![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Depechen-artikel: Momslån: Ikke alle kan få en afdragsordning hos Skattestyrelsen
Depechen-artikel: Moms og skat ved handel med skins
Depechen-artikel: Danske virksomheder betaler for meget i told for varer fra England
Depechen-artikel: Elbiler – moms, skat og elafgift
Covid-19: Tilbagebetaling af moms- og A-skattelån
Nu bliver holdundervisning momspligtigt
Moms af kontrolgebyrer i privatejede parkeringsanlæg
Udvalgte virksomheder får et kontrolbesøg fra Skattestyrelsen i 2022
Afgørelser
Anmodning om tilbagebetaling af chokolade- og sukkervareafgift på glasur
Domme
Værdiansættelse - selvanmelderordning
Rentelovens § 8, stk. 1, og § 8, stk. 2, jf. § 3, stk. 5 - momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
2 domme
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDODepechen-artikel: Momslån: Ikke alle kan få en afdragsordning hos Skattestyrelsen Skattestyrelsen tilbyder en betalingsordning over 24 måneder til de virksomheder, som ikke kan betale deres momslån, men dem, der har mest brug for det, opfylder næppe betingelserne for at få en sådan ordning |
BDODepechen-artikel: Moms og skat ved handel med skins Gamere, der handler med skins, kan blive mødt med store moms- og skattekrav, hvis de handler for at tjene penge. Dem, der har tabt penge ved handel med skins, har til gengæld gode muligheder for skattefradrag |
BDODepechen-artikel: Danske virksomheder betaler for meget i told for varer fra England Meget tyder på, at virksomhederne endnu ikke har sat sig ind i den handelsaftale, der blev indgået, da Storbritannien forlod EU, og derfor unødigt betaler for meget i told for varer, der importeres herfra |
BDODepechen-artikel: Elbiler – moms, skat og elafgift For dem med firmabil er det et skattefrit personalegode, hvis arbejdsgiveren betaler for opsætning af en ladestander på privatadressen og for strømmen herfra til opladning af bilen. |
Dansk RevisionCovid-19: Tilbagebetaling af moms- og A-skattelån Det er snart 1. april, og dermed nærmer sig for mange virksomheder i forhold til at betale de første momslån og A-skattelån tilbage. De første moms- og A-skattelån forfalder snart til betaling, og det betyder, at mange virksomheder skal have hånden i lommen og finde plads i likviditeten. Har du ikke likviditet er der dog fortsat hjælp at hente via en betalingsordning. |
Dansk RevisionNu bliver holdundervisning momspligtigt Et lovforslag fra Skatteministeriet vil betyde, at en del undervisning, der er fritaget for moms i dag, bliver omfattet af momspligt. Den ændring af momsloven vil betyde, at fitnesscentre, køreskoler og andre undervisningsudbydere vil skulle betale mere i moms. Lovforslaget vil medføre, at nogle undervisere går fra at levere momsfri undervisning til at levere momspligtig undervisning, da den ikke længere anses for at være momsfri ”skoleundervisning”. |
KammeradvokatenMoms af kontrolgebyrer i privatejede parkeringsanlæg EU-Domstolen fastslår, at parkeringsselskaber skal betale moms af kontrolgebyrer. |
TVC AdvokatfirmaUdvalgte virksomheder får et kontrolbesøg fra Skattestyrelsen i 2022 Skattestyrelsen stiller i dag krav om digitale kasseapparater hos en række virksomheder, herunder kiosker og restauranter, og har arrangeret en lang række kontrolbesøg i 2022. |
SKAT havde ikke imødekommet klagerens anmodning om at tilbagebetale chokolade- og sukkervareafgift vedrørende 5 glasurvarer på tuber, idet SKAT fandt, at varerne var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, der angår "konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art".
