MomsMail 2017, uge 44

Kære læser !

Denne uges MomsMail indeholder nyt fra alle kilder, herunder en EU-dom som fastslår, at en "aktivitet som kontraktbridge med duplikerede kort, som er karakteriseret ved et tilsyneladende ubetydeligt fysisk element, ikke henhører under begrebet »sport« som omhandlet i denne bestemmelse". Mon ikke der i fremtiden vil komme flere domme over samme emne, altså definitionen på sport i direktivets forstand?

Herudover kan jeg fortælle om den facilitet, vi har puslet med på det sidste. Vi er blevet spurgt, om og i givet fald hvordan man kan få artikler, der kun er offentliggjort på LinkedIn med i TaxCons nyhedsbrev. Vi har hidtil måttet skuffe, men det er slut nu, for nu kan du selv tilmelde dine links til os. Vi gennemgå løbende alle links og medtager de relevante i vores nyhedsbreve.

Du opretter links her: http://www.taxcon.dk/linin. Vi skal nok få oprettet henvisninger til formularen rundt omkring på vores sider.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Bulletin for International Taxation: 10 - 2017
Et skridt nærmere lempelse af de mange komplekse og administrativt tunge afgiftsregler

Bindende svar
Tinglysningsafgift vedrørende visse ejerpantebreve i fast ejendom
Engelsk ACS anset for skattemæssigt transparent
Moms - Virksomhedsoverdragelse af ejendomsprojekt

Afgørelser
Erhvervelsesmoms ved leasing af båd gennem leasinggiver, som er en fransk bank
Ugyldighed samt momsansættelse

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
3 domme

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Bulletin for International Taxation (BIT)

Bulletin for International Taxation: 10 - 2017

I denne udgave:

  • The Influence of the OECD Multilateral Convention on Mexico’s Tax Treaties
  • Initiative and the Multilateral Convention to Implement Tax Treaty Related Measures to Prevent BEPS
  • Untangling the Role of Reservations in the OECD Multilateral Instrument: The OECD Legal Hybrids
  • Some Reflections on the Proposed Revisions to the OECD Model and Commentaries, and on the Multilateral Instrument, with Respect to Fiscally Transparent Entities - Part 2
  • Arbitration under the OECD Multilateral Instrument - Reservations, Options and Choices
  • Brazil’s REINTEGRA in Light of World Trade Organization Rules: A Wrong Way to Incentivize Development?
  • The New VAT Regime in the Gulf Cooperation Council Countries
  • Is There Evidence of Increasing Harmonization in the Interpretation of Tax Treaties by Courts in Their Reference to Foreign Court Decisions? A Study of South African Case Law

PwC

Et skridt nærmere lempelse af de mange komplekse og administrativt tunge afgiftsregler

Skatteministeriet har netop udgivet en rapport om sanering af punktafgifter. Rapporten indeholder konkrete forslag, der skal gøre det lettere og billigere at drive virksomhed i Danmark.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Tinglysningsafgift vedrørende visse ejerpantebreve i fast ejendom

SKM2017.611.SR

Skatterådet bekræftede, at spørger, som var et ejendomsselskab ejet af et livsforsikringsselskab, kunne tinglyse ændringer vedrørende ejerpantebreve i tre faste ejendomme uden at betale variabel tinglysningsafgift. Tinglysningerne kunne foretages uden variabel tinglysningsafgift, selvom ejerpantebrevene oprindeligt var tinglyst uden stempelafgift efter en særregel i den tidligere gældende stempelafgiftslov.

Skatterådet bekræftede bl.a., at der kunne tinglyses vilkårsændringer, herunder debitor- og kreditorskifte, i forbindelse med en overdragelse af ejendommene, samt tinglyses underpantsætning af ejerpantebrevene, uden at der skulle betales variabel tinglysningsafgift.

 

Bindende svar: Engelsk ACS anset for skattemæssigt transparent

SKM2017.604.SR

Skatterådet fandt, at et Authorised Contractual Scheme (ACS) etableret i UK skulle anses for skattemæssigt transparent efter danske skatteregler, således at investorerne skulle anses for at investere direkte i de underliggende aktiver, og således at investorerne i udgangspunktet kunne påberåbe sig overenskomstbeskyttelse for så vidt angår udbytter af danske aktier til ACS, såfremt der er indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst med det pågældende land, og de relevante bestemmelser i øvrigt er opfyldt.

 

Bindende svar: Moms - Virksomhedsoverdragelse af ejendomsprojekt

SKM2017.600.SR

Skatterådet bekræfter, at et projekt bestående af momspligtig opførelse af et antal ejerlejligheder med henblik på salg til et 100 % ejet datterselskab kan overdrages som en momsfri virksomhedsoverdragelse, jf. momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt.

