MomsMail 2017, uge 49

Kære læser !

Denne uges MomsMail byder på lidt af hvert - mine øjne blev især fanget af et par interessante indstillinger fra EU Domstolen.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Overvågning af elforsyningssikkerhed og energibesparelser
Moms og told når du køber julegaver i udenlandske netbutikker
Shopping i udlandet
Indkøb til julens fester i udlandet
Nedsættelse/afskaffelse af afgifter
Forskudsmomsordningen afskaffes
Afgifter - Så blev den nød knækket!
Endegyldigt farvel til eksportmomslånet fra 15. januar 2018

Styresignaler
Havneydelser - fast ejendom - leveringssted - styresignal

Bindende svar
Momsfritagelsen vedrørende betalinger og overførsler- køb af it-system

Domme
Registreringsafgift – hæftelse for ikke-betalt afgift af parallelimporteret bil – ond tro

Nyt fra domstol.dk

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 nye sager
2 indstillinger

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Advokatfirmaet Energi & Miljø

Overvågning af elforsyningssikkerhed og energibesparelser

Energistyrelsen har sendt udkast til lovforslag om ændring af lov om elforsyning, lov om afgift af elektricitet, [...]

BDO

Moms og told når du køber julegaver i udenlandske netbutikker

Hvis dine julegaveindkøb bliver leveret fra lande uden for EU, skal der i mange tilfælde betales både told og moms, og du kan ikke undgå betalingen.

Beierholm

Shopping i udlandet

Indkøb af gaver m.v. i udlandet

Beierholm

Indkøb til julens fester i udlandet

Det er fristende billigt, men husk på moms og afgifter

Beierholm

Nedsættelse/afskaffelse af afgifter

Regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre har indgået aftale om nedsættelse og afskaffelse af visse afgifter.

Beierholm

Forskudsmomsordningen afskaffes

I forlængelse af vores meddelelser på internettet af hhv. 19. maj 2017 og 22. august 2017 vedrørende delvis ophør af eksportmomsordningen, er det fremsatte lovforslag L17 nu vedtaget.

PwC

Afgifter - Så blev den nød knækket!

Fremsat udkast til lovforslag afskaffer den længe omstridte afgift på nødder mv.

PwC

Endegyldigt farvel til eksportmomslånet fra 15. januar 2018

Folketinget har tirsdag vedtaget lovforslaget, der afskaffer eksportmomslånet.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Havneydelser - fast ejendom - leveringssted - styresignal

SKM2017.668.SKAT

Momsforordning nr. 282/2011 blev ændret ved forordning nr. 1042/2013, som i artikel 13b indeholder en definition af fast ejendom i momsretlig forstand, og i artikel 31a regler om ydelser i forbindelse med fast ejendom. Ydelser, der leveres af danske havne, kan være omfattet af artikel 31a, stk. 2, litra j), og er dermed ydelser vedrørende fast ejendom, jf. momslovens § 18 og momssystemdirektivets artikel 47.

I styresignalet præciseres anvendelsesområdet for artikel 31a, stk. 2, litra j) i relation til ydelser, som leveres af danske havne.

 

Bindende svar: Momsfritagelsen vedrørende betalinger og overførsler- køb af it-system

SKM2017.676.SR

Sagen omhandler hvorvidt spørgers indkøb af et nyt ind- og udbetalingssystem, der kan håndtere selskabets proces vedrørende pensionsind- og udbetalinger, er omfattet af momsfritagelsen i moms-lovens § 13, stk.1, nr. 11, litra c.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørger ikke skal afregne moms (reverse charge), når Spørger indkøber et system til varetagelse af Spørgers pensionsind- og udbetalinger af en leverandør etableret i en anden EU-medlemsstat.

Skatterådet finder ikke, at leverancen er omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk.1, nr. 11, litra c.

 

Dom: Registreringsafgift – hæftelse for ikke-betalt afgift af parallelimporteret bil – ond tro

SKM2017.670.ØLR

A købte i 2007 en parallelimporteret bil af ST. ST fik bilen afgiftsberigtiget, og bilen blev indregistreret i A's navn. SKAT traf i 2010 afgørelse om, at A skulle betale yderligere registreringsafgift, idet den tidligere beregnede registreringsafgift var beregnet ud fra en faktura med angivelse af en urigtig lav pris.

