![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Artikel: Momsrefusion ved naturalaflønning i kommunerne
Depechen-artikel: Opsang fra SKAT til større virksomheder
Depechen-artikel: Moms, når byggefirmaer sælger til private
Udbetalingsgrænsen på Skattekontoen nedsættes til 200.000 kr.
Ophavsretlige vederlag forbliver momsfrie
Bindende svar
Moms - fællesregistrering - fast ejendom - misbrug
Investeringsforening - kollektiv investering - koncernforbundne enheder er én investor.
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
4 domme
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOArtikel: Momsrefusion ved naturalaflønning i kommunerne Mange kommuner tilbyder – i lighed med den private sektor – en række personalegoder. Det er derfor vigtigt at være opmærksomme på, at købsmomsudgifter ved køb af varer og tjenesteydelser, som anvendes til naturalaflønninger til kommunens personale, ikke altid er omfattet af den kommunale... |
BDODepechen-artikel: Opsang fra SKAT til større virksomheder Skattestyrelsen har sendt brev til omkring 10.000 større virksomheder med en påmindelse om de krav, som virksomhederne er underlagt i forhold til det materiale og de oplysninger, som de uopfordret skal indsende hvert år. |
BDODepechen-artikel: Moms, når byggefirmaer sælger til private Selvom køberen af et nyt hus nok er ligeglad, så skal byggefirmaet som supplement til købsaftalen også udstede en faktura. Hvis der efterfølgende indrømmes en dekort, skal der udstedes en kreditnota. |
EYUdbetalingsgrænsen på Skattekontoen nedsættes til 200.000 kr. Med virkning fra 15. juni 2022, nedsættes udbetalingsgrænsen på skattekontoen til 0 kr., såfremt virksomhedens udbetalingsgrænse er højere end 200.000 kr. |
KammeradvokatenOphavsretlige vederlag forbliver momsfrie Et lovforslag om moms på ophavsretlige vederlag, som har været længe undervejs og mødt stor modstand fra aktører i branchen, er blevet nedstemt i Folketinget. |
Sagen omhandler Spørgers salg af kapitalandelene i fire projektudviklingsselskaber. De 4 projektudviklingsselskaber har forinden salget været omfattet af en momsmæssig fællesregistrering med Spørger, indenfor hvilken, der er overdraget fast ejendom momsfrit.
Imod Spørgers ønske, kan det ikke bekræftes, at projektudviklingsselskaberne kan udtræde af den momsmæssige fællesregistrering med Spørger, i forbindelse med salget af selskaberne, uden momsmæssige konsekvenser i relation til den momsfrie overdragelse af fast ejendom indenfor fællesregistreringen.
Det var Skatterådets opfattelse, at koncernforbundne selskaber momsretligt skal anses for én og ikke flere investorer, når det skal vurderes om et investeringsinstitut udøver kollektiv investering. Skatterådet henså herved til kvalifikation af koncernforbundne selskaber i anden lovgivning om kollektiv investering.
Som konsekvens heraf udøver et investeringsinstitut ikke kollektiv investering og opfylder derfor ikke betingelserne for at blive kvalificeret som en investeringsforening, når investeringsinstituttet udelukkende investeres på vegne af et eller flere koncernforbundne selskaber.
Skatterådet kunne derfor bekræfte, at Spørger ikke skal afregnes moms af forvaltningsydelser til brug for afdelinger af en investeringsforening med to eller flere uafhængige investorer.
Mens Skatterådet ikke kunne bekræfte, at der ikke skal afregnes moms af forvaltningsydelser til brug for afdelinger af en investeringsforening, som alene investerer på vegne af et eller flere koncernforbundne selskaber.
Journalnr: 18/0006408
Moms - solcelleanlæg
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ændret klagerens momstilsvar som følge af en opgørelse af klagerens salgsmoms for elektricitet leveret fra klagerens solcelleanlæg til elselskabet mod vederlag i andet end penge, mod vederlag i penge og for elektricitet udtaget til privat brug. Den påklagede del af afgørelsen vedrører Skattestyrelsen opgørelse af klagerens salgsmoms (byttemoms) for elektricitet, der er leveret til elselskabet mod vederlag i andet end penge. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse delvist.
