Kære læser !
Så nåede vi frem til 2022. Jeg håber du har haft en god jul og er kommet godt ind i det nye år.
Hermed de seneste to ugers nyheder fra MomsMail.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Publikation: Hent eller bestil opslagsværket ’Skat, moms og personalegoder 2022’
Depechen-artikel: Momsafregning for virksomheder omfattet af OSS-ordningen
Depechen-artikel: Nye regler for indberetning til Intrastat
Depechen-artikel: Virksomhedernes energiafgifter i 2022
Styresignaler
Praksisændring - momspligt - ekspropriation
Styresignal - præcisering af praksis - procesgodtgørelse af energiafgifter på varme og varer forbrugt i byggeri - proceslempelse for byggeri kan ydes for rumvarme til byggeaktiviteter på visse betingelser
Ændring af praksis - moms - levering af transportydelser - udskydelse af virkningstidspunktet for SKM2021.321.SKTST - styresignal
Bindende svar
Moms på salg af skins
Domme
Told - antidumpingtold
Omkostningsgodtgørelse - manglende hæftelse for rådgiverens honorar
Afgift af engangsservice efter emballageafgiftslovens § 2 c
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOPublikation: Hent eller bestil opslagsværket ’Skat, moms og personalegoder 2022’ Hvad er personfradraget i 2022? Hvilke indberetningsforpligtelser har arbejdsgivere i forhold til personalegoder? Og hvornår skal du betale topskat? |
BDODepechen-artikel: Momsafregning for virksomheder omfattet af OSS-ordningen Der er intet til hinder for, at virksomheder kan angive moms tidligere, end de er forpligtet til. Det kan i nogle tilfælde være en fordel for virksomheder, der sælger varer til private i andre EU-lande |
BDODepechen-artikel: Nye regler for indberetning til Intrastat En lang række virksomheder bliver fra nytår fritaget for at skulle foretage indberetninger til Intrastat. De eksportvirksomheder, der fortsat skal indberette, skal til gengæld indberette mere end hidtil. |
BDODepechen-artikel: Virksomhedernes energiafgifter i 2022 Satserne for afgift på elektricitet og naturgas ændres kun marginalt. Det samme gælder derfor også for den andel, som virksomhederne kan få godtgjort. Reglerne for afgift på overskudsvarme ændres derimod radikalt |
Hidtidig praksis for den momsmæssige behandling af ekspropriationserstatninger er ændret.
Styresignalet beskriver en præcisering af praksis, hvorefter der kan ydes procesgodtgørelse for rumvarme til byggeaktiviteter på visse betingelser.
Ved styresignalet SKM2021.321.SKTST ændrede Skattestyrelsen praksis som følge af EU-Domstolens dom af 29. juni 2017 i sagen C-288/16, L.C. Det blev fremover en betingelse for momsfritagelse i medfør af momslovens § 34, stk. 1, nr. 16, at transportydelser og hertil knyttede transaktioner leveres til afsenderen eller modtageren af varer, som udføres til steder uden for EU. Underleverandørydelser vil fremover ikke være omfattet af momsfritagelsen.
SKM2021.321.SKTST havde virkning fra 22. december 2021. Det nye styresignal ændrer virkningstidspunktet for SKM2021.321.SKTST til 1. juli 2022.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at Spørger agerer som en afgiftspligtig person, når han sælger skins, idet Spørger driver økonomisk virksomhed. Salg af skins er ikke momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra e, idet skins ikke kan anses som et adkomstbevis jf. EU-domstolen praksis, samt fordi salg af skins ud fra en naturlig sproglig forståelse ikke kan anses som en finansiel transaktion. Det vurderes desuden slutteligt, at Spørger ikke vil være berettiget til at anvende brugtmomsordningen, idet skins er en elektronisk leveret ydelse.
