Kære læser !
Hermed denne uges MomsMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Regeringens skatteudspil
Det erhvervsskattepolitiske udspil
Skattereform forslag fra Regeringen
International VAT Monitor: 4 - 2017
Regeringens vækstudspil - Få overblikket over de skatte- og afgiftsmæssige forslag
Regeringens skatteudspil
Er der fradrag for udgiften til høstfesten for medarbejdere?
Bindende svar
Skibe og fast udstyr - momsfritagelse - genoptagelse af bindende svar
Afgørelser
Evt. momspligt ved salg af en byggeret
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BeierholmRegeringen præsenterede i dag oplæg til skatteforhandlinger. Nedenfor er oplistet de foreslåede ændringer. Vi følger naturligvis udviklingen og vil løbende orientere herom. |
BeierholmDet erhvervsskattepolitiske udspil Regeringens erhvervsskattepolitiske udspil. Regeringen har præsenteret oplæg til erhvervspolitiske forhandlinger. Nedenfor er oplistet de foreslåede ændringer på skatteområdet. Vi følger naturligvis udviklingen og vil løbende orientere herom. |
Dansk RevisionSkattereform forslag fra Regeringen Er fremlagt, og afventer forhandlinger |
International VAT Monitor (IVM)International VAT Monitor: 4 - 2017 I denne udgave bl.a.:
|
PwCRegeringens vækstudspil - Få overblikket over de skatte- og afgiftsmæssige forslag De to offentliggjorte udspil fra regeringen indeholder flere forskellige forslag. Vi har samlet de forslag, der har betydning for skatter og afgifter. |
Revisorgruppen DanmarkSkattelettelser på vej? |
SEGESEr der fradrag for udgiften til høstfesten for medarbejdere? Når høsten er i hus, skal det måske fejres med en hyggelig høstfest for landmand og medarbejdere. Men hvordan er det egentlig med fradragsretten for landmanden? Hvad med medarbejderne? Bliver de beskattet? Og hvad med momsen? |
Skatterådet bekræfter, at levering af fast udstyr i form af vareleverancer til skibe med en bruttotonnage på 5 tons eller en bruttoregistertonnage på 5 tons er momsfritaget efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 7, når leveringen sker til den, der er kontraktmæssigt udpeget som skibets technical manager, når denne ikke også er den juridiske ejer af skibet. (Spørgsmål 5).
Skatterådet bekræfter, at hvis spørgsmål 5 besvares med ja, har det ikke nogen betydning, om technical manager er etableret i A) Danmark, B) EU eller C) Et land uden for EU. (Spørgsmål 6).
Skatterådet bekræfter, at levering af ydelsesleverancer i form af ombygning, reparation og vedligeholdelse af skibe med en bruttotonnage på 5 tons eller en bruttoregistertonnage på 5 tons og deres faste udstyr er momsfritaget efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 7, når leveringen sker til den, der er kontraktmæssigt udpeget som skibets technical manager, når denne ikke er den juridiske ejer af skibet. (Spørgsmål 11).
Skatterådet bekræfter, at hvis spørgsmål 11 besvares med ja, har det betydning, at den technical manager er etableret i A) Danmark, B) EU eller C) Et land uden for EU. (Spørgsmål 12).
Skatterådet bekræfter, at rene vareleverancer i form af fast udstyr, der sker til trading houses, vil kunne ske uden moms i henhold til momslovens § 34, stk. 1, nr. 7, når leverancen sker direkte til disse trading houses, og disse er den kontraktretlige aftager af vareleverancen, når trading house og spørger er bekendt med, hvilket konkret skib varer erhverves til. (Spørgsmål 14).
Landsskatteretten fandt, at et selskabs overdragelse af byggeretten på selskabets ejendom, hvorpå der var beliggende en gammel bygning, var fritaget for moms.
