentning ligeledes efter punkt 8 (anmodningsreglen) af de manglende udbetalte lønsumsafgiftsbeløb indtil den dato, hvor disse beløb bliver udbetalt.
Vedrører: Dagældende registreringsbekendtgørelse nr. 20 af 15. januar 2013 § 74, stk. 1. Registreringsloven § 7, stk. 4
Da SKAT ikke havde udøvet et pligtmæssigt skøn i forbindelse med nægtelse af at udstede historiske nummerplader, hjemviste LSR sagen til SKAT til udførelse af skønnet.
Vedrører: Momsloven § 38, stk. 3
SKAT havde med virkning fra 1. januar 2006 udstedt et sektorpåbud i medfør af momsloven § 38, stk. 3, til Fællesregistreringen H1, der består af H1 selvstændig offentlig virksomhed (H1) og en række datterselskaber, herunder selskabet H1.1 A/S, der drev en række kiosker på togstationer, samt et ejendomsselskab og et arkitektselskab. Den af H1 drevne virksomhed vedrørende personbefordring er en momsfritaget aktivitet, der ikke berettiger til fradrag for momsen af H1's indkøb i henhold til momslovens 37, stk., 1. H1.1-selskabet havde en betydelig momspligtig omsætning fra salg af kioskvarer mv.. Denne momspligtige omsætning indgik som udgangspunkt i opgørelsen af den delvise fradragsret for moms af hele fællesregistreringens indkøb opgjort i henhold til momslovens § 38, stk. 1 (den forholdsmæssige fradragsret opgjort ud fra en omsætningsfordeling mellem momspligtig og momsfritaget virksomhed). En fællesregistrering indebærer således, at alle selskaber i fællesregistreringen anses for én afgiftspligtig person, jf. momslovens § 47, stk. 4, med én fradragsret og én samlet fradragsprocent.
Sektorpåbuddet gik ud på, at personbefordringsvirksomheden (af SKAT defineret som aktiviteter i og på tog) skulle udskilles som en særskilt sektor i forhold til datterselskaberne i fællesregistreringen, herunder navnlig kioskaktiviteterne i H1.1 A/S. I kraft af sektorpåbuddet nedsattes fællesregistreringens momsfradragsprocent for momsbelagte indkøb af varer og ydelser i henhold til momslovens § 38, stk. 1, til 17 pct. for et udvalgt år (2008) for den udskilte personbefordringssektor, imod en af H1 opgjort fradragsprocent for samme år på 27 for fællesregistreringen under ét uden et sektorpåbud.
Spørgsmålet var, om lovens betingelser for udstedelse af sektorpåbud under de foreliggende omstændigheder var opfyldt, hvilket sagsøgeren bestred. Navnlig fremførte sagsøgeren, at det rent driftsmæssigt ikke var muligt at udskille kioskvirksomheden fra personbefordringsvirksomheden udøvet af H1, eftersom H1 leverer én samlet personbefordringsydelse med tilknyttede aktiviteter i henhold til H1-loven.
Landsretten fulgte Skatteministeriets synspunkter i sagen og gav Skatteministeriet medhold i, at betingelserne for udstedelse af sektorpåbud i momslovens § 38, stk. 3, var opfyldt med følgende præmisser: "... H1 er en selvstændig offentlig virksomhed, som indgår i en momsretlig fællesregistrering med visse øvrige selskaber i H1-koncernen, Fællesregistreringen H1, jf. momslovens § 47, stk. 4. Det i sagen omhandlede påbud er meddelt H1 af SKAT den 8. januar 2010, og bestemmer, at H1 i henhold til momslovens § 38, stk. 3, skal foretage en sektoropdeling for personbefordring, herunder aktiviteter direkte i og på tog. Den retlige regulering af H1's jernbanevirksomhed og H1's trafikkontraktmæssige forpligtelser begrænser ikke SKATs mulighed for i medfør af momslovens § 38, stk. 3, at meddele et sektorpåbud for personbefordring, herunder aktiviteter direkte i og på tog. Landsretten finder, at H1's omsætning fra billetindtægter, provisions- og reklameindtægter, udlejning og reparation af tog, salg af dieselolie, strøm og klargøring er tilstrækkelig klart defineret ved "i og på tog", og i det hele vedrører driftsaktiviteten personbefordring, der i medfør af momslovens § 13, stk. 5, er momsfri. Uden for falder de resterende indtægter fra blandt andet kioskdrift, idet disse ydelser ikke i momsretlig henseende kan anses for at være en accessorisk ydelse til personbefordringen. Den påbudte sektor er således en afgrænset driftsaktivitet, som kan udskilles fra Fællesregistreringen, herunder kioskaktiviteter (H1.1 samt H1.1.1). Landsretten lægger herved vægt på, at det af momslovens ordlyd og forarbejder alene fremgår, at der skal være tale om forskellige driftsaktiviteter, og at hverken momsloven eller det bagvedliggende momssystemdirektiv forudsætter, at en sektor skal kunne drives selvstændigt. Der er således en række driftsaktiviteter, som klart kan adskilles fra personbefordring, og som har en særskilt omsætning, og da H1 ikke har godtgjort, at samtlige fællesomkostninger i den påbudte personbefordringssektor indgår ved prisfastsættelsen af de øvrige aktiviteter, herunder kioskdriften, ligesom H1 ikke har fremlagt sektorregnskaber eller andre regnskabsmæssige oplysninger, der kan belyse dette, findes det tilstrækkelig sandsynliggjort, at H1 afholder omkostninger, der udelukkende anvendes til driftsaktiviteter inden for den påbudte sektor. Herefter og idet den påbudte personbefordringssektor medfører, at fradragsretten bliver mere retvisende og dermed afspejler den faktiske anvendelse af indkøb i sektoren, jf. princippet om afgiftsneutralitet, findes betingelserne for at udstede et sektorpåbud i medfør af momslovens § 38, stk. 3, at være opfyldt. ..."
