MomsMail 2017, uge 51

Kære læser !

Hermed denne uges MomsMail, der er årets sidste. Vi rammer din mailboks igen den 8. januar 2018.

Glædelig jul og godt nytår.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Moms af virksomhedens juleudgifter
Ej momsfradrag - porteføljeforvaltning
Godtgørelse af afgifter
Husk afgifterne når du handler i Tyskland
Beretning om SKATs kontrol og vejledning på toldområdet (nr. 7/2017)

Bindende svar
Momspligtige og momsfrie tilskud - Leveringssted
OPP-projekt - kontorbygning
OPP-projekt - hospice
Momspligt af ture på køretøj, der manøvreres af kunden selv
Moms - fradragsret - forsikringsskader på personbiler

Kendelser
Beregning af indbringelsesfristen - korrigeret afgørelse fra Landsskatteretten

Nye straffesager

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 nye sager
2 domme

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Moms af virksomhedens juleudgifter

Det har momsmæssig betydning, om julefrokosten holdes i firmaets egne lokaler eller ude i byen. Det samme gælder juletræsfesten for de ansatte og deres familier. Moms af udgifter til julegaver kan kun fradrages i få tilfælde

Beierholm

Ej momsfradrag - porteføljeforvaltning

Intet momsfradrag for udgifter til porteføljeforvaltning

Beierholm

Godtgørelse af afgifter

Godtgørelse af afgifter på el, brændsler og vand - opdateret med nye satser for 2018

Rigsrevisionen

Beretning om SKATs kontrol og vejledning på toldområdet (nr. 7/2017)

Beretningen handler om SKATs kontrol og vejledning i forbindelse med borgeres og virksomheders fortoldning af importvarer fra lande uden for EU.

Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om SKATs kontrol og vejledning i tilstrækkelig grad bidrager til at sikre, at borgere og virksomheder betaler den korrekte told i forhold til den legale import af varer, der er angivet til SKAT. Undersøgelsen omfatter ikke SKATs kontrol med import af illegale varer. Rigsrevisionen besvarer følgende spørgsmål i beretningen:

  • Tilrettelægger og gennemfører SKAT toldkontrollen af den legale vareimport, så den får så stor effekt som muligt?
  • Har SKAT en tilstrækkelig vejledningsindsats på toldområdet?

Rigsrevisionen vurderer, at SKAT ikke tilrettelægger og gennemfører toldkontrollen af den legale vareimport, så den får så stor effekt som muligt, og at SKATs vejledningsindsats på væsentlige områder ikke er tilstrækkelig.

Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i april 2017.

SEGES

Husk afgifterne når du handler i Tyskland

Skal du købe julegaver til medarbejderne eller købe ind til firmajulefrokosten, kan det være fristende at køre en tur til Tyskland for at hente chokolade, slik, vin eller spiritus. Det er nemlig ofte billigere end her i Danmark.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Momspligtige og momsfrie tilskud - Leveringssted

SKM2017.725.SR

Skatterådet har dels taget stilling til den momsmæssige behandling af syv offentlige tilskud til en forening, dels fastlagt leveringsstedet for de ydelser, som de konkrete tilskud er et vederlag for.

 

Bindende svar: OPP-projekt - kontorbygning

SKM2017.720.SR

Skatterådet bekræftede, at et OPP-selskab (OPP-leverandøren) i skattemæssig henseende anses som ejer af en kontorbygning i x-by samt dennes installationer, således at OPP-leverandøren kan foretage skattemæssige afskrivninger på bygningens installationer.

Den omhandlede bygning skal anvendes af en offentlig myndighed. Den kommende OPP-leverandør vil mod betaling af et fastsat vederlag påtage sig det totaløkonomiske ansvar for den nye bygning omfattende finansiering, design, projektering, opførelse, forsyning, anlæg, bygningsvedligehold, bygningsdrift samt visse serviceydelser i en driftsperiode på 20 år. Den grund, hvorpå bygningen skal opføres, vil blive ejet af OPP-leverandøren. Den del af OPP-leverandørens ydelse, der udgør tilrådighedsstillelse af bygningen, er et lejeforhold omfattet af erhvervslejeloven i det omfang, denne lov ikke gyldigt er fraveget i aftalen.

