MomsMail 2017, uge 38

Kære læser !

En MomsMail der i denne uge handler ganske meget om fast ejendom - hvor vi bringer både danske afgørelser og en dom fra EU-Domstolen.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Underleverandørydelser – betalinger/overførsler
Underleverandørydelser
FACIT september 2017

Udkast til styresignal
Genoptagelse - Flytning af registreringsafgiftspligtig avance fra nye køretøjer til eftermonteret udstyr eller byttebiler - udkast til styresignal

Styresignaler
Moms - personalets private brug af virksomhedens aktiver - styresignal

Bindende svar
Moms på fast ejendom - tilbageskødning af byggegrunde
Moms - ejendomsselskabs salg af fast ejendom
Momsfritagelse af ydelser i form af formueforvaltning med investeringsmandat fra selvstændig gruppe til medlemmer

Domme
Forsvarersalær i administrativ straffesag – nedsættelse af salær – rimeligt tidsforbrug
Registreringsafgiftsloven - storkundeordningen - annullering af afbrudte leasingkontrakter i Det digitale motorregister (DMR)

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
5 nye sager
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Beierholm

Underleverandørydelser – betalinger/overførsler

Praksisændring – mulighed for genoptagelse tilbage til 2008

Beierholm

Underleverandørydelser

- betalinger/overførsler. Praksisændring – mulighed for genoptagelse tilbage til 2008

Revisorgruppen Danmark

FACIT september 2017

Arme bøj!

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Genoptagelse - Flytning af registreringsafgiftspligtig avance fra nye køretøjer til eftermonteret udstyr eller byttebiler - udkast til styresignal

17-0207992

Styresignalet beskriver SKATs ændrede praksis vedrørende overflytning af avance, dvs. den situation, hvor nye, registreringsafgiftspligtige køretøjer sælges til under den almindelige handelspris, og avancen samtidig flyttes til afgiftsfrit eftermonteret udstyr og/eller brugte byttebiler. Overflytning af avance er beskrevet i registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, 5. pkt.

Styresignalet er en følge af Landsskatterettens afgørelse i SKM2017.69.LSR vedrørende årene 2010, 2011 og 2012. Landsskatteretten traf afgørelse om, at SKAT ikke havde løftet bevisbyrden for, at der var tale om overflytning af avance. I afgørelsen fastlagde Landsskatteretten hvilke forhold der kan indgå i vurderingen af, om bevisbyrden for overflytning af avance er løftet.

 

Styresignal: Moms - personalets private brug af virksomhedens aktiver - styresignal

SKM2017.541.SKAT

SKAT præciserer, at når en virksomhed indkøber aktiver, der både skal bruges til momspligtige formål og til de ansattes private brug, kan virksomheden vælge, at henføre aktivet delvist til virksomheden og bruge reglerne om delvis fradragsret, jf. momslovens § 38, stk. 2, eller henføre aktivet fuldt ud til virksomheden og bruge reglerne om fuld eller delvis fradragsret, jf. momslovens § 37, stk. 1, eller § 38, stk. 1. Vælger virksomheden at henføre aktivet fuldt ud til virksomheden og bruge reglerne om fuld eller delvis fradragsret, jf. momslovens § 37, stk. 1, eller § 38, stk. 1, skal den ansattes private brug af aktivet sidestilles med levering af en ydelse mod vederlag, hvoraf der skal betales udtagningsmoms, jf. momslovens § 5, stk. 3.

 

Bindende svar: Moms på fast ejendom - tilbageskødning af byggegrunde

SKM2017.549.SR

Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger momsfrit kan videresælge to byggegrunde.

De to byggegrunde, som er tilbageskødet til spørger, indgik oprindeligt i en aftale fra før 1. januar 2011 om af salg af landbrugsjord.

 

Bindende svar: Moms - ejendomsselskabs salg af fast ejendom

SKM2017.544.SR

Spørger påtænker at overdrage x antal ejendomme eller eventuelt alene nogle af disse ejendomme. Ejendommene er udbudt til salg samlet og uden udbudspris.

