MomsMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp



 

MomsMail 2016, uge 06

Kære læser !

Der er tale om en særdeles omfangsrig MomsMail i denne uge, med en længere række af artikler, bindende svar og ikke-offentliggjorte afgørelser.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Kommunale tilskud er ikke altid momsfrie
Skal der moms på regninger til ikke-momspligtige?
30 mio. kr. til campingpladser og forlystelsesparker m.v.
Praktiserende læger skal betale lønsumsafgift af løn til uddannelsessøgende læger
Ombudsmand på skatte- og afgiftsområdet
Kantineordninger 2016
Fakturaformkrav – En betingelse for momsfradrag
Why the EU Anti-dumping Practice to Adjust Inputs Costs in Situations Where Such Costs Are 'Artificially Low' Is Legitimate and Justified
Cross-Border Intellectual Property Rights in Digital Data: The Legal Framework in Europe and the United States in the Light of ClearCorrect v. US International Trade Commission
The World Ranking of Trade Statistics Accuracy
The Non-discrimination Principle and VAT: Rules of Thumb for Trade and Tax Policy-Makers
The Day the Music Died?: The Curious Case of Peru-Agricultural Products
Ny ombudsmand for skatteområdet
Biler - skat og moms 2016

Bindende svar
Momsfritagelse og lønsumsafgift - Køb og salg af Bitcoins
Dentalprodukter - leveringssted - Ej mulighed for momsregistrering
Gavepose forberedt til hank - afgiftspligtig - emballageafgiftsloven
Momsfritagelse - Reparation af borerigge
Moms - Privat lægevagtsordning er momsfri
Momsfritagelse af fodterapeutydelser og undervisning af fodterapeuter
Momsfritagelse - Indførsel af luftfartøj - Formidling af charterflyvning
Afgiftsfri taxi kan ikke anvendes til vægteropgaver

Afgørelser
Spørgsmål om hvorvidt køb og salg af ejendom var momsfritaget.
Afgørelse om fastsættelse af godtgørelse af afgift for et køretøj

Nyt fra domstol.dk

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 7
2 nye sager

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20160208' AND [SkatteraadChanged] <= '20160214') OR ([LSRChanged] >= '20160208' AND [LSRChanged] <= '20160214') OR ([ByretChanged] >= '20160208' AND [ByretChanged] <= '20160214') OR ([LandsretChanged] >= '20160208' AND [LandsretChanged] <= '20160214') OR ([HojesteretChanged] >= '20160208' AND [HojesteretChanged] <= '20160214')) ORDER BY AppelId DESC

Angivelsesfrister den kommende uge

Dato Angivelse Periode
15-02-2016 Lønsumsafgift i 2016 Metode 2 (januar 2016)

Indholdsfortegnelse 

Artikler og interessante links

BDO

Kommunale tilskud er ikke altid momsfrie

Skatterådet har i en ny afgørelse fastslået, at et lokalt erhvervsråd skulle betale moms af de kommunale tilskud, som i det væsentlige finansierede rådets aktiviteter.

BDO

Skal der moms på regninger til ikke-momspligtige?

Købers status og aktivitet er som udgangspunkt uden betydning for spørgsmålet om, hvorvidt en leverandør skal opkræve moms på sin faktura. Det er selve indholdet af leverancen, som er afgørende.

BDO

30 mio. kr. til campingpladser og forlystelsesparker m.v.

Regeringen har indgået en politisk aftale med en række partier om lempelse af afgiften på elektricitet, der anvendes til procesformål i forlystelsesparker m.v. Det vil fx sige til drift af pumper i vandlande og til rutsjebaner i sommerlande m.v.

Beierholm

Praktiserende læger skal betale lønsumsafgift af løn til uddannelsessøgende læger

Skatterådet har bekræftet, at praktiserende læger, der ansætter en uddannelsessøgende læge, skal betale lønsumsafgift af lønudgiften hertil. Det gælder, uanset om det er regionen eller den praktiserende læge, der afholder udgiften til lønnen.