Landsretten udtalte, at efter den dagældende registreringsafgiftslovs § 19, stk. 2, hæfter den, i hvis navn første registrering af en bil foretages, for afgiften. A hæftede derfor efter loven for den ikke-betalte registreringsafgift.

Spørgsmålet i sagen var, om SKAT som følge af en administrativ praksis om ikke at gøre den objektive hæftelse gældende over for en godtroende omsætningserhverver, som hos en forhandler havde købt en bil, der viser sig ikke at være korrekt afgiftsberigtiget, var forhindret i at gøre denne hæftelse gældende over for A.

Landsretten lagde til grund, at A havde købt bilen uden indgåelse af en skriftlig købsaftale og uden udstedelse af en faktura, at købesummen blev erlagt forud for leveringen i form af en check på 750.000 kr. samt kontant betaling af 800.000 kr., at A ikke modtog materiale om bilen eller besigtigede den forud for leveringen, og at ST ikke havde et fast forretningssted og ikke foretog markedsføring af salg af biler. Landsretten fandt på denne baggrund, at A ikke kunne anses for at have været i god tro om den manglende betaling af afgift.

Byrettens dom SKM2016.39.BR blev herefter stadfæstet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 12/0192119
Momsfradrag
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradrag for moms af køb ved, at virksomheden ikke er anset som en afgiftspligtig person. Landsskatteretten godkender at virksomheden er en afgiftspligtig person.
Afsagt: 07-11-2017

Journalnr: 11/0299707
Registreringsafgift
Sagen drejer sig om overflytning af avance fra nye biler til udstyr samt opgørelse af registreringsafgift i forbindelse hermed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 07-11-2017

Journalnr: 11/0299079
Registreringsafgift
Sagen drejer sig om bevis for overflytning af avance fra nye biler til udstyr, samt opgørelse af registreringsafgift i forbindelse hermed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 07-11-2017

Journalnr: 15/3147359
Lønsumsafgiftspligt
Klagen vedrører bindende svar på, om kommende indtægter for terapikonsulation behandles efter reglerne om lønsumsafgift. SKAT har svaret benægtende. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-11-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 04-12-2017 - 02-01-2018

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 11-12-2017 dom i T-125/16 Léon Van Parys mod Kommissionen
Toldunion

Toldunion - indførsel af bananer fra Ecuador - efteropkrævning af importafgifter - ansøgning om fritagelse for importafgifter - afgørelse truffet efter Rettens annullation af en tidligere beslutning - rimelig frist

Tidligere dokument: T-125/16 Léon Van Parys mod Kommissionen - Dom

Den 12-12-2017 indstilling i C-532/16 SEB bankas
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (Litauen) den 18. oktober 2016 - Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos mod AB SEB bankas

Tidligere dokument: C-532/16 SEB bankas - Dom
Tidligere dokument: C-532/16 SEB bankas - Indstilling
Tidligere dokument: C-532/16 SEB bankas - Ny sag

Den 14-12-2017 dom i C-305/16 Avon Cosmetics
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 11, punkt A, stk. 1, litra a) - beskatningsgrundlag - artikel 17 - ret til fradrag - artikel 27 - særlige undtagelsesforanstaltninger - beslutning 89/534/EØF - markedsføringssystem baseret på levering af varer gennem ikke-momspligtige personer - påligning af afgift på grundlag af varens normale værdi fastlagt i sidste omsætningsled - medtagelse af omkostninger afholdt af de pågældende personer

Tidligere dokument: C-305/16 Avon Cosmetics - Dom
Tidligere dokument: C-305/16 Avon Cosmetics - Indstilling
Tidligere dokument: C-305/16 Avon Cosmetics - Ny sag

Den 20-12-2017 indstilling i C-532/16 SEB bankas
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse - merværdiafgift (moms) - regulering af fradrag - anvendelighed - levering uretmæssigt pålagt moms - leverandørens ændring af fakturaen

Tidligere dokument: C-532/16 SEB bankas - Dom
Tidligere dokument: C-532/16 SEB bankas - Indstilling
Tidligere dokument: C-532/16 SEB bankas - Ny sag

