Kære læser !
I denne uges MomsMail bringer vi bl.a. et par ganske spændende EU-domme om henholdsvis "brugtmoms" og tidspunktet for afgiftspligtens indtræden for ydelser leveret af en fodboldspilleragent.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Moms på gavekort – nye regler fra nytår
Udgifter til nyttiggørelse af overskudsvarme skal ikke medgå i afgiftsgrundlaget
Momsrefusion til kommuner og regioner - ny bekendtgørelse på vej
Momsmæssige overvejelser i juletiden
Bindende svar
Moms - momsfritagelse - avis
Afgørelser
Konkursbo - Fradrag for moms af tab på debitorer
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
5 nye sager
1 indstilling
2 domme
Nyt fra Skatteforvaltningen
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOMoms på gavekort – nye regler fra nytår Det kommer til at koste erhvervslivet dyrt, når der fra nytår i højere grad end nu vil skulle afregnes moms allerede ved udstedelsen af gavekort, fordi nettoindtægterne fra ikke-indløste gavekort derved falder betragteligt |
BDOUdgifter til nyttiggørelse af overskudsvarme skal ikke medgå i afgiftsgrundlaget Skattestyrelsen ændrer - med styresignal SKM2018.582.SKTST - praksis for, hvilke af fjernvarmeselskabernes udgifter der skal anses som vederlag for overskudsvarme. Praksisændringen har betydning i de situationer, hvor en fjernvarmevirksomhed betaler for et særligt anlæg hos en virksomhed, som... |
PwCMomsrefusion til kommuner og regioner - ny bekendtgørelse på vej Økonomi- og Indenrigsministeriet har netop sendt ”momsrefusionsbekendtgørelsen for 2019” i høring. I modsætning til sidste år er der forholdsvis få ændringer på vej. |
PwCMomsmæssige overvejelser i juletiden Julen medfører ofte en række udgifter til personale- og kundepleje. Men hvornår har du som virksomhed mulighed for momsfradrag for dine udgifter? Vi har gennemgået og oplistet nogle af de mest almindelige udgifter, som I kan støde på i den kommende tid. |
Skatterådet bekræfter, at publikationen A opfylder betingelserne for at kunne anses som en avis i momslovens forstand, jf. momslovens § 34, stk. 1, nr. 18.
Der kunne ikke godkendes fradrag for moms af tab på debitorer, da tabet ikke kunne anses at være et tab som følge af en momspligtig leverance, men derimod et tab som følge af et mellem parterne etableret låneforhold.
Straf - momssvig - revisor medtiltalt - skattesvig - kildeskat - bogføringsskik T1 og T2 var tiltalte for momssvig ved som henholdsvis direktør, hovedaktionær og daglig leder, henholdsvis revisor for G1, for perioden 01.01.09-30.09.13 at have angivet et momstilsvar på 1.363.905 kr., selvom det rettelig var ikke under 4.668.392 kr. De var tillige tiltalte for svig med A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i G2, idet de for perioden 01.09.10-31.10.10 ikke angav A-skat på 567.966 kr. og arbejdsmarkedsbidrag på 89.797 kr. T1 var tillige tiltalt for skattesvig for indkomståret 2011, idet han angav sin indkomst fra G1 for lavt med 800.000 kr. samt for overtrædelse af bogføringsloven. T1 unddrog herved for 4.475.274 kr. i alt og T2 unddrog for 3.962.250 kr. i alt. T1 forklarede at han i juni 2008 stiftede selskabet G1. Der har ikke været andre personer tilknyttet selskabet, og selskabet er 100 % ejet af ham. Selskabet driver virksomhed med sikkerhedsopgaver. I juli 2010 blev han eneste direktionsmedlem i G2, som blev undergivet konkursbehandling i juni 2014. T1 og T2 havde etableret et samarbejde i slutningen af 2010. Det var herefter T2, der stod for bogføringen og udarbejdelse af regnskab. Det var som udgangspunkt T2, der beregnede og indberettede momsen, og T1 overførte det af T2 beregnede momsbeløb fra selskabets konto til en klientkonto hos T2. Der skulle tillige være sket indberetning og indbetaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag via G1. T1 erkendte, at han ikke var i besiddelse af regnskabsmaterialet for 2011 og 2012, idet han et par gange om året afleverede alle regnskabsbilag i en plasticpose til T2. T2 forklarede at T1 og T2 havde etableret et samarbejde i slutningen af 2010 omkring G1. Han har ikke haft noget at gøre med G2. Byretten fandt de tiltalte skyldige i tiltalen. T1 idømtes ubetinget fængsel i 2 år og 3 måneder samt en tillægsbøde på 2.494.134 kr. T2 idømtes ubetinget fængsel i 1 år og 9 måneder samt en tillægsbøde på 1.981.110 kr. Retten lagde vægt på omfanget og størrelsen af unddragelsen, forholdenes systematiske karakter, som blandt andet er forsøgt sløret ved at undlade at opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis samt for T2's vedkommende, at han tidligere var straffet for ligeartet kriminalitet. Tillægsbøden blev beregnet som halvdelen til hver vedrørende