Beierholm

Ombudsmand på skatte- og afgiftsområdet

Skatteministeren har netop oplyst, at der er flertal for at oprette en særskilt og uafhængig skatteombudsmandsfunktion under Folketingets Ombudsmand.

Beierholm

Kantineordninger 2016

I mange virksomheder er der etableret en kantineordning. Formen af kantineordningen varierer meget i forhold til virksomhedens størrelse. Det er forskelligt, om virksomheden selv ansætter køkkenpersonale og driver kantinen, eller kantinedriften udliciteres til et cateringfirma.

DELACOUR

Fakturaformkrav – En betingelse for momsfradrag

En ny afgørelse fra Østre Landsret sætter endnu en gang fokus på, at opfyldelse af formkrav på din faktura kan være afgørende for retten til at opnå momsfradrag.

DLA Piper

Ny ombudsmand for skatteområdet

Skatteministeren har offentliggjort, at regeringen vil fremsætte et forslag om etablering af en særlig ombudsmands-funktion på skatteområdet.

DLA Piper

Ny ombudsmand for skatteområdet

Skatteministeren har offentliggjort, at regeringen vil fremsætte et forslag om etablering af en særlig ombudsmands-funktion på skatteområdet.

Global Trade and Customs Journal

Why the EU Anti-dumping Practice to Adjust Inputs Costs in Situations Where Such Costs Are 'Artificially Low' Is Legitimate and Justified

Content Type Journal ArticlePart of Volume 11, Issue 2AuthorsGerard Depayre, Former Director of the EU Commission Anti-dumping Services.Journal Global Trade and Customs JournalOnline ISSN 1569-755XPrint ISSN 1569-755X]]>

Global Trade and Customs Journal

Cross-Border Intellectual Property Rights in Digital Data: The Legal Framework in Europe and the United States in the Light of ClearCorrect v. US International Trade Commission

The article will address the authority of the European Union (hereinafter, EU) to detain goods at its borders that infringe, or are suspected of infringing, intellectual property rights (hereinafter, IPRs), in part through a comparison of similar regulations in the United States (hereinafter, US), and especially with respect to the detainment of digital goods. On 10 November 2015, the US Court of Appeals for the Federal Circuit released its Opinion in ClearCorrect Operating, LLC v. United States International Trade Commission, a case that, in part, examines the definition of ‘article’ under section 337 of the US Tariff Act of 1930. In the EU, Regulation (EU) No. 608/2013 of the European Parliament and of the Council of 12 June 2013 concerning customs enforcement of intellectual property rights and repealing Council Regulation (EC) No. 1383/2003 entered into effect in 2014. This regulation expanded the scope of competent authorities in EU Member States to detain suspected infringing goods at the EU’s borders, including new powers to detain and destroy ‘small consignments’ of such goods absent a formal decision confirming an infringement of an intellectual property design right. EU courts have yet to address the issue of whether digital data transmitted electronically applies to such legislation. The article will provide a review of the recent Opinion of the US Court of Appeals for the Federal Circuit, as well as an analysis of the relevant EU framework.

Global Trade and Customs Journal

The World Ranking of Trade Statistics Accuracy

In this paper, we construct an accuracy index of trade statistics compiled by customs offices worldwide, based on established methodology from studies. The score or ranking of trade statistics accuracy is interesting for trade and customs officials. In addition, the accuracy of trade statistics can be viewed as a proxy to the quality of trade or customs governance. Therefore, we believe our indicators hold the potential to improve both policy and research on trade and customs. First, the trade statistics accuracy score can be a useful tool in assessing the progress of trade and customs reform because it reflects the ‘real’ status of trade and customs governance – unlike some surveys which tend to suffer perception problems. Second, with our new indicators, we are able to assess the true impact of trade and customs governance on economic and trade performance.

