Kære læser !
Så kører bilagsmøllen fra Folketinget igen - både for så vidt angår lovforslag og i forhold til den almindelige del.
Derudover bidrager EU Domstolen med et par interessante domme.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Håndtering af kontanter
Regulering af momsen ved tab på debitorer
Nye tiltag mod sort arbejde
Folketinget åbnet – det kan vi vente os
Regeringens lovprogram
Visse indkøb i den finansielle sektor bliver dyrere
Momsfradrag ved privat anvendelse af aktiver
Ny aftale om registreringsafgift er indgået
Ny aktuel guide om transfer pricing og toldværdi
Lovforslag om ændring af registrerings- og brændstofafgiften
Momsfri sammenslutninger (selvstændige grupper) - afgrænsning af momsfritagelsen
Nyt om afskaffelsen af forskudsmomsordningen
Lovprogram for 2017/2018: Skatte- og afgiftsmæssige initiativer
EU-Kommissionen foreslår omfattende reform af momssystemet
Er din bindende tariferingsoplysning (BTO) stadig gældende?
Polen styrker indsatsen mod momssvindel – rammer de nye rapporteringsregler din virksomhed?
Regeringens lovprogram 2017/2018
Udkast til styresignal
Havneydelser - fast ejendom - leveringssted - udkast til styresignal
Leasing - betaling af forholdsmæssig registreringsafgift - udkast til styresignal
Bindende svar
Moms - Selvejende Institution kan sælge ejendom momsfrit
Afgørelser
Momsfritagelse af kunstnerisk virksomhed - frihåndstatoveringer
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 ny sag
2 domme
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDODer har i de seneste år været meget fokus på håndtering af kontanter, her præciserer vi reglerne. |
BDORegulering af momsen ved tab på debitorer Det kan være fristende at bruge en kreditnota som genvej til at få fradrag for tab på moms på debitorer, men SKAT accepterer ikke metoden. De sædvanlige – og ganske strenge – betingelser for fradrag skal være opfyldt. |
BDOEt enigt Folketing har indgået en politisk aftale om at styrke indsatsen mod sort arbejde. Det betyder blandt andet udvidede beføjelser til SKAT, styrket myndighedssamarbejde og en oplysningskampagne. |
BDOFolketinget åbnet – det kan vi vente os I forbindelse med Folketingets åbning har regeringen som sædvanlig fremlagt et katalog med de lovforslag, som den i øjeblikket regner med at fremsætte i løbet af folketingsåret. På skatteområdet kommer der mindst 23 lovforslag. |
BeierholmSkatteområdet |
DeloitteVisse indkøb i den finansielle sektor bliver dyrere EU-Domstolen har vurderet, at den særlige momsfritagelse for ”selvstændige grupper” ikke kan bruges i den finansielle sektor. I Danmark er momsfritagelsen hidtil blevet brugt i stort omfang på baggrund af en tidligere EU-dom vedrørende Taksatorringen. Dansk praksis skal nu ændres. |
DeloitteMomsfradrag ved privat anvendelse af aktiver Når virksomheder køber aktiver, som både benyttes i virksomheden og af medarbejderne privat, præciserer SKAT, at virksomheden har to muligheder for at tage højde for den private anvendelse. Enten ved en reduktion i momsfradraget eller ved en senere beregning af udtagningsmoms. |
DeloitteNy aftale om registreringsafgift er indgået Regeringen og Dansk Folkeparti er nu blevet enige om en fremtidig bilbeskatning. Parterne er blevet enige om at sænke afgiften til 85 % op til bilens værdi på 185.000 kr., hvorefter afgiften fortsat vil være 150 %. Lovforslaget forventes fremsat den 3. oktober 2017. |
DeloitteNy aktuel guide om transfer pricing og toldværdi Deloitte udarbejder årligt en guide om transfer pricing og toldværdi. De to regelsæt fordrer ikke, at priserne er ens, men principper og dokumentation skal matche. Guiden samler mange landes regler og kan være en god hjælp, uanset hvor i verden I handler. |
DeloitteLovforslag om ændring af registrerings- og brændstofafgiften Lovforslaget har fokus på at nedsætte det generelle høje niveau på afgifter og at tilskynde køberne til at vælge biler, der i højere grad er sikrere og mere energieffektive. Der foreslås samtidig indført strengere krav til beregning og opgørelse af afgiften på leasingbiler. |
