MomsMail 2017, uge 37

Kære læser !

Denne uges MomsMail indeholder nyt fra alle kilder. Der er for alvor kommet gang i både Afgørelsesdatabasen og Folketinget igen.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Moms ved udlån eller frikøb af medarbejdere
Regeringens vækstudspil
Finanslovforslaget 2018
Nedlæggelse af momskompensationsordningen
Regeringens udspil ”Sammen om fremtidens virksomheder"
Afskaffelse af nøddeafgiften og andre afgifter
Regeringen vil reducere momsordning for almennyttige foreninger m.fl. fra 2018

Udkast til styresignal
Ændring af retningslinjerne for SKATs henvendelser om en sag og dens afgørelse, når en borger eller en virksomhed er repræsenteret af en anden - udkast til styresignal

Styresignaler
Moms - efteropkrævning med 20 pct. eller 25 pct. - præcisering - styresignal

Bindende svar
Moms - forsikring - snerydning - abonnement
Momspligt af kursusvirksomhed med efteruddannelse af kørelærere

Kendelser
Sag om afslag på omkostningsgodtgørelse skulle ikke behandles efter småsagsreglerne

Domme
Omkostningsgodtgørelse – transport, afslag og manglende hæftelse

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 indstillinger
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Moms ved udlån eller frikøb af medarbejdere

I langt de fleste tilfælde skal der betales moms, når en virksomhed udlåner medarbejdere eller disse frikøbes til fx fagligt arbejde om end, det beror på en konkret vurdering

Dansk Revision

Regeringens vækstudspil

Er nu offentliggjort

EY

Finanslovforslaget 2018

Finansministeriet har den 31. august 2017 fremsat finanslovudspillet ’Et trygt og sammenhængende Danmark’ for 2018. Få overblik over de skattemæssige hovedelementer.

EY

Nedlæggelse af momskompensationsordningen

I regeringens finanslovsforslag for 2018 lægges der op til, at muligheden for momskompensation nedlægges og således ophører fra og med 2018.

EY

Regeringens udspil ”Sammen om fremtidens virksomheder"

Regeringen fremlagde 30. august 2017 et erhvervs- og iværksætterudspil med fokus på en række meget forskellige initiativer. Der tale om initiativer som efter regeringsopfattelse skal gøre Danmark mere konkurrencedygtig ud fra et globalt perspektiv samt sikre bedre rammer for virksomheder, herunder deres finansieringsmuligheder.

EY

Afskaffelse af nøddeafgiften og andre afgifter

Regeringen foreslår i det netop offentliggjorte erhvervs- og iværksætterudspil ”Sammen om fremtidens virksomheder” at afskaffe nøddeafgiften med virkning fra 2018.

PwC

Regeringen vil reducere momsordning for almennyttige foreninger m.fl. fra 2018

Op til 155 mio. kr. – så meget vil regeringens sparekniv skære i den såkaldte momskompensationsordning. Momsudgifter afholdt i 2017 bliver også ramt med det nuværende oplæg.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Ændring af retningslinjerne for SKATs henvendelser om en sag og dens afgørelse, når en borger eller en virksomhed er repræsenteret af en anden - udkast til styresignal

17-0683313

Dette styresignal erstatter SKM2008.848.SKAT og ændrer retningslinjerne for SKATs henvendelser om en sag og dens afgørelse, når en borger eller en virksomhed er repræsenteret af en anden. Er en borger eller en virksomhed repræsenteret ved en anden, skal SKATs henvendelser om sagens behandling og om sagens afgørelse gives til den pågældende partsrepræsentant. SKAT kan dog, når det findes hensigtsmæssigt, eller hvor andet er fastsat ved lov eller med hjemmel i lov, også give underretning til borgeren eller virksomheden.

 

Styresignal: Moms - efteropkrævning med 20 pct. eller 25 pct. - præcisering - styresignal

SKM2017.537.SKAT

Styresignalet præciserer, i hvilke situationer efteropkrævning af moms skal foretages med henholdsvis 20 pct. eller 25 pct.

