MomsMail 2022, uge 42

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

SKM-meddelelse
Aftale mellem formanden for Skatterådet og direktørerne for Skattestyrelsen, Motorstyrelsen og Vurderingsstyrelsen om sager som skal forelægges for Skatterådet

Bindende svar
Moms - formidling af opsparingsprodukter, risiko- og tillægsprodukter

Domme
Omkostningsgodtgørelse - hæftelse - no cure no pay - forældelse
Spil - Vilkår tilknyttet salgsfremmende foranstaltninger

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom

Nyt fra EU

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Aftale mellem formanden for Skatterådet og direktørerne for Skattestyrelsen, Motorstyrelsen og Vurderingsstyrelsen om sager som skal forelægges for Skatterådet

SKM2022.501.SKTST

Aftale mellem formanden for Skatterådet og direktørerne for Skattestyrelsen, Motorstyrelsen og Vurderingsstyrelsen om sager som skal forelægges for Skatterådet. Den nye aftale har virkning fra offentliggørelsen.

 

Bindende svar: Moms - formidling af opsparingsprodukter, risiko- og tillægsprodukter

SKM2022.506.SR

Spørger har indgået aftale med et livsforsikringsselskab, om Spørgers formidling af pensionsprodukter ved henvisning af pensions- og forsikringsemner til livsforsikringsselskabet og løbende tilpasning af produkterne.

Spørger modtager en provision herfor, som beregnes efter forskellige modeller afhængig af det underliggende produkt, grænseværdier mv.

Skatterådet bekræftede, at Spørgers formidling af livsforsikringsselskabets opsparingsprodukter er momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra a-e.

Skatterådet bekræftede desuden, at Spørgers formidling af livsforsikringsselskabets risiko- og tillægsprodukter er momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 10.

 

Dom: Omkostningsgodtgørelse - hæftelse - no cure no pay - forældelse

SKM2022.504.VLR

Sagen angik, om en skatteyder hæftede for et honorarkrav fra et rådgiverselskab i forbindelse med selskabets sagkyndige bistand til en vunden skattesag, og derfor havde krav på omkostningsgodtgørelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1.

Med henvisning til UfR 2015.3383.H (SKM2015.479.HR) fastslog landsretten, at det er en grundlæggende betingelse for at opnå omkostningsgodtgørelse, at den skattepligtige hæfter for udgifterne til den sagkyndige bistand, og at der i den forbindelse skal lægges vægt på aftalegrundlaget.

Det fremgik af rådgiverselskabets hjemmeside, som skatteyderen kendte, at selskabet påtog sig at føre skattesager efter no cure no pay-princippet, og at det i praksis betød, at klienten ingen udgifter havde når sagen blev ført. Derudover fremgik det af hjemmesiden, at hvis en sag blev vundet med mere end 50 procent, skulle klienten blot underskrive en transporterklæring, hvorefter selskabet ville rekvirere vederlaget hos skattemyndighederne.

Under hensyn hertil og indholdet af den korrespondance, der havde været mellem skatteyderen i selskabet i forbindelse med påtagelse af skattesagen, fandt landsretten, at skatteyderen ikke hæftede for udgifterne til selskabets bistand, hvorfor der ikke kunne opnås omkostningsgodtgørelse efter skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1.

Landsretten fandt desuden, at skattemyndighedernes efteropkrævning af omkostningsgodtgørelsen ikke var forældet, samt at Skatteankestyrelsen ved sin afgørelse om hjemvisning af sagen havde haft hjemmel til af egen drift at inddrage betragtninger om grundlæggende betingelser for omkostningsgodtgørelse.

Landsretten stadfæstede derfor byrettens dom

 

Dom: Spil - Vilkår tilknyttet salgsfremmende foranstaltninger

SKM2022.499.BR

Sagen vedrørte om alle vilkår var oplyst på en klar og tydelig måde i umiddelbar tilknytning til tilbud om salgsfremmende foranstaltninger i forbindelse med udbud af onlinekasino og væddemål. Spiludbyderen forklarede under retssagen, at de var sikker på, at det, de foretog sig, var i overensstemmelse med lovgivningen. Spiludbyderen forklarede yderligere, at der var oplyst om det indhold, som udbyderen fandt væsentlig. Spiludbyderen havde tilbudt salgsfremmende foranstaltninger uden at angive ved første præsentation, at der var et gennemspilskrav, visse spil ikke bidrog til gennemspilskravet, at spilleren havde 60 dage til at opfylde vilkår, der var indbetalingskrav, tidsbegrænsning på anvendelse af den salgsfremmende foranstaltning og en minimumsindbetaling.

