Kære læser !
Selvom mange har haft efterårsferie, så er der stadigt pænt med faglige nyheder fra den forløbne uge. Der er nyt fra alle kilder, men der er ikke noget, der umiddelbart falder i mine øjne som ekstraordinært.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Mere skattekontrol, tak
Fakturering af varesalg uden moms pga. omvendt betalingspligt
EU-Domstolen: Virksomheder har momsfradragsret for udgifter afholdt på tredjeparts ejendom uden modydelse fra tredjepart
Foreslået forbud om finansiel leasing udgår af lovforslag L4
Omfattende reform af EU’s momssystem
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
5 nye sager
4 domme
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOSkatteminister Karsten Lauritzen udsendte i sidste uge en pressemeddelelse om en ny skattetjekordning, som er udviklet i samarbejde med vores brancheorganisation, FSR – danske revisorer. |
BDOFakturering af varesalg uden moms pga. omvendt betalingspligt Der er mange formelle regler, som der skal tages højde for, når et salg af varer skal faktureres uden moms, fordi det enten er omfattet af reglerne om omvendt betalingspligt eller sker til et land udenfor EU. |
Bech-BruunEU-Domstolen har for nylig fastslået, at et selskab kan have fradragsret for moms på udgifter afholdt i forbindelse med renovering af en tredjeparts infrastruktur, selvom renoveringen er udført vederlagsfrit. |
DeloitteForeslået forbud om finansiel leasing udgår af lovforslag L4 Skatteministeren har ændret holdning og lægger nu op til, at man også efter den foreslåede stramning kan betale forholdsmæssig registreringsafgift af et leasingkøretøj, selvom der er tale om finansiel leasing. |
EYOmfattende reform af EU’s momssystem Formålet med reformen er at skabe et nyt og mere modstandsdygtigt momssystem, som skal forhindre momssvig. Det skønnes, at reformen vil reducere momssvig over landegrænse med 41 mia. EUR årligt. |
Straf – revisor – rettighedsfrakendelse – bedrageri – skattesvig – medvirken – momssvig – dokumentfalsk - bogføringsloven T var tiltalt for medvirken til særlig grov skatte- og momssvig, dokumentfalsk, bedrageri, overtrædelse af bogføringsloven samt at have afgivet urigtige oplysninger overfor politiet i en færdselssag. T var revisor og havde i sin egenskab af revisor rådgivet kunder til at købe virksomhed af ham og urigtigt oplyst at der heri var et skattemæssigt underskud samt en mellemregning som de kunne anvende skattemæssigt. T rådgav i den forbindelse kunderne til at udstede fiktive fakturaer. T havde endvidere udarbejdet årsrapporter, overdragelsesaftaler m.v. og falskelig underskrevet dem med navnet på selskabets tidligere direktør. T havde endvidere udstedt og gjort brug af falske fakturaer. T havde endvidere rådgivet bekendte til at investere i investeringsprojekter, hvor pengene nu var tabt. Det offentlige blev herved unddraget for 883.200 kr. i skat og 195.000 kr. i moms. T tilstod vedrørende medvirken til moms- og skattesvig, dokumentfalsk samt delvis bedrageri. T forklarede vedrørende investeringsprojekterne at han rent faktisk troede at de blev til noget. Byretten fandt T delvis skyldig i tiltalen. T fandtes skyldig i medvirken til moms- og skattesvig, dokumentfalsk og et forhold af bedrageri, men frifandtes for bedrageri vedrørende investeringsprojekterne og den del af bedrageritiltalen, der vedrørte at have overført pengene i et mellemværende, der angår narkotika. T fandtes ikke at have sikret sit selskabs regnskabsmateriale på en sådan betryggende vis, at det har kunnet adskilles fra et andet selskabs materiale. T idømtes en tillægsstraf på 6 måneders ubetinget fængsel, tillægsbøde på 1.075.000 kr. samt rettighedsfrakendelse. Under hensyn til antallet og karakteren af forhold, som er begået i forbindelse med T's erhverv som revisor, fandt retten, at der fortsat var en nærliggende fare for misbrug af stillingen som revisor. |
Journalnr: 14/4062858
Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på en anmodning om ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens afgiftstilsvar for perioden 1. januar 1998 til 31. december 1999. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-09-2017
Journalnr: 13/0239288
Momsfradrag nægtet - leverandørers manglende afregning
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradrag i selskabets indgående afgift, idet selskabet vidste eller burde have vidst, at leverandørerne af håndværksydelserne ikke havde angivet eller korrekt afregnet moms af de pågældende ydelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-09-2017
Journalnr: 14/0204188
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret fra bordeldrift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-09-2017
Journalnr: 13/5221889
Godtgørelse af elafgift - bureau
SKAT har anset selskabet for omfattet af bilaget til elafgiftsloven (bureau) og dermed ikke berettiget til godtgørelse af elafgift. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til 0 grundet forældelse.