Sagen angik, om et selskab skulle pålægges antidumpingtold af to partier bolte, som hidrørte fra Kina. De to partier bolte, som begge blev importeret i 2014, var ved Rådets forordning (EF) nr. 91/2009 af 26. januar 2009 blevet pålagt antidumpingtold ved import til EU. Forordningen blev ophævet ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/278 af 26. februar 2016, der trådte i kraft dagen efter.
SKAT traf den 20. juli 2016 og den 10. april 2017 afgørelser om, at selskabet skulle betale antidumpingtold af de to importer af bolte i 2014.
Landsskatteretten ændrede SKATs afgørelser under henvisning til, at artikel 2 i gennemførelsesforordningen fra 2016 måtte forstås på den måde, at det ikke var muligt fra og med den 28. februar 2016 at opkræve antidumpingtold, uanset om kravet angik en forudgående periode.
Skatteministeriet indbragte sagen for domstolene med påstand om, at selskabet skulle anerkende, at de to partier bolte var underlagt antidumpingtold, samt at selskabet skulle betale den af SKAT opgjorte antidumpingtold.
Sagsøgte tog bekræftende til genmæle i sagen. Retten afsagde herefter dom efter Skatteministeriets påstande.
De fire sambehandlede sager angik, om appellantens klienter har krav på omkostningsgodtgørelse efter skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1.
Landsretten bemærkede, at det -som fastslået i UfR 2015.3383 H -er en betingelse for at få omkostningsgodtgørelse efter skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1, at den skattepligtige hæfter for udgifterne til rådgiverbistand.
Landsretten anførte videre, at det udtrykkeligt fremgår af de indgåede aftaler om sagkyndig bistand, at klienterne ikke selv skal betale for den ydede bistand, og landsretten tiltrådte herefter, at betingelserne for at opnå omkostningsgodtgørelse efter skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1, dermed ikke er opfyldt. Det kunne ikke føre til en ændret vurdering, at klienterne ikke skal betale for den ydede bistand, fordi klienterne ifølge aftalerne har overdraget deres krav på omkostningsgodtgørelse til appellanten, da der ikke foreligger eller har foreligget en reel hæftelse.
Byrettens frifindende domme blev derfor stadfæstet.
Sagen angik en plastske, som blev anvendt af en fast food-restaurationskæde i forbindelse med salg af en isdessert. Plastskeen havde to funktioner, nemlig for det første at blive monteret på en røremaskine for at røre rundt i et isbæger med softice tilsat smagsgivere, og for det andet at blive udleveret til kunden, som anvender plastskeen til at spise isdesserten med og derefter bortkaster den.
Retten fandt, at plastskeen efter sin udformning, funktion og anvendelse måtte anses som afgiftspligtigt engangsservice efter emballageafgiftslovens § 2 c. Retten lagde herved vægt på, at skeen var udformet som en ske, at denne udformning netop var begrundet i, at den skulle kunne benyttes som engangsske til at spise isdesserten med, at skeen altid blev udleveret til kunden sammen med isdesserten, og at skeen efter brug blev bortkastet.
For så vidt angik sagsøgerens synspunkt om, at skeen var undtaget fra afgiftspligten, fordi skeen kunne siges også at indgå i processen med fremstillingen af isdesserten, fandt retten, at et sådant synspunkt hverken havde støtte i bestemmelsens ordlyd, forarbejder eller administrativ praksis.
