Kære læser !
Vi fortætter med denne uges MomsMail, hvor vi slap i sidste uge - nemlig med en hel del bilag fra Folketinget. Derudover er der pænt med artikler og afgørelser uden SKM-nummer. Det virker faktisk som om, der igen begynder løbende at komme nyt fra Landsskatteretten, hvilket er godt at se.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Forudfakturerede energiafgifter godtgøres ikke altid
Ny praksis vedrørende ’’cost sharing’’ dømmer ”finansielle grupper” ude
Skatte- og afgiftsmæssige fordele i ny aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
Aftale om afskaffelse af afgifter
Momsfri virksomhedsoverdragelse
Afgiftsændringer på vej
Punktafgifter: lettelser og lempelser på vej
Ændring af punktafgifter på vej
Politisk aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
Skatteministeriet vinder sag om adgangen til ekstraordinær genoptagelse
Erhvervs- og iværksætteraftale 2017
Fondshåndbogen 2018
SKAT-meddelelser
Rentesatsen efter opkrævningslovens § 7, stk. 2 for 2018
Rentesatser efter selskabsskattelovens § 29 B, stk. 8-11 for 2017
Meddelelse
Supplerende pålæg om oplysningspligt efter momslovens § 75, stk. 5
Bindende svar
Moms - ingen fradragsret for bespisning af skuespillere, statister og ansatte ved filmoptagelser
Godtgørelse af elafgift til varmepumpe
Moms - udviklingsprojekt - tilskud og momsfradrag
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
3 domme
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOForudfakturerede energiafgifter godtgøres ikke altid Acontobetalinger af vandafgift kan danne grundlag for godtgørelse, modsat elafgift og formentlig også energiafgift af fjernvarmeværker, der ikke godtgøres |
Bech-BruunNy praksis vedrørende ’’cost sharing’’ dømmer ”finansielle grupper” ude EU-Domstolen har netop truffet et par afgørelser, som entydigt konkluderer, at momsfritagelsen for ”selvstændige grupper” kun må omfatte aktiviteter af almen interesse. Finansielle virksomheder skal derfor analysere, om de deltager i momsfritagne grupper, fordi det må forventes, at disse grupper snart bliver momspligtige med højere omkostninger til følge. |
Bech-BruunSkatte- og afgiftsmæssige fordele i ny aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer Indførsel af en aktiesparekonto, forhøjelse af procentsatsen for tildeling af medarbejderaktier, forlængelse af perioden for forskerskatteordningen og afskaffelsen af en række forbrugerafgifter er nogle af tiltagene i den netop indgået aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om 38 konkrete erhvervs- og iværksætterinitiativer. |
BeierholmAftale om afskaffelse af afgifter Den indgåede aftale skal på sigt afskaffe en række af punktafgifterne |
BeierholmMomsfri virksomhedsoverdragelse Momsfri virksomhedsoverdragelse af udlejningsejendomme og byggeprojekter |
DeloitteDe foreslåede ændringer letter administrative byrder og nedsætter/ophæver flere afgifter, fx PVC, te, alkoholsodavand, emballage, nødder, elvarme og energi på campingpladser. Overgangsbestemmelserne er endnu ukendte, og vi anbefaler, at indkøb til lager så vidt muligt begrænses indtil videre. |
DeloittePunktafgifter: lettelser og lempelser på vej Lovforslaget byder på lettelser af administrative byrder og nedsætter/ophæver flere afgifter, f.eks. te, alkoholsodavand, nødder, glødelamper og sikringer mv. Lovforslaget giver adgang til godtgørelse af lagerbeholdninger for nødder, te og alkoholsodavand pr. 1. januar 2018. |
EYÆndring af punktafgifter på vej Regeringen er sammen med Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre blevet enige om at gennemføre en markant afgiftslempelse for i alt 720 mio. kr. Lempelserne er en del af erhvervs- og iværksætteraftalen, som netop er indgået.Selskabers acontoskatNu er det tid til at overveje, om årets acontobetalinger af selskabsskat matcher den skattepligtige indkomst, der forventes for indkomståret 2017. |
EYPolitisk aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre indgået en politisk aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer. Aftalen, der er fra 12. november 2017, er opdelt i fem overordnede kategorier. |
KammeradvokatenSkatteministeriet vinder sag om adgangen til ekstraordinær genoptagelse Østre Landsret har givet Skatteministeriet medhold i en sag om adgangen til ekstraordinær genoptagelse efter den før 1. januar 2013 gældende skatteforvaltningslovs § 33, stk. 3. |
PwCErhvervs- og iværksætteraftale 2017 Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre indgået en politisk aftale om en erhvervs- og iværksætterpakke. Vi har nedenfor oplistet de initiativer, som vedrører skatte-, moms- og afgiftsområdet. |
PwCFondshåndbogen 2018 sætter fokus på lovreguleringen af fonde, regnskabsaflæggelse og ledelsesforhold samt de skatte- og afgiftsmæssige forhold, som danske fonde er underlagt. |
Opgørelse af rentesats ifølge opkrævningslovens § 7, stk. 2, for 2018.