Afsagt: 15-09-2017
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 26-10-2017 indstilling i C-533/16 Volkswagen
Fiskale bestemmelser
Præjudicielt spørgsmål - det fælles merværdiafgiftssystem - fradrag for afgift, der er betalt til leverandører - levering af varer, der ikke er momspligtige - momspålæggelse på varerne ved særskilte fakturaer - nægtelse af fradragsretten som følge af præklusionsfristens udløb
Tidligere dokument: C-533/16 Volkswagen - DomDen 26-10-2017 dom i C-90/16 The English Bridge Union
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport - begrebet »sport« - aktivitet kendetegnet ved et fysisk element - kontraktbridge med duplikerede kort
Tidligere dokument: C-90/16 The English Bridge Union - DomDen 26-10-2017 dom i C-534/16 BB construct
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - registrering i registret over momspligtige personer - national lovgivning, som fastsætter, at der skal stilles en sikkerhed - bekæmpelse af svig - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - frihed til at oprette og drive egen virksomhed - princippet om forbud mod forskelsbehandling - princippet ne bis in idem - princippet om forbud mod tilbagevirkende kraft
Tidligere dokument: C-534/16 BB construct - DomDen 26-10-2017 dom i C-407/16 Aqua Pro
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeksen - artikel 220, stk. 1 og stk. 2, litra b) - efteropkrævning af import- eller eksportafgifter - begrebet »bogføring af importafgifter« - den kompetente toldmyndigheds afgørelse - frist for at fremsætte en anmodning om godtgørelse eller fritagelse - pligt til at forelægge sagen for Europa-Kommissionen - beviser i tilfælde af en klage over en afgørelse fra den kompetente myndighed i importmedlemsstaten
Tidligere dokument: C-407/16 Aqua Pro - DomDen 09-11-2017 dom i C-552/16 Wind Inovation 1
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - opløsning af et selskab, der medfører dets slettelse fra registret for merværdiafgift (moms) - forpligtelse til at beregne moms af eksisterende aktiver og at indbetale den beregnede moms til staten - opretholdelse eller ændring af den på datoen for tiltrædelse af Den Europæiske Union eksisterende lov - artikel 176, stk. 2 - indvirkning på fradragsretten - artikel 168
Tidligere dokument: C-552/16 Wind Inovation 1 - DomDen 09-11-2017 dom i C-499/16 AZ
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en nedsat sats på levering af visse varer og ydelser - bilag III, punkt 1 - levnedsmidler - bagværk og kager - dato for mindste holdbarhed og sidste anvendelsesdato - princippet om afgiftsneutralitet
Tidligere dokument: C-499/16 AZ - DomDen 09-11-2017 dom i C-46/16 LS Customs Service
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - Ikke-fællesskabsvarer - proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse - unddragelse af en importafgiftspligtig vare fra toldtilsyn - fastsættelse af toldværdien - artikel 29, stk. 1 - betingelser for at anvende transaktionsværdimetoden - artikel 30 og 31 - valg af metode til fastsættelse af toldværdien - toldmyndighedernes pligt til at begrunde valget af metode
Tidligere dokument: C-46/16 LS Customs Service - DomDen 09-11-2017 dom i C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente
Handelspolitik
Appel - subsidieret indførsel - gennemførelsesforordning (EU) nr. 1239/2013 - artikel 2 - import af fotovoltaiske moduler af krystallinsk silicium og nøglekomponenter hertil (dvs. celler) med oprindelse i eller afsendt fra Kina - endelig udligningstold - fritagelse for import, der er genstand for et godtaget tilsagn - spørgsmålet om, en bestemmelse kan udskilles
Tidligere dokument: C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente - DomDen 15-11-2017 dom i C-374/16 Geissel Butin
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 168, litra a), artikel 178, litra a), og artikel 226, nr. 5) - fradrag for indgående afgift - oplysninger, som obligatorisk skal anføres på fakturaen - den afgiftspligtige persons berettigede forventning om en fradragsret
Tidligere dokument: C-374/16 Geissel Butin - DomDen 15-11-2017 dom i C-375/16 Butin
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Bundesfinanzhof (Tyskland) den 7. juli 2016 - Finanzamt Bergisch Gladbach mod Igor Butin
Den 15-11-2017 dom i C-507/16 Entertainment Bulgaria System
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - direktiv 2006/112/EF - artikel 168, litra a), artikel 169, litra a), artikel 214, stk. 1, litra d) og e), samt artikel 289 og 290 - fradragsberettigelse for skyldig eller betalt indgående merværdiafgift (moms) - udgående transaktioner gennemført i andre medlemsstater - afgiftsfritagelsesordning i den medlemsstat, hvor fradragsretten udøves
