![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Moms af udgifter til arbejdstøj
Der er åbnet for ansøgning om rentefrie momslån
Er du berettiget til tilbagebetaling af moms?
Godtgørelse af energiafgifter 2021 - de endelige tal er klar
Skattekontoret sætter fokus på digitalisering hos skattemyndighederne
Den 1. juli 2021 træder nye regler om udtagningsmoms på fast ejendom i kraft
EU-Domstolen fastslår, at hovedkontor og filial momsmæssigt er selvstændige afgiftspligtige personer, når den ene enhed indgår i en fællesregistrering
Beskikkelse af forsvarer i skattestraffesager
SKM-meddelelse
Liste over anerkendte luftfartsselskaber for 2021
Udkast til styresignal
Praksisændring - momspligt - ekspropriation - udkast til styresignal
Afgørelser
Godtgørelse af gasafgift - Måling med tilbagevirkende kraft
Domme
Betingelser for afgiftsfritagelse for brændselsforbrug ikke opfyldt
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
5 domme
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOMoms af udgifter til arbejdstøj Både når det gælder almindeligt tøj, og når det gælder sportstøj, er det et ufravigeligt krav, at tøjet skal være forsynet med firmanavn og/eller firmalogo, hvis momsen skal kunne fratrækkes |
BDODer er åbnet for ansøgning om rentefrie momslån Der er nu åbnet for, at små- og mellemstore virksomheder kan søge om et rentefrit momslån. Denne gang er der tale om, at virksomhederne kan låne et beløb svarende til den samlede moms, som havde indberetningsfrist 1. marts 2021. |
Bech-BruunEr du berettiget til tilbagebetaling af moms? Du er måske berettiget til tilbagebetaling af moms: Skattestyrelsen kunne ikke lovligt opkræve moms af erstatninger for ekspropriationer gennemført før den 1. januar 2020. |
Dansk RevisionGodtgørelse af energiafgifter 2021 - de endelige tal er klar Du betaler energiafgift og vandafgift til din leverandør, når du køber energiprodukter eller vand. Momsregistrerede virksomheder kan få fradrag for nogle af afgifterne til visse formål - dem gennemgår vi i denne nyhed. Vær opmærksom på, at afgifterne af de fossile brændsler er steget som følge af klimaaftalen, hvor hensigten er at motivere virksomheder og private til at anvende el. |
Folketingets OmbudsmandSkattekontoret sætter fokus på digitalisering hos skattemyndighederne Ombudsmandens Skattekontor vil i den kommende tid have et særligt fokus på skattemyndighedernes digitalisering af sagsbehandlingen. |
PlesnerDen 1. juli 2021 træder nye regler om udtagningsmoms på fast ejendom i kraft Den 1. juli 2021 træder nye regler om udtagningsmoms på fast ejendom i kraft. Ændringen vil få væsentlig betydning for nyopførte ejendomme, som mod forventning ikke kan sælges og i stedet må udlejes (uden moms). Fra den dag gælder reglerne om reguleringsforpligtelse nemlig ikke længere, når en ny ejendom skifter fra momspligtig til momsfri anvendelse. I stedet skal der betales udtagningsmoms af ejendommens markedsværdi. Det kan få stor økonomisk betydning. |
PwCEU-Domstolen har den 11. marts 2021 afsagt dom i sag C-812/19, Danske Bank. Domstolen fastslår, at et hovedkontor og en filial betragtes som to selvstændige... |
TVC AdvokatfirmaBeskikkelse af forsvarer i skattestraffesager Det sker stadigt oftere, at der under behandlingen af borgeres skattesager også sigtes for strafbar skatteunddragelse. |
Listen med godkendte luftfartsselskaber er opdateret for 2021. Skattestyrelsen har anerkendt, at 21 luftfartsselskaber mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik og derfor står på listen for 2021. Luftfartsselskaber, der ønsker optagelse på listen skal søge Skattestyrelsen en gang årligt.
I listen er angivet en række betingelser, som skal være opfyldt for at luftfartsselskabet kan opnå fritagelse for moms for de enkelte luftfartøjer.
Hidtidig praksis for den momsmæssige behandling af ekspropriationserstatninger er ændret.