 

Afgørelse: Erhvervelsesmoms ved leasing af båd gennem leasinggiver, som er en fransk bank

SKM2017.608.LSR

Der skulle under de foreliggende omstændigheder betales dansk erhvervelsesmoms af en båd, der var anskaffet på en leasingkontrakt i Frankrig, og som skulle bringes til Danmark og benyttes her.

 

Afgørelse: Ugyldighed samt momsansættelse

SKM2017.607.LSR

Klagerens skatteansættelse var som følge af regnskabstilsidesættelse og lavt eller negativt privatforbrug blevet forhøjet skønsmæssigt. Da forhøjelsen var foretaget eksklusiv moms, var der ikke grundlag for at anvende princippet i SKATs styresignal SKM2014.783.SKAT. Endvidere blev en påstand om ugyldighed ikke taget til følge.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:

Leasing - betaling af forholdsmæssig registreringsafgift - udkast til styresignal
17-0965988

SKAT præciserer i dette styresignal en række forhold i forbindelse med leasing af køretøjer og anvendelse af registreringsafgiftslovens § 3 b om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift. Endvidere ændres praksis for så vidt angår registreringsafgiftslovens § 3 b og leasingselskabers brug af stilstandsperioder.

Styresignalet præciserer følgende forhold:

1. Ændringer af godkendte leasingaftaler - herunder ubetydelige formfejl2. Førtidigt aftaleophør3. Køberet og købepligt samt anvisningsret og anvisningspligt

Styresignalet ændrer praksis for følgende forhold:

4. Stilstandsperioder

Høringssvar:

  • Bilbranchen
  • FSR - Danske Revisorer
  •  

    Høringssvar til udkast til styresignal:

    Havneydelser - fast ejendom - leveringssted - udkast til styresignal
    17-1132682

    Momsforordning nr. 282/2011 blev ændret ved forordning nr. 1042/2013, som i artikel 13b indeholder en definition af fast ejendom i momsretlig forstand, og i artikel 31a regler om ydelser i forbindelse med fast ejendom. Ydelser, der leveres af danske havne, kan være omfattet af artikel 31a, stk. 2, litra j), og er dermed ydelser vedrørende fast ejendom, jf. momslovens § 18 og momssystemdirektivets artikel 47.

    I styresignalet præciseres anvendelsesområdet for artikel 31a, stk. 2, litra j) i relation til ydelser, som leveres af danske havne.

    Høringssvar:

  • Advokatrådet
  • DI
  • Danmarks Skibsmæglerforening
  •  

    Nye straffesager

    SKM2017.609.ØLR

    Straf – momssvig – emballageafgift – øl- og vinafgift – bestikkelse – dokumentfalsk – falske pantetiketter

    T var tiltalt for svig med emballageafgift og ølafgift ved for perioden 01.03.2014-31.12.2014 at have undladt at lade sit selskab registrere som midlertidig varemodtager, undladt at anmelde transporten til SKAT inden varens afsendelse og undladt at indbetale afgift heraf samt for samme periode undladt at angive selskabets momstilsvar. T var endvidere blevet stoppet i udlandet på vej til Danmark i en bil, hvori han havde 12 ruller falske pantetiketter, ligesom der på T's bolig fandtes 58.000 falske pantetiketter. T havde endvidere tilbudt skattemedarbejderen 30.000 kr. for at droppe kontrolsagen. T unddrog herved for 414.605 kr. i emballageafgift, 2.283.106 kr. i ølafgift og 2.628.084 kr. i moms.

    T forklarede at det ikke var hans firma og har ikke arbejdet i det. Ham, der ejede firmaet, har boet hos T. T kendte ikke noget til falske pantmærker. Computeren, der blev fundet på stedet var hans. T kendte ikke noget til etiketterne. Det kunne godt være, at han skrev "30.000 kr." på en kuvert mens han talt med skattemedarbejderen men han lavede nok en udregning om, hvor meget hans restgæld så ville være. Pantetiketterne i bilen vidste T ikke hvor kom fra. Han vidste ikke de var i bilen. Han anede ikke hvem der havde lagt etiketterne i kælderrummet og hvor længe de havde ligget der.

    Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes 2 år og 3 måneders ubetinget fængsel samt en tillægsbøde på 3.950.000 kr. T lagde blandt andet vægt på karakteren, og omfanget af de begåede forhold, herunder det professionelle præg. Ved bevisførelsen tillagde retten det betydning at T havde anmeldt indbrud på sin adresse og oplyst sit telefonnummer i anmeldelsesrapporten og oplyst, at han havde en virksomhed, som solgte sodavand og at han levede af at videresælge sodavand samt at T ejede computeren, T havde nøgle til lageret og havde oplyst, at det var ham, der havde bestilt drikkevarerne.

