![]() |
Kære læser !
Den forløbne uge er Folketinget fortsat, hvor det slap i bilagsmøllen; der er masser af nyt lovstof. Herudover giver EU Domstolen læsestof nok til en kop eller to af dit foretrukne varme bryg.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Vi har da lov at håbe
Moms- og skattetjek
Eksportmomsordningen – det rentefrie lån afskaffes
Udkast til styresignal
Præcisering - uddannelseskrav ved momsfritagelse af sundhedsydelser - udkast til styresignal
Bindende svar
Overskudsvarme - anlæg til nedkøling af procesluft - varme fra røggas fra gaskedel anvendt til luftrensning og dampfremstilling
Momspligt af kurser i køreteknik
Moms - afgiftspligtig person - kommunal institution - specialtandpleje og omsorgstandpleje
Afgørelser
Opretholdelse af klagesag ved Landsskatteretten, når der er afsagt konkursdekret over selskabet
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 indstillinger
3 domme
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDOEt nyt folketingsår er begyndt. Statsministeren har holdt sin åbningstale, og regeringen har fremlagt sit lovkatalog. |
Dansk RevisionFå ekstra fordele hos Skat hvis du er SMV'er |
DeloitteEksportmomsordningen – det rentefrie lån afskaffes Skatteministeriet har nu fremsat lovforslaget vedr. afskaffelsen af forskudsmomsordningen. Ordningen foreslås ophævet pr. 1. januar 2018 og allerede forskudsvis udbetalt moms (det rentefrie lån) skal tilbagebetales. |
SKAT justerer uddannelseskravet i relation til momsfritagelsen af sundhedsydelser, derved at de tidligere krav om 200 undervisningslektioner i anatomi/fysiologi og 100 undervisningslektioner i sygdomslære/farmakologi ændres til et samlet krav på 300 undervisningslektioner i anatomi/fysiologi/sygdomslære/farmakologi. Herved kan de 4 fag vægtes forskelligt afhængig af, hvor relevante de er for den primære behandlingsform.
Videre lemper SKAT kravene til de undervisningslektioner, som modtages som led i én samlet uddannelse, som tages på én og samme undervisningsinstitution, hvor undervisningen er baseret på en undervisningsplan, som lever op til principperne om undervisningsplaner beskrevet i § 45-46 i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser.
Skatterådet bekræftede, at elektriciteten, som anvendtes i et anlæg til nedkøling af procesluft, ansås for anvendt til procesforbrug. Skatterådet kunne tillige bekræfte, at spørger skulle afregne afgift efter overskudsvarmereglerne for den varme, der stammede fra dette elektricitetsforbrug, og blev leveret som fjernvarme.
Spørger havde endvidere en specialbygget kedel, der anvendtes til både 1) luftrensning af procesluft og 2) dampproduktion til brug for fremstilling af varer. Luftrensningen skyldtes miljøkrav til udledning af partikler til luften. Skatterådet bekræftede, at overskudsvarmereglerne fandt anvendelse på den restvarme, som blev indvundet fra røggas grundet afbrænding af procesluft, som skyldtes miljømyndighedernes krav.
Skatterådet kunne dog ikke bekræfte, at overskudsvarmereglerne fandt anvendelse på varme, der blev indvundet fra røggas, som skyldtes dampproduktionen. Dette skyldtes, at varmen blev indvundet, inden den er blevet anvendt i spørgers produktion. Der var derfor ikke tale om, at energien blev genanvendt efter at have været anvendt til et godtgørelsesberettiget formål. Dermed var der ikke tale om overskudsvarme.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørgers kan undlade at opkræve moms ved udlejning af det køretekniske anlæg inklusiv biler og instruktører til udbydere af momsfritaget undervisning, som giver kørekort i kategorierne C, C/E, D og D/E.
Skatterådet bekræfter, at det er en myndighedsopgave, som ikke er omfattet af momslovens § 3, når kommunen udfører omsorgs- og specialtandplejebehandlinger på egne visiterede borgere. Skatterådet bekræfter, at den årlige egenbetaling, som kommunen i henhold til lov har ret til at opkræve for behandlingerne, ikke giver anledning til en anden besvarelse.