Global Trade and Customs Journal

The Non-discrimination Principle and VAT: Rules of Thumb for Trade and Tax Policy-Makers

The form of Value-Added Tax (VAT) most commonly imposed by World Trade Organisation (WTO) Members is the consumption-based form. As regards the main features of VAT, this indirect tax is broadly based (unlike excise taxes), imposed at multiple stages (unlike a retail sales tax), usually involves the credit-invoice method of assessment (rather than the subtraction method), and distinguishes between zero-rating (of exports, for example, which is consistent with the destination principle) and so-called exemptions. Likewise, this kind of VAT is neutral with respect to international trade.

Global Trade and Customs Journal

The Day the Music Died?: The Curious Case of Peru-Agricultural Products

In a time when WTO-naysayers are predicting its obsolescence, the organization’s long-term survival largely depends on robust interpretation developed by its judiciary – particularly the Appellate Body (“AB”). It is now well recognized that conduct of sovereign states in good faith is essential for the proper functioning of any international legal order. WTO law is no different. Hence, it imperative for the AB to ensure that “good faith” is not merely a phrase in treaty text. The AB ruling in the recent case regarding Peru’s Price Range System (PRS) is significant in this regard. This paper seeks to discuss the implications that the case may have for the WTO’s future in terms of the so-called “extensive yet fragile” authority of its AB.

Revisorgruppen Danmark

Biler - skat og moms 2016

Erfaringen viser, at opfindsomheden er stor, når danskerne gør et forsøg på at nedbringe biludgiften i privatbudgettet. Flere fremgangsmåder er lovlige, nogle er tvivlsomme, og andre er i strid med gældende skatte-, afgifts- og momsregler.

Formålet med publikationen ”Biler – skat og moms” er at give et overblik over skattereglerne og momsreglerne, så man opnår så hensigtsmæssig en økonomisk situation som muligt og ikke bliver offer for en af de mange faldgruber. Reglerne er nemlig stadigvæk komplicerede.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Momsfritagelse og lønsumsafgift - Køb og salg af Bitcoins

SKM2016.83.SR

Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 11, litra d). Lønsumsafgiftsloven § 1, stk. 1, § 4, stk. 1 og 2 samt § 5, stk. 1 og 2

Skatterådet bekræfter, at der vil være momsfritagelse ved gennemførelse af køb og salg af enheder i bitcoins mod traditionel valuta. Skatterådet bekræfter ligeledes, at der skal betales lønsumsafgift af kommissionen, hvis spørger sælger Bitcoins til markedspris med tillæg af kommission. Derimod kan Skatterådet ikke bekræfte, at lønsumsafgiften skal betales efter lønsumsafgiftens hovedregel (metode 4). Der skal i stedet betales efter metode 2 (finansielle virksomheder).

 

Bindende svar: Dentalprodukter - leveringssted - Ej mulighed for momsregistrering

SKM2016.81.SR

Vedrører: Momsloven § 1, § 11, stk. 1 og 2 samt § 13, stk. 1, nr. 1

Skatterådet kan ikke bekræfte, at en tysk dentalvirksomheds salg af dentalprodukter til danske tandlæger vil have momsmæssigt beskatningssted i Danmark. Skatterådet kan ikke bekræfte, at den tyske virksomhed kan anses for at overføre varerne til sig selv i Danmark. Skatterådet finder derfor, at det ikke er virksomheden, men virksomhedens danske kunder, der foretager de momspligtige erhvervelser her i landet. SKAT udtaler vejledende, at den tyske virksomhed ikke kan blive momsregistreret i Danmark.

 

Bindende svar: Gavepose forberedt til hank - afgiftspligtig - emballageafgiftsloven

SKM2016.80.SR

Vedrører: Emballageafgiftsloven § 2 a

Skatterådet bekræfter, at der skal betales afgift efter emballageafgiftsloven af en gavepose, som kan lukkes med klister og med snor, hvor snoren frembringer en hank.

