MomsMail 2017, uge 32

Kære læser !

"Ikke er ord om vejret", har jeg besluttet mig for, skal være temaet for denne første MomsMail efter juli måneds pause så derfor bare: Jeg håber - hvis du har haft ferie - at du har nydt den.

Som jeg varslede i den sidste mail før vi holdt pause, har vi hen over sommeren implementeret vores nye motor. Du skulle nu helst ikke bemærke synderlige ændringer andet end, at layoutet på visse dokumenter har ændret sig. Ser du fejl eller andre uhensigtsmæssigheder, så sig endelig til - skriv til support@taxcon.dk.

Desværre har vi i en periode haft fejl på vores robotter, der henter nyt fra Folketinget og derfor mangler der en del dokumenter. Vi er ved at rette - men der er tale om ret omfangsrige rettelser, så det tager lidt tid endnu.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586


 

Indhold

Artikler og interessante links
Faste lån under eksportmomsordningen skal indfries 15/1 2018
Momsfrie virksomheders køb i udlandet
Skatteministeriets længe ventede rapport om vandsektorens skatteforhold
Towards a More Coordinated Approach of the Relation Between the Taxpayer and Tax Administrations: The European Taxpayers' Code
VAT Effects of Year-End Transfer Pricing Adjustments
Brexit: Consequences for Trade, VAT and Customs: Forum Discussion on the EFS Seminar Held at the Erasmus University Rotterdam on 2 February 2017
Analyse: "Mangel på skatteviden i skatteankenævnene".
Analyse: "Indsigts- og vidensmæssig ubalance mellem SKAT og skatteyder"
Analyse:"Er danske domstole utilbøjelige til at forelægge skattesager for EU-Domstolen?"

Styresignaler
Ny denatureringsprocedure til fuldstændig denaturering af alkohol – styresignal

Bindende svar
Moms på fast ejendom – udtagning til privat anvendelse
Moms på fast ejendom – udtagning til privat anvendelse og salg
Elafgift - godtgørelse - datacenter - UPS
Bitcoin mining og tilrådighedsstillelse af datakapacitet - moms og godtgørelse af elafgifter

Afgørelser
Opkrævning af spiritusafgift for færdigblandet gløgg med rom - Tarifering

Kendelser
Sagsomkostninger - retsplejelovens § 312 - delvise sagsomkostninger
Præjudiciel forelæggelse - moms ved salg af byggegrund

Domme
Fremmed arbejdskraft – fradrag for købsmoms – fakturaers realitet – bevisbyrde
Registreringsafgift - inddragelse af prøveskilte
Lønsumsafgiftspligt - zoologiske anlæg - afgiftsfritagelsen - "museumsvirksomhed"
Reservedele - brugte varer - ikke-afgiftspligtig person - momsfritagelse

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte afgørelser

Nyt fra EU-Domstolen
3 nye sager
1 indstilling
4 domme

Nyt fra EU

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

 

Artikler og interessante links

BDO

Faste lån under eksportmomsordningen skal indfries 15/1 2018

Eksportvirksomheder, som har et permanent rentefrit lån under eksportmomsordningen, får kun 6 måneder til at skaffe midler til indfrielse af lånet, når ordningen nu afvikles til delvis finansiering af Nordsøaftalen.

BDO

Momsfrie virksomheders køb i udlandet

Ikke-momsregistrerede virksomheder, der køber varer og ydelser i udlandet, vil ofte skulle lade sig registrere, fordi de i denne sammenhæng er underlagt samme regler som de momsregistrerede virksomheder

Deloitte

Skatteministeriets længe ventede rapport om vandsektorens skatteforhold

Forligskredsen bag vandsektorforliget vedtog for længe siden, at Skatteministeriet skulle udarbejde en analyse om vandsektorens skatteforhold.

EC Tax Review

Towards a More Coordinated Approach of the Relation Between the Taxpayer and Tax Administrations: The European Taxpayers' Code

Authors: Bruno Peeters, Assessor Section Legislation Belgian Council of State and Lawyer-Tiberghien Lawyers.

EC Tax Review

VAT Effects of Year-End Transfer Pricing Adjustments

A recurrent topic of debate concerns the effects of transfer pricing adjustments for direct tax purposes on the taxable amount for VAT. This topic is currently gaining attention, which is underlined by the recently published VAT Committee working paper on the possible VAT effects of transfer pricing adjustments. Focussing on so-called ‘year-end transfer pricing adjustments’, the authors discuss various fundamental questions concerning the VAT implications of such adjustments.

EC Tax Review

Brexit: Consequences for Trade, VAT and Customs: Forum Discussion on the EFS Seminar Held at the Erasmus University Rotterdam on 2 February 2017

Authors: Martijn L. Schippers, Coordinator of the EFS Post-Master programme in EU Customs Law at the Erasmus University Rotterdam.

JUSTITIA

Analyse: "Mangel på skatteviden i skatteankenævnene".

I 2014 blev klagestrukturen ændret på skatteområdet, således at afgørelser truffet af skatteankenævnene som 1. klageinstans ikke længere kan påklages til Landsskatteretten. Vil en skatteyder klage over et skatteankenævns afgørelse, er vedkommende henvist til at indbringe afgørelsen for domstolene. Ændringerne af klagestrukturen stiller således skærpede krav til, at skatteankenævnene besidder de nødvendige faglige og sagkyndige kompetencer, som kan sikre borgere og virksomheder en juridisk og skattemæssig kompetent sagsbehandling og korrekt afgørelse. Justitia har derfor i en ny analyse dels set på de krav, der stilles til den faglige og sagkyndige sammensætning af skatteankenævnenes medlemmer sammenholdt med øvrige offentlige nævn, samt sagstilgangen og prøvelsen af skatteankenævnenes afgørelser.

