Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail om er årets næstsidste.
Hvis du synes, det er et stykke tid siden, MomsMail har indeholdt afgørelser fra Afgørelsesdatabasen, så har du ret - jeg har måttet "bygge systemet om" på grund af ændringer hos Skatteforvaltningens samarbejdspartner. De manglende afgørelser bringes i næste uge.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Depechen-artikel: Nye momsregler for vognmænd, der kører til Norge
Depechen-artikel: Told: Nye varekoder fra 1. januar 2022
Kalender: BDO Finanskalender 2022
Nye toldtarifkoder gældende fra 1. januar 2022
Skærpet momskontrol af EU-handel
Principiel landsretsdom om genberegning af afgiftsdifferencer for leasingbiler
Styresignaler
Beregning af frist for ordinær fastsættelse af godtgørelse efter elpatronordningen - styresignal - genoptagelse
Bindende svar
Momsfritagelse af udførelse af COVID-19 tests
Due diligence omkostninger - momspligt - afvisning
Momsfritagelse - Almennyttig forening - dyreinternat
Afgørelser
Godtgørelse af moms efter den tidligere momslovs § 45, stk. 4, vedrørende ydelser leveret til aftagere udenfor EU, ikke imødekommet
Forhøjelse af forenings momstilsvar - Afmeldelse af delregistrering vedrørende medlemsblad
Tilbagebetaling af erhvervelsesmoms
Nyt fra EU-Domstolen
1 dom
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDODepechen-artikel: Nye momsregler for vognmænd, der kører til Norge Lillejuleaften træder der nye regler i kraft for moms af transportydelser til lande uden for EU, hvis ydelsen indkøbes af en speditions- eller vognmandsvirksomhed hos en underleverandør |
BDODepechen-artikel: Told: Nye varekoder fra 1. januar 2022 Det kan være en administrativ tung opgave at tilrette virksomhedens systemer til de nye varekoder på toldområdet, men der er ingen vej udenom, hvis man vil undgå, at varer bliver tilbageholdt |
BDOKalender: BDO Finanskalender 2022 Med BDO's finanskalender 2022 er du altid sikret et godt overblik over, hvornår du skal indberette skat og moms samt klare anden vigtig bogføring. |
DeloitteNye toldtarifkoder gældende fra 1. januar 2022 Den 1. januar 2022 indføres der nye tarifkoder, og nogle tarifkoder ændres i selve opbygningen. Det er derfor vigtigt allerede nu at sikre, at varer ved eksport eller import er korrekt angivet på toldangivelsen for at undgå konsekvenser som annullering af bevillinger, certifikater, mv. |
EYSkærpet momskontrol af EU-handel Skattestyrelsen kritiseres af Rigsrevisionen for ikke at føre tilstrækkelig kontrol med danske virksomheders momsindberetninger. |
KammeradvokatenPrincipiel landsretsdom om genberegning af afgiftsdifferencer for leasingbiler Skatteministeriet får medhold i principiel sag om genberegning af afgiftsdifferencer for brugte leasingbiler efter nedsættelsen af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct. i 2015. |
Styresignalet fastslår, at fristen for ordinær fastsættelse eller ændring af godtgørelse efter elpatronordningen, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 2. pkt., er direkte efter udløbet af måneden.
Selv om tilbagebetalingen kan angives på momsangivelsen, kan fristen for angivelse af moms således ikke anses for det tidligste tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse kunne gøres gældende.
Spørger driver virksomhed med udførelse af COVID19-hurtigtests.
Skatterådet bekræfter, at Spørgers vederlag for udførelsen af COVID19-hurtigtests er omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 1.
Der er herved bl.a. henset til, at Spørgers leverancer efter det oplyste gennemføres i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens regler om delegation, ligesom Spørgers ydelser efter det oplyste udføres af fagligt kvalificeret personale i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens regler herom.
Spørger driver virksomhed med rådgivning af kapitalfonde. Som led heri har Spørger viderefaktureret due diligence ydelser til det holdingselskab, som skal eje det selskab, som kapitalfonden ønsker at købe.
