Kære læser !
Så nåede vi til sæsonens næstsidste MomsMail. Vi udkommer også med nyheder for uge 27 og holder så - som vi plejer - sommerpause. I år bruger vi pausen på at skifte server, særligt sidst i uge 28 kan der være tidspunkter, hvor vores services ikke er "oppe".
Ugens faglige nyheder er ganske omfangsrige, bl.a. med en hel del artikler og interessante links.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Nyt regelsæt: Registreringspligt efter DAC6 for revisorer, advokater m.fl.
Moms ved salg af ejendomme med gamle bygninger
Skærpet kontrol ved import af brugte biler
COVID-19-ansøgningsfrister - hvornår...
Reklame eller repræsentation? 2020
Husk ansøgning om momskompensation...
Genoptagelse – Skal du have elafgift...
Udlejning af bil, båd og campingvogn
Praksisændring for moms på salg af grunde med bygninger bestemt til nedrivning
En grund med bygning er sjældent en byggegrund
Nye skattelovændringer til afhjælpning af coronaimplikationer
Brexit’s betydning for varens oprindelse i UK og EU
COVID-19 og håndtering af kantiner
Bindende svar
Moms på fast ejendom - salg af fast ejendom - funktionsdygtig bygning
COVID-19 situationen - fuld skattepligt - registreringsafgift
Moms på fast ejendom - fradrag i forbindelse med opførelsen, moms ved overdragelsen
Kendelser
Forsvarerbeskikkelse - straffesag - beskikkelse med angivelse af maksimal tidsforbrug
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDONyt regelsæt: Registreringspligt efter DAC6 for revisorer, advokater m.fl. Den 1. juli 2020 træder nye regler om obligatorisk indberetning af grænseoverskridende skatteordninger i kraft. Regelsættet skal medvirke til at minimere omfanget af aggressiv skatteplanlægning. |
BDOMoms ved salg af ejendomme med gamle bygninger Skattestyrelsen har bidt i det sure æble og erkendt, at der ikke konsekvent kan kræves moms, når en gammel bygning sælges med henblik på nedrivning, hvis bygningen er fuldt funktionsdygtig på overdragelsestidspunktet |
BDOSkærpet kontrol ved import af brugte biler Folketinget har den 12. juni 2020 indgået en aftale om skærpet kontolindsats, der skal rette op på selvanmelderes forkerte håndtering af import af køretøjer. Samtidig udfases selvanmelderordningen for ekspert den 1. juli 2020. Men hvad betyder alt dette for din virksomhed? |
BeierholmCOVID-19-ansøgningsfrister - hvornår... Få overblik over ansøgningsfrister for hjælpepakkerne. Og husk, at der er brug for en revisorerklæring i flere tilfælde. |
BeierholmReklame eller repræsentation? 2020 Personaleudgifter, reklame eller repræsentation? Beskrivelse af reglerne for brug af personaleudgifter, reklame og repræsentation |
BeierholmHusk ansøgning om momskompensation... Velgørende eller almennyttige foreninger, stiftelser, institutioner m.v., der er godkendt efter ligningslovens § 8A eller § 12, stk. 3, har mulighed for at ansøge om momskompensation for udgifter til købsmoms afholdt i 2019, og som er afholdt i forbindelse med foreningens almenvelgørende momsfrie aktiviteter. |
BeierholmGenoptagelse – Skal du have elafgift... Praksisændring får betydning for virksomheder, der ikke har målt forbruget af el til rumvarme m.v. |
Dansk RevisionUdlejning af bil, båd og campingvogn Tjener du penge på at dele? Så husk, at du skal betale skat og moms af indtægterne. |
Dansk RevisionPraksisændring for moms på salg af grunde med bygninger bestemt til nedrivning Ifølge en dom fra EU-domstolen er der ikke tale om momspligtigt salg af en byggegrund, når der på leveringstidspunktet er en fuldt funktionsdygtig bygning på grunden. |
DeloitteEn grund med bygning er sjældent en byggegrund Den 4. september 2019 fastslog EU-Domstolen, at salg af en grund med en fuldt funktionsdygtig bygning til nedrivning ikke er en byggegrund. Dette var en underkendelse af dansk praksis, og på den baggrund har Skattestyrelsen nu revurderet og giver mulighed for tilbagesøgning af moms. |
EYNye skattelovændringer til afhjælpning af coronaimplikationer Folketinget har nu vedtaget ”Lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med COVID-19”. |
PwCBrexit’s betydning for varens oprindelse i UK og EU UK forlod officielt EU den 31. januar 2020 med en overgangsperiode indtil 31. december 2020. Hvad betyder det for varens oprindelse? |
PwCCOVID-19 og håndtering af kantiner Har jeres virksomhed styr på de skatte- og momsmæssige forhold ved håndteringen af kantiner i forbindelse med COVID-19? |
Skatterådet bekræfter, at kommunen ikke skal betale moms ved salg af en ejendom, som skal rives ned af køber med henblik på at opføre et plejehjem på grunden. Bygningen anses for en funktionsdygtig bygning.