JUSTITIA

Analyse: "Indsigts- og vidensmæssig ubalance mellem SKAT og skatteyder"

Skatteydernes adgang til retspraksis i skatte- og afgiftssager er væsentlig af hensyn til retssikkerheden og af hensyn til skatteydernes mulighed for og pligt til at indrette sig på ny praksis. Justitia har derfor i en ny analyse set på balancen mellem henholdsvis SKATs og skatteyders mulighed for indsigt i domme i skattesager. Analysen bygger på en opgørelse af det gennemsnitlige antal dage, der går fra en dom er afsagt, til den offentliggøres på SKATs hjemmeside samt på, hvilke begrænsninger SKAT lægger på de oplysninger, som offentliggøres.

JUSTITIA

Analyse:"Er danske domstole utilbøjelige til at forelægge skattesager for EU-Domstolen?"

Spørgsmålet om danske domstoles tilbøjelighed til at forelægge præjudicielle søgsmål vedrørende skatter og afgifter for EU-Domstolen har været genstand for diskussion i årevis.

Hvor medholdsprocenten ved Højesteret er 15 % for skatteyder, er den 50 % ved EU-Domstolen. Det kunne tale for, at det generelt set er en fordel for skatteyderne at få forelagt skatte- og afgiftssager for EU-Domstolen.

Det er dog kun et fåtal af de ca. 300 skatte- og afgiftssager, som verserer årligt ved danske domstole, som rent faktisk bliver forelagt EU-Domstolen.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Ny denatureringsprocedure til fuldstændig denaturering af alkohol – styresignal

SKM2017.438.SKAT

Fra den 1. august 2017 ændres denatureringsproceduren for fuldstændig denaturering af alkohol i henhold til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/1112 af 22. juni 2017 om ændring af forordning (EF) nr. 3199/93 om gensidig anerkendelse af fremgangsmåderne for fuldstændig denaturering af alkohol med henblik på fritagelse for punktafgift. Styresignalet indeholder bl.a. overgangsregler for eksisterende beholdninger som følge af de ændrede regler.

Samtidig ophæves styresignal SKM2017.57.SKAT af 26. januar 2017.

 

Bindende svar: Moms på fast ejendom – udtagning til privat anvendelse

SKM2017.475.SR

Spørger har udstykket et areal i 17 byggegrunde og har selv foretaget byggemodning.

De 15 byggegrunde sælges i 2006 og 2007. De to resterende grunde er efter spørgers opfattelse endeligt udtaget af spørgers virksomhed og derfor en del af spørgers private formue.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger indenfor samme år kan sælge de to sidste byggegrunde uden moms.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger over en periode på 2-3 år kan sælge de to byggegrunde uden moms.

 

Bindende svar: Moms på fast ejendom – udtagning til privat anvendelse og salg

SKM2017.474.SR

Spørger har i 1990´erne erhvervet en ejendom, som han har anvendt til bopæl og i forbindelse med momspligtig aktivitet i form af planteavl. Efter den seneste høst har arealet ligget brak, indtil det blev solgt.

Det er spørgers opfattelse, at grundarealet er udtaget fra den momspligtige aktivitet til privatsfæren, og at salget derfor skal anses som privat formueforvaltning med momsfrihed til følge.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger kan sælge det omhandlende grundareal uden moms.

 

Bindende svar: Elafgift - godtgørelse - datacenter - UPS

SKM2017.459.SR

Skatterådet bekræfter, at spørger er berettiget til godtgørelse af den afgift, som er betalt af elektricitet fra UPS-batterier, som anvendes til at sikre en stabil strømtilførsel i spørgers datacentre.

 

Bindende svar: Bitcoin mining og tilrådighedsstillelse af datakapacitet - moms og godtgørelse af elafgifter

SKM2017.453.SR

Skatterådet bekræftede, at spørgers tilrådighedsstillelse af datakapacitet (Hashing-kapacitet) momsmæssigt kan anses for elektronisk leverede ydelser. Skatterådet bekræftede, at spørger i forbindelse med tilrådighedsstillelsen efter praksis om edb-bureauer kan opnå godtgørelse af elafgift. Skatterådet bekræftede, at spørgers aktiviteter vedrørende bitcoin mining falder uden for momslovens anvendelsesområde.

 

Afgørelse: Opkrævning af spiritusafgift for færdigblandet gløgg med rom - Tarifering

SKM2017.457.LSR

Landsskatteretten fandt, at færdigblandet gløgg med rom ikke var omfattet af afgiftsområdet efter spiritusafgiftslovens § 1.

 

Kendelse: Sagsomkostninger - retsplejelovens § 312 - delvise sagsomkostninger

SKM2017.442.ØLR

Et boligselskab var ved Landsskatteretten blevet nægtet fradrag for udgifter til etablering af ekstern vej med henvisning til, at selskabet ikke havde godtgjort, at have afholdt udgifter til den eksterne vej.

Boligselskabet var under sagens behandling for Landsskatteretten blevet opfordret til at fremlægge dokumentation for, at selskabet havde afholdt udgifter til ekstern vej.

Boligselskabet indbragte herefter Landsskatterettens afgørelse for byretten. Efter der var pågået skriftveksling ved stævning, svarskrift, replik og duplik samt indgivet påstandsdokumenter i sagen tog Skatteministeriet, som hidtil havde påstået frifindelse, bekræftende til genmæle.

Byretten tilkendte herefter selskabet kr. 14.000 i sagsomkostninger, hvilket Skatteministeriet kærede til landsretten med påstand om, at sagsomkostningerne for byretten skulle ophæves, subsidiært at selskabet kun skulle tildeles delvise sagsomkostninger.

