Kære læser !
MomsMail for uge 43 er ikke så omfangsrig. Der er primært nyt fra Afgørelsesdatabasen, EU's organer (men ikke Domstolen) og fra Folketinget.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
BREXIT - en lille én i pausen...
Nyt om skat, uge 43 - Regeringens lovprogram: Moms
Slik eller vin fra Tyskland? – så husk afgifterne
Bindende svar
Momspligt - formidling af sommerhusudlejning
Afgørelser
Momspligtigt salg af byggegrund eller momsfritaget salg af fast ejendom
Tilbagebetaling af råstofafgift for nødder, der indgår i blandinger med både afgiftspligtige og ikke-afgiftspligtige bestanddele
Domme
Moms - skønsmæssig forhøjelse - fordeling på afgiftsperioder
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Dansk RevisionBREXIT - en lille én i pausen... Mest vi venter har vi samlet et par vittige kommentarer og billeder... |
PwCNyt om skat, uge 43 - Regeringens lovprogram: Moms Regeringen har fremlagt et lovforslag, som ændrer momsreglerne på en række områder. I denne episode af Nyt om Skat gennemgår vi nogle af de mest væsentlige ændringer. |
SEGESSlik eller vin fra Tyskland? – så husk afgifterne Når du skal købe julegaver til medarbejderne eller købe ind til firmajulefrokosten, kan det være fristende at køre en tur til Tyskland for at hente chokolade, slik, vin eller spiritus. Det er nemlig ofte billigere end her i Danmark. |
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørger handler i eget navn, men for andens regning, når de formidler ophold i et sommerhus i Danmark via en hjemmeside på vegne af danske udlejningsbureauer.
Skatterådet afviste at give bindende svar til de øvrige spørgsmål, som knyttede sig til en påtænkt disposition, da det ville være at ligestille med rådgivning, jf. skatteforvaltningslovens § 24.
Landsskatteretten fandt, at en spørger kunne sælge to ejendomme med bygninger momsfrit, idet Landsskatteretten ikke fandt, at transaktionen kunne kvalificeres som overdragelse af en byggegrund jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 9 litra b og momsbekendtgørelsens § 59 stk. 1 samt EU-domstolens dom i sag C-71/18 (KPC Herning). Landsskatteretten fandt ikke, at det forhold, at købers forventning var, at tre af de overdragne bygninger skulle nedrives, kunne føre til et andet resultat. Landsskatteretten ændrede herefter besvarelsen af et bindende svar fra Skatterådet. Skattestyrelsen havde under henvisning til EU-domstolens dom erklæret sig enig heri.
Klager fandtes ikke berettiget til at få tilbagebetalt råstofafgift af nødder, der indgik i blandinger. Landsskatteretten lagde vægt på, at de omhandlede nødder efter deres art var afgiftspligtige og fandt ikke, at det forhold, at nødderne indgik i blandinger kunne ændre herved. Landsskatteretten lagde vægt på, at nødderne ikke var forarbejdede i en sådan grad, at de havde mistet deres karakteristiske træk, og at man let og uden hjælpemidler kunne sortere de nødder, der indgik i blandingerne.
SKAT havde foretaget en forhøjelse af sagsøgerens momstilsvar for årene 2008-2010. Den beløbsmæssige opgørelse var sket på baggrund af selskabets årsrapport og en momsafstemning modtaget fra selskabets revisor. SKAT foretog ikke en fordeling af denne forhøjelse på de enkelte afgiftsperioder, idet SKAT alene traf afgørelse om, at selskabet skulle efterbetale 281.793 kr., der inklusiv selskabets efterfølgende momsangivelser og momsbetalinger udgjorde selskabets akkumulerede momsrestance pr. 31. juni 2012. SKAT henførte beløbet til en samlet efterangivelse for 2. kvartal 2012.
Landsskatteretten stadfæstede SKATs forhøjelse for årene 2008-2010 og fordelte momstilsvaret matematisk over de otte kvartalsvise afgiftsperioder, som forhøjelsen omfattede.
