![]() |
Kære læser !
Folk der kender mig ved, at kommuner og regioners momsforhold står mit hjerte nær og vil derfor ikke blive forbavsede, når jeg skriver, at ugens faglige højdepunkt for mig indtraf i torsdags, da Landsskatterettens afgørelse om, at kommuner ikke er afgiftspligtige personer når de mod gebyr indsamler husholdningsaffald fra borgere og grundejerforeninger, blev offentliggjort.
Jeg har været dybt involveret i sagen, hvor jeg i 2014, hos min daværende arbejdsgiver, forestod den indledende analyse af problemstillingen og herefter, i samarbejde med to gode kolleger, gjorde arbejdet færdigt og anmodende om det bindende svar, Landsskatteretten nu har fastslået var forkert.
Det er endnu ikke offentliggjort, om Skatteministeriet indbringer sagen for domstolene - og sker det, er der selvfølgelig en risiko for, at domstolene ikke er enige med Landskatteretten, mig og mine kolleger i, at konklusionen er åbenlys. Men indtil da vil jeg nu blive ved med at nyde afgørelsen.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Kommuner har opkrævet ulovlig moms i årtier
2021 - nye afgiftssatser med relevans for forsyningsvirksomheder
Genåbning af momslåneordning
Hvornår skal der betales registreringsafgift af bilens udstyr?
Afgørelser
Momsfritagelse - Forvaltning af investeringsforeninger
Tilbagebetaling af naturgasafgift efter el-patronordningen
Moms - Afgiftspligtige personer - Offentlige forsyningsvirksomheder - renovationsydelser
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 domme
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOKommuner har opkrævet ulovlig moms i årtier Landsskatteretten har i en helt ny afgørelse fastslået, at kommuner ikke skal lægge momspå regninger til private og grundejerforeninger for afhentning af dagrenovation. Staten stårtil at skulle tilbagebetale milliardbeløb. |
PwC2021 - nye afgiftssatser med relevans for forsyningsvirksomheder Vi har samlet et overblik over relevante afgiftssatser for afregning og godtgørelse for forsyningsvirksomheder - se ændringerne for 2021 her. |
PwCGenåbning af hjælpepakkerne, gør det igen muligt for små og mellemstore virksomheder at få udbetalt tidligere indbetalt moms (for 2. halvår 2019 / 4. kvartal... |
TVC AdvokatfirmaHvornår skal der betales registreringsafgift af bilens udstyr? Nyere praksis fra Skatterådet bidrager med fortolkningsmomenter til brug for sondringen af, hvornår udstyr er afgiftspligtigt udstyr eller afgiftsfrit |
I forbindelse med en klage over et bindende svar fra Skattestyrelsen fandt Landsskatteretten, at de af et selskab leverede ydelser, herunder webbaserede ydelser, der gav selskabets kunder online adgang til data, var fritaget for moms, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra f, som forvaltning af investeringsforeninger. Selskabet i sagen leverede forskellige ydelser til investeringsforeninger og forvaltningsselskaber, der forestod forvaltningen af investeringsforeninger.
Med henvisning til SKM2018.538.LSR hjemviste Landsskatteretten SKATs afgørelse vedrørende opkrævning af tidligere godtgjort gas- og kuldioxidafgift efter el-patronordningen, men ændrede perioden. Landsskatteretten annullerede den periode, som SKAT havde genoptaget ekstraordinært, samt yderligere en periode, idet Landsskatteretten fandt, at fristen efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 2. pkt., skulle beregnes fra det tidspunkt, godtgørelsen tidligst kunne gøres gældende og ikke efter fristerne for momsangivelse.
