MomsMail 2017, uge 45

Kære læser !

En MomsMail der i denne uge primært står i Folketingsbilagenes tegn.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Afgift på overskudsvarme
International VAT Monitor: 05 - 2017
Tid til en makeover af momssystemet?
Eksportmomslånet står for fald – er I klar til hverdagen uden lånet fra 15. januar 2018?

SKAT-meddelelser
Liste over anerkendte flyselskaber

Bindende svar
Vindmølleandele, skematisk ordning kunne ikke anvendes
Momsfritagelse af vaccinationer udført af underleverandør

Kendelser
Sagsomkostninger – retsplejeloven – ophævelse af omkostninger
Sagsomkostninger – retsplejeloven – sagsomkostninger ikke ophævet

Nyt på inddrivelsesområdet

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Afgift på overskudsvarme

Det giver god mening, når virksomheder, der producerer overskudsvarme, genanvender denne i eget regi eller afsætter den til fjernvarmenettet.

International VAT Monitor (IVM)

International VAT Monitor: 05 - 2017

I denne udgave:

  • No VAT Exemption for Transport Services by Subcontractors?
  • VAT Recoverability of Unredeemed Single Purpose Vouchers
  • No-Supply Rule and Real Estate Transactions
  • From Clicks to Compliance: A Data Conduit to Collect VAT

PwC

Tid til en makeover af momssystemet?

EU-Kommissionen har fremsat en handlingsplan, som har til formål at modernisere det nuværende momssystem.

PwC

Eksportmomslånet står for fald – er I klar til hverdagen uden lånet fra 15. januar 2018?

Eksportmomslånet ophører den 15. januar 2018. Har din virksomhed overvejet en alternativ finansiering? Ellers er det ved at være sidste udkald.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKAT-meddelelse: Liste over anerkendte flyselskaber

SKM2017.616.SKAT

Listen med godkendte flyselskaber er opdateret for 2017, og yderligere 3 selskaber er godkendt for 2017. SKAT har anerkendt, at i alt 22 flyselskaber for 2017 mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik. Luftfartsselskaber, der ønsker SKATs anerkendelse af, at de kan anses som luftfartsselskaber, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, skal en gang årligt søge SKATs godkendelse af, at de opfylder betingelserne.

 

Bindende svar: Vindmølleandele, skematisk ordning kunne ikke anvendes

SKM2017.624.SR

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørger kan anvende den skematiske ordning i ligningsloven § 8 P, stk. 2 og 3 på sine vindmølleandele i K/S Vindmøllelaug. Vindmølleandelene er købt til samme pris, som de vindmølleandele, som er udbudt under køberetsordningen, men da spørger er interesseforbundet med det selskab, der udbyder anparterne, omfattes købet af ligningsloven § 2, og betingelserne for at anvende ligningsloven § 8 P, stk. 2 og 3 er derfor ikke opfyldt.

 

Bindende svar: Momsfritagelse af vaccinationer udført af underleverandør

SKM2017.621.SR

Skatterådet kan bekræfte, at Spørgers salg af rejsevaccinationer og influenzavaccinationer til kunderne er momsfri ydelser, ligesom Spørgers underleverandørs leverancer i form af udførelse af vaccinationerne er momsfri ydelser.

 

Kendelse: Sagsomkostninger – retsplejeloven – ophævelse af omkostninger

SKM2017.619.ØLR

Et boligselskab var ved Landsskatteretten blevet nægtet fradrag for udgifter til etablering af kloakforsyning med henvisning til, at boligselskabet ikke havde godtgjort at have afholdt udgiften. Boligselskabet var under sagens behandling for Landsskatteretten blevet opfordret til at fremlægge dokumentation for, at selskabet havde bekostet kloakforsyningen. Boligselskabet indbragte Landsskatterettens afgørelse for byretten den 16. september 2015.

Ved et senere processkrift II af 14. juli 2016 fremlagde boligselskabet dokumentation for udgiftens afholdelse, hvorefter Skatteministeriet, som hidtil havde påstået frifindelse, tog bekræftende til genmæle. Byretten tilkendte herefter boligselskabet sagsomkostninger, hvilket Skatteministeriet kærede til landsretten med påstand om, at sagsomkostningerne for byretten skulle ophæves, subsidiært at boligselskabet kun skulle tildeles delvise sagsomkostninger.