Sagsøgeren gjorde for domstolene alene indsigelser mod SKATs manglende fordeling af forhøjelsen i afgiftsperioder. Retten fandt, at myndighederne med rette havde foretaget en skønsmæssig forhøjelse af sagsøgerens afgiftstilsvar, idet sagsøgeren ikke selv havde indberettet afgiftstilsvaret korrekt. Sagsøgeren havde ikke gjort gældende eller dokumenteret, at SKATs forhøjelse var åbenbart urimelig eller hvilede på et forkert grundlag. Landsskatteretten havde ikke foretaget en egentlig forhøjelse af tilsvaret, men havde blot fordelt tilsvaret på de relevante afgiftsperioder. Retten fandt herefter ikke grundlag for at tilsidesætte Landsskatterettens afgørelse og Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Straf - skattesvig - aktier - sandsynlighedsforsæt T var tiltalt for skattesvig af særlig grov karakter for indkomståret 2014. Han havde undladt rettidigt at oplyse om at skatteansættelsen var for lav, idet han ikke havde selvangivet en gevinst ved salg af aktier på 2.526.606 kr. Han havde derved unddraget for 914.928 kr. i skat. T forklarede, at han brugte en internetmægler med en handelsportal, fordi den er nem at bruge og han mente de havde styr på tingene. Han brugte den ikke som bank. Han havde handlet efter behov forstået på den måde, at han jo handler for at tjene penge. Han regnede med at internetmægleren indrettede det, der skulle indberettes til told- og skatteforvaltningen. Internetmægleren havde hans cpr.nr. Som han har opfattet det, har internetmægleren indberettet det de skulle og T var ikke bekendt med at told- og skatteforvaltningen ikke havde fået alle oplysningerne. Til oplysningen på mæglerens hjemmeside om at han selv skal oplyse told- og skatteforvaltningen om at hvad tjent eller tabt, forklarede T at han nok havde skimmet det igennem, men ikke lige på det tidspunkt. Da T modtog årsopgørelsen kiggede han på den og syntes at det så fornuftigt ud når der udfor rubrik 66 var anført en gevinst på 207.142 kr. Pengene til at betale skatten havde stået og ventet. Da han fik en ny årsopgørelse betalte han. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. Retten lagde til grund, at told- og skatteforvaltningen manglede oplysninger til at beregne gevinsten og betingelserne for at anvende skattekontrollovens § 16 var derfor ikke suspenderet efter skattekontrollovens § 1a, stk. 3. T måtte have indset det som overvejende sandsynligt, at han ville unddrage det offentlige skat da han undlod at reagere på årsopgørelsen. Den henså til, at T måtte være bekendt med skattepligten, at forslagets gevinst var alt for lille samt told- og skatteforvaltningens anførsel på forsiden af årsopgørelsen om, at den manglede oplysninger fra T. T idømtes 7 måneders fængsel betinget med vilkår om samfundstjeneste samt en tillægsbøde på 900.000 kr. Retten lagde ved strafudmålingen vægt på sagens karakter og beløbets størrelse, at skatten er betalt og at T ikke er tidligere straffet. Landsretten stadfæstede byretsdommen, men nedsatte fængselsstraffen til 6 måneder og tillægsbøden til 750.000 kr. på grund af en anden unddragelsesberegning efter anklagemyndighedens berigtigelse. |
Journalnr: 14/0300990
Tarifering
Sagen drejer sig om, at SKAT har efteropkrævet selskabet told og importmoms for 664 indførsler af 10 forskellige rørfittings. Kravet mod selskabet er opstået som følge af, at SKAT har ændret varekoden på de forskellige former for rørfittings indført fra Schweiz og USA. SKAT har ændret selskabets tarifering fra position 7307.22.10.90 i Den Kombinerede Nomenklatur (KN) med en toldsats på 0 til positionerne 7307.29.10.90 og 7307.22.90.90. med en toldsats på 3,7 %. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse for fem rørfittings af typen straight tube fittings, således at rette tarifering for disse er position 7307.22.10.90. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse for to rørfittings af typerne tees union og cross union, således at rette tarifering for disse er position 7307.29.10.90.