Styresignalet præciserer, at momsen som hidtil i visse situationer skal efteropkræves med 25 pct. Beregningen af momsen er afhængig af den anvendte opgørelsesmetode, når denne hviler på et skøn.

 

Bindende svar: Moms - forsikring - snerydning - abonnement

SKM2017.536.SR

Skatterådet kan ikke bekræfte, at en aftale med spørger om et abonnement, hvorefter spørger mod et fast årligt beløb påtager sig at rydde sne, når og hvis der opstår behov herfor, er udtryk for en forsikringslignende ordning, som er fritaget for moms efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 10.

 

Bindende svar: Momspligt af kursusvirksomhed med efteruddannelse af kørelærere

SKM2017.532.SR

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørgers levering af efteruddannelse er momsfritaget, kompetencegivende, faglig uddannelse. Efteruddannelsen er derimod omfattet af momspligten i momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, 2. pkt.

 

Kendelse: Sag om afslag på omkostningsgodtgørelse skulle ikke behandles efter småsagsreglerne

SKM2017.526.ØLR

Skatteministeriet påkærede med Procesbevillingsnævnets tilladelse byrettens beslutning om, at sagens videre behandling skulle ske uden anvendelse af reglerne i retsplejelovens kapitel 39 om behandling af sager om mindre krav til landsretten.

Spørgsmålet var, om der var grundlag for at fravige den i retspraksis fastslåede altovervejende hovedregel om, at afgørelser, der har været prøvet, eller kan prøves, af en uafhængig instans som Landsskatteretten, er uegnede til at blive behandlet efter småsagsreglerne.

Landsretten bemærkede, at sager, hvori Landsskatteretten har truffet eller kan træffe afgørelse, som udgangspunkt må anses for uegnede til at blive behandlet efter småsagsreglerne, idet sagerne typisk vil angå særlig komplicerede faktiske eller retlige spørgsmål, jf. retsplejelovens § 402, stk.1, nr. 1.

Landsretten fandt ikke, at der i sagen forelå omstændigheder, der giver grundlag for at fravige udgangspunktet.

Landsretten gav således Skatteministeriet ret i, at byrettens afgørelse skulle ændres, således at sagens videre behandling skulle ske uden anvendelse af småsagsreglerne.

 

Dom: Omkostningsgodtgørelse – transport, afslag og manglende hæftelse

SKM2017.528.BR

Sagen handlede om, hvorvidt en rådgiver var berettiget til omkostningsgodtgørelse for sagkyndig bistand i en skattesag, som selskabet havde haft for en klient.

Rådgiveren bistod klienten i forbindelse med en klage til Landsskatteretten vedrørende bindende svar på et spørgsmål om, hvorvidt klienten kunne opnå fradrag efter ligningsloven for kronisk syge.

Landsskatteretten ændrede SKATs bindende svar, hvorefter klienten fik medhold. Som følge af dette arbejde anmodede rådgiveren SKAT om omkostningsgodtgørelse, da klienten havde transporteret kravet på godtgørelse til rådgiveren.

Spørgsmålet i sagen var, om klienten i henhold til skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1, hæftede for rådgiverens honorar.

Rådgiveren gjorde bl.a. gældende, at klienten opfyldte betingelsen "har betalt" i skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1, idet kravet på omkostningsgodtgørelse var overdraget til rådgiveren.

Skatteministeriet gjorde bl.a. gældende, at rådgiverens honorar skal påhvile klienten, uanset om klienten overdrager kravet eller ej.

Betingelsen er ifølge skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1, at klienten ifølge regning "skal betale eller har betalt" rådgiverens honorar.

Retten udtalte, at Højesteret ved dom af 30. juni 2015 (U.2015.3383) (SKM2015.479.HR) har fastslået, at det er en betingelse for at få omkostningsgodtgørelse efter skatteforvaltningslovens § 52, stk.1, at den skattepligtige hæfter for udgifterne til rådgiverbistand.

Da klienten ifølge aftalen mellem klienten og rådgiveren i intet tilfælde selv skulle betale for den ydede rådgivning, tog retten Skatteministeriets principale påstand til følge.