    Landsretten stadfæstede byretsdommen.

     

    Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

    Journalnr: 14/0381211
    Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
    SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af ansættelsen af momstilsvaret for afgiftsperioden 2011. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 27-09-2017

    Journalnr: 16/1458224
    Midler til velgørende foreninger
    SKAT har afvist, at udbetale hele det beløb som foreningen har søgt om efter bekendtgørelsen om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v. SKAT nedsætter beløbet som følge af, at betingelsen for udlodninger i § 3, stk. 2, nr. 3, ikke er opfyldt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 29-09-2017

    Journalnr: 14/2583265
    Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
    Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 20-09-2017

    Journalnr: 13/3963137
    Ændring af momstilsvaret - fristgennembrud
    Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2009 til den 31. december 2009. Landsskatteretten anser afgørelsen for ugyldig.
    Afsagt: 21-09-2017

    Journalnr: 16/0132882
    Registreringsafgiftsfritagelse
    SKAT har ophævet registreringsafgiftsfritagelsen for klagerens køretøj (handicapbil). Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 26-09-2017

    Journalnr: 16/0343524
    Tarifering
    Klagen vedrører bindende svar om tarifering af TER. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 28-09-2017

    Journalnr: 16/0108407
    Modregning
    SKAT har foretaget modregning i klagerens erstatning for langvarig sigtelse efter retsplejelovens § 1018 h til dækning af gæld vedrørende bøde til politi. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
    Afsagt: 28-09-2017

     

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 30-10-2017 - 28-11-2017

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 09-11-2017 dom i C-552/16 Wind Inovation 1
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - opløsning af et selskab, der medfører dets slettelse fra registret for merværdiafgift (moms) - forpligtelse til at beregne moms af eksisterende aktiver og at indbetale den beregnede moms til staten - opretholdelse eller ændring af den på datoen for tiltrædelse af Den Europæiske Union eksisterende lov - artikel 176, stk. 2 - indvirkning på fradragsretten - artikel 168

    Tidligere dokument: C-552/16 Wind Inovation 1 - Dom
    Tidligere dokument: C-552/16 Wind Inovation 1 - Ny sag

    Den 09-11-2017 dom i C-499/16 AZ
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en nedsat sats på levering af visse varer og ydelser - bilag III, punkt 1 - levnedsmidler - bagværk og kager - dato for mindste holdbarhed og sidste anvendelsesdato - princippet om afgiftsneutralitet

    Tidligere dokument: C-499/16 AZ - Dom
    Tidligere dokument: C-499/16 Chipita Poland - Ny sag

    Den 09-11-2017 dom i C-46/16 LS Customs Service
    Toldunion

    Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - Ikke-fællesskabsvarer - proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse - unddragelse af en importafgiftspligtig vare fra toldtilsyn - fastsættelse af toldværdien - artikel 29, stk. 1 - betingelser for at anvende transaktionsværdimetoden - artikel 30 og 31 - valg af metode til fastsættelse af toldværdien - toldmyndighedernes pligt til at begrunde valget af metode

    Tidligere dokument: C-46/16 LS Customs Service - Dom
    Tidligere dokument: C-46/16 LS Customs Service - Indstilling
    Tidligere dokument: C-46/16 LC Customs Services - Ny sag

    Den 09-11-2017 dom i C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente
    Handelspolitik

    Appel - subsidieret indførsel - gennemførelsesforordning (EU) nr. 1239/2013 - artikel 2 - import af fotovoltaiske moduler af krystallinsk silicium og nøglekomponenter hertil (dvs. celler) med oprindelse i eller afsendt fra Kina - endelig udligningstold - fritagelse for import, der er genstand for et godtaget tilsagn - spørgsmålet om, en bestemmelse kan udskilles

    Tidligere dokument: C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente - Dom
    Tidligere dokument: C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente - Indstilling

    Den 15-11-2017 dom i C-374/16 Geissel Butin
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168, litra a), artikel 178, litra a), og artikel 226, nr. 5) - fradrag for indgående afgift - oplysninger, som obligatorisk skal anføres på fakturaen - den afgiftspligtige persons berettigede forventning om en fradragsret

    Tidligere dokument: C-374/16 Geissel Butin - Dom
    Tidligere dokument: C-374/16 Geissel Butin - Indstilling

    Den 15-11-2017 dom i C-375/16 Butin
    Fiskale bestemmelser

    Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Bundesfinanzhof (Tyskland) den 7. juli 2016 - Finanzamt Bergisch Gladbach mod Igor Butin

