Kære læser !
Hermed den forløbne uges moms- og afgiftsnyheder.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Elafgift: Økonomisk og administrativ lettelse til virksomhederne
Praksisændring og genoptagelse for...
Notat om svar på supplerende spørgsmål fremsat i forlængelse af Statsrevisorernes behandling af beretning nr. 12/2019 om momskontrollen
Notat om beretning om momskontrollen
Bindende svar
Moms, fast ejendom, momsfrit salg efter udlejning
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 indstillinger
4 domme
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOElafgift: Økonomisk og administrativ lettelse til virksomhederne Fra næste år får virksomhederne godtgjort elafgift af deres energiforbrug til rumvarme, komfortkøling og varmt vand med samme sats som for energi til procesformål. Private med stort elforbrug får også en lettelse |
BeierholmPraksisændring og genoptagelse for... Ændringen omfatter kraftvarmeværker, der fyrer i forskellige kedler m.v., men udvinder varmen i én fælles turbine |
RigsrevisionenRigsrevisionen har udarbejdet et faktuelt notat om baggrunden for fastsættelsen af Skatteministeriets foreløbige momstilsvar og Kammeradvokatens vurdering heraf. Notatet er udarbejdet som svar på et supplerende spørgsmål fremsat i forlængelse af Statsrevisorernes behandling af beretning nr. 12/2019 om momskontrollen. Der er i notatet redegjort for:
Notatet er udarbejdet som en faktuel redegørelse og indeholder derfor ingen vurderinger. |
RigsrevisionenNotat om beretning om momskontrollen Rigsrevisionen følger i dette notat op på beretning nr. 12/2019 om momskontrollen. Notatet er baseret på en redegørelse fra skatteministeren og handler om de initiativer, som ministeren vil iværksætte som følge af beretningen. Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen på følgende områder:
|
Anmodningen vedrører den momsmæssige behandling af ejerlejligheder, der er opført med henblik på salg (momspligtig aktivitet, ret til fradrag), men i stedet lejes ud (momsfritaget aktivitet, ingen ret til fradrag), for derefter at blive solgt.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at lejligheder, der er færdiggjort i indeværende regnskabsår med henblik på salg, men først udlejes det efterfølgende regnskabsår, kan anses for at udgøre udlejningsejendomme, der vil kunne sælges momsfrit. Lejlighederne vil være sat til salg (momspligtig aktivitet) på tidspunktet for opgørelsen af reguleringsbeløbet.
Skatterådet bekræfter, at lejligheder, der er færdiggjort i indeværende regnskabsår med henblik på salg, men udlejes i samme regnskabs år, kan anses for at udgøre udlejningsejendomme, der vil kunne sælges momsfrit. Lejlighederne vil ikke være sat til salg (momspligtig aktivitet) på tidspunktet for opgørelsen af reguleringsbeløbet, og hele den fratrukne moms vil skulle berigtiges på én gang.
Sagen handlede om, hvorvidt sagsøgeren, som udbød spil på spilleautomater, var berettiget til nedslag i spilleafgiften i henhold til den dagældende spilleafgiftslovs § 13 på baggrund af en række udlodninger til en Y1-sk sportsforening.
Ifølge bestemmelsen kunne der ske nedslag i spilleafgiften ved udlodning af midler til velgørende og almennyttige foreninger med formål omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17 (tidligere nr. 18).
På baggrund af de foreliggende oplysninger om den pågældende forenings formål, struktur, aktiviteter, medlemsgrundlag og økonomiske forhold fandt retten, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at foreningen havde et formål af almennyttig karakter, og betingelserne for nedslag i spilleafgiften var derfor ikke opfyldt.