Skatterådet bekræfter, at Spørgers salg af flere Ejendomme til samme Køber vil udgøre en samlet momsfri virksomhedsoverdragelse.

Skatterådet bekræfter, at Spørgers salg af hver enkelt af Ejendommene til Køber hver for sig vil udgøre en (individuel) momsfri virksomhedsoverdragelse.

Skatterådet bekræfter, at Spørgers levering af flere Ejendomme i form af apportindskud i et nystiftet datterselskab vil udgøre en samlet momsfri virksomhedsoverdragelse.

Skatterådet bekræfter, at Spørgers levering af hver enkelt af Ejendommene i form af apportindskud i et eller flere nystiftede datterselskaber hver for sig vil udgøre en (individuel) momsfri virksomhedsoverdragelse.

Skatterådet bekræfter, at Spørger kan undlade at opkræve moms af efterfølgende salg til Køber af kapitalandelene i datterselskabet eller datterselskaberne som nævnt i spørgsmål 3, 4.a, og 4.b og 4.c.

 

Bindende svar: Momsfritagelse af ydelser i form af formueforvaltning med investeringsmandat fra selvstændig gruppe til medlemmer

SKM2017.542.SR

Skatterådet kan bekræfte, Spørgers levering formueforvaltning med investeringsmandat i relation til investering i forskellige investeringsaktiver leveret til 3 selskaber opfylder betingelserne i momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, således at ydelserne er momsfritagne.

 

Dom: Forsvarersalær i administrativ straffesag – nedsættelse af salær – rimeligt tidsforbrug

SKM2017.550.VLR

I en afsluttet administrativ straffesag havde forsvareren anmodet byretten om at få tillagt salær for 10 timers arbejde. Advokaten havde deltaget i et møde hos SKAT af en times varighed, og efter mødet afsluttede SKAT sagen med en henstilling til T. Forinden havde SKAT i brev til T redegjort for sagen og reglerne om skattefrie kørselsgodtgørelser og gjort T bekendt, at SKAT sigtede ham for overtrædelse af skattekontrollovens § 13, og at han kunne få lejlighed til eventuelt sammen en advokat at kommentere sigtelsen.

Byretten tillagde forsvareren salær på 17.000 kr. plus moms.

SKAT kærede afgørelsen til landsretten med påstand om nedsættelse af det tillagte salær.

Landsretten nedsatte salæret til 10.000 kr. plus moms henset til sagens omfang og forløb. Efter det oplyste om skattesagens karakter, udbetaling af skattefrie kørselsgodtgørelser uden at betingelserne var opfyldt, fandt landsretten, at et tidsforbrug på 10 timer overstiger, hvad forsvareren kunne forvente at få honoreret af det offentlige.

 

Dom: Registreringsafgiftsloven - storkundeordningen - annullering af afbrudte leasingkontrakter i Det digitale motorregister (DMR)

SKM2017.546.BR

Sagen angik et leasingselskab, som havde en såkaldt storkundeaftale med SKAT. Selskabet havde ikke overholdt kravet ifølge bilaget til aftalen om, at der skulle ske elektronisk annullering af afbrudte leasingkontrakter i DMR, når selskabet anmodede om tilbagebetaling af for meget betalt afgift af det pågældende leasingkøretøj i henhold til registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6. Annullering af afbrudte leasingkontrakter kunne fra og med etableringen af DMR pr. 7. juni 2012 alene ske i DMR og ikke længere via de "manuelle" månedsangivelser af afgiften. Leasingselskabet havde ubestridt ikke foretaget elektronisk annullering af leasingkontrakterne, men havde fortsat efter indførelsen af DMR givet SKAT meddelelse om annulleringen ved manuelle rettelser på sine månedsangivelser. SKAT havde efteropkrævet et beløb på ca. 3 mio. kr., som var opstået i en periode på ca. 1 år som restance på leasingselskabets afgiftsregnskab med SKAT som følge af den manglende systemmæssige annullering af igangværende leasingkontrakter i DMR.