Afsagt: 26-04-2022
Journalnr: 18/0000489
Selvstændig økonomisk virksomhed
Klagen skyldes, at SKAT har anset et ApS for ikke at drive selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1. SKAT har derfor foretaget en nedsættelse af købsmomsn til 0 kr. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-04-2022
Journalnr: 19/0065840
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-04-2022
Journalnr: 18/0003254
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-04-2022
Journalnr: 20/0016348
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-05-2022
Journalnr: 18/0000004
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 29-04-2022
Journalnr: 17/0928946
Tab på tilgodeghavende
Klagen vedrører bindende svar om momsfradrag for tab på tilgodehavende hos medlemsvirksomheder. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-05-2022
Journalnr: 17/0862221
Ændring af momstilsvaret
Klagen vedrører ændring af momstilsvaret, både skønsmæssig forhøjelse af salgsmoms og nedsættelse af købsmoms. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen af salgsmomsen i overvejende grad og nedsætter ændringen af købsmomsen delvist.
Afsagt: 28-04-2022
Journalnr: 17/0990354
Genoptagelse af afgiftstilsvarene
Klagen vedrører SKATs afslag på genoptagelse af afgiftstilsvarene vedrørende råstof- og dækningsafgift efter chokoladeafgiftsloven for perioden fra den 1. november 2012 til den 31. marts 2017. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-04-2022
Journalnr: 18/0002195
Retskraft af gæld
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at samtlige fordringer, der er til inddrivelse, er retskraftige. LSA.
Afsagt: 17-05-2022
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 16-06-2022 dom i C-596/20 DuoDecad
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, 24 og 43 - stedet for levering af ydelser - tekniske supporttjenesteydelser leveret til et selskab med hjemsted i en anden medlemsstat - misbrug af rettighed - bedømmelse af de faktiske omstændigheder - inkompetence
Tidligere dokument: C-596/20 DuoDecad - DomDen 30-06-2022 dom i C-146/21 DGRFP Bucuresti
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - gennemførelsesafgørelse 2010/583/EU og 2013/676/EU om bemyndigelse af Rumænien til at fravige nævnte direktivs artikel 193 - ordning for omvendt betalingspligt - leverancer af træprodukter - national lovgivning, der fastsætter en betingelse om momsregistrering for anvendelsen af nævnte mekanisme - princip om afgiftsneutralitet
Tidligere dokument: C-146/21 DGRFP Bucuresti - DomDen 30-06-2022 dom i C-56/21 ARVI ir ko
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 137 - ordning om valgfri momsregistrering - betingelser - national lovgivning, hvorefter en afgiftspligtig persons ret til at vælge at pålægge moms af salget af en fast ejendom er betinget af, at denne ejendom overdrages til en afgiftspligtig person, der er momsregistreret - forpligtelse til regulering af momsfradrag i tilfælde af manglende overholdelse af denne betingelse - princippet om afgiftsneutralitet, effektivitetsprincippet og proportionalitetsprincippet
Tidligere dokument: C-56/21 ARVI ir ko - DomDen 07-07-2022 indstilling i C-166/21 Kommissionen mod Pologne (Exonération de l’accise sur l’alcool utilisé pour la fabrication de médicaments)
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud - punktafgifter for alkohol og alkoholholdige drikkevarer - direktiv 92/83/EØF - fritagelse for harmoniseret punktafgift - artikel 27, stk. 1, litra d) - alkohol, der anvendes til fremstilling af lægemidler - artikel 27, stk. 6 - betingelse om omsætning af varer under en afgiftssuspensionsordning - proportionalitet - bevisbyrde
Tidligere dokument: C-166/21 Kommissionen mod Pologne (Exonération de l’accise sur l’alcool utilisé pour la fabrication de médicaments) - IndstillingDen 07-07-2022 dom i C-194/21 Staatssecretaris van Financiën (Forclusion du droit à déduction)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 184 og 185 - regulering af fradrag - afgiftspligtig person, som ikke har udøvet sin fradragsret inden udløbet af en forældelsesfrist - ingen mulighed for at foretage dette fradrag i forbindelse med reguleringen
Tidligere dokument: C-194/21 Staatssecretaris van Financiën (Forclusion du droit à déduction) - DomDen 07-07-2022 dom i C-696/20 Dyrektor Izby Skarbowej w W. (Qualification erronée d’opérations en chaîne)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 41 - erhvervelse af varer inden for Fællesskabet - sted - flere på hinanden følgende transaktionskæder - fejlagtig kvalificering af en del af transaktionerne - proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsneutralitet
Tidligere dokument: C-696/20 Dyrektor Izby Skarbowej w W. (Qualification erronée d’opérations en chaîne) - Indstilling
Sagen omhandler:
Traktatbrud - artikel 258 TEUF - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 14, stk. 1, litra c) - fritagelse for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof med henblik på sejlads i farvande i Den Europæiske Union - fritagelse, som alene indrømmes fritidsfartøjer, der er genstand for en charterkontrak
Domstolens dom:
1) Det fastslås, at Den Italienske Republik har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 14, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet, idet den udelukkende indrømmer en fritagelse for punktafgift for motorbrændstof, der anvendes af fritidsfartøjer, når disse fartøjer er genstand for en charterkontrakt, uafhængigt af, på hvilken måde disse fartøjer faktisk anvendes.