Da et selskab var gået konkurs, og kurator ikke ønskede at indtræde i sagen, afviste Landsskatteretten klagen. En kreditor, der ønskede at videreføre sagen på egen hånd, kunne ikke anses for part i sagen jf. skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 2
Modregning i overskydende skat Da dansk rets almindelige modregningsbetingelser var opfyldt, fandtes en foretagen modregning i et overskydende skattebeløb til dækning af restskat og inddrivelsesrenter for foretaget med rette. Landsskatteretten fandt ikke, at bestemmelsen i kildeskattelovens § 62 A, stk. 3 om en ændret årsopgørelse, der medfører udbetaling af overskydende skat, kunne anses for at indeholde et modregningsforbud. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 19-10-2017 dom i C-101/16 Paper Consult
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag - betingelser for udøvelse - artikel 273 - nationale foranstaltninger - bekæmpelse af svig og afgiftsunddragelse - faktura udstedt af en afgiftspligtig person, der er erklæret »inaktiv« af skattemyndighederne - risiko for svig - nægtelse af retten til fradrag - proportionalitet - nægtelse af at tage hensyn til beviser for, at der ikke foreligger svig eller tab af afgiftsindtægter - begrænsning af de tidsmæssige virkninger af den dom, der skal afsiges - foreligger ikke
Tidligere dokument: C-101/16 Paper Consult - DomDen 19-10-2017 dom i C-303/16 Solar Electric Martinique
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - sjette momsdirektiv - direktiv 2006/112/EF - byggearbejder - franske oversøiske departementer - bestemmelser, der er gjort anvendelige af national ret - salg og installation på ejendomme - betegnelse som en enkelt ydelse - manglende kompetence
Tidligere dokument: C-303/16 Solar Electric Martinique - DomDen 19-10-2017 dom i C-522/16 A
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion og fælles toldtarif - forordning (EØF) nr. 2913/92 - artikel 201, stk. 3, andet afsnit, og artikel 221, stk. 3 og 4 - forordning (EØF) nr. 2777/75 - forordning (EF) nr. 1484/95 - tillægsimporttold - kunstigt arrangement for at undgå skyldig tillægstold - de oplysninger, der ligger til grund for en toldangivelse, er forkerte - personer, der kan gøres ansvarlige for toldskylden - forældelsesfrist
Tidligere dokument: C-522/16 A - DomDen 19-10-2017 dom i C-556/16 Lutz
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - forordning (EØF) nr. 2658/87 - toldunion - den fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - toldpositioner - underposition 6212 20 00 (»panties«) - forklarende bemærkninger til den kombinerede nomenklatur - forklarende bemærkninger til det harmoniserede system
Tidligere dokument: C-556/16 Lutz - DomDen 26-10-2017 dom i C-90/16 The English Bridge Union
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport - begrebet »sport« - aktivitet kendetegnet ved et fysisk element - kontraktbridge med duplikerede kort
Tidligere dokument: C-90/16 The English Bridge Union - DomDen 26-10-2017 dom i C-534/16 BB construct
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - registrering i registret over momspligtige personer - national lovgivning, som fastsætter, at der skal stilles en sikkerhed - bekæmpelse af svig - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - frihed til at oprette og drive egen virksomhed - princippet om forbud mod forskelsbehandling - princippet ne bis in idem - princippet om forbud mod tilbagevirkende kraft
Tidligere dokument: C-534/16 BB construct - DomDen 26-10-2017 indstilling i C-533/16 Volkswagen
Fiskale bestemmelser
Præjudicielt spørgsmål - det fælles merværdiafgiftssystem - fradrag for afgift, der er betalt til leverandører - levering af varer, der ikke er momspligtige - momspålæggelse på varerne ved særskilte fakturaer - nægtelse af fradragsretten som følge af præklusionsfristens udløb
Tidligere dokument: C-533/16 Volkswagen - DomDen 26-10-2017 dom i C-407/16 Aqua Pro
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeksen - artikel 220, stk. 1 og stk. 2, litra b) - efteropkrævning af import- eller eksportafgifter - begrebet »bogføring af importafgifter« - den kompetente toldmyndigheds afgørelse - frist for at fremsætte en anmodning om godtgørelse eller fritagelse - pligt til at forelægge sagen for Europa-Kommissionen - beviser i tilfælde af en klage over en afgørelse fra den kompetente myndighed i importmedlemsstaten
Tidligere dokument: C-407/16 Aqua Pro - DomDen 09-11-2017 dom i C-552/16 Wind Inovation 1