Landsretten lagde til grund, at det påhvilede selskabet, at godtgøre at have afholdt udgifter til etablering af den eksterne vej efter de dagældende bestemmelser i vurderingslovens §§ 17 og 18, og at dette bevis først fremkom ved selskabets replik.

Selvom selskabet måtte anses for den vidende part, måtte der ved omkostningsfastsættelse bl.a. tages hensyn til at selskabet først ved replikken fremlagde oplysninger, der dokumenterede afholdelsen af udgifter til etablering af den eksterne vej, og at ministeriet først kort før hovedforhandlingen og efter indlevering af påstandsdokumenter tog bekræftende til genmæle i sagen.

Landsretten fandt efter en samlet vurdering, at der forelå sådanne særlige grunde, at ministeriet skulle betale delvise sagsomkostninger, jf. retsplejelovens § 312, stk. 3, med kr. 7.000.

 

Kendelse: Præjudiciel forelæggelse - moms ved salg af byggegrund

SKM2017.439.VLR

Sagen drejer sig om, hvorvidt et salg af en grund, hvorpå der på overdragelsestidspunktet står en bygning bestemt til nedrivning, kan anses som et momspligtigt salg af en byggegrund, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 9, litra b.

Landsretten fandt, at der forelå en sådan tvivl om, hvorvidt det var foreneligt med momssystemdirektivets artikel 135, stk. 1, litra j, jf. artikel 12, stk. 1, litra a, og stk. 2, sammenholdt med direktivets artikel 135, stk. 1, litra k, jf. artikel 12, stk. 1, litra b, og stk. 3, at anlægge en fortolkning af begrebet byggegrund, hvorefter levering af en fast ejendom kan kvalificeres som levering af en byggegrund, selv om der på leveringstidspunktet står en bygning på ejendommen, når parternes hensigt er, at køberen af ejendommen skal rive bygningen helt eller delvist ned, at landsretten besluttede, at spørgsmålet skulle forelægges for EU-Domstolen i medfør af artikel 267 i TEUF.

 

Dom: Fremmed arbejdskraft – fradrag for købsmoms – fakturaers realitet – bevisbyrde

SKM2017.461.ØLR

Sagen drejede sig om en virksomhed, der udførte rengøringsydelser for en række kunder. Det var ubestridt, at virksomheden havde udført arbejde for sine kunder, men skattemyndighederne havde nægtet fradrag for købsmoms for en række fakturaer, der var udstedt af selskaber, som virksomheden gjorde gældende, alle havde fungeret som underleverandører for virksomheden.

Virksomheden gjorde under sagen gældende, at det var dokumenteret, at det udførte arbejde var udført af de hævdede underleverandører, og at der var sket betaling.

Landsretten lagde som ubestridt til grund, at fakturaerne ikke opfyldte momsbekendtgørelsens fakturakrav, idet der bl.a. ikke i fakturaerne var foretaget en tilstrækkelig præcis angivelse af ydelsernes omfang og art samt tidspunkt og sted for levering.

Landsretten tiltrådte herefter, at virksomheden ikke havde løftet sin bevisbyrde og lagde bl.a. vægt på, at ingen af de angivne underleverandører havde angivet moms af ydelser leveret til virksomheden, at ingen af underleverandørerne havde bogført ydelser leveret til virksomheden, og at der ikke var fremlagt arbejdssedler eller ført andet bevis for, at de hævdede ydelser var leveret. De specifikationer som virksomheden havde udarbejdet til brug for skattesagen kunne ikke føre til en anden vurdering.

Byrettens dom (SKM2017.40.BR) blev herefter stadfæstet.

 

Dom: Registreringsafgift - inddragelse af prøveskilte

SKM2017.456.BR

Sagen vedrørte, om sagsøgerens faste prøveskilte med rette var blevet inddraget.

Sagsøgeren, et ApS, havde i en årrække haft udleveret prøveskilte. Senest var udleveringen blevet forlænget i periode på 5 år.

Ved en politikontrol blev selskabets direktør og eneanpartshaver stoppet i en bil med påsatte prøveskilte. Politiet konstaterede ved standsningen, at direktørens stedsøn var med i bilen, og da prøveskiltene efter politiets opfattelse var anvendt til befordring af sønnen, der var uvedkommende for kørslen, inddrog politiet de faste prøveskilte. ·

Selskabet påklagede inddragelsen af prøveskiltene til SKAT, som traf afgørelse om, at selskabet havde anvendt de faste prøveskilte i strid med reglerne i registreringsbekendtgørelsen.

SKATs afgørelse blev påklaget til Skatteankestyrelsen, som stadfæstede SKATs afgørelse.

Selskabet indbragte Skatteankestyrelsens afgørelse for retten, som fandt, at sagsøgeren ikke havde løftet bevisbyrden for, at den omhandlede kørsel med de faste prøveskilte alene var erhvervsmæssig. Retten lagde i den forbindelse bl.a. vægt på, at kørslen skete fra sagsøgerens adresse, der tillige var eneanpartshaverens privatadresse. Retten fandt det heller ikke godtgjort, at kørslen var sket med et lovligt formål, jf. registreringsbekendtgørelsens § 77, stk. 2, nr. 6 i form af overførsel af den pågældende bil til et lager. Henset hertil, og da kørslen den pågældende dag ikke var bagatelagtig, fandt retten heller ikke, at det var relevant for kørslen , at transportere eneanpartshaverens stedsøn, selvom han var ansat i selskabet.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Lønsumsafgiftspligt - zoologiske anlæg - afgiftsfritagelsen - "museumsvirksomhed"

SKM2017.444.VLR

Sagen angik, om fire zoologiske anlæg, der er momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 6, og dermed lønsumsafgiftspligtige efter lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 1, 1. pkt., dog var omfattet af begrebet "museumsvirksomhed" i lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 7, og dermed fritaget for lønsumsafgift.