momssvig og svig med hensyn til A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Byretten forkastede T2's forklaring om, at han intet kender til G2 som utroværdig, idet der under ransagning hos T1 fandtes en faktura udstedt af T2, hvorved han opkrævede et revisorhonorar for udarbejdelse af årsregnskab for G2, lønafstemning 2008-10 og sammenlægning af G1 og G2. Landsretten ændrede byrettens dom. T2 frifandtes for svig med A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, idet der ikke forelå skriftligt materiale i sagen, der viste, at de tiltalte havde kontakt med hinanden i september og oktober 2010, og de begge forklarede, at de først lærte hinanden at kende i slutningen af 2010. T1 idømtes ubetinget fængsel i 2 år og tillægsbøde på 2.450.000 kr. T2 idømtes ubetinget fængsel i 1 år og 6 måneder samt en tillægsbøde på 1.600.000 kr. |
Journalnr: 16/0954231
Genoptagelse af afgørelse
Klagen skyldes, at SKAT ved afgørelse af 10. maj 2016 har undladt at imødekomme en anmodning om genoptagelse af sager vedrørende momsgodtgørelse, hvori der blev truffet afgørelse den 13. januar 2015 og den 5. februar 2015. Landsskatteretten anså den påklagede afgørelse ugyldig efter en konkret væsentlighedsvurdering og afgørelsen annulleredes som følge heraf. Skattestyrelsen (tidligere SKAT) må herefter foretage en fornyet behandling af genoptagelsesanmodningen og træffe en afgørelse, der opfylder begrundelseskravene.
Afsagt: 02-11-2018
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 06-12-2018 indstilling i C-566/17 Zwiazek Gmin Zaglebia Miedziowego
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - ret til fradrag for indgående afgift på leveringer af varer og ydelser, der på uadskillelig vis anvendes i forbindelse med såvel økonomisk som ikke-økonomisk virksomhed - fastsættelse af den fradragsberettigede andel af indgående afgift - princippet om afgiftsneutralitet - hvorvidt og i hvilket omfang beregningen af indgående afgift skal være fastsat ved lov - ingen nationale regler om metoder for fastsættelsen af opdelingen af indgående afgift for varer og ydelser, der på uadskillelig vis anvendes i forbindelse med såvel økonomisk som ikke-økonomisk virksomhed
Tidligere dokument: C-566/17 Zwiazek Gmin Zaglebia Miedziowego - DomDen 06-12-2018 indstilling i C-596/17 Japan Tobacco International og Japan Tobacco International France
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2011/64/EU - punktafgifter for forarbejdet tobak - artikel 15, stk. 1 - fri fastsættelse af maksimale detailsalgspriser - national lovgivning, der pålægger fabrikanter og importører at angive en enhedsdetailsalgspris pr. 1 000 vareenheder eller pr. 1 000 gram for hver enkelt tobaksvare uden mulighed for at differentiere denne pris afhængig af indholdet i enkeltpakningerne
Tidligere dokument: C-596/17 Japan Tobacco International og Japan Tobacco International France - IndstillingDen 06-12-2018 dom i C-305/17 Frie varebevægelser FENS
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - frie varebevægelser - told - afgifter med tilsvarende virkning - afgift på transmissionen af elektricitet, der er produceret på det nationale område og er bestemt til udførsel - en sådan lovgivnings forenelighed med princippet om frie varebevægelser
Tidligere dokument: C-305/17 Frie varebevægelser FENS - DomDen 06-12-2018 dom i C-672/17 Tratave
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - afgiftsgrundlag - nedsættelse - princippet om afgiftens neutralitet
Tidligere dokument: C-672/17 Tratave - DomDen 19-12-2018 dom i C-414/17 AREX CZ
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1, litra b), nr. i) og iii) - artikel 3, stk. 1 - erhvervelse af punktafgiftspligtige varer inden for Fællesskabet - artikel 138, stk. 1, og artikel 138, stk. 2, litra b) - leverancer af varer inden for Fællesskabet - kædetransaktioner med en enkelt transport - henførsel af transport - transport i henhold til afgiftssuspensionsordningen - indvirkning på kvalificeringen af en erhvervelse inden for Fællesskabet
Tidligere dokument: C-414/17 AREX CZ - DomDen 19-12-2018 dom i C-422/17 Skarpa Travel
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtens indtræden - særordning for rejsebureauer - artikel 65 og 308 - fortjenstmargen opnået af et rejsebureau - fastsættelse af fortjenstmargen - betaling af afdrag inden leveringen af ydelser leveret af rejsebureauet - rejsebureauets faktiske omkostninger
Tidligere dokument: C-422/17 Skarpa Travel - DomDen 19-12-2018 dom i C-51/18 Kommissionen mod Østrig
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 2, stk. 1 - administrativ praksis, hvorefter det følgeretsvederlag, som skal betales til ophavsmanden til et originalkunstværk, pålægges moms
