MomsMail 2017, uge 48

Kære læser !

Denne uges MomsMail indeholder bl.a. nyt fra EU-Domstolen - og, hvilket jo snart ikke længere er en nyhed, en god del bilag fra arbejdet i Folketinget.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Nedsættelse og afskaffelse af visse...
Skal I betale spilafgift af gevinsterne i jeres julekonkurrencer?
FACIT december 2017
Kørsel i gulpladebiler

Bindende svar
Spilafgift - spil uden indsats for medlemmer af en forening

Afgørelser
Beregning af tinglysningsafgift – Overdragelse af ejendom fra et I/S til et P/S
Fradragsret for moms i forbindelse med indkøb af porteføljeforvaltningen
Forenings momsfritagelse af medlemskontingenter, tilskud og gaver
Inddragelse af prøveskilte grundet udlån

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
3 domme

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Beierholm

Nedsættelse og afskaffelse af visse...

Regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre har indgået aftale om nedsættelse og afskaffelse af visse afgifter.

PwC

Skal I betale spilafgift af gevinsterne i jeres julekonkurrencer?

Julen nærmer sig, og traditionen tro afholdes der både julebingo og adventskonkurrencer. Mange virksomheder er dog ikke opmærksomme på, at de skal registreres for og betale spilafgift, når værdien af gevinsten overstiger 200 kr. Har din virksomhed husket spilafgiften?

Revisorgruppen Danmark

FACIT december 2017

Kommer ulven?

SEGES

Kørsel i gulpladebiler

SKAT har fokus på, om brugen af bilerne harmonerer med registreringen, men reglerne for at køre privat i en gulpladebil er ikke enkle og overskuelige.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Spilafgift - spil uden indsats for medlemmer af en forening

SKM2017.659.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at en konkurrence for medlemmer af en forening kunne anses som værende offentlig, og dermed omfattet af spilleafgift. Gevinsterne i konkurrencen var dermed skattefri for vinderne, og udbyderen af konkurrencen skulle betale spilleafgift efter reglerne om afgift af spil uden indsats (gratis-spil). Det var gratis at deltage i konkurrencen, og vinderne blev fundet ved tilfældighed. Selvom konkurrencen afholdes blandt medlemmer af en forening ansås den for offentligt tilgængelig, idet der dels blev lagt vægt på foreningens størrelse, at den var landsdækkende, at konkurrencen blev annonceret offentligt i trykt markedsføringsmateriale, på hjemmesider og/eller sociale medier, samt at enhver uden videre kunne blive medlem af foreningen.

 

Afgørelse: Beregning af tinglysningsafgift – Overdragelse af ejendom fra et I/S til et P/S

SKM2017.667.LSR

Da et interessentskab ikke kunne anses for omfattet af "selskaber m.v." i undtagelsesbestemmelsen i tinglysningsafgiftslovens § 6a om tilførsel af aktiver, skulle der i overensstemmelse med lovens hovedregel betales afgift ved overdragelse af en fast ejendom fra interessentskabet til et partnerselskab (P/S).

 

Afgørelse: Fradragsret for moms i forbindelse med indkøb af porteføljeforvaltningen

SKM2017.666.LSR

Landsskatteretten stadfæstede et bindende svar afgivet af Skatterådet. Det kunne således ikke bekræftes, at spørger har fuld eller delvis fradragsret for den moms, der belaster spørgers indkøb af porteføljeforvaltningen.

 

Afgørelse: Forenings momsfritagelse af medlemskontingenter, tilskud og gaver

SKM2017.665.LSR

Da en forening ikke kunne anses for at have leveret en modydelse til medlemmerne for deres kontingentbetaling, forelå der allerede af denne grund ikke momspligt heraf jf. momslovens § 4, stk. 1. Landsskatteretten besvarede derfor et spørgsmål om fritagelse efter bestemmelserne i momslovens § 13, stk. 1, nr. 4 og 21 benægtende. Landsskatteretten kunne ikke tage stilling til behandlingen af tilskud og gaver, idet der var tale om et bindende svar, og SKAT havde afvist at tage stilling hertil jf. skatteforvaltningslovens § 24, stk. 3, jf. stk. 2.