Sagen angik om den sagsøgende bank havde krav på ekstraordinær genoptagelse af sit lønsumsafgiftstilsvar for perioden 1. januar 1997 - 31. juli 2005 i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 2. Efter denne regel, der svarer til reglen i lovens § 27, stk. 1, nr. 2, om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelser, kan et afgiftstilsvar uanset fristerne i lovens § 31 fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis ændringen er en "direkte følge" af en ændring af et afgiftstilsvar vedrørende den afgiftspligtige for samme eller en anden afgiftsperiode. Sagsøgeren havde rejst et tilbagebetalingskrav på ca. 11 mio. kr. vedrørende den nævnte periode.
Sagen udsprang af EU-Domstolens dom af 6. marts 2008 i sag C-98/07, Nordania Finans A/S og BG Factoring A/S. EU-dommen og SKATs efterfølgende meddelelse af 31. januar 2009 (SKM2009.43.SKAT) om ændring af momspraksis betød, at sagsøgeren i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1, om ekstraordinær genoptagelse i tilfælde af praksisunderkendende afgørelser fik ret til ekstraordinær genoptagelse og nedsættelse af sit momstilsvar tilbage til 1. januar 1997.
Sagsøgeren fik derfor tilbagebetalt moms for årene 1997-2007. Årsagen var, at principperne i EU-dommen indebar en forøgelse med tilbagevirkende kraft af sagsøgerens beregnede momsfradragsprocenter opgjort efter momslovens § 38, stk. 1, for sagsøgerens momsbelagte indkøb af varer og ydelser. Dette hang sammen med, at sagsøgeren fik ret til at medregne omsætningen fra salg af tidligere udleasede aktiver i den af sagsøgeren udøvede momspligtige leasingvirksomhed til den momspligtige omsætning ved opgørelsen af fradragsprocenten efter momslovens § 38, stk. 1. Efter SKATs hidtidige praksis skulle der ses bort fra denne omsætning i henhold til momslovens § 38, stk. 1.
Sagsøgeren gjorde gældende, at sagsøgeren i medfør af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 2, også havde krav på ekstraordinær genoptagelse og nedsættelse af sit lønsumsafgiftstilsvar, da en sådan nedsættelse ifølge sagsøgeren var en direkte følge af ændringen af momstilsvaret.
Skatteministeriet bestred, at det skulle være en direkte følge af nedsættelsen af sagsøgerens momstilsvar, at den skønsmæssige fordeling af sagsøgerens lønsum på lønsumsafgiftspligtige og ikke-lønsumsafgiftspligtige aktiviteter i henhold til den dagældende lønsumsafgiftsbekendtgørelse dermed skulle ændres for samme periode, og at lønsumsafgiftstilsvaret derfor også skulle nedsættes. Der består ikke nogen sådan direkte sammenhæng mellem de to regelsæt i henholdsvis den matematiske beregningsregel i momslovens § 38, stk. 1, og reglen vedrørende medarbejdernes skønnede faktiske anvendte tidsforbrug i den dagældende lønsumsafgiftsbekendtgørelses § 4, stk. 4.
I anden række gjorde ministeriet gældende, at der ikke er hjemmel i direkte følge-reglen for en afgiftspligtig til at opnå en dobbelt-nedsættelse af to afgiftstilsvar, lige så vel som der ikke er hjemmel for skattemyndighederne til at foretage en dobbelt-forhøjelse af to afgiftstilsvar. Reglen skal fortolkes symmetrisk som gældende ens for skattemyndighederne og de afgiftspligtige.