Spørgers fulde skattepligt til Danmark var ophørt, og hans hjemland var nu Italien. Spørger var som følge af COVID-19 situationen blevet tvunget til at opholde sig i Danmark, han havde ikke mulighed for at rejse hjem til Italien. Spørger havde ikke bopæl i Danmark.
Skatterådet fandt, at spørgers fulde skattepligt ville genindtræde, hvis han opholdte sig her i landet i et tidsrum af mindst 6 måneder regnet fra den 24. februar 2020, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2.
Spørger ønskede at blive undtaget fra kildeskattelovens § 1, stk. 1 nr. 2, i perioden fra 24. februar 2020 til 24. maj 2020, således at disse tre måneder ikke talte med i de 6 måneder, der var nævnt i bestemmelsen. Som begrundelse herfor havde spørger anført de ekstraordinære omstændigheder, der var opstået som følge af COVID-19 situationen.
Da grænsen på 6 måneders ophold fremgik direkte af lovens ordlyd, havde Skatterådet trods den særlige situation ikke mulighed for at bortse herfra.
Spørger kunne derfor ikke blive undtaget fra kildeskattelovens § 1, stk. 1 nr. 2, i perioden fra 24. februar 2020 til 24. maj 2020. Disse tre måneder talte med i de 6 måneder, der var nævnt i bestemmelsen.
Spørger var kørt i bil til Danmark. Der skulle svares afgift af motorkøretøjer, som skulle registreres i Køretøjsregistreret efter lov om registrering af køretøjer. Var et motorkøretøj registreringspligtigt, ville det som udgangspunkt også være registreringsafgiftspligtigt.
Et motorkøretøj (dvs. en bil eller motorcykel) skal som udgangspunkt registreres i Køretøjsregisteret, før køretøjet tages i brug på færdselslovens område, hvis køretøjets ejer eller bruger havde bopæl eller hjemsted her i landet.
En person anses for at have bopæl her i landet, hvis personen i Det Centrale Personregister er registreret med bopæl her i landet.
En person, der ikke er registreret i Det Centrale Personregister med bopæl her i landet, anses alligevel at have bopæl her i landet, hvis den pågældende opholder sig her i landet i 185 dage eller mere, eller den pågældende opholder sig her i landet i afbrudte perioder på tilsammen 185 dage eller mere inden for en periode på 12 måneder.
Der kan dispenseres herfra, hvis særlige grunde taler derfor.
Skatterådet fandt, at der i spørgers tilfælde som følge af COVID-19 situationen forelå sådanne særlige grunde, at det var muligt for Motorstyrelsen at dispensere.
Skatterådet fandt, at der kun kunne dispenseres i den periode, hvor Udenrigsministeriet havde frarådet alle rejser til spørgers bopæl i Italien, fra den 8. marts 2020 til den 24. maj 2020. Spørgsmålet måtte derfor besvares benægtende for så vidt angik perioden fra den 24. februar 2020 og indtil den 8. marts 2020.