Leasingselskabet påstod det efteropkrævede beløb tilbagebetalt. Til støtte herfor gjorde selskabet i første række gældende, at selskabet havde givet SKAT meddelelse om afbrydelserne af kontrakterne via månedsangivelserne, og at selskabet derfor materielt havde krav på ved sine månedlige angivelser af afgift at kunne modregne for meget betalt afgift af afbrudte leasingkontrakter i henhold til registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6. Selskabet gjorde gældende, at SKATs krav om annullering i DMR ikke havde hjemmel. I anden række påberåbte selskabet sig, at SKAT konkret over for selskabet havde accepteret, at selskabet kunne fortsætte med at give meddelelse om afbrudte leasingkontrakter ved manuelle rettelser på månedsangivelserne, og at SKAT i øvrigt også havde givet andre leasingselskaber lov til at foretage manuelle rettelser af månedsregnskaberne ved afbrydelse af leasingkontrakter.

Retten gav Skatteministeriet medhold i, at SKATs krav om, at der skulle ske annullering af afbrudte leasingkontrakter i DMR, havde hjemmel i registreringsafgiftslovens § 3 b. Videre bemærkede retten, at leasingselskabet som udgangspunkt var bundet til at følge kravet om elektronisk annullering, der klart fremgik af bilaget til storkundeaftalen. Retten lagde dog efter bevisførelsen til grund, at stort set samtlige leasingselskaber i perioden efter indførelsen af DMR, bl.a. som følge af systemfejl, havde vanskeligheder med de nye procedurer. Retten lagde videre vægt på det konkrete forløb i sagen, herunder at selskabets dialog med SKAT i en længere periode fra indførelsen af DMR, havde ført til, at kravet var akkumuleret. Retten lagde endelig efter bevisførelsen navnlig efter forklaringen fra en medarbejder i SKAT Motor, som særligt havde varetaget storkundeordningen og storkundernes overholdelse af procedurerne i det nye DMR - til grund, at SKAT i andre tilfælde i overgangsperioden efter indførelsen af det nye system tillod rettelse på baggrund af månedsangivelser ved afbrydelse af leasingkontrakter. Under de foreliggende omstændigheder burde SKAT efter rettens opfattelse også have tilladt sådanne rettelser for så vidt angik det omhandlede leasingselskab. Retten gav derfor selskabet medhold i tilbagebetalingskravet.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 18-09-2017 - 17-10-2017

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 21-09-2017 dom i C-326/15 DNB Banka
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra f) - fritagelser til fordel for visse former for virksomhed af almen interesse - afgiftsfritagelse for selvstændige grupper af personers levering af ydelser til deres medlemmer - anvendelse på området for finansielle tjenesteydelser

Tidligere dokument: C-326/15 DNB Banka - Dom
Tidligere dokument: C-326/15 DNB Banka - Indstilling

Den 21-09-2017 dom i C-605/15 Aviva
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra f) - fritagelser til fordel for visse former for virksomhed af almen interesse - afgiftsfritagelse for selvstændige grupper af personers levering af ydelser til deres medlemmer - anvendelse på området for forsikringsydelser

Tidligere dokument: C-605/15 Aviva - Dom
Tidligere dokument: C-605/15 Aviva - Indstilling
Tidligere dokument: C-605/15 Aviva - Ny sag

Den 21-09-2017 dom i C-616/15 Kommissionen mod Tyskland
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra f) - afgiftsfritagelse for selvstændige grupper af personers levering af ydelser til deres medlemmer - begrænsning til selvstændige grupper, hvis medlemmer udøver et begrænset antal erhverv

Tidligere dokument: C-616/15 Kommissionen mod Tyskland - Dom
Tidligere dokument: C-616/15 Kommissionen mod Tyskland - Indstilling

Den 21-09-2017 dom i C-441/16 SMS group
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - ottende direktiv 79/1072/EØF - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtig person med bopæl i en anden medlemsstat - tilbagebetaling af moms på indførte varer - betingelser - objektive forhold, der bestyrker den afgiftspligtige persons hensigt om at anvende de indførte varer inden for rammerne af dennes økonomiske virksomhed - alvorlig risiko for, at den transaktion, som begrundede indførslen, ikke gennemføres