Skatteministeriet blevet herefter frifundet.

 

Nye straffesager

SKM2017.529.ØLR

Straf – momssvig – urigtig momsangivelse - revisor

T var tiltalt for momssvig ved forsætligt for perioden 1. januar 2012 til den 31. december 2014, som indehaver af et revisionsfirma, at have angivet et momstilsvar på 47.626 kr., selvom det rettelig var 247.626 kr. T unddrog herved for 200.000 kr. i moms.

T forklarede at det uberettigede fradrag for bilreparationer skyldtes en fejl i edb-systemet, og det var også en fejl, når der i hans bogføring figurerede en konto benævnt momsfri salg i Danmark. Det forkerte købsmomsbeløb for 2. halvår 2013 skyldtes også en fejl, og for 1. halvår 2014 fandt han siden ud af, at tallet var forkert. Han havde løbende fratrukket beløb vedrørende tab på debitorer, som han ikke forventede at modtage betaling fra. Han havde rimeligt ofte sendt kontoudtog til og ringet til debitorerne. Han troede det var nok. Han lavede kontoudtogene i regneark, som han havde liggende i en meget stor stak.

Byretten fandt T skyldig i momssvig og T idømtes en bøde på 200.000 kr. Retten fandt ikke T's forklaring overbevisende, specielt ikke set på baggrund af, at han er registreret revisor. Retten fandt det bevist, at T vidste, at hans indberetninger ikke var retvisende, og at de indebar, at han blev opkrævet for lidt i momstilsvar.

Landsretten stadfæstede byretsdommen, men forhøjede bøden til 240.000 kr. Anklagemyndighedens bødepåstand lød på 240.000 kr. svarende til hvad SKAT under den administrative sagsbehandling havde tilkendegivet, selvom normalbøden ville udgøre 340.000 kr.

SKM2017.527.BR

Straf – registreringsafgift – autocampere – urigtige oplysninger til SKAT om importpriser og salgspriser

T var tiltalt for som direktør og ejer af et selskab fra marts 2007 til maj 2015 at have overtrådt registreringsafgiftsloven ved forsætligt at afgive urigtige oplysninger overfor SKAT. I forbindelse med afgiftsberigtigelse og indregistrering af 89 autocampere havde T oplyst importpriser og/eller salgspriser, der ikke var i overensstemmelse med de faktiske importpriser og/eller salgspriser. T fik i forbindelse med køb af autocampere producenten til at udarbejde 2 fakturaer, her benævnt A og B. Fakturaerne var med få undtagelser fordelt således at 70 % af den samlede købesum blev anført på faktura A og 30 % på faktura B. Hvis autocamperne blev solgt blev der ligeledes udstedt 2 salgsfakturaer. Kun den ene blev sendt til SKAT i forbindelse med afgiftsberigtigelserne. T unddrog derved for 7.498.743 kr. i registreringsafgift i alt.

T forklarede at han i de 22 år han har beskæftiget sig med handel med autocampere ikke har undersøgt reglerne. Han havde ansvaret for, at afgifterne blev beregnet og afregnet korrekt. Han havde ikke bedt bogholderne kontakte SKAT for at få afklaret, hvordan reglerne om registreringsafgift skulle fortolkes. Alle fakturaerne indgik i deres bogføring og blev afleveret til deres revisor i forbindelse med at han afleverede bilag med henblik på skat- og momsregnskab. Revisoren blev ikke brugt til rådgivning vedrørende afgiftsberegningerne.

Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes 2 års fængsel samt en tillægsbøde på 3.124.000 kr. Heraf blev de 21 måneder gjort betinget med vilkår om samfundstjeneste. T skal endvidere betale erstatning til SKAT på 2.279.804 kr. svarende til den unddragne registreringsafgift med fradrag for den kulante momsregulering. T's forklaring tilsidesattes som utroværdig og usammenhængende. Byretten lagde blandt andet vægt på at T alene sendte fakturaerne A til SKAT og ikke i den forbindelse fortalte, at der var flere fakturaer. T var enerådende i alle økonomiske forhold og medvirkede personligt til udarbejdelsen af alle afgiftsberegningerne. T havde fået forevist den såkaldte regnemaskine, udarbejdet af SKAT i forbindelse med ændringen af reglerne i 2007, som er ret simpelt at bruge. Endvidere tillagdes det vægt at T havde anmodet i en mail i forbindelse med overtagelsen af forhandlingen af autocamperne i Danmark om at der ikke på fakturaerne måtte stå at det var en ud af to regninger.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 16/1183706
Momsgrundlag - fri jagt
Klagen vedrører momsgrundlaget ved udtagning af dagsjagt. Landsskatteretten hjemviser sagen til fornyet behandling, da momsgrundlaget ikke kan fastsættes til markedsprisen.
Afsagt: 17-07-2017

Journalnr: 14/3224830
Momstilsvar og indeholdelsespligt
Klagen vedrører ansættelse af yderligere momstilsvar og A-skat og AM-bidrag der mangler indeholdt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-08-2017

Journalnr: 17/0043657
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilvaret. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 04-08-2017

Journalnr: 14/2665525
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer momstilsvaret yderligere.
Afsagt: 01-08-2017

Journalnr: 14/3028293
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af momstilsvaret. Landsskatteretten forhøjer momstilsvaret yderligere.
Afsagt: 01-08-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 11-09-2017 - 10-10-2017

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 14-09-2017 dom i C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 26, stk. 1, litra b), og artikel 168 og 176 - fradrag for indgående afgift - tjenesteydelser med henblik på opførelse eller forbedring af en fast ejendom, som ejes af en tredjeperson - tredjepersonens og den afgiftspligtiges anvendelse af tjenesterne - levering af en vederlagsfri tjenesteydelse til en tredjeperson - bogføring af de udgifter, der er forbundet med de udførte tjenesteydelser, som del af den afgiftspligtige persons generalomkostninger - afgørelse af, om der foreligger en direkte og umiddelbar tilknytning til den afgiftspligtiges økonomiske virksomhed

Tidligere dokument: C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments - Dom
Tidligere dokument: C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments - Indstilling
Tidligere dokument: C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments - Ny sag

Den 21-09-2017 dom i C-326/15 DNB Banka
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra f) - fritagelser til fordel for visse former for virksomhed af almen interesse - afgiftsfritagelse for selvstændige grupper af personers levering af ydelser til deres medlemmer - anvendelse på området for finansielle tjenesteydelser

Tidligere dokument: C-326/15 DNB Banka - Dom
Tidligere dokument: C-326/15 DNB Banka - Indstilling

Den 21-09-2017 dom i C-605/15 Aviva
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra f) - fritagelser til fordel for visse former for virksomhed af almen interesse - afgiftsfritagelse for selvstændige grupper af personers levering af ydelser til deres medlemmer - anvendelse på området for forsikringsydelser

Tidligere dokument: C-605/15 Aviva - Dom
Tidligere dokument: C-605/15 Aviva - Indstilling
Tidligere dokument: C-605/15 Aviva - Ny sag

Den 21-09-2017 dom i C-616/15 Kommissionen mod Tyskland
Fiskale bestemmelser

Traktatbrud - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra f) - afgiftsfritagelse for selvstændige grupper af personers levering af ydelser til deres medlemmer - begrænsning til selvstændige grupper, hvis medlemmer udøver et begrænset antal erhverv

Tidligere dokument: C-616/15 Kommissionen mod Tyskland - Dom
Tidligere dokument: C-616/15 Kommissionen mod Tyskland - Indstilling

Den 21-09-2017 dom i C-441/16 SMS group
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - ottende direktiv 79/1072/EØF - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtig person med bopæl i en anden medlemsstat - tilbagebetaling af moms på indførte varer - betingelser - objektive forhold, der bestyrker den afgiftspligtige persons hensigt om at anvende de indførte varer inden for rammerne af dennes økonomiske virksomhed - alvorlig risiko for, at den transaktion, som begrundede indførslen, ikke gennemføres