EYMomsfri sammenslutninger (selvstændige grupper) - afgrænsning af momsfritagelsen EU-Domstolen har for nyligt afsagt tre domme om momsfritagelsen for ydelser præsteret af selvstændige grupper til gruppens medlemmer. |
EYNyt om afskaffelsen af forskudsmomsordningen Regeringen har den 4. oktober 2017 fremsat lovforslag om afskaffelse af forskudsmomsordningen. |
PlesnerLovprogram for 2017/2018: Skatte- og afgiftsmæssige initiativer Regeringen har i forbindelse med Folketingets åbning offentliggjort lovprogrammet for det kommende folketingsår 2017/2018. Vi opsummerer her nogle af de væsentligste initiativer på skatte- og afgiftsområdet. |
PlesnerEU-Kommissionen fremlagde den 4. oktober et udspil til en gennemgribende reform af momssystemet. Det nye udspil indeholder fire hovedpunkter, der fokuserer på bekæmpelse af momssvindel, indførelse af et system til at afregne moms ét sted, større ensartethed vedrørende afregningsland samt forenkling af faktureringsreglerne. |
PwCEr din bindende tariferingsoplysning (BTO) stadig gældende? EU har ændret en del varekoder, og alle BTOer vedrørende disse koder gælder ikke længere. |
PwCPolen styrker indsatsen mod momssvindel – rammer de nye rapporteringsregler din virksomhed? Som led i kampen mod momssvindel indfører Polen nye regler, der har til formål at bekæmpe momskarruseller og svindel med afgifter. De nye rapporteringsregler omfatter særligt udsatte varer, der fysisk befinder sig på Polens territorium. Herudover forventes reglerne udvidet til at omfatte medicinske produkter inden årets udgang. |
PwCRegeringens lovprogram 2017/2018 Med åbningen af Folketinget blev regeringens lovprogram for det kommende år også offentliggjort. Vi har nedenfor oplistet de initiativer, som vedrører skatte-, moms- og afgiftsområdet. |
Momsforordning nr. 282/2011 blev ændret ved forordning nr. 1042/2013, som i artikel 13b indeholder en definition af fast ejendom i momsretlig forstand, og i artikel 31a regler om ydelser i forbindelse med fast ejendom. Ydelser, der leveres af danske havne, kan være omfattet af artikel 31a, stk. 2, litra j), og er dermed ydelser vedrørende fast ejendom, jf. momslovens § 18 og momssystemdirektivets artikel 47.
I styresignalet præciseres anvendelsesområdet for artikel 31a, stk. 2, litra j) i relation til ydelser, som leveres af danske havne.
SKAT præciserer i dette styresignal en række forhold i forbindelse med leasing af køretøjer og anvendelse af registreringsafgiftslovens § 3 b om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift. Endvidere ændres praksis for så vidt angår registreringsafgiftslovens § 3 b og leasingselskabers brug af stilstandsperioder.
Styresignalet præciserer følgende forhold:
1. Ændringer af godkendte leasingaftaler - herunder ubetydelige formfejl2. Førtidigt aftaleophør3. Køberet og købepligt samt anvisningsret og anvisningspligt
Styresignalet ændrer praksis for følgende forhold:
4. Stilstandsperioder
Skatterådet afgjorde efter en samlet vurdering af transaktionens omstændigheder på leveringstidspunktet, at salget af en selvejende institutions gamle bygninger ikke kunne sidestilles med et momspligtigt salg af en byggegrund.
Efter praksis sidestilles et momsfrit salg af en gammel bygning med tilhørende grund med et momspligtigt salg af en byggegrund, hvis det vurderes, at ejendommen på leveringstidspunktet faktisk er beregnet til at blive bebygget, og hvis parternes hensigter kan understøttes ved objektive beviselementer.
Sagen vedrørte klage over et bindende svar om, hvorvidt klagerens frihåndstatoveringer var fritaget for moms. Klagerens levering af frihåndstatoveringer ansås ikke for omfattet af fritagelsesbestemmelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 7. Det bindende svar blev således stadfæstet.
