Kære læser !
MomsMail i denne uge er præget af Folketingets åbning og dermed en række rådgiveres gennemgange af lovprogrammet på Skatteministeriets område - og i halen herpå materiale fra Folketingets skatteudvalg i form af lovforslag og -bilag.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Omlægning af overskudsvarmeafgiften i høring
Den nye regerings første lovkatalog
Moms af personaleudgifter
Regeringens lovpakke på skatteområdet
Moms på fast ejendom
Ændring af momsloven
Det nye lovprogram byder på ændringer af afgiftsområdet
Regeringens lovprogram 2019/20 - forventede lovforslag
Sagsfremstilling og retsmøde i sager, hvor Landsskatteretten ikke følger Skatteankestyrelsens indstilling om fuldt medhold
Regeringens lovprogram for 2019/20 - Afgifter
Regeringens lovprogram for 2019/20 - Moms
Folketingsåret 2019/2020 er skudt igang
SKM-meddelelse
Liste over anerkendte flyselskaber for 2019
Bindende svar
Om fællesregistreringer i tredjelande
Elektroniske vouchere - tilgodebeviser - "indløsning" til kontanter mv.
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
2 domme
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Advokatfirmaet Energi & MiljøOmlægning af overskudsvarmeafgiften i høring Skatteministeriet har den 13. september 2019 sendt en ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af [...] |
BDODen nye regerings første lovkatalog Folketinget er åbnet, og regeringen har traditionen tro offentliggjort fremsatte lovforslag til denne folketingssamling. Skatteministeren står for 22 forslag |
BDODet kan være svært at forstå, hvorfor momsen af udgifter til morgenbrød til personalemøder kan fratrækkes, mens det modsatte er tilfældet for moms af udgifter til æbler og pærer til personalets frugtskål, men sådan er det |
BeierholmRegeringens lovpakke på skatteområdet I forbindelse med Statsministerens åbningstale bliver lovkataloget for det kommende folketingsår samtidig offentliggjort. Nedenfor er omtalt de planlagte tiltag, som helt naturligt flugter med de tilkendegivelser, der blev givet under valgkampen og under regeringsdannelsen |
BeierholmDansk praksis om momspligt på bebyggede grunde er underkendt af EU-domstolen |
DeloitteLovprogrammet for 2019-2020 indeholder det største antal ændringer af momsreglerne i mange år; både lettelser og stramninger. Bl.a. sker der en række ændringer i reglerne for EU-varehandel med henblik på at lette og tydeliggøre rapporteringsforpligtelser ved kædehandler og konsignationslagre. |
DeloitteDet nye lovprogram byder på ændringer af afgiftsområdet Punktafgifterne for emballage og tobak forhøjes, og der indføres øget kontrol på motorområdet. Samtidigt sker der bl.a. nedsættelse af overskudsvarmeafgiften, og velgørende organisationer får mulighed for godtgørelse af afgiften på chokolade, kaffe mv. |
EYRegeringens lovprogram 2019/20 - forventede lovforslag Regeringen har den 1. oktober 2019 offentliggjort lovprogrammet for folketingsåret 2019/20. EY følger lovforslagene og udsender bemærkninger til dem, når de er fremsat og vedtaget. |
Folketingets OmbudsmandLandsskatterettens udtalelse i en konkret sag gav ombudsmanden anledning til at indlede en generel undersøgelse af, om der skal udarbejdes en sagsfremstilling, inden Landsskatteretten stadfæster en bebyrdende afgørelse i de sager, hvor Skatteankestyrelsen indstiller, at klageren gives fuldt medhold. |
PwCRegeringens lovprogram for 2019/20 - Afgifter Det kommende folketingsår har både nye og allerede kendte afgiftsforslag på programmet. |
PwCRegeringens lovprogram for 2019/20 - Moms På momsområdet kan vi imødese to betydelige ændringer i løbet af det kommende år. |
RedmarkFolketingsåret 2019/2020 er skudt igang - kommende ændringer i skatte- og momslovgivningen |
Listen med godkendte flyselskaber er opdateret for 2019, og Skattestyrelsen har anerkendt, at yderligere 2 selskaber, i alt 22 flyselskaber er godkendt for 2019 mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik. Luftfartsselskaber, der ønsker optagelse på listen skal søge Skattestyrelsen en gang årligt.
I listen er angivet en række betingelser, som skal være opfyldt for at luftfartsselskabet kan opnå fritagelse for moms for de enkelte luftfartøjer
Skatterådet udtalte bl.a., at det forhold, at en filial indgår i en fællesregistrering i et tredjeland, momsmæssigt kan sidestilles med, at filialen er fællesregistreret efter reglerne i den danske momslovs § 47, stk. 4. Ifølge det bindende svar er det dog en betingelse, at det pågældende tredjeland både har et momssystem, der generelt er sammenligneligt med momssystemet i EU-landene, og samtidigt har regler om fællesregistreringer, der er sammenlignelige med reglerne i momssystemdirektivet og momsloven.