2) Den Italienske Republik betaler sagsomkostningerne.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 11 - godtgørelse af punktafgifter på punktafgiftspligtige varer, som er overgået til forbrug - direktiv 2011/64/EU - artikel 17, stk. 1, litra b) - tilbagebetaling af punktafgift, der allerede er blevet erlagt ved hjælp af toldbanderoler på forarbejdet tobak, som er blevet destrueret under administrativt tilsyn - medlemsstaternes forpligtelse til at vedtage bestemmelser om tilbagebetaling af punktafgift på forarbejdet tobak, der er overgået til forbrug, og som er blevet destrueret under tilsyn af en toldmyndighed - foreligger ikke
Domstolens dom:
Artikel 11 i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF og artikel 17, stk. 1, litra b), i Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak skal fortolkes således, at disse bestemmelser ikke pålægger medlemsstaterne at foreskrive tilbagebetaling af punktafgifter på punktafgiftspligtige varer, herunder forarbejdet tobak, der er blevet destrueret under en toldmyndigheds tilsyn, og som allerede er overgået til forbrug.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - artikel 30, stk. 2, litra a) og b) - toldværdi - fastlæggelse af lignende varers transaktionsværdi - database, der er oprettet og ført af den nationale toldmyndighed - databaser, der er oprettet og ført af toldmyndighederne i de øvrige medlemsstater og af EU’s tjenestegrene - identiske eller lignende varer, der udføres til EU »på samme eller næsten samme tidspunkt«
Domstolens dom:
1) Artikel 30, stk. 2, litra a) og b), i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks skal fortolkes således, at en medlemsstats toldmyndighed ved fastsættelsen af toldværdien i overensstemmelse med denne bestemmelse kan begrænse sig til at anvende de oplysninger, der er indeholdt i den nationale database, som denne myndighed opdaterer og fører, uden at myndigheden - når disse oplysninger er tilstrækkelige hertil - skal tilgå oplysninger, som toldmyndighederne i andre medlemsstater eller EU’s institutioner eller tjenestegrene er i besiddelse af, dog med forbehold for muligheden for, når dette ikke er tilfældet, at rette henvendelse til disse myndigheder eller disse institutioner eller tjenestegrene for at få supplerende oplysninger med henblik på denne fastsættelse.
2) Artikel 30, stk. 2, litra a) og b), i forordning nr. 2913/92 skal fortolkes således, at en medlemsstats toldmyndighed ved fastsættelsen af toldværdien kan udelukke transaktionsværdierne vedrørende andre transaktioner foretaget af den, der har anmodet om toldklarering, selv om hverken den nationale toldmyndighed eller andre medlemsstaters nationale myndigheder har rejst tvivl om disse værdier, forudsat - for så vidt angår transaktionsværdier vedrørende andre indførsler foretaget til den pågældende medlemsstat - at den pågældende myndighed forinden anfægter dem i henhold til artikel 78, stk. 1 og 2, i forordning nr. 2913/92 i overensstemmelse med de tidsmæssige rammer i forordningens artikel 221 og i henhold til proceduren i artikel 181a i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 3254/94 af 19. december 1994, og - for så vidt angår transaktionsværdier vedrørende indførsler foretaget til andre medlemsstater - at denne toldmyndighed begrunder denne udelukkelse på en måde, der er i overensstemmelse med artikel 6, stk. 3, i forordning nr. 2913/92 med henvisning til de forhold, der påvirker troværdigheden af de pågældende transaktionsværdier.