    Den 15-11-2017 dom i C-507/16 Entertainment Bulgaria System
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - direktiv 2006/112/EF - artikel 168, litra a), artikel 169, litra a), artikel 214, stk. 1, litra d) og e), samt artikel 289 og 290 - fradragsberettigelse for skyldig eller betalt indgående merværdiafgift (moms) - udgående transaktioner gennemført i andre medlemsstater - afgiftsfritagelsesordning i den medlemsstat, hvor fradragsretten udøves

    Tidligere dokument: C-507/16 Entertainment Bulgaria System - Dom
    Tidligere dokument: C-507/16 Entertainment Bulgaria System - Ny sag

    Den 16-11-2017 dom i C-308/16 Kozuba Premium Selection
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 12, stk. 1 og 2 - artikel 135, stk. 1, litra j) - afgiftspligtige transaktioner - fritagelse i forbindelse med levering af bygninger - begrebet »første indflytning« - begrebet »ombygning«

    Tidligere dokument: C-308/16 Kozuba Premium Selection - Dom
    Tidligere dokument: C-308/16 Kozuba Premium Selection - Indstilling
    Tidligere dokument: C-308/16 Kozuba Premium Selection - Ny sag

    Den 22-11-2017 dom i C-251/16 Cussens m.fl.
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 4, stk. 3, litra a), og artikel 13, punkt B, litra g) - fritagelse for levering af bygninger med tilhørende jord, med undtagelse af de i artikel 4, stk. 3, litra a), nævnte - princip om forbud mod misbrug - anvendelse, når der ikke findes nationale bestemmelser, som gennemfører princippet - retssikkerhedsprincippet og princippet om beskyttelse af den berettigede forventning

    Tidligere dokument: C-251/16 Cussens m.fl. - Dom
    Tidligere dokument: C-251/16 Cussens m.fl. - Indstilling
    Tidligere dokument: C-251/16 Cussens m.fl. - Ny sag

    Den 22-11-2017 dom i C-224/16 AEBTRI
    Toldunion

    Præjudiciel forelæggelse - toldunion - ekstern forsendelse - godstransport på grundlag af et TIR-carnet - artikel 267 TEUF - Domstolens kompetence til at fortolke TIR-konventionens artikel 8 og 11 - manglende afslutning af TIR-transaktionen - den garanterende organisations hæftelse - TIR-konventionens artikel 8, stk. 7 - forpligtelse til så vidt muligt at forlange indfrielse hos den (eller de) direkte ansvarlige person(er), før der rettes krav mod den garanterende organisation - forklarende bemærkninger bilagt TIR-konventionen - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 457, stk. 2. - EF-toldkodeksen - artikel 203 og 213 - personer, der har erhvervet eller opbevaret varerne, idet de vidste eller med rimelighed burde have vidst, at de var blevet unddraget toldtilsyn

    Tidligere dokument: C-224/16 AEBTRI - Dom
    Tidligere dokument: C-224/16 AEBTRI - Indstilling

    Den 23-11-2017 indstilling i C-566/16 Vámos
    Fiskale bestemmelser

    Skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 281-294 - særordninger for mindre virksomheder - fritagelsesordning - pligt til at vælge særordningen, når påbegyndelsen af afgiftspligtig virksomhed anmeldes - manglende anmeldelse af påbegyndelsen af afgiftspligtig virksomhed - anvendelse af ordningen med tilbagevirkende kraft

    Tidligere dokument: C-566/16 Vámos - Dom
    Tidligere dokument: C-566/16 Vámos - Indstilling
    Tidligere dokument: C-566/16 Vámos - Ny sag

    Den 23-11-2017 dom i C-246/16 Di Maura
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - beskatningsgrundlag - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 11, punkt C, stk. 1, andet afsnit - begrænsning af retten til nedsættelse af beskatningsgrundlaget i tilfælde af medkontrahentens manglende betaling - medlemsstaternes skønsmargen ved gennemførelsen - proportionaliteten med hensyn til varigheden af den erhvervsdrivendes forfinansiering

    Tidligere dokument: C-246/16 Di Maura - Dom
    Tidligere dokument: C-246/16 Di Maura - Indstilling
    Tidligere dokument: C-246/16 Di Maura - Ny sag

     

    Indstillinger
    C-533/16 Volkswagen

    Sagen omhandler:

    Præjudicielt spørgsmål - det fælles merværdiafgiftssystem - fradrag for afgift, der er betalt til leverandører - levering af varer, der ikke er momspligtige - momspålæggelse på varerne ved særskilte fakturaer - nægtelse af fradragsretten som følge af præklusionsfristens udløb

    Generaladvokatens indstilling:

    Artikel 167, 168 og 178 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem samt princippet om afgiftsneutralitet og proportionalitetsprincippet er til hinder for, at en afgiftspligtig person, som har handlet i god tro, kan nægtes fradragsret for den pågældende afgift, når der foreligger omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede, hvor det fejlagtigt blev antaget, at leveringen af varer ikke var momspligtig, men hvor der flere år senere blev foretaget berigtigelse og indbetaling heraf.


