Kære læser !
Den forløbne uge er præget af en stribe spændende afgørelser - både fra dansk hånd og fra EU-Domstolen - om så vidt forskellige emner som OPP, medicinske tests, produktion af overskudsvarme samt plejepersonale og vikarydelser. Derudover er der nyt fra afgørelsesdatabasen - men intet ekstraordinært spændende at bemærke der.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Frokost på jobbet – skat og moms
Personaleudgifter, reklame eller repræsentation?
Personbiler (hvidpladebiler)
Link mellem transfer pricing og toldværdi
Bekendtgørelse om offentlige almennyttige lotterier og Bekendtgørelse om almennyttige foreningslotterier
International VAT Monitor: 1 - 2015
Indbetalinger til virksomhedens skattekonto
Trade Policy Review: Japan
Everything you ever wanted to know about quantitative restrictions
Panels established at the request of Chinese Taipei and Canada
Advanced course on the TBT Agreement underway in Geneva
Azerbaijan accession negotiations need to move beyond routine — Chairman
Indonesia files dispute against the US over anti-dumping duties on paper products
RevisorPosten nr. 1 2015
SKAT-meddelelser
Liste over anerkendte flyselskaber
Bindende svar
OPP-projekt - stadionanlæg
En forening fandtes at være en afgiftspligtig person, hvis ydelser var leverancer mod vederlag. Ydelserne var dog afgiftsfritaget
Levering af medicinske tests til detektion af kromosom abnormaliteter i fosteret er momsfritaget
Skatterådet fandt, at produktion af overskudsvarme fra raffinaderi var overskudsvarme
Kendelser
Godtgørelse af tinglysningsafgift
Campingvogne solgt via virksomhed i udlandet
Ikke offentliggjorte kendelser
Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
1 dom
Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteverket, Sverige
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150309' AND [SkatteraadChanged] <= '20150315') OR ([LSRChanged] >= '20150309' AND [LSRChanged] <= '20150315') OR ([ByretChanged] >= '20150309' AND [ByretChanged] <= '20150315') OR ([LandsretChanged] >= '20150309' AND [LandsretChanged] <= '20150315') OR ([HojesteretChanged] >= '20150309' AND [HojesteretChanged] <= '20150315')) ORDER BY AppelId DESC
BeierholmPersonaleudgifter, reklame eller repræsentation? Vi skal holde julefrokost. Er udgiften fradragsberettiget? |
BeierholmDenne information er en beskrivelse af de skatte-, moms- og afgiftsmæssige konsekvenser ved anvendelse af personbiler (hvidpladebiler). |
DeloitteLink mellem transfer pricing og toldværdi Husk koordineret tilgang til priser mellem forbundne parter |
FSR - danske revisorerFSR bemærker at der i den foreslåede bekendtgørelses § 4, stk. 3, forekommer i anden linje at mangle ”komité eller fælleskab”, da der refereres til stk. 2, hvori begge er nævnt. |
International VAT Monitor (IVM)International VAT Monitor: 1 - 2015 I denne udgave:
|
RevisionsinstituttetIndbetalinger til virksomhedens skattekonto Flere og flere oplever at få udbetalt penge fra SKAT selvom de ikke har noget til gode hos SKAT. Baggrunden er SKATs praksis vedrørende indbetalinger i forhold til forfaldstidspunkter. |
RSM plusLæs blandt andet om følgende i denne udgave af RevisorPosten:
|
Vedrører: Momsloven § 34, stk. 1, nr. 10-12 og § 34, stk. 3. Momsbekendtgørelsen § 36a
Listen med godkendte flyselskaber er opdateret for 2015, og 22 selskaber er pt. godkendt for 2015. SKAT har anerkendt, at de 22 flyselskaber for 2015 mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik. Luftfartsselskaber, der ønsker SKATs anerkendelse af, at de kan anses som luftfartsselskaber, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, skal en gang årligt sende meddelelse til SKAT om, at de opfylder betingelserne.
