![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Depechen-artikel: Udfordringer med de nye afdragsordninger for momslån
Depechen-artikel: Slut med at bruge SKAT som bank
Nyt lovforslag om renteberegning ved korrektion af momsangivelsen
Statsministeriet har fortsat udfordringer med sagsbehandlingstiden i aktindsigtssager
Danskerne kan se frem til lavere elafgift
Udkast til styresignal
Udkast til styresignal - Ændring af praksis for beregning af vægtafgift på registreringspligtige ikke-benzindrevne traktorer
Genoptagelse og ændring af praksis vedrørende tinglysningsafgift for tinglysning af overdragelse af fast ejendom ved omdannelser, fusion, fission og tilførsel af aktiver - udkast til styresignal
Veteranbiler og luftfartøjer - Samlerobjekter i momslovens § 69, stk. 5 - genoptagelse - udkast til styresignal.
Bindende svar
Non-recourse finance - momspligtig inddrivelse af fordringer
Supply Chain Finance - momspligtig inddrivelse af fordringer
Domme
Spiludbyders udbud af væddemål på ungdomssport
Spil - udbud af spil på gevinstgivende spilleautomater efter tilbagekaldelse af tilladelse
Spilsted karakteriseret som værende en spillebutik
Spil - udbud af spil på gevinstgivende spilleautomater uden tilladelse.
System teknisk
Spil - udbud på spil på pokerautomat samt fortolkning af begrebet gevinstgivende
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDODepechen-artikel: Udfordringer med de nye afdragsordninger for momslån Virksomheder, der har etableret en afdragsordning for deres momslån, kommer direkte fra asken til ilden, hvis de i perioden får en positiv saldo på deres skattekonto, fx fordi de bruger eksportmomsordningen. |
BDODepechen-artikel: Slut med at bruge SKAT som bank Virksomheder med store indeståender på deres skattekonto kan godt begynde at overveje, hvor de fremover skal placere pengene. Den 15. juni 2022 tvangsudbetaler Skattestyrelsen nemlig beløb over 200.000 kr. |
EYNyt lovforslag om renteberegning ved korrektion af momsangivelsen Skatteministeriet har netop udsendt nyt lovforslag, der varsler rentebetaling på efterangivelser og korrektioner til tidligere indberettet moms. |
Folketingets OmbudsmandStatsministeriet har fortsat udfordringer med sagsbehandlingstiden i aktindsigtssager Folketingets Ombudsmand har fulgt udviklingen i Statsministeriets sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt. |
PwCDanskerne kan se frem til lavere elafgift Danmark skal være grønnere! Regeringen har netop fremsat en aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi, som medfører, at danskerne kan se frem til lavere... |
Styresignalet ændrer praksis for beregning af vægtafgift af registreringspligtige ikke-benzindrevne traktorer.
Styresignalet beskriver praksisændring og genoptagelse af tinglysningsafgift som følge af Højesterets dom, SKM2021.110.HR.
Praksisændringen består i, at Skattestyrelsen ændrer betingelserne for, hvornår veteranbiler momsretligt kan anses for samlerobjekter i henhold til momslovens § 69, stk. 5, nr. 2. Skattestyrelsen anerkender endvidere, at også luftfartøjer, som opfylder nærmere angivne kriterier momsretligt skal anses for et samlerobjekt omfattet af momslovens § 69, stk. 5, nr. 2.
Spørger tilbyder finansieringsproduktet "non-recourse finance", som retter sig mod virksomheder, der ønsker at finansiere sine fordringer mod debitorer. Finansieringen sker på den måde, at Spørger indgår en aftale med en kreditor om, at Spørger køber en portefølje af udvalgte fordringer af kreditoren, mod betaling af et "discount fee". Kreditor får herved betaling af fordringerne på et langt tidligere tidspunkt end betalingsfristen overfor debitor. Det er fortsat kreditoren, der gennemfører opkrævning hos debitor, idet kreditoren i de fleste situationer kan modtage betaling fra debitor på vegne af Spørger og herefter overdrage betalingerne til Spørger.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at produktet er en finansiel ydelse, som er momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 11. Skatterådet fandt ikke, at der er tale om ydelse af lån, da transaktionerne mellem Spørger og kreditor gennemføres som køb af fordringer. Skatterådet fandt, at Spørgers ydelser til kreditor i forbindelse med købet af fordringerne, er omfattet af begrebet "inddrivelse af fordringer", som er momspligtigt, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra c, sidste punktum.
Spørger tilbyder finansieringsproduktet, "Supply Chain Finance", som er et alternativ til et traditionelt banklån. Produktet etableres på foranledning af debitor, men gennemføres ved, at Spørger køber en kreditors fordringer mod debitor med en betalingsfrist på eksempelvis 120 dage. Herved får kreditor betaling af fordringen på købstidspunktet, og Spørger overtager fordringen mod debitor, der betaler fakturabeløbet direkte til Spørger på forfaldsdagen. Spørger finansierer således debitor indirekte i den aftalte kredittid.
