Kære læser !
Denne uges MomsMail indeholder nyt fra alle kilder, herunder en EU-dom som fastslår, at en "aktivitet som kontraktbridge med duplikerede kort, som er karakteriseret ved et tilsyneladende ubetydeligt fysisk element, ikke henhører under begrebet »sport« som omhandlet i denne bestemmelse". Mon ikke der i fremtiden vil komme flere domme over samme emne, altså definitionen på sport i direktivets forstand?
Herudover kan jeg fortælle om den facilitet, vi har puslet med på det sidste. Vi er blevet spurgt, om og i givet fald hvordan man kan få artikler, der kun er offentliggjort på LinkedIn med i TaxCons nyhedsbrev. Vi har hidtil måttet skuffe, men det er slut nu, for nu kan du selv tilmelde dine links til os. Vi gennemgå løbende alle links og medtager de relevante i vores nyhedsbreve.
Du opretter links her: http://www.taxcon.dk/linin. Vi skal nok få oprettet henvisninger til formularen rundt omkring på vores sider.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Bulletin for International Taxation: 10 - 2017
Et skridt nærmere lempelse af de mange komplekse og administrativt tunge afgiftsregler
Bindende svar
Tinglysningsafgift vedrørende visse ejerpantebreve i fast ejendom
Engelsk ACS anset for skattemæssigt transparent
Moms - Virksomhedsoverdragelse af ejendomsprojekt
Afgørelser
Erhvervelsesmoms ved leasing af båd gennem leasinggiver, som er en fransk bank
Ugyldighed samt momsansættelse
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
3 domme
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Bulletin for International Taxation (BIT)Bulletin for International Taxation: 10 - 2017 I denne udgave:
|
PwCEt skridt nærmere lempelse af de mange komplekse og administrativt tunge afgiftsregler Skatteministeriet har netop udgivet en rapport om sanering af punktafgifter. Rapporten indeholder konkrete forslag, der skal gøre det lettere og billigere at drive virksomhed i Danmark. |
Skatterådet bekræftede, at spørger, som var et ejendomsselskab ejet af et livsforsikringsselskab, kunne tinglyse ændringer vedrørende ejerpantebreve i tre faste ejendomme uden at betale variabel tinglysningsafgift. Tinglysningerne kunne foretages uden variabel tinglysningsafgift, selvom ejerpantebrevene oprindeligt var tinglyst uden stempelafgift efter en særregel i den tidligere gældende stempelafgiftslov.
Skatterådet bekræftede bl.a., at der kunne tinglyses vilkårsændringer, herunder debitor- og kreditorskifte, i forbindelse med en overdragelse af ejendommene, samt tinglyses underpantsætning af ejerpantebrevene, uden at der skulle betales variabel tinglysningsafgift.
Skatterådet fandt, at et Authorised Contractual Scheme (ACS) etableret i UK skulle anses for skattemæssigt transparent efter danske skatteregler, således at investorerne skulle anses for at investere direkte i de underliggende aktiver, og således at investorerne i udgangspunktet kunne påberåbe sig overenskomstbeskyttelse for så vidt angår udbytter af danske aktier til ACS, såfremt der er indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst med det pågældende land, og de relevante bestemmelser i øvrigt er opfyldt.
Skatterådet bekræfter, at et projekt bestående af momspligtig opførelse af et antal ejerlejligheder med henblik på salg til et 100 % ejet datterselskab kan overdrages som en momsfri virksomhedsoverdragelse, jf. momslovens § 8, stk. 1, 3. pkt.
Der skulle under de foreliggende omstændigheder betales dansk erhvervelsesmoms af en båd, der var anskaffet på en leasingkontrakt i Frankrig, og som skulle bringes til Danmark og benyttes her.
Klagerens skatteansættelse var som følge af regnskabstilsidesættelse og lavt eller negativt privatforbrug blevet forhøjet skønsmæssigt. Da forhøjelsen var foretaget eksklusiv moms, var der ikke grundlag for at anvende princippet i SKATs styresignal SKM2014.783.SKAT. Endvidere blev en påstand om ugyldighed ikke taget til følge.