Retten fandt desuden, at sagsøgeren havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke forud for udlodningerne at sikre sig dokumentation for foreningens velgørende formål. Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret var derfor opfyldt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Straf - ordensbøde - prøvesag - indberetningspligtig virksomhed - undladte renteindberetninger Indkøbsforeningen var tiltalt for ved grov uagtsomhed at have undladt senest den 22. januar 2018 at indberette årlige renteoplysninger for 2017, selvom indkøbsforeningen var tilmeldt som indberetningspligtig virksomhed. Indkøbsforeningen udeblev fra retsmødet. Byretten fandt indkomstforeningen skyldig i tiltalen. T idømtes en bøde på 5.000 kr. | |
Straf - told - armbåndsur - smugleri i lufthavn T var tiltalt for ved den 26. maj 2018 ca. kl. 14.50 at have smuglet et armbåndsur ind med værdi svarende til 132.306,27 kr. ved indrejse i lufthavnen. T gik ind i grøn sluse i Y2-lufthavn uden at angive armbåndsuret til fortoldning. Han havde derved unddraget for 33.084 kr. i told. T forklarede, at da han købte armbåndsuret i udlandet lavede juveleren tolddokumenterne. T skrev under på dem og fik forklaret toldprocessen i udlandet. Han erindrer ikke om han fik at vide, at uret skulle angives til de danske toldmyndigheder når han ankom til lufthavnen. Han fik først momsen fra udlandet tilbagebetalt senere. Han havde tidligere fået stjålet et ur, så han havde gemt det godt på sig. Han var ved en fejl gået igennem grøn sluse i stedet for rød. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. Retten fandt det bevist, at T forsætligt undlod at angive armbåndsuret til fortoldning under henvisning til, at T kendte forskellen mellem rød og grøn sluse fra tidligere rejser og lagde til grund, at T rejste for at hente det omhandlede armbåndsur, som T havde købt nogle måneder tidligere, at rejsen varede ca. 24 timer i alt, at T havde anmodet om momsrefusion i udlandet og var gået igennem grøn sluse uden at angive til fortoldning. T idømtes 20 dages betinget fængsel med vilkår om samfundstjeneste. Landsretten stadfæstede byretsdommen. | |
Straf - skærpede ordensbøder - prøvesag - chokoladeafgift T var tiltalt for i sin forretning ved kontrolbesøg den 21. marts 2019 at have udbudt 3,350 kg. chokoladeafgiftspligtige varer til salg uden at han på forretningsstedet opbevarede følgesedler eller kvittering for de afgiftspligtige varer i forretningen, samt ikke at have ført et forskriftsmæssigt regnskab, som kunne danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften var betalt og hvorfra varerne var leveret, hvorfor det ikke var muligt at konstatere om der var betalt afgift efter chokoladeafgiftsloven. T erkendte sig skyldig. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes en bøde på 10.000 kr. Ved fastsættelsen af bødens størrelse lagde retten vægt på, at det følger af bemærkningerne til lov 1554/2016 om ændring af chokoladeafgiftsloven m.v., at bøden i de omhandlede tilfælde i førstegangstilfælde fastsættes til 10.000 kr. |
Journalnr: 14/4862349
Hundepension
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar da drift af hundepension er ikke anset for udlejning af fast ejendom. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-07-2020
Journalnr: 19/0007921
Nægtet momsfradrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til underleverandør. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-08-2020
Journalnr: 15/0681580
Nægtet momsfritagelse
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar idet selskabets leverancer ikke er anset for omfattet af momsfritagelsesbestemmelsen i momslovens § 34, stk. 1, nr. 5. Landsskatteretten godkender fritagelse delvist.
Afsagt: 19-08-2020
Journalnr: 18/0000390
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse afmomstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-08-2020
Journalnr: 16/1040266
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar samt privat brug af PC
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af udgående moms (salgsmoms), ej godkendt fradrag for indgående moms samt moms af yderligere privat anvendelse af PC. Landsskatteretten nedsætter den skønsmæssige forhøjelse til nul og stadfæster i øvrigt.
Afsagt: 19-08-2020
Journalnr: 16/0369391
Udeholdt moms
Klagen vedrører ændring af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-06-2020
Journalnr: 15/2146959
Uregistreret virksomhed
Klagen vedrører fastsættelse af yderligere momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-07-2020
Journalnr: 17/0563791
Energiafgift - tung proces
Klagen skyldes, at SKAT har pålagt selskabet at tilbagebetale godtgørelse af CO2-, gas- og elafgift. Det skyldes blandt andet, at selskabets proces ikke anses for tung proces efter proceslisten (bilag 1 til CO2-afgiftsloven) og at selskabet ikke har anmeldt bundfradrag efter CO2-afgiftslovens § 9 c, stk. 1, 3. punktum og at selskabet har handlet groft uagtsomt. SKAT har undladt et genoptage en enkelt periode, hvor tilsvaret er negativt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen, men genoptager også den periode, hvor tilsvaret er negativt.