Klagen drejede sig om, hvorvidt et selskab kunne anvende måling med tilbagevirkende kraft for perioden 1. november 2013 - 31. oktober 2015 i henhold til gasafgiftslovens § 10, stk. 8. Landsskatteretten bemærkede, at den afgiftsperiode, hvori selskabet først foretog korrekt måling, blev påbegyndt den 1. november 2016. Det blev lagt til grund, at betingelserne for at foretage måling med tilbagevirkende kraft i øvrigt var opfyldt. Retten fandt, at selskabet kunne anvende målingen med tilbagevirkende kraft for perioden 1. november 2013 - 31. oktober 2015, jf. gasafgiftslovens § 10, stk. 8. Retten fandt herved, at Skattestyrelsens styresignal, offentliggjort den 16. november 2018 (SKM2018.518.SKTST), ikke begrænsede adgangen til måling med tilbagevirkende kraft efter gasafgiftslovens § 10, stk. 8. Retten bemærkede tillige, at anmodningen om tilladelse til måling med tilbagevirkende kraft blev fremsat den 25. oktober 2016, hvorfor fristen efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, måtte anses for overholdt. Landsskatteretten ændrede således Skattestyrelsens afgørelse.
Sagen handlede om, hvorvidt et kraftvarmeværk opfyldte betingelserne for afgiftsfritagelse for brændselsforbrug medgået til værkets produktion af elektricitet, og som følge heraf havde krav på tilbagebetaling af afgifter vedrørende fjernvarme leveret til en række kommuner.
Efter dagældende kulafgiftslovs § 7, stk. 1, 1. og 2. pkt., skulle kraftvarmeværket ikke betale afgift af den del af det samlede brændselsforbrug, der medgik til produktionen af elektricitet, og som indregnedes i elektricitetsprisen.
Kraftvarmeværkets kontrakter om etablering af fjernvarmeforsyning til et antal kommuner var underlagt det til enhver tid gældende fjernvarmeregulativ, hvoraf det fremgik, at den såkaldte kraftvarmefordel skulle fordeles ligeligt mellem el og fjernvarme.
Retten fandt, at kraftvarmeværket i overensstemmelse med det dagældende fjernvarmeregulativ havde foretaget en ligedeling af kraftvarmefordelen.
Under henvisning til cirkulære nr. 148 af 20. august 1998 samt UfR 2004.1330 H, hvoraf det fremgår, at en ligedeling af kraftvarmefordelen indebærer, at ikke kun merbrændslet, men også en brændselsmængde, der modsvarer halvdelen af kraftvarmefordelen, henføres og betales af varmeproduktionen med den virkning, at denne brændselsmængde ikke længere henføres til elproduktionen og indregnes i elpriserne og således ikke er afgiftsfritaget, fandt retten, at der ikke var grundlag for tilbagebetaling af afgifter til kraftvarmeværket.
Journalnr: 14/3178089
Momsfradrag - underleverandører
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradrag for købsmoms for udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-02-2021
Journalnr: 20/0052892
Momsrefusion
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har undladt at imødekomme en ansøgning om momsgodtgørelse, idet Skattestyrelsen har anført, at selskabet skal registreres for moms i Danmark, da selskabet har videreudlejet transportmidler til personer i Danmark, jf. momslovens § 21 b, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-02-2021
Journalnr: 20/0072279
Registreringsafgift - autocamper
Klagen vedrører opkrævning af registreringsafgift ved ombygning af kassevogn til autocamper. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-02-2021
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 25-03-2021 indstilling i C-21/20 Balgarska natsionalna televizia
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - anvendelsesområde - levering af ydelser mod vederlag - artikel 132, stk. 1, litra q) - afgiftsfritagelse - udsendelse af fjernsynsprogrammer, som dels er finansieret ved tilskud fra staten, dels ved kommerciel virksomhed - retten til fradrag for indgående afgift
Tidligere dokument: C-21/20 Balgarska natsionalna televizia - DomDen 25-03-2021 dom i C-907/19 Q-GmbH (Assurance de risques spéciaux)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - merværdiafgift (moms) - fritagelser - artikel 135, stk. 1, litra a) - forsikringstransaktioner og ydelser udført af forsikringsmæglere og ‑formidlere i forbindelse med disse transaktioner - ydelse leveret til en forsikringsgiver bestående af forskellige ydelser - kvalificering som én enkelt ydelse
Tidligere dokument: C-907/19 Q-GmbH (Assurance de risques spéciaux) - DomDen 15-04-2021 dom i C-593/19 SK Telecom
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fastlæggelse af leveringsstedet for teleydelser - tredjelandsstatsborgeres roaming på mobilkommunikationsnet inden for Den Europæiske Union - artikel 59a, stk. 1, litra b) - medlemsstaternes mulighed for at flytte leveringsstedet for teleydelser på deres område