    Domme
    C-90/16 The English Bridge Union

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport - begrebet »sport« - aktivitet kendetegnet ved et fysisk element - kontraktbridge med duplikerede kort

    Domstolens dom:

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport - begrebet »sport« - aktivitet kendetegnet ved et fysisk element - kontraktbridge med duplikerede kort

    Tidligere dokument: C-90/16 The English Bridge Union - Indstilling


    C-534/16 BB construct

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - registrering i registret over momspligtige personer - national lovgivning, som fastsætter, at der skal stilles en sikkerhed - bekæmpelse af svig - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - frihed til at oprette og drive egen virksomhed - princippet om forbud mod forskelsbehandling - princippet ne bis in idem - princippet om forbud mod tilbagevirkende kraft

    Domstolens dom:

    Artikel 273 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem og artikel 16 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for, at skattemyndigheden - ved merværdiafgiftsregistreringen af en afgiftspligtig person, hvis administrerende direktør tidligere var administrerende direktør for eller anpartshaver i en anden juridisk person, som ikke overholdte sine skattemæssige forpligtelser - pålægger denne afgiftspligtige person at stille en sikkerhed, som kan beløbe sig til 500 000 EUR, såfremt den sikkerhed, der kræves af nævnte afgiftspligtige person ikke går ud over, hvad der er nødvendigt for at nå de i denne artikel 273 nævnte mål, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.

    Ligebehandlingsprincippet skal fortolkes således, at det ikke er til hinder for, at skattemyndigheden kræver af en ny afgiftspligtig person - ved dennes merværdiafgiftsregistrering - at den på grund af sine forbindelser med en anden juridisk person, der har skatterestancer, stiller en sådan sikkerhed.


    C-407/16 Aqua Pro

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeksen - artikel 220, stk. 1 og stk. 2, litra b) - efteropkrævning af import- eller eksportafgifter - begrebet »bogføring af importafgifter« - den kompetente toldmyndigheds afgørelse - frist for at fremsætte en anmodning om godtgørelse eller fritagelse - pligt til at forelægge sagen for Europa-Kommissionen - beviser i tilfælde af en klage over en afgørelse fra den kompetente myndighed i importmedlemsstaten

    Domstolens dom:

    1) Artikel 217, stk. 1, og artikel 220, stk. 1, i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2700/2000 af 16. november 2000, skal fortolkes således, at i tilfælde af en efterfølgende opkrævning skal det af myndighederne fastlagte toldbeløb anses for at være bogført, når toldmyndighederne har indskrevet dette beløb i regnskabsregistrene eller på anden måde, uanset den omstændighed, at myndighedernes afgørelse om bogføring eller om fastsættelse af forpligtelsen til at betale told er genstand for en administrativ klage eller et søgsmål ved domstolene.

    [...]

    8) Artikel 220, stk. 2, litra b), i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 2700/2000, skal fortolkes således, at den omstændighed, at en importør har importeret varer på grundlag af en distributionsaftale, ikke har betydning for importørens mulighed for at påberåbe sig beskyttelse af en berettiget forventning og dette på de samme betingelser, som en importør, der har importeret varer ved at købe dem direkte af eksportøren, dvs. hvis de tre kumulative betingelser er opfyldt. For det første skal det forhold, at afgifterne ikke er blevet opkrævet, bero på en fejl, som de kompetente myndigheder selv har begået, endvidere skal denne fejl, der er begået af myndighederne, være af en sådan karakter, at den ikke med rimelighed kunne forventes at være blevet opdaget af en afgiftspligtig i god tro, og endelig skal den afgiftspligtige have overholdt samtlige gældende bestemmelser vedrørende toldangivelsen. Med henblik herpå påhviler det en sådan importør at træffe de foranstaltninger, der er nødvendige for at undgå risikoen for en efteropkrævningssag, bl.a. ved i forbindelse med eller efter indgåelsen af distributionsaftalen fra den anden kontraherende part at indhente alle de beviser, der bekræfter, at udstedelsen af oprindelsescertifikat »formular A« for disse varer er korrekt. En berettiget forventning som omhandlet i nævnte bestemmelse foreligger således ikke, når denne importør, selv om der er åbenbare grunde til at betvivle korrektheden af et oprindelsescertifikat, ikke har forhørt sig hos nævnte kontraherende part om omstændighederne ved udstedelsen af dette certifikat for at kontrollere, om denne tvivl er begrundet.