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 13-01-2022 indstilling i C-141/20 Norddeutsche Gesellschaft für Diakonie
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - moms - momsgrupper - udpegelse af et medlem af en momsgruppe som den afgiftspligtige person - selvstændig udøvelse af økonomisk virksomhed - Larentia + Minerva-dommen (sag C-108/14 og sag C-109/14)
Tidligere dokument: C-141/20 Norddeutsche Gesellschaft für Diakonie - DomDen 13-01-2022 dom i C-156/20 Zipvit
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168 - ret til fradrag - levering af posttjenester fejlagtigt fritaget - moms, som anses for indeholdt i markedsprisen for leveringen med henblik på udøvelse af fradragsretten - ikke omfattet - begrebet den moms, »som skal betales eller er betalt«
Tidligere dokument: C-156/20 Zipvit - DomDen 13-01-2022 indstilling i C-253/20 Frie varebevægelser Impexeco PI Pharma
Fiskale bestemmelser
Stævning (EUT/EFT) HTML / PDF
Den 13-01-2022 dom i C-326/20 MONO
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - punktafgift - direktiv 2008/118/EF - fritagelse for harmoniseret punktafgift - varer, der er bestemt til anvendelse i diplomatiske eller konsulære forbindelser - de af værtsmedlemsstaten fastsatte betingelser for anvendelse af fritagelsen - betaling med andre midler end kontanter
Tidligere dokument: C-326/20 MONO - DomDen 13-01-2022 dom i C-513/20 Termas Sulfurosas de Alcafache
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra b) - fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse - fritagelse for hospitalsbehandling og pleje - transaktioner i nær tilknytning hertil - kurbade - beløb opkrævet for udfærdigelse af en individuel brugerkonto, der omfatter en lægejournal
Tidligere dokument: C-513/20 Termas Sulfurosas de Alcafache - DomDen 13-01-2022 indstilling i C-415/20 Gräfendorfer Geflügel - und Tiefkühlkost F. Reyher Flexi Montagetechnik
Toldunion
Anmodning om præjudiciel afgørelse - tilbagebetaling af beløb, som en medlemsstat har opkrævet i strid med EU-retten - betaling af renter - toldunion - artikel 241 i forordning nr. 2913/92/EØF (EF-toldkodeks) - artikel 116, stk. 6, i forordning (EU) nr. 952/2013 (EU-toldkodeks) - begrænsning af betaling af renter i tilfælde af tilbagebetaling af told - effektivitetsprincippet - nationale foranstaltninger, der foreskriver betaling af renter fra det tidspunkt, hvor der anlægges sag ved domstolene
Tidligere dokument: C-415/20 Gräfendorfer Geflügel und Tiefkühlfeinkost F. Reyher Flexi Montagetechnik - DomDen 20-01-2022 dom i C-90/20 Apcoa Parking Danmark
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - anvendelsesområde - afgiftspligtige transaktioner - virksomhed, der udøves af et privatretligt selskab - drift af parkeringsanlæg på privat område - kontrolgebyrer, der opkræves af dette selskab ved bilisters overtrædelse af de almindelige vilkår for brug af disse parkeringsanlæg - kvalificering - transaktioners økonomiske og forretningsmæssige virkelighed
Tidligere dokument: C-90/20 Apcoa Parking Danmark - DomDen 20-01-2022 indstilling i C-599/20 Baltic Master
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeksen - forordning (EØF) nr. 2913/92 - artikel 29, stk. 1, litra d) - fastlæggelse af toldværdi - begrebet »indbyrdes afhængige personer« - de facto-kontrol - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 143, stk. 1, litra b), e), og f) - artikel 181a - Taric-kode
Tidligere dokument: C-599/20 Baltic Master - DomDen 27-01-2022 indstilling i C-269/20 Finanzamt T (Prestations internes d’un groupement TVA)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - momsgrupper - udpegning af et medlem af en momsgruppe som den afgiftspligtige person - interne leveringer inden for momsgruppen - leveringer præsteret af et medlem af en momsgruppe, som er en national offentligretlig stiftelse - leveringer af vederlagsfrie tjenesteydelser - udøvelse af en myndighedsopgave ved siden af økonomisk virksomhed
Tidligere dokument: C-269/20 Finanzamt T (Prestations internes d’un groupement TVA) - DomDen 27-01-2022 indstilling i C-607/20 GE Aircraft Engine Services
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift - overdragelse af værdikuponer som afgiftspligtige transaktioner - momsdirektivets artikel 26, stk. 1, litra b) - begrebet »privat brug eller til brug for hans personale eller i øvrigt til virksomheden uvedkommende formål« - vederlagsfri udlevering af værdikuponer til personale som del af et belønningsprogram for medarbejdere
Tidligere dokument: C-607/20 GE Aircraft Engine Services - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra b) - fritagelse i forbindelse med visse former for virksomhed af almen interesse - begrebet »behørigt anerkendte institutioner« - begrebet »under sociale betingelser svarende til dem, der gælder for sådanne organer«
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 132, stk. 1, litra b), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at bestemmelsen er til hinder for national lovgivning som den i hovedsagen omhandlede, der som betingelse for momsfritagelse foreskriver, at et privathospital enten skal have indgået en forsyningsaftale med udbydere af lovpligtig ulykkesforsikring, eller være en del af en delstats hospitalsplan, eller have indgået en forsyningsaftale med en national eller regional sygesikringsordning. Disse betingelser kan i særdeleshed ikke anses for at være sociale betingelser i den betydning, der følger af dette direktivs artikel 132, stk. 1, litra b).