Tidligere dokument: C-507/16 Entertainment Bulgaria System - DomDen 16-11-2017 dom i C-308/16 Kozuba Premium Selection
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 12, stk. 1 og 2 - artikel 135, stk. 1, litra j) - afgiftspligtige transaktioner - fritagelse i forbindelse med levering af bygninger - begrebet »første indflytning« - begrebet »ombygning«
Tidligere dokument: C-308/16 Kozuba Premium Selection - Dom
Skal KN-kode 8704 i den kombinerede nomenklatur fortolkes således, at den omfatter rustvogne? Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, skal rustvogne da tariferes i KN-kode 8705 eller KN-kode 8703? | |
Skal bestemmelserne i artikel 17 i sjette momsdirektiv af 17. maj 1977 , hvis bestemmelser i det væsentlige blev gengivet i artikel 168 i direktiv af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem , fortolkes således, at for at nægte en afgiftspligtig person, som er merværdiafgiftsskyldig for egne transaktioner, retten til at fradrage den merværdiafgift, der angives på fakturaer svarende til varer eller ydelser, som skattemyndigheden godtgør ikke faktisk er blevet leveret, skal det da ... | |
Skal bestemmelserne i artikel 17 i sjette momsdirektiv af 17. maj 1977 , hvis bestemmelser i det væsentlige blev gengivet i artikel 168 i direktiv af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem , fortolkes således, at for at nægte en afgiftspligtig person, som er merværdiafgiftsskyldig for egne transaktioner, retten til at fradrage den merværdiafgift, der angives på fakturaer svarende til varer eller ydelser, som skattemyndigheden godtgør ikke faktisk er blevet leveret, skal det da ... | |
Skal artikel 401 i Rådets direktiv 2006/112/EF fortolkes således, at den er til hinder for en national afgift, som anvendes generelt og fastsættes proportionalt med prisen, men som ifølge de relevante bestemmelser kun opkræves, når der sælges en vare eller en ydelse til en forbruger, således at den endelige afgiftsbyrde i sidste instans påhviler forbrugeren, og som bringer det fælles momssystems funktion i fare og fordrejer konkurrencen? | |
Skal artikel 24, stk. 1, i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 af 24. november 2015 om gennemførelsesbestemmelser til visse bestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen fortolkes således, at toldmyndighederne kan opfordre en ansøger til at give de for beregningen af indkomstskat kompetente skattemyndigheder meddelelse om de skatteregistreringsnumre, som Bundeszentralamt für Steuer [det centrale forbundsskattekontor] har tildelt... |
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag - betingelser for udøvelse - artikel 273 - nationale foranstaltninger - bekæmpelse af svig og afgiftsunddragelse - faktura udstedt af en afgiftspligtig person, der er erklæret »inaktiv« af skattemyndighederne - risiko for svig - nægtelse af retten til fradrag - proportionalitet - nægtelse af at tage hensyn til beviser for, at der ikke foreligger svig eller tab af afgiftsindtægter - begrænsning af de tidsmæssige virkninger af den dom, der skal afsiges - foreligger ikke
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-101/16 Paper Consult - IndstillingRådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at det er til hinder for en national lovgivning som den i hovedsagen omhandlede, hvorefter en afgiftspligtig person nægtes retten til at fradrage merværdiafgift med den begrundelse, at den erhvervsdrivende, som har leveret en tjenesteydelse til ham mod faktura med angivelse af udgiften og merværdiafgiften, er blevet erklæret inaktiv af skattemyndighederne i en medlemsstat, idet denne erklæring om inaktivitet er offentlig og tilgængelig på internettet for alle afgiftspligtige personer i denne stat, når denne nægtelse er systematisk og definitiv, idet den ikke giver mulighed for at fremlægge bevis for, at der ikke foreligger svig eller tab af afgiftsindtægter.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - sjette momsdirektiv - direktiv 2006/112/EF - byggearbejder - franske oversøiske departementer - bestemmelser, der er gjort anvendelige af national ret - salg og installation på ejendomme - betegnelse som en enkelt ydelse - manglende kompetence