SKAT præciserer i dette styresignal en række forhold i forbindelse med leasing af køretøjer og anvendelse af registreringsafgiftslovens § 3 b om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift. Endvidere ændres praksis for så vidt angår registreringsafgiftslovens § 3 b og leasingselskabers brug af stilstandsperioder.
Styresignalet præciserer følgende forhold:
1. Ændringer af godkendte leasingaftaler - herunder ubetydelige formfejl2. Førtidigt aftaleophør3. Køberet og købepligt samt anvisningsret og anvisningspligt
Styresignalet ændrer praksis for følgende forhold:
4. Stilstandsperioder
Høringssvar:
Momsforordning nr. 282/2011 blev ændret ved forordning nr. 1042/2013, som i artikel 13b indeholder en definition af fast ejendom i momsretlig forstand, og i artikel 31a regler om ydelser i forbindelse med fast ejendom. Ydelser, der leveres af danske havne, kan være omfattet af artikel 31a, stk. 2, litra j), og er dermed ydelser vedrørende fast ejendom, jf. momslovens § 18 og momssystemdirektivets artikel 47.
I styresignalet præciseres anvendelsesområdet for artikel 31a, stk. 2, litra j) i relation til ydelser, som leveres af danske havne.
Høringssvar:
Straf – momssvig – emballageafgift – øl- og vinafgift – bestikkelse – dokumentfalsk – falske pantetiketter T var tiltalt for svig med emballageafgift og ølafgift ved for perioden 01.03.2014-31.12.2014 at have undladt at lade sit selskab registrere som midlertidig varemodtager, undladt at anmelde transporten til SKAT inden varens afsendelse og undladt at indbetale afgift heraf samt for samme periode undladt at angive selskabets momstilsvar. T var endvidere blevet stoppet i udlandet på vej til Danmark i en bil, hvori han havde 12 ruller falske pantetiketter, ligesom der på T's bolig fandtes 58.000 falske pantetiketter. T havde endvidere tilbudt skattemedarbejderen 30.000 kr. for at droppe kontrolsagen. T unddrog herved for 414.605 kr. i emballageafgift, 2.283.106 kr. i ølafgift og 2.628.084 kr. i moms. T forklarede at det ikke var hans firma og har ikke arbejdet i det. Ham, der ejede firmaet, har boet hos T. T kendte ikke noget til falske pantmærker. Computeren, der blev fundet på stedet var hans. T kendte ikke noget til etiketterne. Det kunne godt være, at han skrev "30.000 kr." på en kuvert mens han talt med skattemedarbejderen men han lavede nok en udregning om, hvor meget hans restgæld så ville være. Pantetiketterne i bilen vidste T ikke hvor kom fra. Han vidste ikke de var i bilen. Han anede ikke hvem der havde lagt etiketterne i kælderrummet og hvor længe de havde ligget der. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes 2 år og 3 måneders ubetinget fængsel samt en tillægsbøde på 3.950.000 kr. T lagde blandt andet vægt på karakteren, og omfanget af de begåede forhold, herunder det professionelle præg. Ved bevisførelsen tillagde retten det betydning at T havde anmeldt indbrud på sin adresse og oplyst sit telefonnummer i anmeldelsesrapporten og oplyst, at han havde en virksomhed, som solgte sodavand og at han levede af at videresælge sodavand samt at T ejede computeren, T havde nøgle til lageret og havde oplyst, at det var ham, der havde bestilt drikkevarerne. Landsretten stadfæstede byretsdommen. |
Journalnr: 14/0381211
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af ansættelsen af momstilsvaret for afgiftsperioden 2011. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-09-2017
Journalnr: 16/1458224
Midler til velgørende foreninger
SKAT har afvist, at udbetale hele det beløb som foreningen har søgt om efter bekendtgørelsen om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v. SKAT nedsætter beløbet som følge af, at betingelsen for udlodninger i § 3, stk. 2, nr. 3, ikke er opfyldt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 29-09-2017
Journalnr: 14/2583265
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-09-2017
Journalnr: 13/3963137
Ændring af momstilsvaret - fristgennembrud
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2009 til den 31. december 2009. Landsskatteretten anser afgørelsen for ugyldig.
