Kære læser !
Ugens MomsMail omfatter en hel del nyt fra alle kilder og med registreringsafgiften som det fremtædende lovområde.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Det bliver markant dyrere at have gæld til det offentlige
Moms ved salg af ydelser vedrørende fast ejendom i udlandet
Lovforslag om ny overskudsvarmeafgift
Afgiften på overskudsvarme ændres – en fordel eller ulempe?
Borgerne får hurtige og klare svar i Skattestyrelsens Kundecenter
Taxes on polluting fuels are too low to encourage a shift to low-carbon alternatives
Overblik: Konsekvenserne af et hard-Brexit
Erhvervsaffaldsgebyr dømt ulovligt
Ændringer af spilleafgiftsloven
Styresignaler
Praksis vedrørende betaling af rentegodtgørelse i forbindelse med tilbagebetaling af told mv. når en EU-forordning er erklæret ugyldig eller ophævet af Unionens retsinstanser
Genoptagelse - praksisændring som følge af Højesterets dom SKM2018.77.HR, om ikke godkendte ændringer i en leasingaftale, som er uden betydning for tilladelsen - styresignal
Bindende svar
Afgift på skadesforsikringer, ansvarsforsikring for lystfartøjsforsikringer
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDODet bliver markant dyrere at have gæld til det offentlige Regeringen vil med virkning fra nytår afskaffe fradragsretten for både private og virksomheder for renter af gæld til Gældsstyrelsen og det uden samtidig at nedsætte rentesatsen |
BDOMoms ved salg af ydelser vedrørende fast ejendom i udlandet Den omstændighed, at en virksomhed i skattemæssig forstand har et fast driftssted i et andet land, indebærer ikke i sig selv, at virksomheden i momsmæssig henseende har et fast forretningssted samme sted. |
BDOLovforslag om ny overskudsvarmeafgift Skatteministeriet har netop sendt et lovforslag om ny overskudsvarmeafgift i høring. Høringsfristen er den 11. oktober, og lovforslagets formål er at øge udnyttelsen af overskudsvarme. Vi inviterer i samarbejde med Danskfjernvarme til temadag i Kolding den 8. oktober. |
DeloitteAfgiften på overskudsvarme ændres – en fordel eller ulempe? Formålet med de nye regler er at øge udnyttelsen af overskudsvarme og lempe virksomhedernes administrative byrder; om reglerne i sidste ende viser sig at være en fordel eller ulempe for den enkelte afhænger af de konkrete forhold hos virksomheden. |
Folketingets OmbudsmandBorgerne får hurtige og klare svar i Skattestyrelsens Kundecenter Skattestyrelsens Kundecenter giver generelt hurtige og klare svar. Det viser en undersøgelse af 300 sagsforløb i Kundecenteret, som ombudsmanden netop har gennemført. |
OECDTaxes on polluting fuels are too low to encourage a shift to low-carbon alternatives Taxing polluting sources of energy is an effective way to curb emissions that harm the planet and human health, and the income generated can be used to ease the low-carbon transition for vulnerable households. Yet 70% of energy-related CO2 emissions from advanced and emerging economies are entirely untaxed, offering little incentive to move to cleaner energy, according to a new OECD report. |
PlesnerOverblik: Konsekvenserne af et hard-Brexit Der er fortsat en større risiko for, at Storbritannien forlader EU den 31. oktober 2019 uden en aftale om betingelserne for deres udtræden. Enhver virksomhed, der har samhandel med Storbritannien, bør derfor stadig forberede sig nøje på et no-deal Brexit. Plesner giver her et opdateret overblik over konsekvenserne inden for en række centrale juridiske områder. |
PwCErhvervsaffaldsgebyr dømt ulovligt Østre Landsret har ved dom af 28. august 2019 fastslået, at Københavns Kommune har opkrævet erhvervsaffaldsgebyr ulovligt. Dommen har betydning for opkrævet erhvervsaffaldsgebyr i alle kommuner. |
RevisionsinstituttetÆndringer af spilleafgiftsloven I takt med udviklingen af sociale medieplatforme er brugen af konkurrencer steget det seneste årti, og hermed har spilleafgiftsloven oplevet ændringer - senest 1. januar 2019, hvor en mindre justering af loven trådte i kraft. |
Toldstyrelsen fastsætter med baggrund i EU-domstolens dom i sagen C-365/15, Wortmann KG Internationale Schuhproduktionen, praksis for, hvornår der opnås rentegodtgørelse i forbindelse med tilbagebetaling af told.
Der skal betales rentegodtgørelse i forbindelse med tilbagebetaling af importafgifter, herunder antidumpingtold, der er opkrævet i henhold til en EU-forordning, der efterfølgende er blevet ændret og/eller annulleret af EU-domstolen som følge af, at den har været i strid med EU-retten. Konsekvensen af dette er, at virksomhederne skal stilles som om, at den pågældende forordning ikke havde eksisteret.
