Kære læser !
Så nåede vi igen til årets sidste MomsMail. Næste gang vi rammer din mailboks er den 7. januar 2019, hvor vi samler alle nyhederne op for perioden fra den 17. december til 6. januar.
Denne MomsMail er præget af "lovstof" i form af en temmelig lang liste af dokumenter fra både Folketinget og EU's institutioner, garneret med en del artikler og en lille håndfuld danske afgørelser.
Med ønsket om rigtig Glædelig Jul og et Godt Nytår til dig og dine.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Nyt fra Energi & Forsyning nr. 2 - 2018
Moms af virksomhedens udgifter til julefrokoster og julegaver
Skatteoverblikket ULTIMO 2018
Momsfradrag i holdingselskaber
Reform af EU’s momssystem
Registreringsafgift på elbiler -...
Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstid for klager over partsaktindsigt - opfølgning
Moms på gavekort udskudt til 1. juli 2019
Bahrain implementerer nationalt momssystem den 1. januar 2019
Moms på gavekort og andre vouchere - nye regler fra 1. januar 2019
Husk spilafgift af gevinsterne i jeres julekonkurrencer
Bindende svar
Elektriciteten fra land- og havvindmøller, der skulle anvendes i vindmølleejers varmeforsyningsanlæg, anset for afgiftsfri, da varmeforsyningsanlæg og vindmøller var direkte forbundne via samme interne net
Moms - Virksomhedsoverdragelse byggeprojekt
Domme
Registreringsafgift, ejerskab af køretøj, ibrugtagning
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra Skatteforvaltningen
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDONyt fra Energi & Forsyning nr. 2 - 2018 I denne udgave af vores nyhedsbrev fra energi og forsyning kan du læse om:
|
BDOMoms af virksomhedens udgifter til julefrokoster og julegaver Det har momsmæssig betydning, om julefrokosten holdes i firmaets egne lokaler eller ude i byen. Det samme gælder juletræsfesten for de ansatte og deres familier. Moms af udgifter til julegaver kan kun fradrages i få tilfælde. |
BeierholmInden udgangen af 2018 er der måske behov for at foretage et sidste tjek af skatte- og afgiftsforhold |
BeierholmMomsfradrag i holdingselskaber Øget mulighed for momsfradrag ved erhvervelse og besiddelse af kapitalandele |
BeierholmDe første ændringer træder i kraft allerede fra 2019 |
BeierholmRegistreringsafgift på elbiler -... Lovforslag udskyder stigningerne i registreringsafgiften for elbiler m.v. |
Folketingets OmbudsmandSkatteankestyrelsens sagsbehandlingstid for klager over partsaktindsigt - opfølgning Ombudsmanden havde i 2017 undersøgt Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider for de partsaktindsigtsklager, som styrelsen havde afsluttet i 2016. Udtalelsen i sagen er offentliggjort på ombudsmandens hjemmeside som FOB 2017-34. Som opfølgning på denne undersøgelse bad ombudsmanden Skatteankestyrelsen om oplysninger om styrelsens sagsbehandlingstider for partsaktindsigtsklager i 2017. |
PwCMoms på gavekort udskudt til 1. juli 2019 Der mangler afklaring og præcisering i det nye regelsæt, så ændringen er skudt til hjørne indtil 1. juli 2019. |
PwCBahrain implementerer nationalt momssystem den 1. januar 2019 Momsen har gjort sit indtog i Golfstaterne. Den 1. januar 2018 implementerede De Forenede Arabiske Emirater (herefter ”UAE”) et lokalt momssystem, og den 1. januar 2019 følger Bahrain trop. |
PwCMoms på gavekort og andre vouchere - nye regler fra 1. januar 2019 I 2016 vedtog EU nye regler for momsbehandlingen af gavekort og andre vouchere, og nu er det tid til at implementere reglerne i Danmark. |
PwCHusk spilafgift af gevinsterne i jeres julekonkurrencer Juletiden nærmer sig, og traditionen tro afholdes der både julelotterier og adventskonkurrencer. Men er din virksomhed opmærksom på, at de skal registreres for og betale spilafgift, når værdien af gevinsten overstiger 200 kr.? |
Spørger påtænkte at etablere et damvarmelager med et varmepumpeanlæg og nogle elkedler (varmeforsyningsanlæg), som skulle anvendes til levering af fjernvarme til et fjernvarmeselskab. Elektricitet til drift af varmepumpe og elkedler planlagdes til dels leveret direkte fra spørgers vindmøller placeret på samme matrikel som varmeforsyningsanlægget og på havet, og til dels fra det offentlige net. Spørger ville evt. også levere elektricitet fra vindmøllerne til det offentlige net.