Tidligere dokument: C-593/19 SK Telecom - DomDen 15-04-2021 dom i C-846/19 Administration de l'Enregistrement, des Domaines og de la TVA
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - økonomisk virksomhed - levering af tjenesteydelser mod vederlag - artikel 2, stk. 1, litra c), og artikel 9, stk. 1 - fritagelser - artikel 132, stk. 1, litra g) - levering af ydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring - ydelser, der leveres af en advokat i henhold til et mandat om beskyttelse af umyndiggjorte voksne personer - organ, der er anerkendt som et foretagende af almennyttig karakter
Tidligere dokument: C-846/19 Administration de l'Enregistrement, des Domaines og de la TVA - DomDen 15-04-2021 dom i C-935/19 Grupa Warzywna
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - for høj ansættelse i en afgiftsangivelse af den moms, der skal betales tilbage - den afgiftspligtige persons fejlvurdering af, om en transaktion er afgiftspligtig - berigtigelse af afgiftsangivelsen efter en kontrol - sanktion svarende til et beløb på 20% af det beløb, der var ansat for højt i forbindelse med den moms, der skulle betales tilbage - proportionalitetsprincip
Tidligere dokument: C-935/19 Grupa Warzywna - DomDen 15-04-2021 dom i C-62/20 Vogel Import Export
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - forordning (EU) nr. 2658/87 - toldunion - fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - toldpositioner - pos. 4407 og 4409 - høvlede træbrædder, hvor de fire kanter er blevet let afrundet i hele brættets længde
Tidligere dokument: C-62/20 Vogel Import Export - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - erhvervelse af brændstoffer inden for Fællesskabet - forpligtelse til forudbetaling af afgift - frist på fem dage regnet fra brændstoffers indførsel til det nationale område - artikel 110 TEUF - forbud mod at opkræve højere interne afgifter på varer fra andre medlemsstater - direktiv 2006/112/EF - artikel 273 - foranstaltninger til undgåelse af svig - artikel 62 og 69 - afgiftens forfald - foreligger ikke - artikel 206 - begrebet acontobeløb - acontobeløb vedrørende en afgift, der ikke er forfaldet - beregningsgrundlag - bruttobeløb beregnet for en afgiftspligtig transaktion - afgiftens nettobeløb beregnet for hele afgiftsperioden
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 110 TEUF skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for, at der fastsættes en forpligtelse til forudbetaling af merværdiafgift (moms) for erhvervelser af brændstoffer inden for Fællesskabet inden for fem dage efter brændstoffernes indførsel til det nationale område.
2) Artikel 273 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv (EU) 2016/856 af 25. maj 2016, skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for, at der fastsættes en forpligtelse til forudbetaling af moms for erhvervelser af brændstoffer inden for Fællesskabet inden for fem dage efter brændstoffernes indførsel til det nationale område, forudsat at denne forpligtelse er forenelig med dette direktivs øvrige bestemmelser og navnlig bestemmelserne om afgiftens forfald.
3) Artikel 62 og 69 i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2016/856, skal fortolkes således, at de er til hinder for en forpligtelse til forudbetaling af moms for erhvervelser af brændstoffer inden for Fællesskabet inden for fem dage efter brændstoffernes indførsel til det nationale område, for så vidt som den gør det muligt for skatte- og afgiftsforvaltningen at opkræve en betaling fra den afgiftspligtige person, inden afgiften forfalder, idet den mulighed for at opkræve acontobeløb, der er fastsat i dette direktivs artikel 206, kun kan vedrøre en afgift, som er forfaldet i henhold til de ovennævnte bestemmelser.
4) Artikel 206 i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2016/856, skal fortolkes således, at den er til hinder for en forpligtelse til forudbetaling af moms for erhvervelser af brændstoffer inden for Fællesskabet inden for fem dage efter brændstoffernes indførsel til det nationale område, eftersom denne forpligtelse vedrører bruttobeløbet af den afgift, der skal betales for denne enkelte transaktion, og ikke afgiftens nettobeløb beregnet for hele den afgiftspligtige periode.
Sagen omhandler:
Appel - artikel 107, stk. 1, TEUF - statsstøtte - polsk afgift i detailsektoren - artikel 108, stk. 2, TEUF - afgørelse om at indlede den formelle undersøgelsesprocedure - elementer ved fastlæggelse af referencesystemet - progressive satser - forekomsten af en selektiv fordel - bevisbyrde
Domstolens dom:
1) Appellen forkastes.
2) Europa-Kommissionen betaler sagsomkostningerne.
3) Ungarn bærer sine egne omkostninger.