Tidligere dokument: C-441/16 SMS group - Dom
Tidligere dokument: C-441/16 SMS group - Ny sag

Den 04-10-2017 dom i C-164/16 Mercedes-Benz Financial Services UK
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 14, stk. 2, litra b) - levering af goder - motorkøretøjer - finansiel leasingkontrakt med købsoption

Tidligere dokument: C-164/16 Mercedes-Benz Financial Services UK - Dom
Tidligere dokument: C-164/16 Mercedes Benz Financial Services UK - Indstilling
Tidligere dokument: C-164/16 Mercedes Benz Financial Services UK - Ny sag

Den 04-10-2017 dom i C-273/16 Federal Express Europe
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - sjette direktiv 77/388/EØF - direktiv 2006/112/EF - momsfritagelse - artikel 86, stk. 1, litra b), og artikel 144 - fritagelse for importafgifter for varer af ringe værdi eller uden erhvervsmæssig karakter - fritagelse for tjenesteydelser i forbindelse med indførsel af varer - national lovgivning, som pålægger moms på omkostninger til transport af dokumenter og varer af ringe værdi på trods af deres karakter af accessoriske ydelser til varer, der er fritaget for moms

Tidligere dokument: C-273/16 Federal Express Europe - Dom
Tidligere dokument: C-273/16 Federal Express Europe - Ny sag

 

Indstillinger
C-251/16 Cussens m.fl.

Sagen omhandler:

Moms - afgiftsunddragelse - direkte anvendelse af princippet om forbud mod misbrug af rettigheder anerkendt i dommen i sagen Halifax m.fl. (C-255/02)

Generaladvokatens indstilling:

Spørgsmål 1 og 2

Bestemmelserne i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag og nationale foranstaltninger, der gennemfører direktivet, skal fortolkes i lyset af det generelle EU-retlige princip om forbud mod retsmisbrug. Det er også tilfældet:

- når der ikke er nogen, hverken lovgivningsmæssige eller retslige, nationale foranstaltninger, der »giver« princippet »virkning«

- i sager som den for den forelæggende ret verserende, hvor relevante transaktioner blev gennemført inden Domstolens dom af 21. februar 2006,Halifax m.fl. (C-255/02, EU:C:2006:121).

Spørgsmål 3

Når en krænkelse af princippet om retsmisbrug er konstateret, skal de transaktioner, der indgår heri, omdefineres med henblik på at retablere den situation, der ville have foreligget, hvis de transaktioner, der udgør dette misbrug, ikke var blevet foretaget.

Under omstændigheder som i de hovedsagen omhandlede og for så vidt som der ses bort fra transaktionerne forud for salget i henhold til princippet om forbud mod retsmisbrug, og det efterfølgende salg af ejendommene dermed anses for at udgøre den første levering heraf, bør dette salg momsansættes i overensstemmelse med gældende nationale regler sammenholdt med EU-retten, navnlig sjette direktivs artikel 4, stk. 3, litra a), og artikel 13, punkt B, litra g).

Spørgsmål 4

I et tilfælde som det i hovedsagen omhandlede bør det »væsentligste formål« ikke søges i forhold til transaktionerne forud for salget og det endelige salg samlet. Det påhviler den forelæggende ret at fastlægge de specifikke transaktion(er) forud for salget, i forhold til hvilke det er hensigtsmæssigt at vurdere det »væsentligste formål« for så vidt angår identifikationen af et potentielt retsmisbrug vedrørende moms.

Spørgsmål 7

I tilfælde som de i hovedsagen omhandlede, hvor:

- der er indgået en længerevarende lejeaftale mellem en afgiftspligtig person og en anden, forbundet afgiftspligtig person,

- der gives afkald på lejeaftalen inden for meget kort tid efter undertegnelsen og sammenlignet med aftalens samlede varighed, og

- der i dette korte tidsrum var en aftale om leaseback på plads med det nettoresultat, at den afgiftspligtige person, der ydede den længerevarende lejeaftale, faktisk aldrig opgav kontrollen over de lejede ejendomme

vil det være i strid med formålet med sjette direktivs artikel 4, stk. 3, litra a), og artikel 13, punkt B, litra g), at behandle den længerevarende lejeaftale som en »levering […] inden første indflytning« i den i direktivets artikel 4, stk. 3, litra a), omhandlede forstand.