Offentliggørelse af godtgørelsesprocenten, procenttillæg, restskatteprocenten og procenttillæg for 2017.
Skatterådet fulgte SKATs indstilling om, at der i forlængelse af en tidligere meddelt tilladelse gives tilladelse til at indhente oplysninger hos en bredere kreds af virksomheder, som er udbydere af betalingstjenester, vedrørende betalinger, som er sket mellem danske forbrugere og udenlandske e-handelsvirksomheder.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at et filmselskab har fradragsret for moms af udgifter til bespisning af skuespillere, statister og ansatte i forbindelse med filmproduktion, når dette sker af hensyn til selskabets behov for den mest hensigtsmæssige afvikling af filmproduktionen og sker på arealer, som selskabet midlertidigt råder over.
Skatterådet kunne bekræfte, at spørger kunne få godtgjort elafgiften af forbruget fra en varmepumpe, som blev anvendt til nedkøling af sprit. Det skyldtes, at varmepumpen blev anvendt som led i spørgers produktion.
Skatterådet kunne endvidere bekræfte, at der ikke skulle betales overskudsvarmeafgift af overskudsvarmeafgiften.
Skatterådet bekræfter, at et tilskud, som spørger modtager fra Miljøstyrelsen til gennemførelse af et udviklingsprojekt, falder uden for momslovens anvendelsesområde, hvorfor spørger ikke skal afregne moms af tilskuddet. Skatterådet bekræfter endvidere, at spørger kan fradrage moms på omkostninger, der afholdes til gennemførelse af projektet.
Straf - skatte- og momssvig - kildeskat - brødre - dokumentfalsk T1 og T2 var tiltalt for moms- og skattesvig i forening ved at have drevet uregistreret momspligtig virksomhed og udstede fakturaer med moms uanset nægtet registrering; ved at have angivet virksomhedens momstilsvar for lavt samt at have undladt at foretage indeholdelse af AM-bidrag og A-skat af udbetalte lønninger. Endvidere var de tiltalt for dokumentfalsk ved at gøre brug af 329 totalforfalskede fakturaer til at skuffe i retsforhold, idet fakturaerne blev overdraget til SKAT som bevis for, at selskabet benyttede sig af de nævnte selskaber som underleverandører. T1 og T2 unddrog herved for 2.126.111 kr. i moms, 2.927.918 kr. i A-skat og 462.911 kr. i arbejdsmarkedsbidrag. T2 var endvidere tiltalt for skattesvig ved at undlade at selvangive indtægter ved personlig virksomhed. Han har herved unddraget for 386.064 kr. i skat og arbejdsmarkedsbidrag. T1 ønskede ikke at afgive forklaring om sin rolle i virksomheden i byretten. T2 forklarede at han har hjulpet sin bror T1 med at drive udlejningsvirksomheden. T1 ejede og styrede virksomheden, herunder lavede fakturaer og regnskaber samt indgik aftale med både kunder og ansatte. Om sin egen rolle i virksomheden forklarede T2, at han hverken var ansat eller medejer. Han arbejdede frivilligt på fuld tid i virksomheden og fik ikke løn for sit arbejde. Han sørgede for udstyr og sikkerhedsgodkendelser til personalet, indgik kontrakter med de kunder, som de skulle arbejde for, og ansatte personale og hyrede underleverandører. Byretten fandt T1 og T2 skyldige i tiltalen. T1 idømtes fængsel i 1 år og 9 måneder, tillægsbøde på 5.5 mio. kr. samt 5 års rettighedsfrakendelse. T2 idømtes fængsel i 2 år, tillægsbøde på 5.750.000 kr. samt 5 års rettighedsfrakendelse. T1 forklarede for landsretten, at han ikke har haft noget med virksomheden at gøre, men at han i marts 2012 blev klar over, at en virksomhed med det navn var registreret i hans navn. Landsretten frifandt T1, idet det ikke fandtes tilstrækkeligt bevist, at T1 før efter gerningsperioden blev nærmere bekendt med forholdene vedrørende udlejningsselskabet. T2 fandtes skyldig i tiltalen. Han idømtes ubetinget fængsel i 2 ½ år, en tillægsbøde på 5.450.000 kr. samt rettighedsfrakendelse. Landsretten lagde foruden forholdenes omfang og tidsmæssige udstrækning vægt på, at etableringen og driften af virksomheden ansås for planlagt af T2 med henblik på unddragelse af moms, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og at dette er sket sideløbende med og i forlængelse af, at han var under tiltale og blev dømt i en anden sag vedrørende momssvig og dokumentfalsk. | |