En kommune anmodede om bindende svar på, om kommunen skal opkræve og afregne moms ved levering af renovationsydelser til private og grundejerforeninger. Skatterådet svarede, at kommunen skal opkræve og afregne moms på disse ydelser. Landsskatteretten ændrede svaret, idet Landsskatteretten fandt, at kommunen ikke skal opkræve og afregne moms ved levering af renovationsydelser til private og grundejerforeninger. Landsskatteretten henså til, at kommunen er et offentligretligt organ, at den udøvede virksomhed sker i egenskab af offentlig myndighed, og at fritagelsen for afgiftspligten ikke vil kunne medføre en konkurrenceforvridning af en vis betydning. I forhold til spørgsmålet om konkurrenceforvridning henså Landsskatteretten særligt til, at kommunerne i Danmark i henhold til miljøbeskyttelsesloven og affaldsbekendtgørelsen er forpligtet til at indsamle affald fra private grundejere og grundejerforeninger, og at private grundejere og grundejerforeninger omvendt er forpligtet til at bruge den kommunale ordning. Kommunens virksomhed med levering af renovationsydelser til private grundejere og grundejerforeninger sker således ikke i konkurrence med private erhvervsvirksomheder, idet der ikke foreligger en retlig mulig konkurrencesituation i forhold til disse. Kommunen blev dermed ikke anset for at være en afgiftspligtig person i forbindelse med levering af renovationsydelser til private grundejere og grundejerforeninger, jf. momslovens § 3, stk. 2, nr. 3, idet kommunen ikke leverer varer og ydelser i konkurrence med erhvervsdrivende. Landsskatteretten fandt endvidere, at kommunen ikke kunne anses for omfattet af begrebet "forsyningsvirksomhed" i henhold til momslovens § 3, stk. 2, nr. 2, idet renovationsydelser ikke er omfattet af bilag I til momssystemdirektivet. Landsskatteretten fortolkede således momslovens § 3, stk. 2, nr. 2, i overensstemmelse med momssystemdirektivets artikel 13 og bilag I hertil, uanset indholdet af forarbejderne til de danske momsbestemmelser.
Afslag på anmodning om henstand efter skatteforvaltningslovens § 51 Skatteankestyrelsen fandt det tilstrækkeligt godtgjort, at der forelå en nærliggende fare for, at skatten ikke ville blive betalt, såfremt der blev meddelt henstand efter skatteforvaltningslovens § 51. Skatteankestyrelsen lagde ved afgørelsen blandt andet vægt på, at der ikke forelå regnskaber for selskabet, at samtlige af selskabets værdipapirer var overført til hovedaktionærens private konto i 2009, og at der efterfølgende ikke havde været en tilstedeværende formue i selskabet, ligesom selskabet efterfølgende ikke havde genereret indtægter. | |
Afslag på anmodning om henstand i forbindelse med klage efter skatteforvaltningslovens § 51 SKAT havde givet afslag på anmodning om henstand med betaling af skat i forbindelse med en klage over SKATs afslag på anmodning om registrering efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E og 48 F. Landsskatteretten bemærkede, at adgangen til henstand under klagebehandling ifølge skatteforvaltningslovens § 51, tk. 1, 1. punktum, omfatter skat, som en "klage over opgørelsen" vedrører. En klage over et afslag på tilladelse til at være omfattet af forskerskatteordningen kunne ud fra en naturlig sproglig forståelse ikke anses at vedrøre en klage over opgørelsen. Derfor fandt Landsskatteretten, at det var med rette, at SKAT havde afslået anmodningen om henstand og stadfæstede SKATs afgørelse. |
Journalnr: 17/0047033
Diverse udgifter
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet momstilsvaret, idet SKAT ikke har godkendt fradrag for diverse udgifter vedrørende udgifter til golf. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-09-2020
Journalnr: 15/3202330
Forvaltning af investeringsforeninger
Klagen skyldes, at SKAT, nu Skattestyrelsen, har svaret nej til spørgsmål om, om de omhandlede ydelser er fritaget for moms, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra f, som forvaltning af investeringsforeninger. Landsskatteretten ændrer det bindende svar.