    Nyt fra EU

    Nyt fra Rådet

    Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Den Blandede Kommission, der er nedsat ved konventionen af 20. maj 1987 om en fælles forsendelsesprocedure, for så vidt angår ændringsforslagene til denne konvention

    Udkast til Rådets gennemførelsesafgørelse om ændring af gennemførelsesafgørelse 2012/232/EU om bemyndigelse af Rumænien til at anvende foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem Vedtagelse

    Udkast til Rådets gennemførelsesafgørelse om tilladelse til Kongeriget Nederlandene til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 193 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem Vedtagelse

    Udkast til Rådets konklusioner om vejen til at udvikle IT-systemer på toldområdet - Vedtagelse

    BILAG til Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet

    Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet

    BILAG til Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet

    Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet

    BERIGTIGELSE til Kommissionens delegerede forordning (EU) 2016/341 af 17. december 2015 til supplering af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 med overgangsregler angående visse bestemmelser i EU-toldkodeksen, hvor de relevante elektroniske systemer endnu ikke er operationelle, og om ændring af Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/2446 (Den Europæiske Unions Tidende L 69 af 15. marts 2016)

    Udkast til Rådets konklusioner om vejen til at udvikle IT-systemer på toldområdet

     

    Nyt fra Kommissionen

    Commission gathers views on how to tax the digital economy fairly and effectively

     

    Nyt fra Parlamentet

    ARBEJDSDOKUMENT FRA KOMMISSIONENS TJENESTEGRENE RESUME AF KONSEKVENSANALYSEN Ledsagedokument til Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår harmonisering og forenkling af visse regler i det fælles merværdiafgiftssystem og om indførelse af det endelige system for beskatning af samhandelen mellem medlemsstaterne  

    Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om yderligere handelspræferencer for landbrugsprodukter  

    Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om yderligere handelspræferencer for landbrugsprodukter  

    Bilag til Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om yderligere handelspræferencer for landbrugsprodukter Aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriet Norge om yderligere handelspræferencer for landbrugsprodukter vedtaget på grundlag af artikel 19 i aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde  

    Bilag til Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om yderligere handelspræferencer for landbrugsprodukter Aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriet Norge om yderligere handelspræferencer for landbrugsprodukter vedtaget på grundlag af artikel 19 i aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde  

    Bilag til Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Den Blandede Kommission, der er nedsat ved konventionen af 20. maj 1987 om en fælles forsendelsesprocedure, for så vidt angår ændringsforslagene til denne konvention  

    Rapport fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet 35. årsrapport fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om EU's antidumping-, antisubsidie- og beskyttelsesforanstaltninger (2016)  

    Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for produktionsåret 1999/00 af produktionsafgifterne og koefficienten for beregning af tillægsafgiften for sukker og om fastsættelse for produktionsåret 2000/01 af produktionsafgifterne for sukker  

    Bilag til Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for produktionsåret 1999/00 af produktionsafgifterne og koefficienten for beregning af tillægsafgiften for sukker og om fastsættelse for produktionsåret 2000/01 af produktionsafgifterne for sukker  

    Bilag til Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet  

    Bilag til Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet  

    Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet  

    Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om administrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsområdet  

    Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 24. oktober 2017 om forslag til Rådets afgørelse om ændring af Rådets afgørelse nr. 189/2014/EU om bemyndigelse af Frankrig til at anvende en reduceret sats for visse indirekte skatter på "traditionel" rom fremstillet i Guadeloupe, Fransk Guyana, Martinique eller Réunion og om ophævelse af beslutning 2007/659/EF (COM(2017)0297 – C8-0212/2017 – 2017/0127(CNS)) (Særlig lovgivningsprocedure – høring)  

    Europa-Parlamentets beslutning af 26. oktober 2017 med Europa-Parlamentets henstilling til Rådet om forslag til forhandlingsmandatet for handelsforhandlingerne med Australien (2017/2192(INI))  

    Europa-Parlamentets beslutning af 26. oktober 2017 med Europa-Parlamentets henstilling til Rådet om forslag til forhandlingsmandatet for handelsforhandlingerne med New Zealand (2017/2193(INI))  

     

    Nyt fra EUR_LEX

    Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i Den Blandede Kommission, der er nedsat ved konventionen af 20. maj 1987 om en fælles forsendelsesprocedure, for så vidt angår ændringsforslagene til denne konvention

    Afgørelse nr. 2/2017 truffet af ØSA/EU-Toldsamarbejdsudvalget den 2. oktober 2017 om en undtagelse fra oprindelsesreglerne i protokol 1 til den foreløbige aftale om fastlæggelse af en ramme for en økonomisk partnerskabsaftale mellem landene i det østlige og sydlige Afrika på den ene side og Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den anden side for at tage hensyn til den særlige situation i Mauritius hvad angår saltet slangemakrel [2017/1924]

     

    Lovtidende

    Bekendtgørelse af lov om afgift af kvælstofoxider  

    Nyt fra Folketinget

    Nye dokumenter vedrørende lovforslag

    L 13 Forslag til skattekontrollov.