Sagen omhandler en lang række spørgsmål i relation til de nye regler om den momsmæssige behandling af vouchere.
Imod Spørgers ønske kan Skatterådet ikke bekræfte, at elektroniske gavekort ikke kan være omfattet af definitionen for vouchere til ét formål, jf. det nye regelsæt i momsloven.
Skatterådet kan heller ikke bekræfte, at et gavekort, hvorpå det er angivet, at et evt. restbeløb op til f.eks. 5% af pålydende/50 kr. udbetales ved indløsning, ikke er omfattet af definition for en voucher til ét formål.
Endvidere kan Skatterådet ikke bekræfte, at udstedelse af et nyt gavekort på et ikke-anvendt restbeløb på et tidligere udstedt gavekort (omfattet af definitionen for voucher til ét formål) ikke er momspligtigt.
Derimod kan Skatterådet i overensstemmelse med Spørgers ønske svare bekræftende på en række spørgsmål om den momsmæssige behandling af en række transaktioner i forskellige handelskæder og på spørgsmål om fradragsret.
Endvidere kan Skatterådet bekræfte, at et konkret tilgodebevis skal anses for at være en voucher i momslovens forstand.
Et enkelt spørgsmål afvises, da det omhandler udformningen af en faktura og ikke den momsmæssige konsekvens af en konkret disposition.
Salær i straffesag - sagen endnu ikke afsluttet - kære frist - kæremål afvist I en administrativ straffesag havde byretten tillagt T's forsvarer et salær på 19.585,80 kr. med tillæg af moms ved beslutning af den 9. maj 2019. Retten sendte beslutningen til politiet den 9. maj 2019 og politiet afviste den 20. maj 2019 at betale fakturaen under henvisning til, at salærmeddelelsen vedrørte Skattestyrelsen. Skattestyrelsen modtog elektronisk en kopi af beslutningen den 2. august 2019. Den blev videreformidlet fra en central visiteringsfunktion til en sagsbehandler den 5. august 2019. Sagsbehandleren gjorde sig på grund af ferieafholdelse først den 19. august 2019 bekendt med salærmeddelelsen. Skattestyrelsen kærede byrettens beslutning af 9. maj 2019 og gjorde gældende at beslutningen var truffet på et ufuldstændigt grundlag, at straffesagen mod T ikke endeligt er afsluttet, at forsvareren som professionel aktør må formodes at være bekendt med reglerne om tilkendelse af salær og at kære fristen først skal regnes fra det tidspunkt, hvor sagsbehandleren havde lejlighed til at gøre sig bekendt med indholdet af beslutningen, den 19. august 2019. Landsretten afviste kæremålet, idet kæremålet var for sent iværksat. Skattestyrelsen havde modtaget oplysninger om salærfastsættelsen fra forsvareren den 2. august 2019 og allerede fordi kæremålet ikke var iværksat inden 14 dage efter dette tidspunkt, afvises kæremålet. | |
Straf - skattesvig - medarbejderaktier T var tiltalt for skattesvig af særlig grov karakter for indkomstårene 2010, 2011, 2012, 2013 og 2015. Han havde angivet sin skattepligtige indkomst for lavt for årene 2012,2013 og 2015. For 2010 og 2011 havde han undladt rettidigt at oplyse om at skatteansættelserne var for lave. Han havde ikke medregnet avancer på i alt 1.458.360 kr. ved salg af sine medarbejderaktier. Han havde derved unddraget for 566.534 kr. i skat i alt. T forklarede, at han var klar over at avancerne var skattepligtige og han havde set advarsler i selvangivelserne, men at han ville rette op, når han fik orden på sit liv. Han havde aldrig tænkt sig at snyde med skat, men han kunne ikke overskue tingene på grund af helbredsmæssige og personlige problemer. Byretten fandt T skyldig for indkomståret 2015, men frifandt T for de øvrige år efter anklagemyndighedens påstand. T idømtes 40 dages betinget fængsel samt en tillægsbøde på 345.000 kr. Retten lagde ved strafudmålingen vægt på størrelserne af det unddragne beløb. Unddragelserne har ikke været så let konstaterbare, at dette kan tillægges formildende betydning. T påstod formildelse af tillægsbøden i landsretten. Landsretten stadfæstede byretsdommen. Der var ikke grundlag for at nedsætte tillægsbøden, idet T ikke er selvanmelder, men godt vidste, at han skulle betale skat af aktieavancen, havde afsat midler hertil og først betalte den unddragne skat, da skattemyndighederne rettede henvendelse til ham. |
Journalnr: 18/0001047
Momsfradrag
Klagen vedrører ikke godkendt fradrag for indgående afgift (købsmoms). Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-08-2019
Journalnr: 15/2131588
Momsfradrag
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens momstilsvar, idet SKAT ikke har godkendt virksomhedens fradrag for underleverandørydelser. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-08-2019
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 09-10-2019 dom i C-573/18 C (TVA og subventions agricoles)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 11, punkt A, stk. 1, litra a) - afgiftsgrundlag - tilskud, der er direkte forbundet med prisen - forordning (EU) nr. 2200/96 - artikel 11, stk. 1, og artikel 15 - landbrugsproducentorganisationer, der har oprettet en driftsfond - producentorganisations leveringer til sine medlemmer mod betaling, som ikke dækker den fulde indkøbspris - tilskud, der udbetales af driftsfonden