Spørger har opført et antal huse oprindeligt med henblik på momspligtigt salg af de enkelte huse. Mens opførelsen af bygningerne stod på, indgik Spørger imidlertid en aftale om salg af husene som en udlejningsvirksomhed, hvorefter husene skulle overdrages udlejet eller med udlejningsgaranti. Spørger har indtil videre udlejet alle huse, bortset fra ét. I mellemtiden har køber fået økonomiske vanskeligheder og overdragelsen er derfor blevet udskudt. Spørger påtænker i den forbindelse at sælge husene enkeltvist til private købere.
Skatterådet bekræfter, at hvis husene oprindelig er opført med henblik på salg, men i samme år som færdiggørelsesåret tages i anvendelse til momsfri udlejning, skal der foretages berigtigelse af hele den fratrukne købsmoms, idet der ikke er ret til fradrag for opførelsen.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at ved "påbegyndelse af anvendelse til momsfri udlejning", forstås den dato, hvor husene fysisk tages i anvendelse til udlejning, det vil sige den dag indflytning sker. Husene anses for ibrugtaget, når der er indgået en lejekontrakt.
Skatterådet bekræfter, at den aftalte overdragelse ikke anses for at være en momsmæssig udtagning.
Skatterådet bekræfter med henvisning til begrundelsen, at salg af et hus til en privat køber, efter at huset er ibrugtaget til momsfritaget udlejning, er momsfrit efter momslovens § 13, stk. 2, idet der (under henvisning til spørgsmål 1 og 3) ikke har været ret til momsfradrag for opførelsesomkostningerne.
Skatterådet bekræfter, at en samlet overdragelse af husene efter påbegyndelse af udlejning pr. 1. marts 2020 eller senere opfylder betingelserne for at kunne gennemføres som en samlet momsfri virksomhedsoverdragelse, når husene er helt eller delvist udlejet.
Skatterådet afviser at svare på, om svaret på det foregående spørgsmål vil være anderledes, hvis opførelse/støbning først var påbegyndt efter indgåelsen af købsaftalen.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at virksomhedsoverdragelsen i henhold til momsbekendtgørelsens § 54 betragtes som førstegangslevering efter indflytning.
I en administrativ straffesag havde Skattestyrelsen sigtet udelukkende for at afbryde forældelsen og der foregår ikke nogen materiel behandling af straffesagen, da dennes behandling afventer Skatteankestyrelsens behandling af en underliggende klagesag. Sigtelsen bliver måske opgivet uden yderligere efterforskning, hvis klagesagen afgøres til Ts fordel.
Byretten afviste at beskikke advokaten for T på nuværende tidspunkt. Retten fandt ikke, at behandlingen af straffesagen på det nuværende stadie medførte behov for beskikkelse af en forsvarer.
Landsretten beskikkede advokaten som forsvarer, men da der på nuværende tidspunkt alene er tale om begrænsede opgaver for forsvareren, beskikkes der alene forsvarer til udførelse af maksimalt 10 timers arbejde. Landsretten henviste til, at der bør beskikkes forsvarer for T, idet T har behov for bistand fra en forsvarer navnlig til at sikre, at sagen fremmes behørigt.
Journalnr: 15/2968994
Forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører opgørelse af momstilsvaret herunder spørgsmål om fristgennembrud. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen, herunder fristgennembruddet, med få beløbsmæssige korrektioner.
Afsagt: 05-05-2020
Journalnr: 18/0024360
Forhøjelse af momstilsvar
Klagen vedrører forhøjelse af momstilsvar. Rette omsætningsbærer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen med en mindre beløbsmæssig ændring.