Tidligere dokument: C-441/16 SMS group - Dom
Tidligere dokument: C-441/16 SMS group - Ny sag

Den 04-10-2017 dom i C-164/16 Mercedes-Benz Financial Services UK
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 14, stk. 2, litra b) - levering af goder - motorkøretøjer - finansiel leasingkontrakt med købsoption

Tidligere dokument: C-164/16 Mercedes-Benz Financial Services UK - Dom
Tidligere dokument: C-164/16 Mercedes Benz Financial Services UK - Indstilling
Tidligere dokument: C-164/16 Mercedes Benz Financial Services UK - Ny sag

Den 04-10-2017 dom i C-273/16 Federal Express Europe
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - direktiv 2006/112/EF - momsfritagelse - artikel 86, stk. 1, litra b), og artikel 144 - fritagelse for importafgifter for varer af ringe værdi eller uden erhvervsmæssig karakter - fritagelse for tjenesteydelser i forbindelse med indførsel af varer - national lovgivning, som pålægger moms på omkostninger til transport af dokumenter og varer af ringe værdi på trods af deres karakter af accessoriske ydelser til varer, der er fritaget for moms

Tidligere dokument: C-273/16 Federal Express Europe - Dom
Tidligere dokument: C-273/16 Federal Express Europe - Ny sag

Den 05-10-2017 indstilling i C-387/16 Nidera
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 183 - fradrag for indgående afgift - tilbagebetaling af for meget betalt afgift - betaling af morarenter som følge af for sen tilbagebetaling - mulighed for at nedsætte de skyldige renter af grunde, som ikke kan tilregnes den afgiftspligtige person - afgiftsneutralitet - ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet - retssikkerhed og beskyttelse af den berettigede forventning

Tidligere dokument: C-387/16 Nidera - Dom
Tidligere dokument: C-387/16 Nidera - Indstilling
Tidligere dokument: C-387/16 Nidera - Ny sag

Den 12-10-2017 indstilling i C-396/16 T – 2
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - artikel 184 - regulering af fradrag for indgående afgift - artikel 185, stk. 1 - ændring af de elementer, som er taget i betragtning ved fastsættelsen af fradraget - artikel 185, stk. 2 - helt eller delvis ubetalte transaktioner - retskraftig godkendelse af en tvangsakkord - artikel 90 og artikel 185, stk. 2, andet afsnit - afgiftsneutralitet - opkrævning i sin helhed af den moms, som skyldes på området - pligt til sammenhæng i gennemførelsen af ordninger for regulering af afgift og fradrag i tilfælde af ikke-betaling af prisen

Tidligere dokument: C-396/16 T – 2 - Dom
Tidligere dokument: C-396/16 T – 2 - Indstilling
Tidligere dokument: C-396/16 T – 2 - Ny sag

Den 12-10-2017 dom i C-262/16 Shields & Sons Partnership
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 296, stk. 2 - artikel 299 - fælles standardsatsordning for landbrugere - udelukkelse fra den fælles ordning - betingelser - begrebet »kategori af landbrugere«

Tidligere dokument: C-262/16 Shields & Sons Partnership - Dom
Tidligere dokument: C-262/16 Shields & Sons Partnership - Indstilling

Den 12-10-2017 dom i C-404/16 Lombard Ingatlan Lízing
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 90, stk. 1 - direkte virkning - afgiftsgrundlag - nedsættelse i tilfælde af annullation, afbestilling eller ophævelse - nedsættelse i tilfælde af ikke-betaling eller delvis betaling - sondring - leasingkontrakt ophævet som følge af manglende betaling af afdragene

Tidligere dokument: C-404/16 Lombard Ingatlan Lízing - Dom
Tidligere dokument: C-404/16 Lombard - Ny sag

Den 12-10-2017 dom i C-661/15 X
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeks - artikel 29 - indførsel af køretøjer - toldværdiansættelse - artikel 78 - revision af angivelsen - artikel 236, stk. 2 - godtgørelse af importafgifter - frist på tre år - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 145, stk. 2 og 3 - risiko for, at der foreligger en defekt - frist på 12 måneder - gyldighed