Landsskatteretten anførte, at begrebet "sukkervarer" hverken var defineret i chokoladeafgiftsloven eller i lovens forarbejder. Anvendelsen af ordene "i øvrigt sukkervarer af enhver art" i § 1, stk. 1, nr. 4, sammenholdt med de varer, der i øvrigt specifikt var nævnt i bestemmelsen, viste imidlertid, at bestemmelsen var tilsigtet et bredt anvendelsesområde, hvilket yderligere var understreget ved bestemmelsen om afgiftspligt for efterligninger og erstatningsvarer i lovens § 1, stk. 1, nr. 10. Det fulgte imidlertid af forarbejderne til chokoladeafgiftsloven, at sukker i sig selv var undtaget fra chokolade- og sukkervareafgiften. Henset hertil fandt retten i overensstemmelse med en naturlig sproglig forståelse, at "sukkervarer" i § 1, stk. 1, nr. 4, omfattede varer, hvis objektive karakteristika medførte, at sukkeret var karaktergivende for produktet.
Henset til produkternes høje indhold af sukkerarter, søde smag, og konsistens, samt at produkterne, udover sukkerarter, bestod af en række øvrige ingredienser, der samlet set havde undergået en ikke uvæsentlig forarbejdning, fandt retten, at de fem omhandlede varer var sukkervarer, omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Den omstændighed, at Landsskatteretten i en kendelse af 10. december 1998 (611-1606-0001), der havde været omtalt i Ligningsvejledningen/Den juridiske vejledning, efter en samlet vurdering af de i den pågældende sag foreliggende oplysninger havde fundet, at nogle andre glasurvarer ikke var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, og § 1, stk. 1, nr. 10, indebar efter Landsskatterettens opfattelse ikke, at der herved forelå en administrativ praksis, der kunne føre til, at de fem glasurvarer, som sagen angik, ikke var afgiftspligtige efter § 1, stk. 1, nr. 4.
Sagen handlede om værdiansættelse af et brugt køretøj med henblik på beregning af registreringsafgift i forbindelse med køretøjets indførelse til Danmark. Spørgsmålet i sagen var, om der var grundlag for at tilsidesætte et motorankenævns skøn over køretøjets værdi, som ændrede den værdi, der var blevet oplyst af en selvanmelder i forbindelse med indregistreringen.
Retten fandt, at skattemyndighederne ifølge kontrolbestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 16, stk. 2 (tidligere stk. 3), har hjemmel i til at foretage en kontrol og herunder foretage en skønsmæssig ansættelse af værdien af køretøjet, såfremt det sandsynliggøres, at den af selvanmelderen angivne værdi er forkert.
Retten bemærkede, at det må antages, at motorankenævnet i kraft af sin virksomhed har en særlig sagkundskab på området, hvorfor det kræver et sikkert grundlag at tilsidesætte afgørelsen.
Det var ikke godtgjort, at motorankenævnets skøn - der er foretaget på baggrund af annonceeksempler over biler udbudt til salg i en periode før og efter indregistreringen - er foretaget på et urigtigt grundlag eller har ført til et åbenbart urimeligt resultat for sagsøgeren (selvanmelderen). Afgørelsen led heller ikke af begrundelsesmangler, der kunne føre til tilsidesættelse.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Østre Landsret fastslog, at Skatteministeriet i medfør af rentelovens § 8, stk. 1, havde krav på sædvanlig procesrente fra sagens anlæg af et krav på moms mod det indstævnte selskab. Landsretten bemærkede, at selskabet ikke havde godtgjort, at der forelå sådanne "særlige forhold", jf. rentelovens § 8, stk. 2, jf. § 3, stk. 5, som kunne begrunde, at ministeriets krav først skulle forrentes fra det tidspunkt, da byrettens dom - som gav ministeriet medhold i momskravet - blev eksigibel. Hermed tilsidesatte landsretten resultatet i byrettens dom for så vidt angik procesrentens begyndelsestidspunkt (SKM2020.143.BR).
Landsretten stadfæstede byrettens dom mht. momspligten af den omhandlede "udtrædelsesgodtgørelse", da selskabet heller ikke for landsretten havde godtgjort, at der ikke var tale om et vederlag for en momspligtig levering af dedikeret hardware og software til en finansiel virksomhed ved ophøret af parternes facility management-aftale.
Journalnr: 15/0682085
Forhøjelse af momstilsvar
Klagens skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar, bl.a. med baggrund i nægtet fradrag for importmoms. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse delvist.
Afsagt: 17-12-2021
Journalnr: 20/0035745
Forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret med baggrund i ufuldstændigt regnskabsmateriale. Landsskatteretten hjemviser sagen til fornyet behandling.