Vedrører: Gennemførselsforordning 920/2014 Rådets forordning (EØF) nr. 2687/87
Sagen angik tarifering af en række fiskeudskæringer fra tun, haj og marlin. Det centrale spørgsmål var, om udskæringer skulle tariferes som frossen filet eller andet fiskekød.
Retten fandt, at varerne havde de samme objektive karakteristika og egenskaber som fiskekød, der er fremkommet ved en egentlig fileteringsproces, hvorefter varen i toldmæssig henseende skulle klassificeres som filet og ikke som andet fiskekød.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Vedrører: Momsloven § 37, stk. 2, nr. 1. Momsbekendtgørelsen § 40, stk. 1 (dagældende). Kildeskatteloven § 46, stk. 1 og § 69, stk. 1
Sagen drejede sig om et selskab, der udførte distributionsarbejde med omdeling af reklamer m.v. for en større kunde. Det var ubestridt, at skatteyderen havde udført et væsentligt arbejde med omdeling af reklamer for denne kunde. Skattemyndighederne havde nægtet skatteyderen fradrag for købsmoms for en række fakturaer, der var udstedt af selskaber, som skatteyderen gjorde gældende alle havde fungeret som underleverandører til skatteyderen. Da skattemyndighederne ikke fandt det dokumenteret, at skatteyderen havde anvendt underleverandører til udførelse af det arbejde, der ubestridt var udført, havde skattemyndighederne endvidere anset skatteyderen for indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for lønnet personale udover det selvangivne.
Skatteyderen gjorde under sagen gældende, at det var dokumenteret, at det udførte arbejde var udført af underleverandører, som skatteyderen havde betalt kontant. Som følge heraf anså skatteyderen sig for berettiget til fradrag for købsmoms for fakturaerne udstedt af disse underleverandører. Skatteyderen gjorde endvidere gældende, at da det udførte arbejde var udført af underleverandører, var der ikke grundlag for at anse skatteyderen for indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for lønnet personale udover det selvangivne.