I forbindelse med købet af fordringen, opkræver Spørger et diskonteringsgebyr hos kreditor. Det er således de transaktioner, der gennemføres mellem Spørger og kreditor, Spørger modtager vederlag for, selvom det reelt er debitor, der opnår finansiering.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at produktet er en finansiel ydelse, som er momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1 nr. 11. Skatterådet fandt ikke, at der er tale om ydelse af lån, da transaktionerne mellem Spørger og kreditor gennemføres som køb af fordringer. Skatterådet fandt, at Spørgers ydelser til kreditor består i overtagelse af tabsrisikoen på fordringerne, og dermed er omfattet af begrebet "inddrivelse af fordringer", som er momspligtigt, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra c, sidste punktum.
Sagen omhandler en spiludbyder, som i strid med bekendtgørelse om onlinevæddemål § 27, udbød væddemål på kampe under EM i U17 damehåndbold.
Spiludbyderen begrundede overtrædelsen med at der var tale om en fejl hos deres leverandør af væddemål. Anklagemyndigheden nedlagde påstand om bødestraf, da der var tale om et gentagelsestilfælde, således begik spiludbyderen en tilsvarende overtrædelse i 2016.
I sagen fra 2016 oplyste spiludbyderen, at der i løbet af få måneder ville blive iværksat procedurer, der ville forhindre tilsvarende overtrædelser i fremtiden. Spillemyndigheden afsluttede sagen i 2016 med at indskærpe reglerne overfor spiludbyderen. Spiludbyderen oplyste at have instrueret deres leverandør i hvilke kampe, der måtte udbydes væddemål på, men de vidste ikke hvordan fejlen er opstået i denne sag.
Retten fandt at spiludbyderen havde handlet groft uagtsom, og ligger til grund, at der er tale om gentagelsestilfælde og at spiludbyderen endnu ikke havde iværksat procedurer, der forhindrede overtrædelsen. Retten fastsatte en bøde på 350.000 kr. Retten lagde til grund for bødens størrelse, at den skulle udmåles under hensyn til virksomhedens omsætning, således der opnås en præventiv effekt.
Sagen vedrørte udbud af spil på samlet 17 gevinstgivende spilleautomater uden tilladelse fra Spillemyndigheden. Udbuddet af spil uden tilladelse foregik over en periode på seks måneder.
Tiltaltes tilladelse til udbud af spil på gevinstgivende spilleautomater var blevet tilbagekaldt af Spillemyndighed på grund af forfalden gæld til offentlige. Retten fandt, at tiltalte ved at fortsætte udbuddet af spil på gevinstgivende spilleautomater havde handlet groft uagtsomt.
Retten fandt, at det måtte have været klart for tiltalte, at tilladelsen til udbud af spil på gevinstgivende spilleautomater var blevet tilbagekaldt.
Tiltalte blev idømt en bøde på 255.000 kr. svarende til 15.000 kr. pr. gevinstgivende spilleautomat. Retten konfiskerede samtidig den økonomiske fortjeneste på 264.030,66 kr.
Sagen angik, om en tilladelsesindehaver havde overtrådt vilkår i tilladelsen ved at udbyde væddemål på resultatet af elektronisk simulerede sportsbegivenheder på et spilsted, som ikke kan karakteriseres som en spillebutik, og om tilladelsesindehaver havde overtrådt vilkår i tilladelsen ved ikke at have frit udsyn til selvbetjeningsterminalerne for personalet bag kassen.
På baggrund af bevisførelsen af spilstedets indretning, facader, sortiment af kioskvarer og omsætning hidrørende fra henholdsvis spil og fra salg af kioskvarer, fandt Retten, at spilstedet måtte karakterises som en spillebutik.
Tilladelsesindehaver blev herefter frifundet.
Sagen vedrørte udbud af spil på 12 gevinstgivende spilleautomater uden tilladelse fra Spillemyndigheden. Udbuddet af spil uden tilladelse foregik over en periode på seks måneder.
Retten lagde til grund, at ejeren havde overladt driften af spilstedet til sin ægtefælle. Retten lagde endvidere til grund, at Spillemyndigheden i flere tilfælde havde orienteret ejeren om, at tilladelsen til at drive spil på gevinstgivende spilleautomater var ved at udløbe.
Ejeren af spilstedet, blev idømt en bøde på det dobbelte af den økonomiske fordel (bruttospilleindtægten minus den indbetalte spilafgift).
Sagen vedrørte spil på pokerautomat og vurderingen af om pokerautomaten kunne anses for gevinstgivende.