Skatterådet kunne bekræfte, at elektriciteten fra spørgers vindmøller var afgiftsfritaget forudsat, at elektriciteten ikke inden anvendelse i varmeforsyningsanlægget tilførtes det offentlige net. Det kunne endvidere bekræftes, at spørger under visse forudsætninger kunne få delvis afgiftsgodtgørelse for den elektricitet fra det offentlige net, der anvendtes i varmeforsyningsanlægget.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at salg af grund, byggeretter og byggeprojekt kan betragtes som en momsfri virksomhedsoverdragelse, jf. momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt.
Skatterådet finder ikke, at betingelsen om, at der skal være tale om overdragelse af en økonomisk enhed, der kan drives selvstændigt, er opfyldt. I stedet anses transaktionen som et momspligtigt salg af en byggegrund (inkl. byggeretter), samt visse aktiviteter udarbejdet i forbindelse med udvikling af grunden. Endvidere er der ingen kendskab til hvilken indtægt eller hvornår en eventuel indtægt vil kunne registreres.
Disse elementer kan tilsammen ikke vurderes som værende en selvstændig økonomisk virksomhed, idet der ikke overdrages en virksomhed i drift (going concern).
Efter en konkret bevisbedømmelse fastslog retten, at sagsøgeren var ejer af en Audi. Da køretøjet var taget i brug på færdselslovens område, hæftede han for betaling af registrerings- afgift med 1.048.291 kr.
Retten stadfæstede hermed Skatteankestyrelsens afgørelse, og Skatteministeriet blev frifundet.
Straf - registreringsafgift - leasing - prøveskilte - uberettiget ibrugtagning Selskabet T2 og T1 var tiltalte for som henholdsvis leasingselskab og direktør og bestyrelsesmedlem, at have ladet en tredjemand anvende et køretøj som var indført i Danmark fra Tyskland af T1, selvom bilen ikke var indregistreret og afgiftsberigtiget i Danmark, idet T1 overlod køretøjet påmonteret selskabets faste prøveskilte til tredjemand, hvorefter tredjemanden uberettiget anvendte køretøjet til kørsel på færdselslovens område, uanset at den indsendte leasingaftale ikke var godkendt af told- og skatteforvaltningen. Tredjemandens selskab skulle fremskaffe potentielle leasing kunder. Tredjemanden hentede bilerne i Tyskland og deltog i klargøringen af bilerne i Danmark. For dette modtog tredjemandens selskab provision fra de tiltalte. T2 og T1 havde derved unddraget for 244.230 kr. i registreringsafgift. Byretten fandt selskabet T2 og T1 skyldige i tiltalen, men alene i grov uagtsomhed, uanset forholdene vedrørende tredjemandens ansættelse eventuelt kunne betegnes som en retsvildfarelse. Straffen fastsattes til en bøde på 10.000 kr. for de tiltalte i forening. Ved strafudmålingen lagde retten blandt andet vægt på, at det må anses for atypisk, at bilen på gerningstidspunktet var søgt afgiftsberigtiget - men som leasingbil, at tiltalte ikke mere vedvarende har søgt at unddrage betaling af registreringsafgift samt at tiltalte i øvrigt var blevet ramt af den konsekvens, at den fulde afgiftspligt er indtrådt. T1 forklarede i landsretten at han ikke var i tvivl om hvad han måtte bruge prøveskiltene til, og han anså tredjemanden som en medarbejder, der også måtte bruge skiltene. Hans tvivl bestod i hvorvidt tredjemanden skulle have en 3 timers seddel med. Han havde ikke spurgt told- og skatteforvaltningen om tredjemanden kunne betragtes som en ansat. Landsretten fandt de tiltalte skyldige i forsætlig overtrædelse af registreringsafgiftsloven. T1 må som professionel erhvervsdrivende have indset, at han ikke kunne overlade til tredjemanden at benytte bilen, idet denne ikke var ansat i selskabet T2. Selskabet T2 idømtes en bøde på 225.000 kr. og T1 idømtes 40 dages betinget fængsel samt en tillægsbøde på 122.115 kr. |
Journalnr: 15/2263342
Moms og A-skat mv.