    Spørgsmål og svar

    Spm. 6

    Spm. om, i hvilke typer af sager det vil være relevant for skattemyndighederne at indhente teleoplysninger til brug for skattekontrollen, til skatteministeren

    Spm. 7

    Spm. om, hvordan man kan afgrænse de situationer, hvor det vil være relevant for skattemyndighederne at komme i besiddelse af teleoplysninger, til skatteministeren

    Spm. 8

    Spm. om ministeren kan redegøre for fordele og ulemper ved, at Skatterådet bemyndiges til at godkende en anmodning fra skattemyndighederne til teleselskaber om borgeres teleoplysninger til brug for skattekontrollen, til skatteministeren

    Spm. 9

    Spm. om ministeren kan beskrive den klageadgang, som det vil være relevant at indføre, til skatteministeren

    Spm. 10

    Spm. om, i hvilket omfang vil Skattekontoret hos Folketingets Ombudsmand kunne behandle sager, hvor der klages over skattemyndighedernes indhentelse af teleoplysninger, til skatteministeren

    Spm. 11

    Spm. om SKATs borger- og retssikkerhedschef kan anmodes om en årlig udtalelse om SKATs brug af redskabet om brug af teleoplysninger, til skatteministeren

    L 17 Forslag til lov om ændring af kulbrinteskatteloven, lov om ansættelse og opkrævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding, lov om fremskyndet tilbagebetaling af visse afgifter og fusionsskatteloven. (Lempelse af beskatningen af kulbrintevirksomhed for visse investeringer og afskaffelse af forskudsmomsordningen m.v.).

    Bilag

    Bilag 3

    Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

    L 18 Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v. (Krav om sovepladser i campingbiler, afgiftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede køretøjer m.v. som led i offentligt hverv, adgang for forsvaret til at registrere og afmelde egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.).

    Bilag

    Bilag 4

    Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

    Spørgsmål og svar

    Spm. 2

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren

    L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftsloven. (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerhedsudstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differentiering af brændstofforbrugsafgift m.v.) .

    Bilag

    Bilag 15

    Henvendelse af 24/10-17 fra PointBiler

    Bilag 16

    Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

    Bilag 17

    Henvendelse af 26/10-17 fra Finans og Leasing

    Bilag 18

    1. udkast til betænkning

    Bilag 19

    Henvendelse af 27/10-17 fra Finans og Leasing

    Bilag 20

    Henvendelse af 27/10-17 fra KPMG Acor Tax

    Bilag 32

    Henvendelse af 26/10-17 fra Finans og leasing, Nordania Leasing, Jyske Finans, Dansk erhverv og KPMG

    Spørgsmål og svar

    Spm. 4

    Spm. om oversendelse af et notat der beskriver, hvordan Finansministeriet kommer frem til, at aftalen om bilafgifter mv. af er CO2-neutral, til skatteministeren

    Spm. 25

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren

    Spm. 26

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/10-17 fra PointBiler, til skatteministeren

    Spm. 27

    Spm. om ministerens kommentar til artiklen i JP onsdag den 18/10-17 ”Kontrakter med kort løbetid gemmer på en smutvej for leasingselskaber”, til skatteministeren

    Spm. 28

    Spm. om ministerens kommentar på materiale fra Dansk Erhverv og Finans og Leasings foretræde den 26/10-17, til skatteministeren

    Spm. 29

    Spm. om kommentar til præsentation fra Finans og Leasing den 26/10-17, til skatteministeren

    Spm. 30

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/10-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren

    L 64 Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver, ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager, udvidelse af skattefriheden for statslige godtgørelser til asbestofre m.fl., m.v.).

    Bilag

    Bilag 3

    Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

    L 66 Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning, lov om Energinet.dk, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love. (Overførsel af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren m.v.).

    Bilag

    Bilag 1

    Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren

    Almindelig del

    Bilag

    Bilag 29

    Henvendelse af 24/10-17 fra Foreningen Danske Kraftvarmeværker vedrørende foretræde om el- og brændselsafgifter i fjernvarmesektoren

    Bilag 30

    Rapport om ”Sanering af punktafgifter”

    Bilag 32

    Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 7/11-17

    Bilag 35

    Bilag til Rapport om ”Sanering af punktafgifter”

    Spørgsmål og svar

    Spm. 37

    Ministeren bedes redegøre for, om det kommende IT-toldsystem skal udvikles fra bunden, eller om der allerede er standardsystemer til toldbehandling på markedet, som kan anvendes direkte eller tilrettes til den danske implementering af det nye toldkodeks.  Svar  