Retten fandt, at en fortolkning af de konkrete bestemmelser, hvorefter alle væsentlige vilkår skal oplyses sammen med første præsentation af tilbuddet på udbyderens egen hjemmeside, mens øvrige vilkår ikke må være mere end ét klik væk, er i overensstemmelse med regelsættets formål og forarbejder. Dette ansås også for at være tilfældet for så vidt angår fortolkningen, hvorefter det kan accepteres, at der skal scrolles forudsat, at det fremstår klart og tydeligt for forbrugeren, at det er nødvendigt at scrolle.

Det var ubestridt, at de nævnte oplysninger ikke var anført sammen med første præsentation af tilbuddet, og at alle vilkår ikke var tilgængelige efter ét klik, da det for at nå frem til alle vilkår var nødvendigt enten at scrolle til bunden af siden eller at klikke endnu en gang.

På baggrund heraf fandt retten, at spiludbyderen havde overtrådt de omhandlede bestemmelser.

Ved vurderingen af tilregnelse, lagde retten vægt på, at lovgivningen på gerningstidspunktet var relativ ny, og at spiludbyderen for at overholde de omhandlede bekendtgørelsers bestemmelser, skulle fortolke på ordene "klar og tydelig" og "umiddelbar tilknytning", samt at der ikke var mulighed for på forhånd at opnå et bindende svar fra Spillemyndigheden, således som det kendes indenfor andre af skatteministeriets ressortområder. Dertil kommer, at der ikke tidligere har været foretaget domstolsprøvelse af Spillemyndighedens fortolkning af reglerne, således som de er kommet til udtryk i vejledningen fra 2014, der på visse punkter er uddybet og ændret i 2020.

Under disse omstændigheder fandtes spiludbyderens overtrædelser for at bero på simpel uagtsomhed, hvorfor spiludbyderen frifandtes.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 19/0047081
Afgiftspligtig person
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar idet Skattestyrelsen ikke har anset virksomheden for at være en afgiftspligtig person. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-09-2022

Journalnr: 16/0769536
Byggearbejde - omvendt betalingspligt
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar idet SKAT har anset det af to polske virksomheder udførte byggearbejde for at vedrøre virksomhedens udlejningsejendom, som ikke kan betragtes som en del af den private bolig, jf. momslovens § 46, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-09-2022

Journalnr: 16/1323249
Genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet selskabets anmodning om fradrag af købsmoms herunder genoptagelse af forældede afgiftsperioder. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-09-2022

Journalnr: 16/1170579
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten anser dele af afgørelsen for at vedføre forældede perioder. Herudover ændres opgørelsen, bl.a. ved at skønsmæssigt opgjort købsmoms ansættes til nul.
Afsagt: 25-09-2022

Journalnr: 19/0087572
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 29-09-2022

Journalnr: 18/0005467
Udeholdt omsætning
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar. Forhøjelsen beror på forhøjelse af selskabets udgående afgift (salgsmoms) som følge af udeholdt omsætning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-09-2022

Journalnr: 19/0089730
Udtagningsmoms
Klagen vedrører opkrævning af utagningsmoms af varer udtaget til privat forbrug. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-09-2022

Journalnr: 16/1170629
Elafgiftsgodtgørelse
Klagen skyldes, at SKAT har nedsat selskabets godtgørelse af elafgift, idet pligten til at betale for den forbrugte elektricitet og dermed elafgiften, påhviler eneanpartshaveren og ikke selskabet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-09-2022

Journalnr: 17/0992560
godtgørelse af bekæmpelsesmiddelafgift
Klagen vedrører SKATs afslag på ekstraordinær genoptagelse af selskabets godtgørelse af bekæmpelsesmiddelafgift for perioden fra den 1. januar 2013 til den 30. september 2013. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-09-2022

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 24-10-2022 - 22-11-2022

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 27-10-2022 dom i C-641/21 Climate Corporation Emissions Trading
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 44 - afgiftsmæssigt tilknytningssted - overdragelse af drivhusgasemissionskvoter - modtager involveret i momssvig inden for rammerne af en leverandørkæde - afgiftspligtig person, som havde eller burde have haft kendskab til denne svig