 

Afgørelse: Inddragelse af prøveskilte grundet udlån

SKM2017.663.SANST

Sagen vedrørte, om selskabets faste prøveskilte med rette var blevet inddraget af SKAT. Ved en kontrol konstaterede SKAT, at selskabets faste prøveskilte var blevet anvendt af en person, som ikke var ansat i selskabet. Prøveskiltene var blevet anvendt i forbindelse med eksportsyn af et andet selskabs køretøj, og SKAT traf afgørelse om at inddrage selskabets faste prøveskilte, idet selskabet havde anvendt selskabets faste prøveskilte i strid med reglerne i registreringsbekendtgørelsen. Selskabet påklagede SKATs inddragelse af prøveskiltene til Skatteankestyrelsen, som stadfæstede SKATs afgørelse. Skatteankestyrelsen fandt, at prøveskiltene var blevet overdraget til en person, som ikke var ansat i selskabet, jf. registreringsbekendtgørelsens § 79, stk. 1, jf. § 76, stk. 5. Skatteankestyrelsen fandt det ikke dokumenteret, at kørslen var sket med et lovligt formål, jf. registreringsbekendtgørelsens § 77, stk. 2, nr. 8, i form af selvstændig afprøvning af køretøjet som led i demonstrationskørsel. Det var derfor berettiget, at SKAT inddrog selskabets faste prøveskilte, jf. registreringsbekendtgørelsens § 76, stk. 6.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2017.678.ØLR

Betaling til SKAT - før fristdagen - ikke omstødelige

Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt to betalinger foretaget af et selskab til SKAT inden for tre måneder før fristdagen, var omstødelige i medfør af konkurslovens § 67 og/eller § 74.

Betalingerne var foretaget i henhold til en afdragsaftale med et selskab, som SKAT havde vurderet var et "missing trader"-selskab. Betalingerne, der blev foretaget med 34 dages mellemrum, skete henholdsvis 18 dage og knap to måneder før fristdagen i konkursboet den 31. maj 2015. Anden betaling skete efter, at SKAT havde tilsagt selskabet til en udlægsforretning, men inden udlægsforretningen blev gennemført. SKAT havde igennem en længere periode forud for betalingerne gennemført en kontrolsag på selskabet, hvor SKAT løbende havde indkaldt (og delvist modtaget) regnskabsmateriale, dog aldrig opdateret materiale eller kontoudskrifter.

H1 gjorde gældende, at betalingerne var omstødelige i medfør af konkurslovens § 67, idet det bl.a. blev gjort gældende, at der var kommet ny retspraksis på området, hvorefter der ikke længere skulle lægges afgørende vægt på, hvilken procentdel betalingerne udgjorde af de samlede ind- og udbetalinger fra selskabets konto, men at det i stedet var afgørende, at SKAT vidste, at selskabet var insolvent.

Byretten afviste dette og gav SKAT medhold i, at betalingerne ikke var omstødelige, idet byretten lagde vægt på, dels at betalingerne alene udgjorde hver ca. 3,1 % af selskabets ind- og udbetalinger på selskabets driftskonto, dels at der omkring betalingstidspunkterne i april og maj måned 2015 indgik flere millioner i betalinger fra samhandelspartnere på selskabets driftskonto, samt dels at der var et indestående på mere end kr. 125.000,- efter, at de to betalinger var foretaget. Byretten fandt det herefter ikke godtgjort, at betalingerne, der fremtrådte som ordinære i henhold til selskabets afdragsordning med SKAT, afgørende havde forringet selskabets betalingsevne.

Byretten fandt heller ikke, at betalingerne var omstødelige i medfør af konkurslovens § 74, idet det efter en gennemgang af kontoudtogene ikke fandtes godtgjort, at selskabet blev insolvent ved betalingerne. Byretten afviste efter vidneforklaring fra en skattemedarbejder - at SKAT var nærmere bekendt med selskabets økonomi på betalingstidspunkterne. Herefter, og da betalingerne blev foretaget kort efter forfaldstidspunkterne i henhold til betalingsordningen, fandt byretten, at SKAT ikke ved betalingerne havde opnået en utilbørlig begunstigelse på de øvrige kreditorers bekostning. Det kunne ikke føre til andet resultat, at SKAT i brev af 14. januar 2015 meddelte selskabet, at SKAT anså selskabet som en "missing trader", og at momsregistreringen ville blive inddraget, hvis selskabet ikke stillede en sikkerhed på 5 mio. kr.