Afsagt: 20-12-2021
Journalnr: 18/0007394
Nægtet momsfradrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med foretagne fradrag for købsmoms, idet Skatteankestyrelsen ikke har anset virksomheden for at have udøvet selvstændig økonomisk virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-12-2021
Journalnr: 21/0001327
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen i overvejende grad.
Afsagt: 20-12-2021
Journalnr: 19/0037656
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer tilsvaret yderligere.
Afsagt: 09-12-2021
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 27-01-2022 indstilling i C-269/20 Finanzamt T (Prestations internes d’un groupement TVA)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - momsgrupper - udpegning af et medlem af en momsgruppe som den afgiftspligtige person - interne leveringer inden for momsgruppen - leveringer præsteret af et medlem af en momsgruppe, som er en national offentligretlig stiftelse - leveringer af vederlagsfrie tjenesteydelser - udøvelse af en myndighedsopgave ved siden af økonomisk virksomhed
Tidligere dokument: C-269/20 Finanzamt T (Prestations internes d’un groupement TVA) - DomDen 27-01-2022 indstilling i C-607/20 GE Aircraft Engine Services
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift - overdragelse af værdikuponer som afgiftspligtige transaktioner - momsdirektivets artikel 26, stk. 1, litra b) - begrebet »privat brug eller til brug for hans personale eller i øvrigt til virksomheden uvedkommende formål« - vederlagsfri udlevering af værdikuponer til personale som del af et belønningsprogram for medarbejdere
Tidligere dokument: C-607/20 GE Aircraft Engine Services - DomDen 03-02-2022 dom i C-515/20 Finanzamt A
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 122 - nedsat sats på levering af træ til brændsel - sondring på grundlag af varernes objektive karakteristika og egenskaber - former for træ bestemt til forbrænding, der tjener samme behov hos forbrugeren og konkurrerer indbyrdes - princippet om afgiftsneutralitet
Tidligere dokument: C-515/20 Finanzamt A - DomDen 10-02-2022 dom i C-487/20 Philips Orastie
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af skatte- og afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 179 og 183 - ret til momsfradrag - betingelser - godtgørelse for eller tilbagebetaling af overskydende moms - supplerende betalingsforpligtelser - princip om afgiftens neutralitet - ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet
Tidligere dokument: C-487/20 Philips Orastie - DomDen 10-02-2022 indstilling i C-596/20 DuoDecad
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatte- og afgiftslovgivning - moms - direktiv 2006/112/EF - leveringsstedet for ydelser - fastsættelse af ydelsesmodtageren - betydningen for leveringsstedet af et arrangement, der muligvis udgør misbrug, mellem modtageren af ydelsen og en tredjepart - neutralitetsprincippet - undgåelse af dobbelt afgiftspåligning - samarbejdspligten for medlemsstaternes skatte- og afgiftsmyndigheder
Tidligere dokument: C-596/20 DuoDecad - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeksen - forordning (EØF) nr. 2913/92 - artikel 29, stk. 1, litra d) - fastlæggelse af toldværdi - begrebet »indbyrdes afhængige personer« - de facto-kontrol - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 143, stk. 1, litra b), e), og f) - artikel 181a - Taric-kode
Generaladvokatens indstilling:
- I henhold til artikel 29, stk. 1, litra d), i forordning nr. 2913/92 og artikel 143, stk. 1, litra e) og f), i forordning nr. 2454/93 anses køber og sælger for at være »indbyrdes afhængige«, når det, på trods af fraværet af forhold, der beviser et erhvervsmæssigt partnerskab eller kontrol, på grundlag af omstændighederne omkring transaktionernes indgåelse med rimelighed kan udledes, at den ene person de facto kontrollerer den anden, eller at begge personer kontrolleres af en tredjemand.