Spørgsmål 5, 6 og 8

Det femte, sjette og ottende spørgsmål afvises.


C-305/16 Avon Cosmetics

Sagen omhandler:

Moms - fravigelse - salg via mellemled ikke momspligtig - hensyntagen til teoretisk indgående moms

Generaladvokatens indstilling:

Det første spørgsmål

Hverken Rådets beslutning 89/534/EØF af 24. maj 1989 om bemyndigelse til Det Forenede Kongerige til på visse leverancer til ikke-afgiftspligtige handlende at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 11, litra A, nr. 1, litra a), i sjette direktiv 77/388/EØF om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter eller, med forbehold af den forelæggende rets endelige vurdering, de nationale foranstaltninger til gennemførelse af denne beslutning er - for så vidt som denne beslutning og de nationale foranstaltninger medfører, at der pålægges moms af normalværdien af produkter solgt via forhandlere, der ikke er momsregistrerede, uden at tage højde for ikke-fradragsberettiget indgående moms af artikler anvendt til demonstration eller andre varer og tjenesteydelser købt af de pågældende forhandlere fra tredjeparter - i strid med proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsneutralitet eller artikel 27, stk. 1, i Rådets direktiv 77/288/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag eller artikel 395 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem.

Det andet spørgsmål

Da Det Forenede Kongerige anmodede om bemyndigelse til den fravigelse, der blev indrømmet med Rådets beslutning 89/534, var Det Forenede Kongerige ikke forpligtet til at underrette Kommissionen om, at ikke-momsregistrerede forhandlere svarede moms af køb af varer anvendt til deres økonomiske aktiviteter.

Det tredje og det fjerde spørgsmål

Da det første og det andet spørgsmål besvares benægtende, er det ikke nødvendigt at behandle det tredje og det fjerde spørgsmål.


C-307/16 Pienkowski

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skat - merværdiafgift (moms) - fritagelser for eksportafgifter - lovgivning i en medlemsstat, der gør fritagelsen betinget enten af, at der er opnået en vis omsætning, eller af, at der er indgået en aftale med en aktør, der er bemyndiget til at foretage momsrefusion til de rejsende - princippet om afgiftsmæssig neutralitet og proportionalitetsprincippet

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 146, stk. 1, litra b), artikel 147 samt artikel 131 og 273 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem samt princippet om afgifts1mæssig neutralitet skal fortolkes således, at de er til hinder for nationale bestemmelser, der udelukker anvendelse af fritagelse på en afgiftspligtig person, som ikke opfylder betingelsen om, at denne i det foregående skatteår har opnået en minimumsomsætning, og som heller ikke har indgået en aftale med en økonomisk aktør, som er bemyndiget til at foretage momsrefusion til rejsende.


Domme
C-465/15 Hüttenwerke Krupp Mannesmann

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - afgift på energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - anvendelsesområde - artikel 2, stk. 4, litra b) - elektricitet, der fortrinsvis anvendes til kemisk reduktion - begreb

Domstolens dom:

Artikel 2, stk. 4, litra b), tredje led, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet skal fortolkes således, at den elektricitet, der anvendes til at drive den ventilator, som skal komprimere den luft, der dernæst anvendes i højovnsprocessen til fremstilling af råjern ved kemisk reduktion af jernmalm, ikke er »elektricitet, der fortrinsvis anvendes til kemisk reduktion« i denne bestemmelses forstand.