Afsagt: 23-03-2020
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 02-07-2020 dom i C-215/19 Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö (Service d’hébergement en centre de données)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - levering af tjenesteydelser - artikel 135, stk. 1, litra l) - momsfritagelse - udlejning af fast ejendom - begrebet »fast ejendom« - ikke omfattet - artikel 47 - stedet for afgiftspligtige transaktioner - tjenesteydelser i forbindelse med fast ejendom - gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 - artikel 13b og 31a - kabinetter - datacentertjenesteydelser
Tidligere dokument: C-215/19 Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö (Service d’hébergement en centre de données) - DomDen 02-07-2020 indstilling i C-245/19 État du Grand-duché de Luxembourg (Droit de recours contre une demande d’information en matière fiscale)
Fiskale bestemmelser
Stævning (EUT/EFT) HTML / PDFTidligere dokument: C-245/19 État luxembourgeois (Droit de recours contre une demande
d’information en matière fiscale) État luxembourgeois (Droit de recours cont
Den 02-07-2020 dom i C-231/19 Blackrock Investment Management (UK)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelser - artikel 135, stk. 1, litra g) - fritagelser af transaktioner bestående i forvaltning af investeringsforeninger - én enkelt ydelse, der anvendes til forvaltning af investeringsforeninger og andre fonde
Tidligere dokument: C-231/19 Blackrock Investment Management (UK) - DomDen 02-07-2020 dom i C-835/18 Terracult
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - berigtigelse af en faktura - fejlagtigt faktureret afgift - tilbagebetaling af uretmæssigt betalt afgift - ordning for omvendt betalingspligt af moms - transaktioner, der vedrører en afgiftsperiode, som allerede har været genstand for en afgiftskontrol - afgiftsmæssig neutralitet - effektivitetsprincippet - proportionalitet
Tidligere dokument: C-835/18 Terracult - DomDen 09-07-2020 dom i C-374/19 Finanzamt Bad Neuenahr-Ahrweiler
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - regulering af fradrag - ændring af fradragsretten - investeringsgode, der anvendes såvel til afgiftspligtige transaktioner som til afgiftsfritagne transaktioner - ophør af den virksomhed, som giver ret til fradrag - øvrig anvendelse udelukkende til afgiftsfritagne transaktioner
Tidligere dokument: C-374/19 Finanzamt Bad Neuenahr-Ahrweiler - DomDen 09-07-2020 dom i C-391/19 Frie varebevægelser Unipack
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EU-toldkodeksen - delegeret forordning (EU) 2015/2446 - artikel 172, stk. 2 - bevilling vedrørende anvendelse af proceduren for særligt anvendelsesformål - tilbagevirkende kraft - begrebet »ekstraordinære omstændigheder« - ændring af tariferingen - ophør af gyldigheden af en afgørelse om bindende tariferingsoplysninger
Tidligere dokument: C-391/19 Frie varebevægelser Unipack - DomDen 09-07-2020 dom i C-716/18 AJFP Caras-Severin og DGRFP Timisoara
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - det fælles merværdiafgiftssystem (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 288, stk. 1, nr. 4) - særordning for små virksomheder - metoden for beregning af den årlige omsætning, der benyttes som grundlag for anvendelsen af særordningen for små virksomheder - begrebet »bitransaktion vedrørende fast ejendom« - udlejning af en fast ejendom af en fysisk person, der udøver flere liberale erhverv
Tidligere dokument: C-716/18 AJFP Caras-Severin og DGRFP Timisoara - DomDen 09-07-2020 indstilling i C-543/19 Jebsen & Jessen
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 - artikel 78 - Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/82 - artikel 2, stk. 1 - endelig antidumpingtold - fritagelse - betingelse om fremlæggelse af en tilsagnsfaktura - manglende angivelse af en obligatorisk bestanddel, der fremgår af bilaget til gennemførelsesforordning 2015/82 - berigtigelse af tilsagnsfakturaen
Tidligere dokument: C-543/19 Jebsen & Jessen - DomDen 09-07-2020 dom i C-76/19 Direktor na Teritorialna direktsiya Yugozapadna Agentsiya „Mitnitsi“
