Kære læser !
En MomsMail der i denne uge primært står i Folketingsbilagenes tegn.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Afgift på overskudsvarme
International VAT Monitor: 05 - 2017
Tid til en makeover af momssystemet?
Eksportmomslånet står for fald – er I klar til hverdagen uden lånet fra 15. januar 2018?
SKAT-meddelelser
Liste over anerkendte flyselskaber
Bindende svar
Vindmølleandele, skematisk ordning kunne ikke anvendes
Momsfritagelse af vaccinationer udført af underleverandør
Kendelser
Sagsomkostninger – retsplejeloven – ophævelse af omkostninger
Sagsomkostninger – retsplejeloven – sagsomkostninger ikke ophævet
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDODet giver god mening, når virksomheder, der producerer overskudsvarme, genanvender denne i eget regi eller afsætter den til fjernvarmenettet. |
International VAT Monitor (IVM)International VAT Monitor: 05 - 2017 I denne udgave:
|
PwCTid til en makeover af momssystemet? EU-Kommissionen har fremsat en handlingsplan, som har til formål at modernisere det nuværende momssystem. |
PwCEksportmomslånet står for fald – er I klar til hverdagen uden lånet fra 15. januar 2018? Eksportmomslånet ophører den 15. januar 2018. Har din virksomhed overvejet en alternativ finansiering? Ellers er det ved at være sidste udkald. |
Listen med godkendte flyselskaber er opdateret for 2017, og yderligere 3 selskaber er godkendt for 2017. SKAT har anerkendt, at i alt 22 flyselskaber for 2017 mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik. Luftfartsselskaber, der ønsker SKATs anerkendelse af, at de kan anses som luftfartsselskaber, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, skal en gang årligt søge SKATs godkendelse af, at de opfylder betingelserne.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørger kan anvende den skematiske ordning i ligningsloven § 8 P, stk. 2 og 3 på sine vindmølleandele i K/S Vindmøllelaug. Vindmølleandelene er købt til samme pris, som de vindmølleandele, som er udbudt under køberetsordningen, men da spørger er interesseforbundet med det selskab, der udbyder anparterne, omfattes købet af ligningsloven § 2, og betingelserne for at anvende ligningsloven § 8 P, stk. 2 og 3 er derfor ikke opfyldt.
Skatterådet kan bekræfte, at Spørgers salg af rejsevaccinationer og influenzavaccinationer til kunderne er momsfri ydelser, ligesom Spørgers underleverandørs leverancer i form af udførelse af vaccinationerne er momsfri ydelser.
Et boligselskab var ved Landsskatteretten blevet nægtet fradrag for udgifter til etablering af kloakforsyning med henvisning til, at boligselskabet ikke havde godtgjort at have afholdt udgiften. Boligselskabet var under sagens behandling for Landsskatteretten blevet opfordret til at fremlægge dokumentation for, at selskabet havde bekostet kloakforsyningen. Boligselskabet indbragte Landsskatterettens afgørelse for byretten den 16. september 2015.
Ved et senere processkrift II af 14. juli 2016 fremlagde boligselskabet dokumentation for udgiftens afholdelse, hvorefter Skatteministeriet, som hidtil havde påstået frifindelse, tog bekræftende til genmæle. Byretten tilkendte herefter boligselskabet sagsomkostninger, hvilket Skatteministeriet kærede til landsretten med påstand om, at sagsomkostningerne for byretten skulle ophæves, subsidiært at boligselskabet kun skulle tildeles delvise sagsomkostninger.
Landsretten anførte, at det følger af forarbejderne til retsplejelovens § 312, stk. 3, at der kan blive tale om hel eller delvis fritagelse for betaling af sagsomkostninger til den vindende part, hvis denne part ved sin ageren har fremtvunget sagen, hvis resultat lige så vel kunne være opnået uden retssag. Med henvisning til, at boligselskabet først ved afgivelsen af processkrift II den 14. juli 2016 havde fremlagt oplysninger, der dokumenterede afholdelsen af de omtvistede udgifter, fandt landsretten, at der forelå sådanne særlige grunde, at hver part skulle bære egne udgifter til advokat, jf. retsplejelovens § 312, stk. 3.
Ingen af parterne skulle derfor betale sagsomkostninger til den anden part.
En boligforening var ved Landsskatteretten blevet nægtet fradrag for udgifter til etablering af en sti med henvisning til, at foreningen ikke havde godtgjort, at have afholdt udgifterne til stien.
Foreningen indbragte herefter Landsskatterettens afgørelse for byretten. Efter der var pågået skriftveksling ved stævning, svarskrift, replik og processkrift 1 tog Skatteministeriet, som hidtil havde påstået frifindelse, bekræftende til genmæle. Skatteministeriet påstod i den forbindelse, at der var grundlag for helt eller delvist at ophæve sagens omkostninger, bl.a. under henvisning til, at den dokumentation der havde ført til sagens udfald, først blev fremlagt under retssagen.