Afsagt: 06-07-2020
Journalnr: 17/0001071
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til underleverandører. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 19-10-2020
Journalnr: 17/0990950
Salgsmoms og købsmoms
Klagen vedrører primært nedsættelse af købsmoms på en række udgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-09-2020
Journalnr: 17/1826749
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-10-2020
Journalnr: 17/0987057
Tab på debitorer
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt fradrag for moms af tab på debitorer, idet tabet ikke er anset for fradragsberettiget i henhold til momslovens § 27, stk. 6. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-10-2020
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 26-11-2020 dom i C-787/18 Sögård Fastigheter
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - national lovgivning, der fastsætter regulering af fradrag for merværdiafgift (moms) for en anden afgiftspligtig person end den, der oprindeligt foretog fradraget - selskabs salg til privatpersoner af en ejendom, der har været udlejet af selskabet og af det selskab, der tidligere var ejer - ophør af momspligt ved salg af ejendommen til privatpersoner
Tidligere dokument: C-787/18 Sögård Fastigheter - DomDen 26-11-2020 indstilling i C-572/18 P thyssenkrupp Electrical Steel og thyssenkrupp Electrical Steel Ugo mod Kommissionen
Toldunion
Appel - toldunion - Toldekspertgruppens konklusioner - forordning (EU) nr. 952/2013 - artikel 211, stk. 6 - bevilling til aktiv forædling af visse kornorienterede elektriske stålprodukter - undersøgelse af de økonomiske forudsætninger - bindende karakter af Toldekspertgruppens konklusioner - retsakt, der ikke kan gøres til genstand for søgsmål
Tidligere dokument: C-572/18 P thyssenkrupp Electrical Steel og thyssenkrupp Electrical Steel Ugo mod Kommissionen - DomDen 03-12-2020 dom i C-44/19 Repsol Petróleo
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 21, stk. 3 - afgiftsfritagelse for energiprodukter, der anvendes i en virksomhed, der producerer energiprodukter - samtidig produktion af energiprodukter og andre produkter«
Tidligere dokument: C-44/19 Repsol Petróleo - DomDen 10-12-2020 dom i C-488/18 Golfclub Schloss Igling
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra m) - fritagelse for »visse former for levering af ydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport eller fysisk træning« - direkte virkning - begrebet »organer, der ikke arbejder med gevinst for øje«
Tidligere dokument: C-488/18 Golfclub Schloss Igling - DomDen 10-12-2020 dom i C-620/19 Tilnærmelse af lovgivningerne J & S Service
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - personoplysninger - forordning (EU) nr. 2016/679 - artikel 23 - begrænsning af den registreredes rettigheder - væsentlig finansiel interesse - håndhævelse af civilretlige krav - national lovgivning, der henviser til bestemmelser i EU-retten - skatteoplysninger vedrørende en juridisk person - Domstolen ikke kompetent
Tidligere dokument: C-620/19 Tilnærmelse af lovgivningerne J & S Service - DomDen 17-12-2020 dom i C-656/19 BAKATI PLUS
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelse ved udførsel - artikel 146, stk. 1, litra b) - varer, der forsendes eller transporteres uden for Den Europæiske Union af en køber, som ikke er etableret på den pågældende medlemsstats område - artikel 147 - »varer, der medbringes i den rejsendes personlige bagage« af rejsende, der ikke er etableret i Unionen - begreb - varer, der faktisk har forladt Unionens område - bevis - afslag på fritagelse ved udførsel - princippet om afgiftsneutralitet og proportionalitetsprincippet - momssvig
Tidligere dokument: C-656/19 BAKATI PLUS - DomDen 17-12-2020 dom i C-346/19 Bundeszentralamt für Steuern
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - tilbagebetaling af moms - direktiv 2008/9/EF - artikel 8, stk. 2, litra d) - artikel 15 - angivelse af fakturaens nummer - anmodning om tilbagebetaling
Tidligere dokument: C-346/19 Bundeszentralamt für Steuern - DomDen 17-12-2020 dom i C-801/19 Franck
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelser - artikel 135, stk. 1, litra b) og d) - begreberne »ydelse af lån« og »andre handelsdokumenter« - komplekse transaktioner - hovedydelse - tilrådighedsstillelse af midler mod vederlag - overdragelse af en veksel til et factoringselskab og overførsel af de modtagne penge til vekseludstederen
Tidligere dokument: C-801/19 Franck - DomDen 17-12-2020 dom i C-449/19 WEG Tevesstraße
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelse for bortforpagtning og udlejning af fast ejendom - national lovgivning, der fritager levering af varme fra en sammenslutning af boligejere til ejere, der er med i denne sammenslutning, for moms
Tidligere dokument: C-449/19 WEG Tevesstraße - Dom
Sagen omhandler:
Traktatbrud - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 170 og artikel 171, stk. 1 - tilbagebetaling af momsen til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i den medlemsstat, hvor de køber varer og ydelser eller indfører momspligtige varer, men i en anden medlemsstat - direktiv 2008/9/EF - detaljerede regler for tilbagebetaling af moms - artikel 9 og 10 - artikel 15, stk. 1 - artikel 20 - manglende kopi af en faktura eller et importdokument - systematisk afvisning af ufuldstændige tilbagebetalingsanmodninger - den afgiftspligtige person anmodes ikke om at supplere tilbagebetalingsanmodningen efter udløbet af den frist, der er fastsat for indgivelse heraf - princippet om afgiftens neutralitet - proportionalitetsprincippet - formaliteten
Domstolens dom:
1) Forbundsrepublikken Tyskland har tilsidesat sine forpligtelser i medfør af artikel 170 og 171 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (moms), som ændret ved Rådets direktiv 2008/8/EF af 12. februar 2008, og artikel 5 i Rådets direktiv 2008/9/EF af 12. februar 2008 om detaljerede regler for tilbagebetaling af moms i henhold til direktiv 2006/112/EF til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten, men i en anden medlemsstat, idet den har tilsidesat princippet om momsens neutralitet samt den effektive virkning af retten til tilbagebetaling af moms til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten, ved at afvise anmodninger om tilbagebetaling af moms, der er indgivet senest den 30. september i kalenderåret efter tilbagebetalingsperioden, men som ikke er vedlagt de kopier af fakturaer eller importdokumenter, der kræves i medfør af artikel 10 i direktiv 2008/9, uden først at opfordre ansøgerne til at supplere deres anmodninger ved, om nødvendigt efter denne dato, at fremlægge disse kopier eller at fremsende de oplysninger, der er nødvendige for behandlingen af disse anmodninger.