En betingelse som den, der er nævnt af den tyske regering - hvorefter et privathospital, der ønsker at gøre en momsfritagelse gældende, i det foregående afgiftsår skal have udført mindst 40% af de fakturerede hospitalsydelser for beløb, der er lavere end det beløb, der dækkes af vedkommende sociale sikringsinstitutioner - kan dog udgøre en social betingelse i medfør af artikel 132, stk. 1, litra b), i direktiv 2006/112, hvis offentligretlige organer er underlagt en tilsvarende betingelse.
2) Udtrykket »under sociale betingelser svarende til dem, der gælder for sådanne organer«, som angivet i artikel 132, stk. 1, litra b), i direktiv 2006/112, skal fortolkes således, at det henviser til alle de betingelser, som private institutioner skal opfylde med henblik på at være underlagt enten samme eller tilsvarende bestemmelser som de betingelser, der regulerer forholdet mellem offentligretlige organer og deres patienter, som de private institutioner skal opfylde under alle de omstændigheder, hvor de yder hospitalsbehandling, pleje eller transaktioner i nær tilknytning hertil. En privat institution kan opfylde betingelsen gennem forpligtelser, som institutionen har påtaget sig i relation til patienter gennem aftale.
GFV 114 - Minutes 36th GFV meeting 06-12-2021 - EN.pdf
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om registreringsafgift, BEK nr 2525 af 15/12/2021. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om registrering af køretøjer, BEK nr 2523 af 15/12/2021. Udstedt af Skatteministeriet
Lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Regulering af antallet af cigaretter i en pakke), LOV nr 2615 af 28/12/2021. Udstedt af Skatteministeriet
Lov om ændring af lov om varmeforsyning, lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. (Prisregulering af og energieffektiviseringsordning med afgiftsfritagelse for overskudsvarme), LOV nr 2606 af 28/12/2021. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Bekendtgørelse om Skatteforvaltningens indsamling og behandling af visse oplysninger ved udvikling af it-systemer, BEK nr 2660 af 28/12/2021. Udstedt af Skatteministeriet
Bilag 1 |
Bilag 92 | Henvendelse af 19/12-21 fra Jim Stjerne Hansen vedrørende grøn ejerudgift |
Bilag 93 |
Bilag 94 | Henvendelse af 20/12-21 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende automatisk nummerpladegenkendelse |
Bilag 96 |
Spm. 111 |
Spm. 112 |
Spm. 113 |
Spm. 114 |
Spm. 115 |
Spm. 116 |
Spm. 132 |
Spm. 133 |
Spm. 191 |
Spm. 192 |
Spm. 193 | Hvilken strategi har Toldstyrelsen for anvendelsen af mobile scannere i Danmark? Svar |
Spm. 194 |
Spm. 195 |
Spm. 196 |