Byretten tilkendte boligforeningen sagsomkostninger. Byretten bemærkede i den forbindelse bl.a., at ministeriet havde peget på en række bilag som nyt relevant materiale. Byretten bemærkede videre, at et af disse bilag indholdsmæssigt svarede til det, der var fremlagt ved Landsskatteretten, at et andet bilag først var fremlagt efter der var afgivet indstilling om at tage bekræftende til genmæle, og et tredje bilag ikke umiddelbart forekom afgørende for sagen.
Ministeriet kærede med Procesbevillingsnævnets tilladelse byrettens afgørelse til landsretten med påstand om hel eller delvis ophævelse af sagens omkostninger.
Landsretten var enig i byrettens resultat og begrundelsen herfor, hvorfor landsretten stadfæstede byrettens afgørelse.
Regulering af inddrivelsesbekendtgørelsens satser for 2018 I overensstemmelse med bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige offentliggøres hermed beløbssatserne for beregningen af betalingsevnen for 2018. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 09-11-2017 dom i C-552/16 Wind Inovation 1
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - opløsning af et selskab, der medfører dets slettelse fra registret for merværdiafgift (moms) - forpligtelse til at beregne moms af eksisterende aktiver og at indbetale den beregnede moms til staten - opretholdelse eller ændring af den på datoen for tiltrædelse af Den Europæiske Union eksisterende lov - artikel 176, stk. 2 - indvirkning på fradragsretten - artikel 168
Tidligere dokument: C-552/16 Wind Inovation 1 - DomDen 09-11-2017 dom i C-499/16 AZ
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en nedsat sats på levering af visse varer og ydelser - bilag III, punkt 1 - levnedsmidler - bagværk og kager - dato for mindste holdbarhed og sidste anvendelsesdato - princippet om afgiftsneutralitet
Tidligere dokument: C-499/16 AZ - DomDen 09-11-2017 dom i C-46/16 LS Customs Service
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - Ikke-fællesskabsvarer - proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse - unddragelse af en importafgiftspligtig vare fra toldtilsyn - fastsættelse af toldværdien - artikel 29, stk. 1 - betingelser for at anvende transaktionsværdimetoden - artikel 30 og 31 - valg af metode til fastsættelse af toldværdien - toldmyndighedernes pligt til at begrunde valget af metode
Tidligere dokument: C-46/16 LS Customs Service - DomDen 09-11-2017 dom i C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente
Handelspolitik
Appel - subsidieret indførsel - gennemførelsesforordning (EU) nr. 1239/2013 - artikel 2 - import af fotovoltaiske moduler af krystallinsk silicium og nøglekomponenter hertil (dvs. celler) med oprindelse i eller afsendt fra Kina - endelig udligningstold - fritagelse for import, der er genstand for et godtaget tilsagn - spørgsmålet om, en bestemmelse kan udskilles
Tidligere dokument: C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente - DomDen 15-11-2017 dom i C-374/16 Geissel Butin
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168, litra a), artikel 178, litra a), og artikel 226, nr. 5) - fradrag for indgående afgift - oplysninger, som obligatorisk skal anføres på fakturaen - den afgiftspligtige persons berettigede forventning om en fradragsret
Tidligere dokument: C-374/16 Geissel Butin - DomDen 15-11-2017 dom i C-375/16 Butin
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Bundesfinanzhof (Tyskland) den 7. juli 2016 - Finanzamt Bergisch Gladbach mod Igor Butin
Den 15-11-2017 dom i C-507/16 Entertainment Bulgaria System
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - direktiv 2006/112/EF - artikel 168, litra a), artikel 169, litra a), artikel 214, stk. 1, litra d) og e), samt artikel 289 og 290 - fradragsberettigelse for skyldig eller betalt indgående merværdiafgift (moms) - udgående transaktioner gennemført i andre medlemsstater - afgiftsfritagelsesordning i den medlemsstat, hvor fradragsretten udøves
Tidligere dokument: C-507/16 Entertainment Bulgaria System - DomDen 16-11-2017 dom i C-308/16 Kozuba Premium Selection
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 12, stk. 1 og 2 - artikel 135, stk. 1, litra j) - afgiftspligtige transaktioner - fritagelse i forbindelse med levering af bygninger - begrebet »første indflytning« - begrebet »ombygning«
Tidligere dokument: C-308/16 Kozuba Premium Selection - DomDen 22-11-2017 dom i C-251/16 Cussens m.fl.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 4, stk. 3, litra a), og artikel 13, punkt B, litra g) - fritagelse for levering af bygninger med tilhørende jord, med undtagelse af de i artikel 4, stk. 3, litra a), nævnte - princip om forbud mod misbrug - anvendelse, når der ikke findes nationale bestemmelser, som gennemfører princippet - retssikkerhedsprincippet og princippet om beskyttelse af den berettigede forventning
Tidligere dokument: C-251/16 Cussens m.fl. - DomDen 22-11-2017 dom i C-224/16 AEBTRI