Tidligere dokument: C-573/18 C (TVA og subventions agricoles) - DomDen 10-10-2019 indstilling i C-211/18 Idealmed III
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter- det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112 - artikel 132, stk. 1, litra b) - fritagelser - hospitalsbehandling og pleje - levering af ydelser under sociale betingelser svarende til dem, der gælder for offentligretlige organer- artikel 377 og 391 - undtagelser - mulighed for at vælge afgiftssystem - ændring af betingelserne for udøvelse af erhvervsmæssig virksomhed
Tidligere dokument: C-211/18 Idealmed III - DomDen 16-10-2019 dom i C-4/18 Winterhoff Eisenbeis
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra a) - fritagelser til fordel for visse former for virksomhed af almen interesse - det offentlige postvæsen - direktiv 97/67/EF - befordringspligtig virksomhed - privat erhvervsdrivende, der leverer en tjeneste bestående i forkyndelse af dokumenter fra domstole og administrative myndigheder
Tidligere dokument: C-4/18 Winterhoff Eisenbeis - DomDen 16-10-2019 dom i C-189/18 Glencore Agriculture Hungary
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 167 og 168 - ret til fradrag af moms - nægtelse - svig - bevisoptagelse - princippet om iagttagelse af retten til forsvar - ret til at blive hørt - aktindsigt - artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - effektiv domstolsprøvelse - princippet om processuel ligestilling - kontradiktionsprincippet - national lovgivning eller praksis, hvorefter skatte- og afgiftsmyndighederne i forbindelse med en kontrol af den af en afgiftspligtig person udøvede ret til momsfradrag er bundet af de faktiske konstateringer og de juridiske kvalifikationer, som de nævnte myndigheder har foretaget inden for rammerne af relaterede administrative procedurer, som denne afgiftspligtige person ikke var part i
Tidligere dokument: C-189/18 Glencore Agriculture Hungary - DomDen 16-10-2019 dom i C-270/18 UPM France
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 21, stk. 5, tredje afsnit - fritagelse for mindre elektricitetsproducenter, der er underlagt beskatning af den producerede elektricitet - fravær under den tildelte overgangsperiode af en national afgift på det endelige elektricitetsforbrug - artikel 14, stk. 1, litra a) - obligatorisk afgiftsfritagelse for energiprodukter og elektricitet, der anvendes til produktion af elektricitet
Tidligere dokument: C-270/18 UPM France - DomDen 17-10-2019 dom i C-692/17 Paulo Nascimento Consulting
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelser - artikel 135, stk. 1, litra b) og d) - transaktioner, der består i ydelse og formidling af lån samt forvaltning af lån - transaktioner vedrørende fordringer, dog ikke inddrivelse af fordringer - overdragelse mod vederlag til tredjemand af en processuel stilling i et fuldbyrdelsessøgsmål vedrørende inddrivelse af en fordring, som vedkommende har fået anerkendt ved en retslig afgørelse
Tidligere dokument: C-692/17 Paulo Nascimento Consulting - DomDen 17-10-2019 dom i C-653/18 Unitel
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 146 - fritagelse ved udførsel - begrebet »levering af varer« - artikel 131 - betingelser, der er fastsat af medlemsstaterne - proportionalitetsprincippet - princippet om afgiftsneutralitet - bevis - svig - en medlemsstats praksis, der består i, at retten til fritagelse nægtes, når køberen af de udførte varer ikke er identificeret
Tidligere dokument: C-653/18 Unitel - DomDen 17-10-2019 dom i C-579/18 Comida paralela 12
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 8 og 38 - debitor for punktafgift som følge af uretmæssig indførsel af varer på en medlemsstats område - begreb - selskab med civilretligt ansvar for forhold begået af dets direktør
Tidligere dokument: C-579/18 Comida paralela 12 - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - punktafgiftspligtige varer - fritagelse for levering af varer, der forsendes eller transporteres inden for Unionen - kædetransaktion - henførsel af varebevægelsen til en bestemt levering inden for en forsyningskæde - transport af punktafgiftspligtige varer i henhold til afgiftssuspensionsordningen - EU-rettens forrang - grænser for en overensstemmende fortolkning - princippet in dubio mitiu
Generaladvokatens indstilling:
1) Når den eneste grænseoverskridende varebevægelse skal henføres til en bestemt levering i en kædetransaktion, er det afgørende, hvem der ved den grænseoverskridende transport af varen bærer risikoen for varens hændelige undergang. Denne levering er den afgiftsfrie levering inden for Fællesskabet, og leveringsstedet ligger dér, hvor transporten påbegyndtes.