Straf - udeblivelsesdom - andengangsovertrædelse af momsbekendtgørelsen T var tiltalt for overtrædelse af momsbekendtgørelsens §§ 63 og 73 for anden gang. T udeblev fra retsmødet. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes en bøde på 20.000 kr. |
Journalnr: 15/2292908
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen vedrører ekstraordnær genoptagelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-10-2017
Journalnr: 15/2050267
Erhvervelsesmoms
Klagens skyldes, at Skatterådet har svaret nej til spørgsmålet om, om det kan bekræftes, at klageren ikke skal betale dansk erhvervelsesmoms, jf. momslovens § 11, stk. 1, nr. 2, i forbindelse med leasing af en ny båd. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-10-2017
Journalnr: 13/0229979
Forenings momspligt
Klagen skyldes, at SKAT har foretaget efteropkrævning af moms, idet foreningen er anset for at drive momspligtig økonomisk virksomhed. Foreningens aktiviteter er således ikke anset for momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 4, nr. 5 eller nr. 21. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-09-2017
Journalnr: 12/0216736
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar blandt andet fordi momsfradrag for diverse udgifter ikke er godkendt. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 09-10-2017
Journalnr: 13/0119941
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvaret, herunder fristgennembrud. Landsskatteretten anser afgørelsen for delvist ugyldig.
Afsagt: 28-09-2017
Journalnr: 16/1039762
Forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører forhøjelse af salgsmomsen, herunder skønsmæssigt. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 05-10-2017
Journalnr: 12/0266475
Leverancer ikke momsfrie
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets salgsmoms idet varerne er leveret i Danmark og leverancen dermed ikke er momsfritaget efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 1 og at SKAT har nægtet fradrag for moms af leje af havneareal. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-09-2017
Journalnr: 13/5509573
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret, fristgennembrud. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-10-2017
Journalnr: 14/5324222
Registreringsafgift
SKAT har anset klagerens køretøj for omfattet af registrerings- og registreringsafgiftspligten. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-10-2017
Journalnr: 16/0988136
Rejsegods
Sagen drejer sig om opkrævning af spiritusafgift, da SKAT har fundet, at indførslen af afgiftspligtige varer ikke er til eget brug. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-09-2017
Journalnr: 15/2776145
Tinglysningsafgift
SKAT har truffet afgørelse om, at fastsættelse af tinglysningsafgift af skøde på ejendom. Afgiften er heruodver forhøjet med 5 % af det skyldige afgiftsbeløb efter tinglysningsafgiftslovens § 20. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-10-2017
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 22-11-2017 dom i C-251/16 Cussens m.fl.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 4, stk. 3, litra a), og artikel 13, punkt B, litra g) - fritagelse for levering af bygninger med tilhørende jord, med undtagelse af de i artikel 4, stk. 3, litra a), nævnte - princip om forbud mod misbrug - anvendelse, når der ikke findes nationale bestemmelser, som gennemfører princippet - retssikkerhedsprincippet og princippet om beskyttelse af den berettigede forventning
Tidligere dokument: C-251/16 Cussens m.fl. - DomDen 22-11-2017 dom i C-224/16 AEBTRI
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - ekstern forsendelse - godstransport på grundlag af et TIR-carnet - artikel 267 TEUF - Domstolens kompetence til at fortolke TIR-konventionens artikel 8 og 11 - manglende afslutning af TIR-transaktionen - den garanterende organisations hæftelse - TIR-konventionens artikel 8, stk. 7 - forpligtelse til så vidt muligt at forlange indfrielse hos den (eller de) direkte ansvarlige person(er), før der rettes krav mod den garanterende organisation - forklarende bemærkninger bilagt TIR-konventionen - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 457, stk. 2. - EF-toldkodeksen - artikel 203 og 213 - personer, der har erhvervet eller opbevaret varerne, idet de vidste eller med rimelighed burde have vidst, at de var blevet unddraget toldtilsyn