Afsagt: 21-09-2017
Journalnr: 16/0132882
Registreringsafgiftsfritagelse
SKAT har ophævet registreringsafgiftsfritagelsen for klagerens køretøj (handicapbil). Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-09-2017
Journalnr: 16/0343524
Tarifering
Klagen vedrører bindende svar om tarifering af TER. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-09-2017
Journalnr: 16/0108407
Modregning
SKAT har foretaget modregning i klagerens erstatning for langvarig sigtelse efter retsplejelovens § 1018 h til dækning af gæld vedrørende bøde til politi. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-09-2017
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 09-11-2017 dom i C-552/16 Wind Inovation 1
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - opløsning af et selskab, der medfører dets slettelse fra registret for merværdiafgift (moms) - forpligtelse til at beregne moms af eksisterende aktiver og at indbetale den beregnede moms til staten - opretholdelse eller ændring af den på datoen for tiltrædelse af Den Europæiske Union eksisterende lov - artikel 176, stk. 2 - indvirkning på fradragsretten - artikel 168
Tidligere dokument: C-552/16 Wind Inovation 1 - DomDen 09-11-2017 dom i C-499/16 AZ
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en nedsat sats på levering af visse varer og ydelser - bilag III, punkt 1 - levnedsmidler - bagværk og kager - dato for mindste holdbarhed og sidste anvendelsesdato - princippet om afgiftsneutralitet
Tidligere dokument: C-499/16 AZ - DomDen 09-11-2017 dom i C-46/16 LS Customs Service
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - Ikke-fællesskabsvarer - proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse - unddragelse af en importafgiftspligtig vare fra toldtilsyn - fastsættelse af toldværdien - artikel 29, stk. 1 - betingelser for at anvende transaktionsværdimetoden - artikel 30 og 31 - valg af metode til fastsættelse af toldværdien - toldmyndighedernes pligt til at begrunde valget af metode
Tidligere dokument: C-46/16 LS Customs Service - DomDen 09-11-2017 dom i C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente
Handelspolitik
Appel - subsidieret indførsel - gennemførelsesforordning (EU) nr. 1239/2013 - artikel 2 - import af fotovoltaiske moduler af krystallinsk silicium og nøglekomponenter hertil (dvs. celler) med oprindelse i eller afsendt fra Kina - endelig udligningstold - fritagelse for import, der er genstand for et godtaget tilsagn - spørgsmålet om, en bestemmelse kan udskilles
Tidligere dokument: C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente - DomDen 15-11-2017 dom i C-374/16 Geissel Butin
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168, litra a), artikel 178, litra a), og artikel 226, nr. 5) - fradrag for indgående afgift - oplysninger, som obligatorisk skal anføres på fakturaen - den afgiftspligtige persons berettigede forventning om en fradragsret
Tidligere dokument: C-374/16 Geissel Butin - DomDen 15-11-2017 dom i C-375/16 Butin
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Bundesfinanzhof (Tyskland) den 7. juli 2016 - Finanzamt Bergisch Gladbach mod Igor Butin
Den 15-11-2017 dom i C-507/16 Entertainment Bulgaria System
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - direktiv 2006/112/EF - artikel 168, litra a), artikel 169, litra a), artikel 214, stk. 1, litra d) og e), samt artikel 289 og 290 - fradragsberettigelse for skyldig eller betalt indgående merværdiafgift (moms) - udgående transaktioner gennemført i andre medlemsstater - afgiftsfritagelsesordning i den medlemsstat, hvor fradragsretten udøves
Tidligere dokument: C-507/16 Entertainment Bulgaria System - DomDen 16-11-2017 dom i C-308/16 Kozuba Premium Selection
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 12, stk. 1 og 2 - artikel 135, stk. 1, litra j) - afgiftspligtige transaktioner - fritagelse i forbindelse med levering af bygninger - begrebet »første indflytning« - begrebet »ombygning«
Tidligere dokument: C-308/16 Kozuba Premium Selection - DomDen 22-11-2017 dom i C-251/16 Cussens m.fl.