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - ekstern forsendelse - godstransport på grundlag af et TIR-carnet - artikel 267 TEUF - Domstolens kompetence til at fortolke TIR-konventionens artikel 8 og 11 - manglende afslutning af TIR-transaktionen - den garanterende organisations hæftelse - TIR-konventionens artikel 8, stk. 7 - forpligtelse til så vidt muligt at forlange indfrielse hos den (eller de) direkte ansvarlige person(er), før der rettes krav mod den garanterende organisation - forklarende bemærkninger bilagt TIR-konventionen - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 457, stk. 2. - EF-toldkodeksen - artikel 203 og 213 - personer, der har erhvervet eller opbevaret varerne, idet de vidste eller med rimelighed burde have vidst, at de var blevet unddraget toldtilsyn
Tidligere dokument: C-224/16 AEBTRI - DomDen 23-11-2017 indstilling i C-566/16 Vámos
Fiskale bestemmelser
Skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 281-294 - særordninger for mindre virksomheder - fritagelsesordning - pligt til at vælge særordningen, når påbegyndelsen af afgiftspligtig virksomhed anmeldes - manglende anmeldelse af påbegyndelsen af afgiftspligtig virksomhed - anvendelse af ordningen med tilbagevirkende kraft
Tidligere dokument: C-566/16 Vámos - DomDen 23-11-2017 dom i C-246/16 Di Maura
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - beskatningsgrundlag - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 11, punkt C, stk. 1, andet afsnit - begrænsning af retten til nedsættelse af beskatningsgrundlaget i tilfælde af medkontrahentens manglende betaling - medlemsstaternes skønsmargen ved gennemførelsen - proportionaliteten med hensyn til varigheden af den erhvervsdrivendes forfinansiering
Tidligere dokument: C-246/16 Di Maura - DomDen 30-11-2017 indstilling i C-580/16 Firma Hans Bühler
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - levering af varer, der forsendes eller transporteres inden for Den Europæiske Union - fritagelse - levering fra en afgiftspligtig person i en medlemsstat til en erhverver i en anden medlemsstat - situation, hvor den afgiftspligtige person på fakturaen anfører sit momsregistreringsnummer fra en tredje medlemsstat
Tidligere dokument: C-580/16 Firma Hans Bühler - DomDen 30-11-2017 indstilling i C-8/17 Biosafe - Indústria de Reciclagens
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse - merværdiafgift - fradrag for indgående moms - begrænsning af fradraget - fradragsrettens indtræden
Tidligere dokument: C-8/17 Biosafe - Indústria de Reciclagens - Dom
Udgør det af toldstedet i bestemmelseslandet stemplede TIR-carnet et dokument, som kan bevise udførsel af transporterede varer med henblik på momsfritagelse for transport og dertil knyttede tjenesteydelser, som er forbundet med udførsel af varer, i overensstemmelse med Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem , henset til ordningen for dette toldforsendelsesdokument, der er fastsat i Forsendelseshåndbogen for TIR-ordningen nr. TAXUD/1873/2007 udarbe... |
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige
Bekendtgørelse om registrering af køretøjer
Oprettelsesdato: 31-10-2017
Høringsfrist: 28-11-2017
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 5 |
Spm. 1 |
Spm. 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren |
Spm. 3 |
Bilag 21 |
Bilag 22 |
Bilag 23 |
Bilag 24 |
Bilag 25 |
Bilag 26 |
Bilag 27 |
Bilag 28 |
Bilag 29 |
Bilag 30 |
Bilag 31 |
Spm. 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/10-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/10-17 fra NOAH-Trafik, til skatteministeren |
Spm. 16 |
Spm. 17 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/10-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren |
Spm. 25 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren |
Spm. 26 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/10-17 fra PointBiler, til skatteministeren |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 | Spm. om kommentar til præsentation fra Finans og Leasing den 26/10-17, til skatteministeren |
Spm. 30 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/10-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren |
Spm. 31 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/10-17 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren |
Spm. 32 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/10-17 fra De Danske Bilimportører, til skatteministeren |
Spm. 33 |
Spm. 34 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/10-17 fra PointBiler, til skatteministeren |
Spm. 35 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/11-17 fra Bilbranchen, til skatteministeren |
Spm. 36 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/11-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren |
Spm. 37 |
Spm. 38 |
Spm. 39 |
Spm. 1 | Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren |
Bilag 2 |
Bilag 38 | Henvendelse af 20/10-17 fra Statsautoriseret revisor Bjarne Engbjerg-Pedersen vedrørende momssvindel |
Bilag 45 | Oplæg fra den tekniske gennemgang om deleøkonomisk strategi den 2/11-17 fra skatteministeren |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 6 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 54 |
Spm. 55 |
Spm. 56 |
Spm. 57 |
Spm. 58 |
Spm. 59 |
Spm. 60 |
Spm. 61 |
Spm. 62 |