Tidligere dokument: C-224/16 AEBTRI - DomDen 23-11-2017 indstilling i C-566/16 Vámos
Fiskale bestemmelser
Skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 281-294 - særordninger for mindre virksomheder - fritagelsesordning - pligt til at vælge særordningen, når påbegyndelsen af afgiftspligtig virksomhed anmeldes - manglende anmeldelse af påbegyndelsen af afgiftspligtig virksomhed - anvendelse af ordningen med tilbagevirkende kraft
Tidligere dokument: C-566/16 Vámos - DomDen 23-11-2017 dom i C-246/16 Di Maura
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - beskatningsgrundlag - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 11, punkt C, stk. 1, andet afsnit - begrænsning af retten til nedsættelse af beskatningsgrundlaget i tilfælde af medkontrahentens manglende betaling - medlemsstaternes skønsmargen ved gennemførelsen - proportionaliteten med hensyn til varigheden af den erhvervsdrivendes forfinansiering
Tidligere dokument: C-246/16 Di Maura - DomDen 30-11-2017 indstilling i C-580/16 Firma Hans Bühler
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - levering af varer, der forsendes eller transporteres inden for Den Europæiske Union - fritagelse - levering fra en afgiftspligtig person i en medlemsstat til en erhverver i en anden medlemsstat - situation, hvor den afgiftspligtige person på fakturaen anfører sit momsregistreringsnummer fra en tredje medlemsstat
Tidligere dokument: C-580/16 Firma Hans Bühler - DomDen 30-11-2017 indstilling i C-8/17 Biosafe - Indústria de Reciclagens
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse - merværdiafgift - fradrag for indgående moms - begrænsning af fradraget - fradragsrettens indtræden
Tidligere dokument: C-8/17 Biosafe - Indústria de Reciclagens - DomDen 11-12-2017 dom i T-125/16 Léon Van Parys mod Kommissionen
Toldunion
Toldunion - indførsel af bananer fra Ecuador - efteropkrævning af importafgifter - ansøgning om fritagelse for importafgifter - afgørelse truffet efter Rettens annullation af en tidligere beslutning - rimelig frist
Tidligere dokument: T-125/16 Léon Van Parys mod Kommissionen - DomDen 14-12-2017 dom i C-305/16 Avon Cosmetics
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 11, punkt A, stk. 1, litra a) - beskatningsgrundlag - artikel 17 - ret til fradrag - artikel 27 - særlige undtagelsesforanstaltninger - beslutning 89/534/EØF - markedsføringssystem baseret på levering af varer gennem ikke-momspligtige personer - påligning af afgift på grundlag af varens normale værdi fastlagt i sidste omsætningsled - medtagelse af omkostninger afholdt af de pågældende personer
Tidligere dokument: C-305/16 Avon Cosmetics - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168, litra a), artikel 178, litra a), og artikel 226, nr. 5) - fradrag for indgående afgift - oplysninger, som obligatorisk skal anføres på fakturaen - den afgiftspligtige persons berettigede forventning om en fradragsret
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-374/16 Geissel Butin - IndstillingArtikel 168, litra a), og artikel 178, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med dette direktivs artikel 226, nr. 5), skal fortolkes således, at de er til hinder for en national lovgivning som den i hovedsagerne omhandlede, der gør udøvelsen af retten til at fradrage den indgående moms betinget af, at der på fakturaen anføres adressen på det sted, hvor fakturaudstederen udøver sin økonomiske aktivitet.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - direktiv 2006/112/EF - artikel 168, litra a), artikel 169, litra a), artikel 214, stk. 1, litra d) og e), samt artikel 289 og 290 - fradragsberettigelse for skyldig eller betalt indgående merværdiafgift (moms) - udgående transaktioner gennemført i andre medlemsstater - afgiftsfritagelsesordning i den medlemsstat, hvor fradragsretten udøves
Domstolens dom:
Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2009/162/EU af 22. december 2009, skal fortolkes således, at det er til hinder for en medlemsstats lovgivning, som forhindrer en afgiftspligtig person, der er etableret på denne medlemsstats område, i at fradrage den indgående merværdiafgift, som skal betales eller er betalt i denne medlemsstat for ydelser leveret af afgiftspligtige personer etableret i andre medlemsstater og anvendt til at levere tjenesteydelser i andre medlemsstater end den medlemsstat, hvor denne afgiftspligtige person er etableret, med den begrundelse, at denne er merværdiafgiftsregistreret i henhold til det ene eller det andet af de tilfælde, der er omhandlet i artikel 214, stk. 1, litra d) og e), i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2009/162. Derimod skal artikel 168, litra a), og artikel 169, litra a), i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2009/162, fortolkes således, at de ikke er til hinder for en medlemsstats lovgivning, som forhindrer en afgiftspligtig person, der er etableret på denne medlemsstats område og dér er omfattet af en afgiftsfritagelsesordning, i at udøve retten til at fradrage den indgående merværdiafgift, som skal betales eller er betalt i denne medlemsstat for ydelser leveret af afgiftspligtige personer etableret i andre medlemsstater og anvendt til at levere tjenesteydelser i andre medlemsstater end den medlemsstat, hvor denne afgiftspligtige person er etableret.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 12, stk. 1 og 2 - artikel 135, stk. 1, litra j) - afgiftspligtige transaktioner - fritagelse i forbindelse med levering af bygninger - begrebet »første indflytning« - begrebet »ombygning«
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-308/16 Kozuba Premium Selection - IndstillingArtikel 12, stk. 1 og 2, og artikel 135, stk. 1, litra j), i Rådets direktiv 2006/112/EØF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at de er til hinder for en national bestemmelse som den i hovedsagen omhandlede, som gør fritagelse for merværdiafgift vedrørende levering af bygninger betinget af, at den første indflytning heri kan anses for at være sket under gennemførelse af en afgiftspligtig transaktion. De samme bestemmelser skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for en sådan national bestemmelse, som gør samme fritagelse betinget af, at de afholdte udgifter ikke har oversteget 30% af bygningens nyværdi, såfremt nævnte begreb »forbedring« skal fortolkes på samme måde som begrebet »ombygning«, der findes i artikel 12, stk. 2, i direktiv 2006/112, dvs. således at den omhandlede bygning skal have undergået væsentlige ændringer med henblik på at ændre anvendelsen heraf eller at ændre betingelserne for anvendelsen heraf betydeligt.
Høring om forslag til lov om deling af data i Erhvervsstyrelsen
Oprettelsesdato: 13-11-2017
Høringsfrist: 11-12-2017
L 109 - Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love
Oprettelsesdato: 16-11-2017
Høringsfrist: 23-11-2017
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om afgift af elektricitet, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om Energinet.dk og lov om fremme af vedvarende energi.
Oprettelsesdato: 17-11-2017
Høringsfrist: 15-12-2017
Bilag 1 |
Bilag 2 | Henvendelse af 17/11-17 fra Peder Kjærsgaard Roulund, Silkeborg |
Bilag 5 |
Bilag 6 | Henvendelse af 13/11-17 fra Juridisk Institut, Aarhus Universitet, Aarhus |
Bilag 7 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 | Spm. om, hvilken type urigtig dokumentation der kan være strafbar, til skatteministeren |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 | Spm. om, hvad regeringen agter at gøre for at udnytte den dobbelte CO2-gevinst, til skatteministeren |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Spm. 1 | Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren |
Bilag 3 |
Bilag 52 | Pressemeddelelse af 12/11-17 fra Det Økologiske Råd om erhverspakken |
Bilag 53 |
Bilag 54 |
Bilag 55 |
Bilag 56 | Henvendelse af 14/11-17 fra Byg1By vedrørende foretræde om momsfritagelse for foreninger |
Bilag 57 | Rapport for Skatteankestyrelsens produktion for 3. kvartal 2017 |
Bilag 60 | Notat vedrørende afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-502/17, C&D Acquisition |
Bilag 61 | Præsentation fra Foreningen af Danske Kraftvarmeværker anvendt under foretræde den 16. november 2017 |
Bilag 63 | Præsentation fra Folketingets EU-konsulent om Kommissionens arbejdsprogram for 2018 |
Spm. 99 |
Spm. 103 |