 

Bindende svar: Momsfritagelse - Reparation af borerigge

SKM2016.78.SR

Vedrører: Momsloven § 1, § 16, stk. 1 og § 34, stk. 1, nr. 7

Skatterådet bekræfter, at spørger kan sælge reparationsydelser til danske kunder momsfrit. Reparationsydelserne udføres på borerigs, der momsmæssigt kan anses for skibe. Skatterådet kan derimod ikke bekræfte, at momslovens fritagelsesbestemmelse for reparation af visse skibe finder anvendelse på reparationsydelser leveret til udenlandske kunder. Når ydelserne ikke har momsmæssigt beskatningssted i Danmark, er ydelserne ikke momspligtige i Danmark, og lovens fritagelsesbestemmelser kan derfor ikke finde anvendelse.

 

Bindende svar: Moms - Privat lægevagtsordning er momsfri

SKM2016.71.SR

Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 1. Lønsumsafgiftsloven § 1, stk. 1.

Spørger agter at udbyde en udvidet privat lægevagtsordning, hvor patienter har mulighed for i eget hjem at blive behandlet og plejet af læger.

Skatterådet bekræfter, at en lægeydelse, som Spørger køber hos privatpraktiserende læger med eget CVR-nummer, er fritaget for moms efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 1.

Skatterådet bekræfter ligeledes, at den udvidede private lægevagtsordning, som Spørger leverer til offentlige myndigheder/forsikringsselskaber er fritaget for moms.

Skatterådet bekræfter, at Spørger ikke skal beregne lønsumsafgift, hverken i forhold til de enkelte selvstændige privatpraktiserende læger eller i forhold til de læger med offentlig anerkendt autorisation, der kun er honorarmodtagere.

Hjemmel

Lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 med senere ændringer, Momsloven Lovbekendtgørelse nr. 1079 af 31/08/2013 med senere ændringer, Lønsumsafgiftsloven

 

Bindende svar: Momsfritagelse af fodterapeutydelser og undervisning af fodterapeuter

SKM2016.66.SR

Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 1 & 3

Skatterådet kan bekræfte, at en fodterapeutydelse udført af en fodterapeutstuderende og under supervision af en statsautoriseret fodterapeut er en momsfritaget sundhedsydelse.

Rådet kan ligeledes bekræfte, at et fodterapeutkursus som led i efter-/videreuddannelse af vedkommende og under supervision af en statsautoriseret fodterapeut en momsfritaget undervisningsydelse, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, og dermed ikke fritaget som en sundhedsydelse efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 1.

 

Bindende svar: Momsfritagelse - Indførsel af luftfartøj - Formidling af charterflyvning

SKM2016.65.SR

Vedrører: Momsloven § 4, stk. 4, § 34, stk. 1, nr. 10 og § 36, stk. 1, nr. 4

Skatterådet bekræfter, at ejeren af et luftfartøj kan importere luftfartøjet momsfrit. Skatterådet bekræfter, at ejerens samarbejdspartner kan importere luftfartøjet momsfrit. Samarbejdspartneren udbyder fartøjet til charterkunder til charterflyvning i samarbejdspartnerens eget navn, men for spørgers regning. Dette kan efter en konkret vurdering momsmæssigt sidestilles med, at samarbejdspartneren lejer fartøjet af spørger med henblik på at udføre transportydelser. Det forudsættes, at SKAT på tidspunktet for importen anerkender samarbejdspartneren som et flyselskab, der overvejende mod betaling flyver i udenrigsfart.

 

Bindende svar: Afgiftsfri taxi kan ikke anvendes til vægteropgaver

SKM2016.63.SR

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 6

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at hyrevogne, der er fritaget for afgift i medfør af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 6, kan bruges til at udføre vægteropgaver, uanset at chaufføren er uddannet til vægteropgaver, og turen faktureres som almindelig bestillingstur, idet det efter bestemmelsen er en forudsætning for afgiftsfritagelsen, at hyrevognen udelukkende anvendes til erhvervsmæssig personbefordring.