Landsretten anførte, at det følger af forarbejderne til retsplejelovens § 312, stk. 3, at der kan blive tale om hel eller delvis fritagelse for betaling af sagsomkostninger til den vindende part, hvis denne part ved sin ageren har fremtvunget sagen, hvis resultat lige så vel kunne være opnået uden retssag. Med henvisning til, at boligselskabet først ved afgivelsen af processkrift II den 14. juli 2016 havde fremlagt oplysninger, der dokumenterede afholdelsen af de omtvistede udgifter, fandt landsretten, at der forelå sådanne særlige grunde, at hver part skulle bære egne udgifter til advokat, jf. retsplejelovens § 312, stk. 3.

Ingen af parterne skulle derfor betale sagsomkostninger til den anden part.

 

Kendelse: Sagsomkostninger – retsplejeloven – sagsomkostninger ikke ophævet

SKM2017.618.VLR

En boligforening var ved Landsskatteretten blevet nægtet fradrag for udgifter til etablering af en sti med henvisning til, at foreningen ikke havde godtgjort, at have afholdt udgifterne til stien.

Foreningen indbragte herefter Landsskatterettens afgørelse for byretten. Efter der var pågået skriftveksling ved stævning, svarskrift, replik og processkrift 1 tog Skatteministeriet, som hidtil havde påstået frifindelse, bekræftende til genmæle. Skatteministeriet påstod i den forbindelse, at der var grundlag for helt eller delvist at ophæve sagens omkostninger, bl.a. under henvisning til, at den dokumentation der havde ført til sagens udfald, først blev fremlagt under retssagen.

Byretten tilkendte boligforeningen sagsomkostninger. Byretten bemærkede i den forbindelse bl.a., at ministeriet havde peget på en række bilag som nyt relevant materiale. Byretten bemærkede videre, at et af disse bilag indholdsmæssigt svarede til det, der var fremlagt ved Landsskatteretten, at et andet bilag først var fremlagt efter der var afgivet indstilling om at tage bekræftende til genmæle, og et tredje bilag ikke umiddelbart forekom afgørende for sagen.

Ministeriet kærede med Procesbevillingsnævnets tilladelse byrettens afgørelse til landsretten med påstand om hel eller delvis ophævelse af sagens omkostninger.

Landsretten var enig i byrettens resultat og begrundelsen herfor, hvorfor landsretten stadfæstede byrettens afgørelse.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2017.617.SKAT

Regulering af inddrivelsesbekendtgørelsens satser for 2018

I overensstemmelse med bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige offentliggøres hermed beløbssatserne for beregningen af betalingsevnen for 2018.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 06-11-2017 - 05-12-2017

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 09-11-2017 dom i C-552/16 Wind Inovation 1
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - opløsning af et selskab, der medfører dets slettelse fra registret for merværdiafgift (moms) - forpligtelse til at beregne moms af eksisterende aktiver og at indbetale den beregnede moms til staten - opretholdelse eller ændring af den på datoen for tiltrædelse af Den Europæiske Union eksisterende lov - artikel 176, stk. 2 - indvirkning på fradragsretten - artikel 168

Tidligere dokument: C-552/16 Wind Inovation 1 - Dom
Tidligere dokument: C-552/16 Wind Inovation 1 - Ny sag

Den 09-11-2017 dom i C-499/16 AZ
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en nedsat sats på levering af visse varer og ydelser - bilag III, punkt 1 - levnedsmidler - bagværk og kager - dato for mindste holdbarhed og sidste anvendelsesdato - princippet om afgiftsneutralitet

Tidligere dokument: C-499/16 AZ - Dom
Tidligere dokument: C-499/16 Chipita Poland - Ny sag

Den 09-11-2017 dom i C-46/16 LS Customs Service
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - Ikke-fællesskabsvarer - proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse - unddragelse af en importafgiftspligtig vare fra toldtilsyn - fastsættelse af toldværdien - artikel 29, stk. 1 - betingelser for at anvende transaktionsværdimetoden - artikel 30 og 31 - valg af metode til fastsættelse af toldværdien - toldmyndighedernes pligt til at begrunde valget af metode

Tidligere dokument: C-46/16 LS Customs Service - Dom
Tidligere dokument: C-46/16 LS Customs Service - Indstilling
Tidligere dokument: C-46/16 LC Customs Services - Ny sag