2) I øvrigt frifindes Forbundsrepublikken Tyskland.
3) Forbundsrepublikken Tyskland bærer sine egne omkostninger og betaler to tredjedele af Europa-Kommissionens omkostninger.
4) Kommission bærer en tredjedel af sine egne omkostninger.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra f) - levering af ydelser præsteret af selvstændige grupper af personer til deres medlemmer - anvendelse på momsgrupper - artikel 11 - momsgruppe
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-77/19 Kaplan International colleges UK - IndstillingArtikel 132, stk. 1, litra f), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2008/8/EF af 12. februar 2008, skal fortolkes således, at den fritagelse, der er fastsat i denne bestemmelse, ikke finder anvendelse på ydelser leveret af en selvstændig gruppe af personer til en gruppe af personer, der kan betragtes som én enkelt afgiftspligtig person som omhandlet i dette direktivs artikel 11, idet ikke alle medlemmerne af sidstnævnte gruppe er medlemmer af nævnte selvstændige gruppe af personer. Det forhold, at der findes bestemmelser i national ret, der foreskriver, at det repræsentative medlem af en sådan gruppe af personer, der kan betragtes som én enkelt afgiftspligtig person, har de samme karakteristika og status som medlemmerne af den pågældende selvstændige gruppe af personer med henblik på anvendelsen af fritagelsen for selvstændige grupper af personer, er i denne henseende uden betydning.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeksen - artikel 29, stk. 1, og artikel 29, stk. 3, litra a) - artikel 32, stk. 1, litra c), og artikel 32, stk. 5, litra b) - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 157, stk. 2 - fastsættelse af toldværdien - de indførte varers transaktionsværdi - begrebet »betingelse for salget« - betaling til gengæld for indrømmelse af en eneforhandlingsret
Domstolens dom:
Artikel 29, stk. 1, og artikel 29, stk. 3, litra a), i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks skal fortolkes således, at en betaling, som køberen af indførte varer i et begrænset tidsrum yder varernes sælger til gengæld for sidstnævntes indrømmelse af en ret til eneforhandling af disse varer på et givent område, og som beregnes af den omsætning, der er opnået på dette område, skal medregnes i de pågældende varers toldværdi.
ecofin report to the european council on tax issues
Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Oprettelsesdato: 16-11-2020
Høringsfrist: 15-12-2020
Bilag 1 | Høringsskema og høringssvar, fra skatteministerenOversendelsesbrev - SAU |
Bilag 2 | Materiale til teknisk gennemgang af lovforslaget den 19. november 2020, fra Skatteministeriet |
Bilag 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Spm. 1 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Bilag 4 |
Bilag 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Spm. 1 |
Bilag 47 |
Bilag 49 |
Bilag 51 |
Bilag 56 |
Bilag 61 |
Spm. 49 |
Spm. 112 |
Spm. 114 |
Spm. 115 |
Spm. 116 |
Spm. 120 |
Spm. 121 |
Spm. 122 |
Spm. S 402 |
Spm. S 403 | Om at sondre mellem private og foreningsbaserede bingo-banko aktiviteter. |