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret og opgørelse af manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-11-2018
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 19-12-2018 dom i C-414/17 AREX CZ
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra b), nr. i) og iii) - artikel 3, stk. 1 - erhvervelse af punktafgiftspligtige varer inden for Fællesskabet - artikel 138, stk. 1, og artikel 138, stk. 2, litra b) - leverancer af varer inden for Fællesskabet - kædetransaktioner med en enkelt transport - henførsel af transport - transport i henhold til afgiftssuspensionsordningen - indvirkning på kvalificeringen af en erhvervelse inden for Fællesskabet
Tidligere dokument: C-414/17 AREX CZ - DomDen 19-12-2018 dom i C-422/17 Skarpa Travel
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtens indtræden - særordning for rejsebureauer - artikel 65 og 308 - fortjenstmargen opnået af et rejsebureau - fastsættelse af fortjenstmargen - betaling af afdrag inden leveringen af ydelser leveret af rejsebureauet - rejsebureauets faktiske omkostninger
Tidligere dokument: C-422/17 Skarpa Travel - DomDen 19-12-2018 dom i C-51/18 Kommissionen mod Østrig
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1 - administrativ praksis, hvorefter det følgeretsvederlag, som skal betales til ophavsmanden til et originalkunstværk, pålægges moms
Tidligere dokument: C-51/18 Kommissionen mod Østrig - DomDen 19-12-2018 dom i C-552/17 Alpenchalets Resorts
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - momssærordning for rejsebureauer - anvendelsesområde - levering af feriebolig - øvrige leverede ydelser - sekundære ydelser og hovedydelser - nedsPræjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - harmonisering af afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - særordning for rejsebureauer - levering af en feriebolig, der er lejet hos andre afgiftspligtige personer - supplerende ydelser - sekundære ydelser og hovedydelser - nedsat momssats - indkvarteringsydelse leveret af et rejsebureau i dets eget navnat momssats - anvendelse på ferieophold leveret af et rejsebureau
Tidligere dokument: C-552/17 Alpenchalets Resorts - DomDen 19-12-2018 dom i C-17/18 Mailat
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 19 og 29 samt artikel 135, stk. 1, litra l) - hel eller delvis overdragelse af en samlet formuemasse - fritagelse for udlejning af fast ejendom - lejekontrakt vedrørende en fast ejendom anvendt til kommerciel udnyttelse og vedrørende løsøregenstande, der er nødvendige for denne udnyttelse - ydelser vedrørende fast ejendom, der har givet anledning til momsfradrag - berigtigelse
Tidligere dokument: C-17/18 Mailat - DomDen 10-01-2019 dom i C-410/17 A
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra a) og c) - artikel 14, stk. 1 - artikel 24, stk. 1 - transaktioner mod vederlag - transaktioner i tilfælde, hvor modværdien delvist udgøres af ydelser eller varer - nedrivningskontrakt - købskontrakt for demontering
Tidligere dokument: C-410/17 A - DomDen 10-01-2019 indstilling i C-647/17 Srf konsulterna
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse - det fælles merværdiafgiftssystem - stedet for afgiftspligtige transaktioner - ydelser, der tilbydes afgiftspligtige personer - levering af ydelser vedrørende adgang til arrangementer inden for undervisning - seminar, der afholdes i en medlemsstat, hvor hverken leverandøren eller deltagerne er etableret - seminar, der kræver forudgående registrering og betaling
Tidligere dokument: C-647/17 Srf konsulterna - Dom
Betænkning Fælles system for en skat på indtægter fra levering af visse digitale tjenester
Betænkning Fælles system for en skat på indtægter fra levering af visse digitale tjenester
Betænkning Fælles system for en skat på indtægter fra levering af visse digitale tjenester
Betænkning Fælles system for en skat på indtægter fra levering af visse digitale tjenester
Forslag til RÅDETS DIREKTIV om den generelle ordning for punktafgifter (omarbejdning)
Bekendtgørelse af lov om afgift efter brændstofforbrug m.v. for visse person- og varebiler (brændstofforbrugsafgiftsloven)
Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 1, nr. 11 og 12, i lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og forskellige andre love og om ophævelse af lov om forsøg med eftergivelse af gæld til det offentlige for socialt udsatte grupper (Forenkling af regler om inddrivelse af gæld til det offentlige m.v. og forældelseshåndering m.v.)