Retten frifandt ministeriet (3 dommere). Retten bemærkede, at bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 2, efter sin ordlyd og forarbejder indebærer et krav om, at den ønskede ændring er en direkte følge af en ændring af et afgiftstilsvar eller godtgørelse af en afgift. Dette vil som udgangspunkt indebære, at den pågældende ændrings eksistens og størrelse umiddelbart følger af den oprindelige afgiftsændring eller - godtgørelse. Videre henviste retten til, at efter den dagældende lønsumsafgiftslovs § 4, stk. 4, og den bekendtgørelse, som var udstedt i medfør af loven, skulle de omfattede virksomheder efter en sektoropdeling af virksomheden fordele lønsummen til medarbejderne på baggrund af, om disse var beskæftiget med momspligtig eller momsfri virksomhed. Var en sådan opdeling af virksomheden ikke foretaget, skulle der ske en skønsmæssig fordeling. Virksomhedens skønsmæssige fordeling ville som udgangspunkt blive lagt til grund af ligningsmyndighederne, såfremt den skønnede fordeling af lønsummen svarede til forholdet mellem virksomhedens momspligtige og ikke momspligtige omsætning. Banken havde i den omtvistede periode ikke foretaget en sektoropdeling af virksomheden med tilhørende fordeling af lønsummen, men foretaget en skønsmæssig fordeling af lønsummen på baggrund af forholdet mellem bankens momspligtige og ikke momspligtige omsætning. Uanset at denne omsætningsfordeling efter bekendtgørelsens § 4, stk. 4, som udgangspunkt ville blive godkendt af ligningsmyndighederne, havde banken ikke et retskrav på at få lagt den momsmæssigt opgjorte omsætningsfordeling til grund for opgørelsen af lønsumsafgiftsgrundlaget, hvorved retten henviste til Vestre Landsrets dom af 24. juni 2016 (SKM2016.565.VLR), idet der også kan indgå andre elementer i den skønsmæssige fordeling. En ændring af bankens lønsumsafgift var derfor ikke en direkte følge af ændringen af bankens fradragsprocent efter momslovens § 38, stk. 1.
Af denne grund var det ikke aktuelt for retten at tage stilling til ministeriets subsidiære synspunkt om, at direkte følge-reglen alene omfatter modsatrettede konsekvensreguleringer af afgiftstilsvar og ikke kan føre til en dobbelt-nedsættelse af to forskellige afgiftstilsvar.
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 07-09-2017 dom i C-465/15 Hüttenwerke Krupp Mannesmann
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - afgift på energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - anvendelsesområde - artikel 2, stk. 4, litra b) - elektricitet, der fortrinsvis anvendes til kemisk reduktion - begreb
Tidligere dokument: C-465/15 Hüttenwerke Krupp Mannesmann - DomDen 07-09-2017 indstilling i C-251/16 Cussens m.fl.
Fiskale bestemmelser
Moms - afgiftsunddragelse - direkte anvendelse af princippet om forbud mod misbrug af rettigheder anerkendt i dommen i sagen Halifax m.fl. (C-255/02)
Tidligere dokument: C-251/16 Cussens m.fl. - DomDen 07-09-2017 indstilling i C-305/16 Avon Cosmetics
Fiskale bestemmelser
Moms - fravigelse - salg via mellemled ikke momspligtig - hensyntagen til teoretisk indgående moms
Tidligere dokument: C-305/16 Avon Cosmetics - DomDen 07-09-2017 indstilling i C-307/16 Pienkowski
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skat - merværdiafgift (moms) - fritagelser for eksportafgifter - lovgivning i en medlemsstat, der gør fritagelsen betinget enten af, at der er opnået en vis omsætning, eller af, at der er indgået en aftale med en aktør, der er bemyndiget til at foretage momsrefusion til de rejsende - princippet om afgiftsmæssig neutralitet og proportionalitetsprincippet