3) Udtrykket varer, som udføres »på samme tidspunkt eller næsten samme tidspunkt« som de varer, der skal værdiansættes, som omhandlet i artikel 30, stk. 2, litra a) og b), i forordning nr. 2913/92 skal fortolkes således, at toldmyndigheden ved fastsættelsen af toldværdien i overensstemmelse med denne bestemmelse kan begrænse sig til at anvende oplysninger om transaktionsværdier, der vedrører en periode på 90 dage, bestående af 45 dage før og 45 dage efter toldklareringen af varerne, der skal værdiansættes, når udførelsestransaktionerne til EU af varer, der er identiske med eller lignende de varer, der skal værdiansættes, foretaget inden for denne periode gør det muligt at fastsætte toldværdien af sidstnævnte varer i overensstemmelse med denne bestemmelse.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeksen - forordning (EØF) nr. 2913/92 - artikel 29 - fastsættelse af toldværdien - transaktionsværdi - artikel 29, stk. 1, litra d) - begrebet »indbyrdes afhængige personer« - artikel 31 - hensyntagen til oplysninger fra en national database med henblik på fastsættelse af toldværdien - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 143, stk. 1, litra b), e) og f) - situationer, hvor personer anses for at være indbyrdes afhængige - artikel 181a - grund til at betvivle sandheden af den angivne pris
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-599/20 Baltic Master - Indstilling1) Artikel 29, stk. 1, litra d), i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EF) nr. 82/97 af 19. december 1996, og artikel 143, stk. 1, litra b), e) og f), i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 46/1999 af 8. januar 1999, skal fortolkes således:
- Køberen og sælgeren kan ikke juridisk set anses for interessenter eller kompagnoner eller for værende indbyrdes afhængige som følge af et direkte eller indirekte forhold med retlig kontrol i en situation, hvor der ikke foreligger noget dokument, som gør det muligt at fastslå en sådan forbindelse.
- Køberen og sælgeren kan anses for værende indbyrdes afhængige som følge af et forhold med direkte eller indirekte faktisk kontrol i en situation, hvor de betingelser for indgåelsen af de pågældende transaktioner, som er godtgjort ved objektive forhold, ikke alene kan anses for at tyde på, at der består et tæt tillidsforhold mellem denne køber og denne sælger, men at en af dem er i stand til at pålægge forpligtelser eller udstede retningslinjer over for den anden, eller at en tredjemand er i stand til at udøve en sådan beføjelse over for dem.
2) Artikel 31, stk. 1, i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 82/97, skal fortolkes således, at bestemmelsen ikke er til hinder for, at toldværdien af en indført vare, når den ikke har kunnet fastsættes i overensstemmelse med forordningens artikel 29 og 30, bliver fastsat på grundlag af oplysninger, som er indeholdt i en national database vedrørende én toldværdi af varer, der har samme oprindelse, og som - skønt de ikke er »lignende« som omhandlet i artikel 142, stk. 1, litra d), i forordning nr. 2454/93, som ændret ved forordning nr. 46/1999 - er henført under samme Taric-kode.
Bekendtgørelse af lov om afgift af hermetisk forseglede nikkel-cadmium-akkumulatorer (lukkede nikkel-cadmium-batterier), LBK nr 820 af 30/05/2022. Udstedt af Skatteministeriet
Bilag 240 |
Bilag 242 | Publikation: Toldere tilbageholder millioner af cigaretter, fra skatteministeren |
Bilag 243 |
Bilag 244 | Publikation fra Toldstyrelsen: 10.000 sager på det samfundsbeskyttende område i 2021 |
Spm. 545 |
Spm. 546 |
Spm. 547 |
Spm. 548 |
Spm. 550 |
Spm. 551 |
Spm. 552 |
Spm. 553 |
Spm. 554 |
Spm. 555 |
Spm. 556 |
Spm. 557 |
Spm. 560 |
Spm. 561 |
Spm. 563 |
Spm. 564 |
Spm. 624 |
Spm. 625 |
Spm. 626 |
Spm. 627 |
Spm. 628 |
Spm. 629 |