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 4, stk. 3, litra a), og artikel 13, punkt B, litra g) - fritagelse for levering af bygninger med tilhørende jord, med undtagelse af de i artikel 4, stk. 3, litra a), nævnte - princip om forbud mod misbrug - anvendelse, når der ikke findes nationale bestemmelser, som gennemfører princippet - retssikkerhedsprincippet og princippet om beskyttelse af den berettigede forventning
Tidligere dokument: C-251/16 Cussens m.fl. - DomDen 22-11-2017 dom i C-224/16 AEBTRI
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - ekstern forsendelse - godstransport på grundlag af et TIR-carnet - artikel 267 TEUF - Domstolens kompetence til at fortolke TIR-konventionens artikel 8 og 11 - manglende afslutning af TIR-transaktionen - den garanterende organisations hæftelse - TIR-konventionens artikel 8, stk. 7 - forpligtelse til så vidt muligt at forlange indfrielse hos den (eller de) direkte ansvarlige person(er), før der rettes krav mod den garanterende organisation - forklarende bemærkninger bilagt TIR-konventionen - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 457, stk. 2. - EF-toldkodeksen - artikel 203 og 213 - personer, der har erhvervet eller opbevaret varerne, idet de vidste eller med rimelighed burde have vidst, at de var blevet unddraget toldtilsyn
Tidligere dokument: C-224/16 AEBTRI - DomDen 23-11-2017 indstilling i C-566/16 Vámos
Fiskale bestemmelser
Skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 281-294 - særordninger for mindre virksomheder - fritagelsesordning - pligt til at vælge særordningen, når påbegyndelsen af afgiftspligtig virksomhed anmeldes - manglende anmeldelse af påbegyndelsen af afgiftspligtig virksomhed - anvendelse af ordningen med tilbagevirkende kraft
Tidligere dokument: C-566/16 Vámos - DomDen 23-11-2017 dom i C-246/16 Di Maura
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - beskatningsgrundlag - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 11, punkt C, stk. 1, andet afsnit - begrænsning af retten til nedsættelse af beskatningsgrundlaget i tilfælde af medkontrahentens manglende betaling - medlemsstaternes skønsmargen ved gennemførelsen - proportionaliteten med hensyn til varigheden af den erhvervsdrivendes forfinansiering
Tidligere dokument: C-246/16 Di Maura - Dom
Sagen omhandler:
Præjudicielt spørgsmål - det fælles merværdiafgiftssystem - fradrag for afgift, der er betalt til leverandører - levering af varer, der ikke er momspligtige - momspålæggelse på varerne ved særskilte fakturaer - nægtelse af fradragsretten som følge af præklusionsfristens udløb
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 167, 168 og 178 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem samt princippet om afgiftsneutralitet og proportionalitetsprincippet er til hinder for, at en afgiftspligtig person, som har handlet i god tro, kan nægtes fradragsret for den pågældende afgift, når der foreligger omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede, hvor det fejlagtigt blev antaget, at leveringen af varer ikke var momspligtig, men hvor der flere år senere blev foretaget berigtigelse og indbetaling heraf.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport - begrebet »sport« - aktivitet kendetegnet ved et fysisk element - kontraktbridge med duplikerede kort
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-90/16 The English Bridge Union - IndstillingPræjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport - begrebet »sport« - aktivitet kendetegnet ved et fysisk element - kontraktbridge med duplikerede kort
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - registrering i registret over momspligtige personer - national lovgivning, som fastsætter, at der skal stilles en sikkerhed - bekæmpelse af svig - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - frihed til at oprette og drive egen virksomhed - princippet om forbud mod forskelsbehandling - princippet ne bis in idem - princippet om forbud mod tilbagevirkende kraft
Domstolens dom:
Artikel 273 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem og artikel 16 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for, at skattemyndigheden - ved merværdiafgiftsregistreringen af en afgiftspligtig person, hvis administrerende direktør tidligere var administrerende direktør for eller anpartshaver i en anden juridisk person, som ikke overholdte sine skattemæssige forpligtelser - pålægger denne afgiftspligtige person at stille en sikkerhed, som kan beløbe sig til 500 000 EUR, såfremt den sikkerhed, der kræves af nævnte afgiftspligtige person ikke går ud over, hvad der er nødvendigt for at nå de i denne artikel 273 nævnte mål, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.