Vedrører: Lovbekendtgørelse nr. 1106 af 9. september 2014 om skattemæssige afskrivninger. Lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013 om merværdiafgift
Skatterådet bekræftede, at et OPP-selskab (OPP-leverandør) kan anses som ejer i skattemæssig henseende af et stadionanlæg, bestående af en sportsbane og tilhørende bygninger og således kan foretage skattemæssige afskrivninger på aktiverne. Det blev forudsat, at de almindelige betingelser i afskrivningsloven er opfyldt.
OPP-leverandøren vil stifte et SPV (et aktieselskab, anpartsselskab eller partnerselskab) og vil på en langsigtet lejekontrakt udleje et stadionanlæg, stadion-support-funktioner samt lounge-faciliteter til en erhvervsdrivende fond, der tillige skal forestå den daglige ikke tekniske drift af stadionanlægget samt udvikle og stå for aktiviteterne på stadion, herunder afvikling af sportsbegivenheder, koncerter, udlejning til events mv. Kommunen vil stille en underskudsgaranti over for fonden vedrørende driften af fonden. Underskudsgarantien begrænses af kommunalfuldmagten, idet kommunen kun har kompetence til at dække underskud, når stadionet anvendes til kommunale formål.
OPP-kontrakten har en løbetid på 30 år og indeholder en køberet og en købepligt for kommune til at købe anlægget og en salgsret og en salgspligt for OPP-leverandøren til at sælge anlægget til kommunen efter OPP-kontraktens udløb til et forud fastsat beløb, der udgør 56 % af anlægssummen for aktivet. Kontrakten udbydes som en grundkøbsaftale med indbyggede forpligtelser for grundkøber.
SKAT udtalte vejledende, at OPP-leverandøren kan anses for ejer af bygninger m.v. i momsmæssig henseende, således at OPP-leverandøren kan opnå en frivillig momsregistrering for udlejning af fast ejendom.
Da den frivillige registrering ikke kan omfatte udlejning til boligformål, kan den del af byggeriet, der anvendes til sportscollege (beboelse med kollegieværelser) dog ikke blive omfattet af en frivillig momsregistrering.
Vedrører: Momsloven § 3, 4, stk. 1 og § 13, stk. 1, nr. 4
Skatterådet fandt, at en forening, som var stiftet af tre fagforeninger, var en afgiftspligtig person og at de ydelser, som foreningen leverede til medlemmerne skulle anses for levering mod vederlag. Skatterådet bekræftede endvidere, at foreningens ydelser var fritaget for afgift, idet betingelserne i momslovens § 13, stk. 1, nr. 4 var opfyldt, herunder at leverancen skete til medlemmer med et fagforeningsmæssigt formål. Da Skatterådet havde bekræftet, at der var tale om momsfritagne ydelser bortfaldt spørgsmål 4 og 5.
Vedrører: Momsloven § 13, stk. 1, nr. 1
Skatterådet kan bekræfte, at Spørgers levering af tests med henblik på at teste fostre for kromosomfejl, herunder eksempelvis Downs syndrom, til hospitaler og klinikker er fritaget for moms i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 1 Hjemmel
Skatteforvaltningsloven § 21, stk. 4, nr. 1
Vedrører: Mineralolieafgiftsloven § 9, stk. 11 og 13 samt § 11, stk. 9
Skatterådet bekræftede, at ny produktion af overskudsvarme fra et raffinaderi var overskudsvarme.
Vedrører: Tinglysningsloven § 23, stk. 2. Vurderingsloven § 4 og § 8, stk. 3, 3. pkt.
En § 4-vurdering kunne ikke anses at udgøre en klage som omhandlet i tinglysningslovens § 23, stk. 2. Der kunne derfor ikke som følge af omvurderingen ske nedsættelse af tinglysningsafgiften.
Vedrører: Momsloven § 4, stk. 1, § 14, nr. 2 og § 34
Ved et selskabs salg af campingvogne i et grænsehandelskoncept fandt Landsskatteretten, at levering til kunden var sket i Danmark og ikke fra samarbejdspartneren i Tyskland. Retten fandt dog, at selskabet på baggrund af SKATs kontroller kunne støtte ret på SKATs tilkendegivelser, således at der ikke skulle svares dansk moms.