Spørgsmålet går på, hvorvidt viderefaktureringen er momspligtig eller om den falder uden for momslovens anvendelsesområde.
Skatterådet træffer afgørelse om, at spørgsmålene afvises, idet de ikke kan besvares med fornøden sikkerhed.
Spørger driver en forening, som indeholder et dyreinternat. I forbindelse med driften af dyreinternatet har Spørger indtjening ved salg af dyr, ved indleverede dyr, ophold og vaccination af herreløse dyr, indfangning af dyr mv.
Skatterådet kunne bekræfte, at Spørgers ydelser i den konkrete sag opfylder betingelserne for at være en almennyttig forening hvormed ydelserne er momsfritaget i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 21.
Sagen angik, om en investeringsforening i medfør af den dagældende momslovs § 45, stk. 4, var berettiget til godtgørelse af afgift vedrørende ydelser, som var leveret og faktureret til og betalt af et administrationsselskab, der udførte forvaltning for investeringsforeningen. Landsskatteretten bemærkede, at investeringsforeningen ikke havde ansatte medarbejdere og ikke rådede over egne faciliteter. Investeringsforeningen havde valgt en struktur, hvor forvaltningen af investeringsforeningen var uddelegeret til administrationsselskabet. De indgående momsbelagte transaktioner, som investeringsforeningen påstod godtgørelse for afgift af i medfør af den dagældende momslovs § 45, stk. 4, angik ydelser, som administrationsselskabet købte hos eksterne leverandører. Disse ydelser blev leveret og faktureret til og betalt af administrationsselskabet, der anvendte ydelserne som led i selskabets virksomhed med forvaltning af investeringsforeningen. Allerede fordi ydelserne således ikke blev leveret og faktureret til og betalt af investeringsforeningen, fandt Landsskatteretten, at investeringsforeningen ikke var berettiget til godtgørelse af den af administrationsselskabet betalte afgift i medfør af den dagældende momslovs § 45, stk. 4. Den omstændighed, at administrationsselskabet helt eller delvist opnåede dækning for de ydelser, selskabet købte hos leverandørerne, derved, at investeringsforeningen betalte honorar m.v. til administrationsselskabet for selskabets forvaltning, kunne ikke føre til et andet resultat, idet honoraret m.v. ikke blev betalt i forbindelse med transaktioner omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra a-e, men for administrationsselskabets forvaltning.
Sagen angik, hvorvidt en forening var berettiget til en momsmæssig delregistrering vedrørende et medlemsblad. Landsskatteretten fandt, at det var med rette, at SKAT havde ophævet foreningens delregistrering af bladaktiviteten. Landsskatteretten henviste til, at foreningen ikke drev flere virksomheder, jf. momslovens § 47, stk. 3, 2. pkt., men at bladaktiviteten derimod måtte anses som en integreret del af foreningens samlede aktivitet. Der blev herved særligt lagt vægt på, at bladaktiviteten ikke funktionelt og økonomisk klart kunne afgrænses fra foreningens øvrige aktivitet.
Landsskatteretten fandt, at et selskab, som indgik i en fællesregistrering i Danmark, jf. momslovens § 47, stk. 4, og dettes filial med fast forretningssted i et andet land, ikke var én og samme afgiftspligtige person, jf. momslovens § 3.
Selskabet blev herefter anset for betalingspligtig af leverancer fra filialen til selskabet, og selskabets anmodning om tilbagebetaling af erhvervelsesmoms, jf. momslovens § 46, stk. 1, nr. 3, kunne derfor ikke imødekommes.
Sagen handlede om, hvorvidt sagsøgere, som udbød spil på spilleautomater, var berettiget til nedslag i spilleafgiften i henhold til den dagældende spilleafgiftslovs § 13 på baggrund af en række udlodninger til en nordsjællandsk sportsforening.