Udbyderen både har ret og pligt til at købe ejendommen ved kontraktperiodens ophør. Købesummen er fastlagt til 70 % af OPP-leverandørens anlægssum for så vidt angår bygningen, og for så vidt angår grunden 149 % af den købesum, som OPP-leverandøren har betalt for erhvervelse af grunden.

SKAT udtalte vejledende, at OPP-leverandøren kan anses for ejer af bygningen i momsmæssig henseende.

 

Bindende svar: OPP-projekt - hospice

SKM2017.719.SR

Skatterådet bekræfter, at et OPP-selskab (OPP-leverandøren) i skattemæssig henseende anses som ejer af et hospice, således at OPP-leverandøren kan foretage skattemæssige afskrivninger på bygningen.

Region A har udbudt opførelse, projektering og finansiering af et nyt hospice samt drift og vedligeholdelse af de tekniske installationer og dele af den udvendige bygningsdrift og vedligeholdelse som et Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). Den bygning, hvorfra der skal drives hospice, skal opføres på en grund, som OPP-leverandøren lejer af en selvejende institution for en årlig leje på 0 kr. OPP-leverandøren skal leje bygningen ud til regionen, der fremlejer bygningen til den selvejende institution, der varetage driften af det nye hospice.

Regionens lejebetaling over driftsperioden anslås til at udgøre 3,13 mio. pr år. Udover lejen skal regionen betale 7,5 mio. kr. ved ibrugtagning.

Ifølge OPP-kontrakten har regionen ret til at købe hospicet efter OPP-kontraktens udløb 25 år efter ibrugtagning, ligesom OPP-leverandøren har ret til at sælge hospicet. Overtagelsessummen er fastsat til 50 pct. af bygge- og anlægssummen, svarende til den skønnede handelsværdi ved udløb af kontrakten pr. 3. maj 2044.

SKAT udtaler vejledende, at OPP-leverandøren kan anses for ejer af bygningen i momsmæssig henseende.

 

Bindende svar: Momspligt af ture på køretøj, der manøvreres af kunden selv

SKM2017.715.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørgers levering af ture på et tohjulet motordrevet køretøj, der manøvreres og styres af kunden selv, var momsfritaget personfordring, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 15.

 

Bindende svar: Moms - fradragsret - forsikringsskader på personbiler

SKM2017.711.SR

Skatterådet bekræfter,

at Spørgers salg af en forsikring, der dækker pludselige uforudsete fejl på solgte biler er momsfri. Momsfritagelsen gælder både når forsikringsaftalen er indgået mellem bilkøberen og forsikringsselskabet med Spørger som formidler, og når forsikringsaftalen er indgået mellem Spørger og bilkøberen,at Spørgers reparation af bilkøberens bil dækket af forsikringen, ikke skal anses som en leverance mod vederlag af momspligtige varer og ydelser til forsikringsselskabet, når forsikringsaftalen er indgået mellem Spørger og bilkøberen, og Spørger har genforsikret sig i et forsikringsselskab. Spørger har derfor ikke fradragsret for moms af udgifter, der er forbundet med reparation af bilkøberens bil,at Spørger har fradragsret for moms af udgifter, der er forbundet med reparation af bilkøberens bil omfattet af den almindelige reklamationsret, selv om Spørger har dækket sig af via et forsikringsselskab,at Spørger ikke har fradragsret for moms af udgifter, der er forbundet med reparation af bilkøberens bil dækket af forsikringen, hverken når Spørger har indgået forsikringsaftalen med bilkøberen, eller når forsikringsselskabet har indgået forsikringsaftalen med bilkøberen, ogat Spørger har fradragsret for moms af udgifter, der er forbundet med reparation af bilkøberens bil omfattet af en udvidet reklamationsret, når Spørger har solgt bilen med udvidet reklamationsret uden særskilt betaling herfor.

 

Kendelse: Beregning af indbringelsesfristen - korrigeret afgørelse fra Landsskatteretten

SKM2017.709.HR

Landsskatteretten traf den 18. marts 2015 afgørelse i en sag om moms af en udtrædelsesgodtgørelse, der gav skatteyderen medhold. Den 24. marts 2015 sendte Landsskatteretten en "Korrigeret Afgørelse", som var datostemplet den 24. marts 2017. Landsskatteretten havde ved en fejl undladt at gengive momslovens § 27, stk. 1, hvilket blev rettet med den korrigerede afgørelse. Skatteministeriet indbragte sagen for domstolene den 23. juni 2015.