Den 20-12-2017 dom i C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 90, stk. 1 - prisnedsættelse på betingelser fastsat af medlemsstaterne - nedsættelse af afgiftsgrundlaget - principper fastlagt i dom af 24. oktober 1996, Elida Gibbs (C-317/94, EU:C:1996:400) - rabatter ydet til private sygekasser

Tidligere dokument: C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma - Dom
Tidligere dokument: C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma - Indstilling

Den 20-12-2017 dom i C-500/16 Caterpillar Financial Services
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra a) - fritagelser - afgifter, som er opkrævet i strid med EU-retten - hindringer for tilbagebetaling af for meget opkrævet moms - artikel 4, stk. 3, TEU - ækvivalensprincippet, effektivitetsprincippet og princippet om loyalt samarbejde - rettigheder tillagt borgerne - udløb af forældelsesfristen for afgiftsskylden - virkningerne af en dom afsagt af Domstolen - retssikkerhedsprincippet

Tidligere dokument: C-500/16 Caterpillar Financial Services - Dom
Tidligere dokument: C-500/16 Caterpillar Financial Services - Ny sag

Den 20-12-2017 dom i C-276/16 Prequ' Italia
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - princippet om overholdelse af retten til forsvar - ret til at blive hørt - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - artikel 244 - opkrævning af en toldskyld - manglende forudgående høring af adressat inden vedtagelsen af en korrigeret afgiftsansættelse - adressats ret til at opnå udsættelse af gennemførelsen af den korrigerede afgiftsansættelse - ingen automatisk udsættelse i tilfælde af indgivelse af en administrativ klage - henvisning til betingelserne i toldkodeksens artikel 244

Tidligere dokument: C-276/16 Prequ' Italia - Dom
Tidligere dokument: C-276/16 Prequ' Italia - Ny sag
Tidligere dokument: C-276/16 Prequ' Italia - Ny sag

Den 20-12-2017 dom i C-529/16 Hamamatsu Photonics Deutschland
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - den fælles toldtarif - toldkodeks - artikel 29 - toldværdiansættelse - grænseoverskridende transaktioner mellem forbundne virksomheder - forudgående aftale vedrørende afregningspriser - aftalt afregningspris, der består af et tidligere faktureret beløb og en standardregulering, der foretages efter udløbet af opgørelsesperioden

Tidligere dokument: C-529/16 Hamamatsu Photonics Deutschland - Dom
Tidligere dokument: C-529/16 Hamamatsu Photonics Deutschland - Ny sag

 

Nye sager for domstolen

C-567/17 Bene Factum

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (Litauen) den 26. september 2017 - UAB »Bene Factum« mod Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

C-591/17 Østrig mod Tyskland

Sag anlagt den 12. oktober 2017 - Republikken Østrig mod Forbundsrepublikken Tyskland


Indstillinger
C-580/16 Firma Hans Bühler

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - levering af varer, der forsendes eller transporteres inden for Den Europæiske Union - fritagelse - levering fra en afgiftspligtig person i en medlemsstat til en erhverver i en anden medlemsstat - situation, hvor den afgiftspligtige person på fakturaen anfører sit momsregistreringsnummer fra en tredje medlemsstat

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 141, litra c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at den afgiftspligtige person, som opfylder de betingelser for registrering, der er omhandlet i litra a) i denne artikel, skal have foretaget erhvervelsen af varer som omhandlet i litra b) i den pågældende artikel under et momsregistreringsnummer tildelt af en anden medlemsstat end den, hvorfra varerne er forsendt eller transporteret med henblik på den omhandlede erhvervelse inden for Fællesskabet, uanset om denne er etableret eller registreret i denne medlemsstat.

2) Artikel 42, litra b), i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at den er til hinder for, at en medlemsstats skatteforvaltning, som har tildelt et momsregistreringsnummer, hvorunder en afgiftspligtig person har foretaget en erhvervelse inden for Fællesskabet med henblik på en efterfølgende levering, nægter at momsfritage denne med den ene begrundelse, at den oversigt, der er omhandlet i dette direktivs artikel 265, er blevet indgivet for sent eller efterfølgende er blevet ændret af den afgiftspligtige person, når der ikke er konkrete indicier for en afgiftsunddragelse, og det er fastslået, at de materielle betingelser for fritagelsen er opfyldt.