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige
Lovforslag om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, opkrævningsloven og forskellige andre love
Oprettelsesdato: 11-12-2018
Høringsfrist: 07-01-2019
Høring vedrørende ændring af bekendtgørelse om Det Centrale Virksomhedsregister og data.virk.dk
Oprettelsesdato: 12-12-2018
Høringsfrist: 08-01-2019
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og lov om afgift af lystfartøjsforsikringer
Oprettelsesdato: 14-12-2018
Høringsfrist: 11-01-2019
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og lov om afgift af lystfartøjsforsikringer
Oprettelsesdato: 14-12-2018
Høringsfrist: 11-01-2019
Bilag 8 |
Bilag 9 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 | Spm. om, hvad konsekvensen vil være af at ændre på firmabilbeskatningen m.v., til skatteministeren |
Spm. 5 | Spm. om at oplyse den anviste finansiering af lovforslaget, til skatteministeren |
Bilag 13 |
Bilag 14 | Henvendelse af af 11/12-18 fra KMPG Acor Tax vedrørende EBIT-regel i relation til fonde |
Bilag 15 |
Bilag 16 | Henvendelse af 12/12-18 fra KPMG Acor Tax vedrørende forståelsen af den ny EBITDA-regel i SEL § 11 C |
Bilag 17 |
Bilag 18 |
Bilag 19 |
Bilag 20 |
Bilag 21 |
Bilag 22 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 |
Spm. 32 | Spm. om at redegøre nærmere for betydningen af ændringsforslag nr. 7, til skatteministeren |
Spm. 33 |
Bilag 13 |
Bilag 14 | Henvendelse af af 11/12-18 fra KMPG Acor Tax om EBIT-regel i relation til fonde |
Bilag 15 |
Bilag 16 | Henvendelse af 12/12-18 fra KPMG Acor Tax om forståelsen af den nye EBITDA-regel i SEL § 11 C |
Bilag 17 |
Bilag 18 |
Bilag 19 | Henvendelse af 13/12-18 fra KPMG Acor Tax om opfølgning af svar på spørgsmål om EBITDA-reglen |
Bilag 20 |
Bilag 21 |
Bilag 22 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Bilag 13 |
Bilag 14 | Henvendelse af af 11/12-18 fra KMPG Acor Tax om EBIT-regel i relation til fonde |
Bilag 15 |
Bilag 16 | Henvendelse af 12/12-18 fra KPMG Acor Tax om forståelsen af den nye EBITDA-regel i SEL § 11 C |
Bilag 17 |
Bilag 18 |
Bilag 19 | Henvendelse af 13/12-18 fra KPMG Acor Tax om opfølgning af svar på spørgsmål om EBITDA-reglen |
Bilag 20 |
Bilag 21 |
Bilag 22 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Bilag 80 |
Bilag 82 |
Bilag 84 | Orientering om Skatteankestyrelsens rapportering - 3. kvartal 2018 |
Bilag 87 | Skatteministeriets analyse af udviklingen i negativ moms i perioden 2008-17 |
Bilag 91 |
Spm. 97 |
Spm. 104 |
Spm. 114 |
Spm. 115 |
Spm. 153 |
Spm. 154 |
Spm. 156 |
Spm. 169 |
Spm. 170 |
Spm. 171 |
Spm. 172 |
Spm. 173 |
Spm. 174 |
Spm. 176 |
Spm. 184 |
Spm. 185 |
Spm. 186 |
Spm. 187 |
Spm. 188 |