Afsagt: 27-09-2019
Journalnr: 18/0013854
Hestehold og revisor
Klagen vedrører nedsættelse af købsmoms for udgifter til hestehold og udgifter til revisorhonorar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-09-2019
Journalnr: 17/0990744
Skønsmæssig ansættelse af momstilsvar
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens angivne momstilsvar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-09-2019
Journalnr: 18/0023746
Trafikspejl og vagtvætn
Klagen vedrører nægtet fradrag for moms på trafikspejl og vagtværn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-09-2019
Journalnr: 15/0844441
Trekantshandel
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt selskabets brug af trekantshandelreglerne. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-09-2019
Journalnr: 15/0028939
Underleverandørydelser
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradrag for købsmoms for virksomhedens udgifter til nogle af underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-09-2019
Journalnr: 17/0990597
Underleverandørydelser
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradrag for købsmoms for fremmed arbejde for en række af virksomhedens underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-09-2019
Journalnr: 18/0001184
Registreringsafgift
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om opkrævning af registreringsafgift, da det er SKATs opfattelse at køretøjet er anvendt i Danmark i strid med bestemmelserne i registreringsafgiftsloven samt registreringsbekendtgørelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-09-2019
Journalnr: 17/0584605
Tarifering
Klagen skyldes, at SKAT har efteropkrævet told som følge af, at SKAT har ændret toldtarifkoden for fiskeudskæringer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-09-2019
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 07-11-2019 dom i C-68/18 Petrotel-Lukoil
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 21, stk. 3 - ingen afgiftsudløsende begivenhed - forbrug af energiprodukter på et område, der tilhører en virksomhed, der producerer sådanne produkter - artikel 2, stk. 3 - forpligtelse til at opnå en klassificering af energiprodukter med henblik på fastsættelse af punktafgiften - afgiftssats, der finder anvendelse på disse produkter - proportionalitetsprincippet
Tidligere dokument: C-68/18 Petrotel-Lukoil - DomDen 14-11-2019 dom i C-585/17 Statsstøtte Dilly's Wellnesshotel
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - statsstøtte - ændring af en godkendt støtteordning - artikel 108, stk. 3, TEUF - anmeldelsespligt - forbud mod gennemførelse uden godkendelse fra Europa-Kommissionen - forordning (EU) nr. 651/2014 - fritagelse - artikel 58, stk. 1 - forordningens tidsmæssige anvendelsesområde - artikel 44, stk. 3 - rækkevidde - national lovgivning, der fastsætter en beregningsformel for delvis godtgørelse af energiafgifter
Tidligere dokument: C-585/17 Statsstøtte Dilly's Wellnesshotel - DomDen 14-11-2019 indstilling i C-547/18 Dong Yang Electronics
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skattelovgivning - merværdiafgift - tjenesteydelser - leveringssted for tjenesteydelser - begrebet »fast forretningssted« som omhandlet i artikel 44 i momsdirektiv 2006/112/EF - datterselskab (med hjemsted i en medlemsstat) af et moderselskab med hjemsted i et tredjeland
Tidligere dokument: C-547/18 Dong Yang Electronics - DomDen 20-11-2019 dom i C-400/18 Infohos
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 13, punkt A, stk. 1, litra f) - fritagelser - tjenesteydelser præsteret af selvstændige grupper af personer - ydelser leveret til medlemmer eller ikke-medlemmer
Tidligere dokument: C-400/18 Infohos - Dom
Ændring af momsbekendtgørelsen
Oprettelsesdato: 21-10-2019
Høringsfrist: 22-11-2019
Bilag 3 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 5 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 2 |
Bilag 4 | Henvendelse af 23/10-19 fra FSR - danske revisorer om reglerne for udtagningsmoms m.v. |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Bilag 4 | Henvendelse af 23/10-19 fra FSR - danske revisorer om reglerne for udtagningsmoms m.v. |
Bilag 4 | Henvendelse af 23/10-19 fra FSR - danske revisorer om reglerne for udtagningsmoms m.v. |
Bilag 39 |
Spm. 25 |