Skatteministeriet blev herefter frifundet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 16/1024857
Moms af udeholdt omsætning
Klagen vedrører yderligere salgsmoms af udeholdt omsætning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

Journalnr: 13/6727053
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 27-11-2017 - 26-12-2017

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 30-11-2017 indstilling i C-580/16 Firma Hans Bühler
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - levering af varer, der forsendes eller transporteres inden for Den Europæiske Union - fritagelse - levering fra en afgiftspligtig person i en medlemsstat til en erhverver i en anden medlemsstat - situation, hvor den afgiftspligtige person på fakturaen anfører sit momsregistreringsnummer fra en tredje medlemsstat

Tidligere dokument: C-580/16 Firma Hans Bühler - Dom
Tidligere dokument: C-580/16 Firma Hans Bühler - Indstilling
Tidligere dokument: C-580/16 Bühler - Ny sag

Den 30-11-2017 indstilling i C-8/17 Biosafe - Indústria de Reciclagens
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse - merværdiafgift - fradrag for indgående moms - begrænsning af fradraget - fradragsrettens indtræden

Tidligere dokument: C-8/17 Biosafe - Indústria de Reciclagens - Dom
Tidligere dokument: C-8/17 Biosafe - Indústria de Reciclagens - Indstilling
Tidligere dokument: C-8/17 Biosafe - Indústria de Reciclagens - Ny sag

Den 11-12-2017 dom i T-125/16 Léon Van Parys mod Kommissionen
Toldunion

Toldunion - indførsel af bananer fra Ecuador - efteropkrævning af importafgifter - ansøgning om fritagelse for importafgifter - afgørelse truffet efter Rettens annullation af en tidligere beslutning - rimelig frist

Tidligere dokument: T-125/16 Léon Van Parys mod Kommissionen - Dom

Den 12-12-2017 indstilling i C-532/16 SEB bankas
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (Litauen) den 18. oktober 2016 - Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos mod AB SEB bankas

Tidligere dokument: C-532/16 SEB bankas - Dom
Tidligere dokument: C-532/16 SEB bankas - Indstilling
Tidligere dokument: C-532/16 SEB bankas - Ny sag

Den 14-12-2017 dom i C-305/16 Avon Cosmetics
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 11, punkt A, stk. 1, litra a) - beskatningsgrundlag - artikel 17 - ret til fradrag - artikel 27 - særlige undtagelsesforanstaltninger - beslutning 89/534/EØF - markedsføringssystem baseret på levering af varer gennem ikke-momspligtige personer - påligning af afgift på grundlag af varens normale værdi fastlagt i sidste omsætningsled - medtagelse af omkostninger afholdt af de pågældende personer

Tidligere dokument: C-305/16 Avon Cosmetics - Dom
Tidligere dokument: C-305/16 Avon Cosmetics - Indstilling
Tidligere dokument: C-305/16 Avon Cosmetics - Ny sag

Den 20-12-2017 indstilling i C-532/16 SEB bankas
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse - merværdiafgift (moms) - regulering af fradrag - anvendelighed - levering uretmæssigt pålagt moms - leverandørens ændring af fakturaen

Tidligere dokument: C-532/16 SEB bankas - Dom
Tidligere dokument: C-532/16 SEB bankas - Indstilling
Tidligere dokument: C-532/16 SEB bankas - Ny sag

Den 20-12-2017 dom i C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 90, stk. 1 - prisnedsættelse på betingelser fastsat af medlemsstaterne - nedsættelse af afgiftsgrundlaget - principper fastlagt i dom af 24. oktober 1996, Elida Gibbs (C-317/94, EU:C:1996:400) - rabatter ydet til private sygekasser

Tidligere dokument: C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma - Dom
Tidligere dokument: C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma - Indstilling

Den 20-12-2017 dom i C-500/16 Caterpillar Financial Services
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 135, stk. 1, litra a) - fritagelser - afgifter, som er opkrævet i strid med EU-retten - hindringer for tilbagebetaling af for meget opkrævet moms - artikel 4, stk. 3, TEU - ækvivalensprincippet, effektivitetsprincippet og princippet om loyalt samarbejde - rettigheder tillagt borgerne - udløb af forældelsesfristen for afgiftsskylden - virkningerne af en dom afsagt af Domstolen - retssikkerhedsprincippet