Tidligere dokument: C-661/15 X - Dom
Tidligere dokument: C-661/15 X - Indstilling

 

Nye sager for domstolen

C-372/17 Vision Research Europe

Er Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 113/2014 af 4. februar 2014 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur gyldig, såfremt Rechtbanks foreløbige vurdering er korrekt, nemlig at underposition 8525 80 30 skal fortolkes således, at det ovenfor i præmis 2 og 12 beskrevne kamera, som råder over en flygtig hukommelse, således at billeder optaget i kameraet slettes ved en efterfølgende optagelse eller når kameraet slukkes, kan tariferes i denne underposition?

C-398/17 Profit Europe

Skal underposition 7307 19 10 fortolkes således, at den omfatter rørfittings af støbejern med kuglegrafit med sådanne karakteristika, som de i hovedsagen omhandlede rørfittings har, såfremt det af deres objektive karakteristika fremgår, at de adskiller sig væsentligt fra deformerbart støbejern, fordi deformerbarheden af støbejern med kuglegrafit ikke hidrører fra en relevant termisk behandling, og fordi støbejern med kuglegrafit har en anden grafitform end deformerbart støbejern, nemlig kugle...

C-397/17 Profit Europe

Skal underposition 7307 19 10 fortolkes således, at den omfatter rørfittings af støbejern med kuglegrafit med sådanne karakteristika, som de i hovedsagen omhandlede rørfittings har, såfremt det af deres objektive karakteristika fremgår, at de adskiller sig væsentligt fra deformerbart støbejern, fordi deformerbarheden af støbejern med kuglegrafit ikke hidrører fra en relevant termisk behandling, og fordi støbejern med kuglegrafit har en anden grafitform end deformerbart støbejern, nemlig kugle...

C-414/17 AREX CZ

Skal enhver afgiftspligtig person anses for en afgiftspligtig person som omhandlet i artikel 138, stk. 2, litra b) i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem (herefter »momsdirektivet«)? Hvis ikke, på hvilke afgiftspligtige personer finder bestemmelsen da anvendelse?

Såfremt Domstolen besvarer spørgsmålet med, at momsdirektivets artikel 138, stk. 2, litra b), finder anvendelse på en situation som den i hovedsagen omhandlede (dvs. at erhververen af vare...

C-410/17 A

Skal artikel 2, stk. 1, litra c), sammenholdt med artikel 24, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem fortolkes således, at nedrivningsarbejde, som udføres af en virksomhed, som beskæftiger sig med nedrivningsarbejde, kun omfatter en transaktion, når nedrivningsvirksomheden i henhold til betingelserne i kontrakten mellem denne og bestilleren er forpligtet til at bortkøre nedrivningsaffaldet og - såfremt nedrivningsaffaldet indeholder metalskrot - kan videresæ...


Domme
C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 26, stk. 1, litra b), og artikel 168 og 176 - fradrag for indgående afgift - tjenesteydelser med henblik på opførelse eller forbedring af en fast ejendom, som ejes af en tredjeperson - tredjepersonens og den afgiftspligtiges anvendelse af tjenesterne - levering af en vederlagsfri tjenesteydelse til en tredjeperson - bogføring af de udgifter, der er forbundet med de udførte tjenesteydelser, som del af den afgiftspligtige persons generalomkostninger - afgørelse af, om der foreligger en direkte og umiddelbar tilknytning til den afgiftspligtiges økonomiske virksomhed

Domstolens dom:

Artikel 168, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en afgiftspligtig person har ret til fradrag for den indgående merværdiafgift i forbindelse med en tjenesteydelse bestående i opførelse eller forbedring af en fast ejendom, som ejes af en tredjeperson, når sidstnævnte vederlagsfrit drager fordel af resultatet af disse ydelser, og når de anvendes af såvel den afgiftspligtige person som af den pågældende tredjeperson i forbindelse med deres økonomiske virksomhed, for så vidt som de pågældende ydelser ikke går videre, end hvad der er nødvendigt for at give den pågældende afgiftspligtige person mulighed for at levere de udgående afgiftspligtige transaktioner, og for så vidt som omkostningerne herved indgår i disse transaktioners pris.