Ligebehandlingsprincippet skal fortolkes således, at det ikke er til hinder for, at skattemyndigheden kræver af en ny afgiftspligtig person - ved dennes merværdiafgiftsregistrering - at den på grund af sine forbindelser med en anden juridisk person, der har skatterestancer, stiller en sådan sikkerhed.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeksen - artikel 220, stk. 1 og stk. 2, litra b) - efteropkrævning af import- eller eksportafgifter - begrebet »bogføring af importafgifter« - den kompetente toldmyndigheds afgørelse - frist for at fremsætte en anmodning om godtgørelse eller fritagelse - pligt til at forelægge sagen for Europa-Kommissionen - beviser i tilfælde af en klage over en afgørelse fra den kompetente myndighed i importmedlemsstaten
Domstolens dom:
1) Artikel 217, stk. 1, og artikel 220, stk. 1, i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2700/2000 af 16. november 2000, skal fortolkes således, at i tilfælde af en efterfølgende opkrævning skal det af myndighederne fastlagte toldbeløb anses for at være bogført, når toldmyndighederne har indskrevet dette beløb i regnskabsregistrene eller på anden måde, uanset den omstændighed, at myndighedernes afgørelse om bogføring eller om fastsættelse af forpligtelsen til at betale told er genstand for en administrativ klage eller et søgsmål ved domstolene.
[...]
8) Artikel 220, stk. 2, litra b), i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 2700/2000, skal fortolkes således, at den omstændighed, at en importør har importeret varer på grundlag af en distributionsaftale, ikke har betydning for importørens mulighed for at påberåbe sig beskyttelse af en berettiget forventning og dette på de samme betingelser, som en importør, der har importeret varer ved at købe dem direkte af eksportøren, dvs. hvis de tre kumulative betingelser er opfyldt. For det første skal det forhold, at afgifterne ikke er blevet opkrævet, bero på en fejl, som de kompetente myndigheder selv har begået, endvidere skal denne fejl, der er begået af myndighederne, være af en sådan karakter, at den ikke med rimelighed kunne forventes at være blevet opdaget af en afgiftspligtig i god tro, og endelig skal den afgiftspligtige have overholdt samtlige gældende bestemmelser vedrørende toldangivelsen. Med henblik herpå påhviler det en sådan importør at træffe de foranstaltninger, der er nødvendige for at undgå risikoen for en efteropkrævningssag, bl.a. ved i forbindelse med eller efter indgåelsen af distributionsaftalen fra den anden kontraherende part at indhente alle de beviser, der bekræfter, at udstedelsen af oprindelsescertifikat »formular A« for disse varer er korrekt. En berettiget forventning som omhandlet i nævnte bestemmelse foreligger således ikke, når denne importør, selv om der er åbenbare grunde til at betvivle korrektheden af et oprindelsescertifikat, ikke har forhørt sig hos nævnte kontraherende part om omstændighederne ved udstedelsen af dette certifikat for at kontrollere, om denne tvivl er begrundet.
Udkast til Rådets konklusioner om vejen til at udvikle IT-systemer på toldområdet - Vedtagelse
Udkast til Rådets konklusioner om vejen til at udvikle IT-systemer på toldområdet
Commission gathers views on how to tax the digital economy fairly and effectively
Bekendtgørelse af lov om afgift af kvælstofoxider
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Spm. 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren |
Bilag 15 |
Bilag 16 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 17 |
Bilag 18 |
Bilag 19 |
Bilag 20 |
Bilag 32 | Henvendelse af 26/10-17 fra Finans og leasing, Nordania Leasing, Jyske Finans, Dansk erhverv og KPMG |
Spm. 4 |
Spm. 25 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren |
Spm. 26 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/10-17 fra PointBiler, til skatteministeren |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 | Spm. om kommentar til præsentation fra Finans og Leasing den 26/10-17, til skatteministeren |
Spm. 30 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/10-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren |
Bilag 3 |
Bilag 1 | Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren |
Bilag 29 |
Bilag 30 |
Bilag 32 |
Bilag 35 |
Spm. 37 |
Spm. 38 |
Spm. 39 |
Spm. 40 |
Spm. 41 |
Spm. 42 |
Spm. 43 |
Spm. 44 |
Spm. 47 |
Spm. 48 |
Spm. 49 |
Spm. 50 |
Spm. 52 |
Spm. 664 |
Spm. 665 |
Spm. 666 |
Spm. 667 |
Spm. 668 |