Ifølge bestemmelsen kunne der ske nedslag i spilleafgiften ved udlodning til velgørende foreninger med formål omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 17.Efter en samlet vurdering af de foreliggende oplysninger om foreningens formål, struktur, medlemsgrundlag og økonomiske forhold, samt det i øvrigt oplyste - herunder beskrivelsen på foreningens hjemmeside og dennes aktiviteter som værende målrettet elitesportsudøvere- fandt retten, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at foreningen havde et formål af almennyttig karakter. Betingelserne for nedslag i spilleafgiften var derfor ikke opfyldt.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Styresignalet fastslår, at fristen for ordinær fastsættelse af godtgørelse efter elpatronordningen, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 2. pkt., er direkte efter udløbet af måneden.
Selv om tilbagebetalingen kan angives på momsangivelsen, kan fristen for angivelse af moms således ikke anses for det tidligste tidspunkt, hvor kravet om godtgørelse kunne gøres gældende.
Høringssvar:
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 13-01-2022 indstilling i C-253/20 Frie varebevægelser Impexeco PI Pharma
Fiskale bestemmelser
Stævning (EUT/EFT) HTML / PDF
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168 - ret til fradrag for indgående afgift - materielle betingelser for fradragsretten - leverandørens egenskab af afgiftspligtig person - bevisbyrde - nægtelse af at indrømme ret til fradrag, når den faktiske leverandør ikke er blevet identificeret - betingelser
Domstolens dom:
Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at udøvelse af retten til at fradrage indgående merværdiafgift (moms) skal nægtes, uden at skatte- og afgiftsmyndighederne skal bevise, at den afgiftspligtige person begik momssvig eller vidste eller burde have vidst, at den transaktion, der er blevet påberåbt til støtte for fradragsretten, var led i en sådan svig, når denne afgiftspligtige person - i en situation, hvor den faktiske leverandør af de pågældende varer eller ydelser ikke er blevet identificeret - ikke har bevist, at denne leverandør var en afgiftspligtig person, hvis de oplysninger, der er nødvendige for at kontrollere, at denne leverandør var afgiftspligtig, henset til de faktiske omstændigheder og de oplysninger, som den afgiftspligtige person har fremlagt, ikke foreligger.
7997712-APM GFV Agenda REV 36th meeting 6 December 2021 - EN.pdf
GFV 108 - Report of the sub-group on platforms - EN.pdf
GFV 109 - Follow-up to the buy and donate Directive - EN.pdf
GFV 110 - VAT exemptions to non-EU travellers - EN.pdf
GFV 111 - DRR - Follow-up Fiscalis - EN.pdf
GFV 112 - Platforms - Follow-up Fiscalis - EN.pdf
GFV 113 - VAT Committee proposal - follow-up - EN.pdf
36th GFV meeting - Report on the sub-group of the platform economy.pdf
VEG 104 - Minutes 30th VEG meeting 29-11-2021.pdf
8129396-MVE VEG Agenda REV 30th meeting 29 11 2021.pdf
VEG No 103 - 1 - Case C-235-18 Vega International - Fuel cards.pdf
VEG No 103 - 2 -ANNEX - VAT Committee WP 1020.pdf
Presentation - Report on the sub-group of the platform economy.pdf