Retten fandt, at pokerautomaten ikke havde en udbetalingsenhed og, at de på maskinen optjente point udelukkende kunne anvendes til videre spil på pokerautomaten.
Retten fandt, at det ikke var bevist, at den i sagen omhandlede pokerautomat var gevinstgivende, hvorfor tiltalte blev frifundet.
Journalnr: 18/0020376
Indsætninger på bankkonto
Klagen skyldes, at indsætninger på klagers private bankkonto er anset for at vedrøre klagers virksomhed og dermed momspligtig omsætning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-04-2022
Journalnr: 18/0003472
Registreringsafgift
Klagen skyldes, at SKAT har opkrævet registreringsafgift vedrørende en Jeep Grand Cherokee da det er SKATs opfattelse, at køretøjet er anvendt i Danmark i strid med bestemmelserne i registreringsafgiftsloven samt registreringsbekendtgørelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-03-2022
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 02-06-2022 indstilling i C-1/21 Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika“
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftslovgivning - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - national lovgivning, der fastsætter solidarisk hæftelse for en virksomheds ledelse, som på uredelig vis har trukket formueaktiver ud af virksomheden, således at virksomheden ikke har kunnet betale sine skatter og afgifter (herunder moms) - også hæftelse for virksomhedens skyldige renter - EU-rettens anvendelsesområde - proportionalitetsprincippet«
Tidligere dokument: C-1/21 Direktor na Direktsia „Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika“ - DomDen 09-06-2022 dom i C-55/21 Imperial Tobacco Bulgaria
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 11 - godtgørelse af punktafgifter på punktafgiftspligtige varer, som er overgået til forbrug - direktiv 2011/64/EU - artikel 17, stk. 1, litra b) - tilbagebetaling af punktafgift, der allerede er blevet erlagt ved hjælp af toldbanderoler på forarbejdet tobak, som er blevet destrueret under administrativt tilsyn - medlemsstaternes forpligtelse til at vedtage bestemmelser om tilbagebetaling af punktafgift på forarbejdet tobak, der er overgået til forbrug, og som er blevet destrueret under tilsyn af en toldmyndighed - foreligger ikke
Tidligere dokument: C-55/21 Imperial Tobacco Bulgaria - DomDen 09-06-2022 dom i C-187/21 FAWKES
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - artikel 30, stk. 2, litra a) og b) - toldværdi - fastlæggelse af lignende varers transaktionsværdi - database, der er oprettet og ført af den nationale toldmyndighed - databaser, der er oprettet og ført af toldmyndighederne i de øvrige medlemsstater og af EU’s tjenestegrene - identiske eller lignende varer, der udføres til EU »på samme eller næsten samme tidspunkt«
Tidligere dokument: C-187/21 FAWKES - DomDen 09-06-2022 dom i C-599/20 Baltic Master
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeksen - forordning (EØF) nr. 2913/92 - artikel 29 - fastsættelse af toldværdien - transaktionsværdi - artikel 29, stk. 1, litra d) - begrebet »indbyrdes afhængige personer« - artikel 31 - hensyntagen til oplysninger fra en national database med henblik på fastsættelse af toldværdien - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 143, stk. 1, litra b), e) og f) - situationer, hvor personer anses for at være indbyrdes afhængige - artikel 181a - grund til at betvivle sandheden af den angivne pris
Tidligere dokument: C-599/20 Baltic Master - DomDen 16-06-2022 dom i C-596/20 DuoDecad
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, 24 og 43 - stedet for levering af ydelser - tekniske supporttjenesteydelser leveret til et selskab med hjemsted i en anden medlemsstat - misbrug af rettighed - bedømmelse af de faktiske omstændigheder - inkompetence
Tidligere dokument: C-596/20 DuoDecad - Dom
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om online væddemål, BEK nr 721 af 24/05/2022. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om onlinekasino, BEK nr 720 af 24/05/2022. Udstedt af Skatteministeriet
Bilag 225 |
Bilag 226 | Prævalensundersøgelse af pengespil og pengespilsproblemeri Danmark 2021 |
Bilag 227 |
Spm. 357 |
Spm. 397 |
Spm. 470 |
Spm. 513 |
Spm. 515 |
Spm. 519 |
Spm. 520 |
Spm. 521 |
Spm. 527 |
Spm. 577 |
Spm. 578 |
Spm. 579 |
Spm. 580 |
Spm. 582 |
Spm. 583 |
Spm. 584 |
Spm. 586 |
Spm. 587 |
Spm. 588 |
Spm. 589 |
Spm. 590 |
Spm. 591 |
Spm. 592 |
Spm. 593 |
Spm. 594 |
Spm. 595 |
Spm. 596 |
Spm. 597 | Kan ministeren oplyse, hvor stort markedet er for væddemål på virtuelle spil? Svar |
Spm. 598 |
Spm. S 973 |
Spm. S 974 |