Den 09-11-2017 dom i C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente
Handelspolitik

Appel - subsidieret indførsel - gennemførelsesforordning (EU) nr. 1239/2013 - artikel 2 - import af fotovoltaiske moduler af krystallinsk silicium og nøglekomponenter hertil (dvs. celler) med oprindelse i eller afsendt fra Kina - endelig udligningstold - fritagelse for import, der er genstand for et godtaget tilsagn - spørgsmålet om, en bestemmelse kan udskilles

Tidligere dokument: C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente - Dom
Tidligere dokument: C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente - Indstilling

Den 15-11-2017 dom i C-374/16 Geissel Butin
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168, litra a), artikel 178, litra a), og artikel 226, nr. 5) - fradrag for indgående afgift - oplysninger, som obligatorisk skal anføres på fakturaen - den afgiftspligtige persons berettigede forventning om en fradragsret

Tidligere dokument: C-374/16 Geissel Butin - Dom
Tidligere dokument: C-374/16 Geissel Butin - Indstilling

Den 15-11-2017 dom i C-375/16 Butin
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Bundesfinanzhof (Tyskland) den 7. juli 2016 - Finanzamt Bergisch Gladbach mod Igor Butin

Den 15-11-2017 dom i C-507/16 Entertainment Bulgaria System
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - direktiv 2006/112/EF - artikel 168, litra a), artikel 169, litra a), artikel 214, stk. 1, litra d) og e), samt artikel 289 og 290 - fradragsberettigelse for skyldig eller betalt indgående merværdiafgift (moms) - udgående transaktioner gennemført i andre medlemsstater - afgiftsfritagelsesordning i den medlemsstat, hvor fradragsretten udøves

Tidligere dokument: C-507/16 Entertainment Bulgaria System - Dom
Tidligere dokument: C-507/16 Entertainment Bulgaria System - Ny sag

Den 16-11-2017 dom i C-308/16 Kozuba Premium Selection
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 12, stk. 1 og 2 - artikel 135, stk. 1, litra j) - afgiftspligtige transaktioner - fritagelse i forbindelse med levering af bygninger - begrebet »første indflytning« - begrebet »ombygning«

Tidligere dokument: C-308/16 Kozuba Premium Selection - Dom
Tidligere dokument: C-308/16 Kozuba Premium Selection - Indstilling
Tidligere dokument: C-308/16 Kozuba Premium Selection - Ny sag

Den 22-11-2017 dom i C-251/16 Cussens m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 4, stk. 3, litra a), og artikel 13, punkt B, litra g) - fritagelse for levering af bygninger med tilhørende jord, med undtagelse af de i artikel 4, stk. 3, litra a), nævnte - princip om forbud mod misbrug - anvendelse, når der ikke findes nationale bestemmelser, som gennemfører princippet - retssikkerhedsprincippet og princippet om beskyttelse af den berettigede forventning

Tidligere dokument: C-251/16 Cussens m.fl. - Dom
Tidligere dokument: C-251/16 Cussens m.fl. - Indstilling
Tidligere dokument: C-251/16 Cussens m.fl. - Ny sag

Den 22-11-2017 dom i C-224/16 AEBTRI
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - ekstern forsendelse - godstransport på grundlag af et TIR-carnet - artikel 267 TEUF - Domstolens kompetence til at fortolke TIR-konventionens artikel 8 og 11 - manglende afslutning af TIR-transaktionen - den garanterende organisations hæftelse - TIR-konventionens artikel 8, stk. 7 - forpligtelse til så vidt muligt at forlange indfrielse hos den (eller de) direkte ansvarlige person(er), før der rettes krav mod den garanterende organisation - forklarende bemærkninger bilagt TIR-konventionen - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 457, stk. 2. - EF-toldkodeksen - artikel 203 og 213 - personer, der har erhvervet eller opbevaret varerne, idet de vidste eller med rimelighed burde have vidst, at de var blevet unddraget toldtilsyn

Tidligere dokument: C-224/16 AEBTRI - Dom
Tidligere dokument: C-224/16 AEBTRI - Indstilling