- Artikel 31, stk. 1, i forordning nr. 2913/92 er ikke til hinder for, at toldværdien fastsættes på grundlag af oplysninger i en national database vedrørende en toldværdi for varer, der har samme oprindelse, og som, selv om de ikke er tilsvarende eller lignende varer, er henført til samme Taric-kode.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 9 - afgiftspligtige personer - artikel 11 - medlemsstaternes mulighed for at betragte personer, der i retlig forstand er selvstændige, men finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden (»momsgruppe«), som én enkelt afgiftspligtig person - begrebet »finansielt nært tilknyttet« - national lovgivning, hvorefter personselskaber, hvis selskabsdeltagere ud over det beherskende selskab ikke kun er personer, som er finansielt indlemmet i det beherskende selskab, er udelukket fra at være medlem af en momsgruppe - retssikkerhed - foranstaltninger til at hindre skatte- og afgiftsunddragelse - proportionalitet - momsens neutralitet
Domstolens dom:
Artikel 11 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med retssikkerhedsprincippet, proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsneutralitet, skal fortolkes således, at bestemmelsen er til hinder for en national lovgivning, som betinger et personselskabs mulighed for - med det beherskende selskabs virksomhed - at danne en gruppe af personer, der kan betragtes som én enkelt merværdiafgiftspligtig person, af, at selskabsdeltagerne i personselskabet ud over det beherskende selskab kun er personer, som er finansielt indlemmet i denne virksomhed.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 9 - afgiftspligtige personer - artikel 11 - medlemsstaternes mulighed for at betragte personer, der i retlig forstand er selvstændige, men finansielt, økonomisk og organisatorisk er nært knyttet til hinanden (»momsgruppe«), som én enkelt afgiftspligtig person - begrebet »finansielt nært tilknyttet« - national lovgivning, hvorefter personselskaber, hvis selskabsdeltagere ud over det beherskende selskab ikke kun er personer, som er finansielt indlemmet i det beherskende selskab, er udelukket fra at være medlem af en momsgruppe - retssikkerhed - foranstaltninger til at hindre skatte- og afgiftsunddragelse - proportionalitet - momsens neutralitet
Domstolens dom:
Artikel 11 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med retssikkerhedsprincippet, proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsneutralitet, skal fortolkes således, at bestemmelsen er til hinder for en national lovgivning, som betinger et personselskabs mulighed for - med det beherskende selskabs virksomhed - at danne en gruppe af personer, der kan betragtes som én enkelt merværdiafgiftspligtig person, af, at selskabsdeltagerne i personselskabet ud over det beherskende selskab kun er personer, som er finansielt indlemmet i denne virksomhed.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra c) - anvendelsesområde - afgiftspligtige transaktioner - virksomhed, der udøves af et privatretligt selskab - drift af parkeringsanlæg på privat område - kontrolgebyrer, der opkræves af dette selskab ved bilisters overtrædelse af de almindelige vilkår for brug af disse parkeringsanlæg - kvalificering - transaktioners økonomiske og forretningsmæssige virkelighed
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-90/20 Apcoa Parking Danmark - IndstillingArtikel 2, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at kontrolgebyrer, der opkræves af et privatretligt selskab, som varetager driften af private parkeringsanlæg, for bilisters overtrædelse af de almindelige vilkår for brug af disse parkeringsanlæg, skal anses for at udgøre modydelser for levering af ydelser, som foretages mod vederlag i denne bestemmelses forstand, og som sådan er pålagt merværdiafgift (moms).
Bilag 2 |
Spm. 43 |
Spm. 44 | Spm. om muligheden for at undtage arvinger til rettigheder fra momspligten, til skatteministeren |
Spm. 45 |
Spm. 46 |
Spm. 47 |
Spm. 48 |
Spm. 49 |
Spm. 50 |
Spm. 51 |
Bilag 4 |
Bilag 117 |
Bilag 118 | Publikation fra Skattestyrelsen: Tidlig kontrol med virksomheder forhindrer svig |
Bilag 121 | Henvendelse af 17/1-22 fra Mike Nielsen om periodisk afgift på køretøjer |
Bilag 122 |
Bilag 125 | EU Note om forslag til revision af energibeskatningsdirektivet |
Spm. 191 |
Spm. 192 |
Spm. 193 | Hvilken strategi har Toldstyrelsen for anvendelsen af mobile scannere i Danmark? Svar |
Spm. 195 |
Spm. 196 |
Spm. 197 |
Spm. 255 |
Spm. 293 |
Spm. S 414 |
Spm. I |