Praksis anvendes, når told er opkrævet i strid med EU-retten. I de situationer har de berørte parter, som har betalt de pågældende skatter eller afgifter, ret til at opnå tilbagebetaling af de opkrævede beløb, og ret til rentegodtgørelse af de beløb, der tilbagebetales. Der er tale om en praksis, der har virkning fra den 18. januar 2017.
Styresignalet beskriver ændring af praksis efter registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6, 1. pkt., vedrørende bortfald af leasingaftaler og opkrævning af fuld registreringsafgift ved ikke godkendte ændringer, som ikke har betydning for den tidligere tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift.
Praksisændringen sker på baggrund af Højesterets dom i SKM2018.77.HR, som fastslår, at bestemmelsen i § 3 b, stk. 6, 1. pkt., i den dagældende registreringsafgiftslov ikke giver fornøden hjemmel til - i strid med almindelige forvaltningsretlige grundsætninger - at anse en tilladelse til forholdsmæssig registreringsafgift for bortfaldet, som følge af ikke godkendte ændringer i leasingaftalen, når der er tale om ændringer, som er uden betydning for tilladelsen, herunder afgiftsberegningen.
Skatterådet bekræftede, at der ikke skulle betales afgift af forsikringen på en almennyttig foreningsbevaringsværdige fiskerbåd, da foreningen udgjorde en erhvervsmæssig enhed, hvorved fartøjet udelukkende blev anvendt til erhvervsmæssige formål. Som følge af at medlemmerne betalte kontingent, var foreningens medlemsaktivitet levering af tjenesteydelser mod vederlag. Dermed var forsikringen ikke afgiftspligtig efter lystfartøjsforsikringsafgiftsloven.
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 03-10-2019 dom i C-329/18 Altic
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - erhvervelse af fødevarer - fradrag for indgående afgift - afslag på fradrag - eventuelt fiktiv leverandør - momssvig - krav vedrørende erhververens kendskab - forordning (EF) nr. 178/2002 - krav om fødevarers sporbarhed og om identifikation af leverandøren - forordning (EF) nr. 852/2004 og (EF) nr. 882/2004 - registreringspligt for ledere af fødevarevirksomheder - indvirkning på retten til momsfradrag
Tidligere dokument: C-329/18 Altic - DomDen 03-10-2019 dom i C-42/18 Cardpoint
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) sjette direktiv 77/388/EØF - afgiftsfritagelser - artikel 13, punkt B, litra d), nr. 3) - transaktioner vedrørende betalinger - tjenesteydelser leveret af et selskab til en bank i forbindelse med driften af pengeudbetalingsautomater
Tidligere dokument: C-42/18 Cardpoint - DomDen 03-10-2019 indstilling i C-401/18 Herst
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem - punktafgiftspligtige varer - fritagelse for levering af varer, der forsendes eller transporteres inden for Unionen - kædetransaktion - henførsel af varebevægelsen til en bestemt levering inden for en forsyningskæde - transport af punktafgiftspligtige varer i henhold til afgiftssuspensionsordningen - EU-rettens forrang - grænser for en overensstemmende fortolkning - princippet in dubio mitiu
Tidligere dokument: C-401/18 Herst - DomDen 09-10-2019 dom i C-573/18 C (TVA og subventions agricoles)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - sjette direktiv 77/388/EØF - artikel 11, punkt A, stk. 1, litra a) - afgiftsgrundlag - tilskud, der er direkte forbundet med prisen - forordning (EU) nr. 2200/96 - artikel 11, stk. 1, og artikel 15 - landbrugsproducentorganisationer, der har oprettet en driftsfond - producentorganisations leveringer til sine medlemmer mod betaling, som ikke dækker den fulde indkøbspris - tilskud, der udbetales af driftsfonden
Tidligere dokument: C-573/18 C (TVA og subventions agricoles) - DomDen 10-10-2019 indstilling i C-211/18 Idealmed III
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter- det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112 - artikel 132, stk. 1, litra b) - fritagelser - hospitalsbehandling og pleje - levering af ydelser under sociale betingelser svarende til dem, der gælder for offentligretlige organer- artikel 377 og 391 - undtagelser - mulighed for at vælge afgiftssystem - ændring af betingelserne for udøvelse af erhvervsmæssig virksomhed
Tidligere dokument: C-211/18 Idealmed III - DomDen 16-10-2019 dom i C-4/18 Winterhoff Eisenbeis
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra a) - fritagelser til fordel for visse former for virksomhed af almen interesse - det offentlige postvæsen - direktiv 97/67/EF - befordringspligtig virksomhed - privat erhvervsdrivende, der leverer en tjeneste bestående i forkyndelse af dokumenter fra domstole og administrative myndigheder
Tidligere dokument: C-4/18 Winterhoff Eisenbeis - DomDen 16-10-2019 dom i C-189/18 Glencore Agriculture Hungary