De zoologiske anlæg nedlagde principalt påstand om, at de var fuldt ud fritaget for lønsumsafgift og derfor havde krav på tilbagebetaling af for meget betalt lønsumsafgift for perioden fra den 1. januar 2009 til den 30. juni 2012. Subsidiært nedlagde de påstand om, at fastsættelsen af deres lønsumsafgiftstilsvar skulle hjemvises til SKAT, idet dele af deres aktiviteter udgjorde afgiftsfritaget museumsvirksomhed.

Heroverfor påstod Skatteministeriet for så vidt angår tre af de fire sagsøgere principalt frifindelse, subsidiært hjemvisning. Over for den fjerde sagsøger påstod Skatteministeriet principalt hjemvisning, idet det for så vidt angår dette zoologiske anlæg var sandsynliggjort, at enkelte konkrete aktiviteter eventuelt kunne falde ind under begrebet museumsvirksomhed i lønsumsafgiftslovens forstand.

Landsretten bemærkede, at de fire sagsøgere alle modtager støtte efter zoo-loven, modsat statsanerkendte museer, som modtager støtte efter museumsloven. Landsretten henviste i den forbindelse til bemærkningerne til zoo-loven, hvoraf det fremgår, at man ønskede at bevare en klar skelnen mellem museer og zoologiske anlæg ved at kræve, at de udstillede dyr skulle være levende.

På baggrund heraf og en gennemgang af lønsumsafgiftsloven og dens forarbejder fandt landsretten, at der hverken efter ordlyden af lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 7, sammenholdt med ordlyden af momslovens § 13, stk. 1, nr. 6, eller efter forarbejderne til fritagelsesbestemmelsen var grundlag for generelt at anse den momsfritagne virksomhed, som de zoologiske haver udøver, for museumsvirksomhed i lønsumsafgiftslovens forstand.

Landsretten fandt videre, at det forhold, at der er et vist sammenfald i de opgaver, som zoologiske anlæg har efter zoo-loven, og egentlig museumsvirksomhed, herunder "indsamling, registrering, bevaring, forskning og formidling", ikke kunne føre til et andet resultat.

Landsretten fandt det heller ikke efter bevisførelsen sandsynliggjort, at tre ud af de fire sagsøgere havde haft enkeltstående aktiviteter, der udgør egentlig museumsvirksomhed, og som ikke samtidig er et naturligt accessorisk led i de zoologiske anlægs opfyldelse af de krav, der stilles efter zoo-loven.

Skatteministeriet blev derfor frifundet for så vidt angår tre ud af de fire sagsøgere.

For så vidt angår den fjerde sagsøger hjemviste landsretten - i overensstemmelse med Skatteministeriets påstand og begrundelsen herfor - opgørelsen af lønsumsafgiftstilsvaret til fornyet behandling hos SKAT.

 

Dom: Reservedele - brugte varer - ikke-afgiftspligtig person - momsfritagelse

SKM2017.443.VLR

Sagen omhandler, hvorvidt en autogenbrugsvirksomhed opfylder betingelserne for at anvende brugtmomsreglerne i momslovens kapitel 17 ved sit (videre)salg af reservedele, som virksomheden i forbindelse med miljøbehandling og skrotning af biler udtager fra totalskadede eller udtjente køretøjer, som virksomheden erhverver fra henholdsvis forsikringsselskaber og privatpersoner.

Som følge af EU-Domstolens dom i sag C-471/15 anerkendte Skatteministeriet, at de videresolgte reservedele udgør "brugte varer" i momslovens § 69, stk. 1's forstand. Som konsekvens af dommen tog Skatteministeriet derfor bekræftende til genmæle i relation til spørgsmålet om, hvorvidt virksomheden kan anvende brugtmomsordningen ved salg af reservedele, der stammer fra udtjente køretøjer erhvervet fra privatpersoner.

For så vidt angår reservedele, der stammer fra totalskadede køretøjer indkøbt fra forsikringsselskaber, fastslog landsretten ved deldom af 18. december 2013 (SKM2014.259.VLR), at forsikringsselskabernes salg af biler, som de har overtaget i forbindelse med udbetaling af erstatning, ikke udgør en del af den momsfritagne forsikringsvirksomhed efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 10. Forsikringsselskabernes særlige momsfritagelse for de omhandlede transaktioner er derimod hjemlet i en begunstigende administrativ praksis, som tidligere har haft hjemmel i den dagældende momslovs § 4, stk. 2 (indtil 1994-momsloven), og som har været anmeldt til EU-Kommissionen som en særlig foranstaltning i henhold til momsdirektivs artikel 27, stk. 5 (videreført i momssystemdirektivets artikel 394). Landsretten fandt på den baggrund, at sagsøgerens køb af biler fra forsikringsselskaber ikke er omfattet af momslovens § 69, stk. 1, nr. 3 (der implementerer momssystemdirektivets artikel 314, litra c).

Tilbage stod derfor, om sagsøgerens køb af biler fra forsikringsselskaber er omfattet af momslovens § 69, stk. 1, nr. 1 (der implementerer momssystemdirektivets artikel 314, litra a), som angår salg af brugte varer til den afgiftspligtige videreforhandler (genbrugsvirksomheden) fra "en ikke afgiftspligtig person".