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - opløsning af et selskab, der medfører dets slettelse fra registret for merværdiafgift (moms) - forpligtelse til at beregne moms af eksisterende aktiver og at indbetale den beregnede moms til staten - opretholdelse eller ændring af den på datoen for tiltrædelse af Den Europæiske Union eksisterende lov - artikel 176, stk. 2 - indvirkning på fradragsretten - artikel 168
Tidligere dokument: C-552/16 Wind Inovation 1 - DomDen 09-11-2017 dom i C-499/16 AZ
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 98 - medlemsstaternes mulighed for at anvende en nedsat sats på levering af visse varer og ydelser - bilag III, punkt 1 - levnedsmidler - bagværk og kager - dato for mindste holdbarhed og sidste anvendelsesdato - princippet om afgiftsneutralitet
Tidligere dokument: C-499/16 AZ - DomDen 09-11-2017 dom i C-46/16 LS Customs Service
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - forordning (EØF) nr. 2913/92 - EF-toldkodeks - Ikke-fællesskabsvarer - proceduren for ekstern fællesskabsforsendelse - unddragelse af en importafgiftspligtig vare fra toldtilsyn - fastsættelse af toldværdien - artikel 29, stk. 1 - betingelser for at anvende transaktionsværdimetoden - artikel 30 og 31 - valg af metode til fastsættelse af toldværdien - toldmyndighedernes pligt til at begrunde valget af metode
Tidligere dokument: C-46/16 LS Customs Service - DomDen 09-11-2017 dom i C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente
Handelspolitik
Appel - subsidieret indførsel - gennemførelsesforordning (EU) nr. 1239/2013 - artikel 2 - import af fotovoltaiske moduler af krystallinsk silicium og nøglekomponenter hertil (dvs. celler) med oprindelse i eller afsendt fra Kina - endelig udligningstold - fritagelse for import, der er genstand for et godtaget tilsagn - spørgsmålet om, en bestemmelse kan udskilles
Tidligere dokument: C-205/16 P SolarWorld mod Brandoni solare og Solaria Energia y Medio Ambiente - DomDen 15-11-2017 dom i C-375/16 Butin
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Bundesfinanzhof (Tyskland) den 7. juli 2016 - Finanzamt Bergisch Gladbach mod Igor Butin
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 183 - fradrag for indgående afgift - tilbagebetaling af for meget betalt afgift - betaling af morarenter som følge af for sen tilbagebetaling - mulighed for at nedsætte de skyldige renter af grunde, som ikke kan tilregnes den afgiftspligtige person - afgiftsneutralitet - ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet - retssikkerhed og beskyttelse af den berettigede forventning
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 183 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med princippet om afgiftsneutralitet, skal fortolkes således, at den ikke under omstændigheder, som ikke kan tilregnes den afgiftspligtige person, giver mulighed for at nedsætte størrelsen af det beløb i form af renter, som skyldes den afgiftspligtige person som følge af den forsinkede tilbagebetaling af for meget betalt moms, i forhold til størrelsen af det beløb, som vedkommende normalt ville have ret til.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - artikel 184 - regulering af fradrag for indgående afgift - artikel 185, stk. 1 - ændring af de elementer, som er taget i betragtning ved fastsættelsen af fradraget - artikel 185, stk. 2 - helt eller delvis ubetalte transaktioner - retskraftig godkendelse af en tvangsakkord - artikel 90 og artikel 185, stk. 2, andet afsnit - afgiftsneutralitet - opkrævning i sin helhed af den moms, som skyldes på området - pligt til sammenhæng i gennemførelsen af ordninger for regulering af afgift og fradrag i tilfælde af ikke-betaling af prisen
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 185, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en nedsættelse af en insolvent debitors forpligtelser på grundlag af en tvangsakkord som den i hovedsagen omhandlede udgør en »ændring af elementer, som er taget i betragtning ved fastsættelsen af fradragsbeløbet«, som omhandlet i denne bestemmelse, hvis og i det omfang den medfører en nedsættelse af afgiftsgrundlaget i henhold til de nationale bestemmelser, der gennemfører dette direktivs artikel 90.
2) Artikel 185, stk. 2, i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at en nedsættelse af en insolvent debitors forpligtelser på grundlag af en tvangsakkord som den i hovedsagen omhandlede medfører »helt eller delvis ubetalte transaktioner« i denne bestemmelses forstand, forudsat at denne nedsættelse er omfattet af dette direktivs artikel 185, stk. 1.