Den 23-11-2017 indstilling i C-566/16 Vámos
Fiskale bestemmelser

Skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 281-294 - særordninger for mindre virksomheder - fritagelsesordning - pligt til at vælge særordningen, når påbegyndelsen af afgiftspligtig virksomhed anmeldes - manglende anmeldelse af påbegyndelsen af afgiftspligtig virksomhed - anvendelse af ordningen med tilbagevirkende kraft

Tidligere dokument: C-566/16 Vámos - Dom
Tidligere dokument: C-566/16 Vámos - Indstilling
Tidligere dokument: C-566/16 Vámos - Ny sag

Den 23-11-2017 dom i C-246/16 Di Maura
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - beskatningsgrundlag - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 11, punkt C, stk. 1, andet afsnit - begrænsning af retten til nedsættelse af beskatningsgrundlaget i tilfælde af medkontrahentens manglende betaling - medlemsstaternes skønsmargen ved gennemførelsen - proportionaliteten med hensyn til varigheden af den erhvervsdrivendes forfinansiering

Tidligere dokument: C-246/16 Di Maura - Dom
Tidligere dokument: C-246/16 Di Maura - Indstilling
Tidligere dokument: C-246/16 Di Maura - Ny sag

Den 30-11-2017 indstilling i C-580/16 Firma Hans Bühler
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - levering af varer, der forsendes eller transporteres inden for Den Europæiske Union - fritagelse - levering fra en afgiftspligtig person i en medlemsstat til en erhverver i en anden medlemsstat - situation, hvor den afgiftspligtige person på fakturaen anfører sit momsregistreringsnummer fra en tredje medlemsstat

Tidligere dokument: C-580/16 Firma Hans Bühler - Dom
Tidligere dokument: C-580/16 Firma Hans Bühler - Indstilling
Tidligere dokument: C-580/16 Bühler - Ny sag

Den 30-11-2017 indstilling i C-8/17 Biosafe - Indústria de Reciclagens
Fiskale bestemmelser

Anmodning om præjudiciel afgørelse - merværdiafgift - fradrag for indgående moms - begrænsning af fradraget - fradragsrettens indtræden

Tidligere dokument: C-8/17 Biosafe - Indústria de Reciclagens - Dom
Tidligere dokument: C-8/17 Biosafe - Indústria de Reciclagens - Indstilling
Tidligere dokument: C-8/17 Biosafe - Indústria de Reciclagens - Ny sag

 

Nye sager for domstolen

C-495/17 Cartrans Spedition

Udgør det af toldstedet i bestemmelseslandet stemplede TIR-carnet et dokument, som kan bevise udførsel af transporterede varer med henblik på momsfritagelse for transport og dertil knyttede tjenesteydelser, som er forbundet med udførsel af varer, i overensstemmelse med Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem , henset til ordningen for dette toldforsendelsesdokument, der er fastsat i Forsendelseshåndbogen for TIR-ordningen nr. TAXUD/1873/2007 udarbe...


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

BILAG til Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Den Blandede Kommission, der er nedsat ved konventionen af 20. maj 1987 om en fælles forsendelsesprocedure, for så vidt angår ændringsforslagene til denne konvention

BILAG Forslag til udkast til afgørelse nr. 1/2017 vedtaget af Den Blandede Kommission EU-EFTA om Forenkling af Formaliteterne i Samhandelen XX XXXX 2017 om ændring af konventionen af 20. maj 1987 om forenkling af formaliteterne i samhandelen til Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i den blandede kommission, der er nedsat i henhold til konventionen af 20. maj 1987 om forenkling af formaliteterne i samhandelen, vedrørende forslagene til ændringer til nævnte konvention

Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF og direktiv 2009/132/EF for så vidt angår visse momsforpligtelser i forbindelse med levering af ydelser og fjernsalg af varer Forslag til Rådets gennemførelsesforordning om ændring af gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 904/2010 om administrativt samarbejde og bekæmpelse af svig vedrørende merværdiafgift = Generel indstilling

Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF og direktiv 2009/132/EF for så vidt angår visse momsforpligtelser i forbindelse med levering af ydelser og fjernsalg af varer Forslag til Rådets gennemførelsesforordning om ændring af gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 904/2010 om administrativt samarbejde og bekæmpelse af svig vedrørende merværdiafgift = Generel indstilling