Afsagt: 10-08-2020
Journalnr: 17/0711150
Ekstraordinær genoptagelse af selskabets godtgørelse af mineralolie-, gas- og elafgift
Sagen omhandler, hvorvidt SKAT har været berettiget til at foretage ekstraordinær genoptagelse af selskabets godtgørelse af mineralolie-, gas- og elafgift. Landsskatteretten godkender ekstraordinær genoptagelse med en mindre ændring af beløbet.
Afsagt: 02-07-2020
Journalnr: 15/2968928
Ugyldighed
Sagen vedrører spørgsmål om, hvorvidt SKATs afgørelse er ugyldig på grund af manglende fremsendelse af agterskrivelse forud for afgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-07-2020
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 01-10-2020 indstilling i C-501/19 UCMR - ADA
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - vederlag for spredning til almenheden af musikværker - betaling af en ikkeeksklusiv licens gennem brugerne af værkerne - organisation til kollektiv forvaltning af ophavsrettigheder, der opkræver disse vederlag på vegne af indehaverne af disse rettigheder
Tidligere dokument: C-501/19 UCMR - ADA - DomDen 01-10-2020 dom i C-331/19 Staatssecretaris van Financiën (Taux réduit de TVA pour aphrodisiaques)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en reduceret afgiftssats for leveringen af visse varer og tjenesteydelser -bilag III, nr. 1) - begrebet »levnedsmidler« samt »produkter, der normalt er bestemt til at anvendes som supplement til eller i stedet for levnedsmidler« - afrodisiske produkter
Tidligere dokument: C-331/19 Staatssecretaris van Financiën (Taux réduit de TVA pour aphrodisiaques) - DomDen 06-10-2020 dom i C-245/19 État luxembourgeois (Droit de recours contre une demande d’information en matière fiscale) État luxembourgeois (Droit de recours contre une demande d’information en matière fiscale)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2011/16/EU - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - artikel 1 og 5 - påbud om fremsendelse af oplysninger til en medlemsstats kompetente myndighed efter anmodning om udveksling af oplysninger fra den kompetente myndighed i en anden medlemsstat - person, der er i besiddelse af oplysninger, som den kompetente myndighed i den førstnævnte medlemsstat anmoder om skal fremsendes - skattepligtige person, som er genstand for den undersøgelse, der har givet anledning til anmodningen fra den kompetente myndighed i den anden medlemsstat - tredjeparter, som den skattepligtige person har juridiske, bankmæssige, finansielle eller mere generelt økonomiske forbindelser med - domstolsbeskyttelse - den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - artikel 47 - ret til adgang til effektive retsmidler - artikel 52, stk. 1 - begrænsning - retsgrundlag - overholdelse af det væsentligste indhold af retten til adgang til effektive retsmidler - adgang til et retsmiddel, hvormed de berørte retssubjekter kan opnå effektiv prøvelse af alle de relevante faktiske og retlige spørgsmål samt effektiv retsbeskyttelse af de rettigheder, som de er tillagt i henhold til EU-retten - mål i almenhedens interesse, der er anerkendt af Unionen - bekæmpelse af international skatteunddragelse og skatteundgåelse - proportionalitetsprincippet - de oplysninger, som er omfattet af påbuddet om fremsendelse, skal kunne »forudses at være relevante« - domstolsprøvelse - rækkevidde - personlige, tidsmæssige og materielle forhold, der skal tages i betragtning
Tidligere dokument: C-245/19 État luxembourgeois (Droit de recours contre une demande d’information en matière fiscale) État luxembourgeois (Droit de recours contDen 07-10-2020 indstilling i C-95/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Silcompa
Fiskale bestemmelser
Rådets direktiv 76/308/EØF om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med visse bidrag, afgifter, skatter og andre foranstaltninger
Tidligere dokument: C-95/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Silcompa - DomDen 07-10-2020 dom i C-330/19 Exter
Toldunion
Toldunion. Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) den 23. april 2019 - Staatssecretaris van Financiën mod Exter BV
Tidligere dokument: C-330/19 Exter - DomDen 08-10-2020 dom i C-235/19 United Biscuits (Pensions Trustees) og United Biscuits Pension Investments
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra a) - fritagelse for forsikringstransaktioner - investeringsvirksomheders levering af ydelser vedrørende forvaltning af pensionsmidler til formueforvalteren - undtagelse af enhver skadeserstatningsrisikoforpligtelse - erhvervstilknyttet pensionsordning - national skatte- og afgiftspraksis - udøvelse af forsikringsvirksomhed - enheder med tilladelse - enheder uden en sådan tilladelse - begrebet »forsikringstransaktioner«