Tidligere dokument: C-307/16 Pienkowski - DomDen 14-09-2017 dom i C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112/EF - artikel 26, stk. 1, litra b), og artikel 168 og 176 - fradrag for indgående afgift - tjenesteydelser med henblik på opførelse eller forbedring af en fast ejendom, som ejes af en tredjeperson - tredjepersonens og den afgiftspligtiges anvendelse af tjenesterne - levering af en vederlagsfri tjenesteydelse til en tredjeperson - bogføring af de udgifter, der er forbundet med de udførte tjenesteydelser, som del af den afgiftspligtige persons generalomkostninger - afgørelse af, om der foreligger en direkte og umiddelbar tilknytning til den afgiftspligtiges økonomiske virksomhed
Tidligere dokument: C-132/16 Iberdrola Inmobiliaria Real Estate Investments - DomDen 21-09-2017 dom i C-326/15 DNB Banka
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra f) - fritagelser til fordel for visse former for virksomhed af almen interesse - afgiftsfritagelse for selvstændige grupper af personers levering af ydelser til deres medlemmer - anvendelse på området for finansielle tjenesteydelser
Tidligere dokument: C-326/15 DNB Banka - DomDen 21-09-2017 dom i C-605/15 Aviva
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra f) - fritagelser til fordel for visse former for virksomhed af almen interesse - afgiftsfritagelse for selvstændige grupper af personers levering af ydelser til deres medlemmer - anvendelse på området for forsikringsydelser
Tidligere dokument: C-605/15 Aviva - DomDen 21-09-2017 dom i C-616/15 Kommissionen mod Tyskland
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112/EF - artikel 132, stk. 1, litra f) - afgiftsfritagelse for selvstændige grupper af personers levering af ydelser til deres medlemmer - begrænsning til selvstændige grupper, hvis medlemmer udøver et begrænset antal erhverv
Tidligere dokument: C-616/15 Kommissionen mod Tyskland - DomDen 21-09-2017 dom i C-441/16 SMS group
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - ottende direktiv 79/1072/EØF - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtig person med bopæl i en anden medlemsstat - tilbagebetaling af moms på indførte varer - betingelser - objektive forhold, der bestyrker den afgiftspligtige persons hensigt om at anvende de indførte varer inden for rammerne af dennes økonomiske virksomhed - alvorlig risiko for, at den transaktion, som begrundede indførslen, ikke gennemføres
Tidligere dokument: C-441/16 SMS group - Dom
Skal artikel 316, stk. 1, litra b), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (herefter »momsdirektivet«) fortolkes således, at afgiftspligtige videreforhandlere også kan anvende fortjenstmargenordningen på leveringer af kunstgenstande, der er blevet leveret til dem inden for Fællesskabet af kunstneren eller af dennes retssuccessor, idet der ikke er tale om de i momsdirektivets artikel 314 anførte personer? Såfremt spørgsmål 1 bes... | |
Retten anvendte og gengav de beviser, som appellanten havde påberåbt sig, urigtigt, da den fastslog, at der ikke forelå nogen årsagsforbindelse mellem den ulovlige vedtagelse af afgørelse 2013/226 og de tab, som appellanterne havde lidt (den appellerede doms præmis 155-197, herunder især præmis 187-189). Rådets gennemførelsesforordning 2013/226/EU af 21.5.2013 som forkaster forslag [...] |
Bilag 12 |
Bilag 13 |
Bilag 14 | Henvendelse af 31/8-17 fra Solar Lightning Consultants & Entreprise ApS |
Bilag 15 |
Spm. 32 |
Spm. 33 |
Bilag 259 |
Bilag 261 | Henvendelse af 27/8-17 fra KageButikken vedrørende sukkerafgift |
Bilag 262 |
Bilag 263 |
Bilag 264 | Henvendelse af 30/8-17 fra AutoBranchen Danmark vedrørende registreringsafgiften på biler |
Bilag 267 |
Bilag 268 | Henvendelse af 28/8-17 fra Jes Aabo vedrørende registreringsafgift på autocampere |
Bilag 271 |
Bilag 272 | Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde |
Spm. 520 |
Spm. 548 |
Spm. 550 |
Spm. 551 |
Spm. 552 |
Spm. 553 |
Spm. 554 |
Spm. 556 |
Spm. 558 |
Spm. 559 |
Spm. 575 |
Spm. 577 |
Spm. 578 |
Spm. 579 |
Spm. 580 |
Spm. 581 |
Spm. 582 |
Spm. 583 |
Spm. 584 |
Spm. 585 |
Spm. 586 |
Spm. 587 |
Spm. 588 |
Spm. 589 |
Spm. 590 |
Spm. 591 |
Spm. 592 |
Spm. 593 |
Spm. 594 |
Spm. 595 |
Spm. 596 |
Spm. 597 |
Spm. 598 |
Spm. 599 |
Spm. 600 |
Spm. 601 |
Spm. 604 |
Spm. S 1449 |