Journalnr: 12/0266483
Glasarbejder - unika
SKAT har forhøjet virksomhedens salgsmoms, som følge af at glasarbejder ikke er anset for unika, og dermed er ikke omfattet af momslovens § 30, stk. 3, jf. § 69, stk. 4, nr. 2 og 4. Visse værker anses for unika.
Afsagt: 08-12-2014
Journalnr: 12/0214968
Momsfradrag - bespisning
Klagen skyldes, at SKAT for perioden 1. januar 1995 - 31. december 2005 ikke har imødekommet en anmodning fra vedrørende tilbagebetaling af 58.928,80 kr. i indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning af forretningsforbindelser og ansatte, idet dokumentationskravet ikke er anset for opfyldt, jf. styresignalerne SKM2010.622.SKAT og SKM2011.829.SKAT. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, idet selskabet anses for berettiget til tilbagebetaling af indgående afgift i forbindelse med udgifter til bespisning af forretningsforbindelser og ansatte i forbindelse med møder for perioden 1. januar 1995 - 31. december 2005.
Afsagt: 09-12-2014
Journalnr: 13/0162240
Momsfradrag - tab på debitorer mm
Klagen skyldes, at SKAT har efteropkrævet moms, idet der er nægtet fradrag for moms af tab på varedebitorer, jf. momslovens § 27, stk. 6, nægtet fradrag for moms af nedslag for udbedring af fejl og mangler, jf. momslovens § 27, stk. 4, samt nægtet fradrag for moms i henhold til en faktura, jf. momslovens § 37. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-12-2014
Journalnr: 12/0269161
Momsfradrag - ydelser ikke leverede
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradrag for fakturaer, hvor de fakturerede ydelser ikke ses for leverede. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-12-2014
Journalnr: 11/0301069
Momsfradrag nægtet - unormale forhold
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradrag for momsen af en række købsfakturaer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-12-2014
Journalnr: 13/5121698
Bekæmpelsesmiddelafgift - ekstraordinær genoptagelse
SKAT har truffet afgørelse om opkrævning af bekæmpelsesmiddelafgift for perioden 1. januar 2007 - 1. maj 2010 med 624.202 kr., da SKAT har fundet, at betingelserne for ekstraordinær ændring af selskabets afgiftstilsvar efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3) er opfyldt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-12-2014
Journalnr: 12/0191320
Tingslysningsafgift - adkomstændring
SKAT har ikke anset tinglysning af en adkomstændring for omfattet af tinglysningslovens § 6a, da indskyder af ejendommen ikke er identisk med den tinglyste adkomsthaver ifølge tingbogen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-12-2014
Journalnr: 12/0188886
Tingslysningsafgift - ejerskifte
SKAT har ikke anset tinglysning af et ejerskifte for omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 6a, da indskyder af ejendommen ikke er den tinglyste adkomsthaver ifølge tingbogen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-12-2014
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 26-03-2015 dom i C-499/13 Macikowski
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 9, 193 og artikel 199, stk. 1, litra g), artikel 206, 250 samt 252 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsmæssig neutralitet – afgiftspålæggelse af en levering af en fast ejendom i forbindelse med en tvangsfuldbyrdelsesprocedure – national retsforskrift der forpligter den foged, der gennemfører et sådant salg, at betale moms af en sådan transaktion – betaling af købsprisen til den kompetente ret og nødvendigheden af at sidstnævnte overfører det momsbeløb, der skal betales, til fogeden – fogedens økonomiske og strafferetlige ansvar i tilfælde af manglende betaling af momsen – forskel mellem den lovmæssige frist for en afgiftspligtig persons betaling af momsen og den frist, der er fastsat for en sådan foged – umuligt at fradrage den indgående afgift
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Komornik - Ny sagDen 26-03-2015 dom i C-7/14 P Wünsche Handelsgesellschaft International mod Kommissionen
Toldunion