Forslag til Rådets afgørelse om ændring af Rådets afgørelse nr. 189/2014/EU af 20. februar 2014 om bemyndigelse af Frankrig til at anvende en reduceret sats for visse indirekte skatter på "traditionel" rom fremstillet i Guadeloupe, Fransk Guyana, Martinique eller Réunion og om ophævelse af beslutning 2007/659/EF

 

Nyt fra EUR_LEX

Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet

Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige  

Høringsportalen

Bekendtgørelse om registrering af køretøjer
Oprettelsesdato: 31-10-2017
Høringsfrist: 28-11-2017

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 17 Forslag til lov om ændring af kulbrinteskatteloven, lov om ansættelse og opkrævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding, lov om fremskyndet tilbagebetaling af visse afgifter og fusionsskatteloven. (Lempelse af beskatningen af kulbrintevirksomhed for visse investeringer og afskaffelse af forskudsmomsordningen m.v.).

Bilag

Bilag 4

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 5

1. udkast til betænkning

L 18 Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v. (Krav om sovepladser i campingbiler, afgiftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede køretøjer m.v. som led i offentligt hverv, adgang for forsvaret til at registrere og afmelde egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.).

Bilag

Bilag 5

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om ministeren vil yde teknisk bistand til et ændringsforslag om at fritage biogas fra CO2-afgift, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om en afgiftsligestilling mellem dieselolie og biogas til transportformål, målt per kilometer kørt, vil medføre en afgiftssats på 63 kr. pr. GJ, til skatteministeren

L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftsloven. (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerhedsudstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differentiering af brændstofforbrugsafgift m.v.) .

Bilag

Bilag 21

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 22

Henvendelse af 30/10-17 fra De Danske Bilimportører

Bilag 23

Henvendelse af 31/10-17 fra De Danske Bilimportører

Bilag 24

Henvendelse af 31/10-17 fra PointBiler

Bilag 25

Yderligere ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 26

Henvendelse af 1/11-17 fra Bilbranchen

Bilag 27

2. udkast til betænking

Bilag 28

Supplerende ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 29

Henvendelse af 2/11-17 fra Finans og Leasing

Bilag 30

Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren

Bilag 31

Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 3/11-17

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/10-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/9-17 fra Dansk Bilbrancheråd og Camping Branchen, til skatteministeren

Spm. 3

Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/10-17 fra Bachmann/Partners Advokatfirma, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om oversendelse af en beregning på resultaterne, herunder CO2-effekten, af en bilafgiftsmodel, der følger aftalen af 21/9-17, til skatteministeren

Spm. 6

Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning af de direkte lempelser på registreringsafgiften er for biler, hvor den lave sats sættes ned fra 105 pct. til 85 pct., og hvor skalaknækket hæves til 185.000 kr., til skatteministeren

Spm. 7

Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning af de direkte lempelser på registreringsafgiften er for motorcykler, hvor satsen sættes ned fra 105 pct. til 85 pct., og hvor skalaknækket hæves til 58.400 kr., til skatteministeren

Spm. 8

Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af at fjerne fradraget for henholdsvis ABS-bremser og ESP-system, til skatteministeren

Spm. 9

Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er ved at hæve fradraget på selealarmer fra 200 kr. til 1.000 kr., til skatteministeren

Spm. 10

Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af at hæve fradraget på biler, der har modtaget 5 stjerner i EURO-NCAP, til skatteministeren

Spm. 11

Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af, at man går fra at kunne få fradrag for god brændstoføkonomi fra 16 km/l for benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler, til at man fremover først vil kunne få fradraget for god brændstoføkonomi fra 20 km/l for benzin biler og 22 km/l for dieselbiler, til skatteministeren

Spm. 12

Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af, at man fremover hæver afgiften for dårlig brændstoføkonomi fra 1.000 kr. til 6.000 kr., til skatteministeren

Spm. 13

Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af den samlede opstramning i forhold til reglerne for leasing af biler, til skatteministeren

Spm. 14

Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af, at den grønne ejerafgift hæves, til skatteministeren

Spm. 15

Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/10-17 fra NOAH-Trafik, til skatteministeren

Spm. 16

Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/10-17 fra Focus Advokater P/S på vegne af Foreningen for mindre Leasingselskaber FML, til skatteministeren

Spm. 17

Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/10-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren

Spm. 18

Spm. om at fremlægge de beregninger og antagelser vedrørende bl.a. dynamiske og klimamæssige effekter, der ligger til grund for regeringens forslag, jf. artikel i Berlingske Business 4/10-7, til skatteministeren

Spm. 19

Spm. om, i forlængelse af notatet ”Foreslåede stramninger i L4 og konsekvenser for finansiel leasing” at redegøre for, hvad dette får af provenumæssige konsekvenser for L 4, til skatteministeren

Spm. 20

Spm. om, i forlængelse af notatet ”Foreslåede stramninger i L 4 og konsekvenser for finansiel leasing” at redegøre for, hvor mange administrative udgifter der på årlig basis vil være forbundet med ikke at gennemføre den i L 4 oprindeligt forslåede administrative lettelse, til skatteministeren

Spm. 21

Spm. om, i forlængelse af notatet ”Foreslåede stramninger i L 4 og konsekvenser for finansiel leasing” at redegøre nærmere for, hvordan SKAT i dag foretager den konkrete vurdering i forhold til, hvornår der er tale om et køb ”maskeret” som leasingaftale, til skatteministeren

Spm. 22

Spm. om, i forlængelse af notatet ”Foreslåede stramninger i L 4 og konsekvenser for finansiel leasing” at redegøre for, hvorledes ministeren forventer, at leasingmarkedet vil udvikle sig, såfremt L 4 består som fremsat, til skatteministeren

Spm. 23

Spm. om, i forlængelse af notatet ”Foreslåede stramninger i L 4 og konsekvenser for finansiel leasing” at redegøre nærmere for, hvorfor det fremsatte lovforslag ikke vil kunne håndhæves over for udenlandske leasingselskaber i forhold til EU-retten, til skatteministeren

Spm. 24

Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren

Spm. 25

Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren

Spm. 26

Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/10-17 fra PointBiler, til skatteministeren

Spm. 27

Spm. om ministerens kommentar til artiklen i JP onsdag den 18/10-17 ”Kontrakter med kort løbetid gemmer på en smutvej for leasingselskaber”, til skatteministeren

Spm. 28

Spm. om ministerens kommentar på materiale fra Dansk Erhverv og Finans og Leasings foretræde den 26/10-17, til skatteministeren

Spm. 29

Spm. om kommentar til præsentation fra Finans og Leasing den 26/10-17, til skatteministeren

Spm. 30

Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/10-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren

Spm. 31

Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/10-17 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren

Spm. 32

Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/10-17 fra De Danske Bilimportører, til skatteministeren

Spm. 33

Spm. om kommentar til supplerende henvendelse af 31/10-17 fra De Danske Bilimportører, til skatteministeren

Spm. 34

Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/10-17 fra PointBiler, til skatteministeren

Spm. 35

Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/11-17 fra Bilbranchen, til skatteministeren

Spm. 36

Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/11-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren

Spm. 37

Spm. om, hvorfor der ikke i lovforslaget indgår en genberegning af køretøjets afgiftspligtige værdi efter udløbet af en leasingperiode på 3 måneder, når et køretøj sælges til udlandet, mens denne genberegning sker for køretøjer, der sælges i Danmark efter endt leasingperiode på 3 måneder, til skatteministeren

Spm. 38

Spm. om, hvorfor en genberegning af et køretøjs værdi i lovforslaget tilsyneladende kun gælder fremadrettet, således at en leasingperiodens første fire måneder kan fås med et lavt ”bilvask” -beregningsgrundlag, til skatteministeren

Spm. 39

Spm. om, hvorfor der ikke i lovforslaget sker en ændring i beskatningsgrundlaget af værdien af fri bil, når registreringsgrundlaget ændres ved genberegning af et køretøjs værdi, til skatteministeren

L 64 Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver, ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager, udvidelse af skattefriheden for statslige godtgørelser til asbestofre m.fl., m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren

L 66 Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning, lov om Energinet.dk, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love. (Overførsel af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren m.v.).

