![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
Hvis du undrer dig over, at der ikke har indgået nyheder fra Afgørelsesdatabasen i MomsMail ganske længe, så er årsagen, at der ganske ikke enkelt ikke er blevt offentliggjort nye afgørelser i databasen siden sidste år. Jeg har kontaktet Skatteankestyrelsen og hørt om dette er en fejl, men endnu ikke fået svar.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Depechen-artikel: Raffineret løsning på den ulovlige moms på dagrenovation
Depechen-artikel: Bankospil fritages for gevinstafgift
Flere penge til gode formål og færre penge til skat
Østre Landsret tilsidesætter afgørelse om opkrævning af registreringsafgift
Domme
Registreringsafgift - bopæl i Danmark
Momslovens § 3, stk. 1, og § 37, stk. 1 - konsulentvirksomhed havde ikke fradragsret for en med urette tilfaktureret moms fra en "interim manager", der ikke var en afgiftspligtig person
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDODepechen-artikel: Raffineret løsning på den ulovlige moms på dagrenovation Borgerne bliver ikke stillet ens, når problemet med den ulovligt opkrævede moms skal løses. Næppe nogen får penge tilbage, men i nok 72 kommuner vil borgerne i en periode formentlig kunne glæde sig over reducerede takster. |
BDODepechen-artikel: Bankospil fritages for gevinstafgift Som en direkte konsekvens af en konkret sag ændres reglerne nu således, at der fremover ikke længere skal betales gevinstafgift af præmier ved bankospil og lotterier, hvor overskuddet går til et velgørende formål. |
Dansk RevisionFlere penge til gode formål og færre penge til skat I Danmark er der monopol på lotteri, og den eneste undtagelse fra monopolet er almennyttige lotterier, hvor hele overskuddet går til et almennyttigt formål. Det kunne være i lokalsamfundet i den lokale fodbold-, svømme- eller spejderklub, hvor vi mødes, og hvor der afholdes et bankoarrangement eller et lodseddelsalg til støtte for klubbens aktiviteter. I Dansk Revision er vi en del af det lokale samfund, og selvom vi ikke afholder lotteri, så glædes vi over, at Folketingets partier har indgået en aftale, der gør reglerne for lotterier i frivillige foreninger mere lempelige. |
TVC AdvokatfirmaØstre Landsret tilsidesætter afgørelse om opkrævning af registreringsafgift I en nyere dom har Østre Landsret tillagt afgivne forklaringer en ikke uvæsentlig betydning i forbindelse med tilsidesættelsen af en opkrævet registreringsafgift. |
Sagen angik, om appellanten på kontroltidspunktet i 2014 havde opholdt sig i Danmark i 185 dage eller mere, jf. registreringsbekendtgørelsens § 8, stk. 2. Hvis det var tilfældet, angik sagen dernæst, om appellanten var hjemmehørende i Danmark eller Sverige, jf. registreringsbekendtgørelsens § 10.
Landsretten lagde på baggrund af bevisførelsen til grund, at appellantens hus i Sverige var egnet til helårsbeboelse, og at huset var indrettet og møbleret med henblik på at danne rammen om hans egentlige hjem. Appellantens lejlighed i Danmark fremstod derimod ikke som værende møbleret og indrettet som et egentligt hjem med derimod snarere som et kontor med overnatningsmulighed. Landsretten lagde endvidere til grund, at appellanten ejede nogle udlejningsejendomme i Sverige, som han selv forestod driften af. På denne baggrund og efter en samlet vurdering af samtlige oplysninger i sagen, fandt landsretten ikke tilstrækkeligt grundlag for at tilsidesætte appellantens forklaringer om, at han kunne udøve sin erhvervsvirksomhed i Danmark således, at han i de uger, hvor han arbejdede, normalt var i Danmark fra mandag morgen til tirsdag eftermiddag/aften og igen fra torsdag morgen til fredag eftermiddag/aften.
Landsretten fandt det herefter ikke godtgjort, at appellanten havde opholdt sig i Danmark i 185 dage inden for en periode på 12 måneder, og han kunne derfor ikke anses for at have bopæl i Danmark, jf. registreringsbekendtgørelsens § 8, stk. 2.
En konsulentvirksomhed havde ikke fradragsret for momsen af fakturaer, som en "interim manager" havde sendt til virksomheden, da han ikke blev anset for at drive selvstændig økonomisk virksomhed i momsmæssig forstand, men derimod blev ansat som lønmodtager i konsulentselskabet. "Interim manageren" var således ikke en afgiftspligtig person, jf. momslovens § 3, stk. 1, hvorfor momsen var faktureret med urette. Derfor havde konsulentvirksomheden ikke fradragsret for momsen efter momslovens § 37, stk. 1. Virksomheden havde endvidere hverken fradragsret for momsen ud fra et retssikkerhedsprincip eller forventningsprincip.