Tidligere dokument: C-500/16 Caterpillar Financial Services - Dom
Tidligere dokument: C-500/16 Caterpillar Financial Services - Ny sag

Den 20-12-2017 dom i C-276/16 Prequ' Italia
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - princippet om overholdelse af retten til forsvar - ret til at blive hørt - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - artikel 244 - opkrævning af en toldskyld - manglende forudgående høring af adressat inden vedtagelsen af en korrigeret afgiftsansættelse - adressats ret til at opnå udsættelse af gennemførelsen af den korrigerede afgiftsansættelse - ingen automatisk udsættelse i tilfælde af indgivelse af en administrativ klage - henvisning til betingelserne i toldkodeksens artikel 244

Tidligere dokument: C-276/16 Prequ' Italia - Dom
Tidligere dokument: C-276/16 Prequ' Italia - Ny sag
Tidligere dokument: C-276/16 Prequ' Italia - Ny sag

Den 20-12-2017 dom i C-529/16 Hamamatsu Photonics Deutschland
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - den fælles toldtarif - toldkodeks - artikel 29 - toldværdiansættelse - grænseoverskridende transaktioner mellem forbundne virksomheder - forudgående aftale vedrørende afregningspriser - aftalt afregningspris, der består af et tidligere faktureret beløb og en standardregulering, der foretages efter udløbet af opgørelsesperioden

Tidligere dokument: C-529/16 Hamamatsu Photonics Deutschland - Dom
Tidligere dokument: C-529/16 Hamamatsu Photonics Deutschland - Ny sag

 

Indstillinger
C-566/16 Vámos

Sagen omhandler:

Skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 281-294 - særordninger for mindre virksomheder - fritagelsesordning - pligt til at vælge særordningen, når påbegyndelsen af afgiftspligtig virksomhed anmeldes - manglende anmeldelse af påbegyndelsen af afgiftspligtig virksomhed - anvendelse af ordningen med tilbagevirkende kraft

Generaladvokatens indstilling:

EU-retten er ikke til hinder for national lovgivning, som forbyder anvendelse med tilbagevirkende kraft af en særlig afgiftsordning, som indrømmer små virksomheder en fritagelse - vedtaget i henhold til bestemmelserne i afsnit XII, kapitel 1, afdeling 2, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem - på en afgiftspligtig person, der opfylder alle de materielle betingelser, men som ikke rettidigt har anmeldt påbegyndelsen af sin virksomhed til skatte- og afgiftsmyndighederne, og som ikke har valgt denne ordning.


Domme
C-251/16 Cussens m.fl.

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 4, stk. 3, litra a), og artikel 13, punkt B, litra g) - fritagelse for levering af bygninger med tilhørende jord, med undtagelse af de i artikel 4, stk. 3, litra a), nævnte - princip om forbud mod misbrug - anvendelse, når der ikke findes nationale bestemmelser, som gennemfører princippet - retssikkerhedsprincippet og princippet om beskyttelse af den berettigede forventning

Domstolens dom:

1) Princippet om forbud mod misbrug skal fortolkes således, at det - uanset, om der findes en national foranstaltning, der giver dette princip virkning i den nationale retsorden - kan anvendes direkte med henblik på at nægte fritagelse for merværdiafgift ved et salg af fast ejendom som det i hovedsagen omhandlede, der er foretaget før afsigelsen af dom af 21. februar 2006, Halifax m.fl. (C-255/02, EU:C:2006:121), uden at retssikkerhedsprincippet og princippet om beskyttelse af den berettigede forventning er til hinder herfor.

2) Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, skal fortolkes således, at i tilfælde, hvor transaktioner som de i hovedsagen omhandlede skal omdefineres under anvendelse af princippet om forbud mod misbrug, kan de dele af disse transaktioner, som ikke udgør et sådant misbrug, være merværdiafgiftspligtige på grundlag af de relevante bestemmelser i den nationale lovgivning, der fastsætter en sådan afgiftspligt.