Tidligere dokument: C-465/15 Hüttenwerke Krupp Mannesmann - Indstilling


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

Udkast til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om tilladelse til Det Forenede Kongerige til at anvende reducerede afgiftssatser på motorbrændstof, der forbruges på øerne i de Indre og Ydre Hebrider, Orkneyøerne, Shetlandsøerne, øerne i Clyde og Scillyøerne, i overensstemmelse med artikel 19 i direktiv 2003/96/EF Vedtagelse

Udkast til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Republikken Kroatien til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem - Vedtagelse

Udkast til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Republikken Polen til at indgå en aftale med Ukraine, der indeholder bestemmelser, som afviger fra artikel 2, stk. 1, litra d), og artikel 5 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem, for så vidt angår vedligeholdelsen af vejbroer på grænsen mellem Polen og Ukraine - Vedtagelse

 

Nyt fra EUR_LEX

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/1476 af 11. august 2017 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

 

Høringsportalen

Høring - ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige
Oprettelsesdato: 08-09-2017
Høringsfrist: 05-10-2017

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 275

Præsentation fra teknisk gennemgang af FLL18 og skatteudgifter den 5/9-17

Bilag 276

Henvendelse af 7/9 2017 fra Autobranchen Danmark om registreringsafgiften

Spørgsmål og svar

Spm. 521

Vil ministeren foretage en vurdering af forholdet til EU-retten for lovforslag nr. L 171 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af bekæmpelsesmidler (folketingsåret 2011-2012) herunder en vurdering af, om lovforslaget er en overimplementering af EU-retlige minimumsforpligtelser?  Svar  

Spm. 605

Ministeren bedes redegøre for, hvilken betydning regeringens skatteudspil har for Danmarks udledning af CO2.  Svar  

Spm. 609

Hvor mange færre elbiler, forventer skatteministeriet, at der bliver solgt om året frem mod 2023, hvis regeringens forslag om at sænke registreringsafgiften bliver vedtaget.  Svar  

Spm. 610

Vil ministeren for hvert af skatte- og afgiftsforslagene oplyse, hvor mange millioner kroner der tilfalder topskatteydere, og hvor mange der tilfalder ikke-topskatteydere? Samtidig ønskes det samlede antal topskatteydere og antallet af skatteydere, der ikke betaler topskat, oplyst.  Svar  

Spm. 614

Vil ministeren oplyse, hvor stor en forøgelse af CO2-udslippet fra bilparken der regnes med i dels 2020, dels 2030 som følge af a) nedsættelsen af registreringsafgiften aftalt ved finanslovsaftalen for 2016, b) nedsættelsen af registreringsafgiften aftalt ved finanslovsaftalen for 2017, c) den af regeringen foreslåede nedsættelse af registreringsafgiften i regeringens skatteudspil af august 2017 d) samt disse tre i alt?  Svar  

Spm. 615

Ministeren bedes redegøre for, hvordan beregningerne, som ligger til grund for provenutabet ved en sænkelse af registreringsafgiften, er lavet, jf. ”Sådan forlænger vi opsvinget”, herunder umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb men før adfærd, provenu efter adfærd og en udskilning af arbejdsudbudseffekten. Derudover bedes ministeren redegøre for de gjorte antagelser og for, hvad disse antagelser er baseret på.  Svar  

Spm. 616

Ministeren bedes redegøre for, hvilke trængselseffekter man har regnet med i forbindelses med beregningerne af konsekvenserne for lempelsen af registreringsafgiften, som er foreslået i ”Sådan forlænger vi opsvinget”.  Svar  

Spm. 617

Ministeren bedes oplyse, hvilke velgørende eller på anden måde almennyttige foreninger, som i de seneste to regnskabsår har anvendt ordningen om momsfritagelse for salg af varer og ydelser i forbindelse med aktiviteter, og med hvilket beløb de pågældende er blevet godtgjort.  Svar  

Spm. 618

Ministeren udtalte den 5. september 2017 til Altinget: “Når man gør en puljen op, så er der omkring 60 millioner kroner, der går til dem, det egentlig oprindeligt handlede om, og 90 millioner, der går til alt mulig andet..” med henvisning til den momskompensation til almennyttige formål, som blev indført i 2007. Ministeren bedes redegøre for, hvilke foreninger han mere præcist mener, der ikke i fremtiden bør kunne anvende ordningen om momsfritagelse for salg af varer og tjenester.  Svar