Appel iværksat til prøvelse af dom afsagt af Retten (Tredje Afdeling) den 12. november 2013 i sag T-147/12, Wünsche Handelsgesellschaft International mod Kommissionen, hvorved Retten frifandt Kommissionen for en påstand om annullation af Kommissionens afgørelse K(2011) 6393 endelig af 16. september 2011, der fastslår, at det i et konkret tilfælde var uberettiget at indrømme en fritagelse for importafgifter – tilsidesættelse af artikel 220, stk. 2, litra b), og artikel 239 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks – utilstrækkelig begrundelse af Rettens dom
Skal begrebet »forarbejdningsvirksomhederne i Fællesskabet« i EF-toldkodeksens artikel 148, litra c) , i forbindelse med en prøvelse af de økonomiske forudsætninger for en procedure for passiv forædling fortolkes således, at der herved også forstås Fællesskabets producenter af råstoffer og halvfabrikata, som svarer til de ikke-fællesskabsvarer, der anvendes i forarbejdningsprocessen? |
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Cour de cassation (Frankrig) – fortolkning af artikel 2 og 13, punkt B, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag – begrebet forsikringstransaktioner – begrebet levering af tjenesteydelser – kvalificering af en ydelse, der består i mod betaling af et fast beløb at garantere mod skade på en brugt bil, og som leveres af en erhvervsdrivende, der er uafhængig af forhandleren af bilen – momsfritagelse
Generaladvokatens indstilling:
En tjenesteydelse, som består i, at en enhed, som er uafhængig af brugtbilsforhandleren, for et vist tidsrum og mod forudbetaling af et fast beløb yder en garanti, der dækker reparationsomkostningene for disse køretøjer i tilfælde af en teknisk skade, som dækkes af denne garanti, er omfattet af kategorien forsikringstransaktioner som omhandlet i artikel 13, punkt B, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag.
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Bundesfinanzhof (Tyskland) – fortolkning af artikel 132, stk. 1, litra g), og artikel 134, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse – levering af ydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring, som præsteres af offentligretlige organer eller af andre organer, der er anerkendt som foretagender af almennyttig karakter – en national medlemsstats lovgivning, der udelukker statsprøvede plejearbejdere, der levere deres ydelser ad anden vej
Domstolens dom:
Artikel 132, stk. 1, litra g), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at hverken statsprøvede plejemedarbejdere, der leverer deres ydelser direkte til plejekrævende personer, eller et vikarbureau, der stiller sådant personale til rådighed for institutioner, der er anerkendt som foretagender af almennyttig karakter, henhører under begrebet »organer, der er anerkendt [...] som foretagender af almennyttig karakter«, som findes i denne bestemmelse
State aid: Commission opens in-depth investigation into Hungarian advertisement tax
om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.
Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.
Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse ti toldtariffen - nye opdelinger
Tariferingsforordninger og ændringer af supplerende bestemmelser til KN
Toldkurser (valutakurser)
Bekendtgørelse af lov om afgift af bekæmpelsesmidler
Bilag 17 |
Bilag 18 | Materiale fra Dansk Magasinpresses Redaktørforening anvendt under foretræde den 11. marts 2015 |
Bilag 19 | Materiale fra Advokat Anders Torbøl anvendt under foretræde den 11. marts 2015 |
Bilag 20 |
Spm. 38 |
Spm. 39 |
Spm. 40 |
Spm. 41 |
Spm. 42 |
Spm. 43 |
Spm. 44 |
Spm. 45 |
Spm. 46 |
Spm. 47 |
Spm. 48 |
Spm. 49 |
Spm. 50 |
Spm. 51 | Spm. om kommentar til henvendelse af 4/3-15 fra Danske Medier, til skatteministeren |
Spm. 52 |
Spm. 53 |
Spm. 54 | Spm. om kommentar til henvendelse af 10/3-15 fra Audio Media A/S, til skatteministeren |
Spm. 55 |
Spm. 56 |
Spm. 57 |
Spm. 58 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/2-15 fra Advokat Anders Torbøl, til skatteministeren |
Spm. 59 |
Bilag 3 |
Spm. 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af 13/3-15 fra Dansk Energi, til skatteministeren |
Spm. 478 |
Spm. 495 |
Spm. 496 |
Spm. 497 |
Spm. 504 |
Spm. 524 | Spm. om afgiftesbetaling af teaterprogrammer til forbrugernes postkasser, til skatteministeren Svar |