Forslag til lov om ændring af lov om Danske Spil A/S, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven, lov om afgifter af spil og lov om spil (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S)
Oprettelsesdato: 09-12-2021
Høringsfrist: 06-01-2022
Bilag 8 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Bilag 8 | Henvendelse af 8/12-21 fra Philip Morris Danmark om præsentation til foretræde den 9. december 2021 |
Bilag 9 |
Spm. 1 |
Spm. 2 | Spm. om lovforslaget forbedrer eller forværrer folkesundheden i Danmark, til skatteministeren |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 | Spm. om cigaretter eller nikotinprodukter er mest sundhedsskadelige, til skatteministeren |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 35 |
Spm. 36 |
Spm. 37 |
Spm. 38 |
Spm. 39 |
Spm. 40 |
Spm. 41 |
Spm. 42 |
Spm. 43 |
Spm. 44 |
Spm. 45 | Spm. om den foreslåede afgift svarer til produkternes negative eksternaliteter, til skatteministeren |
Spm. 46 |
Spm. 47 |
Spm. 48 |
Spm. 49 |
Spm. 50 |
Spm. 51 |
Spm. 52 |
Spm. 53 | Spm. om, hvad lovforslaget isoleret set betyder for folkesundheden, til skatteministeren |
Spm. 54 |
Spm. 55 |
Spm. 56 | Spm. om, hvor mange der årligt dør af tobaksprodukter, til skatteministeren |
Spm. 57 |
Spm. 58 |
Spm. 59 |
Spm. 60 |
Spm. 61 |
Spm. 62 |
Spm. 63 |
Spm. 64 |
Spm. 65 |
Spm. 66 |
Spm. 67 |
Spm. 68 |
Spm. 69 |
Spm. 70 |
Spm. 71 | Spm. om baggrunden for, at man fjernede stempelmærker for røgfri tobak i 1992, til skatteministeren |
Spm. 72 |
Spm. 73 |
Spm. 74 |
Spm. 75 |
Spm. 76 |
Spm. 77 |
Spm. 78 |
Spm. 79 |
Spm. 80 |
Spm. 81 |
Spm. 82 |
Spm. 83 |
Bilag 8 | Henvendelse af 8/12-21 fra Philip Morris Danmark om præsentation til foretræde den 9. december 2021 |
Bilag 9 |
Bilag 8 | Henvendelse af 8/12-21 fra Philip Morris Danmark om præsentation til foretræde den 9. december 2021 |
Bilag 9 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 35 |
Spm. 36 |
Spm. 37 |
Spm. 38 |
Spm. 39 |
Spm. 40 |
Spm. 41 |
Spm. 42 |
Spm. 43 |
Spm. 44 |
Spm. 45 |
Spm. 46 |
Spm. 47 |
Spm. 48 |
Spm. 49 |
Spm. 50 |
Spm. 51 |
Spm. 52 |
Spm. 53 |
Spm. 54 |
Spm. 55 |
Spm. 56 | L 89 - svar på spm. 56 om, hvor mange der årligt dør af tobaksprodukter, fra skatteministeren |
Spm. 57 |
Spm. 58 |
Spm. 59 |
Spm. 60 |
Spm. 61 |
Spm. 62 |
Spm. 63 |
Spm. 64 |
Spm. 65 |
Spm. 66 |
Spm. 67 |
Spm. 68 |
Spm. 69 |
Spm. 70 |
Spm. 71 |
Spm. 72 |
Spm. 73 |
Spm. 74 |
Spm. 75 |
Spm. 76 |
Spm. 77 |
Spm. 78 |
Spm. 79 |
Spm. 80 |
Spm. 81 |
Spm. 82 |
Spm. 83 |
Bilag 72 | Publikation fra Motorstyrelsen: Flere importerede biler værdifastsat korrekt, december 2021 |
Bilag 75 | Notat fra de økonomiske konsulenter til brug for møde med Det Miljøøkonomiske Råd den 8. december |
Bilag 77 | Analyse fra Gældsstyrelsen om danskernes gæld, december 2021. |
Bilag 78 |
Bilag 79 |
Bilag 80 |
Bilag 81 |
Bilag 83 | Regeringens lovprogram for folketingsåret 2021-22 (statsministerens december-redegørelse) |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 78 |
Spm. 91 |
Spm. 99 |
Spm. 103 |
Spm. 109 |
Spm. 117 |
Spm. 121 |
Spm. 139 |
Spm. 145 |
Spm. 147 |
Spm. 148 | Vil ministeren redegøre for statens indtægter på CO2-kvoter årligt fra 2000 til i dag? Svar |
Spm. 150 | Vil ministeren redegøre for, hvilke virksomheder der er omfattet af CO2-kvotesystemet? Svar |
Spm. 151 |
Spm. 152 |
Spm. 722 |