Straf – skattesvig – momssvig – rufferi medvirken T var tiltalt for moms- og skattesvig samt medvirken til rufferi. T havde medvirket til et ægtepars bordelvirksomhed, idet T på deres vegne stod som lejer af en ejendom, hvorfra ægteparret drev bordelvirksomhed og udfærdigede fiktive huslejekontrakter til de prostituerede med henblik på fremvisning i tilfælde af myndighedernes kontrol. De prostituerede skulle aflevere 50 % af deres omsætning til ægteparret. T havde for perioden 29.11.2010-11.04.2012 angivet et momstilsvar på 23.987 kr., selvom momstilsvaret rettelig var 85.319 kr. For perioden 12.04.2012-30.09.2014 havde T drevet momsregistreringspligtig virksomhed uden at den var anmeldt til SKAT. For indkomståret 2010 havde T afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med sin selvangivelse, idet hun havde angivet sin bidragspligtige indkomst for lavt med 3.587 kr. og sin skattepligtige indkomst for lavt med 32.983 kr. For 2011 og 2012 havde hun selvangivet sin skattepligtige indkomst for lavt med i alt 299.296 kr. For indkomståret 2013 hvor hun ikke havde modtaget en skatteansættelse, havde T undladt at indgive selvangivelse, hvorefter overskuddet på 189.321 kr. i hendes virksomhed ikke blev beskattet. T havde derved unddraget for 192.552 kr. i moms, 187.480 kr. i skat og 48.128 kr. i arbejdsmarkedsbidrag i alt. T forklarede, at hun ikke vidste, at rufferi var strafbart i Danmark, at hun ikke kendte lejekontrakternes indhold, og at andre prostituerede stod som udlejere i andre af ægteparrets bordeller. Byretten fandt T skyldig i tiltalen, men T frifandtes for at have drevet momsregistreringspligtig virksomhed efter at registreringen var inddraget, idet det ikke fandtes bevist, at T har indset, at afmeldingen skete på grundlag af fejlagtige oplysninger fra hendes side. Retten lagde endvidere til grund, at T har vidst, at de indtægtsoplysninger, der blev videregivet til SKAT var forkerte, idet de blandt andet var baseret på de lyserøde bilag, hvor en del af indtægterne ikke var medtaget. T idømtes 4 måneders ubetinget fængsel samt en tillægsbøde på 290.000 kr. samt blev pålagt 6 års indrejseforbud. | |
Straf – skattesvig – momssvig T var tiltalt for moms- og skattesvig. T havde som indehaver af en virksomhed for perioden 31.03.2011-31.10.2012 angivet et momstilsvar på 90.344 kr., og blev foreløbig fastsat til yderligere 100.000 kr., selvom momstilsvaret rettelig var 226.610 kr. For perioden 01.11.2012-31.05.2013 havde T fortsat driften af virksomheden og udstedt fakturaer med moms, selvom SKAT havde inddraget registreringen den 30.10.2012. T havde endvidere for indkomståret 2011 undladt inden 4 uger efter modtagelsen af skatteansættelsen, at reagere på at den var for lav med 335.132 kr. For 2012 havde T uden at have modtaget en skatteansættelse undladt at indgive selvangivelse, hvorefter overskuddet på 554.788 kr. i T's virksomhed ikke blev beskattet. T havde derved unddraget for 105.792 kr. i moms, 312.385 kr. i skat og 71.173 kr. i arbejdsmarkedsbidrag. T ønskede ikke at afgive forklaring til sagen. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. Den lagde de talmæssige opgørelser af unddragelserne til grund. Det fandtes bevist, at T har været klar over, at han ville unddrage statskassen disse beløb. T idømtes 3 måneders fængsel betinget med vilkår om behandling mod misbrug samt en tillægsbøde på 485.000 kr. |
Journalnr: 14/2561183
Diverse momsfradrag
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens samlede afgiftstilsvar idet der ikke er godkendt momsfradrag for diverse udgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-09-2017
Journalnr: 14/0205502
Momsfradrag - ingen aktiviteter
Klagen skyldes at SKAT ikke har godkendt fradrag for købsmoms for perioden fra 1. juni 2010 til 30. juni 2013, da der ifølge SKAT ikke er sket momspligtigt salg i perioden. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 07-09-2017
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 12-10-2017 dom i C-262/16 Shields & Sons Partnership
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 296, stk. 2 - artikel 299 - fælles standardsatsordning for landbrugere - udelukkelse fra den fælles ordning - betingelser - begrebet »kategori af landbrugere«
Tidligere dokument: C-262/16 Shields & Sons Partnership - DomDen 12-10-2017 dom i C-404/16 Lombard Ingatlan Lízing
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 90, stk. 1 - direkte virkning - afgiftsgrundlag - nedsættelse i tilfælde af annullation, afbestilling eller ophævelse - nedsættelse i tilfælde af ikke-betaling eller delvis betaling - sondring - leasingkontrakt ophævet som følge af manglende betaling af afdragene
Tidligere dokument: C-404/16 Lombard Ingatlan Lízing - DomDen 12-10-2017 indstilling i C-396/16 T – 2