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeksen - artikel 32, stk. 1, litra c) - forordning (EØF) nr. 2454/93 - artikel 157, stk. 2, artikel 158, stk. 3, og artikel 160 - toldværdiansættelse - justering - royalties vedrørende varer, der skal værdiansættes - royalties, der udgør en »betingelse for salg« af de varer, der skal værdiansættes - royalties, der betales af køberen til dennes moderselskab for levering af den nødvendige knowhow til fremstilling af slutprodukter - varer erhvervet hos tredjemand, som udgør bestanddele, der skal indgå i licensprodukter
Tidligere dokument: C-76/19 Direktor na Teritorialna direktsiya Yugozapadna Agentsiya „Mitnitsi“ - DomDen 16-07-2020 indstilling i C-63/19 Kommissionen mod Italie (Contribution à l’achat de carburants)
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud - artikel 258 TEUF - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - regionallov vedtaget af regionen Friuli-Venezia Giulia (Italien) - bidrag til køb af benzin og dieselolie, der ydes til indbyggerne i den pågældende region - dette bidrags kvalificering - fritagelse for eller nedsættelse af punktafgift - begrebet »hel eller delvis refusion af afgift« - tilsidesættelse af artikel 4 og 19 i direktiv 2003/96/EU - bevis for traktatbruddet
Tidligere dokument: C-63/19 Kommissionen mod Italie (Contribution à l’achat de carburants) - DomDen 16-07-2020 indstilling i C-656/19 BAKATI PLUS
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - fritagelser ved udførsel - varer indeholdt i den personlige bagage for rejsende, der ikke er etableret i unionen - begrebet personlig bagage - svig - afslag på fradrag af moms
Tidligere dokument: C-656/19 BAKATI PLUS - DomDen 16-07-2020 dom i C-424/19 UR (Assujettissement des avocats à la TVA)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2006/112/EF - merværdiafgift (moms) - artikel 9, stk. 1 - begrebet »afgiftspligtig person« - person, der udøver erhverv som advokat - endelig retsafgørelse - princippet om retskraft - rækkevidden af dette princip, såfremt afgørelsen er uforenelig med EU-retten
Tidligere dokument: C-424/19 UR (Assujettissement des avocats à la TVA) - DomDen 16-07-2020 dom i C-97/19 Pfeifer & Langen
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldkodeks - toldangivelser - kodeksens artikel 78 - revision af toldangivelsen - klarererens navn - ændring af oplysningerne vedrørende klarererens identitet med henblik på at påvise et indirekte repræsentationsforhold - indirekte repræsentation af den person, der har opnået en importlicens
Tidligere dokument: C-97/19 Pfeifer & Langen - DomDen 16-07-2020 dom i C-496/19 Antonio Capaldo
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse - toldunion - EF-toldkodeksen - forordning (EØF) nr. 2913/92 - kontrol med varer - anmodning om revision af toldangivelsen - efterfølgende kontrol
Tidligere dokument: C-496/19 Antonio Capaldo - Dom
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift - direktiv 2006/112 - artikel 43, 44 og 45 - leveringsstedet for tjenesteydelser til en afgiftspligtig person, der handler i denne egenskab - leveringsstedet for investeringsforvaltningsydelser erhvervet af en velgørende organisation, som driver ikke-økonomisk erhvervsmæssig virksomhed, fra leverandører, der er etableret uden for Unionen
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 44 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2008/8/EF af 12. februar 2008 om ændring af direktiv 2006/112/EF med hensyn til leveringsstedet for tjenesteydelser, skal fortolkes således, at en afgiftspligtig person skal anses for »en afgiftspligtig person, der handler i denne egenskab« som omhandlet i denne bestemmelse i direktivet, når denne person, som driver ikke-økonomisk virksomhed, der består i køb og salg af aktier og andre værdipapirer i forbindelse med forvaltningen af en velgørende fonds midler, erhverver investeringsforvaltningsydelser fra en person uden for Unionen udelukkende med henblik på sådan virksomhed.
action 9.3 "customs against internet crime" action 9.4 "fight against illicit cash movements"
Planning and management documents. Annual activity report 2019 - Taxation and Customs Union
Bekendtgørelse om Skatteankestyrelsen, BEK nr 929 af 18/06/2020. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om forretningsorden for motorankenævn, BEK nr 937 af 21/06/2020. Udstedt af Skatteministeriet
Bilag 372 |
Bilag 375 | Publikation fra Skattestyrelsen - Kontrolindsats mod kædesvig |
Bilag 378 |
Spm. 490 |
Spm. 491 |
Spm. 492 |
Spm. 493 |
Spm. 520 |
Spm. 521 |