Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Udsæt fristerne for udskudt A-skat og moms og undgå bølge af konkurser
Bindende svar
Elvarmeafgift - Elopvarmning af bofællesskab - Fællesanlæg
Overdragelse - ejendomsprojekt - momspligt
Domme
Skønsmæssig ansættelse - momstilsvar - chokolade- og sukkerafgift
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
PwCUdsæt fristerne for udskudt A-skat og moms og undgå bølge af konkurser Skatteminister Morten Bødskov (S) har for nylig afvist at give erhvervslivet 6 år i stedet for 2 år til at betale udskudt skat og moms tilbage, som bl.a. DI og... |
Aftale mellem formanden for Skatterådet og direktørerne for Skattestyrelsen og Motorstyrelsen om sager som skal forelægges for Skatterådet. Den nye aftale har virkning fra offentliggørelsen.
Spørger er et interessentskab. Interessenternes boliger i bofællesskabet får leveret strøm fra det almindelige elnet via ét aftagenummer og fra interessentskabets vindmølle. Boligerne er hver især registreret i BBR som elopvarmet helårsbolig.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at de boliger, som forsynes med strøm, kan benytte den reducerede elvarmesats i elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., for den del af deres strømforbrug, der overstiger 4.000 kWh årligt pr. boligenhed.
Efter elafgiftslovens § 6, stk. 3, skal den enkelte boligenhed 1) være registreret i BBR som fx elopvarmet helårsbolig og 2) have eget aftagenummer eller et aftagenummer, der alene vedrører et fælles varmeanlæg.
En bekendtgørelse udstedt efter BBR-loven definerer begrebet "boligenhed" som et sammenhængende areal i en bygning med selvstændig adgang fra en opgang eller indgang, der skal være afgrænset og fysisk adskilt fra andre boligenheder. Efter denne definition kan interessenternes boliger ikke anses for at være én samlet boligenhed. Betingelsen om, at boligen skal have eget aftagenummer, var ikke opfyldt.
Der er kun ét aftagenummer, der sidder på vindmøllen. Betingelsen om, at der skal være tale om et aftagenummer, der alene vedrører et fælles varmeanlæg, var ikke opfyldt.
Spørger driver virksomhed med køb, salg, projektudvikling og udlejning af fast ejendom. Som led heri er Spørger i gang med at opføre en ejendom med udlejningslejligheder til boligformål.
Spørger påtænker at overdrage ejendommen inkl. aftale med entreprenøren, huslejeparadigme, udlejningsformidlingskontrakt og allerede indgåede huslejekontrakter mod vederlag til et helejet datterselskab.
Skatterådet konkluderede, at overdragelsen er momspligtig, idet alle indgåede lejekontrakter indgås med datterselskabet, hvorfor Spørger har skiftet hensigt fra momsfritaget udlejning til momspligtig overdragelse senest i forbindelse med indgåelsen af disse lejekontrakter.
Retten fandt det ikke godtgjort, at der var grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skønsmæssige forhøjelse af sagsøgerens momstilsvar for perioden 1. juni 2014 til 30. september 2015 med 193.031 kr., og tilsvar af chokolade- og sukkerafgift for samme periode med 456.754 kr.