Landsretten henviste til, at afgiftspligtige personer i henhold til momslovens § 3 er personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, og at begrebet ifølge forarbejderne til bestemmelsen ikke blot omfatter momsregistrerede virksomheder, men også "ikke-registrerede virksomheder" så som læger og tandlæger, der er fritaget for moms. Da forsikringsselskaberne foretager systematisk og organiseret salg af totalskadede køretøjer og derved opnår en løbende indtægt af en vis varig karakter, der supplerer indtægterne fra forsikringsselskabernes forsikringsvirksomhed, fandt landsretten, at forsikringsselskaberne salg af totalskadede køretøjer udgør økonomisk virksomhed i momslovens forstand.

Landsretten fremhævede videre som allerede fastslået i deldommen, at transaktionerne ikke er en del af den momsfritagne forsikringsvirksomhed efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 10, men som udgangspunkt er selvstændige momspligtige transaktioner efter momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt. Endelig bemærkede landsretten, at det efter momslovens § 69, stk. 1, nr. 1, ikke er afgørende, om transaktionen er afgiftspligtig, men om leverancen sker fra en afgiftspligtig person. På den baggrund fandt landsretten, at forsikringsselskaberne, når de sælger totalskadede biler til autogenbrugsvirksomheden, ikke er "en ikke afgiftspligtig person" efter momslovens § 69, stk. 1, nr. 1.

Sagsøgeren opfyldte derfor ikke betingelserne i momslovens § 69, stk. 1, og kunne derfor ikke anvende brugtmomsordningen for så vidt angår videresalg af reservedele, som er udtaget af biler erhvervet fra forsikringsselskaber. Skatteministeriet blev derfor frifundet for virksomhedens påstand på dette punkt.

 

Nye straffesager

SKM2017.470.ØLR

Straf - skattesvig - afskrivning - personbiler - tilbagedaterede selvskyldnerkautionserklæringer

T var tiltalt for skattesvig for indkomståret 2009 vedrørende sit selskab for at have foretaget afskrivning med 531.232 kr. på to personbiler, som først overgik til selskabet i 2010, men som han urigtigt angav var ejet af selskabet fra den 1. december 2009, ligesom han den 26. juni 2012 i en klagesag ved Skatteankenævnet via sin advokat indsendte selvskyldnerkautionserklæringer vedrørende de to biler, som var dateret den 1. december 2009, uanset de tidligst blev underskrevet den 26. februar 2010.

T unddrog herved for 278.322 kr. i skat.

T forklarede at bilerne ejedes af selskabet siden den 1. december 2009 og at aftalerne omkring de to biler blev underskrevet på advokatens kontor i forbindelse med selskabets stiftelse. CVR nr. kendtes ikke på stiftelsestidspunktet, hvorfor det blev påført efterfølgende.

Byretten fandt T skyldig i skattesvig. Den fandt det bevist at slutsedlerne for bilerne først blev underskrevet i 2010 og at T opnåede en skattemæssig fordel ved at have afskrevet bilerne i 2009. Det fandtes tillige bevist, at selvskyldnerkautionerne også først blev underskrevet på et senere tidspunkt. Ved bevisvurderingen lagde retten blandt andet vægt på kilometerstanden da den ene bil blev solgt 1. december 2012 sammenholdt med kilometerstanden på faktura for reparation dateret den 17. december 2009; mailkorrespondance omkring finansiering af bilerne samt vidneforklaring om at aftalerne omkring de to biler blev underskrevet et andet sted end på advokatens kontor. T idømtes 60 dages betinget fængsel samt en tillægsbøde på 278.000 kr.

Landsretten stadfæstede byretsdommen.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 12/0247283
Grænsehandelskoncept
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at selskabet, skal betale salgsmoms af campingvogne, der i perioden 1. juli 2009 til 30. juni 2010 blev transporteret til en samarbejdspartner i Tyskland for dér at blive afhentet af private danske kunder, jf. momslovens § 4, stk. 1, og § 14, nr. 2, 1. pkt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-06-2017

Journalnr: 13/0206746
Køling af produktionslokaler
SKAT har pålagt selskabet at betale yderligere elafgift idet elektricitet anvendt til køling af produktionslokaler er anset for både proces- og komfortkøling og dermed ikke godtgørelsesberettiget. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-06-2017

Journalnr: 13/6720826
Moms - synsprøver
Klagen skyldes, at SKAT for perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. marts 2012 ikke har imødekommet en anmodning om nedsættelse af selskabets momstilsvar, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten hjemviser sagen til fornyet behandling.
Afsagt: 28-06-2017

Journalnr: 14/3363089
Moms - synsprøver
Klagen skyldes, at SKAT har undladt at imødekomme en anmodning om nedsættelse af selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2010 til den 30. september 2012, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten anser ikke klager for at have leveret vederlagsfrie synsprøver.
Afsagt: 28-06-2017

Journalnr: 14/3363092
Moms - synsprøver
Klagen skyldes, at SKAT har undladt at imødekomme en anmodning om nedsættelse af selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2010 til den 30. september 2012, idet levering af synsprøver er anset for sket vederlagsfrit. Landsskatteretten anser ikke klager for at have leveret synsprøver vederlagsfrit.
Afsagt: 28-06-2017

Journalnr: 16/0587117
Momspligt for tatovør
Klagen vedrører bindende svar hvorefter tatovør ikke er omfattet af momsfritagelsen for anden kunstnerisk virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-06-2017

Journalnr: 12/0225082
Privat anvendelse af heste
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet virksomhedens afgiftstilsvar, jf. momslovens § 5, stk. 3, idet SKAT har anset virksomhedens heste for privat anvendt. Landsskatteretten stadfæster momspligten og overlader det til SKAT konkret at fastlægge momsgrundlaget i henhold til momslovens § 28, stk. 1.
Afsagt: 13-06-2017