Sagen omhandler:
Appel - artikel 107, stk. 1, TEUF - statsstøtte - ungarsk afgift på den omsætning, der er forbundet med reklamer - kriterier ved fastlæggelsen af referencesystemet - satsernes progressivitet - overgangsbestemmelse om delvist fradrag af fremførte underskud -spørgsmålet, om der foreligger selektiv karakter
Domstolens dom:
1) Appellen forkastes.
2) Europa-Kommissionen betaler sagsomkostningerne, herunder de omkostninger, der er afholdt af Republikken Polen.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af afgiftslovgivningerne - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 43 og 44 - leveringsstedet for tjenesteydelser til en afgiftspligtig person, der handler i denne egenskab - leveringsstedet for investeringsforvaltningsydelser modtaget af en velgørende organisation til brug for en ikke-økonomisk erhvervsmæssig virksomhed fra leverandører, der er etableret uden for EU
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-459/19 Wellcome Trust - IndstillingArtikel 44 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2008/8/EF af 12. februar 2008, skal fortolkes således, at i det tilfælde, hvor en afgiftspligtig person, der udøver en ikke-økonomisk erhvervsmæssig virksomhed, erhverver ydelser til brug for denne ikke-økonomiske virksomhed, da skal disse ydelser anses for at være leveret til denne afgiftspligtige person, »der handler i denne egenskab«, i denne bestemmelses forstand.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - indirekte beskatning - moms - direktiv 2006/112/EF - erhvervelse af varer inden for Fællesskabet - fradrag for den indgående afgift, der skal betales i forbindelse med en sådan erhvervelse - formelle betingelser - materielle krav - frist for indgivelse af afgiftsangivelsen - princippet om afgiftsneutralitet og proportionalitetsprincippet
Domstolens dom:
Artikel 167 og 178 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli 2010, skal fortolkes således, at disse bestemmelser er til hinder for en national lovgivning, hvorefter udøvelsen af retten til fradrag af den merværdiafgift (moms), der er knyttet til en erhvervelse inden for Fællesskabet, i samme afgiftsperiode som den, hvori momsen skal betales, er betinget af, at den skyldige moms er anført i en afgiftsangivelse, der skal indgives inden for en frist på tre måneder fra afslutningen af den måned, hvori afgiftspligten med hensyn til de erhvervede varer opstod.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 203 - uretmæssigt fakturerede afgifter - god tro hos fakturaens udsteder - risiko for tab af afgiftsindtægter - medlemsstaternes forpligtelse til at foreskrive mulighed for berigtigelse af den uretmæssigt fakturerede afgift - princippet om afgiftsneutralitet og proportionalitetsprincippet
Domstolens dom:
Artikel 203 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem samt proportionalitetsprincippet og princippet om merværdiafgiftens (moms) neutralitet skal fortolkes således, at de er til hinder for en national lovgivning, som ikke gør det muligt for en afgiftspligtig person i god tro at berigtige fakturaer, hvorpå der fejlagtigt er blevet angivet moms, efter indledningen af en afgiftskontrolprocedure, mens disse fakturaers adressat havde haft ret til tilbagebetaling af denne afgift, såfremt der var blevet foretaget en behørig angivelse af de transaktioner, som var genstand for disse fakturaer.
2055264-SY VEG minutes 29th meeting 24-02-2021.pdf
VEG contribution - Sustainability policies.pdf
VEG contribution - Fixed establishment.pdf
VEG contribution - CJEU cases.pdf
VEG contribution - Examples of lack of uniformity.pdf
Informal videoconference of the members of the Customs Cooperation Working Party (CCWP)
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om registrering af køretøjer, BEK nr 454 af 17/03/2021. Udstedt af Skatteministeriet
Høring af udkast til ændring i momsbekendtgørelsen (valutaomregning)
Oprettelsesdato: 16-03-2021
Høringsfrist: 13-04-2021
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Bilag 5 | Udkast til revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Spm. 1 |
Bilag 7 |
Bilag 9 |
Bilag 10 | Henvendelse af 18/3-21 fra KPMG Acor Tax om reglen om det forhøjede fradrag på 130 pct. |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Bilag 172 |
Bilag 175 |
Bilag 176 |
Bilag 177 | Henvendelse af 17/3-21 fra Sven-Erik Vad, Nordborg, om opkrævning af gæld til det offentlige |
Spm. 305 |
Spm. 329 |
Spm. 336 |
Spm. 337 |
Spm. 362 |
Spm. 371 |
Spm. 377 |
Spm. 378 |