Skatteyderen nedlagde påstand om, at sagen skulle afvises som for sent anlagt. Efter skatteyderens opfattelse var sagen anlagt efter udløbet af indbringelsesfristen på 3 måneder, jf. skatteforvaltningslovens § 49, da fristen skulle regnes fra den første afgørelse.

Højesteret fandt, at indbringelsen af sagen for domstolene efter omstændighederne måtte anses for rettidig. Højesteret lagde vægt på, at parterne havde haft grund til at antage, at indbringelsesfristen løb fra den 24. marts 2015, idet den korrigerede afgørelse på forsiden angav, at den var udstedt den 24. marts 2015, og at den erstattede afgørelsen af 18. marts 2015, og idet den korrigerede afgørelse blev udstedt kun seks dage efter den oprindelige afgørelse. Det forhold, at der ikke var foretaget en korrektion, som havde betydning for det materielle indhold, kunne under de omstændigheder ikke føre til, at fristen skulle regnes fra datoen for den oprindelige afgørelse. (Stadfæstelse af SKM2017.292.ØLR).

 

Nye straffesager

SKM2017.705.ØLR

Straf – registreringsafgift – ikke grundlag for tillægsstraf

T var tiltalt for overtrædelse af registreringsafgiftsloven, idet han med forsæt til at unddrage statskassen afgift den 21. marts 2010 havde anvendt et afgiftspligtigt køretøj, som ikke var afgiftsberigtiget, til kørsel her i landet. T var ved ankedom af den 18. august 2011 samt dom af den 28. juni 2011 dømt for tyveri, tyveriforsøg, overtrædelse af straffelovens § 131, stk. 1, overtrædelse af våbenbekendtgørelsen og overtrædelse af våbenloven samt færdselsloven.

T's forklaring blev lydoptaget.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen, men fandt at der ikke var forskyldt en tillægsstraf. T skulle betale en tillægsbøde på 63.000 kr.

Landsretten stadfæstede byretsdommen.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 18-12-2017 - 16-01-2018

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 20-12-2017 indstilling i C-532/16 SEB bankas
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse - merværdiafgift (moms) - regulering af fradrag - anvendelighed - levering uretmæssigt pålagt moms - leverandørens ændring af fakturaen

Tidligere dokument: C-532/16 SEB bankas - Dom
Tidligere dokument: C-532/16 SEB bankas - Indstilling
Tidligere dokument: C-532/16 SEB bankas - Ny sag

Den 20-12-2017 dom i C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 90, stk. 1 - prisnedsættelse på betingelser fastsat af medlemsstaterne - nedsættelse af afgiftsgrundlaget - principper fastlagt i dom af 24. oktober 1996, Elida Gibbs (C-317/94, EU:C:1996:400) - rabatter ydet til private sygekasser

Tidligere dokument: C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma - Dom
Tidligere dokument: C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma - Indstilling

Den 20-12-2017 dom i C-500/16 Caterpillar Financial Services
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra a) - fritagelser - afgifter, som er opkrævet i strid med EU-retten - hindringer for tilbagebetaling af for meget opkrævet moms - artikel 4, stk. 3, TEU - ækvivalensprincippet, effektivitetsprincippet og princippet om loyalt samarbejde - rettigheder tillagt borgerne - udløb af forældelsesfristen for afgiftsskylden - virkningerne af en dom afsagt af Domstolen - retssikkerhedsprincippet

Tidligere dokument: C-500/16 Caterpillar Financial Services - Dom
Tidligere dokument: C-500/16 Caterpillar Financial Services - Ny sag

Den 20-12-2017 dom i C-529/16 Hamamatsu Photonics Deutschland
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - den fælles toldtarif - toldkodeks - artikel 29 - toldværdiansættelse - grænseoverskridende transaktioner mellem forbundne virksomheder - forudgående aftale vedrørende afregningspriser - aftalt afregningspris, der består af et tidligere faktureret beløb og en standardregulering, der foretages efter udløbet af opgørelsesperioden

Tidligere dokument: C-529/16 Hamamatsu Photonics Deutschland - Dom
Tidligere dokument: C-529/16 Hamamatsu Photonics Deutschland - Ny sag