3) Princippet om forbud mod misbrug skal fortolkes således, at der med henblik på, på grundlag af præmis 75 i dom af 21. februar 2006, Halifax m.fl. (C-255/02, EU:C:2006:121), at fastslå, om det væsentlige formål med de i hovedsagen omhandlede transaktioner er at opnå en afgiftsfordel, skal tages hensyn til formålet med de lejeaftaler, der lå forud for salget af de i hovedsagen omhandlede ejendomme isoleret set.

4) Princippet om forbud mod misbrug skal fortolkes således, at levering af fast ejendom, som de i hovedsagen omhandlede leveringer, kan indebære opnåelsen af en afgiftsfordel i strid med formålet med de relevante bestemmelser i sjette direktiv 77/388/EØF, når den pågældende faste ejendom, før salget heraf til tredjemand, endnu ikke var taget faktisk i brug af sin ejer eller lejer. Det tilkommer den forelæggende ret at undersøge, om dette er tilfældet i tvisten i hovedsagen.

5) Princippet om forbud mod misbrug skal fortolkes således, at det skal finde anvendelse i en situation som den i hovedsagen omhandlede, der vedrører en eventuel fritagelse for merværdiafgift af en transaktion om levering af fast ejendom.

Tidligere dokument: C-251/16 Cussens m.fl. - Indstilling


C-246/16 Di Maura

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - beskatningsgrundlag - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 11, punkt C, stk. 1, andet afsnit - begrænsning af retten til nedsættelse af beskatningsgrundlaget i tilfælde af medkontrahentens manglende betaling - medlemsstaternes skønsmargen ved gennemførelsen - proportionaliteten med hensyn til varigheden af den erhvervsdrivendes forfinansiering

Domstolens dom:

Artikel 11, punkt C, stk. 1, andet afsnit, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter — Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, skal fortolkes således, at en medlemsstat ikke kan gøre en nedsættelse af beskatningsgrundlaget for momsen betinget af en forgæves gennemførelse af en insolvensprocedure, når en sådan procedure kan vare mere end ti år.

Tidligere dokument: C-246/16 Di Maura - Indstilling


C-224/16 AEBTRI

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - ekstern forsendelse - godstransport på grundlag af et TIR-carnet - artikel 267 TEUF - Domstolens kompetence til at fortolke TIR-konventionens artikel 8 og 11 - manglende afslutning af TIR-transaktionen - den garanterende organisations hæftelse - TIR-konventionens artikel 8, stk. 7 - forpligtelse til så vidt muligt at forlange indfrielse hos den (eller de) direkte ansvarlige person(er), før der rettes krav mod den garanterende organisation - forklarende bemærkninger bilagt TIR-konventionen - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 457, stk. 2. - EF-toldkodeksen - artikel 203 og 213 - personer, der har erhvervet eller opbevaret varerne, idet de vidste eller med rimelighed burde have vidst, at de var blevet unddraget toldtilsyn

Domstolens dom:

1) Domstolen har kompetence til at træffe en præjudiciel afgørelse om fortolkningen af artikel 8 og 11 i toldkonventionen om international godstransport på grundlag af TIR-carneter, der blev undertegnet i Genève den 14. november 1975 og godkendt på Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs vegne ved Rådets forordning (EØF) nr. 2112/78 af 25. juli 1978, som ændret og offentliggjort i konsolideret form ved Rådets afgørelse 2009/477/EF af 28. maj 2009.

2) Artikel 8, stk. 7, i toldkonventionen om international godstransport på grundlag af TIR-carneter, der blev godkendt på Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs vegne ved forordning nr. 2112/78, som ændret og offentliggjort i konsolideret form ved Rådets afgørelse 2009/477, skal fortolkes således, at toldmyndighederne i en situation som den i hovedsagen omhandlede har opfyldt deres forpligtelse i medfør af denne bestemmelse til så vidt muligt at forlange indfrielse af de pågældende indførselstold- og afgiftsbeløb hos indehaveren af TIR-carnetet i dennes egenskab af direkte ansvarlig person herfor, før der rettes krav mod den garanterende organisation.