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - artikel 184 - regulering af fradrag for indgående afgift - artikel 185, stk. 1 - ændring af de elementer, som er taget i betragtning ved fastsættelsen af fradraget - artikel 185, stk. 2 - helt eller delvis ubetalte transaktioner - retskraftig godkendelse af en tvangsakkord - artikel 90 og artikel 185, stk. 2, andet afsnit - afgiftsneutralitet - opkrævning i sin helhed af den moms, som skyldes på området - pligt til sammenhæng i gennemførelsen af ordninger for regulering af afgift og fradrag i tilfælde af ikke-betaling af prisen
Tidligere dokument: C-396/16 T – 2 - DomDen 12-10-2017 dom i C-661/15 X
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeks - artikel 29 - indførsel af køretøjer - toldværdiansættelse - artikel 78 - revision af angivelsen - artikel 236, stk. 2 - godtgørelse af importafgifter - frist på tre år - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 145, stk. 2 og 3 - risiko for, at der foreligger en defekt - frist på 12 måneder - gyldighed
Tidligere dokument: C-661/15 X - DomDen 19-10-2017 dom i C-101/16 Paper Consult
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - ret til fradrag - betingelser for udøvelse - artikel 273 - nationale foranstaltninger - bekæmpelse af svig og afgiftsunddragelse - faktura udstedt af en afgiftspligtig person, der er erklæret »inaktiv« af skattemyndighederne - risiko for svig - nægtelse af retten til fradrag - proportionalitet - nægtelse af at tage hensyn til beviser for, at der ikke foreligger svig eller tab af afgiftsindtægter - begrænsning af de tidsmæssige virkninger af den dom, der skal afsiges - foreligger ikke
Tidligere dokument: C-101/16 Paper Consult - DomDen 19-10-2017 dom i C-303/16 Solar Electric Martinique
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - sjette momsdirektiv - direktiv 2006/112/EF - byggearbejder - franske oversøiske departementer - bestemmelser, der er gjort anvendelige af national ret - salg og installation på ejendomme - betegnelse som en enkelt ydelse - manglende kompetence
Tidligere dokument: C-303/16 Solar Electric Martinique - DomDen 19-10-2017 dom i C-522/16 A
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion og fælles toldtarif - forordning (EØF) nr. 2913/92 - artikel 201, stk. 3, andet afsnit, og artikel 221, stk. 3 og 4 - forordning (EØF) nr. 2777/75 - forordning (EF) nr. 1484/95 - tillægsimporttold - kunstigt arrangement for at undgå skyldig tillægstold - de oplysninger, der ligger til grund for en toldangivelse, er forkerte - personer, der kan gøres ansvarlige for toldskylden - forældelsesfrist
Tidligere dokument: C-522/16 A - DomDen 19-10-2017 dom i C-556/16 Lutz
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - forordning (EØF) nr. 2658/87 - toldunion - den fælles toldtarif - tarifering - kombineret nomenklatur - toldpositioner - underposition 6212 20 00 (»panties«) - forklarende bemærkninger til den kombinerede nomenklatur - forklarende bemærkninger til det harmoniserede system
Tidligere dokument: C-556/16 Lutz - DomDen 26-10-2017 dom i C-90/16 The English Bridge Union
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport - begrebet »sport« - aktivitet kendetegnet ved et fysisk element - kontraktbridge med duplikerede kort
Tidligere dokument: C-90/16 The English Bridge Union - DomDen 26-10-2017 dom i C-534/16 BB construct
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - registrering i registret over momspligtige personer - national lovgivning, som fastsætter, at der skal stilles en sikkerhed - bekæmpelse af svig - Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - frihed til at oprette og drive egen virksomhed - princippet om forbud mod forskelsbehandling - princippet ne bis in idem - princippet om forbud mod tilbagevirkende kraft
Tidligere dokument: C-534/16 BB construct - DomDen 26-10-2017 indstilling i C-533/16 Volkswagen
Fiskale bestemmelser
Præjudicielt spørgsmål - det fælles merværdiafgiftssystem - fradrag for afgift, der er betalt til leverandører - levering af varer, der ikke er momspligtige - momspålæggelse på varerne ved særskilte fakturaer - nægtelse af fradragsretten som følge af præklusionsfristens udløb
Tidligere dokument: C-533/16 Volkswagen - DomDen 26-10-2017 dom i C-407/16 Aqua Pro
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeksen - artikel 220, stk. 1 og stk. 2, litra b) - efteropkrævning af import- eller eksportafgifter - begrebet »bogføring af importafgifter« - den kompetente toldmyndigheds afgørelse - frist for at fremsætte en anmodning om godtgørelse eller fritagelse - pligt til at forelægge sagen for Europa-Kommissionen - beviser i tilfælde af en klage over en afgørelse fra den kompetente myndighed i importmedlemsstaten
Tidligere dokument: C-407/16 Aqua Pro - DomDen 15-11-2017 dom i C-375/16 Butin