Tidligere dokument: C-51/18 Kommissionen mod Østrig - DomDen 19-12-2018 dom i C-552/17 Alpenchalets Resorts
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - momssærordning for rejsebureauer - anvendelsesområde - levering af feriebolig - øvrige leverede ydelser - sekundære ydelser og hovedydelser - nedsPræjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - harmonisering af afgiftslovgivningerne - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - særordning for rejsebureauer - levering af en feriebolig, der er lejet hos andre afgiftspligtige personer - supplerende ydelser - sekundære ydelser og hovedydelser - nedsat momssats - indkvarteringsydelse leveret af et rejsebureau i dets eget navnat momssats - anvendelse på ferieophold leveret af et rejsebureau
Tidligere dokument: C-552/17 Alpenchalets Resorts - DomDen 19-12-2018 dom i C-17/18 Mailat
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 19 og 29 samt artikel 135, stk. 1, litra l) - hel eller delvis overdragelse af en samlet formuemasse - fritagelse for udlejning af fast ejendom - lejekontrakt vedrørende en fast ejendom anvendt til kommerciel udnyttelse og vedrørende løsøregenstande, der er nødvendige for denne udnyttelse - ydelser vedrørende fast ejendom, der har givet anledning til momsfradrag - berigtigelse
Tidligere dokument: C-17/18 Mailat - Dom
Skal artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder fortolkes således, at bestemmelsen med hensyn til merværdiafgiftsansættelse under alle omstændigheder er til hinder for brug af bevismidler, der er tilvejebragt under tilsidesættelse af retten til respekt for privatlivet, som sikres af chartrets artikel 7, eller tillader den en national ordning, hvorefter den ret, der skal afgøre, om et sådant bevismiddel kan lægges til grund for en momsansættelse, skal foretage en a... | |
Skal artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder fortolkes således, at bestemmelsen med hensyn til merværdiafgiftsansættelse under alle omstændigheder er til hinder for brug af bevismidler, der er tilvejebragt under tilsidesættelse af retten til respekt for privatlivet, som sikres af chartrets artikel 7, eller tillader den en national ordning, hvorefter den ret, der skal afgøre, om et sådant bevismiddel kan lægges til grund for en momsansættelse, skal foretage en a... | |
Er artikel 79 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen til hinder for, at en national bestemmelse - som den, der er gennemført ved artikel 266 i den generelle lov af 18. juli 1977 om told og afgifter - i tilfælde af indførsel på ikke-forskriftsmæssig måde på Den Europæiske Unions toldområde af en importafgiftspligtig vare, gør den enhed, der er civilretligt ansvarlig for ophavsmanden til en sådan strafbar handling, til hvilken handling... | |
Skal det under omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede, hvor en producentorganisation som defineret i artikel 11, stk. 1, [og i] artikel 15 i Rådets forordning (EF) nr. 2200/96 af 28. oktober 1996 om den fælles markedsordning for frugt og grøntsager (forordning nr. 2200/96) leverer genstande til de producenter, der er tilsluttet organisationen, og herfor fra producenterne modtager en betaling, som ikke dækker indkøbsprisen, lægges til grund, [...] | |
Skal det under omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede, hvor en producentorganisation som defineret i artikel 11, stk. 1, [og i] artikel 15 i Rådets forordning (EF) nr. 2200/96 af 28. oktober 1996 om den fælles markedsordning for frugt og grøntsager (forordning nr. 2200/96) leverer genstande til de producenter, der er tilsluttet organisationen, og herfor fra producenterne modtager en betaling, som ikke dækker indkøbsprisen, lægges til grund, [...] |
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - delvist denatureret alkohol - fritagelser - produkter, der ikke er bestemt til konsum - produkternes formelle bestemmelse - faktisk bestemmelse - den modtagende medlemsstats beføjelse til at trække en fritagelse, der er indrømmet i en anden medlemsstat, tilbage - stor risiko for svig, unddragelse eller misbrug - procedure til konstatering af, at en fritagelse er ugyldig
Generaladvokatens indstilling:
1) Fritagelsen i artikel 27, stk. 1, litra b), i Rådets direktiv 92/83/EØF af 19. oktober 1992 om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer finder anvendelse på kosmetiske produkter, som indeholder denatureret ethanol, og som ifølge deres primære (direkte) tiltænkte anvendelsesformål ikke er bestemt til konsum, uden hensyntagen til den omstændighed, at visse personer indtager dem som alkoholholdige drikkevarer.