Tidligere dokument: C-235/19 United Biscuits (Pensions Trustees) og United Biscuits Pension Investments - DomDen 08-10-2020 dom i C-657/19 Finanzamt D
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelser - artikel 132, stk. 1, litra g) - levering af ydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring - udarbejdelse af rapporter om vurdering af plejebehov - afgiftspligtig person bemyndiget af plejeforsikrings lægetjeneste - organer, der er anerkendt som foretagender af almennyttig karakter
Tidligere dokument: C-657/19 Finanzamt D - DomDen 08-10-2020 indstilling i C-95/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Silcompa
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 92/12/EØF - artikel 6 og 20 - varers overgang til forbrug - forfalskning af administrativt ledsagedokument - overtrædelse eller uregelmæssighed, der har fundet sted i forbindelse med omsætning af punktafgiftspligtige varer under en afgiftssuspensionsordning - tilfælde, hvor varer uretmæssigt forlader en suspensionsordning - afgørelse af, i hvilken medlemsstat punktafgifter forfalder - direktiv 76/308/EØF - artikel 6 og 8 samt artikel 12, stk. 1-3 - gensidig bistand - efteropkrævning af afgift på de samme transaktioner i to medlemsstater - fordobling af punktafgiftskravet - prøvelseskompetencen for retterne i den medlemsstat, i hvilken den myndighed, der anmodes om bistand, befinder sig - eventuelt afslag på anmodning om bistand
Tidligere dokument: C-95/19 Tilnærmelse af lovgivningerne Silcompa - DomDen 08-10-2020 dom i C-330/19 Exter
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - artikel 121, stk. 1 - proceduren for aktiv forædling - overgang til fri omsætning - toldskylds opståen - fastsættelse af toldskylden - begrebet »beskatningselementer« - hensyntagen til en præferencetoldforanstaltning
Tidligere dokument: C-330/19 Exter - DomDen 08-10-2020 dom i C-476/19 Combinova
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - EU-toldkodeksen - artikel 124, stk. 1, litra k) - toldskyldens ophør i tilfælde af varernes manglende anvendelse - begrebet »anvendt vare« - procedure for aktiv forædling - toldskyld opstået som følge af manglende overholdelse af reglerne i forbindelse med proceduren for aktiv forædling - manglende fremlæggelse af afslutningsopgørelsen inden for den fastsatte frist
Tidligere dokument: C-476/19 Combinova - DomDen 15-10-2020 dom i C-335/19 E. (TVA – Réduction de la base d’imposition)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 90 - nedsættelse af momsgrundlaget - ikke-betaling eller kun delvis betaling af prisen - betingelser, der i medfør af national lovgivning pålægges for udøvelse af retten til nedsættelse - betingelse om, at debitor ikke må være under konkurs- eller likvidationsbehandling - betingelse om, at kreditor og debitor skal være momspligtige personer
Tidligere dokument: C-335/19 E. (TVA – Réduction de la base d’imposition) - DomDen 15-10-2020 dom i C-543/19 Jebsen & Jessen
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2913/92 - artikel 78 - artikel 236, stk. 1 - importprocedure - revision af toldangivelse - handelspolitik - antidumping - gennemførelsesforordning (EU) 2015/82 - endelig antidumpingtold - pristilsagn - fritagelse - artikel 2, stk. 1 - krav om fremlæggelse af tilsagnsfaktura - manglende omtale af et forhold, som er opført i bilaget til gennemførelsesforordning 2015/82
Tidligere dokument: C-543/19 Jebsen & Jessen - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse- skatter og afgifter-merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af ydelser eller varer mod vederlag - artikel 45-leveringssted for tjenesteydelser - artikel 56 - leveringssted for udlejning af transportmidler - vederlagsfri tilrådighedsstillelse af firmabiler til arbejdstagere
Generaladvokatens indstilling:
1) Bestemmelserne i artikel 2, stk. 1, litra c), og artikel 26, stk. 1, litra b), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved direktiv 208/8/EU af 12. februar 2008, skal fortolkes således, at i en situation, hvor en afgiftspligtig person vederlagsfrit stiller et køretøj, der ejes af den pågældendes virksomhed, til rådighed for sin medarbejder, hvor denne medarbejder ikke afstår fra en del af sin løn eller fra andre fordele, som skal betales af den afgiftspligtige, og den pågældende heller ikke udfører ekstra arbejde for at have fået stillet køretøjet til rådighed for sig, kan denne tilrådighedsstillelse ikke anses for at være levering af ydelser mod vederlag.