C-8/17 Biosafe - Indústria de Reciclagens

Sagen omhandler:

Anmodning om præjudiciel afgørelse - merværdiafgift - fradrag for indgående moms - begrænsning af fradraget - fradragsrettens indtræden

Generaladvokatens indstilling:

Retten til fradrag af indgående afgift svarende til det momsbeløb, der skal betales, som anført i en faktura, opstår i henhold til momsdirektivets artikel 168, litra a), sammenholdt med artikel 178, litra a), og artikel 226, nr. 10), først ved modtagelsen af en sådan faktura. En efterfølgende forhøjelse (korrektur) af dette momsbeløb, der skal betales, i en ændret faktura fører ikke til, at retten til fradrag af indgående afgift opstår med tilbagevirkende kraft. Momsdirektivets bestemmelser er således til hinder for bestemmelser, hvorefter fristen for at fradrage denne yderligere afgift i et tilfælde som det foreliggende løber allerede fra udstedelsen af den oprindelige faktura.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse på Unionens vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet

RÅDETS AFGØRELSE om undertegnelse på Unionens vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet

Aftale mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet

Økofinrådets rapport til Det Europæiske Råd om beskatningsspørgsmål Godkendelse

 

Nyt fra Kommissionen

Questionnaire on the Modernisation of the Trade Pillar of the Modernisation of the EU-Chile Association Agreement. Closing date: 09/06/2017. Policy field: TRADE. Audience target: All stakeholders

Fair Taxation: Commission proposes new tools to combat VAT fraud

Questions and Answers on the VAT proposal for administrative cooperation

Commissioner Pierre Moscovici's introductory remarks on VAT Administrative Cooperation and the forthcoming EU list of non-cooperative tax jurisdictions

 

Nyt fra Parlamentet

Kommissionens delegerede forordning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/936 for så vidt angår ajourføring af den kombinerede nomenklaturs koder i bilag I til forordningen  

Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 30. november 2017 om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF og direktiv 2009/132/EF for så vidt angår visse momsforpligtelser i forbindelse med levering af ydelser og fjernsalg af varer (COM(2016)0757 – C8-0004/2017 – 2016/0370(CNS))  

Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 30. november 2017 om forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EU) nr. 904/2010 om administrativt samarbejde og bekæmpelse af svig vedrørende merværdiafgift (COM(2016)0755 – C8-0003/2017 – 2016/0371(CNS)) (Særlig lovgivningsprocedure – høring)  

 

Høringsportalen

Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og lov om Udbetaling Danmark (Genoptagelse af sager med mulige fejl i restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse, endelig afskrivning af fordringer med tvivlsom retskraft m.v.)
Oprettelsesdato: 01-12-2017
Høringsfrist: 02-01-2018

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 109 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love. (Annullering af indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften, afskaffelse af afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand, samt ændringer af forskerskatteordningen).

Bilag

Bilag 4

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 5

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 6

Henvendelse af 29/11-17 fra KageButikken.dk

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm. om, hvor stor en andel alkoholsodavand udgør i aftalen om ”Erhvervs- og iværksætterinitiativer” målt som en procentdel af det samlede varige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/11-17 fra KageButikken.dk, til skatteministeren

L 13 Forslag til skattekontrollov.

Bilag

Bilag 8

2. udkast til betænkning

Bilag 9

Betænkning afgivet den 30. november 2017

Spørgsmål og svar

Spm. 16

Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag til lovforslaget om oplysningspligt for teleselskaber, til skatteministeren

L 14 Forslag til skatteindberetning.

Bilag

Bilag 7

Betænkning afgivet den 30. november 2017

L 15 Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kildeskatteloven, skattekontrolloven, og forskellige andre love (Konsekvensændringer som følge af skattekontrollov og skatteindberetningslov, gennemførelse af ændringsdirektiv om skattemyndighedernes adgang til oplysninger indberettet efter hvidvaskregulering m.v.)