Tidligere dokument: C-641/21 Climate Corporation Emissions Trading - Dom

Den 10-11-2022 indstilling i C-612/21 Gmina O.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftsret - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, 9 og 13 - levering af ydelser mod vederlag - begrebet afgiftspligtig person - økonomisk virksomhed - typologisk betragtning - offentligretligt organ, som organiserer udviklingen af vedvarende energi på kommunens område for beboerne mod et eget bidrag på 25% og får 75% af omkostningerne godtgjort af en tredjemand gennem et tilskud - transaktion, som foretages i egenskab af offentlig myndighed - ingen konkurrenceforvridning af en vis betydning

Tidligere dokument: C-612/21 Gmina O. - Indstilling

Den 10-11-2022 indstilling i C-616/21 Gmina L.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftsret - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, 9 og 13 - levering af ydelser mod vederlag - begrebet afgiftspligtig person - økonomisk virksomhed - typologisk betragtning - offentligretligt organ, der organiserer fjernelse af asbest for beboerne på kommunens område uden vederlag, men modtager tilskud hertil fra en fond - ingen konkurrenceforvridning af en vis betydning

Tidligere dokument: C-616/21 Gmina L. - Indstilling

Den 17-11-2022 dom i C-607/20 GE Aircraft Engine Services
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 26, stk. 1, litra b) - vederlagsfri levering af ydelser - vederlagsfri udlevering af værdikuponer til personale i den afgiftspligtige persons virksomhed som led i et anerkendelses- og belønningsprogram - transaktioner, der sidestilles med tjenesteydelser mod vederlag - rækkevidde - princippet om afgiftens neutralitet

Tidligere dokument: C-607/20 GE Aircraft Engine Services - Dom
Tidligere dokument: C-607/20 GE Aircraft Engine Services - Indstilling

 

Domme
C-542/21 Mikrotikls

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - fælles toldtarif - kombineret nomenklatur - tarifering - pos. 8517 - underposition 8517 70 11 og 8517 70 19 - antenner til routere

Domstolens dom:

Underposition 8517 70 11 i den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 254/2000 af 31. januar 2000, således som dette bilag er blevet ændret ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 927/2012 af 9. oktober 2012 og ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 1001/2013 af 4. oktober 2013,

skal fortolkes således, at

den ikke omfatter antenner til routere, der er konfigureret til kommunikation i lokalnet (LAN) og/eller fjernnet (WAN)


Nyt fra EU

Nyt fra VAT committee

Agenda 121st VATCOM meeting 21-10-2022 - EN.pdf

Info paper - Commission - Recent judgments of the CJEU - EN.pdf

WP 1046 - Case C-235-18 Vega International - Fuel cards - Follow-up.pdf

WP 1047 - Danish consultation on global margin scheme - EN.pdf

WP 1048 - French consultation on VAT grouping - follow-up - EN.pdf

WP 1049 - Dutch question on new legislation - SME and legal protection - EN.pdf

WP 1050 - Croatia - Case C-9-20 Kollaustrasse - Right to deduct - EN.pdf

WP 1051 - Dutch question on new legislation - SME and fixed establishments - EN.pdf

WP 1052 - Belgian question on new legislation - SMEs and intra-Community acquisitions - EN.pdf

WP 1053 - Lithuanian question on medicinal products - EN.pdf

 

Nyt fra Rådet

ST 13325 2022 ADD 1 - I/A-PUNKTSNOTE. Udkast til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om oprettelse af Den Europæiske Unions kvikskrankemiljø på toldområdet og om ændring af forordning (EU) nr. 952/2013 (førstebehandling) – Vedtagelse af den lovgivningsmæssige retsakt = Erklæring

ST 13325 2022 INIT - I/A-PUNKTSNOTE. Udkast til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om oprettelse af Den Europæiske Unions kvikskrankemiljø på toldområdet og om ændring af forordning (EU) nr. 952/2013 (førstebehandling) – Vedtagelse af den lovgivningsmæssige retsakt

CM 5001 2022 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Customs Union Working Party

 

Nyt fra Parlamentet

rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på den europæiske unions vegne i associeringsudvalget eu-ukraine i dettes handelssammensætning, som er nedsat ved associeringsaftalen mellem den europæiske union og det europæiske atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og ukraine på den anden side, til ajourføringen af nævnte aftales bilag xv (tilnærmelse af toldlovgivningen)

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

rådets afgørelse (eu) 2022/1977 af 17. oktober 2022 om den holdning, der skal indtages på den europæiske unions vegne i associeringsudvalget eu-ukraine i dettes handelssammensætning, som er nedsat ved associeringsaftalen mellem den europæiske union og det europæiske atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og ukraine på den anden side, til ajourføringen af nævnte aftales bilag xv (tilnærmelse af toldlovgivningen)