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 24-03-2022 dom i C-711/20 TanQuid Polska
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 92/12/EF - artikel 4 - omsætning af varer under suspension af punktafgifter - betingelser - artikel 6 og 20 - varers overgang til forbrug - forfalskning af det administrative ledsagedokument - overtrædelse eller uregelmæssighed, der har fundet sted i forbindelse med forsendelsen af punktafgiftspligtige varer under en afgiftssuspensionsordning - tilfælde, hvor varer uretmæssigt forlader en suspensionsordning - modtager, som ikke har kendskab til forsendelsen - svig begået af tredjemand - artikel 13, litra a), og artikel 15, stk. 3 - obligatorisk at stille sikkerhed i forbindelse med forsendelse - rækkevidde
Tidligere dokument: C-711/20 TanQuid Polska - DomDen 24-03-2022 dom i C-697/20 Dyrektor Izby Skarbowej w L. (Perte du statut d’agriculteur forfaitaire)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 9 - afgiftspligtig person - artikel 295 og 296 - standardsatsordning for landbrugere - ægtefæller, der udøver landbrugsvirksomhed ved anvendelse af aktiver, der indgår i formuefællesskabet - ægtefællernes mulighed for at blive betragtet som særskilte momsafgiftspligtige personer - en af ægtefællernes valg om at give afkald på status som standardsatslandbruger og lade sin virksomhed være omfattet af den almindelige momsordning - den anden ægtefælles fortabelse af status som standardsatslandbruger
Tidligere dokument: C-697/20 Dyrektor Izby Skarbowej w L. (Perte du statut d’agriculteur forfaitaire) - DomDen 31-03-2022 dom i C-139/20 Energipolitik Kommissionen mod Pologne (Taxation des produits énergétiques)
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud - beskatning af energiprodukter, der anvendes af energiintensive virksomheder - direktiv 2003/96/EF - artikel 17, stk. 1, litra b), og artikel 17, stk. 4 - virksomheder, som er omfattet af Den Europæiske Unions emissionshandelssystem - punktafgiftsfritagelse
Tidligere dokument: C-139/20 Energipolitik Kommissionen mod Pologne (Taxation des produits énergétiques) - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift - fradrag - indsættelse af et holdingselskab som mellemled i datterselskabernes transaktioner - datterselskabernes virksomhed i vid udstrækning afgiftsfritaget - generalomkostninger - misbrug
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 168, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med dette direktivs artikel 167, skal fortolkes således, at et administrerende holdingselskab, som udfører afgiftspligtige udgående transaktioner for datterselskaber, ikke har ret til fradrag for indgående merværdiafgift vedrørende ydelser, som det køber af tredjeparter og indskyder i datterselskaberne mod indrømmelse af en andel i det almindelige overskud, såfremt de indkøbte ydelser ikke har direkte og umiddelbar tilknytning til holdingselskabets egne transaktioner, men til datterselskabernes virksomhed, der (i vid udstrækning) er afgiftsfritaget, de indkøbte ydelser ikke medregnes i prisen på de afgiftspligtige transaktioner (som leveres til datterselskaberne) og ikke indgår i de generelle omkostningselementer i holdingselskabets egen økonomiske virksomhed.
2) Den omstændighed, at et administrerende holdingselskab indsættes som »mellemled« i datterselskabers indkøb af ydelser på en sådan måde, at holdingselskabet selv køber de ydelser, for hvilke datterselskaberne ikke ville have fradragsret, hvis de købte ydelserne direkte, indskyder ydelserne i datterselskaberne mod en andel i disses overskud og derefter med henvisning til sin stilling som administrerende holdingselskab fradrager det fulde afgiftsbeløb vedrørende de indgående ydelser, bevirker en afgiftsfordel, som er i strid med formålet med momsdirektivets bestemmelser om fradrag. Dette arrangement udgør et misbrug af rettigheder, selv om det kan være begrundet i ikke-afgiftsmæssige grunde, såfremt det konstateres, at opnåelsen af denne afgiftsfordel er hovedformålet med arrangementet.
WP 1035 - BE consultation reduced rate on electricity.pdf
Bekendtgørelse af lov om midlertidig nedsættelse af straffen for overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende midler på udenlandske konti m.v., LBK nr 280 af 24/02/2022. Udstedt af Skatteministeriet
Forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter (Godtgørelse af afgift af røgfri tobak ved indførelse af stempelmærkning og i forbindelse med reglerne om begrænsning af salg)
Oprettelsesdato: 28-02-2022
Høringsfrist: 18-03-2022
Bilag 10 | Redegørelse om L 106 om ændring af momsloven (bl.a. ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet)Oversendelsesbrev (pdf-version) |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 | Spm. om, hvad et fald på f.eks. 5 pct. i antallet af tv-kunder vil betyde, til skatteministeren |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 31 |
Spm. 52 |
Spm. 57 |
Spm. 58 |
Spm. 63 |
Spm. 64 |
Spm. 65 |
Spm. 66 | L 106 - svar på MFU spm. 66, om ministeren vil kommentere artiklen ”Eksperter på stribe advarer: Ny ekstraafgift på tv-abonnementer er en bombe”, fra skatteministerenUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 | Spm., om værdiansættelsen af Klasselotteriet A/S m.v., til skatteministeren |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Bilag 156 |
Bilag 157 | Publikation fra Gældsstyrelsen: Gældsstyrelsens samlede inddrivelsesprovenu |
Bilag 158 |
Bilag 160 |
Bilag 161 | Faktaark om centrale finanspolitiske begreber, fra Folketingets økonomiske konsulenter |
Spm. 299 |
Spm. 301 | Vil ministeren oplyse, hvad det samlede rentekrav for ATP-sagerne beløber sig i? Svar |
Spm. 353 |
Spm. 354 |
Spm. 355 |
Spm. 357 |
Spm. 358 |
Spm. 359 |
Spm. 360 |
Spm. 363 |
Spm. 364 |
Spm. US 53 |
Spm. US 55 |
Spm. O |