Journalnr: 16/0524337
Nedsættelse af tinglysningsafgift
SKAT har ikke imødekommet selskabets anmodning om nedsættelse af tinglysningsafgift med 27.600 kr. Det skyldes, at SKAT ikke har anset tingslysningen af selskabets adkomst til den omhandlede ejendom for at være omfattet af fritagelsen for variabel tinglysningsafgift i tinglysningsafgiftslovens § 6 a. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-06-2017

Journalnr: 14/4988970
Registreringsafgift - mandskabsvogn
SKAT har pålagt klageren at betale registreringsafgift vedrørende et køretøj, der var afgiftsfritaget som mandskabsvogn efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-06-2017

Journalnr: 15/3002683
Yderligere tinglysningsafgift
SKAT har truffet afgørelse om, fastsættelse af tinglysningsafgiften for tinglysning af skøde vedrørende overdragelse af ejendom, og har derfor opkrævet et yderligere beløb på 69.000 kr. i forhold til det allerede betalte beløb på 1.660 kr. Afgiften er også forhøjet med 3.450 kr. efter tinglysningsafgiftslovens § 20. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-06-2017

Journalnr: 14/0685197
Yderligere tinglysningsafgift
SKAT har truffet afgørelse om, at der skal betales tinglysningsafgift for tinglysning af ejerpantebrev på 6 ejendomme med i alt 144.960 kr. Forhøjelsen af afgiften skyldes, at SKAT – i modsætning til selskabet – har ment, at der skal betales fast og variabel tinglysningsafgift ved tinglysning på hver enkelt ejendom. SKAT har ikke anset tinglysningen for omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 9. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-06-2017

Journalnr: 16/1797019
Inddrivelsesrenter
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at inddrivelsesrenter vedrørende restskat for indkomståret 2010 fastholdes. Landsskatteretten anser renterne for uberettiget opkrævet.
Afsagt: 03-07-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Nye sager for domstolen

C-159/17 Dobre

Skal artikel 167, 168, 169, 179, artikel 213, stk. 1, artikel 214, stk. 1, litra a), og artikel 273 i direktiv 2006/112/EF fortolkes således, at de er til hinder for en national lovgivning, der under omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede pålægger en afgiftspligtige person, hvis momsregistrering er blevet annulleret, at betale staten moms for den periode, hvor momsregistreringsnummeret var annulleret, uden at personen imidlertid indrømmes ret til at fradrage moms for køb foretaget i de...

C-182/17 Ntp. Nagyszénás Településszolgáltatási Nonprofit

Er et handelsselskab, som ejes 100% af en kommune, omfattet af begrebet »offentligretligt organ« i artikel 13, stk. 1, første afsnit, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem?

Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, skal handelsselskabet da anses for at handle som offentlig myndighed, når det udfører opgaver, der obligatorisk påhviler kommunen, men som denne har betroet det pågældende selskab?

Såfremt et eller fl...

C-227/17 Medtronic

Skal den kombinerede nomenklatur i bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif, som ændret ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/1754 af 6. oktober 2015 , fortolkes således, at rygsøjlefikseringssystemer af den type, der er nærmere beskrevet i kendelsen, skal tariferes i underposition 9021 90 90?


Indstillinger
C-164/16 Mercedes Benz Financial Services UK

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - moms - direktiv 2006/112/EF - artikel 14, stk. 2, litra b) - levering af varer - leasingkontrakt med en købsoption mod betaling af et betydeligt beløb

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 14, stk. 2, litra b), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at en leasingkontrakt, som bestemmer, at ejendomsretten til det leasede aktiv overdrages til leasingtageren ved leasingens slutning, eller som bestemmer, at ejendomsretten til det leasede aktiv kan overdrages til leasingtageren ved leasingtagerens ensidige erklæring herom, og hvor de samlede afdrag, som leasingtageren skal betale i henhold til kontrakten, uanset erklæringen, nærmest er tilsvarende det leasede aktivs købspris, herunder finansielle omkostninger, udgør levering af varer i denne bestemmelses forstand.


C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma

Sagen omhandler:

Merværdiafgift - levering af lægemidler fra producenten til detailhandlende via grossister - artikel 73 og 90 i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem - afgiftsgrundlag - lovbestemt forpligtelse for producenten til at indrømme en prisindekseret rabat - medlemsstatens afgiftsmyndigheder behandler rabatten som en prisnedsættelse for så vidt angår lovbestemte (offentlige) sygekasser, men ikke for så vidt angår private sygekasser - principper udviklet i sag C-317/94, Elida Gibbs - ligebehandlingsprincippet

Generaladvokatens indstilling:

En medicinalvirksomhed, der leverer lægemidler, er på grundlag af praksis fra Den Europæiske Unions Domstol (dom af 24.10.1996, Elida Gibbs, C-317/94, EU:C:1996:400, præmis 28 og 31), og henset til EU-rettens ligebehandlingsprincip, berettiget til en nedsættelse af afgiftsgrundlaget i henhold til artikel 90 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, når

- virksomheden leverer disse lægemidler til apoteker via grossister

- apotekerne på afgiftspligtig vis leverer varerne til privat sygeforsikrede

- den, der forsikrer imod udgifter forbundet med sygdom (det private sygeforsikringsselskab), refunderer de forsikrede udgifterne til køb af lægemidlerne, og

- medicinalvirksomheden som følge af en retlig ordning er forpligtet til at betale et »afslag« til det private sygeforsikringsselskab.


Domme
C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 14, stk. 1, litra c) - fritagelse for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof med henblik på sejlads i farvande i Den Europæiske Union og til at producere elektricitet om bord på et fartøj - motorbrændstof, der anvendes af et skib til at sejle fra det sted, hvor det blev bygget, til en havn i en anden medlemsstat med henblik på dér at blive lastet med dets første kommercielle last

Domstolens dom:

1) Artikel 14, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet skal fortolkes således, at den fritagelse, der er fastsat i denne bestemmelse, finder anvendelse på brændstof, der anvendes til at sejle et skib uden last fra en havn i en medlemsstat, i det foreliggende tilfælde den medlemsstat, hvor det blev bygget, til en havn i en anden medlemsstat med henblik på dér at blive lastet med varer, der efterfølgende skal transporteres til en tredje medlemsstat.