Tidligere dokument: C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments - Indstilling


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Republikken Polen til at indgå en aftale med Ukraine, der indeholder bestemmelser, som afviger fra artikel 2, stk. 1, litra d), og artikel 5 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem, for så vidt angår vedligeholdelsen af vejbroer på grænsen mellem Polen og Ukraine

Udkast til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i TIR-konventionens administrationsudvalg til forslaget om at ændre toldkonventionen om international godstransport på grundlag af TIR-carneter - Vedtagelse

 

Nyt fra Parlamentet

BEGRUNDET UDTALELSE FRA ET NATIONALT PARLAMENT OM NÆRHEDSPRINCIPPET Begrundet udtalelse fra det østrigske Forbundsråd om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer (EØS-relevant tekst)  

Bilag til Henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en frihandelsaftale med New Zealand  

Henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en frihandelsaftale med Australien  

 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven)  

Bekendtgørelse af lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.  

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 280

Henvendelse af 12/9 2017 fra Det Jødiske Samfund i Danmark vedr. momskompensation til almenvelgørende institutioner

Bilag 282

Henvendelse af 12/9-17 fra Håndværksrådet om afskaffelse af reparationsgrænsen

Bilag 283

Henvendelse af 12/9-17 fra Håndværksrådet om afgift på autocampere

Bilag 284

Henvendelse af 12/9-17 fra Brian René Olsen, Ulsted Autohandel A/S om registreringsafgift på biler

Bilag 285

Henvendelse af 14/9-17 fra Kofoeds Skole om forslag om ændring af momskompensationsordningen

Bilag 287

Invitation til Copenhagen EU Tax Law Conference den 29/9-17 hos Kromann Reumert, København Ø

Bilag 289

Henvendelse af 11/9-17 fra FSR - danske revisorer, HK/Stat og LO vedrørende invitation til høring om skattevæsenets betydning for det økonomiske råderum den 11. oktober 2017 på Christiansborg

Spørgsmål og svar

Spm. 556

Ministeren bedes redegøre for regeringens forslag til finansiering af lempelserne i skatteudspillet, punkt for punkt og med alle indlagte forudsætninger.  Svar  

Spm. 609

Hvor mange færre elbiler, forventer skatteministeriet, at der bliver solgt om året frem mod 2023, hvis regeringens forslag om at sænke registreringsafgiften bliver vedtaget.  Svar  

Spm. 621

I PSO-aftale hedder det: "Afskaffelse af PSO-afgiften vil skabe grundlag for et mere elektrificeret samfund baseret pa° vedvarende energi og understøtter dermed en mere klimavenlig omstilling. Dette er i sig selv ikke nok. Regeringen og aftaleparterne er enige i ma°let om at reducere samfundsøkonomisk uhensigtsmæssig omstilling til biomasse, herunder fremme brugen af varmepumper. Aftaleparterne er enige om, at der uafhængigt af aftalen skal arbejdes for en mere balanceret støtte- og afgiftsstruktur til og anvendelse af biomasse. Regeringen vil udarbejde et konkret oplæg til dette i fora°ret 2017." Vil ministeren venligst oversende det konkrete oplæg til en mere balanceret støtte- og afgiftsstruktur eller oplyse, hvorfor det er forsinket og hvornår det forventes oversendt til Folketinget?  Svar  

Samrådsspørgsmål

Spm. AT

Samrådsspm. om at regeringen i sin pressemeddelelse ”Regeringen klar med ny milliardtilførsel til fremtidens skattevæsen” kalder et milliardbeløb på forslaget til finansloven for ”nye”, til skatteministeren

Spm. AU

Samrådsspm. om at ud af de i alt 5,5 mia. kr., der er afsat til skattevæsnet på regeringens finanslovsforslag for 2018, da er kun 100 mio. kr. årligt tiltænkt kontrolindsats og andre opgaver på indsatsområderne, til skatteministeren