    Spm. 38

    Ministeren bedes redegøre for, hvilke dele af IT-understøtningen af det kommende EU-toldsystem, det såkaldte UCC, der planlægges insourcet til Implementeringscenter for Told og den kommende Toldstyrelse.  Svar  

    Spm. 39

    Ministeren bedes redegøre for, hvilke driftsopgaver på IT-området, som den kommende Toldstyrelse vil få efter implementeringen af EU’s nye toldsystem, det såkaldte UCC.  Svar  

    Spm. 40

    Ministeren bedes redegøre for den aktuelle tidsplan og budgettet for implementeringen af EU’s nye toldsystem, det såkaldte UCC.  Svar  

    Spm. 41

    Ministeren bedes redegøre for det forventede antal ansatte i Implementeringscenter for Told opdelt efter år fra 2018 og indtil den fulde implementering af det nye toldkodeks.  Svar  

    Spm. 42

    Ministeren bedes oplyse, hvordan det nye toldsystem vil påvirke de forskellige typer og størrelser af danske virksomheder, herunder de administrative byrder for små og mellemstore danske virksomheder.  Svar  

    Spm. 43

    Ministeren bedes oplyse om de europæiske erfaringer med implementeringen af UCC, og hvad status er for implementeringen af toldsystemet i de øvrige EU-lande.  Svar  

    Spm. 44

    Ministeren bedes oversende Skatteministeriets præsentationer fra oplægget ved Danske Speditørers ”Toldkonference” den 19. september 2017 til skatteudvalgets orientering.  Svar  

    Spm. 47

    I 2013 hævede SRSF-regeringen afgiften for lystfartøjsforsikringer fra 1 pct. til 1,34 pct. Skatteministeriet vurderede, at dette ville medføre et merprovenu på 30 mio. p.a. efter tilbageløb. Ministeren bedes redegøre for udviklingen i indtægter fra lystfartøjsforsikringen siden 2012 og frem til i dag.  Svar  

    Spm. 48

    I 2013 hævede SRSF-regeringen afgiften på lystfartøjsforsikringer med 34 pct. og i den forbindelse vurderede Skatteministeriet ikke, at denne markante stigning ville medføre stigende grænsehandel, hvor fartøjsejere sender deres skibe til service, vedligehold og opmagasinering i eksempelvis Sverige for på den måde at opnå billigere priser og undgå den danske lystfartøjsafgift. Ministeren bedes redegøre for udviklingen i grænsehandlen på dette område siden 2012 og frem til i dag.  Svar  

    Spm. 49

    Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. oktober 2017 fra Dansk Busvognmænd vedrørende anmodning om foretræde om udenlandske bussers manglende momsbetaling, jf. SAU alm. del - bilag 23.  Svar  

    Spm. 50

    Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. oktober 2017 fra Foreningen Danske Kraftvarmeværker vedrørende foretræde om el- og brændselsafgifter i fjernvarmesektoren, jf. SAU alm. del - bilag 29.  Svar  

    Spm. 52

    Ministeren bedes oversende en oversigt, der viser antallet af ansøgere til ordningen for delvis kompensation af købsmoms for almennyttige foreninger fra 2007 til 2017. Ministeren bedes i samme oversigt oplyse den samlede sum, der ansøges for i årene fra 2007 til 2017.  Svar  

    Spm. 664

    Ministeren bedes redegøre for, hvad det vil koste i provenu, hvis danske virksomheder får fuldt fradrag for repræsentationsudgifter og man dermed ophæver sondringen mellem reklame og repræsentation.  Svar  

    Spm. 665

    Hvor mange skattesager vurderes der årligt at være, som vedrører sondringen mellem reklame- og repræsentationsudgifter?  Svar  

    Spm. 666

    Hvor mange ressourcer vurderes det, at danske virksomheder henholdsvis SKAT benytter på at administrere og kontrollere sondringen mellem reklame og repræsentationsudgifter?  Svar  

    Spm. 667

    Hvad vil den samfundsøkonomiske effekt være af at ophæve sondringen mellem reklame- og repræsentationsudgifter?  Svar  

    Spm. 668

    Vil ministeren oplyse provenueffekterne ved at hæve afgifterne på hhv. spiritus, vin og øl, med henholdsvis 10 pct., 20 pct., 33 pct., 50 pct., 66 pct., 75 pct. og 100 pct.? Provenueffekterne bedes opgøres som de umiddelbare effekter, effekterne efter tilbageløb men før adfærd, og effekter efter adfærd hvor der antages hhv. ingen grænsehandelseffekt, 1/10 af grænsehandelseffekterne antaget i nyeste Status over grænsehandel (SoG), 1/5 af SoG, halvdelen af effekterne i SoG og med grænsehandelseffekterne antaget i SoG.  Svar