3) Artikel 185, stk. 2, i direktiv 2006/112 andet afsnit, skal fortolkes således, at en medlemsstat kan gennemføre den mulighed, som den er tillagt i denne bestemmelse, uden udtrykkeligt at fastsætte en forpligtelse til regulering i tilfælde af »helt eller delvis ubetalte transaktioner«, men ved at undlade at anføre dette tilfælde i listen over undtagelser i forbindelse med gennemførelsen af dette direktivs artikel 185, stk. 2, første afsnit.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 296, stk. 2 - artikel 299 - fælles standardsatsordning for landbrugere - udelukkelse fra den fælles ordning - betingelser - begrebet »kategori af landbrugere«
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-262/16 Shields & Sons Partnership - Indstilling1) Artikel 296, stk. 2, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at den på udtømmende vis fastsætter samtlige de tilfælde, hvor en medlemsstat kan udelukke en landbruger fra den fælles standardsatsordning for landbrugere.
2) Artikel 296, stk. 2, i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at landbrugere, som anses for at have modtaget væsentligt mere som medlemmer af den fælles standardsatsordning for landbrugere, end de ville have, hvis de havde været omfattet af den almindelige eller den forenklede merværdiafgiftsordning, ikke kan udgøre en kategori af landbrugere som omhandlet i denne bestemmelse.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 90, stk. 1 - direkte virkning - afgiftsgrundlag - nedsættelse i tilfælde af annullation, afbestilling eller ophævelse - nedsættelse i tilfælde af ikke-betaling eller delvis betaling - sondring - leasingkontrakt ophævet som følge af manglende betaling af afdragene
Domstolens dom:
1) Begreberne »annullation«, »afbestilling« og »ophævelse« i artikel 90, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at de omfatter tilfælde, hvor leasinggiveren i forbindelse med en leasingkontrakt med købspligt ikke længere kan opkræve betaling af lejen af leasingtageren med den begrundelse, at leasinggiveren har ophævet kontrakten på grund af leasingtagerens misligholdelse af kontrakten.
2) Leasinggiveren kan påberåbe sig artikel 90, stk. 1, i direktiv 2006/112 over for en medlemsstat for at opnå nedsættelse af grundlaget for merværdiafgift i det tilfælde, hvor leasinggiveren har bragt en leasingkontrakt endeligt til ophør på grund af leasingtagerens manglende betaling af afdragene, selv om den anvendelige nationale lovgivning dels kvalificerer et sådant tilfælde som »ikke-betaling« i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i artikel 90, stk. 2, dels ikke tillader en nedsættelse af afgiftsgrundlaget i tilfælde af ikke-betaling.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeks - artikel 29 - indførsel af køretøjer - toldværdiansættelse - artikel 78 - revision af angivelsen - artikel 236, stk. 2 - godtgørelse af importafgifter - frist på tre år - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 145, stk. 2 og 3 - risiko for, at der foreligger en defekt - frist på 12 måneder - gyldighed
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-661/15 X - Indstilling1) Artikel 145, stk. 2, i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 444/2002 af 11. marts 2002, sammenholdt med artikel 29, stk. 1 og 3, i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, skal fortolkes således, at den omfatter en situation som den i hovedsagen omhandlede, hvor det er godtgjort, at der på datoen for antagelsen af angivelsen om en vares overgang til fri omsætning foreligger en med fabrikationen sammenhængende risiko for, at denne vare vil blive defekt ved brug, og hvor sælger af denne grund i medfør af en kontraktlig garantiforpligtelse giver køber en prisnedsættelse i form af en godtgørelse af de af køber afholdte omkostninger ved at tilpasse varen således, at denne risiko udelukkes.
2) Artikel 145, stk. 3, i forordning nr. 2454/93, som ændret ved forordning nr. 444/2002, er ugyldig, for så vidt som der heri er fastsat en frist på 12 måneder efter datoen for antagelsen af angivelsen om varernes overgang til fri omsætning, inden for hvilken ændringen af den pris, der faktisk er betalt eller skal betales, skal være foretaget.
Fair Taxation: Commission welcomes new rules to resolve tax disputes
Bilag 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 4 |
Bilag 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 4 |
Bilag 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 4 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 8 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Spm. 15 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/10-17 fra NOAH-Trafik, til skatteministeren |
Spm. 16 |
Spm. 17 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/10-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Bilag 1 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 15 | Henvendelse af 4/10-17 fra Jens Philippsen, Hasle vedrørende afgifter på elbiler |
Bilag 17 |
Bilag 19 | Henvendelse af 13/10-17 fra Peer Pedersen, Frederiksværk vedr. revision af skat og moms |
Spm. 23 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 617 |
Spm. 618 |