2) Når en national ret fastslår, at køretøjet, som ejes af den afgiftspligtige persons virksomhed, er stillet til rådighed til privat brug for en medarbejder i en periode på mere end 30 dage mod vederlag som omhandlet i artikel 2, stk. 1, litra c), i direktiv 2006/112 og i Domstolens praksis vedrørende denne bestemmelse, skal artikel 56, stk. 2, i dette direktiv fortolkes således, at begrebet »udlejning af et transportmiddel, som ikke er korttidsudlejning«, ligeledes gælder en sådan tilrådighedsstillelse.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger- anmodning om retsbevarende foranstaltninger - retsafgørelse fra den bistandssøgende medlemsstat med henblik på vedtagelse af retsbevarende foranstaltninger - kompetence for retten i den bistandssøgte medlemsstat til at vurdere, om betingelserne for vedtagelse af retsbevarende foranstaltninger i henhold til dens nationale lovgivning og administrative praksis er opfyldt
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 16 i Rådets direktiv 2010/24/EU af 16. marts 2010 om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger skal fortolkes således, at i tilfælde af, at der indgives en anmodning om gensidig bistand vedrørende vedtagelse af retsbevarende foranstaltninger, der ledsages af et dokument som omhandlet i bestemmelsens stk. 1, andet afsnit, som udgøres af en afgørelse fra en ret i den bistandssøgende medlemsstat, er retten i den bistandssøgte medlemsstat bundet til denne rets opfattelse med hensyn til behovet - dvs. om betingelserne er opfyldt - for vedtagelse af de retsbevarende foranstaltninger, der er anmodet om, samt med hensyn til muligheden for at vedtage retsbevarende foranstaltninger i den bistandssøgende medlemsstat.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - artikel 9, stk. 1 - artikel 193 - begrebet »afgiftspligtig person« - aftale om fælles aktivitet - partnerskab - henføring af en økonomisk transaktion til én af partnerne - bestemmelse af den afgiftspligtige person
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-312/19 Valstybine mokesciu inspekcija (Accord d'activité commune) - IndstillingArtikel 9, stk. 1, og artikel 193 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en fysisk person, som med en anden fysisk person har indgået en aftale om fælles aktivitet udgørende et partnerskab, der ikke har status som juridisk person og er kendetegnet ved den omstændighed, at den førstnævnte person har ret til at handle på vegne af samtlige partnere, men indgår alene og i eget navn i relationer med tredjeparter, når vedkommende foretager dispositioner, der udgør økonomisk virksomhed, som det pågældende partnerskab udøver, skal anses for »afgiftspligtig person« som omhandlet i artikel 9, stk. 1, i direktiv 2006/112 og for selv at skulle betale den merværdiafgift, der skyldes i henhold til dette direktivs artikel 193, for så vidt som vedkommende har handlet i eget navn eller for tredjemands regning som kommissionær som omhandlet i nævnte direktivs artikel 14, stk. 2, litra c), og artikel 28.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 17, stk. 2, litra a) - fradrag for indgående afgift - fradragsrettens indtræden og omfang - udvidelse af en vejstrækning tilhørende en kommune - bogføring af omkostninger hidrørende fra anlægsarbejder som del af den afgiftspligtige persons generalomkostninger - afgørelse af, om der foreligger en direkte og umiddelbar tilknytning til den afgiftspligtiges økonomiske virksomhed - vederlagsfri levering - levering sidestillet med en levering mod vederlag - artikel 5, stk. 6
Domstolens dom:
1) Artikel 17, stk. 2, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, skal fortolkes således, at en afgiftspligtig person har ret til at fradrage den indgående merværdiafgift for arbejder med udvidelse af en kommunevej udført til fordel for en kommune, når denne vejstrækning både anvendes af denne afgiftspligtige person i forbindelse med dennes økonomiske virksomhed og af offentligheden, for så vidt som disse udvidelsesarbejder ikke er gået videre, end hvad der var nødvendigt for at give nævnte afgiftspligtige person mulighed for at udøve sin økonomiske virksomhed, og for så vidt som omkostningerne herfor er indeholdt i prisen for de udgående transaktioner foretaget af samme afgiftspligtige person.