Den 20-12-2017 dom i C-276/16 Prequ' Italia
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - princippet om overholdelse af retten til forsvar - ret til at blive hørt - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - artikel 244 - opkrævning af en toldskyld - manglende forudgående høring af adressat inden vedtagelsen af en korrigeret afgiftsansættelse - adressats ret til at opnå udsættelse af gennemførelsen af den korrigerede afgiftsansættelse - ingen automatisk udsættelse i tilfælde af indgivelse af en administrativ klage - henvisning til betingelserne i toldkodeksens artikel 244

Tidligere dokument: C-276/16 Prequ' Italia - Dom
Tidligere dokument: C-276/16 Prequ' Italia - Ny sag
Tidligere dokument: C-276/16 Prequ' Italia - Ny sag

 

Nye sager for domstolen

C-568/17 Geelen

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) den 27. september 2017 - Staatssecretaris van Financiën mod L.W. Geelen

C-592/17 Baby Dan

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Vestre Landsret (Danmark) den 12. oktober 2017, Skatteministeriet mod Baby Dan A/S


Domme
C-305/16 Avon Cosmetics

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 11, punkt A, stk. 1, litra a) - beskatningsgrundlag - artikel 17 - ret til fradrag - artikel 27 - særlige undtagelsesforanstaltninger - beslutning 89/534/EØF - markedsføringssystem baseret på levering af varer gennem ikke-momspligtige personer - påligning af afgift på grundlag af varens normale værdi fastlagt i sidste omsætningsled - medtagelse af omkostninger afholdt af de pågældende personer

Domstolens dom:

1) Artikel 17 og 27 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 2004/7/EF af 20. januar 2004, skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for en undtagelsesforanstaltning som den i hovedsagen omhandlede - som er godkendt ved Rådets beslutning 89/534/EØF af 24. maj 1989 om bemyndigelse til Det Forenede Kongerige til på visse leverancer til ikke-afgiftspligtige handlende at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 11, punkt A, stk. 1, litra a), i sjette direktiv i henhold til direktivets artikel 27 - til direktivets artikel 11, punkt A, stk. 1, litra a), hvorefter beskatningsgrundlaget for merværdiafgiften (momsen) for et selskab, der foretager direkte salg, er varernes normale salgsværdi i sidste omsætningsled, når varerne sælges gennem ikke-momspligtige forhandlere, selv hvis denne undtagelsesforanstaltning ikke på nogen måde tager hensyn til den indgående moms på de demonstrationsprodukter, der er købt af forhandlerne hos dette selskab.

2) Gennemgangen af det første spørgsmål har intet frembragt, som kan rejse tvivl om gyldigheden af beslutning 89/534.

3) Artikel 27 i sjette direktiv 77/388, som ændret ved direktiv 2004/7, skal fortolkes således, at den ikke pålægger den medlemsstat, som anmoder om tilladelse til at fravige direktivets artikel 11, punkt A, stk. 1, litra a), at underrette Kommissionen om, at ikke-momspligtige forhandlere bærer momsen på køb af demonstrationsprodukter købt af et selskab, der foretager direkte salg, og anvendt med henblik på deres økonomiske virksomhed, således at der på den ene eller den anden måde tages hensyn til denne indgående afgift i bestemmelserne om denne undtagelsesforanstaltning.

Tidligere dokument: C-305/16 Avon Cosmetics - Indstilling


T-125/16 Léon Van Parys mod Kommissionen

Sagen omhandler:

Toldunion - indførsel af bananer fra Ecuador - efteropkrævning af importafgifter - ansøgning om fritagelse for importafgifter - afgørelse truffet efter Rettens annullation af en tidligere beslutning - rimelig frist

Domstolens dom:

1) Artikel 1, stk. 4, i Kommissionens afgørelse C(2016) 95 final af 20. januar 2016, hvori det blev fastslået, at en efterfølgende bogføring af importafgifter er berettiget, og at en fritagelse for disse afgifter er berettiget i forhold til en debitor og delvis berettiget for så vidt angår en anden debitor, men hvad angår en anden del ikke er berettiget hvad angår denne bestemte debitor, og hvori Kommissionens afgørelse K(2010) endelig 2858 af 6. maj 2010 blev ændret, annulleres.