 

Afgørelse: Spørgsmål om hvorvidt køb og salg af ejendom var momsfritaget.

SKM2016.82.LSR

Vedrører: Momsbekendtgørelsen (nr. 814 af 24. juni 2013) § 59, stk. 1. Momslovens § 13, stk. 1, nr. 9, litra b. Momssystemdirektivets artikel 9, artikel 12, artikel 135, litra j og k,

Køb af en ejendom bestående af grund med eksisterende bygning og videresalg i uforandret tilstand til et boligselskab kunne ikke anses for momspligtigt salg af byggegrund, men ansås for momsfri overdragelse af fast ejendom.

 

Afgørelse: Afgørelse om fastsættelse af godtgørelse af afgift for et køretøj

SKM2016.74.LSR

Vedrører: Forretningsordenen for skatteankenævn, vurderingsankenævn, fælles skatte- og vurderingsankenævn samt motorankenævn § 24, stk. 4. Registreringsafgiftslovens § 4, § 5, § 5 a, § 6, § 7b, § 10, § 29, § 29 a. Skatteforvaltningslovens § 7, stk. 1, nr. 3, § 31, § 32. Værdiansættelsesbekendtgørelsen mm.

Da SKATs interne regler om anvendelse af annonce- og klargøringsfradrag ikke var hindrende for, at SKAT foretog et konkret skøn af et køretøjs værdi, fandt LSR, at der ikke var tale om skøn under regel. LSR fandt, at SKATs værdiansættelse i sagen var udtryk for en realistisk skønnet handelsværdi og at de interne regler ikke havde hindret skønsudøvelsen og den korrekte afgørelse af sagen. LSR stadfæstede derfor SKATs afgørelse.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 13/5302058
Moms af sponsorater
Klagen skyldes, at SKAT har anset klageren for pligtig til at svare moms af sponsorater. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-01-2016

Journalnr: 13/0178997
Overdragelse af leasingforpligtelse
Klagen skyldes, at SKAT har reguleret selskabets købsmoms af depositum i forbindelse med overdragelse af leasingforpligtelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-01-2016

Journalnr: 14/2899726
Yderligere momstilsvar
Klagen vedrører ansættelse af yderligere momstilsvar. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 15-12-2015

Journalnr: 14/2899738
Yderligere momstilsvar
Klagen vedrører ansættelse af yderligere momstilsvar. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 15-12-2015

Journalnr: 12/0192036
Yderligere momstilsvar, AM-bidrag og A-skat
Klagen vedrører ansættelse af yderligere momstilsvar, AM-bidrag og A-skat. Landsskatteretten stadfæster vedrørende momstilsvaret og nedsætter forhøjelsen til nul vedrørende AM-bidrag og A-skat.
Afsagt: 14-12-2015

Journalnr: 13/0071874
Rejsegods
Sagen drejer sig om opkrævning af spiritus-, øl- og vin- og mineralvandsafgift på i alt 1.348 kr., da SKAT har fundet, at indførslen af afgiftspligtige varer ikke er til eget forbrug. Landsskatteretten stadfæster den påklagede afgørelse vedrørende opkrævning af øl- og vinafgift, men ændrer SKATs afgørelse vedrørende opkrævning af mineralvands- og spiritusafgift.
Afsagt: 14-01-2016

Journalnr: 14/0643075
Rejsegods
Sagen drejer sig om opkrævning af øl- og vinafgift og mineralvandsafgift på i alt 1.259 kr., da SKAT har fundet, at indførslen af afgiftspligtige varer ikke er til eget brug. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-12-2015

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 15-02-2016 - 15-03-2016

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 17-02-2016 indstilling i C-518/14 Senatex
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – merværdiafgift – fradrag af indgående moms – udstedelse af fakturaer uden skattenummer eller momsregistreringsnummer – lovgivning i en medlemsstat, hvorefter berigtigelse ex tunc af en faktura er udelukket