Bilag

Bilag 2

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 38

Henvendelse af 20/10-17 fra Statsautoriseret revisor Bjarne Engbjerg-Pedersen vedrørende momssvindel

Bilag 45

Oplæg fra den tekniske gennemgang om deleøkonomisk strategi den 2/11-17 fra skatteministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Ministeren bedes oversende en opdateret liste over Skatteministeriets faste afrapporteringer til Skatteudvalget, jf. ministerens svar på SAU alm. del (2016-17) – spørgsmål 77.  Svar  

Spm. 3

Ministeren bedes tilsende udvalget en oversigt over, hvilke love inden for Skatteministeriets lovgivningsområde der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om evaluering/lovovervågning. Oversigten bedes angive dels temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og dels hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, jf. svaret på SAU alm. del (2016-17) – spørgsmål 68.  Svar  

Spm. 4

Ministeren bedes redegøre for den relative beskatning af benzin- og dieselbiler i forhold til elbiler i Danmark sammenlignet med de øvrige EU-lande, Norge, Island og Schweiz.  Svar  

Spm. 6

Ministeren bedes oplyse, hvordan regeringens udspil ’Sammen forlænger vi opsvinget’ (når der ses bort fra forslaget om at sænke registreringsafgiften) og ’Sammen om fremtidens virksomheder’ samlet påvirker uligheden. Redegørelsen bedes både opgjort for udviklingen i den disponible indkomst – både i kroner og pct. – fordelt på deciler samt udspillenes effekt på gini-koefficienten.  Svar  

Spm. 11

Ministeren bedes redegøre for, om der er sat nogle initiativer i værk, der kan nedbringe sagsbehandlingstiden i Landsskatteretten og hos skatteankenævnene.  Svar  

Spm. 12

Hvad mener ministeren vil være en acceptabel gennemsnitlig sagsbehandlingstid i Landsskatteretten og i skatteankenævnene, og hvornår kan man forvente at nå den?  Svar  

Spm. 27

Vil ministeren foranstalte en undersøgelse af, hvor meget danske virksomheder betaler i afgifter for at få deres fødevarer halalmærket? Vil ministeren foranstalte en undersøgelse af, hvem der modtager disse halalafgifter, og hvad de bliver brugt til?  Svar  

Spm. 28

Er ministeren enig i, at danske forbrugere har krav på at vide, hvor meget der betales i halalafgift, hvad pengene bliver brugt til, og hvem der er modtager af pengene?  Svar  

Spm. 54

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. oktober 2017 fra statsautoriseret revisor Bjarne Engbjerg-Pedersen vedrørende momssvindel, jf. SAU alm. del - bilag 38.  Svar  

Spm. 55

Vil der være EU-retlige problemer ved at fjerne tillægsafgiften på alkoholsodavand, eftersom ølbaserede alkoholsodavand bliver væsentligt billigere end eksempelvis spiritusbaserede?  Svar  

Spm. 56

Har ministeren forelagt spørgsmålet om forskelsbehandling for Europa-Kommissionen i forbindelse med arbejdet i Saneringsudvalget?  Svar  

Spm. 57

Kan ministeren bekræfte, at der sundhedsmæssigt ikke er nogen forskel på at indtage øl-, vin- eller spiritusbaserede alkoholsodavand?

Spm. 58

Vil det være muligt at indføre én ny sats for alle typer af alkoholsodavand, således at man ikke først skal afgiftsbelægge alkoholsodavand med henholdsvis øl-, vin- eller spiritusafgift og derefter pålægge en tillægsafgift?  Svar  

Spm. 59

Ministeren bedes vurdere, hvordan det vil påvirke salget i Danmark, og hvor stor en del af salget, der vil komme fra henholdsvis øl-, vin- eller spiritusbaserede alkoholsodavand, hvis tillægsafgiften på alkoholsodavand bliver fjernet.  Svar  

Spm. 60

Ministeren bedes bekræfte, at visse alkoholsodavand som eksempelvis Summersby godt kan produceres på både øl-, vin- eller spiritusbase, og at der ikke vil være nogen smagsforskel.  Svar  

Spm. 61

Hvad vil afgiften og udsalgsprisen være på alkoholsodavand produceret på henholdsvis øl-, vin- eller spiritusbase, hvis tillægsafgiften bliver fjernet?  Svar  

Spm. 62

Vil det være muligt og lovligt i forhold til EU-retten at sænke den danske afgift på alkoholsodavand/cider lavet på vin- eller spiritus ned til niveauet for alkoholsodavand lavet på øl, eksempelvis ved at sænke afgiften for produkter lavet af vin eller spiritus med samlet under 6 pct. alkohol?  Svar