2) Ovenstående berøres ikke af den omstændighed, at importøren eller forhandleren af disse produkter i en anden medlemsstat end den, hvor de fremstilles, hvis myndigheder har indrømmet fritagelsen, ved, at visse personer indtager produkterne i bestemmelseslandet som alkoholholdige drikkevarer, og importøren eller forhandleren beordrer fremstillingen eller mærkningen tilrettelagt med henblik på - med denne omstændighed for øje - at opnå det størst mulige salg.
3) Såfremt de litauiske myndigheder i denne situation finder, at der er tale om svig, unddragelse eller misbrug, kan de nægte at give fritagelse eller trække en fritagelse tilbage i overensstemmelse med proceduren i artikel 27, stk. 5, i direktiv 92/83.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 314 - artikel 316 - artikel 322 - særordninger for kunstgenstande - fortjenstmargenordningen - afgiftspligtige videreforhandlere - levering af kunstgenstande foretaget af kunstneren eller dennes retssuccessorer - transaktioner inden for Fællesskabet - de nationale skatte- og afgiftsmyndigheders afslag på at lade en afgiftspligtig person være omfattet af retten til at vælge at anvende fortjenstmargenordningen - betingelser for anvendelse - ret til fradrag af afgift, der er betalt i tidligere led - kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-264/17 Mensing - Indstilling1) Artikel 316, stk. 1, litra b), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en afgiftspligtig videreforhandler kan vælge at anvende fortjenstmargenordningen på en levering af kunstgenstande, som i tidligere led er blevet leveret til ham som led i en afgiftsfri erhvervelse inden for Fællesskabet af kunstneren eller dennes retssuccessorer, selv om disse personer ikke er omfattet af de kategorier af personer, der er opregnet i dette direktivs artikel 314.
2) En afgiftspligtig videreforhandler kan ikke på samme tid vælge at anvende fortjenstmargenordningen i artikel 316, stk. 1, litra b), i direktiv 2006/112 på en levering af kunstgenstande, som i tidligere led er blevet leveret til ham som led i en afgiftsfri levering inden for Fællesskabet, og gøre krav på en ret til fradrag af den merværdiafgift, der er betalt i tidligere led, i de situationer, hvor en sådan ret er udelukket i medfør af dette direktivs artikel 322, litra b), hvis sidstnævnte bestemmelse ikke er blevet gennemført i national ret
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - afgiftsansættelse for agenter for professionelle fodboldspillere - betaling i rater og underlagt en betingelse - afgiftspligtens indtræden, forfald og opkrævning
Domstolens dom:
Artikel 63 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med dette direktivs artikel 64, stk. 1, skal fortolkes således, at det er til hinder for, at afgiftspligtens indtræden og forfaldet af afgiften med hensyn til en agents levering af tjenesteydelser som spillerformidler inden for professionel fodbold som den i hovedsagen omhandlede, som er genstand for betalinger i rater og er betinget i flere år efter spillerformidlingen, skal betragtes som indtrådt på tidspunktet for spillerformidlingen.
Meeting of ECON of Monday, 3 December 2018
Bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Oprettelsesdato: 26-11-2018
Høringsfrist: 11-12-2018
Bilag 4 |
Bilag 5 | Henvendelse af 28/11-18 fra Martin Jessen vedrørende tilknytning til spillefirmaer |
Spm. 1 | Spm. om at redegøre for reglerne vedrørende bookmakeres limitering af spillere, til skatteministeren |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 1 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Bilag 9 |
Bilag 10 | Henvendelse af 29/11-18 fra KPMG Acor Tax om uddybende spørgsmål til den generelle omgåelsesklausul |
Bilag 11 |
Bilag 9 |
Bilag 10 | Henvendelse af 29/11-18 fra KPMG Acor Tax om uddybende spørgsmål til den generelle omgåelsesklausul |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Spm. 8 |
Bilag 12 |
Spm. 8 |
Spm. 8 |
Bilag 12 |
Bilag 13 |
Bilag 14 | Ændringsforslag til 3. behandling stillet den 28. november 2018 |
Spm. 8 |
Bilag 64 |
Bilag 68 |
Spm. 66 |
Spm. 71 |
Spm. 72 |
Spm. 80 |
Spm. 82 |
Spm. 89 |
Spm. 90 |
Spm. 112 |
Spm. 113 |
Spm. 139 |
Spm. 144 |
Spm. 145 |
Spm. 146 |
Spm. 153 |
Spm. 154 |
Spm. 155 |
Spm. 156 |
Spm. 159 |