Tidligere dokument: C-518/14 Senatex - Dom
Tidligere dokument: C-518/14 Senatex - Indstilling
Tidligere dokument: C-518/14 Senatex - Ny sag

Den 17-02-2016 dom i C-124/15 Salutas Pharma
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse – den fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – position 3004 – brusetabletter med et calciumindhold på 500 mg – indholdet af et stof pr. anbefalet daglig dosis angivet, som er væsentligt højere end den daglige tilførsel, der anbefales for at bevare den almindelige sundhed og velfærd

Tidligere dokument: C-124/15 Salutas Pharma - Dom
Tidligere dokument: C-124/15 Salutas Pharma - Ny sag

Den 18-02-2016 indstilling i C-516/14 Barlis 06 – Investimentos Imobiliários e Turísticos
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – moms – artikel 226, nr. 6) og 7), i direktiv 2006/112/EF – oplysninger på en faktura om omfang og art af en leveret ydelse samt dato for levering af denne – artikel 178, litra a), i direktiv 2006/112/EF – udøvelse af fradragsretten – krav om besiddelse af en faktura, der opfylder kravene i artikel 226 i direktiv 2006/112/EF

Tidligere dokument: C-516/14 Barlis 06 – Investimentos Imobiliários e Turísticos - Dom
Tidligere dokument: C-516/14 Barlis 06 – Investimentos Imobiliários e Turísticos - Indstilling
Tidligere dokument: C-516/14 Barlis 06 – Investimentos Imobiliários e Turísticos - Ny sag

Den 18-02-2016 indstilling i C-80/15 Robert Fuchs
Toldunion

Toldunionen og Den Fælles Toldtarif – begrebet »erhvervsmæssig brug« af et transportmiddel – flyvinger med en flyvelærer mod betaling

Tidligere dokument: C-80/15 Robert Fuchs - Dom
Tidligere dokument: C-80/15 Robert Fuchs - Indstilling

Den 25-02-2016 dom i C-143/15 G.E. Security
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse – forordning (EØF) nr. 2658/87 – fælles toldtarif – kombineret nomenklatur – tarifering af varer – pos. 8517, 8521, 8531 og 8543 – vare benævnt »videomultiplexer«

Tidligere dokument: C-143/15 G.E. Security - Dom
Tidligere dokument: C-143/15 G.E. Security - Ny sag

Den 03-03-2016 indstilling i C-229/15 Mateusiak
Fiskale bestemmelser

Skattelovgivning – moms – artikel 18, litra c), i direktiv 2006/112/EF – opkrævning af afgift på besiddelse af varer ved ophør med økonomisk virksomhed – betydningen af udløbet af perioden for regulering af fradragsbeløbet i henhold til artikel 187, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF

Tidligere dokument: C-229/15 Mateusiak - Dom
Tidligere dokument: C-229/15 Mateusiak - Indstilling

Den 03-03-2016 dom i C-144/15 Customs Support Holland
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse – fælles toldtarif – kombineret nomenklatur – pos. 2304, 2308 og 2309 – tarifering af et sojaproteinkoncentrat

Tidligere dokument: C-144/15 Customs Support Holland - Dom
Tidligere dokument: C-144/15 Customs Support Holland - Ny sag

Den 10-03-2016 indstilling i C-543/14 Ordre des barreaux francophones og germanophone m.fl.
Fiskale bestemmelser

Moms – direktiv 2006/112/EF – gyldighed og fortolkning – ydelser, der leveres af advokater – ikke-fritagelse for moms – adgang til domstolsprøvelse – ret til juridisk bistand – processuel ligestilling – retshjælp

Tidligere dokument: C-543/14 Ordre des barreaux francophones og germanophone m.fl. - Dom
Tidligere dokument: C-543/14 Ordre des barreaux francophones og germanophone m.fl. - Indstilling
Tidligere dokument: C-543/14 Ordre des barreaux francophones og germanophone m.fl. - Ny sag