2) I øvrigt frifindes Europa-Kommissionen.

3) Kommissionen bærer sine egne omkostninger og betaler de af Firma Léon Van Parys NV afholdte omkostninger.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

BILAG til Forslag til RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter

Forslag til RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter

RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om at give tilladelse til Republikken Letland til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om at give Sverige tilladelse til at anvende en nedsat punktafgiftssats for elektricitet, der forbruges af husholdninger og virksomheder i servicesektoren, som er beliggende i visse områder i det nordlige Sverige, i overensstemmelse med artikel 19 i direktiv 2003/96/EF

Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Sverige til at anvende nedsatte punktafgiftssatser for elektricitet, der forbruges af husholdninger og virksomheder i servicesektoren, som er beliggende i visse områder i det nordlige Sverige, i overensstemmelse med artikel 19 i direktiv 2003/96/EF Vedtagelse

Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Republikken Letland til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem Vedtagelse

RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter

Udkast til RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter - Vedtagelse

 

Nyt fra Parlamentet

Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter  

Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 12. december 2017 om ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om tillægstold på importen af visse produkter med oprindelse i Amerikas Forenede Stater (kodifikation) (COM(2017)0361 – C8-0226/2017 – 2014/0175(COD))  

Bilag til Kommissionens delegerede forordning om ændring af bilag V og IX til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 978/2012 om anvendelse af et arrangement med generelle toldpræferencer  

Bilag til Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter  

Kommissionens delegerede forordning om ændring af bilag V og IX til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 978/2012 om anvendelse af et arrangement med generelle toldpræferencer  

 

Nyt fra EUR_LEX

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/2235 af 4. december 2017 om fravigelse af forordning (EF) nr. 2305/2003, (EF) nr. 969/2006 og (EF) nr. 1067/2008, af gennemførelsesforordning (EU) 2015/2081 og (EU) 2017/2200, af forordning (EF) nr. 1964/2006, af gennemførelsesforordning (EU) nr. 480/2012 og af forordning (EF) nr. 1918/2006 for så vidt angår datoen for indgivelse af ansøgninger og udstedelse af importlicenser i 2018 inden for rammerne af toldkontingenter for korn, ris og olivenolie

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/2157 af 16. november 2017 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) nr. 211/2012 om tarifering af varer i den kombinerede nomenklatur

Forslag til RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter

Ændret forslag til RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 904/2010 for så vidt angår foranstaltninger til styrkelse af det administrative samarbejde vedrørende merværdiafgift

 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om afgift af skadesforsikringer  

Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 1, nr. 8-12, i lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil og lov om Danske Spil A/S (Liberalisering af onlinebingo, heste- og hundevæddemål og væddemål på kapflyvning med brevduer samt indførelse af et særligt bidrag til hestevæddeløbssporten)  

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om toldbehandling  

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 109 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love. (Annullering af indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften, afskaffelse af afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand, samt ændringer af forskerskatteordningen).

Bilag

Bilag 10

1. udkast til betænkning

Bilag 11

Bilaget tilbagetaget

Bilag 12

Betænkning afgivet den 12. december 2017

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/11-17 fra Peder Kjærsgaard Roulund, Silkeborg, til skatteministeren

Spm. 10

Spørgsmålet tilbagetaget

L 66 Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning, lov om Energinet.dk, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love. (Overførsel af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren m.v.).

Bilag

Bilag 9

Orientering om ændringsbekendtgørelser efter afsluttet høring

Bilag 10

Brev til ministeren om forelæggelse af udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg

Almindelig del

Bilag

Bilag 79

Revideret grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktivom ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet i forbindelse med indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger, KOM(2017) 335 af 21. juni 2017

Bilag 80

Henvendelse af 12/12-17 fra Greenway-Denmark ApS vedrørende emballageafgift

Spørgsmål og svar

Spm. 99

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. november 2017 fra Byg1By vedrørende foretræde om momsfritagelse for foreninger, jf. SAU alm. del - bilag 56.  Svar  

Spm. 103

Ministeren bedes kommentere præsentationen fra Foreningen af Danske Kraftvarmeværker anvendt under foretræde for Skatteudvalget den 16. november 2017, jf. SAU alm. del - bilag 61.  Svar