Heri fik skatteyderen ikke medhold. Retten konstaterede således indledningsvist, at det end ikke fra skatteyderens side var sandsynliggjort, eksempelvis via vidneforklaringer, at de underleverandører, skatteyderen gjorde gældende at have benyttet sig af, reelt havde leveret ydelser til skatteyderen. Endvidere gjorde det forhold, at der alene var anvendt kontant betaling, at det efter rettens opfattelse var svært at drage en anden konklusion, end at skatteyderen havde benyttet sig af sort arbejdskraft og dermed havde unddraget skattemyndighederne moms, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Det var derfor berettiget, at skattemyndighederne havde nægtet skatteyderen fradrag for købsmoms og havde anset skatteyderen for indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for lønnet personale udover det selvangivne.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
SKM2015.807.VLR Straffesag - registreringsafgift - parallelimporterede biler - fiktive fakturaer | Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 27. Straffeloven § 289 T var tiltalt i forening med 2 andre som daglig ansvarlig leder/direktør og medindehaver af selskabet H1 at have unddraget registreringsafgift med 1.186.626 kr. idet de med forsæt til unddragelse anvendte købsfakturaer på lavere beløb end køretøjernes indkøbspris som beregningsgrundlag til SKAT. Byretten fandt, at sagen omhandler parallelimport af biler fra USA, hvor der ikke var en kendt pris for bilerne i Danmark, hvorfor registreringsafgiften skal beregnes som de faktiske købspriser for bilerne tillagt en mindsteavance på 9 %. Byretten fandt, at det var ubetænkeligt at lægge til grund, at de tiltalte, som var professionelle bilhandlere, var klar over, at formålet med de flere sæt fakturaer var at opgive de lave fakturabeløb til SKAT for at G1 Biler kunne opnå en betydelig besparelse i den registreringsafgift, der skulle beregnes ud fra den oplyste købspris. Straffen til T blev fastsat til 10 måneders fængsel, hvoraf 2 måneder blev gjort ubetinget, og en tillægsbøde på 575.000 kr. Retten fandt ikke grundlag for at gøre hele straffen betinget på grund af lang sagsbehandlingstid idet kompleksiteten og omfanget af efterforskningen navnlig var begrundet i den måde, forholdene blev begået og søgt skjult, og i forbindelserne til andre sager og udlandet. Efter retsformandens bestemmelse henskydes erstatningskravet til eventuelt civilt søgsmål. Landsretten stadfæstede byrettens dom. Som følge af ændrede regler om anvendelse af samfundstjeneste blev straffen gjort betinget. Landsretten tog SKATs erstatningskrav til følge. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 12-01-2016 indstilling i C-226/14 Eurogate Distribution DHL Hub Leipzig
Fiskale bestemmelser
EF-toldkodeksen – toldoplag – procedure for ekstern forsendelse – opståen af toldskyld som følge af misligholdelse af en forpligtelse – for sen bogføring i lagerregnskabet – for sen frembydelse af varerne for det kompetente toldsted – sjette direktiv – momsdirektivet – momsens forfald – forbindelse mellem toldskyld og momsskyld
Tidligere dokument: C-226/14 Eurogate Distribution DHL Hub Leipzig - DomDen 14-01-2016 indstilling i C-546/14 Degano Trasporti
Fiskale bestemmelser
Merværdiafgift – direktiv 2006/112/EF – erhvervsdrivende i økonomiske vanskeligheder – akkord med kreditorer – delvis betaling af momsskyld til medlemsstaten – princippet om loyalt samarbejde
Tidligere dokument: C-546/14 Degano Trasporti - DomDen 21-01-2016 dom i C-335/14 Les Jardins de Jouvence
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – sjette direktiv 77/388/EØF – fritagelser – artikel 13, punkt A, stk. 1, litra g) – virksomhed af almen interesse – tjenesteydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring, der leveres af offentligretlige organer eller af andre organer, der er anerkendt som foretagender af almennyttig karakter – plejebolig
Tidligere dokument: C-335/14 Les Jardins de Jouvence - DomDen 21-01-2016 dom i C-430/14 Stretinskis
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – toldunion – toldværdi – begrebet »indbyrdes afhængige personer med henblik på fastsættelsen af toldværdien« – familie- eller slægtsskabsforhold mellem køberen, en fysisk person, og direktøren for det selskab, der har solgt varerne
Tidligere dokument: C-430/14 Stretinskis - DomDen 28-01-2016 dom i C-64/15 BP Europa
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – den generelle ordning for punktafgifter – direktiv 2008/118/EF – uregelmæssighed opstået under en bevægelse af punktafgiftspligtige varer – bevægelse af varer under en afgiftssuspensionsordning – varemanko ved leveringen – opkrævning af punktafgift ved manglende bevis for, at varerne er ødelagte eller gået tabt
Tidligere dokument: C-64/15 BP Europa - DomDen 28-01-2016 indstilling i C-81/15 Karelia
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – punktafgifter – direktiv 92/12/EØF – godkendt oplagshavers hæftelse – medlemsstaternes mulighed for at anse den godkendte oplagshaver for at hæfte solidarisk for betalingen af de økonomiske sanktioner, som pålægges gerningsmændene bag smugleri
Tidligere dokument: C-81/15 Kapnoviomichania Karelia - Dom
Sagen omhandler:
Skatter og afgifter – merværdiafgift – artikel 135, stk. 1, litra a), i direktiv 2006/112/EF – afgiftsfritagelse for forsikringstransaktioner og ydelser udført af forsikringsmæglere og -formidlere i forbindelse med disse transaktioner – forsikringsgivers udlicitering af skadereguleringen
Generaladvokatens indstilling:
Reguleringen af skader hidrørende fra forsikringstilfælde, som udføres i en forsikringsgivers navn og for dennes regning af tredjemand, der i denne forbindelse ikke står i kontraktforhold til de forsikrede, og hvis opgaver ikke består i at søge efter kundeemner og sætte disse i kontakt med forsikringsgiveren med henblik på indgåelse af forsikringskontrakter, er ikke omfattet af fritagelsen i artikel 135, stk. 1, litra a), i direktiv 2006/112/EF.