Den 10-03-2016 dom i C-499/14 VAD og van Aert
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse – toldunion og fælles toldtarif – tarifering – kombineret nomenklatur – fortolkning – almindelige bestemmelser – bestemmelse 3, litra b) – begrebet »varer i sæt til detailsalg« – separate pakker

Tidligere dokument: C-499/14 VAD og van Aert - Dom
Tidligere dokument: C-499/14 VAD og van Aert - Ny sag

 

Nye sager for domstolen

C-600/15 Lemnis Lighting

Skal position 8539, 8541, 8543, 8548 og 9405 i den kombinerede nomenklatur fortolkes således, at produkter som LED-pærer, der er sammensat af lysemitterende dioder og andre elektriske komponenter samt en glasindkapsling og en Edison-fatning, og som tjener til belysning efter at være anbragt i en belysningsartikel, skal tariferes i en af disse positioner? I bekræftende fald, i hvilken af disse positioner skal produkterne da tariferes? I benægtende fald, i hvilken anden position skal tarifering...

C-624/15 Litdana

Er nationale bestemmelser og/eller national praksis på grundlag af artikel 314, litra a), og artikel 226, stk. 11, i direktiv 2006/112 samt artikel 314, litra d), og artikel 226, stk. 1, i samme direktiv til hinder for, at en afgiftspligtig person anvender fortjenstmargenordningen, fordi det i forbindelse med en skatteundersøgelse udført af skatteinspektoratet konstateres, at der er anført ukorrekte oplysninger/data om anvendelsen af fortjenstmargenordningen og/eller om fritagelse for moms i ...


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 14384 2015 INIT: RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af protokollen om eliminering af ulovlig handel med tobaksvarer til WHO-rammekonventionen om bekæmpelse af tobaksrygning, med undtagelse af de af dens bestemmelser, som henhører under tredje del, afsnit V, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde

ST 14387 2015 INIT: RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af protokollen om eliminering af ulovlig handel med tobaksvarer til WHO-rammekonventionen om bekæmpelse af tobaksrygning for så vidt angår dens bestemmelser om forpligtelser vedrørende retligt samarbejde i straffesager og definitionen af strafbare handlinger

ST 5822 2016 INIT: KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) …/… af 17.12.2015 til supplering af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 med overgangsregler angående visse bestemmelser i EU-toldkodeksen, hvor de relevante elektroniske systemer endnu ikke er operationelle, og om ændring af delegeret forordning (EU) 2015/... - Hensigt om ikke at gøre indsigelse mod en delegeret retsakt

 

Nyt fra Kommissionen

Public online consultation concerning a possible change in the methodology to establish dumping in trade defence investigations concerning the People’s Republic of China[1]. Closing date: 15/10/2015. Policy field: TRADE. Audience target: All stakeholdres

 

Nyt fra Parlamentet

Beretning fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet Anden årlige beretning om gennemførelsen af handelsaftalen mellem EU og Colombia og Peru  

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Regulering af registreringsafgift som følge af afgiftsnedsættelse fra 180% til 150%

Rettelse til toldtariffen - antidumpintold

Niveaulister til værdisættelse af motorkøretøjer - Februar 2016

Rettelse til toldtariffen - nye opdelinger

Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold

Referat

Mødereferat fra særmøde i Toldkontaktudvalget den 13. januar 2016


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 99 Forslag til lov om ændring af toldloven, momsloven, opkrævningsloven og lov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for varer, der krænker sådanne rettigheder (Ændringer som følge af forordning om EU-toldkodeksen).