2) Princippet om momsneutralitet eller andre EU-retlige principper er ikke til hinder for anvendelse af det forfatningsmæssige princip in dubio mitius i national ret, der i situationer, hvor retsforskrifter er tvetydige og objektivt set kan fortolkes på flere måder, pålægger offentlige myndigheder at vælge den fortolkning, der tilgodeser den person, som er underlagt retsforskriften (i nærværende sag den momspligtige person).
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - erhvervelse af fødevarer - fradrag for indgående afgift - afslag på fradrag - eventuelt fiktiv leverandør - momssvig - krav vedrørende erhververens kendskab - forordning (EF) nr. 178/2002 - krav om fødevarers sporbarhed og om identifikation af leverandøren - forordning (EF) nr. 852/2004 og (EF) nr. 882/2004 - registreringspligt for ledere af fødevarevirksomheder - indvirkning på retten til momsfradrag
Domstolens dom:
1) Artikel 168, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli 2010, skal fortolkes således, at bestemmelsen er til hinder for, at en afgiftspligtig person, der er involveret i fødevarekæden, nægtes retten til fradrag af erlagt indgående merværdiafgift (moms) med den blotte begrundelse - såfremt den viser sig at være behørigt konstateret, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve - at denne afgiftspligtige person ikke har overholdt de forpligtelser, der vedrører identifikationen af dennes leverandører med henblik på fødevarernes sporbarhed, og som påhviler den pågældende i medfør af artikel 18, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002 af 28. januar 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed. Den manglende overholdelse af disse forpligtelser kan imidlertid udgøre et blandt andre forhold, som tilsammen og samstemmende kan tyde på, at den afgiftspligtige person vidste eller burde have vidst, at den pågældende deltog i en transaktion, der var led i momssvig, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at bedømme.
2) Artikel 168, litra a), i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2010/45, skal fortolkes således, at det med henblik på fastlæggelsen af, om en afgiftspligtig person, der er involveret i fødevarekæden, vidste eller burde have vidst, at den pågældende deltog i en transaktion, som var led i momssvig, ikke er relevant, at personen ikke kontrollerede, om den pågældendes leverandører var blevet registreret hos de kompetente myndigheder i overensstemmelse med artikel 6, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne og artikel 31, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 882/2004 af 29. april 2004 om offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) sjette direktiv 77/388/EØF - afgiftsfritagelser - artikel 13, punkt B, litra d), nr. 3) - transaktioner vedrørende betalinger - tjenesteydelser leveret af et selskab til en bank i forbindelse med driften af pengeudbetalingsautomater
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-42/18 Cardpoint - IndstillingArtikel 13, punkt B, litra d), nr. 3), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag skal fortolkes således, at levering af tjenesteydelser til en bank i forbindelse med driften af pengeudbetalingsautomater, som består i at gøre automaterne funktionsdygtige og vedligeholde dem, at varetage opfyldningen heraf, at installere hardware og software heri til læsning af data på hævekort, at sende en autoriseringsforespørgsel om en pengeudbetaling til den bank, som har udstedt det hævekort, der benyttes, at udbetale de ønskede penge og at registrere udbetalingstransaktionerne, ikke henhører under de i denne bestemmelse omhandlede transaktioner vedrørende betalinger, som er fritaget for merværdiafgift.
Customs Cooperation Working Party, Plenary
Bekendtgørelse om oplysninger om udgifter til sagkyndig bistand m.v. ved godtgørelse efter skatteforvaltningslovens kapitel 19
Oprettelsesdato: 02-10-2019
Høringsfrist: 06-11-2019
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Bilag 9 | Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde |
Spm. 63 |
Spm. 84 |
Spm. 94 |
Spm. 111 |