3) Artikel 203, stk. 3, tredje led, og artikel 213 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 1791/2006 af 20. november 2006, skal fortolkes således, at den omstændighed, at en modtager har erhvervet eller opbevaret varer, om hvilke han vidste, at de var transporteret på grundlag af et TIR-carnet, og den omstændighed, at det ikke er konstateret, at disse varer er blevet frembudt for bestemmelsestoldstedet og angivet til dette, ikke i sig selv er tilstrækkelige til at antage, at en sådan modtager vidste eller med rimelighed burde have vidst, at varerne var blevet unddraget toldtilsyn i den første af disse bestemmelsers forstand, således at den pågældende skal anses for solidarisk hæftende for toldskylden i henhold til den anden af disse bestemmelser.

Tidligere dokument: C-224/16 AEBTRI - Indstilling


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Republikken Letland til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

Rapport til Rådet og Europa-Parlamentet om gennemførelsen og evalueringen af Rådets direktiv 2008/118/EF om den generelle ordning for punktafgifter Godkendelse

RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, som på Den Europæiske Unions vegne skal indtages i Toldunderudvalget, der er nedsat i henhold til associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene side og Georgien på den anden side, i forbindelse med erstatning af associeringsaftalens protokol I vedrørende definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt samarbejde med en ny protokol, hvori der henvises til den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse

RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET om gennemførelsen af forordning (EF) nr. 428/2009 om en fællesskabsordning for kontrol med udførsel, overførsel, mæglervirksomhed og transit i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse

RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Den Blandede Kommission, der er nedsat ved konventionen af 20. maj 1987 om en fælles forsendelsesprocedure, for så vidt angår ændringsforslagene til denne konvention

Vedtagelse af Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Den Blandede Kommission, der er nedsat ved konventionen af 20. maj 1987 om en fælles forsendelsesprocedure, for så vidt angår ændringsforslagene til denne konvention

Udkast til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i den blandede kommission, der er nedsat i henhold til konventionen af 20. maj 1987 om forenkling af formaliteterne i samhandelen, vedrørende forslagene til ændringer til nævnte konvention - Vedtagelse

Forbindelserne mellem EF og Chile -Udkast til protokol om gensidig bistand i toldanliggender mellem de administrative myndigheder

 

Nyt fra EUR_LEX

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/1971 af 26. oktober 2017 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

 

Høringsportalen

Momsrefusionsbekendtgørelse 2018
Oprettelsesdato: 16-11-2017
Høringsfrist: 11-12-2017

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 109 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love. (Annullering af indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften, afskaffelse af afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand, samt ændringer af forskerskatteordningen).

Bilag

Bilag 3

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/11-17 fra Peder Kjærsgaard Roulund, Silkeborg, til skatteministeren

L 13 Forslag til skattekontrollov.

Spørgsmål og svar

Spm. 6

Spm. om, i hvilke typer af sager det vil være relevant for skattemyndighederne at indhente teleoplysninger til brug for skattekontrollen, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om, hvordan man kan afgrænse de situationer, hvor det vil være relevant for skattemyndighederne at komme i besiddelse af teleoplysninger, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om ministeren kan redegøre for fordele og ulemper ved, at Skatterådet bemyndiges til at godkende en anmodning fra skattemyndighederne til teleselskaber om borgeres teleoplysninger til brug for skattekontrollen, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om ministeren kan beskrive den klageadgang, som det vil være relevant at indføre, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om, i hvilket omfang vil Skattekontoret hos Folketingets Ombudsmand kunne behandle sager, hvor der klages over skattemyndighedernes indhentelse af teleoplysninger, til skatteministeren

Spm. 11

Spm. om SKATs borger- og retssikkerhedschef kan anmodes om en årlig udtalelse om SKATs brug af redskabet om brug af teleoplysninger, til skatteministeren

Spm. 14

Spm. om, hvor mange der er blevet dømt efter § 13 B, § 13 C og § 14, stk. 1, og hvor mange der er blevet dømt efter § 82, til skatteministeren

Spm. 15

Spm. om, hvorfor man ikke afventer skattelovrådets arbejde og allerede nu foregriber dette ved at nedkriminalisere §13 B og ikke viderefører § 13 C og § 14, stk. 1, til skatteministeren

L 15 Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kildeskatteloven, skattekontrolloven, og forskellige andre love (Konsekvensændringer som følge af skattekontrollov og skatteindberetningslov, gennemførelse af ændringsdirektiv om skattemyndighedernes adgang til oplysninger indberettet efter hvidvaskregulering m.v.)