Spørgsmål og svar

Spm. 11

Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/2-16 fra Danske Speditører, til skatteministeren

Spm. 12

Spm. om at tilsende udvalget præsentationen og bilag anvendt under den tekniske gennemgang for udvalget den 9. februar 2016 vedrørende L 99 (processen med indførelsen af EU-toldkodeksen), til skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 108

Henvendelse af 11/2-16 fra FDEL - Forenede Danske El-bilister vedrørende problem med ældre elbiler

Spørgsmål og svar

Spm. 176

Spm. om resultaterne af det seneste års kontrol af området for moms og afgifter, til skatteministeren  Svar  

Spm. 177

Spm. om, hvad der gøres for at overvåge nystartede virksomheders reelle aktivitet, til skatteministeren  Svar  

Spm. 178

Spm. om ministeren vil sende resultatet af analysen af bødepraksis vedrørende svindel med moms, til skatteministeren  Svar  

Spm. 190

Spm. om, hvor mange solgte biler i året forud for sænkningen af registreringsafgiften fra 180 til 150 pct. der var pålagt 180 pct. afgift, til skattem...  Svar  

Spm. 202

Spm. om, hvorledes Compliance-rapporten kan udarbejdes oftere end nu, til skatteministeren  Svar  

Spm. 203

Spm. om, hvornår Intern Revisions såkaldte serviceeftersyn af SKATs kontrol med moms- og afgiftssvindel forventes at være afsluttet, til skatteministe...  Svar  

Spm. 204

Spm. om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 29/1-16 om svindel med moms og punktafgifter, til skatteministeren  Svar  

Spm. 205

Spm. om ministeren kan bekræfte, at det i 2014 var 3 pct. af virksomhederne, som blev kontrolleret for deres momsangivelser, til skatteministeren  Svar  

Spm. 206

Spm. om ministeren kan oplyse, om det fremover vil være mere end 3 pct. af virksomhedernes momsangivelser, der kontrolleres, til skatteministeren  Svar  

Spm. 207

Spm. om ministeren kan redegøre for, om der er ændret på opgørelsesmetoden af antallet af SKATs udgående kontroller, til skatteministeren  Svar  

Spm. 208

Spm. om ministeren kan oplyse, hvor mange årsværk der overflyttes fra fra SKATs indsatsområde til at arbejde med inddrivelse i stedet, til skatteminis...  Svar  

Spm. 209

Spm. om ministeren kan udarbejde en opgørelse af momsgabet baseret på de senest tilgængelige data, til skatteministeren  Svar  

Spm. 210

Spm. om ministeren kan udarbejde en business case for, hvad en gennemsnitlig kontrolmedarbejder i SKAT indbringer til staten, til skatteministeren  Svar  

Spm. 211

Spm. om, hvor mange personer SKAT kan ansætte, hvis yderligere ansættelser som minimum skal være selvfinansieret via de indtægter, som de yderligere m...  Svar  

Spm. 213

Spm. om, hvor mange personer SKAT kan ansætte til at kontrollere moms, hvis yderligere ansættelser som minimum skal være selvfinansieret via de indtæg...  Svar  

Spm. 232

Spm. om ministeren kan oplyse det samlede antal og størrelse af bøder, der er blevet udstedt i forbindelse med manglende afregning af moms og afgifter...  Svar  

Spm. 235

MFU spm. om, hvorfor kommunalt ejede museer skal betale fondsmoms, når selvejende museer ikke skal, til skatteministeren  Svar  

Spm. 239

Spm. om at tilsende talepapiret fra samrådet den 11. februar 2016 om skattespørgsmål på ECOFIN-rådsmødet den 12. februar 2016 og øvrige skattesager un...  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 595

Vil ministeren tage initiativ til, at Danmark får en eller to sporhunde, der kan snuse sig frem til elfenben, horn fra næsehorn og andre dele fra true...

Spm. S 633

Hvilken holdning har ministeren til, at kommunalt ejede forsyninger fremfor at anmode SKAT om at inddrive kan vælge selv at sikre, at der sker inddriv...

Spm. S 645

Hvad mener ministeren om, at SKAT i deres niveaulister ikke tager højde for faldet i registreringsafgiften, så den afgiftspligtige værdi af brugte imp...