2) Sjette direktiv 77/388, navnlig dets artikel 2, stk. 1, skal fortolkes således, at en tilladelse til drift af et stenbrud, der ensidigt er udstedt af en myndighed i en medlemsstat, ikke udgør den samlede modværdi, som en afgiftspligtig person - der uden modydelse i penge har udført arbejder med udvidelse af en kommunevej - modtager, således at disse arbejder ikke udgør en transaktion mod vederlag i dette direktivs forstand.
3) Artikel 5, stk. 6, i sjette direktiv 77/388 skal fortolkes således, at arbejder, til fordel for en kommune, med udvidelse af en kommunevej, der er åben for offentligheden, men som anvendes af den afgiftspligtige person, som vederlagsfrit har udført disse arbejder, i forbindelse med dennes økonomiske virksomhed og af offentligheden, ikke udgør en transaktion, der skal sidestilles med en levering af goder, som foretages mod vederlag i denne bestemmelses forstand.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - punktafgiftsstruktur og -satser for forarbejdet tobak - direktiv 2011/64/EU - artikel 2, stk. 2 - artikel 5, stk. 1 - begrebet »produkter, som helt eller delvis består af andre stoffer end tobak« - begrebet »røgtobak« - vandpibetobak
Domstolens dom:
Artikel 2 og 5 i Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak skal fortolkes således, at vandpibetobak, der består af op til 24% tobak og andre stoffer som sukkeropløsning, glycerin, aromastoffer og konserveringsmiddel, skal kvalificeres som »produkt, som delvis består af andre stoffer end tobak« i disse bestemmelsers forstand, og følgelig i sin helhed og uanset indholdet af andre stoffer deri anses for røgtobak, som er underlagt punktafgift på tobak.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - investeringsgoder i form af fast ejendom - momsfradrag - regulering af det oprindeligt foretagne fradrag - regulering på én gang af hele dette fradrag efter første ibrugtagning af det pågældende gode - reguleringsperiode
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-791/18 Stichting Schoonzicht - IndstillingArtikel 184-187 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at disse bestemmelser ikke er til hinder for en national lovgivning, som indeholder en reguleringsordning, der finder anvendelse på investeringsgoder, og som fastsætter en fordeling af reguleringen over flere år, i medfør af hvilken hele det oprindeligt foretagne fradrag for dette gode i det år, hvor det pågældende gode blev taget i brug for første gang, hvilket ligeledes svarer til det første reguleringsår, bliver genstand for en regulering på én gang, når det i forbindelse med denne første ibrugtagning viser sig, at dette fradrag ikke svarer til det fradrag, som den afgiftspligtige person var berettiget til at foretage på grundlag af den faktiske brug af det nævnte gode.
Bekendtgørelse af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., LBK nr 1349 af 01/09/2020. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, LBK nr 1353 af 02/09/2020. Udstedt af Skatteministeriet
Forslag til Lov om ændring af toldloven (Til- pasning af toldloven til EU’s moderniserede pengeforordning m.v.)
Oprettelsesdato: 18-09-2020
Høringsfrist: 16-10-2020
Bilag 424 |
Bilag 431 | Publikation fra Skattestyrelsen - Resultatark om fokuseret indsats overfor skyldnere med motorgæld |
Bilag 433 | Henvendelse af 17/9-20 fra Knud Larsen, Hvidovre om åbent brev "El-biler er en dyr blindgyde" |
Bilag 435 |
Bilag 436 |
Spm. 677 | Vil ministren redegøre for, om salg af skins er omfattet af brugtmomsordningen? Svar |
Spm. 723 |
Spm. 724 |
Spm. 725 |
Spm. 726 |
Spm. 727 |
Spm. 728 |
Spm. 729 |
Spm. 730 |
Spm. 731 |
Spm. 732 |
Spm. 733 |
Spm. 734 |
Spm. 735 |
Spm. 736 |
Spm. 740 |
Spm. 741 |
Spm. 742 |
Spm. 749 |
Spm. 750 | Vil ministeren redegøre for, hvad udviklingen har været i salg af is fra 2001 og frem til i dag? Svar |
Spm. 751 |
Spm. 758 |