Bilag

Bilag 8

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 9

2. udkast til betænkning

L 18 Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v. (Krav om sovepladser i campingbiler, afgiftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede køretøjer m.v. som led i offentligt hverv, adgang for forsvaret til at registrere og afmelde egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.).

Bilag

Bilag 9

Henvendelse af 23/11-17 fra E.ON Danmark A/S

Spørgsmål og svar

Spm. 6

Spm. om, hvor stor afgiftsbyrden er pr. 1.000 km kørt for en rutebus på henholdsvis diesel og biogas leveret fra naturgasnettet, til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om, hvor stor CO2-udledningen er pr. 1.000 km kørt for en rutebus på henholdsvis diesel og biogas leveret fra naturgasnettet, til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om, hvor store de globale vugge-til-grav-klimaemissioner er(beregnet i CO2-ækvivalenter pr. 1.000 kørte km i en rutebus) for henholdsvis fossil diesel, biodiesel lavet på palmeolie, biodiesel lavet på rapsolie og biogas, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om, hvilke provenumæssige effekter der forventes at være ved at erstatte den nuværende mængde af importerede biobrændsler med danskproduceret biogas, til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om, hvad de provenumæssige effekter forventes at blive ved at opfylde iblandingskravet på 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer i 2020 ved henholdsvis biogas, bioethanol og biodiesel inklusiv eventuelle grænsehandelseffekter, til skatteministeren

Spm. 11

Spm. om, hvad regeringen agter at gøre for at udnytte den dobbelte CO2-gevinst, til skatteministeren

Spm. 12

Spm. om, hvad den provenumæssige virkning for de offentlige finanser vil være af en sænkelse af afgiftssatsen på biogas til transportformål til 63 kr. pr. GJ, til skatteministeren

Spm. 13

Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/11-17 fra E.ON Danmark A/S, til skatteministeren

L 64 Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver, ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager, udvidelse af skattefriheden for statslige godtgørelser til asbestofre m.fl., m.v.).

Bilag

Bilag 6

Betænkning afgivet den 16. november 2017

Almindelig del

Bilag

Bilag 67

Grund- og nærhedsnotat om forslag til kommisionsbeslutning om et sporings- og sikkerhedsmærkatsystem for tobaksvarer, jf. artikel 15 og 16 i tobaksvaredirektivet (komitésag)

Bilag 68

Berigtigelse, L 4 (ændring af forskellige bilafgifter i registreringsafgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftsloven), fra skatteministeren

Bilag 69

Samlenotat for det punkt på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. december 2017, som er relevant for Skatteudvalget

Spørgsmål og svar

Spm. 35

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. oktober 2017 fra Bo Torp Pedersen om toldbehandling af privatimport, jf. SAU alm. del - bilag 26.  Svar  

Spm. 37

Ministeren bedes redegøre for, om det kommende IT-toldsystem skal udvikles fra bunden, eller om der allerede er standardsystemer til toldbehandling på markedet, som kan anvendes direkte eller tilrettes til den danske implementering af det nye toldkodeks.  Svar  

Spm. 38

Ministeren bedes redegøre for, hvilke dele af IT-understøtningen af det kommende EU-toldsystem, det såkaldte UCC, der planlægges insourcet til Implementeringscenter for Told og den kommende Toldstyrelse.  Svar  

Spm. 39

Ministeren bedes redegøre for, hvilke driftsopgaver på IT-området, som den kommende Toldstyrelse vil få efter implementeringen af EU’s nye toldsystem, det såkaldte UCC.  Svar  

Spm. 40

Ministeren bedes redegøre for den aktuelle tidsplan og budgettet for implementeringen af EU’s nye toldsystem, det såkaldte UCC.  Svar  

Spm. 41

Ministeren bedes redegøre for det forventede antal ansatte i Implementeringscenter for Told opdelt efter år fra 2018 og indtil den fulde implementering af det nye toldkodeks.  Svar  

Spm. 42

Ministeren bedes oplyse, hvordan det nye toldsystem vil påvirke de forskellige typer og størrelser af danske virksomheder, herunder de administrative byrder for små og mellemstore danske virksomheder.  Svar  