Bilag

Bilag 10

Betænkning afgivet den 30. november 2017

L 18 Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v. (Krav om sovepladser i campingbiler, afgiftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede køretøjer m.v. som led i offentligt hverv, adgang for forsvaret til at registrere og afmelde egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.).

Bilag

Bilag 10

1. udkast til tillægsbetænkning

Bilag 11

Tillægsbetænkning afgivet den 30. november 2017

Spørgsmål og svar

Spm. 12

Spm. om, hvad den provenumæssige virkning for de offentlige finanser vil være af en sænkelse af afgiftssatsen på biogas til transportformål til 63 kr. pr. GJ, til skatteministeren

Spm. 13

Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/11-17 fra E.ON Danmark A/S, til skatteministeren

L 66 Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning, lov om Energinet.dk, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love. (Overførsel af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren m.v.).

Bilag

Bilag 4

Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren

Bilag 5

1. udkast til betænkning

Almindelig del

Bilag

Bilag 73

Henvendelse af 28/11-17 fra Elin og Lars Holst vedrørende beregning af ejerafgift på autocampere

Bilag 74

Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og lov om Udbetaling Danmark (Genoptagelse af sager med mulige fejl i restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse, endelig afskrivning af fordringer med tvivlsom retskraft m.v.) samt resumé

Spørgsmål og svar

Spm. 50

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. oktober 2017 fra Foreningen Danske Kraftvarmeværker vedrørende foretræde om el- og brændselsafgifter i fjernvarmesektoren, jf. SAU alm. del - bilag 29.  Svar  

Spm. 54

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. oktober 2017 fra statsautoriseret revisor Bjarne Engbjerg-Pedersen vedrørende momssvindel, jf. SAU alm. del - bilag 38.  Svar  

Spm. 55

Vil der være EU-retlige problemer ved at fjerne tillægsafgiften på alkoholsodavand, eftersom ølbaserede alkoholsodavand bliver væsentligt billigere end eksempelvis spiritusbaserede?  Svar  

Spm. 56

Har ministeren forelagt spørgsmålet om forskelsbehandling for Europa-Kommissionen i forbindelse med arbejdet i Saneringsudvalget?  Svar  

Spm. 58

Vil det være muligt at indføre én ny sats for alle typer af alkoholsodavand, således at man ikke først skal afgiftsbelægge alkoholsodavand med henholdsvis øl-, vin- eller spiritusafgift og derefter pålægge en tillægsafgift?  Svar  

Spm. 59

Ministeren bedes vurdere, hvordan det vil påvirke salget i Danmark, og hvor stor en del af salget, der vil komme fra henholdsvis øl-, vin- eller spiritusbaserede alkoholsodavand, hvis tillægsafgiften på alkoholsodavand bliver fjernet.  Svar  

Spm. 60

Ministeren bedes bekræfte, at visse alkoholsodavand som eksempelvis Summersby godt kan produceres på både øl-, vin- eller spiritusbase, og at der ikke vil være nogen smagsforskel.  Svar  

Spm. 61

Hvad vil afgiften og udsalgsprisen være på alkoholsodavand produceret på henholdsvis øl-, vin- eller spiritusbase, hvis tillægsafgiften bliver fjernet?  Svar  

Spm. 62

Vil det være muligt og lovligt i forhold til EU-retten at sænke den danske afgift på alkoholsodavand/cider lavet på vin- eller spiritus ned til niveauet for alkoholsodavand lavet på øl, eksempelvis ved at sænke afgiften for produkter lavet af vin eller spiritus med samlet under 6 pct. alkohol?  Svar  

Spm. 113

Ministeren bedes redegøre for, hvad provenuet har været ved lønsumsafgiften for finanssektoren i perioden 2006-2016, og hvad det skønnes at blive frem til 2021. Ministeren bedes for samme periode redegøre for den samlede skatteudgift både i 2006-2016 og skønnet frem til 2021. Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvad merprovenuet ville være, hvis man erstattede lønsumsafgiften med en balanceskat. Ministeren bedes redegøre for provenuvirkningen ved indførsel af en balanceskat på henholdsvis 0,05 pct., 0,07 pct. og 0,1 pct. Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb, og efter adfærd samt i varig virkning.  Svar