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse indgivet af Bundesfinanzhof (Tyskland) den 7. juli 2016 - Finanzamt Bergisch Gladbach mod Igor Butin
Omfatter begrebet skole- og universitetsundervisning i artikel 132, stk. 1, litra i) og j), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (momsdirektivet) køreskoleundervisning til erhvervelse af kørekort til kategori B og C1? [...] |
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 183 - fradrag for indgående afgift - tilbagebetaling af for meget betalt afgift - betaling af morarenter som følge af for sen tilbagebetaling - mulighed for at nedsætte de skyldige renter af grunde, som ikke kan tilregnes den afgiftspligtige person - afgiftsneutralitet - ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet - retssikkerhed og beskyttelse af den berettigede forventning
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 183 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med princippet om afgiftsneutralitet, skal fortolkes således, at den ikke under omstændigheder, som ikke kan tilregnes den afgiftspligtige person, giver mulighed for at nedsætte størrelsen af det beløb i form af renter, som skyldes den afgiftspligtige person som følge af den forsinkede tilbagebetaling af for meget betalt moms, i forhold til størrelsen af det beløb, som vedkommende normalt ville have ret til.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 14, stk. 2, litra b) - levering af goder - motorkøretøjer - finansiel leasingkontrakt med købsoption
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-164/16 Mercedes Benz Financial Services UK - IndstillingBegrebet leasingkontrakt »med den klausul, at ejendomsretten under normale forhold erhverves senest ved betaling af det sidste afdrag« i artikel 14, stk. 2, litra b), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at det finder anvendelse på en standardleasingkontrakt med købsoption, hvis det kan udledes af kontraktens finansielle vilkår, at udnyttelsen af købsoptionen er det eneste økonomisk rationelle valg, som leasingtageren til sin tid kan træffe, hvis kontrakten opfyldes indtil sit udløb, hvilket det tilkommer den nationale ret at undersøge.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - direktiv 2006/112/EF - momsfritagelse - artikel 86, stk. 1, litra b), og artikel 144 - fritagelse for importafgifter for varer af ringe værdi eller uden erhvervsmæssig karakter - fritagelse for tjenesteydelser i forbindelse med indførsel af varer - national lovgivning, som pålægger moms på omkostninger til transport af dokumenter og varer af ringe værdi på trods af deres karakter af accessoriske ydelser til varer, der er fritaget for moms
Domstolens dom:
Artikel 144 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, sammenholdt med direktivets artikel 86, stk. 1, litra b), skal fortolkes således, at den er til hinder for en national lovgivning som den i hovedsagen omhandlede, der som betingelse for anvendelse af merværdiafgiftsfritagelsen for accessoriske ydelser, herunder transportydelser, ikke alene stiller krav om, at ydelsernes værdi indgår i afgiftsgrundlaget, men også om, at disse ydelser faktisk skal have været pålagt merværdiafgift ved toldstedet i forbindelse med indførsel.
European Commission proposes far-reaching reform of the EU VAT system
Questions and Answers on VAT reform in the EU
Bekendtgørelse af lov om afgift af polyvinylklorid og ftalater (pvc?-??afgiftsloven)
L 4 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændsstofforbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerhedsudstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differentiering af brændstofforbrugsafgift m.v.) .
Oprettelsesdato: 03-10-2017
Høringsfrist: 10-10-2017
Høring af udkast til bekendtgørelse om tilbagebetaling af visse afgifter
Oprettelsesdato: 05-10-2017
Høringsfrist: 02-11-2017
Bilag 1 |
Bilag 2 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 1 |
Bilag 2 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 1 |
Bilag 2 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 2 | Henvendelse af 3/10-17 fra Finans og Leasing vedrørende foretræde |
Bilag 3 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Spm. 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/10-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Bilag 1 |
Bilag 3 |
Bilag 4 | Program: FairTax og COFFERS, Bruxelles den 21. november 2017 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 9 |
Bilag 10 | Udvalgs- og gruppeformandsmøde onsdag den 11. oktober (dagsorden og bilag) |
Bilag 11 | Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens årsberetning for 2016 |
Bilag 12 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 550 |
Spm. 551 |
Spm. 552 |
Spm. 553 |
Spm. 554 |
Spm. 610 |
Spm. 614 |
Spm. 615 |
Spm. 616 |
Spm. 621 |
Spm. 669 |