Spm. 43

Ministeren bedes oplyse om de europæiske erfaringer med implementeringen af UCC, og hvad status er for implementeringen af toldsystemet i de øvrige EU-lande.  Svar  

Spm. 44

Ministeren bedes oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers ”Toldkonference” den 19. september 2017 til skatteudvalgets orientering.  Svar  

Spm. 47

I 2013 hævede SRSF-regeringen afgiften for lystfartøjsforsikringer fra 1 pct. til 1,34 pct. Skatteministeriet vurderede, at dette ville medføre et merprovenu på 30 mio. p.a. efter tilbageløb. Ministeren bedes redegøre for udviklingen i indtægter fra lystfartøjsforsikringen siden 2012 og frem til i dag.  Svar  

Spm. 48

I 2013 hævede SRSF-regeringen afgiften på lystfartøjsforsikringer med 34 pct. og i den forbindelse vurderede Skatteministeriet ikke, at denne markante stigning ville medføre stigende grænsehandel, hvor fartøjsejere sender deres skibe til service, vedligehold og opmagasinering i eksempelvis Sverige for på den måde at opnå billigere priser og undgå den danske lystfartøjsafgift. Ministeren bedes redegøre for udviklingen i grænsehandlen på dette område siden 2012 og frem til i dag.  Svar  

Spm. 49

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. oktober 2017 fra Dansk Busvognmænd vedrørende anmodning om foretræde om udenlandske bussers manglende momsbetaling, jf. SAU alm. del - bilag 23.  Svar  

Spm. 52

Ministeren bedes oversende en oversigt, der viser antallet af ansøgere til ordningen for delvis kompensation af købsmoms for almennyttige foreninger fra 2007 til 2017. Ministeren bedes i samme oversigt oplyse den samlede sum, der ansøges for i årene fra 2007 til 2017.  Svar  

Spm. 82

Vil ministeren oplyse, om regeringen via EU's Ministerråd påtænker at opfordre Europa-Kommissionen til at se på de nævnte udfordringer, der er på indberetningssiden for platformsøkonomien?  Svar  

Spm. 83

Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre sig mod ”gule” deleøkonomiske platforme, og om regeringen vil tage særlige kontrolaktiviteter i brug i den forbindelse?  Svar  

Spm. 107

Ministeren bedes redegøre for de danske prioriteter på ministerens område og for de for Skatteudvalget relevante sager under Estlands EU-formandskab i 2. halvår 2017.  Svar  

Spm. 108

Kan ministeren redegøre for de kriterier, der førte til, at forsikringsmæglere blev indplaceret i samme lønsumsafgiftsgruppe, som eksempelvis banker og pengeinstitutter, når forsikringsmæglerne ikke er en finansiel virksomhed? Og hvorfor skal forsikringsmæglererhvervet pålægges forhøjet afgift, når erhvervet ikke selv foretager finansielle transaktioner, som f.eks. banker og forsikringsselskaber?  Svar  

Spm. 109

Hvad er årsagen til, at man ikke skelner mellem f.eks. forsikringsselskaber, der jo leverer finansielle ydelse direkte til kunder på både pensions- og skadesområdet, og så forsikringsmæglervirksomheder, der skaber transparens og konkurrence ved at sikre udbud blandt leverandører af sådanne ydelser. Forsikringsmægleren er kundens repræsentant – en uvildig rådgiver, der er med til at sikre konkurrence på forsikringsmarkedet, og som de eneste er forsikringsmæglere både forpligtet til og har det som forretningsformål at skabe bedre vilkår for kunderne.  Svar  

Spm. 110

Foreligger der eller har ministeren taget initiativ til en undersøgelse, der kan vise, hvorvidt forhøjelsen af lønsumsafgiften førte til fald i beskæftigelsen i mæglerbranchen som følge af den yderligere konkurrenceforvridende situation, det har skabt, da udenlandske forsikringsmæglere ikke betaler lønsumsafgift?  Svar  

Spm. 111

Er der efter ministerens opfattelse noget til hinder for, at man kunne redefinere mæglervirksomhedernes indplacering i beregningen af lønsumsafgift?  Svar