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 167 og 168 - ret til fradrag af moms - nægtelse - svig - bevisoptagelse - princippet om iagttagelse af retten til forsvar - ret til at blive hørt - aktindsigt - artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder - effektiv domstolsprøvelse - princippet om processuel ligestilling - kontradiktionsprincippet - national lovgivning eller praksis, hvorefter skatte- og afgiftsmyndighederne i forbindelse med en kontrol af den af en afgiftspligtig person udøvede ret til momsfradrag er bundet af de faktiske konstateringer og de juridiske kvalifikationer, som de nævnte myndigheder har foretaget inden for rammerne af relaterede administrative procedurer, som denne afgiftspligtige person ikke var part i
Tidligere dokument: C-189/18 Glencore Agriculture Hungary - DomDen 16-10-2019 dom i C-270/18 UPM France
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 21, stk. 5, tredje afsnit - fritagelse for mindre elektricitetsproducenter, der er underlagt beskatning af den producerede elektricitet - fravær under den tildelte overgangsperiode af en national afgift på det endelige elektricitetsforbrug - artikel 14, stk. 1, litra a) - obligatorisk afgiftsfritagelse for energiprodukter og elektricitet, der anvendes til produktion af elektricitet
Tidligere dokument: C-270/18 UPM France - DomDen 17-10-2019 dom i C-692/17 Paulo Nascimento Consulting
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelser - artikel 135, stk. 1, litra b) og d) - transaktioner, der består i ydelse og formidling af lån samt forvaltning af lån - transaktioner vedrørende fordringer, dog ikke inddrivelse af fordringer - overdragelse mod vederlag til tredjemand af en processuel stilling i et fuldbyrdelsessøgsmål vedrørende inddrivelse af en fordring, som vedkommende har fået anerkendt ved en retslig afgørelse
Tidligere dokument: C-692/17 Paulo Nascimento Consulting - DomDen 17-10-2019 dom i C-653/18 Unitel
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 146 - fritagelse ved udførsel - begrebet »levering af varer« - artikel 131 - betingelser, der er fastsat af medlemsstaterne - proportionalitetsprincippet - princippet om afgiftsneutralitet - bevis - svig - en medlemsstats praksis, der består i, at retten til fritagelse nægtes, når køberen af de udførte varer ikke er identificeret
Tidligere dokument: C-653/18 Unitel - DomDen 17-10-2019 dom i C-579/18 Comida paralela 12
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - punktafgifter - direktiv 2008/118/EF - artikel 8 og 38 - debitor for punktafgift som følge af uretmæssig indførsel af varer på en medlemsstats område - begreb - selskab med civilretligt ansvar for forhold begået af dets direktør
Tidligere dokument: C-579/18 Comida paralela 12 - Dom
Sagen omhandler:
Statsstøtte - direktiv 2003/96/EF - punktafgifter på mineralolie - mineralolie anvendt som brændstof til produktion af aluminiumoxid - fritagelse for punktafgift - selektiv karakter - retningslinjer for statsstøtte med regionalt sigte - Fællesskabets rammebestemmelser for statsstøtte til miljøbeskyttelse af 2001 - berettiget forventning - formodning for, at institutionernes retsakter er lovlige - princippet om god forvaltningsskik - begrundelsespligt - selvmodsigende begrundelse
Domstolens dom:
1) Europa-Kommissionen frifindes.
2) Den Italienske Republik betaler sagsomkostningerne i sag T-119/07.
3) Eurallumina SpA betaler sagsomkostningerne i sag T-207/07.
Sagen omhandler:
Statsstøtte - direktiv 2003/96/EF - punktafgifter på mineralolier - mineralolie anvendt som brændstof til produktion af aluminiumoxid - punktafgiftsfritagelse - foranstaltningens selektive karakter - fællesskabsrammebestemmelserne for statsstøtte til miljøbeskyttelse
Domstolens dom:
1) Europa-Kommissionen frifindes.
2) Irland betaler sagsomkostningerne i sag T-129/07.
3) Aughinish Alumina Ltd betaler sagsomkostningerne i sag T-130/07.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra b) og c) - fritagelser - hospitalsbehandling og pleje - behandling af personer som et led i udøvelse af lægegerning og dertil knyttede erhverv - manglende fortrolighedsforhold mellem behandleren og patienten
Domstolens dom:
1) Artikel 132, stk. 1, litra b) og c), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at behandlingsydelser som de i hovedsagen omhandlede, der udføres af en speciallæge i klinisk kemi og laboratoriediagnostik, kan omfattes af fritagelsen for merværdiafgift i dette direktivs artikel 132, stk. 1, litra c), hvis de ikke opfylder samtlige betingelser for anvendelse af fritagelsen i nævnte direktivs artikel 132, stk. 1, litra b).
2) Artikel 132, stk. 1, litra c), i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at den deri fastsatte fritagelse for merværdiafgift ikke er betinget af, at den pågældende behandlingsydelse udføres inden for et fortrolighedsforhold mellem patienten og behandleren.
Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - VAT)
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om registreringsafgift
Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og forskellige andre love
Oprettelsesdato: 17-09-2019
Høringsfrist: 23-09-2019
Bilag 43 |
Spm. 72 |
Spm. 94 |
Spm. 96 |
Spm. 98 |