Sagen omhandler:
Skattelovgivning – moms – artikel 9, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF – afgiftspligtig person – økonomisk virksomhed – transport af skoleelever på en kommunes vegne – forældrenes økonomiske bidrag til kommunen, der afhænger af deres indkomst
Generaladvokatens indstilling:
En kommune, der sådan som i hovedsagen organiserer skoletransport ved at benytte sig af eksterne transportfirmaer, og som kun modtager bidrag fra skoleelevernes forældre på 3% af de omkostninger, der er forbundet med at gennemføre transporten, handler ikke som en afgiftspligtig person som omhandlet i artikel 9, stk. 1, direktiv 2006/112/EF. For så vidt som den forelæggende ret imidlertid måtte fastslå, at der foreligger konkurrenceforvridning for så vidt angår et ikke ubetydeligt antal konkrete transportydelser, handler kommunen i denne forbindelse som afgiftspligtig person.
Sagen omhandler:
Merværdiafgift – afgiftspligtens indtræden og forfald – luftbefordring – billet, der er blevet købt, men som ikke er blevet brugt – levering af transportydelsen – udstedelse af billetten – tidspunkt for betaling af afgiften
Domstolens dom:
1) Artikel 2, nr. 1), og artikel 10, stk. 2, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 1999/59/EF af 17. juni 1999, og derefter ved Rådets direktiv 2001/115/EF af 20. december 2001, skal fortolkes således, at et luftfartsselskabs udstedelse af billetter skal pålægges merværdiafgift, når de udstedte billetter ikke er blevet brugt af passagererne, og når de sidstnævnte ikke har kunnet opnå tilbagebetaling herfor.
2) Artikel 2, nr. 1), og artikel 10, stk. 2, første og andet afsnit, i sjette direktiv 77/388, som ændret ved direktiv 1999/59, og derefter ved direktiv 2001/115, skal fortolkes således, at den merværdiafgift, der i forbindelse med købet af flybilletten er blevet erlagt af en passager, som ikke har brugt sin billet, forfalder på det tidspunkt, hvor prisen for billetten modtages, uanset om det er af luftfartsselskabet selv, af tredjemand, der handler i selskabets navn eller på dettes vegne, eller af tredjemand, der handler i eget navn, men for luftfartsselskabets regning.
3) Artikel 2, nr. 1), og artikel 10, stk. 2, i sjette direktiv 77/388, som ændret ved direktiv 1999/59, og derefter ved direktiv 2001/115, skal fortolkes således, at i den situation, hvor tredjemand inden for rammerne af en franchisekontrakt dels markedsfører et luftfartsselskabs billetter for selskabets regning dels for de udstedte og udløbne billetter betaler det nævnte selskab en standardkompensation, der er beregnet som en procentdel af den årlige omsætning på de tilsvarende ruter, udgør denne kompensation et beløb, der skal pålægges afgift som modydelse til disse billetter.
Transitional rules for Union Customs Code are available online
om skatteafgørelser og det luxembourgske formandskab for Økofin: en upassende sammensætning
om skatteafgørelser og det luxembourgske formandskab for Økofin: en upassende sammensætning
Nyhedsbrev til virksomheder
Lovforslag L61 om afgift på el-biler og plug in hybrid biler er vedtaget
Ændring af NOx-afgiften og indførelse af forbrugsregistrering for afgifterne på affaldsvarme
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Rettelse til toldtariffen - nye opdelinger
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Bekendtgørelse om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v. i stedet for udlodning fra spillehaller
Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Bilag 71 | Statsministeren decemberredegørelse for afvikling af regeringens lovprogram 2015-16 |
Bilag 72 |
Bilag 74 | Orientering om skatteankestyrelsens produktion, fra skatteministeren |
Bilag 75 | Orientering vedr. afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-471/15, fra Skatteministeren |
Spm. 123 |
Spm. 124 |
Spm. 125 |
Spm. 131 |
Spm. 133 |
Spm. 135 |
Spm. 153 |
Spm. 154 |
Spm. 156 |
Spm. 157 |
Spm. 158 |
Spm. S 400 |
Spm. S 401 |
Spm. S 402 |
Spm. S 404 |
Spm. S 405 |
Spm. S 413 |
Spm. F |