Salær i straffesag - advarsel er en sanktion - sigtede skal afholde salæret I en administrativ straffesag blev T tildelt en advarsel. Byretten tilkendte T's beskikkede forsvarer salær og afgjorde, at salæret skulle betales af statskassen. Skattestyrelsen kærede salærkendelsen, med påstand om at salæret til den beskikkede forsvarer endeligt skal betales af T. Til støtte herfor anførte Skattestyrelsen navnlig, at T blev tildelt en advarsel, der er en sanktion, og at han derfor endeligt skal afholde salæret. Landsretten ændrede byrettens afgørelse til, at T endeligt skulle afholde salæret. Den administrative skattestraffesag blev afsluttet ved, at T blev tildelt en advarsel for en groft uagtsom overtrædelse af skattekontrolloven. Landsretten fandt, at den tildelte advarsel er sket i medfør af en analogi af retsplejelovens § 900 og er en sanktion. | |
Straf - registreringsafgift - dokumentfalsk - bortfald af tillægsstraf T var tiltalt for dokumentfalsk og registreringsafgiftssvig. T havde den 10. november 2015 indleveret en falsk tilladelse til syn og registrering samt en falsk værdiansættelse til en bilforhandler, vedrørende sin personbil. Bilforhandleren benyttede umiddelbart efter de falske dokumenter i forbindelse med indregistrering af køretøjet hos told- og skatteforvaltningen. T havde endvidere vedrørende en anden bil hos Motorkontoret indleveret en falsk tilladelse til syn og registrering samt en falsk værdiansættelse. T havde derved unddraget for i alt 158.615 kr. i registreringsafgift. T havde også via Erhvervsstyrelsens Tast-Selv urigtigt registreret og anmeldt en stamgæst i sit værtshus som administrerende direktør i sit anpartsselskab. T forklarede, det var samme unavngivne person, der solgte ham begge biler. Da han fik oplyst prisen på bilen, tjekkede han prisen med det samme på nettet. Det var tydeligt, at der skulle foretages reparationer på bilen. Han kunne ikke se, at papirerne var falske. Det var først efterfølgende, at han fandt ud af, at stamgæsten muligvis ikke har forstået hvad det indebar at stå for bevillingen. Da han foretog registreringen, var han ikke i tvivl om, at hun havde forstået, hvad det var. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. Ts forklaring tilsidesattes som utroværdig, usammenhængende og modstridende. T idømtes en tillægsstraf af fængsel i 4 måneder samt en tillægsbøde på 47.000 kr. Landsretten stadfæstede byretsdommen, med den ændring, at T ikke idømmes tillægsstraf. Der blev henset til det af anklagemyndigheden anførte om, at T er idømt 7 års fængsel for forhold begået i 2014 ved udenlandsk dom af 22. oktober 2019, hvilken straf ved dansk dom blev bestemt til at skulle afsones i Danmark, hvilket han p.t. er i færd med. Man har ikke ved strafudmålingen i den udenlandske dom kunnet tage hensyn til straffen i den aktuelle sag, idet byretsdommen i den aktuelle sag var anket til frifindelse. Der hensås endvidere til, at gerningstidspunkterne i den aktuelle sag ligger i 2015, og at T blev sigtet 7. december 2016, således at sagsbehandlingstiden overstiger 4½ år. Ankesagen var oprindeligt berammet til 13. september 2019, men blev udsat, idet T den 9. september 2019 blev udleveret til strafforfølgning i udlandet. | |
Straf - momssvig T var tiltalt for momssvig ved for perioden 01.01.2011-31.12.2011 at have undladt at angive sin enkeltmandsvirksomheds udgående og indgående moms. T havde derved unddraget for 551.824 kr. i moms. T forklarede, at han havde drevet virksomheden som en enkeltmandsvirksomhed, hvori der blev udført entreprenørarbejde. Revisor skulle stå for indberetningen af skat og moms. T erindrer ikke, om han kontrollerede revisors indberetninger. I sommeren 2011 stiftede T et anpartsselskab efter råd fra revisor. T ved ikke, om den personlige virksomhed blev lukket ned samtidig med stiftelsen af anpartsselskabet. T erindrer ikke om virksomheden blev lukket af revisor og ved ikke om slutregnskab blev udarbejdet, og om virksomheden blev afmeldt. Den personligt drevne virksomhed var ophørt fra 30. august 2011. Han udstedte fakturaerne i sin personligt drevne virksomhed. Han har ikke udarbejdet momsregnskaber og foretaget indberetninger af moms til myndighederne. Ts revisor forklarede i retten, at det var tanken, at virksomhed og drift i Ts personligt drevne firma skulle overføres til et anpartsselskab, men at dette aldrig blev gennemført. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. Retten lagde til grund at den personlige virksomhed ikke var ophørt på noget tidspunkt i 2011 og at der i denne var oparbejdet det skyldige momstilsvar. Der var udstedt adskillige fakturaer fra virksomheden i 2011, herunder også efter 30. august 2011. Det var T som indehaver af virksomheden, der er ansvarlig for, indberetninger foretages efter gældende bestemmelser og forsæt til unddragelse var godtgjort, idet T ikke har udarbejdet momsregnskaber og indberettet moms. T idømtes 3 måneders betinget fængsel samt en tillægsbøde på 550.000 kr. Landsretten stadfæstede byretsdommen, med den ændring, at fængselsstraffen forhøjes til 5 måneder betinget. Det forhold, at Ts debitorer senere er gået konkurs, kunne ikke medføre et andet resultat. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 09-09-2021 dom i C-855/19 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy (Acquisitions intracommunautaires de gazole)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 69 - momsens forfald - erhvervelse af brændstof inden for Fællesskabet - forpligtelse til forudbetaling af moms - artikel 206 - begrebet »acontobeløb« - artikel 273 - korrekt opkrævning af momsen og bekæmpelse af svig - medlemsstaternes skønsmargen
Tidligere dokument: C-855/19 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy (Acquisitions intracommunautaires de gazole) - DomDen 09-09-2021 dom i C-100/20 Hauptzollamt B (Réduction fiscale facultative)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 17, stk. 1, litra a) - afgiftslempelse for energi- og elektricitetsforbrug til fordel for energiintensive virksomheder - fakultativ nedsættelse - fremgangsmåden for tilbagebetaling af afgifter opkrævet i strid med bestemmelser i national ret, der er vedtaget på grundlag af en mulighed, som medlemsstaterne har i henhold til dette direktiv - betaling af renter - ligebehandlingsprincippet
Tidligere dokument: C-100/20 Hauptzollamt B (Réduction fiscale facultative) - DomDen 09-09-2021 dom i C-294/20 GE Auto Service Leasing
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - ottende direktiv 79/1072/EØF - artikel 3, 6 og 7 - foranstaltninger til tilbagebetaling af merværdiafgift (moms) - afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i indlandet - afslag på tilbagebetaling af erlagt moms - dokumenter, som godtgør retten til tilbagebetaling - manglende fremlæggelse af dokumentation inden for de fastsatte frister
Tidligere dokument: C-294/20 GE Auto Service Leasing - DomDen 09-09-2021 dom i C-406/20 Phantasialand
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en reduceret momssats for leveringen af visse varer og tjenesteydelser - bilag III, nr. 7) - entré til forlystelsesparker og messer - princip om afgiftens neutralitet - ydelser leveret af fastetablerede aktører på markeder og omrejsende aktører på markeder - sammenlignelighed - baggrund - gennemsnitsforbrugerens synspunkt - sagkyndig udtalelse
Tidligere dokument: C-406/20 Phantasialand - DomDen 16-09-2021 dom i C-21/20 Balgarska natsionalna televizia
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - anvendelsesområde - artikel 2, stk. 1, litra c) - levering af ydelser mod vederlag - udelukkelse af audiovisuelle medietjenester, der udbydes til TV-seere, og som finansieres ved statsligt tilskud, idet TV-seerne ikke betaler gebyrer herfor - artikel 168 - ret til fradrag - afgiftspligtig person, der foretager såvel afgiftspligtige transaktioner som transaktioner, der ikke er omfattet af momsens anvendelsesområde
Tidligere dokument: C-21/20 Balgarska natsionalna televizia - Dom
WP 1017 - Spanish consultation reduced rate electricity - EN.pdf
Bilag 298 | Publikation fra Skatteministeriet - Aktuelle skattetal - flere grønne biler i alle kommuner |
Bilag 299 |
Bilag 302 |
Bilag 303 |
Spm. 638 |
Spm. 644 |
Spm. 652 |
Spm. 653 |
Spm. 654 |
Spm. 655 |