2) Artikel 14, stk. 1, litra c, i direktiv 2003/96 skal fortolkes således, at den er til hinder for en medlemsstats lovgivning såsom den i hovedsagen omhandlede, der udelukker en anvendelse af den fritagelse, der er fastsat i denne bestemmelse, hvis leveringen af energiprodukter til et skib er blevet foretaget, uden at den pågældende lovgivnings formelle krav er blevet overholdt, selv om leveringen er i overensstemmelse med alle de betingelser for anvendelse, der er fastsat i den pågældende bestemmelse.

Tidligere dokument: C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla - Indstilling


C-633/15 London Borough of Ealing

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelse af tjenesteydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport - artikel 133 - fritagelse udelukket i tilfælde af risiko for konkurrenceforvridning til skade for momspligtige erhvervsvirksomheder - tjenesteydelser leveret af offentligretlige organer, som ikke arbejder med gevinst for øje

Domstolens dom:

1) Artikel 133, stk. 2, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for en medlemsstats lovgivning, hvorefter fritagelsen for merværdiafgift (moms) til fordel for offentligretlige organer, som leverer ydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport eller fysisk træning som omhandlet i nævnte direktivs artikel 132, stk. 1, litra m), er underlagt betingelsen i direktivets artikel 133, stk. 1, litra d), selv om denne medlemsstat dels ikke havde momsbelagt alle disse tjenesteydelser pr. 1. januar 1989, og leveringen af de omhandlede tjenesteydelser dels ikke var blevet momsfritaget, inden denne betingelse blev pålagt.

2) Artikel 133, stk. 2, i direktiv 2006/112 skal fortolkes således, at den er til hinder for en national lovgivning som den i hovedsagen foreliggende, hvorefter momsfritagelsen til fordel for offentligretlige organer, som leverer ydelser med nær tilknytning til udøvelsen af sport eller fysisk træning som omhandlet i nævnte direktivs artikel 132, stk. 1, litra m), er underlagt betingelsen i direktivets artikel 133, stk. 1, litra d), uden at denne betingelse også anvendes i forhold til andre organer end offentligretlige, der ikke arbejder med gevinst for øje, og som leverer sådanne tjenesteydelser.

Tidligere dokument: C-633/15 London Borough of Ealing - Indstilling


C-386/16 Toridas

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 138, stk. 1 - kvalificering af en transaktion som levering inden for Fællesskabet - fritagelse i forbindelse med levering af varer inden for Fællesskabet - erhververen har til hensigt at videresælge varerne til en afgiftspligtig person i en anden medlemsstat, inden de transporteres fra den første medlemsstat - den eventuelle betydning af, at en del af varerne er blevet forarbejdet inden afsendelsen

Domstolens dom:

1) Artikel 138, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal under omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede fortolkes således, at en levering af varer, der foretages af en afgiftspligtig person, som er etableret i en første medlemsstat, ikke er afgiftsfritaget i henhold til denne bestemmelse, såfremt erhververen, der er merværdiafgiftsregistreret i en anden medlemsstat, inden indgåelsen af denne leveringstransaktion oplyser leverandøren om, at varerne straks vil blive videresolgt til en afgiftspligtig person, som er etableret i en tredje medlemsstat, inden de udføres af den første medlemsstat og transporteres til denne tredje afgiftspligtige person, for så vidt som denne anden levering har fundet sted, og for så vidt som varerne efterfølgende er blevet transporteret fra den første medlemsstat til den tredje afgiftspligtige persons medlemsstat. Den første erhververs merværdiafgiftsregistrering i en anden medlemsstat end den, hvori den første levering finder sted, eller den, hvori den endelige erhvervelse finder sted, er ikke et kriterium ved kvalificeringen af en transaktion som en transaktion inden for Fællesskabet, eller i sig selv et tilstrækkeligt beviselement til godtgørelse af, at en transaktion har karakter af en transaktion inden for Fællesskabet.

2) Med henblik på en fortolkning af artikel 138, stk. 1, i direktiv 2006/112 har en forarbejdning af varer i løbet af en kæde med to på hinanden følgende leveringer som den i hovedsagen omhandlede, som sker efter ordre fra den mellemliggende erhverver og foretages før varernes transport til den endelige erhververs medlemsstat, ikke nogen betydning for betingelserne for en eventuel fritagelse af den første levering, idet denne forarbejdning finder sted efter den første levering.


T-752/14 Combaro mod Kommissionen

Sagen omhandler:

Toldunion - associeringsaftale mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Republikken Letland - artikel 239 i forordning (EØF) nr. 2913/92 - godtgørelse af og fritagelse for importafgifter - indførsel af linnedstof fra Letland - billighedsklausul - særlig situation - urigtigheder eller åbenbar forsømmelighed - Kommissionens afgørelse, som fastslår, at der ikke er grundlag for fritagelse for importafgifter

Domstolens dom:

1) Kommissionens afgørelse C(2014) 4908 final af 16. juli 2014 om afslag på Combaro SA’s anmodning om fritagelse for indførselsafgifter for et beløb på 461 415,12 EUR annulleres.