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-303/16 Solar Electric Martinique - IndstillingDen Europæiske Unions Domstol har ikke kompetence til at besvare det spørgsmål, der er forelagt af Conseil d’État (øverste domstol i forvaltningsretlige sager, Frankrig) ved afgørelse af 20. maj 2016.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion og fælles toldtarif - forordning (EØF) nr. 2913/92 - artikel 201, stk. 3, andet afsnit, og artikel 221, stk. 3 og 4 - forordning (EØF) nr. 2777/75 - forordning (EF) nr. 1484/95 - tillægsimporttold - kunstigt arrangement for at undgå skyldig tillægstold - de oplysninger, der ligger til grund for en toldangivelse, er forkerte - personer, der kan gøres ansvarlige for toldskylden - forældelsesfrist
Domstolens dom:
1) Under omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede skal artikel 201, stk. 3, andet afsnit, i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2700/2000 af 16. november 2000, fortolkes således, at de dokumenter, der skal fremlægges i henhold til artikel 3, stk. 2, i Kommissionens forordning (EF) nr. 1484/95 af 28. juni 1995 om gennemførelsesbestemmelser til ordningen for tillægsimporttold og om fastsættelse af repræsentative priser for fjerkrækød og æg samt ægalbumin og om ophævelse af forordning nr. 163/67/EØF, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 684/1999 af 29. marts 1999, udgør de for toldangivelsen fornødne oplysninger som omhandlet i denne bestemmelse.
2) Artikel 201, stk. 3, andet afsnit, i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 2700/2000, skal fortolkes således, at en fysisk person, som bevidst har været dybt involveret i planlægningen og den kunstige oprettelse af en struktur af handelsstrømme som den i hovedsagen omhandlede, som har ført til en nedsættelse af den efter lovgivningen skyldige importtold, er omfattet af begrebet »debitor« for toldskylden som omhandlet i denne bestemmelse, skønt vedkommende ikke selv har meddelt de forkerte oplysninger, der har tjent som basis for udfærdigelsen af toldangivelsen, når det følger af de faktiske omstændigheder, at denne person var eller havde rimelig grund til at være bekendt med, at de af strukturen omfattede transaktioner ikke har fundet sted som led i almindelige kommercielle transaktioner, men alene har haft til formål retsstridigt at opnå fordele hjemlet i EU-retten. Den omstændighed, at den pågældende person først har foretaget planlægningen og den kunstige oprettelse af den omhandlede struktur efter at have opnået forsikring om lovligheden heraf fra eksperter i toldret, er i denne henseende uden betydning.
3) Artikel 221, stk. 4, i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 2700/2000, skal fortolkes således, at den omstændighed, at importtoldskylden i henhold til artikel 201, stk. 1, i denne kodeks er opstået ved de importafgiftspligtige varers overgang til fri omsætning, ikke under omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede i sig selv kan udelukke muligheden for at foretage underretning til debitor af størrelsen af den skyldige importtold for sådanne varer efter udløbet af den frist, der er fastsat i artikel 221, stk. 3, i denne forordning, som ændret.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - forordning (EØF) nr. 2658/87 - toldunion - den fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - toldpositioner - underposition 6212 20 00 (»panties«) - forklarende bemærkninger til den kombinerede nomenklatur - forklarende bemærkninger til det harmoniserede system
Domstolens dom:
Den kombinerede nomenklatur, der er indeholdt i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, som ændret ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 927/2012 af 9. oktober 2012, skal fortolkes således, at en trusse, som er kendetegnet ved en nedsat horisontal elasticitet, som imidlertid ikke indeholder uelastiske elementer, der er indarbejdet i horisontal retning, kan tariferes i underposition 6212 20 00 i den kombinerede nomenklatur, hvis det i en efterprøvelse påvises, at denne trusse har en stærkt nedsat horisontal elasticitet med henblik på støtte af menneskekroppen for at skabe en slankende effekt på figuren.
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 | Spm. om, hvilken type urigtig dokumentation der kan være strafbar, til skatteministeren |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Bilag 3 |
Spm. 1 |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Bilag 13 |
Bilag 14 |
Spm. 24 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren |
Bilag 21 | Henvendelse af 17/10-17 fra Greenway-Denmark ApS, vedrørende emballageafgiften |
Bilag 23 |
Bilag 25 |
Bilag 26 | Henvendelse af 20/10-17 fra Bo Torp Pedersen om toldbehandling af privatimport |
Spm. 34 |
Spm. 35 |
Spm. 648 |