2) Europa-Kommissionen bærer sine egne omkostninger og betaler Combaros omkostninger.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

RÅDETS AFGØRELSE om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og New Zealand i henhold til artikel XXIV:6 og artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelserne i Republikken Kroatiens toldtarif i tilslutning til dette lands tiltrædelse af Den Europæiske Union

RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og New Zealand i henhold til artikel XXIV:6 og artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelserne i Republikken Kroatiens toldtarif i tilslutning til dette lands tiltrædelse af Den Europæiske Union

Aftale i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og New Zealand i henhold til artikel XXIV:6 og artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelserne i Republikken Kroatiens toldtarif i tilslutning til dette lands tiltrædelse af Den Europæiske Union

Udkast til RÅDETS AFGØRELSE om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og New Zealand i henhold til artikel XXIV:6 og artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelserne i Republikken Kroatiens toldtarif i tilslutning til dette lands tiltrædelse af Den Europæiske Union - Vedtagelse og Udkast til RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse af aftalen i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og New Zealand i henhold til artikel XXIV:6 og artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) 1994 om ændring af indrømmelserne i Republikken Kroatiens toldtarif i tilslutning til dette lands tiltrædelse af Den Europæiske Union - Anmodning om Europa-Parlamentets godkendelse

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om Unionens retlige rammer for toldovertrædelser og -sanktioner - Resultatet af Europa-Parlamentets førstebehandling (den 3.-6. juli 2017 i Strasbourg)

BILAG til Kommissionens delegerede forordning (EU) ..../.... om tilføjelse af et bilag til forordning (EU) 2016/1076 om anvendelse af de ordninger for varer med oprindelse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler

KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) …/… af 14.7.2017 om tilføjelse af et bilag til forordning (EU) 2016/1076 om anvendelse af de ordninger for varer med oprindelse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler

KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) …/… af 14.7.2017 om ændring af bilag I til forordning (EU) 2016/1076 om anvendelse af de ordninger for varer med oprindelse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler

RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Republikken Kroatien til at indføre en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om bemyndigelse af Republikken Polen til at indgå en aftale med Ukraine, der indeholder bestemmelser, som afviger fra artikel 2, stk. 1, litra d), og artikel 5 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem, for så vidt angår vedligeholdelsen af vejbroer på grænsen mellem Polen og Ukraine

Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om ændring af gennemførelsesafgørelse 2011/335/EF om bemyndigelse af Republikken Litauen til at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem

 

Nyt fra Kommissionen

Customs Union: EU customs seized over 41 million fake goods at EU borders last year

 

Nyt fra Parlamentet

Udkast til betænkning Administrativt samarbejde og bekæmpelse af svig vedrørende merværdiafgift  

Bilag til Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Associeringsrådet EU-Tyrkiet til ændringen af protokol 2 til afgørelse nr. 1/98 truffet af Associeringsrådet EF-Tyrkiet om handelsordningen for landbrugsprodukter  

Kommissionens delegerede forordning om ændring af bilag I til forordning (EU) 2016/1076 om anvendelse af de ordninger for varer med oprindelse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler  

Bilag til Kommissionens delegerede forordning (EU) ..../.... om tilføjelse af et bilag til forordning (EU) 2016/1076 om anvendelse af de ordninger for varer med oprindelse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler  

RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET FJORTENDE RAPPORT OVERBLIK OVER TREDJELANDES HANDELSBESKYTTELSESFORANSTALTNINGER OVER FOR DEN EUROPÆISKE UNION FOR 2016  

Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om ændring af gennemførelsesafgørelse 2011/335/EF om bemyndigelse af Republikken Litauen til at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem  

 

Nyt fra EUR_LEX

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/1166 af 26. juni 2017 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/1170 af 26. juni 2017 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/1169 af 26. juni 2017 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/1168 af 26. juni 2017 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/1167 af 26. juni 2017 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/1234 af 3. juli 2017 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/1233 af 3. juli 2017 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/1232 af 3. juli 2017 om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur

Ændret forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om tillægstold på importen af visse produkter med oprindelse i Amerikas Forenede Stater (kodification)

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 214 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet. (Afvikling af timebaseret afgiftsfritagelse for elektricitet produceret på VE-anlæg).

Bilag

Bilag 6

Supplerende høringssvar, fra energi-, forsynings- og klimaministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 17

Spm., om ministeren var bekendt med Energinet.dk’s planer om at indføre nye regler for afregning af elektricitet fra solceller, da svaret på spørgsmål 3 blev oversendt, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 18

Spm., om det ikke er administrativt forholdsvis enkelt at skelne mellem anlæg, der er knyttet til bolig med erhverv og til bolig uden erhverv, således at boliger uden erhverv med anlæg over 6 kW kan friholdes, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 19

Spm., om ministeren er enig i, at EU’s regler ikke kræver en præcis værdiansættelse som anført i svaret på spørgsmål 11, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 20

Spm., om eksempler på, hvor stort et solcelleanlæg skal være under optimale forhold, før den årlige afgiftsfritagelse maksimalt overskrider en øvre grænse på 0,5 mio. kr. årligt, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 21

Spm., om ministeren kan bekræfte, at EU-Kommissionen i en fransk sag har vurderet, at samhandlen ikke bliver påvirket, når eksempelvis afgiftsfritagelser er begrænset til små virksomheder, der udelukkende udøver aktiviteter på et lokalt marked, og som holder sig under de minimis-grænsen, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 22

Spm., om ministeren vil oversende en beregning af, hvor stor en afgiftsfritagelse et solcelleanlæg maksimalt årligt vil kunne få under optimale driftsforhold, såfremt der er tale om et solcelleanlæg på henholdsvis 10 kW, 100 kW, 300 kW og 1.000 kW, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 23

Spm., om anmodning om, at tabellen i svaret på spørgsmål 15 suppleres med en ny tabel, der angiver de tilsvarende tal, men alene den andel af beløbene, der er ufinansierede, til energi-, forsynings- og klimaministeren